Aanslag extremisten leidt synodedebat in MOSLIMS IMITEREN BIJBELGENOOTSCHAP Teach-in over Zuidafrika bleef mat en eenzijdig Een woord voor vandaag HIS WA Concilie start 27 november Nieuw is de sigaret, nieuw de zachte melange, nieuw het pakje... Hunter 25! Steek ze op zak, haal ze in huis: alle 25 tegelijk. Protestantse bisschop zegt: Religieuze Spanje is verzinsel van Puzzelhoe VRIJDAG 18 MAART ,.Hij zeide tot de discipelen: Wacht u voor de schriftgeleerden, die gesteld zijn op het wandelen in lange gewaden en houden van begroetingen op de markten, erezetels in de synagogen en eerste plaatsen bij de maaltijden..." (Lucas 20:45). De waarschuwing van Jezus is niet mis te verstaan. Misschien hebben de discipelen er een tikkeltje van opgekeken. Schrift geleerden namen een belangrijke plaats in in het leven van alledag. Er werd voor hen wel ruim baan gemaakt, zij hadden ontzag en boezemden door hun doen en laten respect in. En nu zegt Jezus: Past voor hen op, weest met hen voorzichtig. Laat u niet beïnvloeden door de buitenkant, die wel erg voor naam is, maar slechts dient om wat niet deugt te -verbergen. Door de buitenkant heenzien. Doordringen tot de kern. Af vragen: Wat is de waarde van wat we zien maar ook: Wat is de waarde van wat wij, ieder persoonlijk, tonen? Hoe ziet men ons en wat zien wij? Is de waarschuwing van de Here tot Zijn discipelen ook van toepassing op ons? Wij kunnen, naar de buitenkant van die echte volgelingen van de Here zijn, mensen, voor wie men ruim baan maakt, die ontzag hébben. Maar uiteindelijk hebben de schriftgeleerden met hun lange gewaden Jezus naar het kruis gebracht. En wat doen wij? Wij lezen vanavond Marcus 9 vers 2 tot 13. Huisdeur in braiul (Van onze kerkredactie) BERLIJN Onbekenden heh- ben gisternacht de huisdeur van de Berljjnse socioloog prof. dr. Die trich Goldschmidt in brand ge stoken. Dat was blikbaar hun voorbereiding de volgende dag in de generale synode van de Duitse Evangelische Kerk zou worden gehouden over het „Denkschrift", het memoran dum, dat deze kerk vorig jaar heeft uitgegeven betreffende de aan spraken der vluchtelingen op de voormalige Duitse gebieden ten oosten van de Oder-Neissegrens. Prof. stellers jfl het debat, in h"et openbaar heeft verde- 11e internationale watersport- en kampeertentoonstelling Ook nu weer een grootse verzameling boten en tenten in de meest uiteenlopende typen, uitvoeringen en prijsklassen! Daar bij worden natuurlijk de accessoires en toebehoren (kortom èlles wat u een aangename vakantie bezorgt) niet vergeten. En als speciale attractie een Imposante schouw van gepavoiseerde schepen, 'n Voorproefje van uw vakantieI lAMSTEROA BREDA Op de eerste adventszon dag (27 november) zal het „eerste pastorale concilie van de Nederlandse kerkprovincie worden geopend. D« bisschoppen nodigen iedereen (rooms- katholiek of niet) uit, om hun vragen, verlangens en visies op de vernieu wing van de kerk te berde te bren gen. Voorheen werden er ook wel natio nale concilies gehouden (het laatste in Nederland was ongeveer veertig jaar geleden). Toen was het echter een be raad van uitsluitend bisschoppen. Het is nu echter de bedoeling, dat ieder, i die belangstelling heeft, aan bod kan komen. Het overleg zal aanvankelijk geheel vrij zijn wat de aan de orde te 1 stellen onderwerpen betreft. Men re kent op een duur van minstens ander half jaar. Nederland is de eerste kerkprovin- Icie, die op deze wijze gaat proberen de resultaten van het concilie zo goed mogelijk voor eigen land te verwer- ken. Bisschop G. de Vet van Breda heeft gisteren de samenstelling bekend ge- I maakt van de centrale commissie, die met de voorbereiding van het Neder landse concilie belast is. In deze com- I missie hebben elf personen zitting, waaronder twee vrouwen: zuster An- I nette, provinciaal overste van de fran ciscanessen te Etten en mevrouw E. j M. Grond - Grollenberg te Twello. i Voorzitter is kardinaal B. Alfrink te Utrecht. I De Volkskrant schrijft vanmorgen I in een commentaar: j „Nu letterlijk iedereen zijn of haar bijdrage kan leveren, kan nog niet van een democratische beslissingsbe voegdheid worden gesproken: het ne men van besluiten blijft voorbehouden aan de concilievaders. Maar de deur naar de conciliezaal wordt toch zo ver geopend, als de scharnieren maar toe- 1 laten." Weinig verlichting in nieuive regels voor gemengde huwelijken enige tegemoetkoming voor niet-rooms-katholieke huwelijkspart ner, vervalt niet de eis dat beloofd moet worden, dat de kinderen een rooms-katholieke opvoeding krijgen. Wel is het sinds kort door Rome toegestaan, dat bij gemengde huwelij ken (van een rooms-katholik met een andersdenkende) de mis mag wor den opgedragen. Dat geldt zowel wan neer een rooms-katholiek met een christen als een niet-christen trouwt. De pastoor kan de gebruikelijke for mulier lezen en de huwelijkszegen ge ven. Wanneer echter de niet-rooms-ka tholieke partner of de familie bezwa ren maakt moet men de eucharistievie ring laten vallen. Hongaarse priesters gearresteerd (Van onze kerkredactie) TEHERAN Zoals in vele andere landen, waar het christendom een klei ne minderheid vormt, is ook in Perzië het werk van de bijbelgenootschap pen een belangrijk on derdeel van de verbrei ding van het evangelie. Naast complete bijbels drukt het Brits en bui tenlands bijbelgenoot schap vooral bijbelge deelten. Hoewel er in Perzië maar drieduizend christenen zijn, ver spreidde dit bijbelgenoot schap er 43.000 bijbelge deelten in het afgelopen jaar. de secretaris voor Azië van het Brits en buiten lands bijbelgenootschap, heeft nu in Londen mee gedeeld, dat de moslims begonnen zyn, het werk van het bijbelgenootschap te imiteren. Moslims zijn begonnen met de uitgave van af zonderlijke stukken van de Koran. De uitvoering van deze Korangedeelien is bijna identiek aan de uitgaven van het bijbel genootschap in Perzië. Volgens rev. Roe is dit de eerste keer. dat islam- autoriteiten in Perzië of waar dan ook ter wereld toestemming hebben ge geven, om aparte gedeel ten van de Koran te publicerenDit boek wordt namelijk altijd door de moslims als een onverbrekelijke eenheid beschouwd. Er is nog een teken, de Korantekst niet alleen in het Arabisch gedrukt. Er onder wordt namelijk een vertaling in het Per zisch gegeven. De meeste moslims be schouwen een vertaling van de Koran als heilig schennis, omdat zij gelo ven, dat dit boek tot in elke letter goddelijk ge ïnspireerd is. Liever leert men Arabisch, om de Ko ran te kunnen lezen. (De Ahmadiyya Muslim-mis- sie in Den Haag heeft ook een Koran in het Arabisch met daarnaast een Nederlandse verta ling uitgegeven.) Voor de uitgave van de geschriften hebben de Perzische moslims een genootschap opgericht in de stijl van het bijbelge nootschap. De boekjes (oplaag tussen de tien en twintigduizend) wor den via de boekwinkels zeer snel verkocht. De kwaliteit is veel beter, dan die van de bijbelge deelte, maar daar staat Voor de niet-christenen is deze uitgave (vaak is het maar een enkel evan gelie, bij voorkeur van Marcus of Lucas) uiter aard veel aantrekkelijker, ivas het alleen maar om de prijs, die iets bo ven een dubbeltje ligt. De resultaten van deze dat de Perzische moslims vorm van zending zijn al zich zorgen maken over, WENEN Volgens het rooms-ka- jaren een doorn in de de toenemende invloed tegenover, dat de prijs tholieke persbureau Kathpress zijn de ogen van de Perzischejvan de Bijbel. In deze ook twee maal zo hoog laatste tijd drie rooms-katholieke geestelijken in Hongarije gearresteerd wegens overtreding van de bepalingen inzake het godsdienstonderwijs. Zij zouden namelijk hun leerlingen klassi kaal aan de tand hebben gevoeld over hun kennis van godsdienstige onder werpen. Geestelijken mogen in Honga rije wel godsdienstonderwijs op de scholen geven, maar geen steekproe ven nemen over de resultaten van hun onderwijs. moslims. Rev. James Roe, I nieuwe uitgaven wordt digd. De aanslag, die onmiddellijk ont dekt werd, deed sterk denken aan der gelijke huisdeurbranden bij andere voor aanstaande Duitsers, die zich kritisch uit gelaten hebben over extreme politieke eisen. Hierbij was ook de theoloog prof. Heinrich Vogel. De hoogleraar verklaarde aan de pers, dat hij er van overtuigd is. dat achter de aanslag van gisteren dezelfde rechts- radikale kringen staan, als bij de vo rige aanslagen. De Berlijnse politie heeft tevergeefs deze groep proberen op te sporen. Prof. Goldschmidt, die ook een boek heeft geschreven over de geweld daden van het nationaal-socialisme. is er zeker van, dat de tijd van de aanslag is gekozen met het oog op het volgende synodedebat, waaraan ook hij zou deel- Vandaag heeft de synode een oproep gericht tot de gemeenten, om tien mil joen mark bij elkaar te brengen voor de hulp aan India. Het is de bedoeling, dat met dit geld 400.000 kinderen in de hon- gergebieden een half jaar verzorgd wor den. De synode besloot tevens de onkosten, e aan dergelijke acties verbonden zijn, jortaan geheel voor haar rekening te ?men. De gevers moeten de zekerheid hebben, dat hun giften voor de volle honderd procent terecht komen bij de genen, voor wie ze bedoeld zijn. Overi gens kon worden medegedeeld, dat dit percentage nu reeds 97 bedroeg. En natuurlijk blijft de Hunter King Size en de Hunter Filter Tot discussie kwam het niet Gesprek te veel naar links verlegd AMSTERDAM De teach-in over Zuid-Afrika, georganiseerd door de studentenraad van de Vrije Universiteit en uitgezonden door de NCRV-tv gisteravond in Amsterdams Bellevue heeft veler verwachtingen teleurge steld. De vurige discussie, waar op werd gehoopt, bleef uit en in plaats daarvan werden kijkers en belangstellenden op de Bellevue- tribune vergast op wat niet meer was dan een mat weergeven van merendeels bekende standpunten. Tot een discussie kwam het zelfs bijna helemaal niet, wat voorbeen deel veroorzaakt werd door de gelijkgezindheid van inleiders en disputanten. Voorzitter prof. dr. G. A. Kooy (hoogleraar in de gezinssociologie te Wageningen) had die verwachting van tevoren al uitgesproken. Door de wei gering van de Nederlands Zuidafri- kaanse Werkgemeenschap om mee te doen (men vond de lijst van inleiders geen garantie geven voor een positie ve benadering van de Zuidafrikaanse problemen) zal het gesprek wel iets meer naar links worden verlegd dan wij zouden willen, zo zei hij. En die erwachting kwam uit. WAARDERENG Aanleiding voor de teach-in was zoals bekend de reportage-serie voor de tv van NCRV-reporter Nico van Vliet over het probleem Zuid-Afri ka. Een serie, die zo bleek wel uit de commentaren veel waardering heeft ondervonden. Prof. Kooy: Van Vliet heeft serieus een poging gedaan de zaak eerlijk onder ogen te zien. Minder genuanceerd dan deze repor tages echter waren de opmerkingen van de sprekers. De meesten veroor deelden de apartheidspolitiek van de regering-Verwoerd. Dr. J. J. Buskes (ere-voorzitter van het comité Zuid-Afrika, dat zich tegen de apartheid keert) noemde het beleid •oór de blanken even noodlottig als oor de niet-blanken. Het is ook van- S poorivegstuking Verkeerschaos in Parijs bleef achterwege PARIJS De om middernacht be gonnen staking bij de Franse spoorwe gen. welke 40 uur zal duren, heeft gisterochtend niet de verwachte ver keerschaos in Parijs tot gevolg ge had. Door het uitvallen van een aantal treinen uit de voorsteden maakten ve len weliswaar gebruik van hun auto, maar de ondergrondse, de omnibussen en de taxi's vingen een groot déél van de werkende bevolking op. Bovendien waren legerauto's ingeschakeld om gestrande reizigers naar hun plaats van bestemming te vervoeren. De spoorwegstaking betekent de in leiding van een campagne voor hogere lonen. De komende dagen zullen, als gemeld, mijnwerkers en de werkne mers bij de gas- en electriciteitsbe- drijven in staking gaan. Dr. W. Albeda, secretaris van het CNV kritiseerde de werkreserve- ringswetten, waardoor bepaalde beroe pen voor bepaalde groepen uitgesloten zijn. Ook bij het hoger onderwijs men discriminerend te werk, zo hij. De niet-blanke heeft hier lang niet (Van een onzer verslaggevers) dezelfde kansen als de blanke. Prof. dr. J. Verkuyl, secretaris van ,r„Q_. de Nederlandse Zendings Raad en woora hoogleraar in de zendingswetenschap aan de VU sprak van een blanke oli garchie, die de regering tracht te hand haven. We moeten uitgaan van gelijk waardigheid van alle mensen voor God. Dat betekent dat ook de gelijk waardigheid van rassen gestalte moet krijgen. noodlot houden. Daarmee bewijst christendom een slechte dienst en men graaft zijn eigen graf, zo zei hij. „Waar haalt Verwoerd de moed van daan om de suprematie van de blan ken te handhaven?" Dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot, hoofd redacteur van Trouw: de mens is geschapen tot heer van de schepping. Maar dat is niet één bepaalde mens de blanke of de niet-blanke. Als de blanke zegt: ik zal die heer zijn, dan is men fundamenteel fout. Zoiets loopt altijd op een mislukking uit. De enige weg om in deze grote wereldtegenstel ling tot een oplossing te komen is vroe gere koloniale volken in een gesprek te aanvaarden en samen een uitweg te zoeken. De heer P. Korthuys, die jaren at taché voor pers- en culturele zaken bij de Nederlandse ambassade in Pre toria was, zag een zekere ontwikke ling naar een positieve benadering en erkenning van de groeperingen ten op zichte van elkaar. Men wil trachten ieder volk in een eigen levenskring te houden om daardoor te komen tot ei gen recht en vrijheid, aldus spreker. Prof. jhr. dr. P. J. van Winter, eme ritus hoogleraar in de geschiedenis aan de Rijksuniversiteit in Groningen wilde in de houding van de regering een wapen zien tegen de dreiging omspoeld te worden door volken met wie de blanke zich niet congeniaal voelt. Ik geloof aan de eerlijke bedoe lingen met de Bantoestans, zei hij. Hij zag deze ontwikkeling als een dekolo nisatieproces, waarbij de Bantoe-reser vaten als koloniën moeten worden beschouwd. Zuid-Afrika is een land met koloniaal bezit. Het enige verschil met andere landen is, dat deze kolo niën niet door een zee van het moeder land zijn gescheiden. Met die dekolo nisatie is men nu hard bezig. Transkei (dat in 1963 beperkt zelfbestuur kreeg) is het begin geweest. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De „religieuze eenheid van de Spaanse natie" is een verzinsel, al wordt er door kerk en staat nog zo mee geschermd. De trouwe, meelevende rooms-katholieken vormen in Spanje een minderheid. De grote massa is onverschillig. De man, die ons dit zegt, is bisschop Santos Molina. Om precies te zijn: de enige protestantse bisschop van Spanje. Als hoofd van da Iglesia Espanola Reformada Episcopal (Spaanse Episcopaals-Her- vormde Kerk) bezoekt hij momenteel ons land op uitnodiging van de vereniging „Het Evangelie in Spanje" en de Oud-Katholieke Kerk. De kerk van bisschop Molina (elf gemeenten met tweeduizend belijden de leden) staat van alle Spaanse pro testantse kerken het dichtst bij de Rooms-Katholieke Kerk. Zij wil beslist staan op de bodem der Refor matie (onderhoudt nauwe contacten met de Spaanse Evangelische Kerk, waarmee zij een gemeenschappelijk se minarie heeft), maar tracht tegelijk op allerlei wijze haar behoren tot de catholica zichtbaar te maken en inzon derheid ook het voor-reformatorisch erfgoed in haar kerkzijn te integreren. Men zou haar kunnen vergelijken met de anglicanen van het laagkerkelijke type. Zij ontstond in de zeventiger jaren van de vorige eeuw, de tijd, dat in vele landen oud-katholieke kerken werden gevormd uit het protest tegen het in 1870 afgekondigde dogma van de pauselijke onfeilbaarheid. Oud- Spaans katholiek wil zij ook zijn en daarom heeft zij in vele dingen teruggegrepen naar het Spaanse katho licisme van voor de elfde eeuw, dat nog niet rooms beïnvloed was. De Spaanse Episcopaalse Kerk staat in gemeenschap met de anglicaanse en episcopaalse kerken en sinds vorig jaar ook met de oud-katholieke ker ken. Mede daarom is de bisschop thans in ons land. de bakermat van het oud-katholicisme. Broeders Natuurlijk vragen wij de bisschop naar de situatie in Spanje „na het concilie". De betekkingen zijn verbe terd. vindt hij. Het is nu mogelijk gezamenlijk gebedssamenkomsten te houden. Er is contact tussen de geeste lijken. kortom de toestand is heel an ders. dan in het begin van de vijftiger jaren, toen de kardinaal van SevUla (in 1953) de jeugd ophitste, bisschop Molina's kerk in brand te steken. Dergelijke incidenten waren destijds geen uitzonderingen. Men spreekt nu niet meer van ketters. Elke zondag wordt thans in de radiomis gebeden om de „terugkeer van de gescheiden broeders in de volheid van Uw Kerk". Hoe zit het nu met het befaamde statuut van de godsdienstvrijheid, dat de Spaanse regering destijds in ijskast stopte in afwachting van het conciliedekreet over de godsdienstvri jheid? Er schijnt nog altijd verschil j van mening te zijn, ook in de boezem van de regering, of men de richtlijnen van het concilie nu zal volgen of niet. Maar er zou thans aan een heel nieuw wetsontwerp worden gewerkt. Bis schop Molina heeft goede hoop, dat dat nog ruimer vrijheid zal toestaan, dan het statuut. Met name „Opus Dei" schijnt te streven naar een regeling, geheel conform de ruimte, die in het conciliedekreet is te vinden. Proselitisme Bisschop Molina vindt zelf, godsdienstvrijheid betekent, dat iedere denominatie het recht heeft, om waar dig en positief de motieven en grondslagen, waarop zij haar leer en geloof bouwt. aan te geven. Godsdienstvrijheid betekent volgens hem niet een aggressief optreden, dat voor andere kerken kwetsend is. Een dergelijk proselitisme is zelfs in strijd met het principe van godsdienstvrij heid. De Spaanse episcopalen stellen zich dan ook niet ten doel „zielen te ruk ken uit de klauwen van Rome". Zij willen simpel het evangelie prediken en stellen zich dan uiteraard open voor ieder, die zich bij Rome niet meer thuis voelt. Zo zijn vijf ex-rooms katholieke priesters lid van de gemeente in Madrid geworden. „Maar wij gever aan zoiets geen bijzondere ruchtbaarheid. Vergelijk daarmee eens de geweldige tamtam, waarmee pers, radio en tv in Spanje de overgang van prinses Irene en van Luci Johnson naar de Rooms-Katholie ke Kerk begeleidden. Kijk, dat noem ik nu proselitisme", aldus bisschop Mo lina. Er waren meer sprekers. Onder hen >k een Zuidafrikaanse student en een onderwijzeres uit Kaapstad (mevrouw F. de Haas-Simons, nu wonend in Gro ningen, waar zij met een Nederlander is getrouwd). Zij was het, die de show van deze overigens weinig opwinden- discussie-bij eenkomst stal door haar ontroerende getuigenis. Prof. Kooy betreurde het na afloop een kwartier nadat de televisie de uitzending had gestopt geen ordelij ke samenvatting van het besprokene te kunnen geven. In zijn slotwoord merkte hij op. dat wat zich thans in Zuid-Afrika afspeelt, morgen in een veel groter deel van de wereld tot problemen kan leiden. „En wat is dan onze gezindheid. Zullen wij superiori teitsgevoelens laten gelden of naasten liefde? Hoe wij de impasse kunnen doorbreken, weet ik niet. Als partijen dezelfde extreme posities blijven inne men, zou de uitkomst wel eens een afschuwelijk bloedige botsing kunnen zijn". „Toch blijf ik overtuigd van de op rechtheid van vele blanken en niet-blanken om een oplossing te vin den voor dit land dat gebukt gaat onder het noodlot van zijn historie", aldus prof. Kooy. Inleiders op de teach-in waren prof dr. S. P. Cilliers, hoogleraar in de so ciologie aan de universiteit van Stellen- bosch (Kaapstad), dr. B. Engelbrecht, verbonden aan het christelijk instituut van Zuid-Afrika, drs. Fenna van den Burg, lic^ van het comité Zuid-Afrika, drs. H. Brinkman, wetenschappelijk ambtenaar aan de VU en Amin Baba. Zuidafrikaans student. Beroepi n «sicerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bodegraven ftoez. vac. A den Hartogn»: R. J. v.d. Hoef te Hierden: te Vinkeveen: A. Klein-Kranenborg te Hoevelaken; te Zeist: J. Vuyst, pred. v. buitengew. werkzaamh. te Voorburg secr. Herv. Jeugdraad. Bedankt voor Eist <U.): G. Broere te Dinteloord. GEREF. KERKEN Beroepen te Harlingen: C. Brilman te Treebeek: te Rijnsburg (vac. H. Post): A. G. Baayen te Zuidland. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Woerden: C. Harinck te Utrecht en C. Wisse te Elspeet. Beroepen te Clifton (U.S.A.): A. Ver- gunst te Rotterdam-centrum. Beatrix van baby tot bruid Reeds lang geleden kondigde Uitgeve rij N.V. Gebr. Zomer en Keunings in Wageningen het verschijnen aan van het fotoboek Beatrix van baby tot bruid. Het wachten was op de 10e maart. Nu acht dagen later is het dan zover. In uitzon- gebonden Dat deze huwelijksvoltrekking zal ieder duidelijk zijn. Marijke Vetter schreef een le vensverhaal van de Prinses, soms wat zoetig, maar toch ook opgevrolijkt met leuke, tot nu toe onbekende anekdotes. Het boek is gecompleteerd met 80 foto's, waarvan 10 In vierkleurendruk. In ge plastificeerde vierkleurenomslag 4,90. NJG-conferenti in Amersfoort AMERSFOORT „Zijn wij voldo wakker voor een aangepast plaats jeugdbeleid? Telkens opnieuw kui wij constateren dat in den lande over pingen of lacunes in voorzieningen ten aanzien van de gevarieerde beh ten, welke bij de jongeren leven. Injl ven, jeugdsociëteiten. festivals i gen te weinig kansen". Dit waren de woorden van prof. J. A. Stalpers, directeur van de Kat'hi ke nationale stichting voor bijzonder zins- en jeugdwerk op de jaarli jeugdwerkconferentie van het NJG. ..Jongeren hebben behoefte aan or tatie. aan een ontmoetingsplaats vrienden", vervolgde de spreker, pleitte voor meer financiële armsl Drs. J. Kuiper, directeur van de Aï in Rotterdam noemde als tweede spri i enkele praktische voorbeelden voor i menwerking op het plaatselijke vla r rooms-katholieke priesters in land hun ambt verlaten. In verb ding tot het totale aantal (rond neg duizend) betekent dit, dat 1 op de in 1965 zijn ambt heeft neergelegd, dertig waren allen beneden de vij jaar. Ongeveer de helft was ki laan. Dit blijkt uit een rapport, dat katholiek sociaal kerkelijk instit over het priesterbestand heeft gesteld. H et onderzoek zal woi voortgezet, met name naar de red( van het uittreden uit het ambt. KRUISWOORDPUZZEL Horizontaal: 1. lidwoord, 5. zeehond plaats in Groningen, 10. klank, 12. j frouw, 14. eer. 15. eer, 17. doorweekt, vorderen, 20. vertegenwoordiger. 21. g te deur, 22. kweker, 24. gewicht, 26. pi 27. verstandig (barg.), 29. wortel, kraam, 32. plaats in Gelderl.. zangstem. 34. latwerk. Vertikaal: 2. jubelkreet bij de Bóei chusfeesten, 3. voorzetsel, 4. opkoper v j gestolen goederen (barg.). 5. wiel, 6. si tanaat aan de Perzische Golf, 7. sociët <afk.>, 9 hoofddeksel, 11. oorsprong, jongensnaam, 15. naam of opschrift v een boek, 16. eetgerei. 18. boomloot, gevangenis, 23. een weinig scheel. 24. malin van Saturnus. 25. teken dat in i psalmen voorkomt, 27. gindse. 28. geöc 30. holte in een muur. 31. voorzetsel. 1 oraal. 2 ronde. 3. ander. 4. Adèle leren. 6. Breda. 7 romer. 8 emelt. Delhi 10. artis. Geen relaties tussen Bonn en VAR-statenfe CAIRO De Arabische staten zullie hun diplomatieke betrekkingen West-Duitsland niet herstellen Op slotzitting van de conferentie van Ai, bische regeringsleiders die donderdl werd gehouden is voorts gesteld dat levk, ring van Amerikaanse wapens aan Isra '3 het machtsevenwicht in het Mi c den-Oosten zou verstoren Verklaar 1 werd dat Israël in de kwestie Palestii de agressor is en dat het versterken v de bewapening van dat land versterk» |B van de agressie betekent. De Arabische premiers hebben Thant. de secretaris-generaal van de Vel enigde Naties, uitgenodigd in de lestijnse vluchtelingenkampen de err ge gevolgen van de verminderde begrq ting voor hulpverlening aan deze verdra venen te komen bezien: De conferentie wordt op 5 septem in Algie-s voortgezet. PARIJS Het proces tegen de dachten in het Ben Barka-schandaal vermoedelijk in de tweede helft van ju beginnen. In verband met deze zaak vinden zich zes mensen in voorlopi hechtenis en zijn vier andere verdacht onder wie Mohammed Oufkir, de Maro kaanse minister van buitenlandse zak nog op vrije voeten. Oufkir zou op oktober 1965 in Parijs een van de hoof personen bij de ontyoering van Ben Ba ka zijn geweest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2