Van Matthaeus Passion naar Parsifal Een modieus gekleed, satirisch draakje Wanderers West, sterke roman uit pionierstijd Oosterling in het Westen CULTUREEL VENSTER GEESTELIJKE EN WERELDLIJKE MUZIEK ANDERS DAN HOSS EN BEN ZATERDAG 2 APRIL 1966 "jVTEN kan wel bijna van te voren met zekerheid weten, dat in de weken vóór Pasen reeksen grammofoon platen van passiemuziek verschijnen. Een Matthaeus- en/of Johannes Passie is er de uitvoeringspraktijk bij omdat zij eenvoudiger van struc- wordt...! (Argo 2FA Bach's muziek zegt: over het orgel- tuur is en minder aan orkest- en 111,45 t.). Ditzelfde koor z.g terrassendyna- solistenbezetting vraagt Er zijn laat ook de muzlek va„ ideale grootte van n.l. nodig strijkorkest plus twee w,„,9m fluiten en twee hobo's; orgel en ™,,,,am Crofts B°rlal clavecimbel, verder sopraan, tenor, ®erv,ce 'de begrafenis- dan natuurlijk dienst) horen, muziek "de stijl van Purcell Psalm 130 altijd wel bij. Dit keer zijn matige in de er zelfs twee Matthaeus- ®lek' over, d? ideale grootte "van ■di 1 koor en orkest, over de voordracht fluiten en twee hobo passionen te krijgen, een van de Evangelistenpartij („der Be- clavecir van J. S. Bach en een van richt eines ergriffenen Zeugen"), bariton r het vermijden van opera-ach- romantise. Bach's tijdgenoot G. Ph. ,°vge/HM Telemann. Dan zijn er nog ring, etc. Maar de praktijk wijst Redel en hij heeft uitnemend mate- (Argo ZFA 28.45 t), 1 de prachtige Rembrandt-etse Bach's Matthaeus-Passion geïllustreerd i cantates in de laatste tijd uitgekomen en daarbii heb- Wa8ner. O ja er wordt prachtig ge- Günter. .de "bas Franz Crass, ver- koren maar eens J j zongen en gespeeld. De klank der het Luzerner Festwochenchor, plaatjes luisteren. Den WIJ wat meer bijzondere heeft een welluidende volheid, het het Schweizerisches Festspielor- platen gevoegd. En om een Groot Omroepkoor tegenwicht te vormen tegen bSS^M^eStMi.. WL. 1 al deze geestelijke, nauw- tuositeit. Maar de arme Ernst Philips A 02489/90 L (stereo 835 nplnntl mier b-nror, keurieer eezeffd deze ker- «aefliger moet de recitatieven van 359/60 AY) en er is ook hier een K.°™n Keuriger gezegd, aeze Ker- de Evan^elist tempo en in zeer instructief en goed geïllu- ^oMttettals dan kelljke muziek, hebben WIJ een overdreven expressiviteit zin- in deze rubriek ook een ope- 8en- en Walter Berry moet hetzelf- j- de doen met de Christus-partij. ra opgenomen, een die op Goede Vrijdag begint en op Dan «ouden wy toch de uitvoe- r«.Dj0 -TT --jring van Bach's Matthaeus-Passion Goede Vrijdag eindigt, n.l. onder ieldIng van Kari Münchin- Parsifal van Richard Wag- gen prefereren, ook al hebben wy ner. fj| tenor vermaarde 17de-eeuwse Theo Altmeyer, j3e banton Horst componist onderdoende. Laten onze ze beter hebben kunnen maken weeg voor de voor zijn zonden festpiel" (Wagner noemde dit kern van het imposante werk. deze beide dan tijdens de Bayreuther Festspie- lijdende en boetende Amfortas en werk geen opera), op Goede Vrij- (Philips A 02342/46L, stere® le en dan nog wel onder de leiding dit mede-lijden, een zuiver Christe- dag aan en sluit het op Goede 835220/24AY. - - van zo'n groot Wagner-dirigent als lijk begrip, is de grondgedachte. Vrijdag en daarom is de beroemde DRS. H. E. KOKEE-VAN DEN de cembalist Leo Ho- tnoeland Hans Knappertsbusch, die als leer- Daarom vangt het ,3ühnenweih- Karfreitagsmusik de muzikale BERGE Cantates ling van Hans Richter, in de Wag- Hoe benijdenswaardig veel En- ner-traditie is opgegroeid. Hier n van dezelfde boort meQ dan °°k een ideale Wag- van het Kina's ner-interpretatie, een Wagner-do- Cnllen* cument van grote waarde. Natuur- V°£I/ff'e. beschikt horen wij op Ujk tonen ook de solisten dezelfde de grote Argo-plaat ZRG 5444: opvatting als Knappertsbusch. een Music for the Chapel Royal, ge- opvatting, die men het best met componeerd door Henry Pur- het woord „dienend" zou kunnen omschrijven: Jess Thomas (Parsi- Vervolgens wat Bach-cantates, ce"- - die niet alle betrekking hebben op En wat een prachtige muziek °,rg, Pasen, maar die natuurlijk het be- schreef Purcell 'voor de dienst in Martti Talvela (Titurel), Hans Hot- tcgen zyn opvatting wel enige be zwaren. Maar hy schiet tenminste Een nieuwe uitgave van niet dermate naast de roos (op Bach's Matthaeus-Passion is Decca). luisteren waard zijn. Daar is dan de koninklijke kapel! Wij bevelen er de Philips-plaat 835 140 AY. waar- aan „O sing unto the Lord a new .Jehova, quam multi mei", een anthem ien 1 ter (Gurnemanz), Gustav Neidlin- verschenen op Philips A Natuurliik komt men bii het cel Couraud dirigeert het Stuttgar- en kracht. Het koor 02502/05 (stereo 835 372/75 AY) luWerra naar dTM»Tt^«-ta«,l- ter Bach-koor - - - - - - KUr- verbazingwekkende originaliteit Saba alle kommen (BWV v«uauu6t»ciuieuue unginaiuen - t het Stuttgar- en kracht. Het koor van St. deze Parsifalopname geworden. u UI= Brol- de Badische John's College in Cambridge met Maar waarom hebben wij nu de Georg Philipp Telemann Staatskapelle en als vocalisten The Academy of St. Mar- ?ar5l£^,1 td?ZeA ™briek betr°k" 101 een vergelijking met Baehs hoort men de sopraan Rosl Schwai- tin-in-the-Fields orkest onder Geor- de vertossme® fdë tUche instelling kennend nil de werk. En deze® vergelijking valt Gtseb Lite, de tenor ge Guest voeren deze Purcell-an- glïsïngl die Wagner taSfe vór! concerten, die h« met het Con- "et nadeel van Tele- Altmeyer en de bas Franz them^uit Saïï"ïoo1 Sen bSfeden hec hte het''duiSé- certgebouworkest geeft, hadden Snz" koïen v0°r lijkst de basis vonM en een duide- Wij wijzen hier graag op bjk Christelijk karakter draagt. BWV 11, het z.g. Hemelvaartso- Parsifal wij wel verwacht hoe zijn inter- pretatie van de Matthaeus-Passi- IxOmiSCn on zou uitpakken. Moor dat zij Maar ach, wiJ üjn bij Tela. zo romantiserend zou zijn, hod- mann s behandeling van het Barra- den wij zelfs van Jochum niet bam-koor in de lach geschoten, zo verondersteld. ongewild komisch doet dit aan. ratorium, waaraan de tekst geno- men uit Lukas en Marcus aange- jLan Parsifal van Ri- die Wagner enoihpironJo chard Wagner opgenomen bij de ge gegeven heeft (en die men zelfs veelbekeken uitvoering in^ Bayreufih onder lei- in Freudiaanse zin heeft uitge- schilderde Een andere wereld dan die dagelijks leven va Wij kunnen hier onmogelijk de van Ben Cartwright en zijn trou- steeds gebruikelijk ii uitgebreide symboliek behandelen, we, gehoorzame televisiezoons --- de oudg Graals-sa- Adam, Hoss en Little Joe uit de Het merkwaardige is, dat hij in harmonische en melodische rijlL zijn toelichting, opgenomen in het dom als bij Bach. Ondanks alles, uitzonderlijk fraaie met Rem- zou het best de moeite waard zijn brandt-etsen verluchte album, heel eens deze Telemann-! verstandige zaken over problemen us-Passion uit te voe: de koralen hebben lang niet die werk, waarvan deel 1 voor en Daarom zal men hier thans nog worden gemaakt, want daar vraagt deze roman toch wel om. De filmcensor zal dan ongetwij- Sommige van die hoofdfiguren fe.ld de meest schokkende scènes Ser,CAmerikaanse Schrijfster, dTe^For^er'Am- we. Kathleen Wins.or nageven: deel 2 na de preek gegeven moet gekuch van het publiek horen, of Christus, dat, zo wil het verhaal, haar lijvige roman Wanderers het veruSeXSë' schrijfster Kathleen Winsor in 6er (haar historische roman - oëeJ-de-streep-Sën'niet'1'om vrtllë Engeland) al voor geen zijn, en het zou best in een t de uitvoerenden Joseph die mode. Haar fel-levende Eastward, Wanderers West. klein geruchtje vervaard bleek, personen zouden zo in die ruige m yussKji-iKiuccTurn aai --- werkelijk geïnspireerde, "ls"tn"hme. En waar zou r peinzend-bewogen muziek be treft. Dan Twee Bach-platen. gediri geerd door Wolfgang Gönnenwein, met „Liebster Jesu. mein Verlan gen" (BWV 32) en „Brich dem Hungrlgen dein Brot" (BWV 39) op Columbia SMC 91424 en „Jesu, der du meine Seele" (BWV 78) en „Gottes Zeit ist die allerbeste Zelt" (BWV 106) op Columbia SMC 91425: beide waren voorbeel den van Bach-directüs en Bach-in- terpretatie, en beide prachtig gere aliseerd. Dan stappen wij nu van Bach af. Want wij zouden enkele buiten het gewone repertoire val lende opnamen willen vermelden, al kunnen wij niet op elk afzonder lijk uitgebreid ingaan. Daar is dan een juweeltje van een koorplaat: het koor van King's College te Cambridge zingt onder David Will- cocks het Miserere van Allegrl, de schaal heeft opgevangen. Parsifal Waarom die vergelijking? Om- ofe het ging om haar beschrij- periode hun leven kunnen hebben -J-z_- - - .ner- ingericht, of (zo men wil) te gron- haar de sericht. i de- harten, brengt de verlossing medelijden zijns dat Kathleen Winsor, die met ving van vele Het omvangrijke boek (883 blz., zien. en 42 shillings in de luxe uitvoe ring vanr de -Loadense uitgeverij Peter Davies en 1048 blz.; 1.25 in de pocket-editie van The New na' American Library) vertelt het haal van al die mensen, naar fortuin in dat plaatsji komst Virginia City, wa; gevonden werd en waar avontuurlijke geest door werd getrokken, zoals de tv-kijkers Van de Vietnamees Pham toch al Frans, de taal der cTm^UeMd^TwrV*ber^yS'eide van Ky verscheen de vierde toenmalige heersers, werd winsor in deze heeft gekregen door Mozart. roman, getiteld Des onderwezen, en over het Mozart immers schreef als jon- Femmes assises ga gymnasium te Hanoi, waar haar Forever Amber al weer en- houdingen, heeft het kele jaren geleden grote roem Wanderers nog eens en ook nogal wat kritiek oogstte, overgedaan. Er komen huuje- leen Winsor met" Forever Amber voor haar Wanderers dezelfde Hjkse ontrouw, bedriegerij en de lezende wereld schokte (en dat tijdsperiode en dezelfde plaats enkele driehoeksverhoudingen is toch in de jaren na de oorlog van handeling koos, waar ook de voor. Toch zal haar beschrijving geweest) wonaen crltlct zich op. helden van de Ponderosa-ranch van die twintig stormachtige ja- Deze schrijfster ging ver over de hun avonturen beleven: Virginia ren uit de Amerikaanse pioniers- Set™ mee? onwindeï City, in de pioniertijd. kort na Sasch.edom dichter bt, de waar- Het „„g^ëlyoSt ënelVwooë: de Amerikaanse burgeroorlog. neta uggen aan de toverlan- En vergeleken met „Ik, Jan Cre- taarn, die Bonanza er van laat mer" en andere vuilspuiterij dat genre, is wat Kathleen Winsor in haar boek laat gebeuren, ook - Kathleen Winsor heeft gepro- niet zo bar. De uitspattingen zijn Peter Davies en 1048 blz.; 1.25 in beerd in die vele honderden pagi- uitsluitend het logische gevolg van v** rm.„ na.s egn breed en bont panorama het leven in die ruwe mijnkampen te schilderen van één der kleur- van toen, waar een vrouw vaak al die mensen, zoekend rijkste perioden (zo niet de meest zeldzamer was dan een gouden jn 0p_ spectaculaire) uit de Amerikaanse „nugget". goud geschiedenis. Het verhaal begint in iedere 1862 en eindigt in 1881. Niet alleen Knan hnpk d aan- dat werkelijk nog wilde Westen 1X1 ldH van het Montana - territorium. Dat het daar dan vaak losbandig maar ook het zeker nog niet zo toeging, is begrijpelijk. Overigens: Maar de personen, die Kathleen rustige Oosten van de States Kathleen Winsor heeft een berg tot leven wordt in de breedband-produktie werk verzet en een knap boek n-in-goed, van Kathleen Winsor meegeno- geschreven. Aan haar Wanderers als Hoss. zijn vader en zijn broers, men. Van die breedband-produktie studeerde en schreef zij zeven rt immers schreef als jon- emmes assises ga gymnasium te Jianoi, waar Bij Kathleen Winsor hebben ook zal ongetwijfeld binnen niet al te jaar. Ze wilde een authentiek 14 de muziek na een aller- e t 1 a. Hij bevat, vooral in vooral het literatuuronder- de ..goede" hoofdpersonen hun fou- lange tijd een breed-beeld-produk- laas geven van het leven in de tijd - - - ten en hun feilen, zoals dat in on6 tie in technicolor door Hollywood der pioniers. En dat heeft ze zon der twijfel gedaan. Er komen in de v^WAV-V----Lv.-.-jrLr.^vAWy.-.-Aw--.-.-.---.-.vj-.-----.-.-.Lv.-.-.-.-.------Wanderers grote aantallen hoofd personen voor. De één slaagt er in overeind te blijven, de ander gaat stoor Feissier, een nobel christen, onder in dat turbulente bestaan. "ëtóend^a^ïdtt.ëfgemïë het eerste gedeelte, veel wijs hem boeide. Over Pa- zetting van Psalm 51, typisch, itali- autobiografische elementen, rijs heft hij een ware lof- "ideèdhSd. b£ngZazao™u idh«" hit waarin de auteur schrijft zang aan. Het ligt voor hem door dit vermaarde koor gezongen over zijn dorpsschool waar aan de overzijde van goed en kwaad, van schoon en - u- onschoon. uuoi cfii „coC 0bUlU,lc fors ingrij- Maar al die mensen, die pagina r in" 'de ""oosterse ^godsdiensten, Pen- De broers" zetten hun pogin- Passeren, zijn ech- boedhime, Saödisme. eonfuein- Taj - westerse wetenschappen vindt ti„ ls wel ^ontwikkeld. is een jonge Vietnamees, voor de de lezer hier, bij brokstukken geestelijk normaal. tweede wereldoorlog in de meegestuwd op de vloed van zijn vele woorden. Het be- OntTOUW vreemdt wel dat een schrijver bij zijn vierde boek nog niet is Franse hoofdstad gekomen i aan de Sorbonne te student Hij is er blijven wonen, heeft gevonden en is van heeft Kathleen Winsor meer bewezen, dat zij zo'n breed en immens werk de baas kon. Hier en daar herinnert dit boek aan „Gejaagd door de Wind". Ook door de opbouw na de burgeroor log, maar toch zijn de Wanderers vele opzichten verschillend. gekomen tot een zekere versobe- Punt, als Lazare zijn vriend De zaken staan dus op het dode Qok hier komen enkele fatale haar gescheiden. Dit alles ligt 'ring, die zijn werk zoveel tref ze- voor de aanvang van het ver- kerder zou maken, haal. dat de verteller laat zien. geestelijk genomen, in een moei- v„ acmer hjke situatie: een man tussen Jean Montaurier. gaf hoogtepunten voor sommige figu- trouw wordt en wegtrekt. In zijn relli maar het overleven en het in ïncognuo^s hij de koning van de overvloed leven is het stramien deze nieuwe roman die ein- „gardians" van de Camargue, perfect maestro in de schoonrij kunst. Een rondtrekkend circu: wuututtct, SteL S.SJSS tweede neemt hem graag in dienst er Et ils Le reconnurent, die boekt, dank zij hem. grote succes de MREEMD eigenlijk, of in ieder geval merkwaardig: de wijsgeer denkt na over het denken. Goethe luIlinu unuiMl CJJ en Jacques Perk schrijven elk een sonnet over het haar wijze bestaat, wordt onder sonnet, Albert Verwey en verscheidene anderen dat'"me?"?'meerda?oiMn? dichten over het dichten en meer dan één moderne 3^rdar0™nas„ ™ï™orde,;srcahcÜt"u roman handelt over het schrijven van een roman, of seven op de ai dan niet uitgespro- ken vraag wat hij eigenlijk is en Over pogingen daartoe. op welkè wijze hij kan functione- spookt een boek dat begon met de volzin: ,,Zijn boek baaE was af." Meer dan deze "°n werkelijkheid is niet meer een een- den wij zeggen C R.) bol: de JJïr dzïïn61eeboo^tfla^d- fuimte metalle traal en onontkoombaar gegeven, beelden zijn komisch vervormd, fends ?our mourir De drie f gul verbonden rsgi d'e zodat de vriJheid bewaren ren dir^mteParijsv^thouS. onuiaai en op nm niet helemaal te geloven wat zijn de neurasthenische Orla, die eindeloze telefoongesprekken met hem voert ze is gehuwd en wil van haar man scheiden de sensuele Solange, die hij bezoekt ii nil nov ontslaat van en waarover hij alleen zeer dis- niet bindende verplich- spreekt; en vooral het der- ting het verhaal na te vertellen, tienjarige meisje Eliano. dat lijdt kan deze recensie volstaan met de- een. leucaemie, die haar ten ze „collage" van citaten, die al- Srave zal voeren, als echt thans verraden dat de auteur (le- De Vietnamees maakt een zware -- - resultaat raar te Brussel) de moderne ro- strijd door Hij heeIt sind vale inden, maar houdt hel mankunst m de_ bebouwingen jare'n zijn geboJrte|and nlet weer. vergeleken met de eerste, die het priesterleven tot onderwerp had. een stoute sprong betekende in de digt als „The Far West" wordt verbonden met het oosten door de spoorlijn, die Butte (Montana) met het achterland, ja, met New York, verbindt Die zeven jaar, welke Kath- Draakje (bl. 132). van onthouden. Maar welk ^afdgrf een duidelijke situatie in komstj ieder geval. De romanheld ^iiovciu eindigt waar de schrijver kan' wy^rigen°Me*nI begint. Het zal wel een psy- chologische roman geweest 2odan'ig waarin vroeger een zekere Mt ziin: wat ervaart een auteur consistentie heerste, raakt - - vluchtigd" (bl. 93) Tn h de XXsl i tenslotte is er geen uit- mogelijk" (bl. 75). „Geen romancier bezit een ge zichtsveld dat hij naar believen kan wijzigen. Men zou moeten zeg gen dat hij zijn standpunt Is" (bl. 75>. „Het literaire standpunt als Mislukking Mijn excuus de veelheid vai aan de acteur zeer zelfs dat hij oenoene neen welijk zijn arbeid hieiden hem te_ gevoeld de Nouveau Roman te pa- MaaJr de aantrekkingskracht rodieren, terwijl hij nochtans deel van het verre vaderland met zijn heeft aan het levensgevoel achter ejgen eeuwenoude beschaving en de nieuwe roman-experimenten en religie, alles eepersonifieerd in de enkele ^ïenden^b^zit die^hem^bij moeder, die hij hogelijk vereert. het publiek willen introduceren. het pasklaar oe Wispelaere geeft het boek als zijn werkstuk af is en hij er zich innerlijk nog aan ge- brokkeling*" op mee. en de omslag citeert Toch blijft hij in Frankrijk, niet uitspraak van Hedwig Spe- Dm de beide vrouwen, maar om prof. Dresden zowat gelijk las liers. waaruit blijkt dat deze zich het meisje, lichamelijk nog een een halverwege satirisch be- r,ositief met het boek geamuseerd kind maar geestelijk een volwasse- jeeft. Ook De Wispelaeres lippen ne; ze kan hem niet missen. Lan- hebben keer op keer gekruld. De ge iange gesprekken binden de halverwege satirisch be- doelde roman van Hector-Jan Lo- In**he"t""bègin reis '8eb- 1930) met d^ voor Noord- JEAN MONTAURIER treedt een ver- nederlanders duistere titel: Is de mijne helaas niet: ik moest mijn oudere - het stevige boelijn over de nok? (wat schijnt hersens van voormalig kantoorbe- Als Ln_jpn wppf' Hnp zal hii in bouwsel dat de menselijke persoon- te betekenen: is de boel romme- diende te veel inspannen om het brieven toegezonden die 1 bonden weet. Hoe zal nij in 1Ijkheid leek te zijn» (bl. ion. lig.). Het is een (slecht verzorgd) satirisch experiment te kunnen vol- hem heeft geschreven zonder ziin onevenwichtigheid rea- „De manier van vertellen laat zich uitgaafle van de Uitgeverij De Gal- gen. Een verhaal in een verhaal, verzenden. Daaruit spreekt uciacus ><ui ais ze is overieaen woraen nem neooen ie weinig eig» diende te veel inspannen om het de brieven toegezonden die Eliane mL Iv Door diverse secondaire zijn onevenwichtigheid rea- De manier van vertellen laat zich geren op de dingen die hem niet scheiden van het vertelde ~-: 1 u 1 izueurr de gaan op in de techniek overkomen; hoe zal de leeg- standpunt van de schrijver te die achtergebleven is 104). worden opgevuld? Een spel Het leven is sindsdien ingewik kelder geworden en de kennis van de menselijke psyche eveneens. Er tussen schijn staat, binnen en buiten^ de^mens. nog: de vraaj5_ naar het itgaafje e te Brugge van 176 smalle blad- he't zijden en kost (via de zorgen van (51 Polak Van Gennep te Amster- De ontknoping komt. als het ,t.. 's het dorp bezoekt. Er wordt daaraan gespeeld op het dorpsplein. De be- leen Winsor in het schrijven t volking, eerst aarzelend, barst in dit boek stak, waren overigens toejuichingen los. als Lazare prach- ook materieel zeer wel besteed- ilSS1.opbouw van Alleen voor de pofket-editie van The New American Library hl&t,?,et bk"!fm.eeSë:rU d're ee" kreeg zij een honorarium van blinde haat koestert jegens Lazare .f -, - a.„a. tnt. omdat deze hem eenmaal een wel- e ba'£ J? V dollar (Of. 1.8 verdiende afstraffing heeft toege- miljoen Nederlandse guldens), diend, en daarom zijn gemeentena- j. van H. ren had verboden de voorstelling bij te wonen, stormt in doüe woe- Recente uitqaven de het plein op, het jachtgeweer in de hand. Een schot valt; niet Laza- En hieronder in het kort dan re is getroffen, maar Martin, die nog enkele recente uitgaven van zich voor hem had geworpen. Engelse en Amerikaanse Iitera- trouw aan zijn vriendschap on- tuu n lprtllIir danks alles. De bedoeling van Mon- 1 en lecluul- taurier is wel duidelijk; in deze X Van The New American Libra- simpele jongen wordt iets van ry in New York ontvingen we de Christus openbaar. Hij immers of- voortzetting van Shakespeare-uit- ferde zich voor ontrouwen, voor gaven: Coriolanus, The Comedv of verraders. En het dorp begreep Errors. Henry V. The Merry W'ives het: „ils Le reconnurent" (Luc. of Windsor. Love's Labor's Lost. 24:3). en in diezelfde Signet-Classics Ondertussen, de ontwikkeling reeks verschenen ook nog: de Se van dit schone thema is literair-on- lected Writings van Ralph Waldo beholpen verricht. Te veel omhaal Emerson. The Housewarming en var. woorden, te veel pathos; te andere verhalen van de beroemde veel dat de hoofdgedachte omne- Rabindranath Tagore, en Northan- velt in plaats van haar duidelijk ger Abbey van de in Engeland nog Zuid-Frankriik V0-0r ogen te stellen- D<? figuren altyd geliefde Jane Austen, alsook ranKTijK dragers van een idee. maar The Titan, door Theodore Dreiser. X The Velvet Bubble, een roman van de Amerikaanse Alice Winter- (een debuut) werd ons gezonden wordl ^TlSerdeeld brtit be: hébbenwZiz^eiuH" ihv'en' hppvrt hrnnrc n0 jerje. ileDDen.. Ie "einig eigen leven. motieven fen. L.cu verzenden. uaaruu spreeKi een 3- „Tu. van uotdte op een meisje un ue r at tenslotte door elkaar loopt, on- prine, maar ware liefde. Nu pas «-erfgenaam krachtens erfrecht Camargue dat hem heeft afgewe- door. de Uitgeverij Heinemann ui derbroken wordt voor wat^ vul- geeft hij zich rekenschap van zijn d0 broers "en vooraf één "dei -r- T nrir,'bri '991 91 T schoonzusters wiUen da" hij dezea'sUeekr is" het moeilijk'de ohten- iIp .._il tJ_.i werk en welks genesis i dat aldus eindigt: afstand doet van zijn rechten; de vatuur „Wat overblijft is in zijn alge meenste YOfm een sPel in woorden r.eigen gevoelens en begrijpt dat dam) 3.90. Paul de Wispelaere eind door een bevriend literator wat hem telkens naar de zieke heeft er een nawoord bij geschre- wordt verklaard, eist te veel dreef, meer was dan een bescher- inspanning voor mijn eenvoudig mende vriendschap. Zo kwam het ppvnsXiko„i07"vnTn gemoed, waardoor ik aan la- dat zelfs een laatste telegram uit f®^arb]ke kanten. Voor zijn Loreis chen niet toegekomen ben. Ont- Vietnam: „Moet ik je geld sturen d c'n of'r, ,T1 daan van alle kwasi-achteloze ge- voor de terugreis?" zonder effect wichtigdoenerij blijft -——*-•- tb t.Ct t.ttttetttjp Ute Ittet- Dorrie Lawson de hoofdpersoon, het verhaal scherp te 1S ,de 'k-figuur, die binnen i me zin maakt Montau- "fluwelen bol de plaats naa een mislukte roman, geschre id ven door het romanpersonage onbevangen lezer over oe wernu. iviet in de spanningen. mislukkina is èn als zer> ouderwets draakje, welks hoor- die deze intrigerende vraag op- zeij.aieeenmisiuKKingvenais ,„tw-inir de i &- voor ae icruKrci». zonaer cneci j T waiuiiciu cn uuwcriu de bleef Hij kon eenvoudig Elime si»'JAa"r?r"h"g,,S 5ynop,othieke_ schrijver hun oog zjen in Zekere zin maakt Montau- "fluwelen bol" de plaats naast zijn on- i-ier dezelfde fout als Van Ky met haa^ vader probeert te veroveren, plaats in de als gevolg dezelfde indruk van ver- "a de dood van haar moeder. Die zullen ze wel zorg dra- wardheld en onwerkelijkheid. De d9°d betreurde zij niet, want al- ,o '-* -• wijs tljd was Z1i ïa'oers op de moeder. bij Bert Haag. et den (te koop Haag een studie van Ï74*'bïadzij- manintrige. "maar in de intensiteit van zijn eigen boek. In deze spie- dern jurkje. Maar dat schijnt juist De hoofdlijnen -• J— waarmee en de wijze waarop zij gel van verwarring kijken wij, bet leuke ervan te zijn. Gelukkig haal zijn simpel verbeet- a& lezers, in het ongeloof van de i zich laat ucu 15) onder HHHB titel Wereld in woorden. 3eschou- gesteld wordt wingen over romankunst Een aan- den (bl. 107 J hwucfmc e»» «c tal citaten ter illustratie van wat is voor de mens het totaal andere schrijver het leven straks volgt. „Het rechtlijnige geworden (bl. 11<>. „Ds roman j_ u: begin naar een richt zich op zich zelt op de moge althans één passage, die ik weer te geven. Maar welk een den en stieren. Als inwonend den" (bl. 107). „De werkelijkheid moderne mens en de moderne voortreffelijk vind. n.L die over de stroom van woorden wordt er knecht doorziet hij weldra de be- doen voor zijn derde boek een In haar, vadercomplex gaat Dorrie m.. eenvoudiger stof te kiezen en eer. zover» dat Z1J. ua verloop van tijd, ™/ëLw".TU"'ekb5U,,r soberder werkwijze toe te passen aanslag pleegt np de m rondtrekkend arbeider, af- huishoudster, die haar „tweede v. d. PANNE moeder" dreigt te gaan worden. Uiterlijk normaal, maar innerlijk verre *--• lair1# techniek"8bL^iet het de Ual hem biedt" ibL 125), ,JDe is meteen lichtjes (lichtelijk zou- ricm iicu u i «ri*. fluitende, geldige formiule te lijk'heden X"hij "hêefTén "op" wit kunnen vatten. Maar de spiegel r gewoon doet. Dr. C. RUNSDORP weet "flt verbalisme woekert voort d{°'ziï bladzij tot bladzij.^ Van Ky vriend en bondgenoot. te veel om beheerst te Een andere beschermer Pham Van Kv nee femmec verre van gewoon in haar denkpa- rrpStA1 - G«"- ïia?»!? aas ma a. ranjs. aanslag verdwijnt Dorrie dan ook Jean Montaurier. Et ils le re- naar een inrichting en dat is het connurent. Uitgave Pion, Pa- einde van dit tragische verhaaL ri>- H.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 18