Fundamentele eenheid van alle christenen is er al SifS%9) voor van Tijd van vrijblijvendheid voorbij ZEGE OVER DE JEUGDPUISTJES Druk uw pukkels niet meer uit Uw probleem is het onze Gezag van de Schrift is gezag van de Heer Het„isIichïanonMt„nda Beroepszending hooi tot het verleden V oor j aarsbij eenkomst lutherse predikanten Puzzel ho< Rellen meer gericht op eigen belang Getraind kader i.p.v. geze 11 igheidsc lubs Middagpauzediens te li in Rijswijkse kerk DONDERDAG 21 APRIL „Wij weten nu, dat (God) alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voorne men geroepenen zijn" Romeinen 8:28). Alle dingen medewerken ten goede. Het is in feite een ant ivoord op het: waarom?, dat zo dikwijls door ons wordt ge slaakt. Waarom moest het nu zo lopen, waarom moest ik dat verdriet krijgen, waarom is het met mij in het leven niet an ders gegaan? Allemaal waarom's?waarop de mens het antwoord nooit zo maar kan vinden. Hoe hij ook piekert. Er is slechts één ze kerheid: al dat leed, dat verdriet, al die tegenslagen werken mede ten goede. Dat wil zeggen: tot heil van de mens zelf. Paulus schrijft el ders: Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegen woordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. Het gaat naar de heerlijkheid. Daarbij verbleekt het lijden totaal. Maar het kan er bij horen. Het kan onmisbaar zijn, ook voor de kinderen Gods. Het kan het laatste zijn wat de mens nodig heeft om, door alles heen kijkend, de heerlijkheid te zien. Er hoeft niet naar het waarom? te worden gevraagd. De ze kerheid is er: alles werkt mede ten goede. Dat is de kracht, waarmee Gods kinderen alles kunnen doorstaan en weerstaan. Lof zingend en God dankend kunnen zij alles verdragen. Wij lezen vanavond Numeri 14 vers 13 tot 25 UTRECHT In de rooms-ka- tholieke geloofshouding groeit j het bewustzijn, dat onder alle christenen aanwezig is. Het ge meenschappelijk bezit van het heilsgoed verplicht ons elkaar te^ zoeken en elkaar te helpen, omj tot een volledig bezit van het i heilsgoed te geraken. Vandaar! dracht van dit moment is, de funda- kunnen we tot zichtbare eenheid I mentale eenheid die er •- Dr. F. Thijssen tot hervormde predikanten (Van onze kerkredactie) komen. Dit betoogde dr. F. Thijssen gisteren op de laatste dag van de hervormde predikantenvergadering. Evenals hun gereformeerde collega's vorige week festeren. Dat was ook een van de re denen, waarom paus Johannes waar nemers naar het concilie uitnodigde. Niet alleen om toe te kijken, maar om te participeren in het zoeken naar hervorming. Uit de constitutie over de kerk liet j e> nooc» hoHHpn Ank Hp Uit de constitutie over ae Kern ne -n. dat vooral.twro g, ji. infnrmdtis iiit Hp eerste "ac geven. Dr.-"«tatie Hp nansp- rooms-kathoheke kring: die r ,»AÏlr Oa/Ic Andornirofl'1 7)1 n ah en gebeden, in de reformatorische ere- dienst een wekelijkse avondmaalsvie- ring. Dr. Thijssen pleitte voor een ge meenschappelijke bijbelvertaling (de; katholieke bijbelstichting wil wel,! maar volgens het NBG zijn er bezwa-j ren in sommige protestantse hoeken, aldus spr.), meer samen bidden en' agapè-maaltijden. Ook op politiek en 1 maatschappelijk gebied zag hij verre-1 gaande mogelijkheden tot samenwer king. Negentien eeuwen Joden in India CHOCHIN (India) De Joden in tanêeling speciaal 1 zich de haarwortels bevinden. De groei t -bactericle huidzuivering Dermo- bacteriën wordt gestopt de pnkkt -■houdt op. Reeds de volgende ochtend ste vast, dat de roodheid is verdwenen. 2° Na elke gezicbtsreiniging Dermo-S op uw schone huid verstuiven. De onzu bare film, die deze mcdicinaal-spray op huid achterlaat, verhindert de puistjes tc* tc keren, omdat het de permanente anti-I teriële bescherming van het gehele gez zeker stelt. Zorg er vandaag nog voor een na Dermo-Styp medicinaal-spray te haler uitslüitcnd verkrijgbaar bij apothekers erkende drogisten. (Engros Bergerac ir i opgezette poriën zo grondig te ontblokkeren en te ontsmetten, dat de roodheid en de prikkeling direct gestopt worden en dat de puistjes dadelijk sanzelf aanvangen uit te drogen. Hiertoe dient men als volgt te handelen 1° Uw gezicht reinigen ('s morgens en 's avonds) meteen met Dermo-Styp doordrenkt propje watten. Deze geheel u' lucht- gedreven vloeistof (medicinaal-spray) dringt zover binnen in de poriën, dat het zelfs op de diepere lagen van de huid werkt, waar nüüzd. die' informatie uit de ™rste j daoniranMr voren kranenbijdehero- ,ndia n*jn 196g het feit "herdenken. ,,'j"X. hërnèniZndina be-'v00r de "aaórg. Hij werd i hand over hei concilie kon erven. Dr. ^ek/ kr1Sr'Sr")S, he" da< "«™tienh«nderd jaar geleden de eroepSj.en ing e onder andere bekend door de o) Thijssen is namelijk lid rooms-katholieke kring: die van "et -------- a van ue pause- eerste Joden zich in India vestigden, lijke commissie^,voor^ d^ «nheid^der a^U^S^rkXkhïii^ Z-'j ht' "crhonderdiarig christenen tingen mee. Het stadium van vrijblijvendheid schijnt voorbij. De oecumenische op- Brieven die niet zUn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In af zonderlijk e brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels ie worden tngeslo- Vraag: Gaarne zouden wij willen weten wat er voor verschil is tussen een handgeknoopt Smymakleed en een Perzisch kleed. Antwoord: Natuurlijk zijn er grote verschillen in dessin tussen kleden uit geheel verschillende landstreken. Die zijn niet zo maar in deze rubriek weer te geven. Waarschijnlijk doelt U op het verschil in knopen. Omdat dit ook niet goed duidelijk is te maken in de tekst, laten wij hierbij een af beelding volgen, die wij ontvingen van de Koninklijke Nedelandsche Ta- pijtfabrieken te Moordrecht. De 9mymatapijten worden vervaar digd niet In Smyrna zelf maar in de omgeving. De naam is een echte soort naam geworden en er zijn Smyrnata- pijten, die nooit in Smyrna zijn ge- Op onderstaande afbeelding staat links de Smyrna knoop en rechts de lyiksgelegde Perzische knoop. Vraag: In een sportbericht las ik dat een schaatser uit Koufurderrige een prijs gewonnen had. Is dit een werkelijk bestaande plaats of was de plaatsnaam soms verminkt? Antwoord: Koufurderrige bestaat echt. Het is een jonge plaats die men niet in de atlassen, aardrijkskundige woordenboeken. Pyttersens almanak en andere handboeken vindt. Maar als men het telefoonboek opslaat, leest men dat koufurderrige tot het district Woudsend behoort. Er is poli tie en brandweer. en er zijn enkele abonnées. Kijkt men op de ANWB-kaart, dan vindt men in die omgeving een Koevordermeer. Op de provinciale griffie te Leeuwarden was men zo vriendelijk nadere bijzon is opgekomen na de tweede wereld oorlog in de gemeente Doniawerstal. Aanvankelijk waren er ln die omge ving verspreide huizen, die tot verschillende dorpen behoorden, doch toen er omstreeks 1949 een rijksweg werd aangelegd, vormde er zich een rijtje huizen, een soort eenheid dus. De naam betekent koe-voorde-rijtje. dus een rijtje huizen bij een door waadbare plaats voor koeien, uitge drukt in kernachtig Fries. Verzoek van lezers: Ik zoek Vrij-evangelische predikanten bijeen mentele eenheid nog niet bewust. Wel- NITVFRDALDe tweede dagl Maar toch meende hij dat ook de vrij-1 iswaar is het stadium van het elkaar j ..AAAAiicAo „.„j: evangelische predikanten zich op drie'négeren voorbij, het is nu negéren ge- van de vrfj-evangelischei predl- ten d00r Bultmann moeten talen worden. Betrekkelijk welnf«n locker kantenconferentie was geheel Ke-[gezeggen: AMBT Dr. Thijssen betreurde het voor de dialoog, dat de commissie voor het ambt van de Nederlandse Hervormde Kerk was opgeheven. „Wij horen graag, wat uw kerk te zeggen heeft. Wij willen ons laten corrigeren. Zeg (liever te veel. dan niets. Uw stilzwij gen kan eigen gemeenschap èn oecu mene sohaden. Het boek van de her- vormde dr. Rudolf Boon over het i ambt staat niet bepaald in het middel- I punt van uw belangstelling, hoewel het voor ons van grote waarde is." i (Prof. dr. A. F. N. Lekker kerker I kon dr. Thijssen in de discussie ge ruststellen: de commissie voor het ambt is niet opgeheven. Haar uitvoe rig rapport komt in bespreking van een nog breder samengestelde commis sie voor het ambt.) j bestaan van de synagoge in Cho- i De Joden (volgens de overlevering I de eerste „buitenlanders", die zich in India vestigden) kwamen enkele jaren voor de val van Jeruzalem en kolo niseerden Ranganoer. de oude haven van Kerala. Door interne onenigheid verloren zij deze stad. Zij vluchtten naar Chochin, waar ia 1567 aan de haven een „Jodenstad" werd ge bouwd. Het aantal Joden in India wordt op nog maar 1500 geschat. De regering van de deelstaat Kerala geeft Joodse ambtenaren vrij op Joodse feesten. Stafconferentie Navigators: (Van een medewerkster) (geweest en heeft enkele jaren ink i derland gewoond. Sinds 1957 werMl KOLDING (Denemarken) - De met het Billy Graham team als 11 iid van de beroepszending be- hooit tot het verleden. De leek Hing voor de nazorg van vele ti< moet een veel grotere verantwoor- ien kerkleden in verband met de delijkheid qaan draqen dan ooit Graham samenkomsten in Amstel J rJ3 „T AA ÜAftArtl-im in IQ^i an 1QRR I te voren. De Navigators staan pas aan het begin van de rol, die zij hierin zullen spelen", aldus Dan Piatt op de jaarlijkse stafconfe rentie van de internationale staf van De Navigators, die onlangs in Denemarken werd gehouden. Hij adviseerde ei-voor te zorgen klaar te zijn om deze groeiende verant woordelijkheid aan te kunnen. Dan Piatt is de eerste Europese di recteur van de Navigators in Europa j en Rotterdam in 1954 en 1955. Oprichter „In de laatste twaalf jaar heb j gelegenheid gehad de principes df Navigators leren te toetsen op alle}- tinenten. Er bestaat geen twijfel}5 de visie die aan de oprichter vatf werk. Dawson Trotman, werd to( trouwd in elke omstandigheid uitj elkaar con amore. wijd aan de problematiek van Hij legt sterke nadruk op het Nieu- de Schriftgezag. De Leeuwarder we Testament als kerugma. als verkon- OBSTAKELS Kerkmuziek werd rijker in gemeenten - j* i ai» hij uuui uct ywBunutgiiigDttaioAtci i Dr. Thijssen waarschuwde voor over hield een inleiding, waarin hij tot van de schrift, vroeg Nijkamp zich af. haasting. Hij sprak van jongeren, die de conclusie kwam dat het gezagi Bultmann leert in de tweede plaats;de oecumenische beweging vertroebe- an de Schrift geen historisch dat die verkondiging altijd voor dejlen, die de geschilpunten onwaarach- (Van een medewerker) De predikanten van wie altijd wordt maar heiUpp7a» In mens verstaanbaar moet zijn. Er is tig verdoezelen, die over alles heen verwacht, dat zij anderen geestelijk voe- gezag is, maar nensg g. vertaling nodig, steeds weer opnieuw. i willen stappen. Zij zijn obstakels voor EDE In het kader van de vele, den hebben zelf regelmatig bijvoeding In de derde plaats zullen we. zo zei de oecumenische beweging. predikantenvergaderingen, die mo- h^i^jfTrnS^vS^e^SX- Wel noemde hij een aantal prak- menteel worden gehouden, heeft j kelijke of^ voornoodzakelijk gehouden z\jn referaat gaf hij eerst een bij zonder evenwichtig en duidelijk overzicht van de theologie van Bultmann. Bultmann is vooral bekend als de theoloog van de Entmythologisierupg. Juist daarom is er veel kritiek op loofsleven. Tegen deze achtergrond wilde ds. Nijkamp spreken over het Schriftge zag. Hij was van mening dat een terug keer tot de fundamentalistisch-bibli- cistische positie niet tische punten, waarin de eenheid gestalte kan krijgen. Al moet de ere dienst gescheiden blijven, wij kunnen haar wel zoveel mogelijk gelijk ma ken: dezelfde wekelijkse schriftlezin- hem. en ook ds Nijl^ir^ somde js jn de* mechanische inspiratietheo- j groot >»«al puntïn op «artn h, tot ,|e(heorie kom, karakter van de tisch stond tegenover zijn theologie rje kom he( karakter van dc HeiIi_ ge Schrift als getuigenis niet tot zijn recht. Hel gezag van de Schrift is geen eigen gezag, maar dat van de j Heer. Wij kunnen niet zo maar pone ren dat de bijbel gezag heeft, want het I is het gezag van de inhoud. De Heilige I Schrift verschaft zichzelf gezag omdat de levende Heer kwam. mogelijk Sen, eenheid in liturgische gezangen het Convent van "lutherse predi-ambtsplich-,en- de «.amenvat- kanten zijn voorjaarsbijeenkomst gehouden op het Lutherse buiten- In eeh k°rt? huishoudelijke vtrgads- Sprekend over drie grote men: de bevolkingsexplosie, het i end nationalisme en de overbela. van de predikant, waardoor deze* de eigenlijke evangelieprediking I niet meer toekomt, noemde de i cl Piatt de training van de leek onderscheidene landen de enige Zestig medewerkers waren vooi' ze besloten conferentie naar Kok gekomen. Er werd gesproken oveii werk in de Noordeuropese landenf in de afgelopen jaren werd gef Anderen bespraken hun arbeid de Amerikaanse militairen in IJ land. De conferentie werd bijgew door Lome C. Sanny, directeurk de Navigators-wereldwijd uit Color Springs (V.S.). I nr ut-puzzel Vul horizontaal in: 1. arbeid#' geestelijke, 3 in 't oog vallend, 4 gr A achtig gesteente. 5. Leien schrije Expositie over joods huwelijk Getuigenis AMSTERDAM Gisteravond heeft mevrouw J. Shaltiel, de echtgenote van de Israëlische ambassadeur een Zijn centrale gedachte was dat de expositie over het Joodse huwelijk geo- Heilige Schrift getuigenisi is van de pend. Deze expositie wordt gehouden openbaring Gods. Dat hejekeint dat w»j r r steeds weer de Schrift moeten erstaan vanuit de Christologie. Gods Woord komt in de Schrift tot ons in I de vernedering van de dienstknechtge stalte, daarom zullen wij het mense lijke getuigenis in de Schrift ook steeds moeten honoreren, ook al zijn j het mensen gedreven door de Heilige Geest. I De conclusie van ds. Nijkamp was dat de inspiratiegedachte nimmer mag worden een statische geïnspireerdheid. Het gezag van de Schrift is geen histo risch gezag, maar heilsgezag. De (Van een onzer verslaggevers) Schrift is ons gegeven tot zaligheid en DEN HAAG - Z.t.fdatl 23 april houj.^S'St^ÏÏSS" het landelijk verband van staatkundig- nscne gegevens mi ie puwen. gereformeerde studieverenigingen A COOI boos op ds. Diekerhof in het Joods historisch museum, dat l steeds gevestigd Ls in het Waaggebouw '■fjAjttfiflj Amsterdam en duurt tot 1 juni. SG-studiegroepen houden te Utrecht jaarvergadering ring. die om kwart over twee begint, draagt een openbaar karakter. De heer P. van der Meulen te IJsselmuiden zal dan soreken over ..de provincie, haar plaats' en taak in ons staatsbestel". De heer Van der Meulen is lid van de Sta ten van Overijssel- Ds. Duijvendak tot Lutherse Jeugd: UTRECHT „Wij zijn er van overtuigd, dat met de ..progres sieve instelling" van enige leger- predikanten de zaak van Gods Koninkrijk allerminst gediend is. Het maakt op ons de indruk, dat hun „rellen" veel meer is ge richt op het dienen van eigen be lang,, dan van de zaak" waar voor men zegt het pleit te voe ren." ven rebelleren tegen de administratie ve regelingen, die voor hen gelden. De weg van overleg en gesprek is een meer christelijke vorm, om bezwaren te doen wegnemen of wensen ingewil ligd te krijgen. Per slot van rekening zullen de gezamenlijke kerken moeten bepalen, op welke wijze zij de boodschap van Jezus Christus in het leger en op de vloot willen uitdra gen. Ergerlijk noemt het blad de bewe ring van ds. Diekerhof, dat veel leger- predikanten een compromis zoeken tus- Dit stelt de nationale christen-onder- sen Jezus en de krijgsmacht en te veel officieren vereniging in haar vereni- onderworpen blijven aan de andere gingsblad „Onze Banier" naar aanlei-macht, dan die van Christus alleen ding van enkele opmerkingen van ds Het zegt ook, dat de NCOOV nooit H. J. Diekerhof in een interview met enig teken van medeleven of toenade- Dr. J. P. Boendermaker uit Bussum refereerde daarna over Luthers omgang met dc Bijbel, in het bijzonder toegelicht dc hand van de colleges van Luther de Hebreeënbrief, die nog voor 1517 zijn gehouden. Aanvankelijk volgde Luther de middel eeuwse methode van exegese en maakte veelvuldig gebruik van de bijbelcom mentaren van Lyra, Erasmus en Chrysos- tomus. al openbaarde zich reeds spoedig eigen aanpak bij de uitlegging van leilige Schrift. Sterk beïnvloed door de apostel Paulus las Luther de Schrift altijd zo, dat hij de heenwijzing naarl Christus terugvond. Ook in onze tijd zullen wij bij de bestudering van de Bijbel naar vele stem- men en uitleggers moeten horen om dam geleid door de Geest de verkondiging een Haags dagblad. De NCOOV is verontwaardigd over de uitlating van ds. Diekerhof. dat de vereniging een integratie van kerk en krijgsmacht zou hebben aanvaard on der het motto, dat het de dure plicht is van de kerk. de overheid in te voe ren en de zwaardmacht te steunen. Pijnlijk vindt de NCOOV het. dat er nog steeds predikanten zijn. die blij- Beraamden Belgen ring heeft ontvangen van de „progres sieve" legerpredikanten. toen zij streed voor een ogenblik stilte voor en na de maaltijden in de kazernes, toen ze opkwam voor de zondagsrust of toen ze inging tegen vloeken bruik van ruwe taal krijgsmacht. Het zou volgens de NCOOV zeer te betreuren zijn. als door het rellen van sommige dominees de vrijheid en de mogelijkheden, om het evangelie in de krijgsmacht te brengen een knauw zou krijgen of als het er toe zou lei den, dat sommigen zich met afkeer van de geestelijke verzorging afwen- ontvoering? n Eimest van der Moscn zUn woensdag i Beroeoi n eswerk uit Zwitserland gezet. Zü hadden ge tracht In contact te komen met de ir. NED. HERV. KERK Genève vertoevende Kongolese minis- Beroepen te Papendrecht: K. v. u. ter Victor Nendaka. ?oef te Hierden: te Meerkerk: J. den Of de Belgen het plan hadden, de Hoed te Wijk bij Heusden: te 's-Graven- Kongolees te ontvoeren, is de Zwitserse j zande (toez.)B. Duisterhof te Aagte- is dienstbaar te zijn. Daarom moet een organisatie als de Lutherse Jeugd BIB I Bond afrekenen met de christelijke ge- poi'|tje"niet" bekend. Brussel liet offi-1 kerke: te NiéuvTweerdingeTj. F. Itorm sterk verbeterde communicatiemoge- zeuigheid in haar afdelingen. Meerjciëel weten, dat het tweetal nimmer een te Nijbroek. lijkheden, in negatieve zin door qe;dan om de kwantiteit van het aantal functie heeft gehad In het civiele of Aangenomen naar Zwolle: W. A. UTRECHT De Nederlandse nieuwe vormen van afhankelijkheid, leden zal het in de toekomst gaan om het militaire bestuur in Kongo. Katw^.a: ?ee- 'zoals de welvaartshetze, waarin vrij- de aanwezigheid van kader dat kwali- Een later uit Bern ontvangen berichtA BeaanKt (Van een medewerker) r IA t O--j hooft OO 1 zoals ae welvaartshetze, waarin Lutherse Jeugd Bond heeft ge weJ ieder individu wordt mee- ÏÏWtS '«w~ra van de kan voorbereiding van de bondsverga- ■taHt «n «he°p5^nI^ln™,^ H« j» duidelijk^dat het zinloos is als ^aTïnd'atiden hebben ge- den ng op Pinksteren, hebben de JJ-t'n^Te^^tu^^ra^n, afgevaardigden zich voor het eerst wat er in de wereld gebeurt. Dit is Eten, z0 betoogde Ds. Duijvendak. zou-'had genomen. Om welk materiaal het niet uitsluitend beziggehouden met noodzaak, omdat het Evangelie de den verschillende kerkelijke dienstor- gaat. werd niet duidelijk. huishoudelijke zaken, maar zich T?r"o^"nXnTU°£n1 ook bezonnen op de functie van da( op p, waar „e, en lopen. Bo^e ^daar nliar Brus^, en Parijs a] waIen dit soort jeugdwerk in de toe- het best werkzaam kan zijn. I naar buiten geen liefhebberij van en- 8 komst. Dit gebeurde aan de hand 'kelen, maar keiharde noodzaak voor MILAAN In het proces tegen de 57 van een inleiding door ds. A. Duij- nemiadelenae organen allen. Die noodzaak blijft bestaan, ook (Oostenrijkers. Duitsers en Italianen ^die te Papendrecht: voor Woudenberg: R. J. Hedel; Hoef te Hierden. Hi'b»!icht. d»t d,. W. A. B. Hagen te Katwijk a. zee zou hebben bedankt voor Terheijde is onjuist. Hij ontving geen beroep. GEREF. KERKEN Beroepen te Heemstede (vac. dr. Dondorp): K. Smit te Voorschoten: te Hoogeveen (6e p.p.): L. L. v .d. Vliet te Groningen-noord. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Aangenomen naar Lemele-Lemeler- veld: E. J. Oosterhuis te Doesburg, c.a. Emeritaat: Ds. H. Brink te Kromme- orgaan van de üecumeniscne Kaaa het geseculariseerde leven instaan. Als JJ gassen, veroordeeld tot dertig jaar gevan- Bedankt voor Urk; C. Smits te Siie- van Kerken in Nederland. voorbeelden hiervan noemde hij de Ziet l het maar zo rondde ds.^enisstraf. idrecht. ï'itsanrsnunt voo- d: Duijvendak vormingscentra, sociologische en psy- Duijvendak zijn betoog af dat de: Het proces duurde meer dan drie maan- GEREF. GEMEENTEN Uitgang. i_._j.-iAkAiAmcAhA zimnctAA Aa Prnf Dp van kerk muziek èn instrumenten heeft iden en het hof van acht rechters wees Tweetal te H.I. Ambacht: A. Vergunst beraad van vijftig te Rotterdam-centrum en L. Huisman te IaV.V Mtt 7pi,t"reHnctie9eeretari« Daarvoor, aldua da. Duijvendak. zijn al wordt op een bepaald moment dui- waren beachuldlgd van terreur in Alto endak uit Zeist, redactiesecreiart ben)idj|elefMle #rfwwo nodig, die tua- delijk dat de huidige beataanavorm|Ad'ge 'hel voormahge. Ooatenrnkae, W.'e het "feu dat de bood.rhap van de chologische diensten, de Prof. Dr. van kerk muziek èn instrumenten heeft den kerk het Evangelie, de inspiratiebron der Leeuwstichting, maar ook de ker- voor heel de wereld. De Lutherse eerst ue,..u is vw heel het loven en werken De keHjk en -kerkelijke jeugdorgani- ("»d »«"d vijfendertig verdachten werden Aangenomen kerk -iaat echter in een andere wereld saties. ten waarop de muziek ioor de wereld schuldig bevonden. Hun straf varieertiHege te Klaasi dan vroeger Die wereld is in meer Het gaat erom dat de kerk de be gemaakt wordt. Dat Instrument kan van acJt - - - dan een opricht oen boeiende zaak. In hnefte van de wereld rondom haai echter alleen poaitieve zin bijvoorbeeld door del peilt -- Krabbendijke: W Klaaswaal acht maanden tot ruim achtentwintig Bedankt voor 's-Gravenpolder: A. Hof- gebruikt worden, Ujg jaar ue overige beklaagden werden [man te Zeist] voor Den Haag-zuid: C. voortdurend bereid en in staat i zolang het zijn nut heeft. .vrijgesproken. l Harinck te Utrecht. Christus aan de gemeente tc bren- In de middagvergadering sprak ds. Allan uit Heerlen over de eerste I Gronlig®0' twintig jaar arbeid van de lutherse werk- j groep voor kerkmuziek. Het liturgische' Ofl8os«91>1fi VOriflfP DlfX! en kerkmuzikale leven is reeds in vele gemeenten rijker geworden door de kerk-! Horizontaal: 1. Drongelen. 2. roes-L muziekweken. het uitgeven van goede'ma. 3. ieder-does. 4. md-Aaron-lf, koormuziek, de bevordering van kinder-! mens-ion-TL. 6. Evert-rail, 7. loper-rf koorzang en de internationale uitwisse-1 8. eren-Ieren, 8. Ne-N.T.-To-eed. !c tl organisten en dirigengen. Verticaal: 1. Drimmelen, 2. roede-f P. Roodenburg uit Amsterdam3. o.e.-Dan-Epen, 4. N.S.-ea-sr-ent, 5.13 sprak over zijn ervaringen bij het ma- rit-rit. 6. esdoorn-e.o.. 7. loon-na-efl* i spelen van lekespelen. I emelt-idee. 9. na- Salland. RIJSWIJK In september zal in de nieuwe Licht-der-Wereldkerk worden be gonnen met het houden van middagpau zediensten. zoals men die al k- in Den Haag en Amsterdam. Dit is mogelijk door een interkerkelijke samenwerking, die uniek is in ons land. Er is namelijk een commissie gevormd, waarin alle Rijswijkse kerken samenwerken: de her vormde gemeente, de gereformeerde kerk, de christelijke rereforme kerk, de gereformeerde kerk (vrijgemaakt), de rooms-kathoiieke kerk en het leger des heils. Het was de architect van de kerk, de heer J. P. van der Gaag uit Den Hoorn, die met dit voorstel bij de gereformeerde kerkeraad kwam. De evangelisatiecom- miss.ie gaf de heer A. Wagenaar opdracht van elke kerk twee personen aar ken. die zitting in de commissie voor de middagpauzediensten zouden willen r men. Binnen enkele weken kon de coi missie worden gevormd. Tijdens de gaan werken op de basis van alleen het evangelie: Jezus Christus als Redder der wereld, gestorven en opgestaan. De Licht-der-Wereldkerk, die spontaan voer dit 'oei door de gereformee. ie - kerkeraad zal worden afgestaan, zal dinsdagavond 3 mei in gebruik worden genomen. De kerkeraad wil eerst echter nog enkele maanden „inspelen" in het nieuwe kerkgebouw. In september zal ook het gebou van het ministerie voor cultuur, recreatie en maatschappelijk werk tegenover de kerk (op de hoek van de Steenvoordelaan en de Generaal Spoorlaan) zijn bevolkt. Veel bedrijven in Steenvoorde en de Plaspoelpolder hebben hun mede verking al toegezegd. Tijdens de eerste bijeenkomst van de ,o commiss'e zesden de kerken al een finan- aatschap voor het kerklied van ciële bijdrage van ongeveer 1500 gulden Gereformeerde Kerken in Nederl toe. De commissie heeft geen moderamen i mee, met name ds. B. Smilde te Go benoemd. Dc heer K. Links (J. C. yan I dijk. Markenlaan ft) treedt op als werker en organ'st en zal de diei voorbereiden. De heer C. P. de Vr penningmeester (giro 392982). Ook nieuwe ^ezanvf in gereformeerde: Duitse sxenskerke BENTHEIM Ook dc „Altri mierte Kirchen" in Neder-Saksen tot lu. erkverband van dc Gcrl meerde Kerken in Nederland bcho hebben een nieuwe gezangenbundc gevoerd Hij is groter, dan het ni« gezangboek van de gereformeerde ons land, dat 119 gezangen omvat Duitse boek telt er 143. Ook staa| meer eigentijdse gezangen in. Anderzijds is het opvallend, dat veel liederen uit de oude kerk e: Reformatietijd zijn opgenomen en nig uit de negentiende eeuw. Typi liederen uit de vorige eeuw als „S Nacht" mist men in deze bundel- bevat het gezangboek in vergelij met het Nederlandse meer onberij liturgische gezangen, zoals het Vader, de zegenbede en de geloofsb denis. De Reformierte Kirchenzeitung Duitsland prijst het nieuwe gez boek, „omdat het veel meer rekei houdt met onze eigen tijd, dan lutherse gezangboek van Duitsla Aan de samenstelling werkte het d(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2