Richtlijnen stellen
protestanten teleur
Catechisaties in donkere
zaaltjes uit de tijd
BELGIE
Nieuw proces tegen
prof. A. S. Geyser
reservaat
Drukke receptie besloot
jubileumviering CBC
Een woord voor vandaag
Eer Marcus het verhaal van de intocht in Jeruzalem vertelt,
laat hij zien hoe Christus de zoon van de onreine, Bartimeus
genas. Eer Lucas het verhaal van palmpasen vertelt, laat hij
Christus de gelijkenis van de ponden vertellen en tot Zacheus
zeggen: ..Heden moet Ik in uw huis vertoeven"Eer Johannes
het verhaal van de intocht beschrijft, laat hij ons zien hoe
Christus gezalfd wordt door Maria. Judas vindt het meer
geldverspilling. Hij roept uit: „Waarom is deze mirre niet voor
driehonderd schellingen verkocht en aan de armen gegeven?"
Hij werpt zich op als de man van de vergeten groepen. Hij
spreekt een goed woord voor hen die niets hebben. Ongetwij
feld hebben mensen instemmend geknikt.
Johannes zegt er bij dat Judas dat geld graag zelf gehad zou
willen hebben, omdat hij als beheerder der kas de inkomsten
weg nam. Maar stel, dat hij het geld echt aan de armen had
willen geven, hoeveel armen had hij ermee kunnen helpen?
En voor hoe lang zouden zij geholpen zijn? We weten tegen
woordig hoe moeilijk het is, zelfs met veel uit liefde gegeven
geld, de arme volkeren echt, blijvend te helpen. Er is meer
nodig dan ontwikkelingshulp. Het gaat niet alleen om de
magen te vullen, zelfs niet alleen om de magen van hongeri-
gen. Dat is niet genoeg. Christus wijst er dan ook op dat Maria
juist gehandeld heeft. Zij deed dit „voor de dag mijner begra
fenis". Christus zelf gaat de armen helpen. Hij gaat naar Gol
gotha om daar hun niet slechts geldelijke maar geestelijke
armoede te aanvaarden, opdat zij weer de zegen des Heren
zullen kunnen ontvangen. En de dichter van het Oude Testa-
ment zegt: ,£)e zegen des Heren maakt rijk".
We lezen vandaag: Marcus 14 1-11.
We lezen morgen: Marcus 14 12-25.
R.k. uitspraak over gemengd huwelijk
(Van onze kerkredactie) staat waarmee wij diplomatieke be
trekkingen onderhouden. Ds. Hamers
De nieuwe richtlijnen van de Rooms Katholieke Kerk voor het meent dat het in elk geval op de wegj
gemengde huwelijk bevredigen de protestanten en vele rooms- Yan synodes ligt ..om openlijk een
katholieken in het geheel niet. Uit de gehele wereld wordt kritiek de"| paLÏÏikïbesehikktag^"11
geleverd op de uitspraak van de paus, omdat die niet voldoet aan HAMBURG De bekende Duitse bis-
de verwachtingen die zjjn gewekt door de decreten over godsdienst- schop dr. Hanns Lilje noemde de
vrjjherd en oecumene van het Vaticaans Concilie. De kern van de ^o^-fatholieke richtlijnen teleurstel-
vele protesten richt zich vooral op het feit dat de ouders nog steeds recht van d^ouders^rriet erkend en
zeker niet het recht van de prq-
testantse huwelijkspartners. Lilje
meent dat de protestanten met alle
geduld het gesprek over dit moeilijke
probleem dat de protestanten gewe-
tenslasten oplegt met de rooms- katho
lieken moeten voorzetten.
niet vrij zjjn om zelf de christelijke opvoeding voor hun kinderen te
kiezen. De protestantse partner moet blijven beloven dat de kinderen
rooms-katholiek worden opgevoed. Dit wordt sterk aangevoeld als
discriminatie.
Teach-in en weekends: nieuwe vormen
Revisie moet
worden
gezocht
GENÈVE Secretaris-generaal
van de Wereldraad van Kerken,
dr. W. A. Visser 't Hooft, die eind
van dit jaar zijn functie officieel
neerlegt, heeft verklaard, dat het
rooms-katholiek besluit slechts in
geringe mate een verlichting be
tekent voor de gewetensbezwaren
die de niet-roomskatholieke part
ners worden opgelegd.
De belangrijkste winst achtte dr.
Visser 't Hooft het besluit dat
rooms-katholieken, die buiten hun
kerk trouwen, niet langer automatisch
kerk? De toekomst is onzeker, de j geëxcommuniceerd worden. De nieu-
kerken lopen leeg: en dan toch nog j we regeling heft echter slechts de
lid worden van de kerk? Over de {kleinst mogelijke fractie op van de
men doorgaans zeer moeilijkheden die de bestaande rege-
RECHTEN
WENEN Ook de bekende Weense
bisschop dr. Gerhard May sprak zijn
teleurstelling uit. In een officieel
j persbericht van zijn kerk verklaarde
hij, dat deze uitspraken op geen enke
le manier een antwoord geven op de
vragen die door de leden van het Vati
caans Concilie over dit probleem zijn
gesteld. In deze richtlijnen klinkt niet
het pastorale pathos door dat het conci-
i lie stempelde.
i Bisschop May is ook teleurgesteld
dat het huwelijk niet gesloten kan
worden in een gemeenschaopelijke,
j een oecumenische dienst. De pro-
j testantse predikant mag na het einde
van de dienst zijn gelukwensen aanbie-
den en nog een gebed uitspreken.
maar alleen als de priester dat
I toestaat.
HUY(HOEI) 1066-1966
Beloië. bakermat van de
jke vrijheden
Europa's gulle gastheer!
Schitterende festivals wereldbe- Gratis verkrijgbaarZ
roemde kunststeden eeuwen
oude folklore 70 km gezellig zee
strand bergen, bossen, rivieren
en valleien in de Ardennen het
rustige Kempenland watersport
ruitersport tennis en golf
voortreffelijke hotels en restaurants.
Inliet
Hotelgids 1966 Camping-Cara
vanning (nieuwe lijst) Brochure
Vakantie voor Allen Nieuwe bro
chure Ardennen-Maas Kunstste
den. badplaatsen, schilderachtige
streken, folklore Kalender der
Gebeurtenissen.
Beschuldigde hoogleraar van laster
(Van onze kerkredactie)
KAAPSTAD De Nederduits
Hervormde Kerk in Zuid-Afrika
VERZET
J-J^ILVERSUM Ju deze tijd, in
het bijzonder morgen. Palm
zondag, en volgende week met bijbelstudie
Pasen zullen weer veel jongeren enthousiast. Men wil zoiets ook wel üng opwerpen voor niet-roomskatho-
en ouderen toetreden tot de ver- eens in de eiSen gemeente doen. lieke huwelijkspartners.
schillende kerken. Om de aan- uit alles blijkt, dat overal naar nieuwe
staande leden der kerk bewust te vormen van catechese wordt ge
zocht. Dc traditionele vormen er-
tens In donkere taaltjes «cider de d verWachtingen'"ze2t'
kerken raken uit de tijd. Daarom fj00ft. g
wordt overwogen of deze weekends
niet vaker moeten worden gehou- j
den. Een voorproefje is al gehouden.
Een groep jongeren, die een van de
belijdenisweekends uit voorafgaan
de jaren had bezocht, kwam bijeen.
Dr. W. A. VISSER 't HOOFT
de kinderen rooms-katholiek op te v
maken van hun taak in de ge
meente en van hun stap in het al
gemeen. heeft de Nederlandse
Lutherse Jeugdbond ook nu weer
haar weekends voor belijdenis
catechisanten georganiseerd. j
Vier jaar geleden werd gestart naar,
het voorbeeld van de Zweedse Lu-'Tijdens dit weekend werd een uiteen-
therse Kerk met het houden van zetting gegeven over nieuwe ge-
iidesft iwe«iö»nds. Men kwam» bijeen
op kasteel Hoekelum, het buitencen-
trunt van de Lutherse Kerk. Vorig
jaar en 'dit jaar kwam men echter
'om'dit Werk te intensiveren bijeen
op verschillende ple.Men. Keel ocifneel «het plaatselijk Initla-
tief, dat in Hilversum werd geno-
meentevormen, terwijl tevens het
onderwerp „Christen-zijn als op
dracht gezien" aan de orde werd
gesteld
Praktijk
De praktische kant van het gemeente
lid zijn komt dan aan de orde en de
vraag: waarom word ik lid van de
Prof. Karl Adam
overleden
TUBINGEN Op 89-jarige leeftijd
is gisteren overleden de rooms katho
lieke theoloog prof. dr. Karl Adam, ^am'p'^taèz!)- *A
die door lijn jcschriften over dc pchc- bur,? Altforst: vie: H G
le wereld grote bekendheid heeft ver- te utrecht.
Na korte proffesssoraten in var
Straatsburg en in Regensburg was bij P Homburg.: M. N. de Wolf te Sidde-
van 1919 tot 1949 hoogleraar m de bUren (Gr.)
dogmatiek aan de katholieke theolo-
gische faculteit van de universiteit1 CHRIST. GEREF. KERKEN
van Tubingen. Als zodanig heeft hij ae jQ.?e.r0epcn te Urk 'aCcI->: c- Smits te
opvattingen van een hele generatie [Sliedrecht.
Duitse rooms-katholieken beslissend GEREF. GEMEENTEN
beïnvloed. Daarnaast werden zijn wer- Bedankt voor *Rotterdam-Zuidwijk: C.
ken niet alleen in vrijwel alle Euro- Harinck te Utrecht; voor Vlissingen: G.
pese talen, maar zelfs in het Chinees Schipaanboord te Apeldoorn,
en het Japans vertaald.
Zijn bekendste geschriften zijn I
„Christus. onze Broeder" Jezus Alblas.crdam cn F veenen
Christus „Het wezen van het katholi- daal
cisme" en „Una Sancta. De hereniging UNIE v. BAPT. GEM.
van de christelijke kerken naar katho- Beroepbaarstelling: Kand. H
lieke opvatting." ;man, Biltseweg 10. Den Dolder.
men. Daar werd een teach-in
belijdenis-catechisanten gehouden.
Een tiental sprekers vertelde iets
over de activiteiten die er in de
plaatselijke lutherse gemeente wor
den ontplooid, hoe de kerk is
gestructureerd en welke landelijke
bonden er werkzaam zijn. AI met al.
leven in de brouwerij!
I van de ouders, de godsdienstvrijheid
en het menselijk geweten met voe- om prof. dr. Albert Geyser uit zijn
j ten, zegt bisschop May nog. die ook ambt ontzet te krijgen. Deze kerk
kluft over de omwej. het tijdverlies is de kleinste van de drie „boeren-
|en de kosten die noodzakelijk zijn als r
de protestant eeen belofte af wil lee- kerken van gereformeerde signa-
gen en het huwelijk aan de paus moei tuur. Reeds eerder is er een
„Om deze verplichting veilig te stel- worden voorgelegd. „ketterproces" tegen hem gevoerd
len, wordt de niet-katholieke partner fi~t ;n uoopr Kprnpn rlnnr Hp kprk
uitfenodifd om open en eerlijk te belo- REVISIE ,ger d°01
ven. dat hij het nakomen van deze lVerd verloren. De kerk werd ver-
verplichting niet in het geringste zal Bisschop May zegt nog riat de bes'is-oordeeld tot betaling van de
tegengaan. Indien echter de niet-katho- sing bij vele rooms-katholieken cuk kosten, een bedrag van meer dan
/e regeling blijft achter bij Partne*meent deze belofte niet teleurstelling en verzet geweKt heeft. een half milioen sulden.
htingen; zegt ds. Visser 't Lt iflg5n_ z? r _e,*ei) Hij hoopt dat de regionale bisschop-
penconferenties mee bezig zul
len houden en aan zullen dringen op
een revisie. Volgens bisschop May is
deze uitspraak nog niet r.et beloofde
„motu proprio" van de paus. Volgens
de richtlijnen zelf heeft het stuk al
leen maar „pauselijk gezag".
DEN HAAG Na pasen, zo verne
men wij nog zullen de protestantse en
rooms-katholieke theologen van ons
land weer bijeen komen voor een geza
menlijk gesprek en dan za) in het bij
zonder pver gemengde huwelijk
gespróken worden. Deze besprekingen
worden bij toerbeurt geleid door prof.
dr. H. Berkhof en magister dr. J. C.
Groot. Aangenomen wordt dat de theo-
geweten geweld aan te doen, dan zal
de bisschop het geval met alle bijzon
derheden aan de heilige stoel voorleg
gen."
De bisschop kan dispensatie verle
nen, wordt in het tweede hoofdstuk
gezegd als de „wetten en gewoonten
van de volkeren" een rooms-katholie
ke opvoeding verhinderen. Het hoofd
stuk besluit met de opmerking: „Wan
neer de kerk dit toestaat, dan is dat,
omdat ze hoopt, dat de burgerlijke
wejtten-die in tegenspraak) zijn met de
menselijke ..vrijheid, zoals de wetten
die de katholieke opvoeding van de
Omdat in wezen de huwelij- kinderen of de uitoefening van de ka-
Eniibn n^e v.tkai;. 1 tholieke godsdienst verbieden, zullen
worden afgeschaft en het natuurrecht
hierin moge zegevieren."
Omdat geen werkelijk on
derscheid gemaakt wordt tussen
huwelijken tussen christenen van
verschillende confessies en tussen
christenen en mensen die niet tot
een kerk behoren.
Omdat nog altijd van de niet-
roomse partner de belofte geëist
wordt, dat de kinderen rooms-ka
tholiek moeten worden opgevoel.
Dat in sommige gevallen de belof
te mondeling mag worden gege
ven, heft de moeilijkheden hier
ken die buiten de Rooms Katholie
ke Kerk gesloten worden, nog
steeds niet worden erkend ook al
wordt de rooms-katholieke part
ner niet langer geëxcommuni
ceerd.
Letterlijk zegt de tekst van de
DICTATUUR
VELP De Nederlandse organisa-
Prof. Geyser was de Nieuwtestamen- 1
ticus van Pretoria. Door het proces jj
verloor hij zijn ambt als kerkelijk I
hoogleraar. Maar hij werd benoemd i
tot hoofd van de godsdienstige afde- I
ling van de filosofische faculteit van I
Witwatersrand.
De kerk begon een tuchtprocedure j
tegen haar hoogleraar, omdat drie stu-
denten hem hadden aangeklaagd. Zij t
beweerden dat hij dwaalleer verkon-
digde op de colleges. Er volgde een i
proces achter gesloten deuren, dat leid
de tot de ontzetting uit Het ambt.
Prof. dr. A. S. GEYSER
Deze beslissing werd later echter het proces tegen hem niet gevoerd
teniet gedaan door een uitspraak van werd om zijn theologische inzichten,
logen zullen zoeken naar een oplossing het Zuidafrikaanse hooggerechtshof. maar omdat hij zich verzette tegen de
die voor protestanten aanvaardbaar Hij ging in hoger beroep, omdat hij I apartheidslcer.
zal zijn. van mening was dat in werkelijkheid I
Beroppinuswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kampen 'vac. A. H. Nij-
Nauta te Middel-
Vliat
GEREF. GEM. IN NED.
Tweetal te Vlaardingen: M. v. Beek te
ic.-econ. redactie)
i richtlijnen over de verplichting m ,ie In de Rtchte straat" van ds. H. J.
^jHegger zegt van het feit dat ieder
"jji afzonderlijk geval dat voor ontheffing;
in aanmerking genomen zou kunnen
n worden aan de paus (heilige stoel)
moet worden voorgelegd: „De dicta
tuur van het pausdom is daardoor nog j
strakker geworden en de kloof tussen
I Rome en Reformatie nog dieper."
De bepaling wordt wel opgeheven,
I dat de rooms-katholiek die buiten zijn
o( haar eipn kerk (rouwt niet langer lijke Bedrijfsgroepen
I in de kerkelijke ban komt, maar ds.l
Hegger wijst er op dat in hoofdstuk viermS yan haar Vijftig
drie van de richtlijnen gezegd wordt, Jarig bestaan gistermiddag afge-
dat voor het huwelijk de canoniek sloten met een zeer druk bezochte
voorgeschreven vorm in acht moet receptie in het Kurhaus, waar een
worden genomen, omdat het anders -■
|l niet geldig is. Zijn conclusie is dat de a 8 riJ afgevaardigden uit het
{Rooms Katholieke Kerk het huwelijk sociaal-economische leven het
buiten haar eigen muren gesloten niet hoofdbestuur met het bereiken van
erkent. ^eze gouden mijlpaal feliciteerden.
PROTEST
TUSSEN
StaVïho
twee buien door lag gaat. blijkt dat hij van binnen don-
Staphorst schilderachtig in de kerrood is en kwistig beschilderd
zon. Was het de noordwester storm met bloemen. Vuurrode stoelen
die het toch iets grimmigs gaf. of staan uitdagend rond een groene
het mijn eigen vooroordeel? Ik tafel. Een maisgele kist herbergt
Laster
Met ds. C. F. Beyers Naudé werd
prof. Geyser de oprichter van het
Christelijk Instituut dat de kerken wil
oproepen een nieuwe weg te zoeken
voor het apartheidsprobleem, omdat
zij apartheid onschriftuurlijk achten.
Prof. Geyser is voorzitter geweest van
het bestuur, maar heeft in verband
„„lo: v T!;Horie met zijn drukke werkzaamheden aan
Ue ontvfng het hooldbestuur evéS's f' universiteit die functie moeten neer-
talrijke geschenken ten behoeve van leggen.
„Ons Centrum".
De generale commissie van de Ne
derduits Hervormde Kerk meent nu
een nieuwe kans te hebben om prof.
Geyser uit het ambt ontzet te krijgen.
Prof. Geyser heeft enige maanden gele
den namelijk de hoogleraar prof. Pond
aangeklaagd wegens laster in het offi
ciële kerkblad.
Mr. H. J. Hofstra
hoogleraar in
Leiden
(Van onze onderwijsredactie)
LEIDEN Mr. H- J. Hofstra, oud-
Beroep
Daarbij werden diverse toespraken ge- j minister van financien en vice-prisi- Na het proces dat de kerk verloor
De voorzitter van ,In de Rechte e ^#dia.USj aanSeb?den dent-directeur van Verolme United heeft de synode besloten dat het een
straat -, ds. J. A. Hamers uit Amster- S«r iSotoau ■bij'rike hSSdèü^eeS i Ship>,ards Nv- is biJ k°n'nMiik besluit I'd van de kerk op straffe van
dam vraant lich af of het niet op deextra felicitatie in ontvangst mocht r,e- ï*™emd tot gewoon hoogleraar in de schorsing verboden m een beroep te
i in verband met zijn benoeming tot
weg van onze regering ligt om te pro-,
testeren tegen deze kerkelijke wetge- Ridder in de Orde van Oranje Nassau,
ving, die het burgerlijk huwelijk i„ waarvan minister Veldkamp in de aan
Nederland ongeldig verktaart. I
eenkomst mededeling heeft gedaan, zoal
oo^r.L^, IT"'*" "toespraak Tot "dl
op zijn plaats zou zijn. omdat de paus CBC-voorzitter noemde de bewindsman
tevens een soevereine vorst is van een hem een man met grote verdiensten, zo
lang.
BRANDSTOF
beweerd dat groen
vloekt? Wat of wie er vloekt
Staphorst, de kleuren zeker niet.
Het groen, blauw en wit van luiken
en vensterbanken is van een
meeslepende vrolijkheid, waaraan
de rekken voor melkbussen naast
de huizen nog iets extra luchthar
tigs geven. Hemelsblauw zijn ze,
met geschulpte dakjes erboven.
Alsof dat nog niet genoeg was heb
ben die schulpen nog een wit rand
je.
Nu niet denken aan volksgerich
ten. aan schandbogen en mestkar
blauw de krablappen
Staande voor de winkeldeur keek
ik de dijk af. Ineens zag ik geen
mutsen, en fel kleuren meer. liet ik me niet lan-
geborduurde tassen met uitbundige ger boeien door het schilderachtige,
zilveren beugels.
ant de uniformiteit van het hele
dorp sloeg dat stuk. Achter al de
zelfde gevels wist ik nu dezelfde
kakelbonte interieurs, bevolkt door
mensen in dezelfde kakelbonte uni
formen. Zoiets van op de Bibele-
Bibelebonse
LIET is geen museum waarin we
kijken, maar een gewone ka
mer waarin men woont en leeft.
Het zand op de plavuizen, dat 's
morgens zo netjes wordt gestrooid bonse berg wonen
is belopen en rommelig. De bed- mensen,
steedeuren zijn ook geel en met
bloemmotieven versierd. Als we
vragen of het waar is, dat het bed-
degoed ook gebloemd is. worden
uitgelachen. „Nee hoor. gewone
dacht ik.
zelf zijn. En toch? Toch bekeken
we elkaar alsof we dieren waren
van een andere orde. Toen ik mij
afwendde van de deur, stapten
twee Ambonnese meisjes de winkel
verlaten tussen alle kleuren. Geen zien. Het gezicht van de vrouw is - -- -
mens vertoonde zich. Waren er wel nie; onvriendelijk, maar haar bolle leken twee^rej)erwn^de
mensen? O zeker. Achter de groene bleekblauwe ogen verraden wel
horren bewogen schimmen. Schim- iets^an meewarigheid._Ach ach
men met ogen. Iedereen wist al dat die Randstad Holland. Tjonge, tjon
ge. We lopen het dorp weer in.
uitnodigend willen bij de manufacturier de slo
pen zien. Achter de
we er waren.
rvAN inee
-L' bordje om achter zo'n blauw
groene gevel het interieur te bezich- troont een vrouw als we zoeven al
tigen. We rolden van de ene verba- zagen. Ze heeft dezelfde bleekblau-
zing in de andere. Want wie dacht we ogen. Ze laat ons de slopen zien,
dat Staphorst zijn kleurendrang uit- rood. blauw of paars gebloemd,
geleefd had op de buitenkant der Aan bloemen geen gebrek, daar in
huizen, komt bedrogen uit. Van al- Staphorst. Nadat ik mijn keus be-
les en iedereen spat de kleur af. paald had en afrekende, was het de
Als de buitendeur achter ons dicht- beurt van mijn vriendin.
Staphorster tuin. Door welk hek
waren zij het reservaat binnen ge
drongen?
Ze giechelden samen om het en
thousiasme van mijn vriendin die
toonbank bloemslopen kwht
Staphorst. Ambon. Randstad Hol
land. We snuffelden aan elkaar. We
vonden elkaar curieus. En dat
wisten we van elkaar.
Hoeveel sleutels zijn gebroken?
Is er dan geen smid in 't land,
die de sleutels maken kan?
Mink van Rijsdijk
belastingrecht.
Mr. Hofstra, die in 1904 is geboren,
was na het afleggen van zijn fiscale
vakexamens in 1926 in de belastings
dienst werkzaam. Van 1933 tot 1939
was hij verbonden aanhet ministerie
van financien. In 1946 werd hij be
noemd tot directeur van de Centrale
Arbeiders Verzekerings- en Deposito-
bank. Van oktober 1956 tot december
1958 was hij minister van financien,
daarna lid van de Tweede Kamer tot
1961, waarvan hij eveneens deel uit
maakte voor zijn ministerschap in
1962 is de nieuwbenoemde hoogleraar
toegetreden tot de directie van Verol-
.jaJ 9BHMRL ontstaan ome United Shipyards N.V., waar hij
schap aan de Vrij'Universiteit is harte- j uit"Tntêwèdènhèr<T of"negativisme, maar I de functie van vice-president-direc-
lijk toegesproken door de heer D. G. v. uit et-n heilige onrust over ongerechtig-1 teur bekleedt. Prof. Hofstra is eerst
d. Noort praeses van de Studentenraad i heid. En de heer Roolvink sprak dc w
van de VU. Ook VU-directeur mr. D. uit dat de christelijke vakbeweging
Schut en de rector magnificus, prof. mr. van overtuigd zal blijven dat niet de
W. F. de Gaay Fortman lieten in hunontevredenheid, maar het evangelie de
speeches uitkomen welk een unieke posi- brandstof levert om de motor van de
tie de heer Van Sintemaartensdijk aan de vooruitgang te voeden. Hij zei het geheel
Vu bekleedt. Zij prezen hem om de eens te zijn met wat minister Veldkamp
wijze waarop hij de studenten langs de l in dezelfde herdenkingsbijeenkomst had
Huldiging van
U-pedel
AMSTERDAM De heer L. W
Sintmaartensdijk, die gisteren gehuldigd merfraetie der ARP Hij betoogde dat de
In deze herdenkingsbijeenkomst opge
luisterd door het koperkwartet
Hausdörfer. sprak ook nog de heer B.
Roolvink, voorzitter van de Tweede Ka
kerkelijke kwesties. Het ziet er naar
uit dat de hele treurige geschiedenis
zich nog eens zal herhalen.
Het is ongetwijfeld zeker dat prof.
Geyser door een commissie van zijn
kerk veroordeeld zal worden. Zou hij
dan weer in hoger beroep gaan, dan is
het de vraag of het hooggerechtshof
dit beroep in behandeling zal willen
nemen, nu de kerk leden verbiedt te
gen andere leden een rechtszaak aan
hangig te maken. Aan de andere kant
kan prof. Geyser aanvoeren dat. het in
zijn conflict met prof. Pond niet gaat
om een kerkelijke kwestie, maar om
laster tegen zijn persoon.
ris heeft altijd grote waardering gevon
den. De heer Van Sintemaartensdijk zei
in zijn dankwoord dat hij zich altijd
sterk met de Vu-gemeenschaap verbon
den heeft gevoeld. Tijdens een buitenge
wone vergadering van het Studentencorps
alleen bestaanbaar op basis van een diep
besef van eigen verantwoordelijkheid én
eerbiediging van de verantwoordelijk
heid van de ander, in dit geval van de
legering", aldus de heer Roolvink. die de
CBC voorts de volgende ..tips
heeft prof. dr D. H. Th. Vollenhoven de goede vriend" gaf: ..Zeg. \lat u
couvert met inhoud
Dr. Beukenia euni
lande gepromoveerd
AMSTERDAM De promotie van mr.
P. J. Boukema tot doctor in de rechtsge
leerdheid gisteren van de Vrije Universi
teit geschiedde cum laude. De heer
Boukema promoveerde op de dissertatie.
Enkele aspecten van de vrijheid van
meningsuiting in de Duitse Bondsrepu
bliek en Nederland, een rechtsvergelij- ..bouwsteenactic" Ht
kende studie Promotor wbs prof. mr. L. door de heer W V
W G. Scholten. imcer, voorzitter vai
gen heeft, zo duidelijk mogelijk, zonder
gebruik van dure woorden" en „praat
niet altijd over wat niet bereikt is,
want er is zeer veel om dankbaar voor
GESCHENK
Tijdens de (huishoudelijke) ochtend
vergadering werd het hoofdbestuur na
mens de leden een jubileumgeschenk aan
geboden in de vorm van een bedrag van
>1.500 voor de uitbreiding van het vaka-
tic- en Conferentieoord van de CBC.
„Ons Centrum" te Driebergen.
Dit geschenk is het (voorlopige) resul
taat van een nog niet geheel afgesloten
teur bekleedt. Prof. Hofstra is eerst -i -.
kort geleden geslaagd voor het docto- I .HTPPhlSmilCi WP I
raai examen rechten. Hij heeft veel) VJ"LLLi 113111113 VVC1
in Ger. Gein.
Prof. De Meyer:
„Monarchie werd
omgevormd"
NIJMEGEN Op het gisteren voort
gezette historische congers in Nijmegen
heeft prof. dr. J. de Meyer uit Leven
gesproken over de monarchie tussen
links en rechts in Europa. Het is, zo
zei hij, eigenlijk onbehoorlijk de
vraag te stellen welke de positie is
van de erfelijke monarchie temidden
van de politieke strijd. De monarchie
kan niet in het spel worden betrok
ken. Als stabiliserende factor moet zij
boven de partijen staan. De erfelijke
monarchieën die nog bestaan konden
zich handhaven doordat zij zich neer
legden bij de omvorming naar de
parlementaire monarchie. Als een mo
narchie geen genoegen neemt met een
meer symbolische en representatieve
Td overhandigd Llinct'e wordt haar bestaan in discus-
-cr. sie gesteld en wordt zij object van
diepartijstrijd.
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM Enkele dager» gele
den publiceerden wij een bericht onder
de kop Catechismuspreek in Gerefor
meerde Gemeenten in discussie naar aan
leiding van vragen die in het blad De
Saambinder werden beantwoord. De Rot-
terdamse predikant ds L. Rijksen deelde
ons mede dat de vrager niet het oog had
op Gereformeerde Gemeenten waar 's
middags de catechismuspreek niet meer
gehouden of gelezen zou worden, maar
meer in het algemeen op kerken die dit
gebruik achterwege beginnen te laten.
Ds. Rijksen zei van geen enkele Gere
formeerde Gemeente te weten waar de
catechismuspreek in onbruik is. In ande
re kerken begint men echter wel af te
stappen van dit gebruik. Zo heeft juist
de gereformeerde kerk van Amsterdam-
Zuid besloten om te breken met de ge
woonte elke zondag uit de catechismus
te laten preken. Daar werd nog steeds op
de eerste zondag van het jaar gepreekt
over de eerste catecnismus-zondag Het
gevolg was dat wie ieder jaar in dezelfde
tijd met vakantie ging nimmer over be
paalde zondagen van de catechismus
hoorde preken.