Vrouwen leren
stierenvechten
in Alicante
Beroep op de jeugd:
Hou je mond gezond
J
BLAD ZIJ
VINYL: IDEALE
TRAPBEKLEDING
Geen bromelia maar
een sansevieria
EVEN
TIPPEN
Uiv oordeel over
de mode
dialoog dialoog dialo
ZATERDAG 16 APRIL 1966
HJU het vakantie-nieuw
tje van Yoego-Slavië
er af is, een trip naar
Israël via de kruidenier
geregeld kan worden,
mooie Japanse meisjes
zich op ons eigen Schip
hol vertonen, waar kun je
dan nog exclusief met
vakantie? Moskou? Beet
je griezelig. Wat zou u er
van zeggen in uw vakan
tie het diploma stieren-
vechtster te gaan beha
len? Héél nieuw en héél
apart tenminste sinds
1900. Want in de acht
tiende eeuw al vochten
vrouwen in de arena tegen
stieren een van de
beroemdste vrouwelijke
stierenvechters werd zelfs
door Goya geschilderd.
In het Spaanse stadje Alican-
te, tussen Murcia en Valencia
aan de kust van de Middel
landse Zee ontdekte men dat er
wel eens een mooie nieuwe bron
inkomsten in de stieren vech
terij-voor-vrouwen kon schui-
Deze dame heeft kennelijk haar
ma stierenvechtster in ontvangst bestaan tot die verordening in een zeer middelmatig stieren-
nemen en bij thuiskomst aan *900 er een stokje voor stak. vechtertje en hoopte in de vrou-
kennissen en vrienden laten welijke versie meer eer in de
zien, of ingelijst boven het bed DGWOndSraSTS wacht te slepen. De schelm werd
hangen. na tien jaar ontmaskerd
U weet het, de Nederlandse suiker-indus
trie is een voorlichtingscampagne begonnen
die ten doel heeft de omzet van suiker te
vergroten. „Suiker in de aanval tandbe
derf in aantocht" is het antwoord daarop
„Hou je mond gezond" is het
motto, en daaronder is een set
van de nieuwste propaganda- en
voorlichtingsuitgaven over mond
en tandhygiëne samengesteld.
Er zijn er over verstandig snoe
pen, goede voeding, de eisen
waaraan een tandenborstel zou
moeten voldoen en tenslotte een
grammofoonplaatje: Hou je
mond gezond waarin een stel
goede wenken over kindertand-
verzorging op muziek is gezet.
Dat plaatje zal het wel doen
voor de kinderen en het Ivo
ren Kruis hoopt natuurlijk ook
voor de ouders die de wacht be
trekken bij de snoepzucht. De
tekst van het liedje staat afge
drukt op een suggestief geïl
lustreerd affiche voor de kin
derkamer.
van het Ivoren Kruis, de Nederlandse ver
eniging voor
bederf is de meest verbreide volksziekte
en snoepen is een van de belangrijkste aan
wijsbare oorzaken.
Legpuzzel
In samenwerking met het
Voorlichtingsbureau voor de
Voeding werd door het Ivoren
Kruis ook nog een legpuzzel ver
vaardigd met de drie gulden re
gels voor gezondheid en hy
giëne. U weet het: handenwas
sen met nagelborstel en zeep
vóór het eten, het gebruik van
appel, melk en bruinbrood, het
tandenpoetsen na het eten en
voor het naar bed gaan. Een
rauw worteltje is ook prima Tandenpoetsen, en dan liefst enkele keren per dag, voorkomt veel ellende.
en natuurlijk niet met een snoep
je naar bed! Wie een en ander
wil bestellen, plakke 1 op een straat 111. Rotterdam, telefoon dubbel en dwars waard om
briefkaart die u kunt richten (010) 126650. Het is alleen de over de gezondheid van het ge-
aan Het Ivoren Kruis, Hoog- prijs van het grammofoonplaatje bit maar niet te spreken!
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆■ft
met het verschijnsel dat „valse her
kenning" heet: je staat ergens, je
ziet om je heen, en je denkt: heb
ik dit niet al eens meer beleefd?
Je weet zeker dat je het zo al eens
„zag". Maar wie zal zeggen of het
waar is?
Er zijn allerhande theorieën
over dit verschijnsel; leuke theo
rieën vind ik. Die laat ik echter
even voor wat ze zijn, want waar
zouden mijn gedachtenspinsels ma
dan niet voeren! Nee, wat ik zeg
gen wil is dat ik bij ontvangst van
de post deze week zo'n valse her
kenning beleefde. Bij het openea
van een brief wist ik haast zeker
dat ik al eens precies zo bij de
schrijftafel had gestaan, precies zo
naar mijn leesbril had gezocht
(strijd tegen de slijtage), en dezelf
de woorden had gelezen. Ik wist
wat er zou komen, kantje na kant
je. Het is zoiets als Zwitserland,
het meer van Lugano, na twintig
ansichtkaarten. En dat is nog niet
het ergste. Maar stel je voor dat ik
ook al eens een antwoord heb ge
geven in de krant dat als twee
druppels water op dit antwoord
lijkt. Wat dan! Begin ik weer van
voren af aan? Is het onmogelijk
nog iets nieuws te zeggen? Doen
wij allen eigenlijk ooit iets anders
dan onszelf duizendmaal in half
besefte gedaanteverwisselingen her-
Goed gek, zegt u? Nu, Ameri-
Die Spaanse vechtsters had- moest zijn eerste plaats verwisse-
_0 den uiteraard een kring van be- len voor een nevenrolletje: een
I. De Alicanters openden de kaanse vrouwen zijn zeer ge- i a j i
I-I L..nj hof loror. van hpt opr wonderaars en zoals dat dan al- achteraf plaatsje in de groep
eerste school voor vrouwelijke brand op het leren van het oer- er
tijd gaat: een kring van vijan- van helpers.
stierenvechters. Aspirant-stie- oude primitieve spel met de snui-
renvechtslers kunnen er in een vende gehoornde tegenstander, den die spraken van een „schan- Als dit nieuwtje eenmaal goed
cursus van zeven lessen het di- Ook Frangaises en Zweedse vrou- dallge en f"'® ver'omng doordringt, kunnen we straks in
ploma halen. Natuurlijk is er wen schijnen dol te zijn op het In negentiende eeuw droegen de warenhuizen en zaken voor
a 11 j vrouwelijke stierenvechters m vakantie artikelen nanet
een jury, die bestaat uit kenners aantrekkende en afstotende „bal- J vakantie-artikelen naast
ae arena Korie roKjes, oi ïurKse, strandpyama, de poncho, de zon-
Is dit voorjaar de trap aan een
de nieuw jasje toe, dan kan ons dat de trap
'van het stierengevecht. Van- let" in de arena. Pioniersters ÓT*'chtaêse*' kostuums' s,rapdpyama' de ponch°. de z0"- lijn nL^allerlei^loerbedêkkin P
zelfsprekend is er een geduchte zijn ze niet, weet het weekblad v-nlnase ne-olie en de op-art zomerbnl gen die voor de bekleding var
zuiarte stier bij. Wie én jury én „Elle" te vertellen. Want zoals „"„"J ,"B een stierenvechterskostuumpje detrapbijzonderevMrdelrnbie-
17 N dan nog iets. Ik heb b.v.
de vorige keer over een be
paald onderwerp geschreven. Me
demenselijkheid. christelijke lief
de. Nu krijg ik o.a. vier brieven
terug met opmerkingen over
dansen. Niet alleen over dansen,
maar toch, in de stroom der ge
dachten, ook over dansen. Is het
een wonder dat ik even mezelf
afvraag wat toch in het vorige
stukje kan hebben gestaan dat de
gedachten die riohting inboog?
Maar later, en met hulp van een
van mijn briefschrijfsters, besef ik
dat er ergens anders, in een Prin
ses of Spiegel of hoe een
tijdschrift maar heten mag dat
door velen onzer maar niet door
uw Christine gelezen wordt, iet»
moet hebben gestaan dat aanlei-
dekkingen bijzonder eenvoudig ding gaf tot de combinatie. Pak
is: zo nu en dan afnemen met van mijn hart; de verschijnselen
een vochtige doek zal vrijwel al- moeten per slot een ietsje verklaar
tijd voldoende zijn. baar blijven.
Vinyl is bovendien zeer sterk v._
èn antislip; eigenschappen die als ik nu daarover d^rpïSg
enorme opgang. Zij worden op yoor .®fn traPbekleding zeer be- zal deze brief zeker niet lijken op
de traD mét of zonder striDS toe- lan8nlk Z1)n- Bovendien zorgt eentje van zegge vijf jaar geleden,
de trap met 01 zonaer strips 10e de viltbasis v00r een belangrijke zodat sommigen onder ons zeggen
sortering in kleuren is, geeft het SL».®
vriiwel nooit moeiliikheden met door hmder.ll)>1 geklos en door-
Natuurlijk kan ik mijzelf niet ont-
stier weet te imponeren kan aan we schreven Spaanse stieren- wel wat op ®en parodie te U>" aanschaffen. De kinderen kun- den. De loper heeft zijn naam gang of hal In de meeste wonin
siier weer. re imponeren Kan aan we scnieven, opdduse ken pionierster van de stieren- nen dat weer *',p aanreriann en is on de loon een is de traD namelnk vanur
de harmoniëring van kleur van
arana rif V«q1 Tm rif» moocto nrnnin. HOren.
De nieuwe vmyl-op-viltvloer-
hef eind van de lessen het diplo- vechtsters hebben
altijd
VAN BLOEM EN PLANT
vechtsters is de schone Dolores voor hé„ du, z0'n'kostuum - d'kSSgenr
vechtste'r van'de Tenortas'oro- f g°ed °ver gaat naden" Deze nieuwe vloerbedekkin.
veentster van de „senontas tore ken Z1;jn de bronnen van in- gen met een rug van gewapend
rein veel bij kunnen dragen tot
Dansen. Hu, wat een woord. De
een ziet een ballet voor zich, gesti
leerde,j soms steriele, expressie.
goh^cgofrcscscfrcscras" en droe8 hetzelfde natio- komsten legio,
nale traditionele kostuum als
haar mannelijke collega's. Ook
zij had een grote groep helpers
om zich heen en verstond de stie
renvechtkunst naar men zegt uit
nemend.
Een voordeel is ook dat het tot een verlichting van de taak
jutevilt maken in Nederland een onderhoud van de vinylvloerbe- van de huisvrouw.
Kijk maar rond
om om u heen,
bij uw buren,
twee straten ver
of op bezoek in
een andere plaats,
overal sansevie-
ria's voor de ra
men. Tot verve
lens toe vaak gar
neren deze onver
woestbare planten
de vensterbank.
Toch zult u nog
niet veel de rozet-
vormige sanse
vieria trifasciata
'Hahnii' zijn te
gengekomen
niet zo lang in de handel en
het is begrijpelijk dat ze vaak
voor bromelia's worden aan-
gezien.
Een verschil in de behande- herfst, winter en voorjaar,
ling is er wel degelijk, want maar 's zomers alleen vroege
worden de bromelia's graag -*■'* J •JJ
de bladkoker gegoten, de san
vieria is daar niet op gesteld, dagzon schermen.
want het is een vetplant.
We hebben deze rozetvorm
nog niet zien bloeien en mis
schien doet ze dat wel niet
Als vetplant heeft de sanse-
ieria 's winters behoefte aan
rust en ze heeft dan geringe
ons klimaat. Het wonderlijke behoefte aan water, dat nooit
dat de gewone sansevit
het hart gegoten mag
trifasciata en haar geelgerande den en ook niet koud mag zijn.
variëteit laurentii ook maar zei- Meestal blijkt in de praktijk
den in bloei worden aangetrof- dat één keer in de week lauw
fen. Toch kunnen ze als ze het water op de aarde of lauw-
naar hun zin hebben lange
1 water op de schotel vol-
bloemstengels voortbrengen doende is. Mest wordt alleen
met witte welriekende bloem- gegeven tussen maart en okto-
pjes. Niet bepaald spectaculair ber als er groei in de plant zit.
1 korte duur.
meer bloemstengels
verschijnen toch even iets liefe-
Eens in de 14 dagen kunstmest
tegelijk is voldoende. In de groeiperio-
de kan ook wat meer water
Ze mag dan onverwoestbaar donker i
genoemd worden, maar toch is aanvoelt,
lang niet elke sansevieria een
tentoonstellingsexemplaar. Dik-
Verpotten
Te koud
De grootste fout die ge-
Als de plant uit haar pot
groeit is april—mei een goede
tijd om te verpotten, waarbij
de oude aarde er uitgeschud en
de wortelstok in stukken wordt
gesneden, zo dat op elk stuk
tenminste één scheut overblijft.
wonden afdekken met
niet te grote pot zetten met een
bladaarde, graszo-
te koude standplaats. Kan de mengsel!
getaone sansevieria eventueel dengrond of fijne klei
nog een temperatuur van 10 koemest. Tegelijkertijd
a 12 gr. C. verdragen, beter stek genomen worden v;
zijn de resultaten boven 15 volwassen blad, dat in stukken
gr. C., terwijl de variëteit ™or;dt
„Hahnii" met haar goudbonte n c" °"n
scherp zand gestoken. De
t„ geelgerande sansevieria komt i
echter uit stek groen terug, zo-
gesteld zijn, met een mini- dat we die in elk geval sc'heu.
Meer eer
Een jonge Spaanse edelman
heeft het in die tijd bestaan tien
jaar lang als vrouw vermomd in
de arena op te treden. Wat toch
was het geval? Hij was maar
Al kampeerplannen gemaakt? Het
Joods Nationaal Fonds legt dit jaar
vijftien nieuwe kampeerterreinen
aan in de Negeb, aldus het maand
blad Camping. Iets voor u? Of liever
naar Naaldwijk, waar men studeert
over een camping naast het zwem
bad, op een terrein dat winters
voor ijsbaan bestemd is.
De firma Mekel uit Fulda gaat op
de dertiende kampeertentoonsteliing
in Duitsland een onbrandbare tent
aanbieden, kleurvast en voor een
concurrerende prijs.
Om de vijf jaar verloopt ons rijbe
wijs. De kosten die zgn. bemidde
laars vragen voor de verlenging kun
nen oplopen tot 7.50 a 8. Zij
berekenen soms administratie-, por
to-, incassokosten plus omzetbe
lasting. Is die verlenging zo'n veelom
vattende bezigheid dat u dat bedrag
er voor over hebt? vraagt de Consu
mentengids zich terecht af. Het
meeste werk hiervoor kunt u nl. ach
ter de schrijftafel afdoen.
Diezelfde Consumentenbond onder
zocht electrischc krultangen. Yan de
twaalf onderzochte tangen bicken er
niet minder dan vijf onveilig. De
op écn na voordeligste (zij bet tra
ge) mits gekocht met randaardestek-
ker en indien u over een randgeaard
stopcontact beschikt, werd als volle
dig veilig beschouwd. Duur behoeft
niet altijd goed te betekenen...
Een aantrekkelijke verpakking
voor dameszakdoekjes: de „etui mou-
choir" een rond etuitje bedrukt met
gouden roosjes. Wie het niet hy
giënisch vindt moet weten, dat de
binnenkant van bet gevalletje „saniti
zed" is. Het wordt gebracht in vijf
modekleuren en kost slechts 1.95.
Daarvoor kan nog met kwartjes per
week gespaard worden voor moeder
dag...
f)e meeste lezers schrij
ven over de korte rok, die
zij verafschuwen om prak
tische en schoonheidsre
denen. Wij zullen daar
over dus niet ieder weer Boeiend
aan het woord laten: daar
schrijft: „ik vind ze prachtig
hoor. maar als ik ze zie, dan
lopen me de koude rillingen
over de rug. Die dames hebben
zeker geen last van reumatiek.
Ik denk dat de modekoningen
zich geen hoofdbrekens daar
over maken!"
positieve mening van
veel wind in ons land;
wat draag je eronder, een
pantalon?; gek, onbarm
hartig als je geen mooie
benen hebt, dat zijn zo
een paar kreten.
„Modezaken kiezen collec
ties die steeds excentrieker
worden. Men presteert het mevr. G. B.-tV. te dH. De
om het publiek warm te krij- even getailleerde lijn van nu,
gen voor de mode die zij je nieuwe weefstructuren en
iiïlZhZt"ZÏaZo-Jd%?n d® kleurcombinaties
de tiener koopt ze. Als de boeien altijd weer. Ook voor
ster van de top daalt, wie dames op wat gevorderde
draagt dan nog kleding die leeftijd zijn er gedistingeerde
naar topsterren genoemd is?
Anderen krijgen aandacht:
veer wordt er gretig gekocht.
M.S.-S. te R. vindt „voor ons
klimaat de lange broeken een
uitkomst, vooral op de fiets.
En je werkt er zo prettig in,
niet dat ik het heb hoor, ik
ben haast 70 en draag nog
wel blousjes zonder mouwen.
Wit, roze of crème onder een
zwart truitje en rok, crème of
rose bij bruine rok of een
gebloemde blouse." Een ron
de hals vindt deze lezeres
niet mooi, „een punthals, vier
kant of boothals staat be
ter."
Mode kost geld. is de verzuch
ting van (dhr?) W. R. te O.
„Met die nylonkousen is het
toch wel een hopeloos geval!
De dames kunnen wel blijven
roepen: denk om mijn nylons.
Als de dames ze niet meer zou
den kopen dan zouden de fabri
kanten wel wat beters gaan
knippen en wassen, dan ben ik
niet het ventje, maar het wijfje
jyeer" zegt mevr. G. B.-Z. te
Vooruitgang
We besluiten met een lezer
die als 77-jarige ook wel eens
wat over mode wil zeggen:
„Wanneer ik de mode van he
den vergelijk met die uit mijn
kinderjaren dan is er grote
vooruitgang geboekt. In de ja
ren rond 1900 trok een jonge
man een jaquet aan, zette een
garibaldihoed op. liet zijn snor
en baard staan en de wan
delstok behoorden tot zijn uit
rusting. Het bureau van de
Spoorwegen werd in Utrecht
het wandelstokkenbureau ge
noemd... het personeel ging er
van noog tot laag met een wan
delstok naar toe. Een man van
veertig zag er door zijn kleding
veel ouder uit dan nu iemand
van zestig jaar. Ik vergelijk
mijzelf maar met mijn vader
toen hij 40 was, was hij al een
bezadigd man. Hij was ouder
ling en ging 's zondags keurig
in het zwart met een hoge hoed
naar de kerk. Nu lopen de
meeste mannen blootshoofds en
zier. er door hun kleding veel
vlotter uit dan toen. Zo ook bij
de dames: jonge en oude vrou-
iiepen omstreeks de eeuw
een taak hebben, namelijk af
remmen als het de grenzen
fatsoen gaat
pen een prijzenswaardig
vak. Onze kleding zou tocli
i/ui» ne< I u l a u e u yuub
overschrijden. Thans kan wél saai worden, wanneer er INaSr binnen
men met verbazing constate
ren dat de jeugd in het zwart
gaat, en oude dames in licht
geen wisseling zou zijn."
Helemaal
niet inge
rose kleding verschijnen. Een met de nieuwe mode is
psycholoog zou er misschien "F™
jurken, die het vrouwelijk fi
guur beslist niet voordelig la-
een juiste verklaring voor
kunnen vinden Koop iets dat feunuruiSïn.
bij je persoonlijkheid post- distinctie. De smaak gaat
Dat geeft voldoening het geheel achteruit, vooral
schrijft mevr. M. W.-M. te
dH in een lange, gezellige
brief.
Fantasie
„Ik ben al op leeftijd,
jaar" lezen we bij mevr, K.
B.-. G. te S. „maar ga
graag naar de mode gekleed.
Modeplaten vind ik altijd ont
zettend leuk om in te kijken.
Dragen kan ik natuurlijk niet
alles wat de mode voorschrijft.
Voor mijn dochter maak ik
toch altijd die leuke moderne
jurkjes, met een beetje fantasie
wordt zo'n op-art jurkje iets
de jeugd. In de avondtoiletten
is er nog wel een verfijnde
stijl, zoals is gebleken bij de
bruiloft van Beatrix en Claus,
ook in het stijlvolle bruidstoilet
met de magnifieke sleep Maar
het
est toch umg van ouaere
iLirioert aandacht schonken. Het is al
heel moeilijk in de confectie
rokken van een normale lengte
te vinden. Daarbij is de mode eerst
van de vooruitstrevende jeugd
met smalle broeken, losse trui-
erwarde haardos soms
brengen. En wat heeft de naald- wisseling in blouses met wijde
hakkenmode al geen kostbare pofmouwen en wijde breed-
vloerbedekkingen vernield, uitstaande rokken en grote
Dan de onderkleding. Het is al- breedgerande hoeden op, waar-
lemaal maar zo dun mogelijk °P weer een volledige bloemen
en zo kort als het maar kan. En Tuin of veren. Boven de veertig
dan maar klagen dat het zo droegen ze een kapothoedje
koud is, dan moeten een dure met keelbanden, ze waren oud
bontmantel, dikke laarzen en voor hun tijd. Wat is er in de
een pantalon het maar weer damesmode heel wat veran-
goed maken. Mode is meestal derd! Ik vind de hedendaagse
taboe, geef mij de herenmode mode niet gek", zegt dhr. P. J.
maar!" vindt deze lezer. S. te dH. aan het eind van zijn
plezierige brief, „want zij ver
jongt de mens, maar het moet
binnen de perken blijven. U
verstaat mij wel..."
Een moeder van zeven kinde
ren lucht haar hart: „Ik heb Politiek
altijd hard gewerkt, dat heeft
mijn moeder mij goed bijge- Bet viel ons op, dat in de
bracht. Ik was erg handig met dialoog over mode veel lezers
naaien en deed dat dan ook 'n en om ®en Haag naar de
graag. De kinderen liepen er pc" 8r«P®"- Doet u ook weer
altijd keurie en netie. bi) Ik mec m ons «««P"* over
amid Keurig en netjes bi]. Ik vrouw en polltick7 „B,.|(.id
maakte veel VM oud n.euw begrijpelijk en aanvaardbaar
ronder dat het in de gaten liep. maken", dat is bijna een leus
Ze waren zelts jaloers op mij geworden na de laatste ver-
want ik zag er altijd origineel kiezingen. Als de vrouw eens
uit. Ik keek de mode-bladen een groter aandeel had in dat
na, veranderde iets aan het pa- be,e«d, dachten wij voorzich-
troon, zodat ik altijd nét iets !'e: zlgen op vele dcfini-
anders had dan een ander. Zij !'"taW V°°r *emecn-
nr-.fi „„1, teraad vrouwen staan, maar
geeft ook een adwes. kijk niet ni,t d,rect „p verkiesbare
t m de etalage maar ga met- plaats. Stemt u ro'n vrouw
naar binnen en kijk goed met voorkeur? Kan en mag
u staat, wie keus maakt uit -:t ii-jj
wij ouderen
aparts. En Ten ^ftaneTpakie r/e^ft'ïen!" aantrekkc'
naar de laatste mode vind ik "JKer u»t zien.
reuzeleuk om voor haar te naai
en. Eén ding verbaast deze leze-
die dunne nylon nachtja-
"j mede het beleid bepalen
de etalage kan er teleurgesteld en weet u voorbeelden van
mee uitzien. Ik
Uitkomst
Een bejaarde lezeres mevr.
altijd nog voor of tegen te i
jeugdig en smaakvol uit, ik ben les wat over vrouw en poli-
klein van stuk en mijn haar is tiek te zeggen is, gaat in onze
heel licht grijs. Dat was ik al volgende dialoog mee. Wacht
toen ik 30 jaar was. Een kapper u niet te lang met schrijven
heb ik niet nodig, heb een zodat we meteen flink van
mooie slag van mijzelf. Alleen start kunnen?
zwieren in figuren anderzijds. Het
is maar net wat je eronder
verstaat. En wat je ervan begrijpt.
Want je kunt er niet altijd zeker
van zijn dat het z.g. zuivere
dansen niet een opzwepen is naar
een rituele moord of naar een oor
log, terwijl aan de andere kant het
gehops dat voor „zwoel" versleten
wordt wel eens zou kunnen mee
vallen.
lichaam.
Engelse christenen drinken niet
en roken niet. maar dansen wel,
Nederlandse drinken en roken
wel, maar dansen niet, zeiden wij
dertig jaar geleden en beide
groepen hadden er grondige rede
nen voor: drinken, dansen en ro
ken waren zaken van het lichaam.
Bij die drie zaken konden de din
gen je uit de hand lopen. Roken
brengt verslaafdheid mee.demoge
lijkheid tenminste, drinken sleurt
je zelfcontrole mee. dansen tast je
zelfbeheersing aan. Dat is waar.
Ma&r praktisch is dat van alles
wat we doen waar. Na de oorlog
werd alles „losser", zegt men dan.
Je zou ook kunnen zeggen dat
men na die oorlog besefte dat alles
je uit de hand kan lopen, dat je de
gekste sprongen kunt maken om
maar te leven, om maar te eten,
om veilig te zijn, om geld te ver
dienen, dat je verraad kunt plegen
wat hadden hierbij vergeleken zul
ke onnozelheden als drinken,
dansen en roken nog voor waarde?
ER wordt dus nu gedanst, ge
dronken en gerookt; door som
mige Engelsen en Nederlanders
niet, en door andere Engelsen en
Nederlanders wel. Beide groepen
erkennen wat zij steeds erkenden;
de ene groep wil daarom vermij
den. de andere wil daarom leren
omgaan met het lichaam. Wie wil
leren omgaan met het lichaam, het
gebruiken en genieten omdat het
het huis is waarin hij van God op
aarde mag wonen, heeft nu pas
goed zijn problematiek. Om ons
tot dansen te bepalen: wie kan
dansen en wil dansen zal beseffen
dat hij een lichaam heeft. Is daar
iets verkeerds aan? „Je moet het
nooit verbieden" schrijft me ie
mand, „verboden vruchten smaken
immers altijd bijzonder lekker".
Het is echter maar de vraag of de
vrucht verboden is. Voor wie niet
mag is er inderdaad een verboden
vrucht. Dat is een gevaar. Voor
wie echter wel mag is er een kan»
dat hij de hemel vergeet voor de
aarde. Dat is ook e n gevaar. Het
is er maar één van de miljoen
natuurlijk. Hebzucht en afgunst en
drift naar snelle bevrediging van
wensen, een poker-face, cynisme
7-ijn er weer een paar. Onophoude
lijk balancerend op de afgrond
worden wij met genade over
stroomd en mogen nier op aar-
de wonen. Onze zoontjes van 12
s u jn en i*ven eQ we zeggen:
och, dat is maar een moppig soort
gymnastiek, dat is ontspannend.
Het lichaam heeft plezier, dat is
leuk. Maar als onze zoons van 18
genoeglijk foxtrotten, dan zijn er
loerende ogen naar het „kwaad".
Alsof lichamen niet groeien, alsof
er geen verlangens zijn die een
utaeg rosken. Men is niet chris-
telijk door eenvoudig te verzuimen
iets te erkennen dat eerlijk erken
ning verdient. Men is het oas als
men, in vol erkennen en herken
nen, zichzelf en anderen leert om
gaan met het verkregenc.