I Fracties zien nut enquête niet in Een woord voor vandaag Dr. Graafland: Ik ben Bonder gemaakt AL VOOR f4990: RIJDT 0 IN EEN VOLKSWAGEN 1200 A Verzet tegen lied oj melodie van Hatikwal ris» «sïr» sa Geboortebeperking, zeker in ons land, onnodig Uw probleer is het onze Papa» 2 ZATERDAG 12 MAART ..Gij zijt de Christus", zegt Petrus. Gij zijt Degene op wie mijn hart al die jaren gewacht heeft. En hij voegt er aan toe: ,jüe Zoon van de levende God". Die laatste twee woorden zijn op merkelijk. Niet altijd heeft hij over God gesproken als de „levende God". Petrus wordt soms voorgesteld als de ruwe vissersbonk. Maar de bijbel geeft een heel ander beeld van hem. Hij is de van twijfel vervulde God-zoeker. Het ene ogen blik meent hij het gevonden te hebben, het andere moment is hij weer alles kwijt. We komen Petrus voor het eerst tegen bij Johannes de Doper. Hij is kennelijk een volgeling van de woestijn-profeet. Maar is hij er zo van overtuigd dat hij in de prediking van Johannes de levende God gevonden heeft? Waarschijnlijk niet, want als Jezus bij Johannes de Doper komt, laat Petrus zijn profeet in de steek om Christus te volgen. Hij gaat Hem volgen, omdat zijn broer van Hem zegt dat Jezus de Messias is. Is hij dan meteen door zijn broer overtuigd? Waarschijnlijk niet, maar hij moet de Heiland wel volgen want hij is een zoeker. Maar wat Andreas zei, wordt in het jaar van volgen bij Petrus een innerlijke overtuiging. Hij kan nu zelf zeggen: Gij zijt de Messias. En ineens kan hij getuigen van de levende God. Petrus zocht en in deze uitspraak heeft hij gevonden. Het wonderlijke is dat wie Christus gaat zien, God ook ineens gaat zien als levende werkelijkheid. De verre God, die gezocht moest wor den, is ineens de levende God geworden, die nabij is. Grotere ruimte in Geref. Bond gewenst o (Van onze kerkredactie) I wege deze synode zelf. maar omdat he thema van de kerkelijke en theologi- VEENENDAAL „In de Her-jsche strijd een vereniging met zich vormde Kerk ben ik lid van de Gereformeerde Bond gemaakt. Voor mij is het een vrij indiffe rente zaak. Daarvoor ben ik te weinig of te goed hervormd. Voor mij gaat het er om of het Ko ninkrijk Gods in de Hervormde Kerk wordt beleefd." We lezen vandaag: Marcus 6:30-44. We lezen morgen Marcus 645-56. meebracht. Ik denk daarbij vooral aan de overheersende plaats, die de verkiezing heeft ingenomen en nog inneemt." Door „Dordt" is de calvinistische traditie sterk verengd tot het inner lijke leven van de wedergeboren ziel. Dat gaf een versmalling in de predi king, in het gereformeerde denken, in het culturele denken, zo meent dr. Graafland. De brede, culturele, theo cratische aspecten van het geloofsle ven moeten meer aandacht ontvangen. „Door de wereld gaat een Woord Bent u zekerv en-mèt. n Volkswagen Liturgie Aldus dr. C. Graafland, hervormd predikant te Veenendaal, in een vraaggesprek met een van de redac teuren van Branding, (onofficieel) jongerenblad in de Christelijke Ge reformeerde Kerken. Dr. Graafland heeft in de Gereformeerde Bond veel j „„küb. meer ueKieiiuuuexi van ue BratgBone stof doen opwaaien door sun pnbhka- tra ai(, m Dord, zijn zachtst l„ d,o We moeten de hnnH«!ri^kineDit èn bliikbaar het bredere traditie aangrijpen om litur- M ïat dï Graafllnd eemï c"rfs?e Prediking en ge- lilk'gereformeerd was (na afwijzing iloofsleven n sterk door scholastieke Hf Ef Utrïïht systemen gemodelleerd. Heel de Op de opmerking van de Branding- Volgens de Veenendaalse predikant is het gereformeerdebondsklimaat te veel bepaald door het piëtisme van de Nadere Reformatie en door de Dordtse synode. „We moeten juist naar de brede gereformeerde traditie. De Dordtse synode had ten dele een ver eniging ten gevolge. Niet zozeer van- WPA aanvaardt \Aantal medici meent: Geref. Kerken DEN HAAG Overbevolking Is a (Van onze kerkredactie) GENEVE De World Presbyterian Alliance, ook wel genoemd de Her vormde - of Gereformeerde - Wereld bond heeft de Gereformeerde Kerken als lid aanvaardt. De generale synode van deze kerken had in januari beslo-1 bepaalde regeringen reden geweest ge- ten om toe te treden. I boortenbeperking te propageren. Met wei nig succes. In ontwikkelde landen was, voor de anti-conceptionele middelen kwa men, de gezinsgrootte reeds afgenomen. Het propageren van geboortenbeperking moet een hachelijke zaak worden ge noemd, zo meent een achttal r.k. en prot. chr. medici, in een memorandum, gericht aan een gespreksgroep, die van over heidswege de opdracht kreeg het pro bleem der geboortenregellng te bestude- In landen als het onze, aldus het schrij- »n, is de behoefte aan werkkrachten groter dan ooit. Met de z.g. onleefbare De secretaris-generaal van deze we reldbond, dr. Marcel Pradervand deel de mee dat de wereldbond nu 102 ker ken van gereformeerde of presbyteri aanse structuur omvat in 67 verschil lende landen. Door het toetreden van leden, omvat de bond nu kerken met een totaal van meer dan 50 miljoen leden. In Nederland behoorde de Neder landse Hervormde Kerk reeds tot de ze bond. Dr. E. Emmen. de secreta- u<ui wii mn uc ns-generaal van de synode, is vice- toestand valt het bijzonder mee (minder voorzitter van de wereldbond. i emigratie, migratie naar Randstad, kla- Voor de fusie in 1892 van de Aischei- gen over isolement in minder bevolkte dings- en Doleantie-kerken waren de streken). kerken van de afscheiding reeds lid Nederlanders staan in em.gratielanden J mr/vv.1,1 PrpcVivtprinn Alliance (bekend als constructieve leden van de van de World PresteJeriM^AlüMCe. maatschappij. Het is derhalve zeer de Na de fusie werd het lidmaatschapyraag ofH^en de mensheid een dienst niet voortgezet, maar bestonden er doet dje emigrantenstroom in te dam- wel steeds Droederlijke contacten. Ver. meili aldus de medici, die zich bij de schillende theologen werkten mee in samenstelling van hun memorandum heb- theologische studiecommissies. j ben laten bijstaan door een geestelijke 1 en een maatschappelijk werker. Uiteraard moet honger worden bestre den, maar dan moet het in de richting van het ontwikkelen van de middelen van bestaan en distributieverbetering ge zocht worden. Men denke aan India, waar de hoeveelheid voedsel die verloren gaat door bederf en opslag even groot is als het nationale voedseltekort, dat nu geïmporteerd moet worden. Con clusie: of de toename vp—- jgg mensen een probleem dan deel is hangt af J- - de mens leeft. De opstellers GSA-conferentie maatschappelijk werkers geslaagd ziens slechts gehanteerd ter „rationalisatie van de wens anti-conceptionele middelen te gebruiken". Principieel spreken de opstellers uit. dat men met de geslachtsdaad niet alleen de procreatie van nieuw leven op zich neemt, maar evenzeer de jarenlange zorg en opvoeding van het nieuw geschapene. Zonder die consequentie wordt de geslachtsdaad zinloos geacht. Met een be roep op ghandi wordt vervolgens gepleit voor sexuele zelfbeheersing. Wat de ontwikkeling der opvattingen en zeden betreft achten de opstellers de ze, in vergelijking met de oude preutsheid, in hun tegendeel omgeslagen. Men vindt, dat de huidige samenleving aan sexverslaving lijdt. Het wordt als taak van medici, overheid, geestelijkheid en maatschappelijke werkers geziqp te trachten zowel individuen als samenle ving van deze verslaving te genezen. Het propageren en vrij verhandelen van anti-conceptiva werkt het ziektepro ces alleen maar in de hand. dus geen propagandistische taak ten deze bij de overheid of de pharmaceutische in dustrie. Middelen, zoals de ovulatie rem mende preparaten, dienen alleen op me disch recept verkrijgbaar te zijn. het aantal el een voor de manier waarop voorts, dat in elk LUNTEREN De eerste conferentie Keval -n ong land de zg overbevolking' van gereformeerde maatschappelijk geen reden is om geboortenbeperking te werk(st)ers, die onder auspiciën van de, g Het begrip wordt huns in- Stichtlng Raad voor Gereformeerde Soci- ale Arbeid werd georganiseerd kan als'- een goed begin worden beschouwd van een serie van jaarlijks weerkerende con- ferentiedagen. Honderdvijftig belangstel lenden van verschillende soorten instel lingen waren naar De Blije Werelt in Lanteren gekomen. Het thema Christen-zijn en maatschap pelijk werk werd ingeleid door ds. P. Heinen uit Utrecht en de heer C. J. van Vliet uit Eindhoven. De vraag werd ge steld hoe de christen maatschappelijk werk(st)ers hun christen-zijn tot uitdruk king kunnen brengen in hun dagelijks werk. Enerzijds moet dit gestalte krijgen in een zo goed mogelijke uitoefening van het vak. Anderzijds komt men in het contact met de cliënt vaak met zaken in aanraking, die het hart raken van mens die men helpen wil. Ligt hier bijzondere verantwoordelijkheid voor de christen of stelt het specifieke van zijn vak. de eigen aard van zijn functie, hem daarin grenzen? Boskoops geschenk Niet een smid. maar een bouwkundige Zwolle ontvangt gereformeerde vrouwen ZWOLLE In zes verschillende kerken en twee andere gebouwen hoopt de Bond van Gereformeerde Vrouwenverenigingen in Zwolle op 11 mei haar jaarlijkse bondsdag te hou- noemdc den. De huishoudelijke vergadering zal op 10 mei zijn. Het thema van de bondsdag is: Met Christus onderweg. Sprekers zullen zijn: ds. J. Overduin te Veenendaal, ds, J. P. Prins te Den Haag, ds. E. Pijlman te Wassenaar, ds. W. Heeskamp te Groningen, ds. P. A. E. Sillevis Smitt, te Utrecht, ds. E. J. Wassink te Zwolle, ds. P. C van der Wel te Aalten en ds. K. Welbedacht te Delft. Politie Barcelona haalt studenten uit klooster BARCELONA De politie van Bar celona heeft gisteren de studenten die sinds woensdag zich verschanst heb ben in een capucijnerklooster eruit ge haald, nadat zij toestemming had ge kregen van de bisschop. Aanvankelijk had de bisschop toegezegd de studen ten te zullen beschermen en zelfs voed selhulp zou sturen. Het schijnt dat hij van gedachten is veranderd. Dp studen-1 ten hadden zich in het klooster terug-1 getrokken om een manifest op te stel len waarin geëist werd om meer vrij heid op de Spaanse universiteiten. Zij hadden ook bezwaren tegen de benoe ming van Gonzalez Martin tot hulp-aartsbisschop met recht van op volging. Deze prelaat is een Castilli- aan. De studenten vinden dat er een Catalaan had moeten worden be- MET de degelijke noeste VW-lucht- gekoelde motor achterin. De motor die u nooit in de steek laat. Bij welk weer u ook start. MET de uniek beschermende, vier voudige laklaag. MET de sterke, gladde, dichte bodem plaat. MET de hoge topsnelheid, die tegelijk kruissnelheid is (voor hoge gemiddel den!). MET de altijd voor u klaar staande VW-service (goedkoop in onderhoud, reparatie en onderdelen I). MET de hoge inruilwaarde. MET ruimte voor vijf. METmaar maak even een afspraak met uw VW-dealer voor een (vrij blijvende) proefrit in deze V.W. va. f 4990.-. Dan merkt u zélf dat de Volkswagen 1200 A een V.W. is met metmet Tót-en-mèt I redacteur „Men krijgt op het ogenblik de indruk, dat u, om het maar zo te noemen, op drift bent geraakt in de richting van de midden-orthodoxie", antwoordt dr. Graafland: „Het is niet zo. Ik heb er geen enkele behoefte aan. De midden-orthodoxie stamt uit een heel andere wereld, uit een heel ander klimaat. Ik wil graag gerefor meerd theoloog blijven, maar binnen een grotere ruimte als binnen de Gereformeerde Bond officieus wordt toegestaan. Of ik moet proberen bin nen de Gereformeerde Bond die ruim te zelf te krijgen. De moeite daartoe heb ik er graag voor over, omdat er in de Gereformeerde Bond vele waardevolle elementen zijn, die ik niet graag zou willen loslaten." Appèl Enkele losse opmerkingen uit dit in terview: Theologisch beleven we een ge weldige tijd met wat in de Gerefor meerde Kerken aan de gang is. Je kunt er ach en wee over roepen, het is noodzakelijk voor de kerk. Daar ontkomen ook de Christelijke Gerefor meerde Kerken en de Gerformeerde Bond niet aan. De nieuwe theologie mogen we niet alleen maar verketteren, hoe ketters ze ook is. Het appèl op ons gerefor meerde geweten vraagt om een refor merend antwoord. Voor de Christelij ke Gereformeerde Kerken zie ik aan de rechterkant van de Gereformeerde Kerken een grote taak. Ik ben in het piëtisme, in de oude schrijvers, gekweekt. Mijn moeder las ze en kende ze goed. Ik heb ze als kind ook gelezen en ik lees ze nog. Ik heb hoge achting voor de oude schrij vers. Maar ik heb ze kritisch leren lezen, in het kader van hun tijd. Hun denkkader is nu niet meer aan de or de. Van invloed van „Apeldoorn" kan ik me niets herinneren. Misschien is Apeldoorn zélf meer beïnvloed, dan dat er invloed van uitgaat. Ik geef grif toe, dat dat ook voor de Gereformeer de Bond geldt, in theologisch opzicht althans. Aan christelijke gereformeer de theologen hebben we wel behoefte. Ze zouden moeten zorgen voor een evenwichtige gereformeerde theologie, gie. Joodse christenen: Haren rijzen ons ten berge (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De Nederlandse Vereniging van Joodse Christenen heeft protest aangetekend tegen het lied van ds. Jan Wit „Door de wereld gaat een Woord", dat veel gezongen wordt op de melodie van Hatikwah, het Israëlisch volkslied. Uit een brief van Jan Wit, die de vereniging ontving, blijkt dat ook hij niet gelukkig is met dit lied dat „een religieuze tophit" gewor den is. Toen hij het in opdracht van een evangelisatie-instantie „jaren en jaren geleden" schreef wist hij niet dat de melodie die van het volkslied was. Het hoofdbezwaar van de vereni ging gaat echter nog niet eens zozeer tegen het feit dat een melodie van een volkslied is gebruikt. In een brief van de vereniging aan de synodes aantal Nederlandse kerken wordt zegd dat de tekst in volkomen genspraak is met het Israëlisch lied „Het Hatikwah (lied der h< sinds 1878 het Zionistenlied," zei, brief, „spreekt van een eeuwen] hoop van het Joodse volk, teri keren naar het land der vaderei tekst van „Door de wereld gaat woord" zingt van een „Nieuw Jei lem" doch rept met geen woord het Joodse volk." De brief vervolgt: „Joden het Hatikwah gezongen op weg j de gaskamers, het heeft zes mill vermoorde Joden gekost om het H kwah tot Israëlisch volkslied te I ken. Daarom zingt iedere Jood hetE tikwah met een brok in de keel, i ook daarom rijzen een Joods chri de haren ten berge, wanneer hijl lied „Door de wereld gaat een Woj hoort zingen op de melodie Hatikwah." Kamerleden als commissaris A. Baggelaar wordt secretaris /VJG Tot algemeen secretaris van de Ne derlandse Jeugd Gemeenschap is met ingang van 1 juli benoemd de heer A. Baggelaar (40) te Amsterdam. De heer Baggelaar was in zijn geboorteplaats Bergen op Zoom van 1947 tot 1954 werkzaam als jeugdwerkleider in dienst van de Nederlands Hervormde Kerk. Sinds 1954 is hij werkzaam als adjunct-secretaris van de Maatschap pij tot Nut van 't Algemeen. DEN HAAG De Kamerfracties van de KVP. VVD, ARP en CHU hebben het voorbeeld van drs. Neder- horst niet gevolgd en zijn niet inge gaan op de enquête die het ARKA- weekblad van de r.k. ambtenaren ver eniging op touw zette om te weten te komen hoeveel en welke Kamerleden commissaris van een NV zijn. Del fractievoorzitters menen dat het nutl van een dergelijke enquête niet is aangetoond en dat de commissariaten: van open NV's genoegzaam bekend I zijn. Wat betreft de commissariaten in zogenaamde familie-NV's meent men dat ieder Kamerlid dit voor zichzelf moet weten of openbaarheid op zijn 1 plaats is. De heer Roolvink, fractievoorzitter van de ar Tweede-Kamerfractie voeg de er nog aan toe materieel te willen voldoen aan de gestelde vraag, hoewel ook hem het nut ervan duister bleef. Resultaat van een onderzoek dat enkele leden van zijn fractie een commissariaat in een gesloten NV bekleden en dat de totale vergoeding voor de gehele fractie ƒ4525 per jaar is. Gezien de grootte van dit bedrag acht hij het niet noodzakelijk namen te noemen. Over het algemeen stellen de frac tieleiders dat openheid ten aanzien van nevenfuncties te waarderen is, maar dat dit geen kwestie is voor een collectieve publikatie. Eerbiedigen „Wij mogen christelijke kerken zich verhei! over de aanwezigheid van Ja| christenen in hun kerken, de J< die in Jezus van Nazareth hun Mei gevonden hebben en belijden... D om nemen wij de vrijheid u te ver ken het daarheen te willen leidenrees het Hatikwah als volkslied van Is*"11 geëerbiedigd wordt en het lied ,,I:h0' de wereld gaat een Woord" op F?: andere melodie wordt gezongen." In een brief aan de vereni#1 schrijft ds. Jan Wit, dat hij het i betreurt, dat hij ongeweten juist <i melodie indertijd gekozen heeft.Pn§ zijn aandrang is inmiddels een anift i melodie geschreven. Hij schrijft fc hij de laatste jaren zich met handr tanr teg ende melodie van Hatiki heeft verzet en hij wil niet dat lied, noch met die melodie, noch jr~ de nieuwe, zal worden opgenomei de nieuwe gezangenbundel I vormde Kerk. luw Internationaal viertal voor doopsgezinden (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Het college van cu ratoren van de doopsgezinde „kweek school" (de wat antieke benaming van de doopsgezinde predikantsop leiding, die nauw samenwerkt met de theologische faculteit van de stedelijk universiteit) heeft een viertal opge steld voor de benoeming van een hoog leraar in de mennonitica. Het opmerke lijke van deze voordracht is, dat zij uitsluitend namen van buitenlandse kerkhistorici bevat. Het zijn de Duitser dr. H. Fast en de Amerikanen dr. Irvin B. Horst, dr. Cornelius Krahn en dr. John Yoder. Over de voordracht zal moeten wor den beslist door de theologische facul teit van de Amsterdamse universiteit en door de buitengewone bestuursver gadering van de algemene doopsgezin de sociëteit, want het zal hier om een gecombineerde benoeming gaan aan de faculteit en aan het doopsgezind seminarie. De benoeming is in de vacature, ont staan door het overlijden van prof. dr- N. van der Zijpp. In deze vacature werd vorig jaar al gedeeltelijk voor zien door de benoeming van ds. H. W. Meihuizen tot lector in de Nederland se mennonitica aan het seminarie. het 5psteiien van' deelplannen voor Vorige week beleefden de Neder-|sch01envanv00r( »- - landse al een unieke internationale ge beurtenis, doordat voor het eerst in de historie een Amerikaanse doopsgezin de in ons land promoveerde, dr. I. B. Horst. De Duitse kandidaat dr. Fast is predikant van de doopsgezinde ge meente te Emden, die lid is van het Nederlandse kerkverband. Goed jaarboek je van Leemvarden-Huizum jyE PRILSTE herinneringen, die mijn moeder, „daar glimmen ze zo ik aan een markt heb, zijn al van." Ik heb het jaren geloofd. wat grijs van ouderdom. Het is er mee als met de boekjes van Van der Hulst, de tijd glijdt er wel over heen, Mijn moeder kocht kant en lin ten op de markt en viooltjes voor de tuin. Voor we naar huis gingen r tast ze niet aan. Ze blij- vroeg ze: „Wil je een oliebol of een (Van onze kerkredactie) LEEUWARDEN— De zich sterk uitbrei dende Gereformeerde Kerk van Leeuwar- 1 den-Huizum heeft ieder jaar een jaar- I boekje, dat er wel bijzonder overzichte- lijk uitziet. Tot in de finesses wordt hier mededeling gedaan over alle facetten, I die de kerk en het werk, dat daarmee BOSKOOP - Niet «n smid. maar ■1,,b*tiMhe aan bnuwkundiga aal wordan uittaion H(_. Leest da aandaeft trakkan wel dc den naar Soemba ter gelegenheid van pasklare kaartjes, naar welk voorbeeld bijvoorbeeld een gesprek ÏM ven gaaf en stralend. Op de markt in Hilversum ligt een stukje van mijn jeugd dat niet kapot kan. Het feit, dat ik er misschien maar twee wafel?" ,£en zure bom". Maar dat mocht nooit. Dat vbnd at ik dan een wafel. ioor Soemba i onze kerkredactie) het jubileum van de Gereformeerde Jeugdverenigingen van Boskoop. Ongeveer een jaar geleden vierde jong gereformeerd Boskoop het hon derdjarig bestaan van de verenigingen. Het werd een feest, waar niet alleen zijzelf, maar ook anderen iets aan zou den hebben. Tentoonstellingen, zanga vonden, sport en allerlei andere activi- vragen met een dominee, ouderling of diaken. Andere kaartjes betreffen de vas te vrijwillige bijdragen of het aanbieden van hulp bij evangelisatie, jeugdwerk Beroept ngswerk NED. HERV. KERK oliebollen en de wafelkraam, en de lijk was. prikkelende lucht van het zuurstal- letje. De haring- en zurebommen- geur zeefde mee langs de lapjes en was dan ineens opgelost bij de plan- en en bloemen. De heerlijkste hoek wilde mijn het hoofd wat achterover, noeder nooit in. Daar lag het oude „Jullie stinken", was het wei- vest. fietswielen, koffiemolens en komstcommentaar van mijn moe- I kachelpijpen. Die roestige lucht der. De dwaze aankoop van de leest heeft nog een extra rozig plekje in was in het afkeurende timbre van mijn herinnering. Want daar ging haar stem dik verdisconteerd, ik eens heen met mijn vader. We Veel later in mijn leven heb ik kwamen thuis met een schoenma- markten gezien, die meer pittoresk kersleest en een partijtje aftands waren in Spanje en in Italië, gereedschap. Die leest zou vol- Daar lagen rode paprika's naast gens mijn vader zo handig Zijn paarse aubergines, afgewisseld door teiten werden gehouden om geld bij-Beroepen te Voorthuizen <toez. een te brengen voor de uitzending van Jongerden te Schoonhoven: te Slootdorp: een smid naar Soemba. Chr. J. Rasch te Den Helder: te Papen- drecht (vac. H. C. Bultman): Dr. H. Deze zou dan. zij het primitief, de mensen daar leren met de instrumen ten om te gaan. De plannen zijn ech ter inmiddels gewijzigd- Later bleek, dat er meer behoefte was aan een bouwkundige. Het is de heer W. van Rij geworden, die op het ogenblik in het zendingscentrum in Baarn wordt opgeleid om uitgezonden te worden. De Boskoopse jeugd heeft nu ruim 12.000 bijeengebracht, terwijl men bezig is er nog een schepje bovenop te doen. De uitzending gebeurt in samen werking met het Algemeen Diakonaal Bureau in Utrecht. Goedhart te Rotterdam. Bedankt voor Waddmxveen (3de p.p.): G Broere te Dinteloord: voor Onstwed de itoez.): A. van Eyek te Bergschen- hoek: te Odoorn-Valthermond voor te stichten buitengewone wijkgemeente: W. Einde te Den Meèrn: voor Meerkerk: W. H. van Kooten te Oud- Beyerland. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Papendrecht: J. F. ter Hart te Valkenswaard. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Beroepen te Drachten: J. F. v. d. Hoe ven te ZwiindrechL DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Beroepen te Franeker: J. Gorter te Akkrum. als een van ons ooit nog eens een spijker in zijn schoen had. Het ge reedschap heeft heel lang in een pan gestaan met petroleum. Ik zie nog de bruin kringerige massa staan. der zo noodzakelijk moest bewaren Leest en gereedschap zullen ook wel in een opruimbui door haar veronkeremaand zijn. vlechten knoflook. Samen met don kerblauwe vijgen, citroenen en gra naatappelen vormden ze complete schilderijen. Maar zoals het in Hil versum was, was het nergens. Olie- bollenwalm zoals daar ontbrak en nergens warrelden Huizer kappen als grote witte vlinders. /~ÏMDAT die schaarse marktbe- zoeken zulke hoogtepunten voor mij waren geweest, toog ik met mijn dochter naar de markt. zware golvende rokken. Onder hun kende kappen uit het Gooi, maar grote witte kappen glommen was achtig hun bleke gezichten. Ze boenen zich met groene zeep", zei als plaatsvervangende hoofddeksels deden ze hier en daar helder en wit hun best. L'histoire se répète. dacht ik. toen ik met haar hand in de mijne langs de kraampjes trok. We kochten een nieuwe pyjama voor haar, en sokken. Ik had niet de indruk dat ze erg genoot, wat me vaag hinderde. Ten slotte liep ik daar voor haar. Over tientallen ja ren zou ze er nog plezier aan moe ten beleven, vond ik. „Gezellig hè?" animeerde ik. „O ja hoor, maar 't is wel vol hier en ik ben zo moe". Sloof je je uit. dacht ik. Iets eten wilde ze ook al niet. „Ik ben eng in mijn maag", zei ze. rPOEN we thuis kwamen, wilde 1 ze direct naar bed. Langzaam drong het tot me door dat ze ziek was. „Die snert-markf' pruilde ze. „Weet je wat" probeerde ik, „we trekken je fijn je nieuwe pyjama aan". „O moeder, hoeft dat niet. Wil je hem alsjeblieft eerst was ten? Hij stinkt vast naar vis en naar uien. Dat kan niet anders. Die hele markt stonk". 's Avonds had ze hoge koorts. Ze ijlde: Waar ben je? Ik raak je kwijt. Ze duwen. Ze duwen me al door". Het is me nu wel duidelijk. Iets tijns voor over dertig jaar laat zich niet nu als een pootaardappeltje in een kuiltje stoppen. Herinneringen groeien willekeurig, kruizemunt naast de distel. Later pluk je waar je zin in hebt. Maar ik ga toch nog eens met haar naar Hilversum. MINK VAN RIJSDIJK Nieuw orgaan van gemeenten voor het voortgezet onderwijs DEN HAAG De gemeenten Am sterdam, Den Haag, Groningen, Haar lem, Rotterdam en Sneek zijn van plan een gemeenschappelijke regeling aan te gaan voor het behartigen van de belangen van het gemeentelijk voortgezet onderwijs, in het bijzonder ~len van deelplannen voortgezet onderwijs. Deze zes gemeenten zijn vertegen woordigd in de onderwijscommissie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.Tot het centraal orgaan kunnen alle gemeenten toetreden, die alleen of samen met andere gemeen ten een school voor voortgezet onder wijs in stand houden. In de wet op het voortgezet onder wijs is een regeling opgenomen waar mee een doeltreffende spreiding van scholen en een evenwichtig geheel van onderwijsvoorzieningen op dit terrein worden beoogd. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is tot de conclusie geko men dat de gemeenten niet kunnen achterblijven bij het algemene stre ven naar het oprichten van organisa ties voor het opstellen van deelplan nen. .Anders hebben de gemeenten geen reële inspraak bij het samenstel len van het scholenplan." Een gemeenschappelijke regeling wordt hiervoor de aangewezen vorm geacht. Het rechtspersoonlijkheid be zittende lichaam zal „Centraal Orgaan voor het gemeentelijk Voortgezet On derwijs", heten en in Den Haag zijn gevestigd. Predikant gevraagd voor halve dagen EMMEN De kerkeraad van de doopsgezinde gemeente zoekt een predikant, die bereid is, naast zijn pastorale werk een baan te zoeken in het bedrijfsleven. De Emmer gemeente bestaat nog geen tien jaar en telt nu 75 leden. Men verwacht, dat door de groei van Emmen ook het aantal doopsgezin den groter zal worden. Daarom acht de kerkeraad het gewenst, dat er nu al een predikant komt. Op het ogen blik kan de gemeente echter geen volledig tractement betalen, terwijl combinaties met andere gemeenten niet mogelijk zijn. In het Algemeen Doopsgezind Week blad deelt de kerkeraad mee, ook in staat te zijn een financiële oplossing te vinden voor een dominee, die twee jaar in Emmen wil werken. In Delfzijl werkte van maart 1964 tot januari 1966 ds. Th. Pothof als „part-timepredikant" bij de baptis tengemeente. Hij was daarnaast werkzaam bij een weegbrug. Brieven die niet zijn voorzit van naam en adres kunnen ai in behandeling worden genomee Geheimhouding is verzekerd. Va, gen die niet onderling met elfeibj in verband staan moeten in ik zonderlijke brieven worden p steld. Per brief dient een galde aan postzegels te worden lngalij, Vraag: Wat betekent atsmaoet? V Atnwoord: Dit is een woord uitrei Hi writ of nieuw Hebreeuws, de za: i Israël, dat onafhankelijkheid b*i: kent. Vraag: Ik bezit een vijver met vissen achter mijn huis. De zijn gezond en de plantengroei en mooi De vijver is een hal- oud. Kan u mij naar aanleiding van vertellen waaraan ir of het een vrouwtjes- of tjesvis is. De vissen zien i kuit moeten schieten (hoewel dit gebeurt). Ik heb een vermoeden we in de winkel, waar we de kopen, steeds mannetjes krijgen. Antwoord: Als de goudvissen jgi zijn. is er geen verschil te zien tus^i vrouwtjes en mannetjes. Als ze ou i, zijn en geschikt voor de teelt, is., wel verschil. De vrouwtjes zijn bij aarsopening dikker dan de n die veel slanker zijn. Als ze ci zien alsof ze allemaal kuit moe schieten, zullen het wel alle tjes zijn. Maar voor levenskracis kuit (eieren) zijn er toch manne nodig. Vraag: Zijn er invoerrechten schuldigd over geschenkzendin per post uit Canada aan familielei in Nederland? Zo ja, hoe worden c berekend en is er een bepaald bed i vrij? Zijn er ook artikelen bij met bijzondere bedragen worden last? Antwoord: Geschenkzendingen Canada naar familie in Nederlt zijn niet belast als de waarde van artikelen niet boven de 45 uitko en de belasting, die er op beta moet worden, niet hoger is dan Over het algemeen worden tabaksa kelen, gedestilleerd en luxe-artike zoals radio. t.v.. wel belast. Antwoord: Een ongehuwde zc kinderen en zonder ouders kan a lijk over zijn (haar) nalatenschap schikken. Vraag: Kunt u mij ook meedel hoe de reddingsboten langs de k van Scheveningen naar het noor heten en op welke plaatsen zij bevinden. Antwoord: Bernhard van Leer De Casparis te Scheveningen, Bar< van Spreekend te Katwijk, K Carlsen te Noordwijk. Dr ir. S.J Louwes te Zandvoort. Neeltje Jacd en jhr. H. J. Ortt te IJmuiden. Alw Fock te Wijk aan Zee, Prins Hend» en Christiaan Huygens in Den Held Ida Mery in Texel. Oudendijk in VI land, Carlot en Nicolaas Marius Terschelling, Dr H. W. van Rietsclj ten in Ameland. Willem Horstman i Gebr Luden in Schiermonnikol Twente in Harlingen. Arthur in Hini loopen, Hilda in Lemmer, K. S. Slil in Enkhuizen. Op 1 januari komt n in Urk de Zeemanshoop. Vraag: Bij huurverhoging schrl de verhuurder dat de huur met inl grip van water tengevolge van de vi hoging ƒ76.81 bedroeg. Hij bereken echtei ƒ76.80. Thans schrijft hij i de oude huur met inbegrip van wal ƒ76.81 was en dat de waterprijs n 50 cents verhoogd wordt, waarna huur ƒ77.31 bedraagt, naar boven te ronden tot 77.35. Heeft hij I recht om de huur achteraf te breng op ƒ76,81. Het gaat me niet om kleine bedrag maar om het recht. Antwoord: Bij de vorige huurverl ging heeft de verhuurder verzuil nm de huur naar boven af te rond met 5 cent en hij heeft zelfs een c« 'aten vallen. Voor het verleden h hij niet meer daarvan terugkom maar viel voor de toekomst. Hij m dus de wettelijke huurprijs berek nen die naar boven op 5 cent a(g rond is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2