Geef ons meer namen bij
televisiegesprekken
Blauwbaard''s burcht
Hier loopt Nederland achter
Belangrijke werken in
radio-uitvoering
aan de muur
ram
DINSDAG 19 APRIL 1966
0 heerlijk ijverig
Hilversum....!
M HILVERSUM Ach, wat leven wij
,cn*ier toch heerlijk! En wat is iedereen
jverig als er, hoe dan ook, maar eer
.mroepnaam in het geding komt! Onmid
lellijk raakt dan het spiegelend vijvertje
beroering en steekt er 'n stormpje,
igeblazen door de lieve geruchten, op.
wij hier in de Gooise hoofdstad, waar
iet altijd gonst om radio en teevee, wij
Neem nou weer die ellende met Bert
rarthof! Heeft de verkeerspolitie verle-
len week een soort onderzoek gehouden,
[ekjes op de uitvalswegen: agent, lieve
Juffrouw van Veilig Verkeer, autootjes
aanhouden en vragen: „Waar komt U
ndaan en waar gaat U heen?" Aardige
automobilisten vriendelijk antwoorden,
narrige zeggen: „Geen tijd, hoor, laat m«
Was er (natuurlijk!) een persconferen
tie over. En daar zei iemand: „Nou, er
iljBert Garthof reed ook door!"
ff Bom, hek van de dam, storm! Nu kan je
je uiteraard als natuurminnaar niet per
mitteren, onvriendelijk te zijn geweest
tegen hun - taak - verrichtende - agen
ten en lieve juffrouwen van Veilig Ver-
nkj teer. Dus kletsen in de cantines van d«
2gJ»mroepgebouwen én daarbuiten: „Heb je
anpat gehoord van Bert Garthof...?"
Bert zelf dodelijk geschrokken, hele-
Jmaal overstuur... want hoe moest dat nou
Ietlmet „Weer of geen weer?" Dumping in
K- de luisterdichtheid... Intomartrapport... o
-jan N°2 erger: huis-aan-huis-gelezen
—kreekblad neemt het „nieuwtje" op: ene
.Vneneer Perlot die erbij stond, had het
J^7élf verteld! Bert Garthof belt redactie
op. Eist weerwoord. Krijgt het onder een
(twéé-kolomskop: „Ik deed wél mee, een
meneer voor mij weigerde en blafte het
T .meisje af. Maar U kunt nog op het for-
iltmulier zien, dat ik meedeed, want er
staat op..."
IEn wat zeggen die Hilversummers nu?
„Zou het waar zijn?"
Arme Bert Garthof...
Bordjes onvoldoende
en niet leesbaar
HILVERSUM Gewoonte is „.'„f E? kri«> de huiskamer de
maar ten dele aardie en kan ge- CII Hltl lCCoIiatli vaste vraag: „wie zei dat nou?" „Dat
i t t--i i -i i „,6 was professor....." „Ach welnee, dat
makkelijk leiden tot versloffing. was dominee„st, stil non.....
In onze televisiepresentatie ken- (Van onze radio- en tv-redactie) het hiaat is er alweer.
nen wij ZO n verslofte gewoonte: Soms ook schijnt de redding nabij: als
het werken met naambordjes bij persoon een paar. minuten
forum- of andere gesprekken en
het éénmaal projecteren van een
naam bij een interview.
Herhaalde malen horen wij
klachten daarover: wie een ogen
blik de ogen van het scherm heeft
afgewend, is de draad kwijt, weet
niet wie er aan het woord is, kan
ook de belangrijkheid van wat er
gezegd wordt niet meer schatten.
Waarom moet Nederland in
deze achteraan lopen? Waarom
worden bij ons de namen niet met
enkele minuten tussenpozen ge
projecteerd ten gerieve van de
kijkers?
Er wordt in Bussum veel teveel gere
kend met de kiene kijker, die zo'n beetje
iedereen kent en die dan nog onafgebro
ken het beeldscherm bestaart.
Men vergeet, dat er honderd-i
redenen kunnen zijn, waarom zelfs de
meest belangstellende kijker zich af
toe wel eens van het scherm moet afwen
den. De telefoon kan gaan. er kan gebeld
worden, iemand in de kamer kan iets
afleidends opmerken, er kan boven een
kind roepen, men kan ook gewoon maar
de blik afwenden om zijn koffiekop
op te nemen of een rokertje aan te ste-
Wij zitten aan de buis niet oplettend
in de schoolbank. Wij moeten niet ge
dwongen worden ons aan één stuk met
volle aandacht op het glas te richten. Dat
houdt geen mens vol. Daarvoor is tele
visie ook niet bedoeld.
iDe kijker moet zich kunnen ontspan-
ook al vergt het volgen van gespro-
in kleinigheden.
Er schijnt geen Bussumse regisseur te
zijn, die zich ooit heeft gerealiseerd, dat
het zo niet gaat. De presentator van een
actualiteitenrubriek, een documentaire of
een groot Interview zegt één keer dood
leuk: „Wij praten hierover met prof. dr.
Zo en Zo, voorzitter van blublublublu."
De kijker, die hierop niet verdacht is,
verstaat de naam half en de functie hele
maal niet, omdat hij nog net aan die
-aam zit te denken.
Daarmee is dan de kous af: het
gesprek begint en nimmer vernemen wij
in de huiskamer meer, wie daar nu minu
ten lang aan het woord is.
„WIE ZEI DAT?"
Nog moeilijker is het bij forumgesprek
ken. wanneer de namen van de deelne
mers althans (zoals gewoonlijk het geval
helaas!) niet in de programmabladen
ijn vermeld.
Met kinderlijk vertrouwen in de gevat
te geest en het onverwoestbaar geheugen
van de kijkers noemt de gespreksleider
éénmaal de namen en functies van de
partners en daarmee moeten we het dan
Er staan wel naambordjes voor de spre
kers (sters) als het een beetje wil, maar
die komen half, een seconde of helemaal
niet in het beeld en wit zich op de
verschijning ervan wil spitsen, mist in
de spanning telkens stukjes van het
voortgaande gesprek.
Regisseur Frans Boerlage bestudeert met kritische
blik de hoofdtooi van Annie Delorie, die gekleed is als
de bruid Judith, de laatste vrouw die Blauwbaard zal
kunnen veroveren. Zal de spang die zij nu in het
haar draagt op het scherm voldoen of zal hij alsnog
het fijne paarlen kroontje dat Annie in de hand houdt,
Hoe de keuze, gemaakt vlak voor de opname in het
Muiderslot, is uitgevallen, kunt u vanavond zien bij
het kijken en luisteren naar de opvoering van Bela
Bartók's opera „Blauwbaard's burcht", door de regis
seur van concertstuk tot televisiezanaspel bewerkt.
Om de muzikaliteit geen geweld aan te doen wordt
het werk in de Hongaarse en dus oorspronkelijke taal
gezongen, Nederlandse ondertiteling ontbreekt echter
niet.
Voor deze opvoering werden behalve in het Muider
slot ook opnamen gemaakt in de Gevangenpoort en in
de studio. Guus Hoekman zingt de rol van Blauw
baard, die slechts node de zeven gesloten deuren voor
Judith opent.
Achter deze deuren bevinden zich resp. de geheimen
van de folterkamer, de wapenzaal, de schatkamer, de
bloeiende tuinen, de groene landerijen (alles verblin
dend schoon maar met bloed besmeurd)een donkere
vijver en tenslotte het vrouwenverblijf. Tevergeefs
smeekt Blauwbaard Judith, die hij werkelijk liefheeft,
de laatste twee deuren gesloten te mogen houden.
Als de laatste deur opengaat komen wankelend drie
mooie, in rijke gewaden gestoken vrouwen, getooid
met sieraden, naar buiten. „Gij zijt de schoonste van
allen" zingt Blauwbaard dan, duwt met de vrouwen
ook Judith naar binnen en als de deur zich sluit zijn
Blauwbaard's laatste woorden ,flu blijft het eeuwig
In de rol van Blauwbaard ziet u Guus Hoekman.
Week van de Koorzang
(Van o
e radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Zoals u in de radio
programma's zult hebben bemerkt is dc
jaarlijkse Week van de Koorzang begon
nen. Dagelijks treft U in de omroepuit-
zendingen optreden van verschillende ko
ren aan. Helaas is de coördinatie ook
hierbij weer niet al te best doorgevoerd,
zodat U bijv. vanavond om 9 uur zult
^moeten kiezen tussen het luisteren naar
het omroepdubbelkwartet met een oud
Paaslied van Diepenbrock en drie liede-
Iren van H. Andriessen bij de KRO of
het Caeciliakcor uit Tegelen met een aan
tal geestelijke liederen en een paar
volksliedjes tot slot. Gelukkig zingt
Idit koor nog een half uur door als het
andere al zwijgt.
In de vooravond, om even over half
acht. zingt bij de AVRO ook het Ned.
Kamerkoor. Morgenavond 8 uur wijdt de
NCRV ruim 2 uren zendtijd aan de koor
zang. met een uitvoering van het oratori
um ,,De Apostelen" van Elgar. U hoort
dan de Kon. Zangvereniging „Excelsior"
uit Den Haag en de dames van het
Haags Kamerkoor, samen met solisten en
het Residen'ie-orkest onder leiding van
Rocus van Yperen.
Dit oratorium is het eerste deel van
•at een drievoudig werk moest worden.
Het beleefr'e zijn eerste .Ivuer'ng in
1903. Drie jaren later volgde bet tweede
deel: „Het kon:nkrijk", maar het derde
werd niet geschreven, ofschoon Elgar
wel aantekeningen en «verste schetsen er
voor maakte. Niemand weet, waarom hij
het werk niet voltooide.
Het oratorium „De Apostelen", ge
baseerd op teksten uit het Oude en
Nieuwe Testament, beslaat de periode
van Christus' opdracht tot het stichten
van Zijn kerk tot aan de Hemelvaart.
In stereofonische uitzending kunt U
donderdagavond in het AVRO-program-
ma (tussen 8.15 en 10 05 uur) naar een
uitvoering van Mahler's 3e symfonie met
altsolo. vrouwen- en jongenskoor (de da
mesleden van het Toonkunstkoor en het
jongenskoor van de St. Willibrorduskerk
buiten de veste), en het Concertgebouw
orkest; dirigent Bernard Haitink.
Deze symfonie ontstond in de zomer
van 1895: Mahler had er een klein werk
van willen maken, maar verklaarde later
„dat de compositie hem uit de hand was
gelopen en daardoor veel uitgebreider
werd dan hij had bedoeld." Mahler wilde
zich min of meer verontschuldigen voor
dit reuzenwerk in zes delen, dat geheel
op de zomer is geïnspireerd (de delen
hebben ondertitels, het eerste heet: „Pan
ontwaakt, de zomer komt aan", het
tweede en derde verhalen van bloemen
en vogels, het vierde is getiteld „Wat mij
de nacht vertelt", het vijfde „Wat mij de
morgenkiokken vertellen" en het zesde
„Wat mij de liefde vertelt"), maar al
spoedig werd de symfonie aangemerkt
als een van zijn meestercomposities.
Vrijdag kunt u dan bij de AVRO
's middags om 4.15 uur nog luisteren
naar een half-uurscauserie „Is koorzin
gen uit de mode?" en bij de KRO om
7.30 uur naar een gevarieerd programma,
uitgevoerd door het Collegium Musicum
Amstelodamense onder leiding van Toon
Vranken
heeft gesproken, wordt ineens zijn naam
en functie op het scherm geprojecteerd.
Uitkomst! Maar wie probeert een en an
der voor zichzelf op te schrijven, heeft
altijd net tijd tekort. Daarmee rekent
ook alweer geen enkele regisseur: men
word*, geacht alles direct en voor de rest
van de uitzending te onthouden, want al
komt de goede man of de lieve vrouw
nog zes keer terug, de naam blijft verder
achterwege.
'T KAN BETER
En 't kan zoveel beter! In vele andere
landen men kan het zelf zien bij
overgenomen interviews of algemene
gesprekken neemt men de moeite de
kijker om de paar minuten de naam van
degene die aan het woord is, te laten
zien. Even duidelijk projecteren: hebt u
het nu niet voldoende in u kunnen opne
men, rustig even opletten dan. zo dade
lijk komt de naam weer terug. Dat is
tenminste informatie voor de kijker. De
bordjes worden dan overbodig en dat
scheelt alweer een stuk decorwerk. Of....
als men die bordjes dan zo graag ge
bruikt. dan is het zaak dat de regisseur
ze ook behoorlijk hanteert en de
ra's zich flink er op laat richten,
neer de bijbehorende spreker(ster) aan
het woord is. Aan zo'n seconde, een half
of onleesbaar beeld heeft immers
mand wat!
Daarom luidt de vraag aan „Bussum,"
aan alle regisseurs: „Geef ons meer na
men in het beeld, projecteer ze of neem
de bordjes close up en moet het dat zijn,
laat dan ook de functies van de diverse
personen er bij schilderen.
Op déze wijze wordt het, bij steeds
toenemend gesproken woord op de tele
visie, een onmogelijke zaak. Wanneer de
kijker zo nodig moet horen, wat deskun
digen en niet-deskundigen hebben te zeg
gen, zorg dan dat hij ook wéét, wie ei
aan het woord is.
Morgen wijziging
tv-programma's
John Ie Carré
O Victor Gollancz
Martine Bijl, die de laatste tijd als een raket
omhoog is geschoten in de showwereld, is woens
dagavond gast in het programma „Hart tegen
hart". Hieraan werken mee Liesbeth List, Marijke
Merckens, Loes Hamel en Ramses Shaffy.
(Van c
e radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Wij maken U e
attent, dat de televisieprogramma's op
beide netten morgenavond wijziging on
dergaan, zulks in verband met de beide
uit te zenden voetbalwedstrijden.
Op Ned. 1 blijft het aangekondigde
programma ongewijzigd tot 9.15 uur. De
VARA-uitzendingen „Hart tegen hart"
(liedjesprogramma) en „De schavuiten"
verhuizen naar vrijdag 22 april, Ned. 2.
In plaats hiervan komt: 9.159.30 uur
korte VARA-film, 9.30—10.15 uur eerste
helft Cup-wedstrijd Inter Milan-Real Ma
drid (commentaar Bob Spaak), dan tot
10.30 uur tweede NTS-journaal, vervol
gens tot 11.15 uur tweede helft voetbal
wedstrijd. daarna tot 11.25 uur uitzen
ding Humanistisch Verbond en tenslotte
tot 12 uur reportage Europese Tafelten
niskampioenschappen in Londen.
Op Ned. 2 wordt het nieuwe program-
.a als volgt: 77.40 uur reportage tafel
tennis uit Londen. 7.40—8.25 uur eerste
helft Europa Cup-wedstrijd Manchester
UnitedPartizan (commentaar Herman
Kuiphof), dan tot 8.40 uur nieuws in hel
kort van het NTS-journaal en een
VPRO-filmpje met de gitarist Baden Po
well, vervolgens tot 9.25 uur tweede helft
voetbalwedstrijd, tot 10.55 uur VPRO-uit-
zending „De eerste dag van de vrijheid",
10.5511 uur NTS-journaal.
De VPRO laat dus morgenavond „De
oude draaidoos" en „portret van de Roe
meense athlete Jolanda Balas verval-
Bachweek in
Zwolle
(Van onze muziekredactrice)
het trotse bezit
het Schnitger-orgel in de Grote of St!
Michielskerk. Zwolle doet heel wat met
dit fraaie instrument, en terecht
initiatief bij,
Er komt zelfs eJ (L
nl. een Bachweek georganiseerd door dè
commissie „Kerk en Muziek" van
Herv. gemeente in Zwolle. Van 20
tot 25 mei worden voor het eerst
viertal Bachconcerten gegeven waarvan
twee in de Grote Kerk zullen plaats
hebben en twee in de concertzaal „Ode-
on". Dus niet uitsluitend tot de orgelmu
ziek, maar ook instrumentale muziek.
Om een zo perfect mogelijke uitvoering
te garanderen heeft men aan het „Qua-
dro Amsterdam", bestaande uit de heren
Gustav Leonhardt. Frans Brüggen, Jaap
Schroder en Anner Bijlsma verzocht, de
kamermuziekconcerten op zich te nemen.
t eerste concert valt op vrijdag 20
mei door het strijkorkest „Fideum Can-
tus" en Charles de Wolff, orgel. Op 21
mei het „Quadro Amsterdam". Op 23 mei
concerteert Gustav Leonhardt. De ver
maarde Duitse organist Helmut Walcha
sluit de Bachweek op 25 mei met een
orgelbespeling.
Begin van Beatles-roem
failliet en verkocht
LIVERPOOL Cavern Club", waar
„The Beatles" de basis hebben gelegd
voor hun roem. is aan de eigenaar van
een restaurant verkocht. „Het Hol" ging
failliet nadat „The Beatles" de zaak voor
betere zalen hadden geruild. Joseph Da-
vey wil „Cavern Club" echter heropenen,
in de hoop. de tieners er weer heen te
krijgen
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 AVRO
7.05 uur (NTS) journaal voor gehoorgestoorden.
7.32 uur (NTS) Engelse les voor gevorderden.
8.20 uur aflevering van de Dick van Dyke-show.
8.45 uur politiek debat tussen minister Vondeling en
ex-minister Witteveen.
9.20 uur kijkje bij de voorbereidingen van de we
reldtentoonstelling in Montreal (Canada).
9.30 uur opera „Blauwbaards burcht" van Bela Bar-
tók.
Ned. 2 NTS en KRO
8.01 uur gevarieerd programma „Dichter bij Lopik",
ter gelegenheid van de ingebruikneming van
de tweede-net-zenders Goes en Markelo.
9.00 uur aflevering van „Het grote avontuur", episo
des uit de geschiedenis van Amerika.
9.50 uur nieuws uit Washington.
10.10 -
VANAVOND TE HOREN
Hilvei
I KRO
7.30 uur optreden van het Promenadeorkest.
8.30 uur reportageschets over de verbinding tussen
Schouwen-Duiveland en Noord Beveland
door de eeuwen heen.
9.00 uur koorzang door het Omroep-dubbelkwartet.
9.20 uur muziek uit Schubert's Rosamunde (stereo).
10.45 uur muziek en praatje bij de schemerlamp in
Disco-rendez-vous.
Hilvei
i II AVRO
7.05 uur oosterse muziek.
7.35 uur zang door het Nederland kamerkoor (stereo).
8.05 uur volksliedjes zingen met Coby Schreyer.
8.30 uur aflevering van de komedie „4 Sans".
9.00 uur optreden van het Caeciliakoor in Tegelen.
9.50 uur concert door het Promenadeorkest en de so
praan Christine Spierenburg.
11.00 uur Ritmeclub met swing en jazz.
59
„Vertel me dan eens wat jouw levensbeschouwing is?"
„O, in vredesnaam," snauwde Leamas, en gedurende eni
ge tijd liepen ze zwijgend voort. Maar Fiedler liet zich niet
afschepen. „Als ze dan niet weten wat ze willen, ho«
kunnen ze er dan zo zeker van zijn dat ze gelijk heb
ben?"
„Wie heeft dan gezegd dat ze daar zeker van zijn?" ant
woordde Leamas geërgerd.
„Maar wat is dan de rechtvaardiging? Wat? Voor ons Is
het gemakkelijk, dat heb ik je gisteravond al verteld. De
Abteilung en dergelijke organisaties zijn een verlengstuk
van de machtige arm van de Partij. Zij vechten in de
voorhoede van de strijd voor Vrede en Vooruitgang. Zij
zijn voor de Partij wat de Partij is voor het socialisme: zij
zijn de voorhoede. Stalin heeft het zelf gezegd" hij liet
een kort lachje horen „het is niet meer zo in de mode
om Stalin aan te halen maar hij heeft eens gezegd: „het
liquideren van een half miljoen mensen is een statistisch
gegeven, maar een enkele man die in een verkeersongeluk
omkomt is een nationale ramp". Hij maakte zich vrolijk,
zie je, over de burgerlijke gevoeligheden van de massa. Hij
was een groot cynicus. Maar wat hij bedoelde is nog steeds
waar: een beweging die zichzelf beschermt tegen contrare
volutie kan zich niet veroorloven terug te deinzen voor de
exploitatie of de eliminatie, Leamas van een paar
enkelingen. Het is allemaal hetzelfde, we hebben nooit de
pretentie gehad dat we het helemaal bij het rechte eind
hadden in het rationalisatieproces van de maatschappij.
Heeft niet de een of andere Romein gezegd in de Christelij
ke Bijbel „het is gepast dat een mens zal sterven
wanneer vele anderen daarmee gebaat zijn"?
„Dat zal wel," zei Leamas vermoeid.
„Wat denk jij dan? Wat is jouw levensbeschouwing?"
„Ik denk dat jullie hele troep uit schooiers bestaat," zei
Leamas woest.
Fiedler knikte. „Dat is een standpunt dat ik begrijp. Het
is primitief, negatief en verbazend stom maar het is een
gezichtspunt, het bestaat. Maar hoe staat het nou met de
rest van het Circus?"
„Dat weet ik niet. Hoe zou ik het weten?"
„Heb je dan nooit met hen over hun levensbeschouwing
gesproken?"
„Nee- We zijn geen Duitsers." Hij aarzelde en voegde er
toen terloops aan toe: „Ik neem aan dat ze de communisten
niet mogen."
„En dat rechtvaardigt dan bij voorbeeld het vernietigen
van mensenlevens? Dat rechtvaardigt een bom in een vol
restaurant, dat rechtvaardigt de snelheid waarmee jullie
agenten afschrijven al dat soort dingen?"
Leamas haalde zijn schouders op. „Ik veronderstel van
wel." „Want, zie je," ging Fiedler verder, „voor ons geldt
dat, en ikzelf zou niet geaarzeld hebben een bom in een
restaurant te leggen als dat ons weer iets verder op weg
geholpen zou hebben. Daarna zou ik tegen elkaar afwegen:
zoveel vrouwen, zoveel kinderen en weer zo'n 6tuk
verder op de af te leggen weg. Maar christenen en Jullie
maatschappij is christelijk christenen mogen die niet
tegen elkaar afwegen."
„Waarom niet? Ze moeten zich toch zeker verdedi
gen?"
„Maar zij geloven in de heiligheid van het menselijk
leven. Zij geloven dat iedere mens een ziel heeft die gered
kan worden. Zij geloven in zelfopoffering."
„Ik weet het niet. Het kan me ook niet schelen," voegde
Leamas eraan toe. „Stalin kon het ook niet schelen, is het
Fiedler glimlachte. „Ik mag die Engelsen wel", zei
hij, bijna tot zichzelf. „Dat was met mijn vader ook al het
geval. Hij mocht de Engelsen bijzonder graag."
„Wat geeft daat me een lekker warm gevoel van bin
nen," zei Leamas, en verviel weer in stilte.
Ze stonden even stil terwijl Fiedler Leamas een sigaret
gaf en die voor hem aanstak.
Ze klommen nu zeer steil. Leamas hield van deze li
chaamsoefening en liep met grote stappen voorop, de schou
ders naar voren. Fiedler volgde hem, licht en vlug, als een
terriër zijn meester. Ze moesten zo minstens een uur gelo
pen hebben, misschien langer, toen plotseling de bomen
boven hen ophielden en de hemel zichtbaar werd. Ze had
den de top van de kleine heuvel bereikt en konden nu
neerkijken op de dichte massa dennebomen, slechts hier en
daar verbroken door grote, grijze groepen beuken.
Wordt vervolgd
INTl&SCNPEKF B'JmWK <Set?QrtCM..\
NEE, DERF. Ik HEB \W MOETEM ZB
De POLITIE NIET J TOCH INLICHTEN;
GEWAARSCHUWD.] WE KUNNEN SAP
IK KAN TOCH NIET NIET ALLEEN VII
ZE<3GEN DAT IK
NOG EEN DODENDE
20.30 Van
Oosterschelde-
>ecld. 2100 Klas*
en moaerne liederen (opn.)
21.20 Stereo: Concertgebouw-
ork. 21.55 Gregoriaanse zan
gen met toelichting 22.15 Cur
sus over geloofsleven.
Nieuws. 22.40 Epiloog
Lichte gramm. 23.1
18.25 Orkestmuz en
listen (opn I. 18.55 Voor
V)00 Gesproken brief
Parijs 1905 Indonesisch
Nedei
20.05
pro gr. 19 45
kamerkoor. 20.00
Volksliedjesprogr. 20.30 Vlei
Sans. radiostrip 21.00 Licht mi
ziekprogr. 2150 Promenade oi
kest en zangsoliste 22.;
Nieuws 22 40 Aktualiteitei
23.00 Jazz- en dansmu
23.55-24.CO Nieuws
TELEVISIE
VAWVOMI
AVRO'
'67 Montreal: voorbereiding
van de Nederlandse inzending
2130 Blauwbaards Burcht, ope
ra. NTS: 22.25 Journaal
leac: Logica: les
irdige Logica.
Nederland II. NTS: 20.00
Nieuws in het kort. 20.01 Dich
ter bij Lopik. fllmreportage.
KRO: 21(10 Het grote avon-
Amerika. 2150 Onze ma
Washington. CVK/IKOR: 22.15
Dichterbij, wekelijks program
ma. NTS: 22 45-22.50 Jour-
ItAIIIO
1IOKGEIV
Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10
Gewijde muziek (gr) 830
Nieuws. 8.32 Lichte grammo
foonmuziek. 950 Voor de zie
ken. 9 35 Waterstanden. 9 40
Voor de huisvrouw. 10.10 Mo-
deme muziek (gr.). 1050 Mor
gendienst. 11.00 Modern strijk
kwartet (gr). 1150 Lichte gram-
dek (gr). 15.10 Radii.
orkest. 1550 Bijbel-
Jeugd
sextet. 17 20 Jazzperspectief.
1750 Overheidsvoorlichting.
18 00 Lichte grammofoonmu-
:iek. 18.10 Nieuws uit de prot.
nastlek. 753 Lichte grammo-
foonmuziek en reportages.
("•30-755 Van de voorpagina).
8.00 Nieuws. 8 10 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Vooi
hu is vrouw. 9.06 Klassieke ka
mermuziek (gr). VPRO: 9.4<
Schoolradio. VARA: 10.00 Lich
te grammofoonmuziek 10.45
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws
11.02 Programma over het red
den van kunstschatten ln Nu-
bië. il.40 Jeugdensemble. 12.00
Gevarieerde grammofoonmu
ziek. 12.22 Voor het platteland.
1257 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 1250 Stereo: sa-
lonorkest. 13.00 Nieuws. 13.10
Aktualiteiten en kalender. 1355
Stereo: Lichte orkestmuziek.
13.45 Gesproken portret. 14.00
Koor en Residentie-orkest.
14.30 Pianorecital (opn). 1550
Voor de Jeugd. (16 00 Nieuws).
17.00 Voor de zieken. 1750 Pro-
llilversum III (240 m en
FM-kanalrn. NRU/KRO: 9.00
Nieuws. 9.02 Gevarieerd platen-
programma. 10.00 Nieuws. 10 02
Aktualiteiten. 10.05 Gevarieer
de grammofoonmuziek. 11.00
Nieuws. 11.02 Aktualiteiten.
11.05 Licht platen programma
en praatje 1200 Nieuws. 1302
dualiteiten. 12.05 Gezellige
gramma 14,00 Nieuws. 1408
Aktualiteiten .14.06 Gevarieerd
platenprogramma. Nru/Avro:
15.00 Nws. 15.02 Lichte gram
mofoonmuziek. 16.00 Nieuws.
16.02 Volksliedjes van over
al. 16.30 Rhythm and blues
(gr). 1750 Nieuws. 17.02—18.00
D'-~nprogramma voor automo-
TELEVISIE
>1 OR GEIN