Gesprek tussen Schotten en Anglicanen muurvast? Gezangboek-in-ontwerp niet binnen 6 jaar klaar meest bewonderde mannen' d&x Iccohi Ukooct tot Het Kwartet Westerkerk in Utrecht toch verkocht Makarios kapt met bijverdiensten van priesters Midden-Jav< vraagt vijf zendelingen In 1965 vertrokken 2- nieuwe missionarissen ZATERDAG 26 MAART Een woord voor vandaag Als het pascha gevierd is, praat Christus nog wat met Zijn discipelen na. Vier van hen stellen vragen (Joh. 13 en 14). Petrus vraagt waar Christus heen gaat, Thomas wil de weg weten, Philippus wil God zien. En dan komt de vraag van Judas of, zoals hij ook genoemd wordt, Thaddeus. Deze man heeft altijd de wederkomst van Christus gezien als een groots qebeuren. Daar zou de wereld van opkijken. En nu spreekt de Heiland zo anders: ..Here, en hoe komt het, dat Gij uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld?" vraagt hij ver baasd. In zijn antwoord spreekt Christus hier niet over Zijn weder komst. Nu gaat het om een andere waarheid. En om duidelijk te maken dat ook dit woord van God is, zegt Hij tot twee maal toe: dat Hij spreekt wat de Vader hem gezegd heeft. Maar waarom komt Christus alleen tot de gelovigen en waarom ziet de wereld Hem nog niet komen? Het antwoord is te vinden in Joh. 14:31 „Maar de wereld moet weten, dat Ik de Vader liefheb." Eer Hij de gerechtigheid Gods openbaart in de wederkomstopenbaart Hij Zijn liefde voor God. Hij open baart die liefde door gehoorzaamheid de gehoorzaamheid tot het kruis, de gehoorzaamheid die Hem ons de Heilige Geest doet schenken, opdat ook wij de Vader zullen kunnen lief hebben. En die gehoorzaamheid werkt ook in de kerkgeschie denis door. Hoe vele malen keerde de wereld zich niet tegen God. Hoe vele malen faalde niet Zijn Kerk. Hoe vele muien leek niet het moment gekomen voor het grote oordeel. Maar Christus kwam niet. Nog was het Gods tijd niet. Nog wilde God dat alle mensen tot het heil geroepen zouden worden. En steeds weer, waar het oordeel op zijn plaats leek, openbaarde Christus Zijn liefde, Zijn vergeving. Zijn genade. We lezen vandaag: Marcus 11 20-33. We lezen morgen: Marcus 12 1-12. Inhei WuitH vuuit ycootitf fitót» the. dopitadfteee Rapport wil nationale 9 gesprekken Ds. Landsman over hervormde bundel DEN HAAG Het zal zekeraan dit beslist niet te doen. Er is name- ..og zes jaar duren voor het ge-JjjJj een s00rt ..kopersstaking" ingetre- zangboek-in-ontwerp voor de Ne-' derlandse Hervormde Kerk klaar I is en na aanvaarding van de sy node als gezangboek-in-ontwerp kan worden gedrukt en aangebo den aan de kerk om het te beproe ven. Dit schrijft ds. F. H. Lands man in Hervormd Nederland naar aanleiding van het misverstand als zou heel binnenkort het nieu we grote gezangboek, waarvan L het „rode boekje" met 102 gezan- j gen een voorloper is, verschijnen. Oriëntatie voor wie predikant wil worden DOORN Het hervormd oplei dingscentrum Doorn organiseert in sa menwerking met de hervormde com missie Theologisch Hoger Ondervijs een oriëntatiedag over de theologische' studie en het predikant zijn in deze tijd. Deze dag wordt 7 april gehouden in het internaat Nieuw Ruimzicht fe Doorn. Jongeren, die er over denken predi kant te worden en momenteel leerling zijn van een vierde ot vijfde klas gym nasium of HBS, of een kweekschool bezoeken, kunnen zich voor deelname aanmelden bij de predikant-directeur van Nieuw Ruimzicht, ds. D. J. Kar- res. Horstlaan 29 te Driebergen. De dag duurt van half elf tot vier uur. Prof. dr. W. F. Dankbaar uit Gro ningen spreekt over theologie stude ren en dr. J. J. Buskes uit Amsterdam over predikant zijn in deze tijd, ter wijl drs. O. V. Henkei en ds. D. J. Karres mededelingen zullen doen ever de studiebeurzen en de aanvullende opleiding. CSFR vergadert in Leiden LEIDEN De civitas studiosorum in fundamento reformato (CSFR) houdt haar paasvergadering dit jaar in Leiden op vrijdag 1 april in Zomer- zorg. Stationsweg. Tijdens het openba re gedeelte, dat om twee uur begint, zal ds. J. Overduin, gereformeerd pre dikant te Veenendaal, spreken over „Christelijke vrijheid". EDINBURGH Terwijl aartsbisschop Ramsey van de Anglicaan se kerk vriendschapsbanden aanknoopte met de paus van Rome bo- tert het nog steeds niet al te best tussen de anglicanen en de Schot ten. Al jaren zijn er besprekingen gaande, maar ze liepen steeds weer vast. De twee geheel verschillend geaarde nationale kerken konden elkaar maar moeilijk vinden. Nu heeft men het maar opge- geven om tot een eenheidskerk voor Groot-Brittannië te komen. Maar de gesprekken gaan door. nu tussen de anglicaanse en presby- teriaanse kerken in hun eigen gebied. Bisschoppen grootste struikelblok dende overeenkomst sluiten om tot eenheid te komen. Het begin moet zijn dat men elkanders ambten erkent en wederzijds het avondmaal open stelt voor elkaar als een middel om tot organische eenheid te groeien. UTRECHT De kerkeraad van de gereformeerde kerk van Utrecht-West heeft nu toch be sloten, de Westerkerk aan de Ca- tharijnekade te verkopen aan de gereformeerde gemeente. In dit voorstel zit ook de gedachte dat de presbyterianen dan in de toe komst het bisschopsambt zullen moe ten gaan erkennen. Voorgesteld wordt j j d«t de Anglicaanse Kerk en de En- De Kerk van Engeland en de Kerk gelse Pre8byterjaanse Kerk elkaar op van Schotland praten al sinds 193- de zejfde basis gaan ontmoeten, met elkaar. De eerste is een episco- paalse kerk mèt bisschoppen onder; VFR7FT het primaatschap van dr. Michael v 1 Ramsey. De tweede is een presbyteri- verschillende kanten bezwaar, aanse kerk. Haar reformator is John I L hUnrpkinffl kerk heeft kerkhistorische waarde. Be- Knox en zij is van gereformeerde aig-l JW» op J algcmenc veigade?ing in '—»»*- «"i.— -">> n3w" nn]r mei, ja zelfs reeds maanden voor het Gelijk wij reeds eerder bericht ten. wilde de kerkeraad dit kerkge bouw afstoten in verband met de ontvolking van de Utrechtse bin nenstad en de zware financiële lasten, die op de kerk drukken als gevolg van noodzakelijke kerkbouw in de buitenwijken, zoals op het Ka naleneiland. Tegen de verkoop rezen echter van zelfstandige Presbyteriaanse Kerk, die echter in verhouding tot de Angli caanse Kerk maar heel klein is. In het verleden was de vrijzinnige invloed in deze kerk sterk, maar de theologie van Karl Barth heeft hier veel veran derd. Een Schotse krant had een exem plaar van het rapport in handen gekre gen en wierp zich op als verdediger van het Schotse geloof. Voor die krant bleek dat vooral te bestaan uit een En de Schotse Kerk ziet naast zich, Tiaftonaaf verzet tegen de mogelijk- langrijke gebeurtenissen hebben zich er in het verleden afgespeeld (wij noe men slechts de generale synode 1942/'45, die aanleiding werd tot de Vrijmaking). Het gebouw heeft ook grote bekendheid als vergaderlokali teit voor landelijke samenkomsten, ge legen vlakbij het station. Ook onder de gemeenteleden in Utrecht leefden sterke bezwaren, die resulteerden in de instelling van een commissie tot behoud van de Westerkerk, die 25.000 gulden bijeenbracht. Bepaald is nu. dat de gereformeerde kerk voor vijf jaar het recht behoudt, om zondagmorgens een dienst te hou den, terwijl voor de eerste tien jaar één der bijgebouwen ter beschikking De bseprekingen tussen de Kerk zal staan voor avonddiensten, van Engeland en de Kerk van Schot- Een tweede grote moeilijkheid voor j De aankoop van de Westerkerk bete land werden niet alleen bemoeilijkt deze voorgestelde besprekingen is het kent, dat de gereformeerde gemeente door kerkelijke en theologische j karakter van de Schotse episcopalen. i van Utrecht voorlopig uit de brand is. verschillen, maar ook door nationaleTerwijl de Anglicaanse Kerk vele „e- Deze gemeente telt 1338 zielen. Hun behalve enkele afgescheiden kerken, ook de zelfstandige Schotse Episco paalse Kerk die ook maar heel klein NATIONAAL heid van presbyteriaanse bisschoppen. Het feit dat de commissie zelfs maar aan bisschoppen had kunnen denken werd al uitgelegd als een soort land verraad. Het groot opgemaakte artikel deed een tornado opsteken over de hoofden van de commissieleden. Ook het gerucht als zou de nieuwe! psalmberijming dan daarin worden op genomen spreekt hij tegen. Psalmberijming (Van onze kerkredactie) NICOSIA aartsbisschop het gebruik verboden dat bruidsparen dozijnen bruidsjonker- Aartsbisschop Ma- tjes en bruidsmeisjes meenemen in de sentimenten. Van oudsher kunnen de Schotten de Engelsen niet best zetten. Hoewel Groot-Britannië werd gere geerd door menig premier van Schotse afkomst, voelen de Schotten zich toch maar vaak achtergesteld bij de En gelsen. In Schotland is nu een rapport gepu bliceerd over de besprekingen die in de loop der jaren gevoerd zijn. Vier commissies hebben aan de samenstel ling van dit rapport meegewerkt. De conclusie is dat er op het ogenblik niet veel kans is om tot een brug tussen het Schotse noorden en Engelse zuiden te komen. VOORSTEL i De Schotten komen nu met een I nieuw voorstel, waarover zij in hun eigen land reeds gesproken hebben met de theologen van de Episcopaalse Kerk. Voorgesteld wordt dat in plaats van de noord-zuid besprekingen nu afzonderlijke eenheidsbesprekinaen ge voerd zullen worden. De Schotse presbyterianen moeten gaan praten vangelischen" kent, ook wel laag-ker-1 tegenwoordige kerk aan de Booth- kelijken genoemd, die willen leven uit] straat was reeds lang veel te klein, de reformatie is de Episcopaalse Kerkl van Schotland misschien uit reactie! Oorspronkelijk bood de Westerkerk tegen het Schotse presbyterianisme I plaats aan 1100 mensen, maar bij de hoogkerkelijk. Zij hecht bijzondere verbouwing in 1955 is de accommoda- waarde aan bisschoppen en aposto-|tie tot 800 zitplaatsen teruggebracht, lische successie. Het oorspronkelijke aantal zal nu i weer worden hersteld. De persreacties tot nu toe hebben al aangetoond, dat de Schotten in grote meerderheid niet voelen voor deze vorm van hoogkerkelijkheid. Het is dan ook de vraag of de algemene ver gadering van de Schotse Kerk (wij zouden zeggen synode) zich met de voorstellen van het rapport zal kun nen verenigen. Wordt het rapport ver worpen of sterk afgezwakt dan bete kent dit dat een dieptepunt bereikt is in de besprekingen tussen presbyteria- I nen en anglicanen. (Van onze kerkredactie) BAARN De Javaanse en I donesische Christelijke Kerki van Midden-Java hebben de G reformeerde Kerken om m zendingsarbeiders gevraagd, principe waren deze al toej zegd. ze konden echter pas uitg zonden worden als de kerk van Indonesië zelf officii uitspraken deze werkers te w len ontvangen. Deze nieuwe zendelingen len worden betrokken bij het dertrainingswerk. De Indoi sische kerken willen op Middel Java ambtsdragers en leden i opleiding geven, waardoor kunnen worden ingeschakeld 1 het evangelisatiewerk. Binnenkort hoopt reeds ds. I H. Koetsier vanuit Baarn nai Midden-Java te vertrekken. II wordt een soort „industrie-pijl dikant". die wordt betrokken q de geestelijke training van 11 brieksarbeiders. Een tweede predikant zal vod al de mensen moeten onderricf ten in de verschillende stromi^ gen als communisme.^ kapii lisme, materialisme en in filosf fie. Een derde zal worden beroj: pen als jeugdpredikant; een vi$ de krijgt de leiding over het kL dertraining programma onder J, boeren, en een vijfde wordt g vraagd voor het godsdienstond^ wijs. I Nog meer I De kerken van Midden-Jar hebben bovendien uitgesproket dat zij waarschijnlijk in de to( komst opnieuw een beroep zu len doen op Nederland om meer werkers te zenden. Deze werkers, die zullen den ingeschakeld bij de kadé training, zullen niet slechts zendingsopleiding in Baarn m ten volgen. De kerken van Mij den-Java hebben zich voo-gr- men hen ook eer zij aan werk gaan, nog een eigen vooj lichtingscursus te geven. ■g. De Deense zendingsraad heeft open brief gericht aan de regerinj het parlement, waarin hij wijst noodzaak van een drastische verl van de bijdragen voor de ontwikkel hulp. Thans bedraagt deze bijl slechts 0,17 procent van het natij inkomen. Beroept ngswerk vorm,!,. IS *er.formrerde synod, staatkundig hoofd van Cyprus, hoT grotS s^t,hó« meer ta in juni 1967 de gereviseerde tekst van commercialisering" van aanzien. De aartsbisschop wraakte voorts de de nieuwe psalmberijming zullen be handelen. Als beide synodes de nieu- h©t kerkelijk praktijk, dat de geestelijken niet een thodoxe geestelijken op Cyprus |vast honorarium rekenen voor we versie aanvaarden zon deze dus in 1968 verkrijgbaar kunnen worden gesteld. Men zal het in 1968 dus nog met het huidige gezangboek moeten doen, aan gevuld eventueel met het nu al ge bruikte „rode boekje" en het groene boekje (de nieuwe psalmberijming) in de oude of definitieve uitgave. Het is de mening van de commissie van toezicht op het „oude" gezangboek van 1938, dat dit. zolang de kerk het! gebruikt, ongerept moet blijven en de; (.AAfitp llL iPlflPr V«M oude psalmberijming daarin niet door VVVJSIUIJR 1L1UL1 ais de nieuwe moet worden vervangen, m-r Ecu van de leden van bovengenoemde [NoOTSC ïmmigrantd! ten met de kleine Presbyteriaanse Kerk van Engeland. Het doel van deze besprekingen moet zijn geünieerde kerken in zowel Schotland als Engeland, waarna dan deze beide kerken elkaar moeten gaan erkennen om tot volledige ge meenschap met elkander te komen. uitroeien. j doops- en huwelijksplechtigheden. maar het tarief eigenmachtig verho- In een rede voor een paar honderd igen overeenkomstig de geschatte kapi- priesters in de hoofdstad Nicosiai noem-taaikrachtigheid van de betrokkenen, de hij de praktijk van de Cypriotische hyil men de geestelijke wat meer ge- geestelijken. die voor het toedienen ven- best> maar dat moet dan geheel RFKiTN van sacramenten geld vragen volgensvrijwillig zijn, aldus Makarios. En een, vaste tarieven, „schandalig l bruidspaar mag voortaan slechts één Vooreesteld wordt dat de Schotse Als eerste stap tot sanering heeft dei bruidsjonker en één bruidsmeisje heb-l^j.^ - - NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE KERKEN Rooms Katholieke Kerk (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De Rooms Ka tholieke Kerk in ons land heeft vorig jaar 242 nieuwe missiona- r Beroepen te Odoorn-Valthermond riWn nif^oznnden De oropn he- met de kleine Episcopaalse Kerk en de 1 buitengewone wijkgemeente in wor-i 117 Engelse anglicanen moeten gaan pra- ding): C. J. L. Lor te Oostbierum. I stond Uit 117 priesters, 82 zusters Aangenomen naar Utrecht (wijkge- cn 43 leken. Zij vertrokken naar meente Oudwijk): P. H. de Pree te „f4. „u:n H. I. Ambacht: naar Slootdorp: C. j. meer da" vijftig verschillende Rasch te Den Helder. landen. Toch is dit aantal zende- I lingen voor de rooms-katholieke missie, die voor het eerst zen- te Ülrum. CHRIST. GEREF. KERKEN uitgegaan vergeleken bij 1964. I Toen vertrokken er 304 voor het eerst. Adverten"i in VS overleden joen tot bijna een miljoen leden, ging over van het Noors op het Engels als voertaal en de kroon op zijn arbeid was de vereniging van zijn kerk met verschil- I lende andere lutherse immigrantenker- ken tot één Amerikaanse Lutherse Kerk commissie heeft uitgesproken, dat hetj nog wel tien jaar kan duren dat dej oude bundel in gebruik blijft. Dit vindt ds. Landsman wel wat MINNEAPOLIS Op 89-jarige leef- lang, maar zes jaar is niet te ruim'tijd is overleden dr. Johan Arnd geschat. Ten eerste omdat zelfs het Aasgaard. die van 1925 tot 1954 president eerste ontwerp nog niet helemaal,is geweest van de Noorse Lutherse Kerk klaar is. Ten tweede omdat er nogva"jAmerika. verschillende liederen rijn. waarvan j leider de melodie nog moet worden gecompo- van veje duizenden Noorse immigranten neerd of gereviseerd en ten derde, om-van de eerste en tweede generatie in de dat het is aan te nemen, dat de door'Verenigde Staten. Onder zijn leiding de syrfode benoemde commissie van groeide de Noorse Lutherse Kerk van rapport nogal het een en ander over Amerika van minder dan een half mil- het ontwerp, zal hebben te zeggen. Kritiek -lutherse immigrantenker-1 De kritiek, die is losgekomen op het ..rode boekje" wijst reeds in die rich- Dr Aasgaard had tevens geruime tijd ting. Ten vierde is het niet onmogelijk zitting in het uitvoerend comité van de dat deze commissie nog zal voorstellen Lutherse Wereldfederatie en van haar het ontwerp eerst aan het oordeel van voorganger, de Lutherse Wereldconven- de gereformeerde deputaten te onder- tie werpen ter wille van de eenheid van het kerklied. r> 1 1 1 C Bilderbergconlerentie De velen, die de aanschaf van een nieuw sez.ngenboek op het ojenblik nle, deelnemers uitstellen, omdat ze op de nieuwe bun- del willen w.chlen, raadt ds. Landjma WIESBADEN - Vrijdaf is de jaar- lijkse Bilderbergconferentie begonnen on- der voorzitterschap van Prins Bernhard.j UTRECHT De ongeveer tienduizend Er doen negentig vooraanstaande rege-j werknemers van de Hoogovens gaan bin- ringsfunctionarissen. zakenlieden en intel- nenkort 16.8 miljoen .den als aandeel lectuelen uit West-Europa. Verenigde Sta- j in de winst verdelen. Het is twee mil- ten en Canada aan mee. Ook Ludwigj joen meer dan vorig Jaar. De winstultke- Erhard en de Deense premier Jens Otto; ring komt neer op 9.5 procent. Dit is het Krag. de Amerikaanse onderminister 1 resultaat van een nieuwe wijze van toe- voor buitenlandse zaken. George Ball! passen van de winstdelingsregeling. zijn aanwezig. Om de verleiding voor de slecht be- aaide geestelijken te verminderen, heeft de aartsbisschop plannen ontwik- 1 Yrho?inf de tr.lct«lnen- Last van reumatische pijnen, spit, verkoudheid, hoofd- en zenuwpijnen of menieel"l50 ÏTldrn p" S om pijnen? Dan Toga!! Helpt snel en goed. Met Togal is uw stemming zal nu vijftig gulden bij komen. .altijd zonnig. Weer of geen weer. Bij apoth./drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.08. naar hun terreinen. Zij brachten eni ge tijd in Nederland door lof, of in verband met ziekte. Niet alle missionarissen vertrokken naar de zogenaamde zendingsvelden 17 priesters. 11 zusters en 63 broeden werden in Europese landen ingezet. ftP HET AANRECHT stond een haar jaszak haalde ze een paar ve- problematiek van gestolen bloemen wijnglas vol sneeuwklokjes, ren, een verkreukeld plaatje van en alles wat daarmee samen Een beeldig arrangement. Ik moest een onvriendelijke tijger en twee hing. 1,mnrieliffiex Hier", zei ze teaen T\E v. —oJ WÊ -- gestolen waren. Immers, als moe- plot". „Moeder, ga der word je geacht de wet te ken- u-eg hier, nen. Ruimte voor dankbaarheid weer op", biedt die niet bij een wederrechte- j Volgens de laatste cijfers, zojuist gepu bliceerd door het blad Missie Inte graal vertrokken de meeste missiona rissen voor het eerst of opnieuw naar Indonesië. Het waren er in to taal 384. Brazilië oieai aie niet oij een weaerrecnie- „Tnunh., lijk samengestelde verrassing. Maar lK STOND op het punt dociel omdat de Vloer OOk kletsnat Was til n.hnnrrnm.n tn.n tnnn z, mijn dochter bovendien druk bezig was met een bout iets onzichtbaars te strijken, wist ik niet welk ver grijp voorrang moest hebben. Van daar de rethorische vraag: „Wat heeft dit allemaal te betekenen?" MEISJES kwamen binnen. A alsjeblieft pe keuken js weer keurig.' heus alles ander vervolgde: „U mag ons ge heim weten. Ik en zij hebben een club. De club van de natuurliefheb- gehoorzamen, toen mijn zoon f mm mj n iocMer u,cer met twee andere knapen krijgshaf- het woori we d'rogen btoeme„, trÜU y,„i sparen platen van vogels en zo. Ou- Van l j Mpefpn nnle .Cnnn ip? tig de keuken binnenstapteluid lebbedebbedoe" pillend Van hel oofc s "je, Leuk hé ÏSSJSdSfn" °m!! f™ SS,' H'bnu wat °ud broodW' O""" nn p ppi eenden voeren". scheldwoorden op. Met een zacht lijntje troonde ik de jongens mee fiecji uil uucrriuui ie uctcnc Zoals ze daar stond met verwarde naar vrediger basis. Daar kreeg tk haren, smoezelig gezicht en een puntje van haar tong uit de mond. was ze zonder meer vertederend. Eigenlijk als opvoedingsobject on geschikt. Maar ik wilde me door al die uiterlijkheden niet laten lijmen en vroeg streng: „Hoor je me nief? Met een kleine knik van haar hoofd naar het boeketje zei ze „Snoezig hè?" Wat doe je dan? Je geeft oud brood en omdat clubs door alle eeu wen heen namen hebben gehad vraag je: .Moe heet jullie club?" Het prompte antwoord klinkt plechtig: „Onze club heet de Meike ver. Nou, we gaan. Dag hoor". yE ZIJN nog maar net weg als mijn zoon, alleen nu, weer bin nen komt. „Zeg, weet je wat Karei zijn moeder zegt? Ze zegt, dat die fris van de lever het verhaal: „Die nozems van die relletjes, je weet O KLEIN KRENGETJE, dacht ik, meiden zijn mal. Moet je meema- wel. eigenlijk erg zielig zijn. Ze klein handig vrouwelijk kren- ken. Die hebben samen een club hebben geen goeie vaders, zegt ze. getje. Op dat moment werd de deur opgericht. Ik vraag je, een club van Is dat zo?" opengeslingerd en stormde haar twee personen. Ze willen ons er Gelukkig verwacht hij van mij I tweede ik. haar hartsvriendin bin- niet eens bij hebben. Toen hebben niet een deskundig antwoord, maar nen. Ze droeg iets bruins, dat erg wij ze lekker bespied en..." NEW YORK Drie kerkelijke leiders behoren tot de „tien meest be wonderde mannen ter wereld" volgens het jaarlijkse Gallup-onderzoek in de j Verenigde Staten. Dr. Billy Graham neemt de vierde plaats in. paus Paulus is vijf en dr. Martin Luther King zes. De lijst wordt aangevoerd door president Johnson. Op de tweede plaats handhaaft zich nog altijd oud-president Dwight D. Eisenhower. Sinds dit opinie-onderzoek begon (In 1946) heeft Eisenhower steeds een plaats onder de tien ingenomen. Tien maal was hij zelfs nummer 1. kruimelde. Zonder I haar strijkbezigheden te staken bent", deed ik koel. gevoeld hebben dat het schoeisel buik. Maar het is hun ze schuld". hij zegt: Wij hebben gelukkig een seconde „Vandaar zeker, dat je zo smerig mieterse vader hè?" van haar vriendin niet deugde en nog meer narigheid uit zou lokken, verbeterde ik. De vriendin keek me geschokt aan Het kost me geen moeite dit te klokjes en zet ze op het bureau van .Mttllie schuld, zal je bedoelen", mijn man. Aan de voet von het glas leg ik een briefje .Deze bloe- Hij ging er niet op in. Een van men zijn gestolen door je dochter, vroeg verbouwereerd: „Wat de kornuiten stelde listing een par- Zij heeft dringend behoefte aan moet u hier? Dit is allemaal heel tijtje pingelen voor. Bespieders een vaderlijke preek." af. Een mieterse vader, zo dacht ik, Vaag hoorde ik in de keuken nog moet maar een beetje in training ven wat gegil, daarna daalde de blijven. geheim". Het bruine ding. dat ze behoed zaam op het aanrecht legde, bleek een overjarig vogelnest te zijn. Uit rust erdiepen in de MINK VAN RIJ SDI JK Op de tweede plaats staat Brazhë Daarheen gingen 180 Nederlandse rooms-katholieke werkers. D m volgi Kongo met 94 missionarissei De meesten waren tijdens de opstand naar Nederland teruggeroe pen in verband met de gevaren. Zij Chr. Geref. kerk van Hoo?eveen beroept bestuursleden v« 4 vakbeweeine) ds.A. v. Roov JOHANNESBURG Ds. J A. van Rooy (35). zendeling van de Gerefor meerde Kerk van Zuid-Afrika en werkzaam in Vendaland zal (ook) na mens de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland daar zending be drijven. De Christelijke Gereformeer de Kerk van Hoogeveen heeft hem beroepen. Nieuw in Vendaland zal straks aan komen, mejuffrouw Kobie Elzinga, die, eveneens in dienst van de Christe lijke Gereformeerde Kerken, onder de vrouwen en meisjes zal gaan werken. Ze komt uit Zwaagwesteinde en is nu leerling van het Nederlands Bijbel Instituut te Doorn. Ds. Van Rooy zal zich speciaal bezig houden met de opleiding van helpers voor de evangelieverkondiging en het schrijven van christelijke lectuur. Naast ds. M. Rebel zal hij een klein deel van het zendingsgebied krijgen als werkterrein. Ds. en mevrouw Van Rooy hebben al zeven jaar in het Vendaland ge werkt voor de zending van de Gerefor meerde Kerk van Zuid-Afrika. Ds Zeventien Franse schrijvers er tiesten hebben een brief naar Russische blad „Pravda" gezonden. 1 Van Rooy is bezig mei zijn sludie vooi j Ru»s!Lh7"™rijvér!V^javsMei/c kunnen nu geleidelijk hun 4 weer beginnen. Tanzania staat 63 missionarissen op de v| plaats. De Nederlandse rooms-ki lieke missie-congregaties hebbef tijd veel werk in Brazilië en Ti nia verzet. In totaal vertrokken er naar l tische landen 499, naar Afrika 408 en naar Latijnsamerikaanse ten 317 missionarissen. Russische jodei mogen nu hun matzes bakken MOSKOU De Sowjet-autorit hebben de opperrabbijn van Mo toegestaan dat op vier plaatsen i stad alsmede in Kiew, in Odess nog enige andere steden voor het se Paasfeest matzes worden gebal Matzes zijn de ongezuurde p broden, waarmee de Uittocht uit E te wordt herdacht. De Joden, die deze matzes w« te eten dienen bij de synagoge me te leveren. Tot Chroestsjef aan bewind kwam werden matzes i door de staatsbakkerijen vervaa: en door de staatswinkels verkocht der de regering van Chroestsjef i vele jaren onmogelijk geweest m te laten bakken, ondanks proteste vele landen. In ASVA-bestui barst (rook)boi AMSTERDAM In het bei van de Algemene Studenten Ve ging Amsterdam (ASVA) is (rook) bom gebarsten. Aanlei mening tussen de van de SVB (Studei vakbeweging) en de drie and twee van het NSA (Nederlands dentenakkoord) en een onafhc lijke. Volgens het NSA hebbel SVB-leden aulzwijgend goedgek dat stencils tegen het huwelijk Beatrix en Claus gedrukt werde de stencilmachine van de ASVA het briefhoofd van de vereniging. Het bestuur van de ASVA i afgetreden. Er zal door de leder waarin de SVB een meerde: heeft, een nieuw bestuur gekozen ten worden. De partijen staan e onverzoenlijk tegenover el Waarschijnlijk zal er dus een be; van SVB-leden uit de bus komen, gens het NSA zou de ASVA zich traal tegenover het huwelijk opst< De SVB stelt dat de vereniging s ce biedt aan ieder lid en dat het c ken van stencils bij de ASVA standpunt van de vereniging geeft. Op het bureau van de ASVA zo ook rookbommen geweest zijn. NSA maakte zich hierover bijzc kwaad. doctor in de theologie. i te betreuren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2