TV
RADIO
Vanavond stralende musical
„De nieuwe wereld", met
Tsjechisch Danstheater
NCRV-amusement op Ned. 1
DUET
alles kan met CEtafeiüiF
VRIJDAG 25 MAART 136»
en
Een platenbon is altijd raak
NCRV-radio met
Markus Passion
van Telemann
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Van de enkele ja
ren geleden her-ontdekte 17e-eei
componist Georg Philip Telemann
zendt de NCRV-radio woensdag 30
nvoart de Markus Passion uit. Voor dit
stereofonisch te beluisteren program
ma werden in september jl. in de Gro
te kerk te Naarden opnamen gemaakt
met de solisten Elisabeth Grümmer,
Aafje Heynis, Theo Altmeyer en Lo-
thar Ostenburg, de organist Albert de
Klerk, de clavecimbelspeler Keonard
Hokanson, het koor van de Ned. Bach-
vereniging en het Radio Kamerorkest,
allen onder leiding van Kurt RedeL
De in zijn tijd wereldberoemde Tele
mann liet 44 passiecomposities na. De
Markus Passion schreef hij op 78-jari-
ge leeftijd in 1767. Het werk is bijna
verloren gegaan. Kurt Redel reconstru
eerde het uit afzonderlijke stemmen
en een copie uit 1769 van W. F. Kast.
Zowel handschrift als gedrukte exem
plaren van de compositie bestaan niet
(meer voor zover men weet.
Aan Kurt Redel is het dus te dan
ken, dat het werk na 2 eeuwen weer
kan worden uitgevoerd.
(Advertentie)
Een platenbon is altijd raak
Rijke melodieën
van Dvorak
BUSSUM We hebben u er een
en ander van verteld en vanavond
is het dan zo ver: U kunt, na ge
dane weektaak, van 8.20 tot 10.10
uur (Ned. 1) op uw gemak gaan
zitten kijken en luisteren naar de naar Praag gestuurd en bij de aangege-
(Van
radio- en tv-redactie)
stralende musical „De nieuwe we
reld" die vooral twee aantrekke
lijkheden heeft: een rijkdom aan
melodieën van Dvorak en het spe
ciale optreden van het Tsjechisch
Danstheater, dat hiermee zijn
musicaldebuut maakt.
Ongeveer de helft van deze gro
te, wereldberoemde folkloristische
dansgroep is uit Praag overgeko
men om aan dit NCRV-evenement
mee te werken.
Misschien herinnert U zich nog, wat
we U er enige tijd geleden van meld
den: de Tsjechische groep was zeer
ingenomen met de invitatie van de
NCRV. De ene helft van het veeltalli-
ge ensemble moest op toernee naar
Amerika en kon zich daarvan niet
losmaken, maar de andere helft (het
gezelschap splitst zich gewoonlijk)
stelde er zelfs een reis door Italië voor
uit.
Deze klassieke groep maakt met dit
optreden zijn musicaldebuut en dat
vinden dansers en danseressen heel in
teressant. Het was natuurlijk niet mo
gelijk om alle repetities in Nederland
te maken, dat zou voor de NCRV een
veel te kostbare aangelegenheid zijn
geworden. Daarom werd een band met
de gehele muzikale produktie er op
gedeelten werden de dansen in
gestudeerd.
Toen waren enkele dagen in om
land voldoende voor de camerarepeti
ties en de opnamen. Het is trouwens
gebruikelijk, dat de muzikale produktie
van te voren worden klaargemaakt en
het spel bij het afdraaien van de band
wordt opgevoerd. Ook het zingen is
dan play-back, want de beweeglijk
heid van een vlotte musical laat niet
toe dat de zangers en zangeressen tij
dens het geanimeerde en veeleisende
spel zich geheel op hun stem kunnen
concentreren.
Tingeltangel
Zoals U zich zult herinneren, roman
tiseert het verhaal, dat van Britse her
komst is, een stukje uit het leven van
de grote Tsjechische componist Anto-
nin Dvorak: op een reis door Amerika
(de nieuwe wereld) bezoekt hij in de
staat Illinois een nederzetting geëmi
greerde landgenoten. Dat gebeurde in
de tweede helft van de vorige eeuw,
toen er op dat afgelegen plekje nog
wild west-toestanden heersten en hel
leven nog afhing van de spoorwegaan
leg.
De nederzetting bevindt zich in een
vallei, waarheen de Tsjechen gelokt
zijn onder de uit die tijd bekende
voorspiegelingen van gouden bergen...
maar wat zij er in werkelijkheid
den was onbruikbare landbouwgrond,
die zij peperduur moesten kopen
Ma Flanagan, een bitse dame, die niet
alleen de bazin van het enige etablisse
ment maar ook van de hele vallei is.
Dan komt inderdaad de „spoor
weg"... en de maatschapij die het oog
op deze grond gericht houdt is bereid
alweer veel geld te bieden. Nu gaat
Ma haar boeren onder druk zetten en
ontfutselt de een na de andere voor
een handjevol geld de stukjes grond
weer... om die dan tegen hoge prijzen
door te verkopen aan de spoorweg
maatschappij.
Dit is de achtergrond, waartegen het
bonte en natuurlijk toch weer vrolijke
verhaal zich afspeelt en de grote com
ponist, die hier incognito is, wil van
alles wel eens meer weten en ver
huurt zich dus als tingeltangel-pianist
in de bar van Ma Flanagan.
Neus voor het goede. Als ik opsteek is het Roxy, de enige
sigaret waar ik ja graag" tegen zeg. Roxy verveelt nooit.
De kwaliteit is zo vertrouwd en altijd goed. Al jarenlang.
Commentaar
Redelijk
I Aangezien de heer Ger Lugtenburg,
iofd van de afdeling Gesproken
'oord, het niet eens was met de
thoud van het teenerprogramma
looster dat de AVRO gisteravond op
Nederland 2 zou uitzenden, is haastig
lezocht naar iets anders om de jeug-
\ige kijkers te amuseren. En waar
i men dat beter vinden dan bij een
ciaal showprogramma voor gehan-
:apte kinderen in de St. Maartens-
Iiniek te Nijmegen, waar gistermid-
g een hele rij teenersterren, van
<b de Nijs en Ria Valk tot Willeke
Xberti, Anneke Grönloh en zelfs de
Hue Diamonds toe, liedjes kwamen
ingen die de jongste patiëntjes mis-
be-jchien wat boven de pet gingen, maar
groteren en daarbij ook de kijken-
jeugd bijzonder zullen hebben ver
lakt.
Brandpunt hield zich deze avond be-
Ig met het voorlezen van een hele
ieks krantencommentaren op de
erkiezingsuitslagen (zoals even te-
oren NCRV's Radiokrant ook al had
edaan) en het vertonen van flinke
edeelten uit de woensdagavond ge
speelde Interland-voetbalwedstrijd,
waarin men Nederland het loodje zag
leggen.
Jules de Corte was daarna als altijd
prettig om aan te horen in zijn ge
varieerde liedjes en het goochelen met
muziek waarin hij wordt bijgestaan
door Joop Kuipers.
Het televisiespel ,JIet vijfde slacht
offer" bleef voor doorgewinterde
detectivelezers en -kijkers iets te
doorzichtig om erg spannend te zijn:
ten eerste was de aandacht aan de on
nozele fotografe besteed veelbelovend
en ten tweedeis Carla de Raet nu
eenmaal een groot actrice, die in het
middelpunt behoort te staan. Erg veel
moeite hadden de vele actrices niet
met de nogal eenvoudige rollen, die
het spel af en toe tot op de rand van
verveling brachten omdat het allemaal
zo werd uitgerekt. Treffende creaties
waren er niet van te maken; over het
geheel waren de dames aardig op
dreef en meer niet.
De opgewonden conversatie op het
politiebureau vormde de onechte noot
in de wat gezochte compositie en zo
betekende dit hele spelletje van leven
en dood zo weinig, dat men het weer
gauw kan vergeten: 't was ontspanning
van de redelijke soort.
(Advertentie)
Een platenbon is altijd raak
gen rechtzet, zijn landgenoten uit de
perikelen redt en gelieven tot elkaar
brengt. Maar laat in de avond, als het
rumoer verstomt en hij alleen is, com
poneert hij een grote, prachtige symfo
nie waarin hij dit alles in muziek vast
legt: „De nieuwe wereld".
Zo suggereert deze vrijwel verzon
nen geschiedenis, dat Dvorak op deze
wijze zijn meesterwerk toonzette. In
werkelijkheid weet men er niet veel
meer van, dan dat inderdaad een ont
moeting met landgenoten in een Ame
rikaans dorp in Illinois hem tot het
componeren van deze symfonie inspri-
reerde.
Hoe het zij, U zult de charmante
verbeelding vanavond kunnen zien.
Niemand minder dan Guus Verstraete
speelt de rol van Antonin Dvorak
wiens ware identiteit de ontknoping
van het verhaal glans en glorie ver
leent.
Dan is er Marco Bakker als Ma Fla
nagan's zoon Shaun die niet mag vrij
en met Karolka-Mieke Bos maar haar
natuurlijk tóch krijgt, Henni Orry als
Ma en Therese Steinmetz als Milly...
kortom, U zult veel bekende gezichten
zien, in dit weer door Willy van He-
mert geregisseerde massale zangspel.
Veel genoegen!
Dolle boel
Vanzelfsprekend wordt het een
le boel. De Tsjechen, aangelokt door
hun landswijsjes die de arme pianist
ten beste geeft, barsten telkens weer
los in hun eigen volksdansen, hetzij
binnen, hetzij buiten. Natuurlijk zijn
het de Tsjechische specialisten, die U
dan aan 't werk ziet, al stellen zij
gewoon een aantal van de dorpelingen
voor.
Andere emigranten vertonen zich in
meer directe rollen: zij raken in wilde
tonelen verzeild, zijn zij verliefd en
wanhopig, berooid en misleid... Dvo
rak zit achter zijn piano en hoort en
ziet alles.
Hij wordt de man, die stilletjes din-
Advertentie)
Een platenbon is altijd raak
Britse studenten
regatta op tv
(Van onze radio- en tv-redactie)
reportage geven van de Britse studen-
ten-roeiwedstrijden op de Theems
het jaarlijks evenement tussen Oxford
en Cambridge. Het is de 112e race en
Aad van Leeuwen is er bij voor het
Nederlandse commentaar.
De wedstrijd speelt zich als gewoon
lijk af tussen de bruggen van Putney
en Mortlake, over een afstand van iV*
ÜL In elke boot zitten 9 uitstekend
getrainde studenten.
Dit is een van die typische Britse
sportevenementen, die betekenis heb
ben gekregen in de traditie en levens
stijl waarmee de Engelsman zo van
harte rekening houdt. In de loop der
jaren behaalde Oxford 49 overwinnin
gen (ook die in 1965) tegen Cambrid
ge 61: één wedstrijd bleef onbeslist,
dat gebeurde in het jaar 1877.
De historie van deze waterkamp da
teert uit 1829, toen Oxford de race op
de Theems gemakkelijk won. De ploeg
roeide toen een boot die maar liefst
450 kilo woog.... nu zijn de boten heel
licht in gewicht en daardoor veel snel
ler. De wedstrijden werden alleen on
derbroken in de beide wereldoorlogen
en in het jaar dat Londen door chole
ra werd geteisterd.
Victor Gollancz.
spaar plezierlgmet
JVYLOIVS
met gratis
waardezegels
van 15 en 25 ct.
vraag vooral om de
DUET-spaar kaart
Zondagsschilders
zonden VARA 6000
werkstukken toe
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Een bewijs hoezeer
er gekeken is naar de VARA-televi-
sieuitzending over werk van zon
dagsschilders, blijkt wel uit het feit
dat ruim 1200 van deze kunstenaars
(of die het althans menen te zijn)
tezamen 6000 werkstukken voor de
aangekondigde wedstrijd hebben inge
zonden.
Elke inzender stuurde 5 a 6 foto's
van eigen schilderijen en de jury, be
dolven onder deze lawine, heeft nog
geen overzicht noch indruk van de
valiteit van het werk.
Niettemin wordt ernaar gestreefd
om reeds in het programma „Uit Belle-
vue", dat op 18 april via Ned. 2 de
lucht ingaat, ev. bekroningen bekend
te maken. Er zijn vijf geldprijzen met
een totale waarde van ƒ2500 uitge
loofd.
Ook worden besprekingen gevoerd
met het Haags Gemeentemuseum om
daar waarschijnlijk in de tweede helft
van augustus de bekroonde schilderij
en te exposeren.
Mieke Bos en Marco Bakker als de
arme Tsjechische Karolka en de
Amerikaanse Shaun, zoon van de
rijke bazin, samen een van de lief
desparen in ,fie nieuwe wereld".
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NCRV
7.05 uur Tienermagazine TM.
7.35 uur aflevering van The Beverly Hillbillies: Kal
koenendag.
8.20 uur musical „De nieuwe wereld".
10.35 uur dagsluiting.
Ned. 2 NTS en VARA
8.01 uur deel 2 van „De diamanten van Palinos".
8.55 uur concert op de band: Duke Ellington.
9.50 uur Cornelis Vreeswijk zingt balladen.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I KRO
7.30 uur het Omroeporkest concerteert.
9.20 uur gevraagde platen voor militairen.
10.45 uur hoorspel „De kastijding" van Berry Ber-
mange: absurdistisch.
Hilversum U VPRO VAR 4
7.00 uur rubriek Rondyit, vanavond muzikaal.
7.30 uur kunstrubriek.
8.05 uur causerie over -hedendaags^ muziek.
9.00 uur opera „Figaro's bruiloft" van Mozart, 12
en 2e acte. Studio-uitvoering onder leiding
van Carlo Maria Giulini, het Residentieor
kest, het Ned. Kamerkoor, Nederlandse en
Italiaanse solisten.
40
Hij liep de kamer uit met de enigszins schuifelende pas
die hij zich sinds zijn komst in Nederland had aangewend.
Toen hij terugkwam had hij een paar vellen gelinieerd
papier in de hand die van een goedkope bloknoot waren
gescheurd.
„Die heb ik gisteravond zitten opschrijven zei hij. „Ik
dacht dat we daar wat tijd mee konden besparen."
Peters nam de aantekeningen en las ze langzaam en
aandachtig door. Hij scheen onder de indruk.
„Goed", zei hij, „heel goed."
„En dan herinner ik me het beste een operatie die we
„Rolling Stone" noemden. Daaraan heb ik tenminste nog
een paar reisjes te danken gehad. Een naar Kopenhagen
en een naar Helsinki. Alleen maar om geld te storten op
banken."
„Hoeveel?"
„Tienduizend dollar in Kopenhagen, veertigduizend D.
marken in Helsinki."
Peters legde zijn potlood neer.
„Voor wie?" vroeg hij.
„Hoe moet ik dat weten. Wij werkten bij „Rolling Stone'
volgens een systeem van deposito-rekeningen. De Dienst
gaf me een vals Brits paspoort; ik ging naar de Royal
Scandinavian Bank in Kopenhagen en de National Bank of
Finland in Helsinki, deponeerde het geld daar en nam een
rekening-courantboekje op een gezamenlijke rekening -
voor mezelf onder mijn alias en voor iemand anders, de
agent neem ik aan, onder zijn alias. Ik gaf de banken een
voorbeeld van de handtkening van de mede-rekeninghou
der, dat had ik van het hoofdkantoor meegekregen. Later
werd dit rekening-courantboekje aan de agent gegeven,
tezamen met een vals paspoort, dat hij dan in de bank liet
zien als hij het geld kwam opnemen. Alles wat ik wist was
zijn alias." Hij hoorde zichzelf spreken en het klonk hem
allemaal zo belachelijk onwaarschijnlijk in de oren.
„Was dit de gebruikelijke procedure?"
„Nee. Dit was een speciale betaling, met een circulatie-
lijst."
„Wat is dat?"
„Die had een codenaam die slechts aan zeer weinigen
bekend was."
„Wat was die codenaam?"
„Dat heb ik je gezegd „Rolling Stone". Die operatie
omvatte ongeregelde betalingen van tienduizend dollars ia
verschillende valuta en in verschillende hoofdsteden."
„Altijd in hoofdsteden?"
„Voor zover ik weet wel, ja. Ik herinner me in het
dossier gelezen te hebben dat er nog andere „Rolling Sto-
ne"-betalingen hadden plaatsgevonden voordat ik op de
afdeling kwam, maar in die gevallen gaf Bankwezen d#
plaatselijke chef opdracht het nodige te verrichten."
„Die andere betalingen die gedaan werden voor jij kwam
waar werden die gedaan?"
„Eén in Oslo. Ik kan me niet herinneren waar de andere
gedaan werd."
„Was de alias van de agent altijd dezelfde?"
„Nee. Dat was een extra veiligheidsmaatregel. Ik heb
later gehoord dat we die hele techniek van de Russen
gegapt hadden. Het was het meest ingewikkelde betalings
schema dat ik ooit gezien heb. En op dezelfde manier
gebruikte ik een andere alias en natuurlijk een ander
paspoort voor iedere reis."
Dat zou hij fijn vinden, kon hij tenminste weer wat
lacunes opvullen.
„Die valse paspoorten die de agent verstrekt werden om
hem in staat te stellen het geld op te nemen, wist je daar
iets van, hoe ze uitgeschreven en verzonden werden?"
„Nee. O. behalve dan dat ze visa moesten hebben voor
het land waar het geld gedeponeerd was. En een stempel
van binnenkomst in het betrokken land."
„Stempel van binnenkomst?"
„Ja. Be heb begrepen dat die paspoorten nooit aan d«
grens gebruikt werden dat ze alleen aan de bank wer
den getoond als identificatiemiddel. De agent moet op zijn m
eigen paspoort gereisd hebben en volkomen legaal het land
waar zich de bank bevond zijn binnengekomen, en daarna
bij de bank het gefingeerde paspoort gebruikt hebben. Dat
veonderstel ik tenminste."
Wordt vervolgd
(Advertentie)
Een platenbon is altijd raak
Mireille komt niet
voor VARA zingen
HILVERSUM Het is heel jammer'
voor haar fans en allen, die geïnteres-l
seerd zijn in Frankrijks „opvolgster
van Edith Piaf" Mireille Mathieu,
m^ar het gevierde zangeresje zal nietl
)or de VARA-telvisie optreden.
De VARA kan haar voorwaarden'
niet aanvaarden.
Neen. het gaat niet om het honorari-j
n, maar om het feit dat Mireille niet
anders wil doen dan play back-zingen,
dat is mondje-bewegen bij haar eigen
platen.
Dit in tegenstelling met eerder ge
maakte afspraken, waarin werd vast
gesteld dat Mireille op 6 april a.s. in
Bussum zou zingen bij een Nederlands
orkest. Maar niets dan play back wil
de VARA in dit geval niet accepte-
vraag lijmwijzer in dc winkel
Hilversum I 402 m. KRO:
19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei
ten. 19.30 Omroepork. en
zangsol. 20.35 Portre'
geestelijk gebied. 21.20 Ver-
zoekpl. progr. voor de mill ui-
ren. 22.25 Boekbespr. 22 30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 De
kastijding, hoorspel. 23.55-24 00
Hilversum n, 298 m. VPRO:
18.00 Nieuws. 18.15 Deze week.
praatje. 1830 Lichte pianomuz.
1830 Jazzmuz. 18.50 Naar onze
mening: kritisch commeitaar.
19.00 Ronduit muzikaal, progr.
voor de oudere jeugd. 1930
Kunstkron. 20.00 Nieuws. 20.05
Muziek van de 20e eeuw. muzi
kale lezing over hedendaagse
2e akte). 22.30
VAN 18—20 litJR
1. Domenico Ctmiros
„II Matrlmonio Segreto".
verture. b. Cara, cara. a
bltar. II. Gaetano Doniz
Uit „l'Elialr d'A
,.Le Masehere". IV. Francesco
Cilea. Uit ,.1'Ariesiana" la
del pastore. V.
Giacomo Puccini.
fanciu lïo.
Ross mi (bew.
Bohème'
VI. Gioacchim.
Ottorino Respighi). T.a Bouti
que Fantasque". VII. Giuseppe
Verdi. 1. Uit „Rigoletto". GuaJ-
tier Maldè/Caro nome. 2. Uit
,Xa Traviata". Lu nee oa
lei/Dei miei bollenti spint:. 3.
..Simon Boccanegra" opera
TELEVISIE I
VAMVOM»
Nederland I. NTS: 19.C0
Joum. 19.01 Klaas Vaak.
NCRV: 19.05 T.M magazine
1935 Beverley
'-i'eutil. NTS:
CRV: 2030 De
Nieuwe Wereld. muz«csl. 22.10
Attentie. 22.35 Op weg nuir
Pasen. NTS: 22.45-22.50 Jour-
Nederland U. NTS: 20.00
Nieuws m het kort. 20.01 De
diamanten van Palinas. fll-r-
feuill. (deel II). VARA: 20 30
Achter het nieuws. NTS: 20.55
Duke Ellington. VARA: 21.50
Liedjesprogramma. NTS: 22.15
22.20 J.
22.20 Journaal.
HVIHO
MORGEN
woord: meditatie. 7.15 Oude
clavecimbelmuz. (gr.).
Nieuws. 7.32 Geestel.
(opn.) 7.55 Overweging.
Nieuws. 8.10 Djlnn. gevar.
progr. (8.30—832 Nieuws. 8 32
KNAC/ANWB - weeeninform
9.35 Waterstanden). 12X0 Ange
lus. 12.03 Country and Western
Expres?. (Stereo) 1234Markt-
ber. 1237 Mededelingen t.b.v
land en tuinb. 1230 Nieuws
12.40 Lichte gram. muz. 12.45
Overheidsvoorlichting. 12.55
Lichte gram. muz. 13.15 Radio
voor tieners. 14.10 Muslcei
dilettanten: Koorzang. 1430
Voor de kinderen. 14.40 Lichte
gram. muz. 15.00 Amuse-
mentsmuz. uit Parijs copn.).
1530 Frans/Nederlands prog.
18.00 Licht muz. prog. (Om
17.10—"1735 Voor de twintigers.
Om 1830—1830 Sportperi-
scoop). 1830 Lichtbaken, lezing.
733 Lichte gramm. mu
(730—7.35 Van de voorpagina,
praatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Lich-
8.20 T.ps
(gr). 9.10 Klassieke
!.lö Felti
bewuste schoolkeuze (2), le
zing. Vara: 10.00 Z.O. 135. re-
igr. (Om 11.00 Nieuws),
iiten en achtergronden
wereld. 12.27
Mededelingen t.b.v. land en
tuinb. 1230 Actueel sportnws.
13.00 Nieuws. 13.10 Vara-Var.a,
13.15 (Stereo): Licht revcr
muz. progr. 13.40 Uitlaat,
progr. voor twintigers. 1415
Jazzmuz. 14.55 Tussen stilstand
en beweging, lezing. 15 10 Lich
te gram. muz. 15.z0 (F'gaios
bruilof, opera (3e en 4e akte).
(16.00—16.02 Nieuws). ,6 40
Onbewoond: interv. en gram.
muz. 17.20 Lichte gram. muz.
17.30 Radioweekjourn.
Hilversum UI (110 m en
FM-kanalrn: NRU/AVRO:
9 00 Nieuws. 3.02 Spitsten- en
orkestenparade, (opn). 10.00
Nieuws. 10.02 L'.zh'e grain,
muz. voor de te n e r
NRU/NCRV11.00 Nieuwe.
11.02 Lichte orkest.nuz. «gi).
11.30 Muz. van Het L.'ger des
Hells (gr). 12.00 Nieuws, even
tueel aktuallteiten. 12.C2 Licht
muz. progr. (gr). 13.00 Nle. ws.
13.02 Platenshow vaor d# tie.
ners. 14.00 Nieuws,
tepunten uit opeicttei
films. 15.00 Nieuws. 11...
kunst voor allen: werk,
de grote meesters in de rr>uz
15.30 Gevar. muz. progr. (Om
17.00 Nieuws.
4.02 Hoog-
5.02 Toer.-
TELEVISIE
MORGEN
'h.rh 1«. li, AVHO: "lino
ford-Cambridge. -
triptiek. 17.00—17.35 Voor os
kinderen.^