Kerk moet mee naar recreatiegebieden WIKA VAN GINKEL: Vier eeuwen berijming van Petrus Datheen ezfat Mhdacéfmt1: GEESTELIJK LEVEN JONGE MENSEN GEZOCHT In Zeeland nog zeer geliefd Eisenhower deed het voor zijn gezondheid ZATERDAG 26 MAART 1% I [(Van onze kerkredactie) £ÉN zwaluw maakt nog C. geen zomer, zeiden we vroeger, toen we nog leefden in het agrarisch tijdperk, als we voorzich tig onze stoel uit de wind en in de prille zon trok ken in de tuin. Vorige week zeiden we: „Één verstopt Oudenrijncircuit maakt nog geen zomer", toen we ons naar huis toe probeerden te wrikken in een verkeersstroom die tot een dikke stroopbrij was gestold. We zaten in de file en moesten wel meerijden of we wilden of niet. Links of rechts was er niet meer bij. De stroom recreatie zoekers sleurde ons voort. En of de kerk wil of niet, ze zal worden meegezo gen in die zelfde stroom. Want één verstopt Oudenrijn circuit mag nog geen zomer ma ken. De zomer komt en ook de Jaarlijkse volksverhuizing" Naarmate de stad meer onleef baar wordt, naarmate de mens meer gaat beschikken over vrije tijd, krijgt op een mooie zonne dag de trek naar bos en hei, strand en duin de overmacht over de mens, ook over de kerk mens. Leuke kerken Reeds nu worden de gevolgen gevoeld door de grote-stadsge* meenten. Daar maakt het pro bleem van de slecht bezochte avonddienst reeds plaats voor het veel groter probleem van de slecht bezochte ochtenddienst in de zomermaanden. En dat wordt niet opgelost door een goede preek over trouw in de kerkgang, want de trouwe kerk gangers 'hebben die preek niet nodig, de ontrouwe horen haar niet. Het wordt al evenmin op gelost door herderlijke brieven van de kerkeraad Er ia geen weg terug, evenmin als op een volle autobaan. In de jaarlijkse volksverhuizing moet de kerk met haar leden mee, of zij ont dekt dat haar leden hun eigen weg gaan. Hutje Wika Leen van Ginkel is met zijn gezin uit Australië naar ons land teruggekeerd om via de Bij bel Kioskvereniging de Neder landse kerken te gaan helpen een oplossing te zoeken voor het recreatieprobleem, dat zich dage lijks sterker Iaat voelen. Het is begonnen toen de auto algemeen bezit werd en de opmars van de auto is nog lang niet tot stilstand gekomen maar het probleem zal groeien want er zijn al vele tekenen die er op wijzen dat de verkeersstagnatie de mensen niet thuis houdt, maar voortdrijft op de recrea- tieweg naar het tweede hals. Het „hutje op de hei", is al lang niet meer de wensdroom van het jonge paar. maar het verlangen van de gezeten echtge noten. wier kinderen hun eigen weg gaan. En het wordt het ide aal van het jonge echtpaar met kinderen. Jantje moet toch ook eens gewoon in het zand kunnen spelen, en niet altijd maar op het balkonnetje vijf hoog van de moderne flat. Vele stadsmensen zullen in de toekomst niet alleen niet meer verschijnen in de kerk diensten op zondag, maar ook voor het pastorale werk onbe reikbaar zijn door de week, om dat zij van eind april tot midden september hun „heil" elders heb ben gezocht. Op inecr dan zes recreatieterreinen zullen dit jaar jonge mensen de plaatselijke kerken vertegenwoordigen. Iedere dag komen op „De Witte Hei" te Huis ter Heide nieuwe aanmeldingen binnen, maar ongeveer 300 jonge mensen zijn nog nodig. Zij zullen twee weken lang in teamverband werkzaam zijn. De Bijbel Kioskvereniging zoekt voor dit werk nog: „Kleuter leidsters, leerlingen van kweekscholen, leerlingen van scholen voor maatschappelijk werk, kamp- en dubleiders van plaatselijk jeugdwerk en iedereen die maar meent mee te kunnen doen." Eer de teams naar hun recreatie gebied trekken komen zij eerst een weekend by elkaar om op De Witte Hei, Het Trefpunt in Ermelo, Het Eykmanbui* te Driebergen of op het Gereformeerd Evmngeli- satiecentrum te Baarn voor training en bezinning. zullen de kerken dit probleem ten de synodes zich gaan bezin- samen moeten aanpakken, nen. Maar het gesprek komt zo meent wika Van Ginkel. En de langzaam op gang binnen de lan- Bijbtl Kiosk verenicing (BKV In deUjke kerkgemeenschappen. Er de wandeling) wil hen daarbij op we, naar de recreatiegebie- helpen. Er worden kiosken ter lijn nog to velen die denken besehikking gesteld, tenten ver- dat te de „wintertijd" kunnen huurd en waar mogelijk sprin- vasthouden door de eerste twa- gen teams van jonge mensen iuw te verjagen, die nog niet begrepen hebben dat de kerk De kerken beginnen wakker te ook een „filerijder" is geworden worden. Vorig jaar presenteerde op weg naar de recreatiegebie- de kerk zich al in veertig vakantie- den en dat er in een file geen centra. Dit jaar zullen naar zestig omkeren mogelijk is. centra teams worden uitgezonden. Jonge mensen doen spelletjes met de kinderen, stellen lectuur ter aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~»~>aaa. beschikking, organiseren ontspan ningsavonden, vertonen films en beleggen discussieavonden over ac tuele onderwerpen. En menige kampbeheerder heeft ontdekt dat de kerk zijn gasten helemaal niet op de vlucht jaagt, maar hen wer kelijk helpt. Als kinderen op hel sirand genoeg krijgen van het sloten graven en kastelen botsteen, kan een spelletje „blit demononder goede leiding de vakantievreugde terugbrengen. Maar de kerk mag geen blindemtmnetje speln" tegenover het recreatieprobleem. E Presentatie Toen wika Van Ginkel zich vo rig jaar aan het werk zette, ging hij niet op de stoep van een grote-stadsgemeente zitten zuch ten: „Hoe krijg ik de mensen hier weer in?" Hij trok naar de recre atiegebieden en vroeg zich af: „Hoe krijg ik de mensen nu in de kerk?" En eigenlijk stel ik de zaak dan toch nog weer ver keerd. Hij vroeg zich af: „Hoe kan deze kleine gemeente hier een echte gastvrouw worden Gastvrij voor de mensen die de stad wil len ontvluchten?" Jee naam boven de kerkdeur geschreven staat. Een vakantie ganger loopt gemakkelijker een gelisatieoorden, andere kerk binnen dan een versp"id®,r®. stadsmens thuis. Daar voelt men zich nog verantwoordelijk voor de eigen gemeente, maar in va kantie gaat men graag eens er- Wika Van Ginkel wil de vakan tiecentra niet zien als ideale evan- waar tractaat- open-luchtteams jenblik binnenvallen om het Woord uit te zaaien. Van Ginkel wil aan de andere kant beginnen, niet met de preek, maar met de presentatie. De kerk moet dienend "5. rreeti wild een zeer onstichtelijk effg_ hadden, zoals in Psalm 55 wist bovendien mijn secreéi /wij wandelden fijn met scheet" of in Psalm 109 „Mir vlees is mager, want gaar nel1' is verteerd al mijns lichaan* vet." Het „onbeholpen gerijmeld werd in de kortst mogelijke tik zozeer het symbool van de strijl dat de Delftse uitgever Herma Schinkel bereid was zijn leven |P offeren voor de verspreiding je van. L „linnen kathedraal", op een regendag ook nog wel iets anders gedaan wordt, maar als een plaats waar de mensen gezellig heid vinden en waar op zondag ook een speciale kampdienst kan de recreatiegebie- worden gehouden. Zalmen i Zo werd Datheen in de achlf De mensen die een kerk in de steek hebben gelaten, moeten weer een kerk vinden. De erva ring leert, dat het voor de recre- atiezoekers weinig uitmaakt wei- De kerken den zullen hun gasten moeten le ren ontvangen. Maar om de vreem delingen te kunnen ontvangen, moet de kerk bewijzen gastvrij te zijn. Zij moet laten weten dat de mensen welkom zijn en wanneer. Zij moet de mensen uitnodigen. Geen kerk mag volstaan met de opmerking: „De deuren staan toch open." Zo kan de vakantietijd de kerk prachtige kansen bieden (Van onze kerkredactie) van rechtzinnigheid zou hebben GISTEREN was het vierhonderd jaar geleden, dat 8estaan- Petrus Datheen zijn handtekening plaatste onder Datteens^bKijmtag, de voorrede voor „De CL Psalmen Davids. Met eenige waardoor ze de eenvoudigen tiende eeuw opnieuw het syi andere Lofsangen Uyt den Francoyschen in Neder- dierbaar werd. In hun directe bool van de strijd van de kleii lantschen Dichte overgeset." En nog attUd verkoopt g— de huidige uitgever (F. van der Peyi te Kruiningen) laars samen. Het liturgisch werk 1 4 de vromen tekenden per jaar zo'n duizend exemplaren. Is er één stuk oud- van Datheen (hij vertaalde ook „zulken, die oprecht en rein vi Hollandse poëzie, waarvan men dat kan zeggen? Je catechismus en de liturgische zeden/ met vaste gang he; pi r formulieren van de Palts in het der deugd betreden en veroi Nederlands) heeft als niets an- waardigd van de „trotse dwaï In de tijd, waarin het zich laat zegt prof. Geyl en hij voegt er ders de Nederlandse gerefor- opmerken, dat hij „het licht dji aanzien, dat de psalmberijming aan toe: Het geeft van de letter- meerden tot een granieten een- rede" dooft (Psalm 14 1). van 1773 het veld zal moeten kundige zin der gereformeerden heid gesmeed. De vissers in Maassluis ruimen voor het „groene boek- geen hoge dunk, dat juist die ten, dat „de Salmen in ogenblik tevem'het grootste vrö- i'". de groeve van een nienwe vertaling daar werd gebruikt en HanAnrpleen vier 200 verminderd waren, si bleem Hoofdzakelijk jonge psalmberijming, zijn er nog vele twee eeuwen werd gehandhaafd- laycpi civcr i dert men de nieuwe Salmen mensen geven zich tioor dit gemeenten, met name in Zee- wie bij voorbeeld Psalm 1 <j? kerk zong" en beschouwd. Pastoraal En uit die dienende taak moe ten dan de persoonlijke gesprek ken groeien. En dat doen Maar dat gelisatië. Het is waar dat vele werk. Maar wat moet een meisje ï&nd, waar elke zondag de geu- Datheen zelf heeft zich ver- zjngt jn Datheens versie, ruikt d'^ als een straf van de hemi kerkmensen niet alleen hun bijbel -- - r,ntc„v.>.i/Urr/* tmor v,et ooHrAirin. cim 18 als een moeder van pu- zenpsalmen van Datheen klin- ontschuldigd voor het gebrekki- ajs ^et ware nog de geur van de *n kwam het in de Grol bers haar nood begint te Jcla- 6? karakter van zijn berijming, hagepreken: Kerk van Maassluis tot ïncidej gen? Daarom wil wika Van Gin- die onder alle oorlogsbedrij- kei dit jaar aan ieder team Dat Datheen nog gezongen ven door als legerpredikant bij christenen op vakantie, "constateert 9raaQ een man met pastorale er- wordt is het werk geweest van wika Van Ginkel. Maar het omge- varing toevoegen. „We schreeu- 0s*. D- G. C. Ledeboer van Bent- wen om goede zielszorgers," zegt huizen, de predikant, die in hij. „Het mogen dominees zijn, 1840 de Nederlandse Hervormd* maar ook bakkers of vertegen- Kerk verliet maar zich niet bij t. woordigers of arbeiders. Als ze de afgescheidenen of de gemeen- j_ de mensen maar de weg kunnen ten onder het kruis wüde voe- wijzen uit hun problemen naar 8fP- Alleen ging hij Mjn Weg, vergeten in te pakken met hun badpak, ze vergeten ook vaak de kerk. Er is nauwelijk meer enig verschil tussen christenen en niet- Icantie, of de lange weekeinden hun linnen of houten bungalows te zeggen: „Zullen we eens kerk gaan?" Christus" bijgestaan door enkele oefe naars, en stichtte vooral in Zuid- Het is allemaal nog maar een Holland en Zeeland de „Ledeboe- begin, maar toch ook weer een riaanse gemeenten", konie wil altijd zeggen: mensen zeshonderd8 jonge mensen worden Deze predikant voerde in zijn helpen in nood. De praktijk leert ingeschakeld (driehonderd hebben gemeenten de berijming dat ook veel vakantiegangers onbe- zich al aangemeld) om twee J:U"1 Maar wil een kerk in een vakan- tiegebied werkelijk apostolair werkzaam zijn, dan zal zij moeten beginnen op diakonaal gebied. Dia- groots begin. die ruim een halve wust de nood kennen. Niet op fi- ken lang te helpen. Het werk ge- voren afgeschaft was, maar onge- nancieel gebied. Er wordt ontzag gelijk veel geld verbrast, meer nog bij de patat-kraam als in de Maar er is wel de nood van de verveling v van te veel tijd. Vader die altijd weg is van huis. beurt onder toezicht van plaatse- twijfeld nog onder het volk lijke kerken. De BKV is alleen moet hebben geleefd. In zijn dienslverleTiing.msmuut die boekje Heeren wegen„ doe, kerken in staat wil stellen om „nmnininnriiinii Op 27 augustus „schreeuwde)1 zondaren niet staat/ en niet en een Visscher, een Kuiper en zit bij de spotters onreine,/ Straattwerker in de Grootj maar dag en nacht heeft in Gods tusschen de Zangregels in, blii JS vend, .ij no. bla.ten na het .il velen, de nood werkelijk te dienen. hij daarvan verantwoording. De spreekt daarvan eenpaarj die mens is welgelukzalig voorwaar. Iets diergelijks gebeurde Hij zal gelijk zijn aan een op woensdag den dertigsten, vruchten geeft in bekwame tij- de kleine Kerk; want vit) den,/ van welke geen droge blad yisschers, een Bierstecker, et valt bezijden./ zo zal dte mense o schone boom,/ geplant bij ene Melkboer en twee Vrouwlied** klare waterstroom,/ die zijn op de galerij zittende, hadd^ zalig zijn bekend,/ met al zijn den Voorzanger eerst, al bulken* doen tot welke hij zich wendt. de en tierende, van de wijs zot1 Maar zo en is't met de godlo- .,M_.vm.,.-*-, zen niet,/ die nis kaf verstrooid k™ le helPei1' blijvende z worden, daar men 't zietj dat voortschreeuwen, na dat h( van de wind hier en daar wordt Voorgezang geëindigd was." gedreven,/ zo zullen zij in Gods Intergratie De kinderen die gewend zijn aan het drukke stadsleven kunnen zich vaak nauwelijks vermaken. Moe der die altijd aan het wassen en boenen is. of een baan heeft voor halve dagen, kan haar draai vinden in haar nieuwe boek. En heeft de thuis-gemeente als de oude riim" vond hii kernachti- de geuzentroepen moest vervaar- gerichte beven/ en niet bestaan, Vrijdag 8 september was ds. Va eer en eereformeerder dan de diÊen- berijming, <üe boven- maar haast vergaand be- Sprang juist met rijn voorafspraa rededjkerspoëzItT van de acht- Jien niet de onberijmde bijbel- schaami;/ me, de vromen mor- begonnen toen hr, «e cC tiende eeuw. Met instemming ci- 'tat, de Hebreeuwse den z.) met „enoamd. Sen visscher. dii, voor --- j- -En wika Van Ginkel denkt teert hij de Kralingse predikant gronaieKst, maar ae r s qq^ jcgTlt g weg gn der vrQ_ Choor staande, zich vooraf het drukke stadsleven kunnen zien no? voor dit seiIOen is begonnen Van der Groe: „Zij nemen de psalmberijming als basis had. men gernoed./ Hij draagt zorge lustigde. met het aanheffen e noMUTM verma An aa. weer jiet volgend sei- gouden vaten weg, wij hebben Maar toen Marnix van Sint Al- voor hen en voor hun goed./ ringen van een vera uit het _Psaln zoen. Want er duikt al weer een er zilveren voor in de plaats ge- degonde enkele jaren later met Dies zullen zij welgelukzalig we- Datnenus; waar in nei nieuw probleem op. Welke taak kregen". een nieuwe herdichting kwam, zen./ Maar nademaal, dat onze kers jongen behulpzaam waren N heeft de thuis-gemeente als de letterkundig verantwoord en God geprezenJ op der godlozen den Godsdienst, bij het uitspree vakantiegemeente werkelijk als Hoe is deze voorkeur voor de vanuit de oorspronkelijke tekst, wegen niet en acht,/ zij en hun ken van den zégen, werd er gastvrouw gaat functioneren? berijming van Datheen te verkla- kreeg deze geen been meer aan doen worden tot niet gebracht, onstuimig geschreeuw, door Hoe is er een integratie moge- ren. Literatoren hebben vier eeu- de grond, hoewel de nationale bende vjsschers. waar bij, zich Teams gaan wen lang vernietigend over het synode van Den Haag in 1586 in Wie praatte er dan over. dat ge lrfigloopers, vrouwlieden en d spreken over hun winter- en werk geoordeeld. „Lamme en principe tot de invoering van de beruiming veel onbeholpenhe- De kerk kan helpen. Niet die zomerkerk? Dit zijn vragen die kreupele dichtregels" oordeelde Marnix had besloten. Men kan den bevatte en uitdrukkingen, ene kerk alleen. Juist omdat niet meer plaatselijk kunnen een kerkelijke vergadering in toch moeilijk zeggen, dat Mar- die anno 1566 al onbegrijpelijk grenzen in de vakantie vervagen worden opgelost. Hierover moe- 1756. „Onbeholpen gerijmel" nix in een minder goede reuk of verouderd waren, of die onge- Üe jaarlijkse volksrerbuising kon digt xicb. ueer aan. Demonstratie Vier Engelse predikanten en een leek hebben gemeend luiddruchtig schreeuwend te moeten protesteren tegen de reis van aartsbisschop Ramsey naar de paus. Niet alleen probeerden ze het vliegtuig binnen te dringen om „Verrader!" te roeper, ze trokken ook tijdens een kerk dienst hun jas uit. om te la ten zien dat hun vesten met anti-Ramsey leuzen beschil- We kunnen ons in Nederland zoiets niet goed indenken. Stel u voor: Ds. P. van Strien met een spandoek voor het gebouw van de hervormde sy node. Of ds. I. de Bruyne met een beschilderd wit vest schreeu wend voor De Blije Werelt. Of ds. J. C. Maris van de ICCC die voor het gebouw van de Oecumenische Raad een spotlied zingt- Het is te gek om bij stil te staan. Waarom deden deze predikan ten dit? Wat verwachtten ze er van? Dat dr. Ramsey zijn vliegtuigbiljet zou verscheu ren en weer naar zijn bisschoppelijk paleis zou te ruggaan? We kunnen het ons niet indenken. Deze vorm van betogen is over genomen uit Amerika, waar ze in zwang kwam om een heel bepaalde reden. Men ont dekte dat de president zo geïsoleerd leefde, zo omgeven door raadgevers en adviseurs, dat bepaalde stemmen nim mer tot hem doordrongen. Toen ging men met spandoe ken demonstreren om hem zo te laten weten hoe men over bepaalde dingen dacht. En minderheidsgroepen. die geen aandacht krijgen in de pers. voor wie de televisie geen belangstelling heeft, gre pen deze wijze van betogen om in de publiciteit te ko men. En ze ontdekten dat de kreet van een spandoek op een foto in de krant evenveel publicistische waarde heeft als een artikel van duizend woorden. Daarom rit in deze betoging zo in de mode. Maar kan zijn dat we zoveel met elkaar praten, dat we geen tijd heb ben voor minderheden. Dan geven we hen het gevoel dat zij er niet bij horen. ..Het heeft geen zin om met zulke domme mensen te pra ten." zei onlangs iemand over een bepaalde groep in een be paalde kerk. Maar is een der gelijke uitspraak geen uiting van intense hoogmoed? En we weten wat de bijbel over hoogmoedigen zegt. 99 99 Naar de Vegetarische Bode meldt wordt overal ter wereld de fiets herondekt als middel ter bevordering van de gezondheid. Zelfs verscheidene hartspecialisten zouden het voertuig aanbevelen. Wat hiervan zij, nadrukkelijk moeten we toch wel stellen, dat geen hartpatiënt zich zonder voorkennis van zijn genees heer zeker niet als hij er al lange tijd geen gebruik meer van heeft gemaakt zo maar op de fiets mag storten. Vandaar ook onze titel: Fietsen „op recept". De gegevens ontleenden we aan een artikel in ge noemd tijdschrift, van de heer W. J. Simons. In Amerika schijnt de fiets althans gerekend naar Amerikaanse maat staven en die zijn in dit geval nu eens niet groots de laatste tijd belang rijk aan populariteit te winnen. Niet zo zeer om dat het zich voortbewegen met dit in ons land popu laire vervoermiddel zo goedkoop zou zijn. maar omdat vooraanstaande me dici in de States het aan bevelen ter bevordering van het algemeen welzijn en ter vermijding van allerlei ziekten, met name die van de ouderdom. Zekere hartspecialist dr. Paul Dudley White wordt vaak in een adem met deze popularise ring in de VS genoemd. Hij behandelde Eisenhower na diens hartaanval, en gaf de ex president de raad. toen hij weer wat was opgeknapt: Ga fietsen, dat is een probaat mid del voor revalidatie. Welnu, dat heeft Dwight D. gedaan, en hij voer er wèl bij. Dr. White was overigens niet de enige, ook tal van andere doktoren namen de fiets in hun ..receptuur" op. Enkele maan den geleden werd zelfs op het Tweede Amerikaanse congres ter bestrijding van hartziekten een vakcongres dat 600 medici bijwoonden, uitgesproken, dat fietsen dient te worden bevor derd om onder meer hartziek ten te bestrijden. Geen curiosum Een en ander heeft ertoe ge leid dat de fiets in de VS be paald geen curiosum meer is. Hij krijgt een steeds grotere markt en volgens recente ra mingen zou thans één op de veertig Amerikanen een twee- wieler bezitten. Ook in Europa begint men de fiets te herontdekken. Van ons land kan dat nauwelijks gezegd worden, want ondanks verder gaande motorisering staan wij als klassiek fietsenland veruit aan de top. Hier bezit namelijk 76 procent van de bevolking een fiets, waarbij de jeugd er uit springt als de relatief grootste gebruiker. Zo beschikt van de 12 tot 17-jarigen ruim 90 procent over een eigen karretje. Dan loopt dat percentage langzaam terug. Echter weer zo langzaam dai van de categorie bejaarden nog altijd 50 procent regelmatig de fiets bestijgt... Nog een paar grappige detail- cijfers over ons land. Bejaarde dames fietsen minder dan he ren op leeftijd. De percentages zijn respectievelijk 38 en 60 pro cent. Het is voorts beslist on waar. dat welgestelden of „tot leiding geroepenen" minder de fiets bezigen dan „eenvoudiger" Nederlanders. Neen. het fietsen- bezit bij eerstgenoemde catego rie komt volkomen overeen met het landelijk gemiddelde, terwijl juist in middenstands- kringen de percentages lager blijken te liggen. Ook hier Maar goed, terug naar de me dische waarde van de fiets. Ook in ons land wordt dit aspect van het fietsen door vele medici onderkend en erkend Echter dient men hieruit, het zij nogmaals gezegd, niet voor barig zijn conclusies te trek ken. Niemand die een zwak hart heeft en het niet eerder deed, beginne de therapie zon der zijn dokter te raadplegen. Voor hartpatiënten geldt zeker: alleen fietsen „op recept". Bovendien zijn nog wel enige aanwijzingen nodig: wie niet re gelmatig fietst, moet ook geen tochten van honderd kilometer of meer gaan maken. Wie er werkelijk profijt voor zijn ge zondheid van wil hebben moet vooral regelmatig de trap- machine bestijgen. Daartoe moet de fiets ook weer aan bepaalde eisen vol doen. zoals in afmetingen pas sen bij de berijder/ster, gemak kelijk wendbaar zijn en vooral: licht lopen. Wil men wat gedetailleerder weten waarvoor precies het fietsen zo nuttig is. dan kan gewezen worden op de stimule rende werking op de bloedcircu latie. Verder zeggen sommigen, dat de elasticiteit van verschei dene bloedvaten er langer door behouden blijft, een pluspunt bij het ouder worden. Alg«meen bekend is de fiets als strijdmiddel tegen het dik worden. Wie per dag een uur tje fietst met een gangetje van 15 km per uur verbruikt onge veer 380 calorieën, tenminste, als we er van uitgaan dat hij of zij geen sterke tegenwind heeft en op een vlakke weg fietst. Heuvelachtig terrein maakt ook direct de inspanning groter. Ook verkalking van de ge wrichten zou door regelmatig fietsen worden tegengegaan, ter wijl fietsbewegingen in bepaal de gevallen al evenzeer van nut blijken te zijn bij reuma bestrijding. Recreatie Dan is er natuurlijk de ontspannende betekenis van het fietsen. Omdat het veel min der concentratie vraagt dan au torijden, wordt het als een aan gename vorm van recreatie er varen. Men wordt er weliswaar lichamelijk moe van. maar blijft daar geestelijk volkomen fit bij! Tenslotte: nog altijd blijft kracht, dat men In Neder- kan i I P Trouwens vele prachtige i tuurgebieden zijn uitsluitend voor de flets gereserveerd. En wat is er heerlijker In een ner veuze tijd als de onze dsn de mogelijkheid te benutten nog allerlei „ctlltereservaten" te doorkruisen? melkboer met twee jongens g« voegd hadden, dapperlij k ven; 't geen echter van c nist Jan Hendrik Bruyninkhuyz< door het gebruik dei- zwaarste geltoonen, meestal gestoord en ijdeld werd. Maar de woede gin zoo ver. dat men de sterkst scheldwoorden en bedreigingen te: voorgeevende. dat men de huil zen van den Predikant van Spranj en Willem van der Jagt, uitplunde ren, de leeraars van de B dikstoel en de Voorzangers Lessenaar wegsleepen zou. mompelden eenige scheepstimmei lieden, dat zij er. met hunne bij< len, op aan wilden". tplunde- ;n Pro van dj >u. Oo| rt immer' Bijltjesdag lijke bijltjesdag, waarvoor de rad< draaiers tot twaalf jaar bal lingschap veroordeeld werden. Toen in 1907 de gemeenten van ds. Ledeboer en de gemeenten on der het kruis zich met elkaar verej nigden en zo het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten ontstond, besloot men de kwcstU van de psalmberijming in de vrijJ heid van de plaatselijke gemeen ten te laten. Het gevolg was. dal de voormalige kruisgemeenten en de meeste later gestichte gerefor meerde gemeenten de berijminj van 1773 verkozen, maar de oude ledeboeriaanse kern Datheen blee! zingen. Nog steeds schakelen ge meenten over op wat men dan noemt de ..nieuwe rijm", zoals in recente tijd onder andere in Goes, Middelburg, Nieuw-Beyerland en Nieuwdorp. In de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en in de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland heerst dezelfde praktijk en is er dus nog een minderheid, die Datheen prefereert. Statenberijming van 1773. dan zal men moeten erkennen, dat Da theen door alle stunteligheid heen toch ook een spontane toon heeft, die de rederijkers van de achttien de eeuw misten Looft den Heer. alle gij he melse scharen! Makel Hem groot, gij Zijn trouwe dienaren, die Zijnen wille tot alle tijd doet Wilt al Zijn doen overal heer lijk loven.' En gij, mijn ziel, wil de Heer van hierboven altijd grootmaken met hart en gemoed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14