caballero „Duitse christenen" vinden elkaar weer EMIL BRUNNER OVERLEDEN ZEVEN NEDERLANDERS GAAN NAAR PAKISTAN h SPIDO ROTTERDAM Goede Vrijdag anders dan andere Zeg het mei bloemen DONDERDAG 7 APRIL 11 Een woord voor vandaag ..Zij dan namen Jezus, en Hij. zelf Zijn kruis dragende, ging naar de zogenaamde Schedelplaats, in het Hebreeuws genaamd Golgotha, waar zij Hem kruisigden In deze tekst van Johannes valt twee maal het woord ,^ij" op: zij namen Hem, zij kruisigden Hem. Wie zijn die ,£ij?" In vers 15 van Johannes 19 lezen we het antwoord: „de overpriesters". Toch schrijft die zelfde evangelist even later: „Toen dan de soldaten Jezus ge kruisigd haddenHet Vaticaans concilie is maanden bezig geweest met de vraag of de Joden Christus kruisigden of niet. Sterke aandrang is uitgeoefend om de Joden vrij te pleiten. Maar toch zegt Petrus met Pinksteren, en zeer waarschijnlijk ook tot mensen die met het pascha niet in Jeruzalem waren: Mannen van IsraëlJezus, de Nazareeërhebt gij door de handen van wetteloze mensen aan het kruis genageld en ge dood." Moeten wij dan toch de Joden schuldig verklaren? Ja, maar onszelf tegelijkertijd. De „zij" ?an Johannes, wordt de ..gij van Pinksteren, niet ..gij. Joden" alleen, maar gij allen. Jesaja zei reeds: „Wij hielden Hem voor een door God ge slagene, maar om onze overtredingen werd Hij doorboord." Als Gods Geest ons door Zijn predikers het evangelie laat horen roepen wij met de Joden van Pinksteren uit: „Wat moeten we doen?" Want we leren zingen: „Ik deed dat kruis Hem dragen." Maar kan deze gedachte toch niet leiden tot Jodenhaat? Neen, want Christus bad voor hen en voor ons: „Vader vergeef hunwant zij weten niet wat zij doen." Als de kerk in het verleden de Joden vervolgde, omdat zij Christus zouden hebben gekruisigd, plaatste zij zich buiten het heil, want Christus zei: „Indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeten." We lezen vandaag: Marcus 15 1-15. We lezen morgen: Marcus 15 16-32. Kerk, staat, volk en vaderland BETHEL In de Duitse kerk heeft een beweging de kop opge- met een dergelijk manifest komt dat l i- ii-»- i - 1 i V- eenvoudig niet met de feiten in over- stoken die herinnert aan de Duitse christenen uit de nazitijd. Een eenstemming is." Toch betreurde hij aantal predikanten hebben een conservatieve nationalistische ,.Nood- het niet dat de groep zich gevormd heeft: „Binnen de Duitse Protestantse gemeenschap van protestantse Duitsers opgericht die weer alle na- Kerk moet iedere ventiel geopend druk willen laten vallen op volk en vaderland. Een Duitse predikant kunnen worden." reageerde met de opmerking: ..In de protestantse kerk is thans weer De praeses van de kerk van het Rijnland, dr. Joachim Beckmann, ver- I klaarde zondag in Düsseldorf dat men voorlopig de emeritus predikant Kor!- I" S,e,r(ke'ük,e ""neen reeds lang ver- Eduard Berrou uit Bernhausen. Ook <?a' <x"lse™al,eva nationalis ts Hamburg,e natuurkundige prof. 2^, H^8 zouden aaneen- rtr Pn^u.l .lorden mu.it, de.lui, .Ju! 51Ulten' H|J Z«'verwachten dat deze groepen zich zullen verbinden j een politieke reactie opgestaan" Bisschop Scharf: Van weinig betekenis Pl'BLICATIE Het comité heeft het plan opgevat om direct na pasen een publicatie het Deze Duitse christenen nieuwe stijl licht te doen zien. die op grote schaal verzetten zich vooral tegen het ..Denk- verspreid zal worden. Ds. Evertz ver schrift" van de Duitse kerk, dat [klaarde dat de groep zich zorgen spreekt over de verhouding tot de maakt over het feit dat de verhou- met PASEN varen met SPIDO Willemsplein - 010-135400 VRAAGT FOLDER! oostelijke buurlanden. In dit Denk schrift wordt de christenen Duitsland er op gewezen dat zij heel voorzichtig moeten zyn met het laten gelden van rechten op de gebieden waar vroeger de Duitse vlag wapper de. Gesuggereerd wordt de Oder- Neisse-grens voor de toekomst te er kennen. Er is een comité gevormd uit pre dikanten en oudere kerkleden die hun meningen tot nu toe niet onder stoelen of banken gestoken hebben. Ds. Alexander Evertz uit Dortmund schreef in 1964 het boek over „Afval van de protestantse kerk van het va derland". Dr. Karl Salm was de auteur van het verweerschrift tegen de publicatie van de Duitse Kerk. In de commissie heeft ook zitting jonk heer Von Cerstdorf. directeur van de ..Göttinger Arbeitkreis" van vluchte lingen. Leider van de beweging (v« kerkredaotie) ZÜRICH Eén van de invloedrijkste theologen van onze tijd. (Ie Zwitserse hoogleraar dr. Emil Brunner, is gisteren (zoals wij nog in een deel onzer edities konden vermelden) overleden. In de dogma tiek, de ethiek en de oecumenische beweging is zijn werk gedurende een dertig jaar van grote betekenis geweest. Hij is 76 jaar geworden. nam deel aan de voorbereiding van de j assemblee van Amsterdam van 1948. waar de Wereldraad van Kerken werd opgericht, en was in 1954 in Evanston. Op de bezinning op de christelijke poli tiek hebben zijn sociaal-ethische studies, met name zijn boek „Gerechtigheid" <1943), grote invloed uitgeoefend. Door zijn praktische inslag maakte hij in de angelsaksische wereld veel meer opgeld.' dan Karl Barth. runner onaantast- Veel. kritiek ondervond Bri ijn ontzag* voof- Wat hij hét Hriinnir hppft frrootste deel Aan de andere kant kwam Biuhner j zelf door zijn ontmoetingen met Japanse baar resultaat van het wetenschappelijk van zijn leven gestaan in de scha- christenen tot nieuwe gedachten over de onderzoek noemt Zo verwierp hij de Huur van Karl Barth Bii velenbetekenis van de kerk. Het resultaat historiciteit van Adam en de zondeval. OUW van jvan oarin. dij veie daarvan is het boek Het misverstand Christus* maagdelijke geboorte, lichame- stond hij slechts bekend ais „oevan het christendom 11957waarin hij lijke opstanding en hemelvaart, tegenstander van Barth". Daarmee betoogt, dat er .-en niet op te heffen! In 1959 schreef prof. dr. G. C. Berkou- r>spanning is tussen het denken en de wer van hem: ..In zijn werk ligt iets van miskent men niet alleen Biunners pretenties van de natuurlijke mens en de het universele van zijn kennis, zijn bril-, eigen betekenis, maar houdt men i christelijke boodschap. Eén van de jante stijl zijn intuïtief <soms de zuiver- l f -f grootste gevaren voor het bestaan van de heid der analyse bedreigend) inzicht, zijn1 OOk geen rekening met het telt, dat kerk in een democratisch land noemt hij bewogenheid met de problemen van staat! Brunner zich ondanks de soms.de verleiding, het evangelie te verkondi- en maatschappij en niet te vergeten zijn ding van de kerk tot de staat reeds jaren „in de ijskast" staat. Hij zei: Wij willen niet op een scheuring in de kerk aandringen. In onze eerste publicatie vragen wij echter aandacht voor deze problema tiek en we willen dat daarover in de toekomst grondig wordt geproken. Wij willen echter niet geïdentificeerd worden met welke partij of ideolo gische beweging ook. In de oproep die na pasen ver spreid zal worden staat te lezen: Se dert het „Denkschrift" van de Duitse Kerk is verschenen is onze indruk versterkt dat de verhouding van de kerk tot staat, volk en vaderland niet meer aan de orde is. Talrijke trouwe Duitse protestanten die hun kerk lief hebben voelen zich in de steek gela ten. Velen denken er over de kerk de rug toe te keren en velen hebben dat reeds gedaan." KRITIEK Scherpe kritiek heeft deze groep op de vaak herhaalde oproep van geestelijke leiders in Duitsland dat de Duitsers schuld moeten bekennen aan wat in de afgelopen wereldoorlog ge beurde. Zo lezen we in hun geschrift: „Tijdens het „Derde Rijk" maakten de „Duitse christenen" de gevaarlijke vergissing het jaar 1933 van de nationaal-socialis- tische machtsovername te zien als een openbaring. Terecht heeft de „Bekennende Kirche" in Barmen daar tegen geprotesteerd. Toon aangevende kringen in onze kerk schijnen echter in het jaar 1945 een nieuwe openbaringsvorm te zien. De Duitse ineenstorting wordt als een WoorAuan God op gevat, waaruit men politieke con- De bekende Berlijnse predikant, probst Grüber, die zojuist een ere medaille van Israël ontving voor hulp aan Joden tijdens het nazi-regime zei: „Waar waren deze mannen toen direct na 1945 hulp aan vluchtelingen en verdrevenen r.og een risico in hield? Hun namen bevonden zich toen niet onder die van de mannen die zich toen gaven." chtt*ie wil trekken. Het Duitse volk wordt opgeroepen tot boete, die er toe moet leiden dat men zijn rechten opgeeft. Het Duitse volk moet dan tonen dat het in nerlijk veranderd is door de ne derlaag te aanvaarden als een definitief oordeel van God. De militaire capitulatie moet door een geestelijke gevolgd, zegt men. Maar C. mei ce ei geien i tuele gebeurtenissen kortzichtig monintienorsclii11 pn gen op een manier, die het algemene benadering van het probleem dat hij' als heilsgeschiedenis in het poli- diepgaande merungsv erschine volksgevoel nabij komt. zelf eerlijk aanduidde: bijbeltrouw en tieke samenleven van de volkeren met de theoloog uit Bazel een buitengewoon veelactualiteit" en staten wil interpreteren ver- medestander van Barth in ruime- geSchreven over zeer uiteenlopende on-| n m£niffnn7|pMW üaIt ,n dweepzucht." re zin" wist in diens strijd tegen derwerpen. Hij publiceerde omvangrijke v^ok zij, cue in menig opzicht KTi- n Z rpiioT™ W" I werken over de ™ddelaar <1927). de ver- tisch tegenover Brunner staan en c/lh"s£n®n - "ieuw® de „religiositeit I houding tussen openbaring en menselijke j stijl menen dat de kerk zich niet rede <19411 en over het bijbels an mening Zijn, dat ook bij hem moet bezig houden met politieke uit- In het begin van de twintiger jaren .mensbeeld tegenover iet idealistische.1 het probleem van bijbeltrouw en spraken. Volgens het comité zijn de traden Brunner en Barth «men mrt «n- Befaamd is zijn werk „Waarheid als ont- actualitpit ppn ^ien n™hleem is meeste gemeenten er op tegen dat <eie andere jonge theologen, zoals But- moeti (1938, In 1960 werd Zljn voor_ actualiteit een diep probleem is hnn nrtJiltantan n„„ mann. Gogarten en Thurneysen op de naamste werk. voorgrond als vertegenwoordigers van de]en voltooid. i nieuwe richting in de theologie, die schrift van on- ze zon- - den werd ver-nie-tigd, ons ge- schon- den mens- zijl werd ge- boet. Dag zo bitter en zo goed, dag waarop het schrift van onze zonden werd vernietigd, ons geschonden mens-zijn werd geboet. Dag zo bitter en zo goed dag waarop de schuld van onze handen werd gevorderd, en hun schande weggedaan voorgoed. Dag zo bitter en zo goed dag waarop de Heer doornageld boette voor ons dwalen, onze voeten waste met zijn bloed. Dag zo bitter en zo goed dag waarop ons dodelijk weerstreven werd gebroken, daar het Leven droeg Gods oordeelsgloed. Dag zo bitter en zo goed dag waarop de Heer van God verlaten aan Hem vasthield, ons ten bate zie het was zeer goed. Tekst: INGE LIE VAART, muziek: NELLY POORTIER. Werk wordt belangrijk uitgebreid kcrkredactie) MERSFOORT Het werk van het gereformeerde wereld- diaconaat in Pakistan zal belang rijk worden uitgebreid. Dit betreft zowel bestaande projecten als de opzet van nieuw werk Een sterk accent komt te liggen op het uit zenden van mensen, na het investe ren van geld. Dit vertelde dr. worden jj. Van Klinken, directeur van het Algemeen Diaconaal Bureau, giste ren over de beslissingen, die zijn genomen naar aanleiding van de oriëntatiereis, die hij in gezelschap van prof. dr. J. T. Bakker naar Pakistan heeft gemaakt. i klein dialectisch, theologie 8™°""» >v. Hal hekend Is echter Deze richting look wel genoemd de .theo- boekJ(. Jeworden. _0n, „loof. logie des Woord i zocht von de negen- mallek in popllU|„ vorm. dit In 21 Uien tiende-eeuwse ervarmgstheologie .de wegvertkk|d AM,,n d(. „ocketuitgaat be- terog naar jte lee'de In ons l.nd.1 een oplaag .li L ->■ ■- leefde In ons land al een oplaag het Woord Tegenover de overschat- „empl,„„ Volgend jakr zal ting van de ervaring en het gevoel in he ve„„ns carillon-pocket) een uit- gelootsleven eisten zij weer alle aandacht(reksfl ui, Brunners antropologie, geti- op voor de macht van Gods Woord. teld „God en Zijn rebel" verschijnen. In 1924 schreef Brunner een ji igIn de oecumenische beweging heeft boek over „De mystiek en het Woord Brunner diepe sporen getrokken. Hij waarin hij „plus barthianiste que Barth v Schleiermachers ervaringstheologie zo fel aanviel, dat Barth zich zelfs genood zaakt zag. deze leidende teholoog van de negentiende eeuw tegen Brunner in f bescherming te nemen. De dialectische theologen, die zich gegroepeerd hadden om het tijdschrift „Zwischen den Zeiten" vielen echter in het begin van de dertiger jaren uiteen. Alleen Thurneysen bleef Barth trouw. Gogarten sloeg wel heel aparte wegen in. toen hij probeerde het Hitler-regi- mè theologisch te rechtvaardigen. Bult- mann ontwikkelde zijn program van ..Entmythologisierung" van de bood schap van het Nieuwe Testament Het verschil tussen Barth en Brunner is moeilijk in enkele woorden te beschrij ven Barth had bezwaar tegen Brunners leer van het „aanknopingspunt" Volgens Brunner vindt de prediking van Gods Woord een aanknopingspunt in datgene, wat de mens van nature weet. met name in zijn schuldbewustzijn. Daarbij ging hij steeds meer de na druk leggen op het Woordkarakter van de schepping. Zich beroepend op Calvijn leerde hij. dat God te leennen is uit de natuur, al is de openbaring in de Bijbel nodig, om de natuuropenbaring te kun nen begrijpen Vooral in zijn grote ethiek „Het gebod en de ordenineen" U932» heeft hij deze gedachte uitge werkt. Barths antwoord was een brochure met er n titel, die kort, maar krachtig was: „Neln!" Hij wilde elke schijn van een natuurlijke theologie vermijden en rel van Brunner. dat deze door de leer van het aanknopingspunt weergekeerd was naar de vleespotten van Egypte. Men heeft wel van een tragische verwij dering gesproken. In leder geval heeft Brunner steeds volgehouden, dat Barths Neln grotendeels op een misverstand be- JAPAN Een belangrijke faze in Brunners le ven was de korte tijd. dat hij als gasthoogleraar werkte in Japan na zijn emeritaat als hoogleraar in Zürich «waar h j vanaf 1922 systematische en pra*- sche theologie had gedoceerd». Van 953 tot 1955 werkte hij aan de nieuw •pgerichte internationale christelijke uni versiteit van Tokio. Zijn lezingen trok ken in Japan sterk de aandacht, vooral die over het christelijk existentialisme, omdat Sartre toen veel gelezen werd Japan. dogmatiek in drie gebleven, zullen niet kunnen ontkennen, dat ze dit oordeel niet kunnen uitspreken zon der grote bescheidenheid, omdat ze zelf voor soortgelijke vragen staan en daarmee in verantwoor delijkheid voor een nieuwe gene ratie beide handsn vol hebben", al_ dus prof. Berkouwer. hun predikanten over politiek preken. De kerk loopt het gevaar, zeggen haar herdersambt te verliezen. REACTIES De eerste rëacties op deze opvattin gen werden door het persbureau van de Duitse Kerk reeds gepubliceerd. Bisschop dr. Kurt Scharf is van me ning deze nieuwe „noodgemeenschap" niet veel te betekenen heeft. „Ik be- grijp zelfs niet", zei hij, „dat men Zeven Nederlanders zullen voor het eerst naar Pakistan vertrekken or elf andere te versterken. Op deze nier zal een deel van de nu biina twee miljoen gulden, die sinds de februari- collecte voor het werelddiaconaat is binnengekomen, worden besteed. Opleiding Tevens werd gisteren besloten 200.000 te besteden aan herstel van oorlogsschade aan ziekenhuizen en scholen. Voor een definitieve opleiding SS constante kwaliteit voor vluchtelingen wordt bijna f 200.000 besteed. Voor het district Narowal is men bezig een team samen te stellen van drie Pakistani en drie Nederlanders. Pakistan zal zelf voor de financiering Van de éerste drie zorgen en het we relddiaconaat voor de andere drie. Men heeft hiervoor, wat betreft de Nederlanders, een oudere tropische landbouwkundige nodig, een technicus voor reparatie aan landbouwwerktui gen en een jongere landbouwkundige. Drs. J. van der Linden zal de func tie van de laatste vervullen. Hij is een broer van Wim van der Linden, die daar als pionier is begonnen. Onge veer 100.000 zal worden geïnvesteerd voor huizen, die na gebruik van het team kunnen dienen als internaat van een school. Voorschoten Voorschotens Gereformeerde Kerk stelt zich, zoals bekend, financieel hele maal achter drs. Van der Linden. Die van Voorburg financiert de ervaren landbouwkundigen. Alleen als het orr grote bedragen gaat juicht het wereld diaconaat dergelijke plaatselijke initia tieven toe. Voor de christelijke technische school van Giyranwala zullen twee do centen worden uitgezonden evenals een commercieel docent. De heer I. G. Lotze, directeur van de school heefl dezer dagen de sollicitanten daarvoor in ons land ontmoet. Sinds 1961 wor den beurzen, voor verblijfskosten en schoolgelden aan het internaat, verstrekt. In aanbouw is een internaat voor twintig leerlingen. In de stad Lahore wordt, zoals el ders, naar mogelijkheden voor een pro ject voor werkopleiding voor vrouwen gezocht. De kerk moet zich daar ook meer bezighouden met de gezinsplan ning. die door de regering te drastisch wordt aangepakt. Bisschop Jansen krijgt ook geen visum voor Polen (Van onze kerkredactie) In Karatsji werkt zuster J. va Kamp als verloskundige. Voor een pn ject van de YWCA is ƒ25.000 voor d sluitende begroting toegezegd. Mobiele kliniek Verder zijn beurzen voor allerlei b stellingen toegekend en is 12.000 g I geven aan kapiteine Eva den HartC van het Leger des Heils, die in Kongo werkt. Ze kan nu een mobii. kliniek bekostigen. Na de oriëntatiereis naar Pakista zal nu nog een reis naar Latijns-Ami rika worden gemaakt. Paasfeest bloemenfeest Alles is met Pasen nieuw, fleurig en veelbelovend. Daar hoort een blij boeket bij - goed gekozen uit de frisse voorjaarscollectie. '"ifdlgl iiiuncnc uissutup jaiiscn van ivoiier- n dam mag niet naar Polen. Gistermor- Ê-Z ni r» ft Q1I14) B' f gen heeft hij mededeling gekregen HI tl van de Poolse ambassade dat hij geen visum krijgt om het kerkelijk jubi- NED. I1ER\KF.RK leum bij te wonen. Bisschop Jansen Beroepen te Ede (wijkgem. 4; tne: was de enige Nederlandse bisschop die |JI'ed b«w werkz. (Kerk de uitnodiging van het Poolse episco- WeroM' n, paat had aangenomen om naar het feest te komen. Wereld) te Drieoergen; te Oldeboc... <toez.), M. Ruster te Anjum; te Wieided <3e pred.pl.; toez.i, R. J. van de Hoef te Hierden. Aangenomen naar Zeist (Thomaskerk^ wijkgem.), J. Vuijst, pred. bgw. werka secr. Herv. Jeugdraad), woonachtig te Voorburg. GEREF. KERKEN (vrijgem.) I Toneelspeelster en TV-actrice Kitty Courbois 25 STUKS f 1.50 - EEN LAURENS PRODUKT Reeds eerder heeft Polen visa gewei gerd voor bisschoppen uit Oostenrijk en Duitsland. Het is nu wel duidelijk dat geen van de bisschoppen die door ucnt|. l het Fooise episcopaat werden uitgeno- Beroepen te Alblasserdam-Niemv Lek- digd de feesten mogen bijwonen in de.kcrland taccl t, B. Wesseling te Smilde- Poolse bedevaartsplaats met zijnDiever. .zwarte madonna", Tsjestochowa. Bovendien gaat Polen nu zelf ook CHR. GEREF. KERKEN een groots nationaal feest organiseren. Beroepen te Leerdam. M. C. Tanis te kennelijk om de Poolse belangstelling I BaJ"endrcchf voor het kerkelijk feest weg te nemen.,„,B'(,an1''1 voor Oosterbeek. C. Smits te Polen gaat niet het teit herdenken dat Sliedrecht-Centrum, duizend jaar geleden daar het christen-1 dorn kwam, maar een succes van de IF. Mallan te Veenendaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2