VORST(IN) STAAT BOVEN PARTIJEN De ideologie van een provo Politiek Republiek ram je er niet uit Erfopvolging juist li RUIMTE DEMOCRATIE VOORRANG Links verzet op ondemocratische wijze gepleegd I ZATERDAG 26 MAART V GESPREK MET ROEL VAN DUYN IN het schaars gemeubileerde kamertje met op de wanden geprikte strooibil jetten, die uitschreeuwen: „10 maart, dag van de anarchie", lopen uit de zon nige straat opgewonden jongens binnen. Iemand roept: „De politie heeft er weer op los geslagen Een meisje: „Ik heb een koffer op mijn hoofd gehad Het zwarte poesje van Roel van Duyn waagt een klimpartij naar mijn hoofd en bijt in mijn jas. Roel van Duyn: „Ze probeert u te provoceren." Roel Tan Duyn een van de Inspira tors van de provo-beweging woont ln de Karthulserwtraat ln de Jordaan. Half vier in de middag, op saterdag 19 maart, klop ik op de bijna vervelote voordeur, die daarna langzaam open gaat. De ogen boven de donkerbruine baard kijken argwanend, nerveus en weinig toeschietelijk. ..Ik moet geld voor een interview heb ben. Het kost me tijd, en lk had nu bij de opening van de fototentoonstelling over het optreden van de politie op 10 maart moeten zijn". We onderhandelen. Ik vertel dat het niet de gewoonte van de krant Is geïnterviewden te betalen. Tenslotte een akkoord: 20 gulden. „Kijk eens, lk moet ook leven. Auteurs vragen geld, en ik heb mijn Image". Later: „Zet u ook maar in uw krant dat het te weinig la". De Amst jaar tot ee_. den danken hun naam aan een term uit het proefschrift van dr. W. Buik- huisen „Achtergronden van het nozem gedrag". Hij lanceerde de term „provo" om het woord „nozem" te vervangen, dat door een al te gemakkelijk en onge nuanceerd gebruik was afgesleten. In mei 1965 namen een aantal opstandige Amsterdamse jongelui provo als .geu zennaam" aan. Op 12 juli 1965 verscheen zelfs het maandblad Provo, dat was voorafgegaan door losse pam fletten, Provocaties getiteld. juMk -M Mt Deze keer: MONARCHIE OF REPUBLIEK? iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii In deze nieuwe aflevering van c rubriek Politiek Perspectief die vier kranten van verschillende pol tieke kleur verschijnt, stellen leden van het Comité Jeug en Politiek zich de vraa^I monarchie of republiek? Cj_ vijf comitéle den Pat Beugels (KVP), Nico Boo (PvdA), Jac. Huijse (CHU)J. H. J. Rose (ARftij en H. D. Schouten (VVD) - jj geven op deze pagina ht$e antwoord. "PkE republiek democratischer U dan de monarchie? Op zich zelf is dit een veelgehoorde, doch onjuiste stelling. Immers, in dat geval zouden Rusland, Portugal en China democratischer zijn dan Engeland, Denemarken of ons eigen land. Iedereen weet, dat het tegendeel waar is. De kwali teit van de democratie dient men mijns inziens dan ook allereerst te beoordelen naar de mate van volksinvloed, de persoonlijke vrijheid, de positie van de pers enz. De bewering dat het koningschap on democratisch zou zijn, vloeit voort uit maakt èn de historische band tussen het gebrek aan begrip voor de functie Nederland en Oranje, garanderen van het staatshoofd in een parlementai- hoge mate van stabiliteit re democratie. In de moderne nuïteit, kwaliteiten, die onze democratie ten goede komen. Dit blijkt met name in tijden van crisis. Zoals in de oorlog, toen koningin Wilhelmina, zich vereenzelvigend met de waarden, die ons als volk dierbaar zijn, bij uitstek fungeerde als loyali teitscentrum en stimulans voor het ver- zet. Het abstracte begrip „Staat" krijgt door de Koningin en haar Huis kleur en gestalte; ik denk hierbij o.m. aan Prinsjesdag. Kenmerkend voor ons ko ningschap is het aanpassingsvermogen. Daarom geloof ik dat we de problemen om het kroonprinselijk paar zeer zeker te boven zullen komen. Kortom, het verheugt me dat de CHU zich onlangs nog eens zeer nadrukkelijk voor het koningschap der Oranjes uitsprak, om dat dit steeds een samenbundelend ele ment in ons volksleven was. en zich meestijds zag en nog ziet als drager van idealen van vrijheid, zelfstandigheid, verdraagzaamheid en conti- ning. woording schuldig is tisch gekozen parlement. Hier ligt het politieke zwaartepunt. De erfelijkheid van het koningscnap botst alleen met een te extreme definitie van de demo cratie, een definitie die niet let op de praktische betekenis van het ko ningschap der Oranjes voor onze demo cratische staatsinstellingen. In de eerste plaats is de koning geen partijman; hij is niet gekomen uit het partij-politieke strijdperk, zoals de geko zen president. Hij is geen mijnheer 51 pet. De koning kan hierdoor eerder zijn bovenpartijdigheid waarmaken. Happening De provo's kwamen pas in het nieuws door hun acties in woord en geschrift tegen de verloving van prinses Bea trix en prins Claus. Aan hun toen nog in een pril groeistadium verkerende image, kon echter eind juli '65 het reeds ruim een jaar oude verschijnsel van de happening worden toegevoegd. Anti-rook-magiër Robert Jasper Grootveld hield bij het beeldje van het Amsterdamse Lieverdje (dat werd ge plaatst door een sigarettenfabriek) op met Spui elke zaterdagavond zijn met veel ritueel gebrachte manifestaties te gen de verslaving aan de sigaret. Deze veel publieke belangstelling trekkende, bijna religieus geladen protesten tegen de „verslaafde consument", vormden geen aanleiding voor de politie om in te gebeurde toen Robert Jasper Groot veld en de 23-jarige Roel van Duyn, ini tiatiefnemer van het maandblad Provo, derdejaars student in de filosofie, elkaar hadden gevonden. Provo no. 1 met op schertser.de toon gebrachte recepten voor bommen, om naar de politie te gooien werd eind juli bij een zater dagse. middernachtelijke, happening uit gereikt Dit keer was het tevens een anti-auto-happening een protest te gen de verslaving aan het „Heilig Auto mobiel". De politie dreef de menigte uiteen. Linkse studenten, die 3 juli waren verhinderd margrieten bij het Nationaal Monument te leggen, sloten zich in steeds grotere getale bij de Provo's aan. ïel bii het Lieverdje Roel van Duyn houdt esn van zijn vele lezingen over het pro- votariaat. (foto Cor Jaring) jyU de rookpluimen rond Het voor de mensheid slechts drie mogelijkheden; 1) de ondergang in een atoomoorlog; 2) de aan enkele technolo gen or-derworpen slavenmaatschappij. zoals die wordt geschetst in Brave New World (science fiction roman); 3) de komst van New Babyion. Creativiteit - Huwelijk zijn vervlogen, maar De republikeinse stelling, dat de presi- J J dent altijd „the right man on the right de houwen met sabel en bulle- ptace" zouzijn is een fabeltje, dat door pees nog nadreunen, heeft het de politieke werkelijkheid ontkracht wordt. De ervaring leert ons, dat de Zin de dlSCUSSie over de monar- presidenten in de Westeuropese repu- chje buiten de overspannen sfeer blieken over het algemeen oude, weinig i inspirerende mannetjes zijn; compro- van provo s en contra S te treK- £r js en er wor(jt geprovoceerd aan mlsfiguren die, na een vaak weinig ver- Jjgn, Want wie tegenwoordig wat twee kanten. En dan praat ik in dit heffend schouwspel van politieke touw- i verband liever niet over die ontstelien- trekkerlj de hoogste post in het land ongelukkig het woord republieK de botsingen tussen provotariërs en bul- bezetten. in de mond neemt wordt onmid- lepezers. Ik denk bijvoorbeeld aan do Daarboven doet de vorst door zijn Sij"— narchist verdraagt moet de re publikein voor lief nemen. En dit gebeurt niet. Het veroorzaakt spanningen en ontspanningen die met het wezen van de zaak niets van doen hebben. Laatste opstand igen Vanaf die tijd werden „provo" en „happening" synoniemen voor oppositie tegen het Het Huwelijk en... anarchie. Na de jaarwisseling verdwenen de pro vo's uit het nieuws tot 10 maart, om na die dag op te rukken naar de frontpagi na's van de wereldpers: rookbommen en republikeinse demonstraties, ook van linkse studenten. Roel van Duyn die in Provo zijn anarchistische Ideologie uiteen zette noemt 10 maart ..de eerste werkelijke manifestatie van het provotariaat". „Tot het provotariaat behoren jonge ren die in een protesthouding leven, kritisch denkende studenten en kunste naars. die zich niet bij het arbeidspro ces betrokken voelen. Het is een anonie me menigte van hen die zich niet thuis voelen bij het proletariaat en de bour geoisie. Het is de laatste opstandige groep in de welvaartslanden, maar is zich nog niet bewust van eigen kracht. Het oude proletariaat heeft zich onder- worpen aan zijn politieke leiders, zijn televisie, autos en genotsmiddelen. Het is samengesmolten met zijn oude te genstander, de bourgeoisie, tot een groot grijs klootjesvolk. Het provotariaat ontstaat pas. nadat dit proces is voltooid, in de asfaltjungles van de wel vaartsteden". Roel van Duyn spreekt in een sneller tempo: „Wij zien dat het gebeuren zich boven ons hoofd voltrekt. De autoritei ten bepalen de loop van het gebeuren, en wij willen juist het gebeuren naar het individu toetrekken. De provo's vor men een politieke en culturele bewe ging die het sluimerende provotariaat in beweging willen brengen. Het provo ceren, de happening, is daartoe een mid- In kaart gespeeld Maar op het provoceren moet eer tegen-provocatie van de autoriteiten vol gen. anders gaan we de mist in. Daarom luidt onze oproep: Laten we de autori teiten provoceren zodat ze hun ware gedaante laten zien. De ware gedaante bestaat uit geweld, knuppeld en petten en als het gezag zich zo manifesteert zal er voedingsbodem komen voor onze be weging. Als politici strenger optreden tegen ons eisen, spelen ze ons in de kaart". Maar indien uio beweging zou sla gen, vormt u toch weer een maatschappij; heeft het dan wel zm tegen de maatschappij te zijn? „Ik ben niet anti-maatschappelijk. Ik ben een maatschappelijk werker. Fn de provo's zijn niet tegen maatschappelijke organisatie als zodanig. We verzetten ons tegen deze maatschappij, die een autoritair, hiërarchisch karakter draagt. Ons anarchisme wil de mens tot zelfver wezenlijking. tot eigen gedachten bren gen. Ik erken slechts de autoriteit van Wat wordt bedoeld met New Baby Ion (De auteur) Constant Nieuwenhuys verstaat onder New Babyion een toe komstige samenleving, waarin dankzij de automatisering de mensen zich niet meer zullen richten op het werk, maar op het spel, op de creativiteit. Compu ters zullen het werk hebben overgeno men. De happening is een eerste vorm van gemeenschappelijke creativiteit. Wij zien als een mogelijkheid om de men sen creatief te doen blijven: New Baby- Ion. In protesten tegen de provo's is het woord fascisme gevallen. Wat is uw commentaar? „Fascisten zijn voor militarisme, cen tralisatie en autoritair gezag. Wij zijn voor ontwapening, decentralisatie en ge meenschappelijke verantwoordelijkheid; we erkennen bijvoorbeeld wel initiatief nemers, maar geen leiders. Het is be lachelijk ons fascisten te noemen, wij zijn tegen geweld. Daarom hebben we op 10 maart rookbommen gebruikt, in plaats van echte explosieven". Roel van Duyn zwijgt, en de inmid- brek aan communicatie". Hans Tuyn- man vertelt juist terug te komen van de opening van de foto-exposltle over het polltie-optreden op 10 maart. „De politie schijnt het wegslaan te willen voortzet ten. Dit wordt bedenkelijk, daarom gaan wc nu een Vereniging Vrienden van de Politie oprichten. We willen ook een teach-in voor politie en provo's hou den. Raadsverkiezingen Roel van Duyn: „We komen met lijst 18. het Provotariaat, uit voor de raadsverkiezingen. Dit doen we om een uitkijkpost in de kapitalistische wereld te krijgen. Achter elke agent en ambtenaar zou eigenlijk een provo moeten staan". Op ons programma staan onder meer deze punten: 1) het paleis op de Dam moet stadhuis worden; 2) geen sanering van het centrum van de stad. ons .ma gisch centrum", want hieruit groeit onze beweging. Van Hall ziet dit aankomen, en wil het centrum daarom ontvolken; 3) bouw van een universiteit op het te saneren Waterlooplein. Waarom bent u tegen de monar chie? „De monarchie is het symbool van het autoriteitsgeloof. Het wordt slechts in stand gehouden, terwille van het sprook je dat er mensen boven je staan" Gelooft u nu werkelijk in uw be weging? Heeft deze volgens u kans van slagen? ..Ja. overal is het provotariaat in be weging. In België is een zustergroepe- ring. in Engeland is een anarchistische beweging, in Spanje rebelleren studen ten. in Rusland zie je de Stiljagi en in Amerika de New Left, studenten die protesteren tegen rassendiscriminatie Collaborateur ging Vrienden van de Politie, dat be gint met de woorden: „Politie een beter image; 10 maart roert zijn staart. I_r van het Oranje-komitee De Parel van veel meer ervaring op. Eerder genoem- Handen af van Oranje! dl Jordaan is helaas een harde u.aar- de bovenpertljdigheid. diede Kontagm maar een democratie die de m0_ r image; 10 maart roert zijn Daarboven doet de vorst door zijn menigmaal onhandige, doorzichtige rt. Bovenstaande waarschuwing opvoeding en de langere regeringsduur aeLljiK uitgeKreten voor provo. nier waarop bet koningschap In best het Oranje-komitee De Parel van veel meer ervaring op. Eerder genoem- Handen af van Oranje! Jawel, mlng wordt genomen. Zijn het nlel heid geworden. De slachting op 10 tot symbool maart was directe aanleiding tot de oprichting van de Vereniging Vrien den van de Politie..." Hans Tuynman derde op de kandidatenlijst wan Het Provotariaat steekt zijn en thousiasme over zijn „Witte kippen- plan" (de politie moet een „witte" dus ongevaarlijke „kip" worden, in plaats van een „blauwe kip") niet onder stoelen of banken. Het meisje tegenover hem, kijkt bewonderend naar hem op. nationale Commentaar zijn voor hem aanvaardbaar, om dat de essentiële politieke en maatschappelijke vrijheden, en de parlementaire democratie, bij "PkE DISCUSSIE rond het vraag- beide staatsvormen gehandhaafd stuk republiek of monarchie en gewaarborgd kunnen worden, is in Nederland eerst op gang ge- Het liberaal beginsel spreekt dus komen nadat velen bezwaar had- geen voorkeur uit voor constitu- Nlet ten onrechte voelen de provo'i ff 'tto'vln°'o"i,b'"mednl."'ïl! den tegen het huwelijk van onze tionele monarchie noch voor de luchtverontreiniging, het volledig op- kroonprinses. irA'oiTn'Voor de liberaal geldt, dat re- keer. Hun angst voor republiek. Het merendeel der liberalen in Neder- tair denkende technologen ls even eens begrijpelijk. Dit is hun gelijk. Hun ongelijk is echter de metho de. die ze denken te moeten toepassen om deze uitwassen te bestrijden. De provo's zeggen geweldloosheid voor te staan; op zichzelf een te respecteren standpunt. Maar wie dreigende taal gebruikt, en de provocatie, dat wil zeggen de uitdaging, hanteert, maakt zich schuldig aan psychologisch ge weld. De provo's geloven antl-fasclstisch te zijn. Maar wie het dreigement als wapen gebruikt, zet de eerste stappen op weg naar het aantasten van de democratie. Voor de werkelijk idealistische provo's ligt een wereld braak. die behoefte heeft aan constructieve ideeën. Laten zij beden ken dat als ieder mens zijn eigen normen stelt, de asfalt jungle een ech te jungle wordt. chie onder het huis van Oranje, en wenst op deze wijze aan zijn verbonden heid met dit huis uitdrukking te geven. In Nederland wensen wij ook voor de toekomst een staatshoofd, dat boven de politieke en maatschappelijke te genstellingen staat en de nationale een heid symboliseert. In ons in wezen poli tiek sterk verschillend en verdeeld den kende volk, is de monarch eerder in staat aan deze nationale eenheid gestal te te geven dan een president met ge lijke staatsrechtelijke bevoegdheden. Een president, voortkomende uit een der politieke partijen zal daarmee geïdentificeerd worden en aldus een bron van verdeeldheid zijn. Crisis Bovenpartijdigheid en de symboliek van de nationale eenheid zijn hier min der gewaarborgd. In ons land zal alleen de keuze van zulk een president niet mogelijk zijn zonder afspraken tussen bepaalde politieke partijen uitmondend in een stembusverbond, omdat geen der partijen in staat is de meerderheid te behalen. Het verschijnen van een nieuw kabinet van andere politieke sig natuur betekent mede de verkiezing van een andere president. Continuïteit het volk ontbreekt hier naar mijn mening ten ene male. De waarde van de constitutio nele monarchie ligt in haar bestendig heid en biedt meer garantie voor onpar- C TRI KT genomen is de monar- »e^eiï.'rhï5" chie een krankzinnig systeem, nodig om zijn (haar) troon tc kunn Wp k-ipypn niet zelf ons staats- h«e"en Zodat het verschil met de i We kiezen niet zen ons sxaais mocrmtlsche republiek toch weer niet hoofd uit, maar we laten de keu- erg groot is. Echter, juist omdat er geen tijdigheid. ze over aan het blinde noodlot Erkenning van de erfelijkheid. Zo is bij voorbeeld onze Koningin alleen maar Koningin, omdat zij toe vallig (verre) familie is van de meerderheid niet getwijfeld. Dat was revolutionaire (.terroristenleider'Q|^h_t"'__,naps'*h,prien,s een zeer zou het ANP zeggen) Willem van of we bezig zijn Oranje, onder wiens leiding Ne- zJuStJomen.r derland zich heeft los gemaakt van de Spaanse koning. te keren; als het Een moeilijk punt is de erfopvolging. Vaak wordt dit als ondemocratisch beschouwd. In het algemeen gesteld moet erfopvolging bij maatschappelijke- en politieke functies, waar sprake is Ik geloof niet in een systeem, maar in het experiment. Ik wil de mensen, ik wil u. deze gedachte niet inpompen Maar als u meewerkt r— |f' de koning, de koning is er voor het beginnen te rijzen, zijn het huwelijk *-* jjfl| -* van prinses Irene met een Spaanse luchtkastelenbouwer, en het ongelukki ge besluit om het huwelijk van de maart", of door „de werkelijkheid van 23 maart". (Op het moment dat ik dit schrijf moet 23 maart nog ko men). De andere politieke leiders heb ben er misschien nog wel meer last van. zij houden het mooi met reto- I risehe dooddoeners, al hoeven zij werkelijke macht of invloed ais geen brieven van verontruste kiezers recfjt te breien. Niemand had van de heren mogen verwachten, dat zij, nu zij de moeilijkste Oranje-klip mee hebben helpen nemen, plotseling gin gen roepen: leve de republiek! Natuurlijk niet. Maar het was op zijn minst moedig en gezond en eerlijk geweest als zij zich geheel los van 10 maart eens afzonderlijk en dan omdat deze erfopvolging de hierboven aangehaalde voordelen daar van, en met in achtneming van de bij zondere positie en de beperkte macht j, zijn het onderling ook niet op alle punten met elkaar eens. Bent u anti-godsdienstig? We staan positief tegenover het christendom in het aanvangsstadium, toen het anarchistisch was. maar zijn ertegen sinds het gelijkstaat met autori tair optreden en geweld. Elke indivi duele godsdienst wordt door ons getole reerd, als ze maar niet wordt opgelegd door de autoriteiten. Ja, normbesef er kennen wc, maar ieder is zijn eigen norm". We zwijgen. Hans Tuynman geeft me het programma van de Vereni- 'arenm°narCh »nd""°"><l«h lam™ UelVeriïÜgï gen over de „besmeurde"monar- i ons chie hadden gesteld. Maar zo één zijn we nu, dat dit ondenkbaar is. Zolang in Nederland het lot jongerenorganisatie van de PvdA, stel ling heeft genomen). Verder het optre den van een aantal oranjeklanten, van wie velen de monarchie belangrijker staatsvorm worden beschouwd. Erkend 'ordt, en een rijke en lange histo- getuigt hiervan, moet de constitutio nele monarchie als de gewenste In onze dagen lijdt de monarchie in zijn vormgeving op zijn minst aan ver kalking en het irritante is juist dat het systeem dan aan de /^ELUKKIG worden de Nedet- landers heden ten dage niek voor de beantwoording van #1 vraag gesteld: monarchie of rC publiek? Maar zou zij tooh be antwoord moeten worden dj* kies ik voor de monarchie. Ir monarchie heeft voor Nederlarfc; nog steeds een bepaalde betekfe nis. De band tussen het Huis var Oranje en Nederland is al eeirfc wen oud en wordt door velen nqi' als blijvend beschouwd. Het koningschap is in de loop df' jaren wat betreft inhoud en vorm vei derd. Dit is gelukkig want het ningschap heeft zich dus aangepast de staatkundige veranderingen. De narchie in Nederland belemmert de king van de democratie niet. Zij is i binnen de Nederlandse verhoudingen h beschouwen als een samenbundelenf kracht, die niet gemist kan worden. Nu het huwelijk van prinses Beatrfj op 10 maart gesloten is, lijkt het nf gewenst enkele opmerkingen te maké over al datgene wat er gebeurd is tul sen het ogenblik waarop de verloviff bekend werd en de huwelijksdag. Al spoedig bleek dat niet iederej zich enthousiast toonde over dit huwf lijk. Vooral het feit dat prins Claus f bescher- genomen. Zijn het niet een paar zone jongens die een zeer vals Wilhelmus aanheffen met bijpassende Telegraaf-hetze, dan is het wel weer een of ander huilerig verhaal over de alonde banden tussen koningshuis en volk. De verdedigers van het ko ningschap tonen zich niet steeds de beste monarchisten. Zij maken het de republiekers som erg gemakkelijk. Terwijl ik geloof dat de jeugd er behoef te aan heeft om van daaruit een strikt eigen keus te maken, anti-traditioneel en zeer bewust. Het is onwerkelijk en onwaarachtig om ze op één hoop te vegen onder een verhitte noemer als „straatterreur". Hiermee is de kous niet af. Al wil men het nog zo graag. De republiekers vormen namelijk niet dio „domme horde", die zo nodig de mond dichtgeslagen moet krijgen. Zij zijn tal rijker dan men wil geloven en zij zijn doorgaans net iets pienterder dan „de ™e°.fï.eid Publielt °f constitutionele monar. la"" waaroëdëi "ndergèteEndc" Mest ||J°"dyr Jjjj1 ^eS'probee'rde" e'l- kaars standpunten te erkennen of te begrijpen. Zelfs een schijnbaar openhartig man als drs. Nederhorst lijdt er blijk baar aan, want nu gaat hij ineens roepen dat er in zijn, van nature re publikeinse, gelederen geen hoogge plaatst mens die een koningsschap be geert. De heer Nederhorst schijnt of bevangen door „het sprookje van 10 met hun fana- alle wonden. De discussie draagt levaar. emotioneel geladen karakter, wat bij dit De Nederlandse monarchie staat de onderwerp ook terecht aan de orde is. goede presidente kunnen hebben op oirbare - herkenbaarder, dus democratischer moe keuze deed, die zij niet konden ten zijn. En als ziin bedienaren daarvan de verpersoonlijking willen en kunnen zijn zou het er voor de monarchie nog niet zo slecht uitzien. Want ik geloof dat het geen zinnig mens gaat om het verdoemen van de de Staten-Generaal Oranjes, al zijn zij dan „van dietachen i democratische wij- bloed". Het komt aan op het goed functi- —.—-«-4. de democratie. En als die op zijn. Maar als het ooit zo ver zou ko- ze hun bezwaren kenbaar gemaakt. Ik men, dat koningschap en democratie hoop dat de onzuivere elementen in de dit ogenblik het best verzekerd is mid- met elkaar in strijd komen, dan kies ik wijze van discussiëren voor de toekomst dels het koningschap dan kies ik daar- in rookbom-bastiek mogen opgaan. zonder aarzelen de democratie. NICO BOOIJ (PvdA) H. D SCHOUTEN (WD) voor, onder beding ontmythologisering. Ik wil niet in twijfel trekken dat dc werkten een negatieve houding in hand. Dit dient men te respecteren hi geen ook duidelijk geschied is. Ma ook andere motieven, vooral in listische kring (PvdA, PSP en speelden bij het afwijzen van dit lijk een rol. De bron van deze motievi is te vinden in de socialistische ideol gie. Wat toch zeker in een democr tische staat moet worden gerespecteei Het verontrustende deed zich echt voor, dat nadat de Staten-Generaal m grote meerderheid hun goedkeuring ha den gehecht aan de huwelijkswet to het verzet in deze kringen toenam i men niet aarzelde op vaak ongepas wijze dit kenbaar te maken. Men kwam in feite in verzet tegen democratie, of te wel men kon zi< maar met moeite neerleggen bij de do< de volksvertegenwoordiging genom< beslissing. Zelfs PvdA-ministers bleken niet d democratische gezindheid te bezitten het respect voor het vorstenhuis, di van een dienaar der Kroon mag worde verwacht. Anarchie Tenslotte de'provo's. Het is c kend dat al diegenen die zich tot de groep rekenen steeds weer verklan dat zij anarchisten zijn. Het was di ook te verwachten dat zij zich in weken voor het huwelijk en op maart zelf zich niet onbetuigd zoude laten. Nu, Nederland en de wereld hel ben het gezien en gehoord. Rookbon men en relletjes. De anarchie brak ld Het bedroevende is dat het gebeurt) beelden oproept uit Nazi-Duitslant vooral hun acties tegen de joden. Hel geen ds. Kater heeft moeten ondergaa is een maar al te duidelijk bewijs dl de geest van het fascisme van Hitlt leeft. Men zou kunnen zeggen dat d provo's het linkse fascisme vertegei woordigen. De overheid dient de gevi ren van deze mentaliteit niet te oi derschatten. Een ieder die met sympathie heel geconstateerd wat de provo's dedc heeft zich schuldig gemaakt aan ec antidemocratische gezindheid. Laten w waakzaam zijn. Het gevaar dreigt. J. H. J ROSE (ARP huidige politieke verhoudingen (vel deeldheid» het niet kunnen stellen zor der het bindmiddel monarchie. A de kiezers van overmorgen inderdaa tot een politiek bewustere keus gaa komen dan de sleurkiezers van var daag. denk ik dat zij ook willen beslii sen wie hun nationale „eenheid" ri presenteert: een koning (in) of een pres dent. Tot een dergelijke ultimatieve kei hoeft het niet te komen. Er is eerd< kans dat door de onstuitbare evolutie i onze politieke gesteldheid of de monar chie mee-evolueert tot republiek - waarbij het Oranje Boven best gehani haafd kan blijven of uit zichze onnuttig wordt en dus werkelijk zij tijd heeft gehad. Men moest zich hiermee eens wi ernstiger bezighouden in plaats van el kaar te provoceren. De monarchie knup 4:_4 je e

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 18