Geen theologie kan Gods
daden doen wankelen
SPAANSE SINAASAPPELEN
SAPPIGER DAN OOIT
In Zuid-India staan kerkei
en scholen op instorten
Een woord voor vandaag
Belijdenisbeweging in West-Duitsland
Geen front tegenover
een ander front
Miele er is geen betere!
Studentenstop bij de
medische faculteiten
Selectie op
van
eindexamen
bepaalde Hongarije groeit
Kritiek op het bisdom
van kardinaal Alfrink
ar>3
Puzzelhoek
Historische bronnen
worden gepubliceerd
Spokende monnik in
Nidaros - Kathedraal
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
Uw problef
is het
onze.
WOENSDAG 9 MAARTfWE
Nederland maakt zich klaar voor het feest van morgen. Er is
al veel over gesproken en geschreven. Ér is verzet aangetekend
en instemming betuigd. Er zijn er die dit feest met een blij
hart willen en zullen meevieren. Er zijn er ook die al gezegd
hebben zich afzijdig te willen houden.
Maar vandaag is niet de dag om ons af te vragen wat deze
gezegd en die gedaan heeft. Wat doen wij zelf morgendat is
de belangrijke vraag die wij ons als christenen moeten stellen.
En voor de dag van morgen heeft Paulus een speciale op
dracht voor ons. Hij schrijft: „Ik vermaan u dan allereerst
smekingengebedenvoorbeden en dankzeggingen te doen
voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten, op
dat wij een stil en rustig leven mogen leiden."
De vraag na alles wat we gezegd en geschreven hebben is:
Hebben we allereerst gebeden voor de beide jonge mensen die
morgen in het huwelijk zullen treden? Eigenlijk hebben we
geen recht over hen te spreken als we niet allereerst voor
hen gebeden hebben. Misschien was er minder gezegd als er
meer gebeden was. Want laten we goed beseffen: Onze ge
beden dragen niet alleen vrucht in hun leven, maar ook in ons
eigen leven. Het is met voorbede als met geven. Wie geeft in
geloof ontvangt. Wie bidt dat een ander gezegend wordt,
merkt dat hij zelf gezegend wordt. Paulus zegt het. Wie bidt
voor koningen en alle hooggeplaaste personen, ervaart dat hij
als zegen zelf een stil en rustig leven mag leiden. Is er dan
niet het gevaar dat we zelfzuchtig bidden, om er zelf beter
van te worden? Natuurlijk. Maar moeten we de ander een zegen
onthouden, omdat we zo onzelfzuchtig willen zijn dat we er zelf
niet beter van willen worden?
We lezen vandaag: Marcus 5 21-43.
We lezen morgen: Marcus 6 1-13.
(Van onze kerkredactie)
I gemeente, de verkondiging van de
kerk te toetsen op haar bijbelse
grond. Daarvoor is nauwkeurige in- i
formatie nodig, opdat men het onver-
korte en het vervalste evangelie van
elkaar kan onderscheiden. „Dat is
alleen mogelijk onder de leiding van
de Heilige Geest. Gods Heilige Geest
bewaart ons voor zelfverzekerdheid,
evenals i
voor twijfel, lafheid en eigenzinnig-
uEN-PROSPECTUS NR. 15 Bij MIELE. GOUDSESINGEl 92. ROTTERDAM.
DORTMUND Onder zeer grote belangstelling is zondagmiddag MteULiafeï
de nieuwe belijdenisbeweging onder de Westduitse protestanten heid.
„Geen ander evangelie" in de openbaarheid getreden. Meer dan
twintigduizend mensen, die verontrust zijn over de invloed van
bepaalde moderne theologische stromingen in "het Westduits protes
tantisme (met name die van de Entmythologisierung), woonden de
grote meeting bij. die zondagmiddag in Dortmund werd gehouden.
„Wij willen geen front tegenover discussie zijn. en dat in opdracht van
een ander front oprichten. Wij hebben de leiding van de Westfaalse kerk een
ook niet de bedoeling, een scheuring nieuw-gevormde werkgroep zich be-
in de kerk aan te richten. Het gaat zig zal houden met het thema „Theo-
ons alleen om de verkondiging van logie en verkondiging",
het zuivere evangelie van de gekrui- De belangrijkste spreker was prof.
sigde en mgestane Christus", aldus ds. Walter Künneth van Erlangen, die
Ernst Wilm, de praeses van de Evan- reeds in 1963 op de synode van de
gelische Kerk van Westfalen en vice- Duitse Evangelische Kerk de alarm-
praeses van de Evangelische Kerk in
Duitsland. Hij opende deze grote sa
menkomst.
Praeses Wilm. die zaterdag in Rot
terdam komt, om de eerste steen te
leggen van het Oecumenisch Centrum,
dat aan de Maasboulevard wordt ge
bouwd door leden van de Aktion
Sühnezeichen. wees op de pogingen
van de leiding van de Westfaalse
kerk en van de landssynode, die zich al
eerder, zoals in een schrijven aan de
gemeenten eind 1950, heeft bezig ge
houden met de problematiek van be
paalde theologische leringen.
Jong Is wie zijn ■jaar-telling"
vergeet en wie belangstel
ling heeft voor alles wat ds
moeite waard ia.
geen leeftijds kwestiel
Uber
'en jong a
n op
gewektheid. even oud als
uw neerslachtigheid. Daar
bij stelt 't lichaam bepaalde
eisenl Heeft u weinig "leef
tijd? Drink dan vóór de
maaltijd en vóór het slapen
gaan een glas versterkende
Pleegzuster bloedwijn. de
smaak-volle energiedrank.
Pleegzuster bloedwijn geeft
rode pleegzuster bloedwijn
de smaak-volle energiedrank
rMri aüfcits-.-—
klok had geluid over de „fundamente
le crisis van de protestantse theolo
gie". Hij verweet in Dortmund de
existentietheologen, dat zij wel met
traditionele begrippen argumenteren,
maar toch een heel ander evangelie
bedoelen.
Over veel dingen in de leer kun
nen wij verschillend denken. Maar
christendom zonder een onverkorte
belijdenis van kruis en heel reëel
verstane opstanding van Christus
maakt de kerk tot een religieuze
club.
FILOSOFIE
oo De modernistische theologen ston-
vele gemeenteleden over de resultaten den in de ban van een bepaalde
van bepaalde theologische arbeid zeer
ernstig neemt. Hij dacht daarbij voor
al aan de eis tot een „Entmythologisie
rung" van het Nieuwe Testament.
Maar, aldus praeses Wilm, men moet
niet de zorg van de onderzoekers, die
deze vragen opgeworpen hebben, mis
kennen voor de zuivere verkondiging
van het Woord Gods.
filosofie en gingen van wereldlijke
inzichten uit, waarmee Gods openba
ring niet te begrijpen is. Dat leidt tot
een noodlottige verschuiving in de
theologie en dreigt het hele gebouw
te doen instorten. Tegenover de hui
dige theologische spraakverwarring
wilde prof. Künneth de uitspraak van
Paulus stellen: „Maar nu, Christus is
j opgewekt uit de doden."
heeft de ervaring geleerd dat de maxi-
j male opleidingscapaciteit der medische
i faculteit 200 eerste-jaarsstudenten per
7 jaar bedraagt. In verband met de hoge
nncic tirsr-i kosten en de beperkte wetenschappelij-
UUolsd ULIIL i mankracht wordt het momenteel
onmogelijk geacht een achtste medi
sche faculteit op te richten.
Over de tandheelkunde merkt de mi
nister op dat de beschikbare capaciteit
van 280 plaatsen waarschijnlijk nog
(Van onze parlementsredactie) niet onmiddellijk door het aantal stu-
DEN HAAG - Bü de Tweede j den'e" za' wor'len
Kamer is een wetsontwerp inge
diend dat de mogelijkheid schept T nfUprcp Jfpwlr Jn
om de toelating tot de faculteiten OC 1\CI Ja lil
van de geneeskunde, bij over- TT
grens, te sluiten.
schrjjding van een
«luiten.
'8 Wijst
minister Diepenhorst er op dat de toe-
In de memorie van toelichting
Vetö heeft in het
Lelkipasztor bekend gemaakt, dat er
loop naar de medische faculteiteni zo i sprake is van een sterke groei van de
groot is geworden, dat de opleiding Hongaarse Lutherse Kerk. In het
beneden het aanvaardbare minimum-noordelijke bisdom van de Lutherse
peil dreigt te dalen. In overleg met de Kerk is het aantal zielen toegenomen
betrokken instellingen van weten-
schappelijk onderwijs zal de bewinds
man ieder jaar het aantal toe te laten
personen vaststellen.
Een commissie van deskundigen
heeft hem geadviseerd bij de selectie
uit te gaan van de eindexamenresulta
ten die door de kandidaten zijn be
haald. De overgebleven plaatsen zul
len worden toegewezen na een verge
lijkend examen.
Deze selectie zal alleen worden toe
gepast wanneer het aantal aanmeldin
gen het totaal aantal plaatsen over
treft. Minister Diepenhorst herinnert
aan de in 1964 ingestelde plaatsings
commissies, die de medische studenten
over de diverse faculteiten verdelen.
Zij zullen hun werk blijven voortzet
ten.
Blijkens de memorie vah toelichting
STUDENTE Onder de andere sprekers was ds.
Karl Sundermeyer, die de CJMV ver-
Aan dn andere kant mas men niet I tedenwoordigde en de leiding van de
uit het oog verliezen, dat vele studen-i kerken opriep, de konsekwenties uit
ten in de theologie de vreugde in de bun eigen woorden te trekken en
verkondiging verloren, omdat de in- tegenover de verwarring en veront-
houd van het evangelie hen uit han-| „fü"
den viel onder de werking van deze ,'or c Dn n an"
Open brief van studenten aan paus
UTRECHT In een open brief
aan paus Paulus hebben twee
rooms-katholieke studenten in
Utrecht indirect scherpe kritiek
geuit op kardinaal Alfrink, de
aartsbisschop van het bisdom
Utrecht. Zft beklagen zich over
de primitieve omstandigheden
waaronder de studentengemeente
in Utrecht als organisatie moet
werken. Ondanks herhaalde ver-
theologische arbeid. Maar daarom zal
het lofgezang van de kerk niet ver
stommen. De grote daden Gods zijn
geschied. Geen theologie kan ze doen
wankelen of de gemeente ontroven.
Praeses Wilm wees er nog op. dat
de raad van de Duitse Evangelische
Kerk een commissie heeft ingesteld
tot opheldering van de vragen, die in
Bijna is het zielental van voor de
revolutie in 1952, namelijk 172.848,
bereikt. Vermeld zij, dat in de beide
jaren 3.687 kinderen weiden gedoopt
en er 4.140 kerkelijke begrafenissen
plaatsvonden. Slechts tien mensen
verlieten de kerk.
Het aantal predikanten is tamelijk
hoog: 170 met een eigen gemeente en
34 voor de bijzondere werkzaamhe
den. Aan de Lutherse Theologische
Academie in Boedapest studeren op
het ogenblik dertien theologische stu
denten.
verkondiging" te stellen. Ook
deren spraken van de schuld van de
kerkelijke leiding aan de opmars van
de modernistische theologie.
De bijeenkomst werd gesloten door
ds. Rudolf Baumer, een van de initia
tiefnemers van de nieuwe beweging.
Hij wees op de plicht van de mondige
NED. HERV. KERK
Beroepen te Marssum (F.) (toez.):
H. E. Sterringa te Tiel; te Babyloniën-
broek: kand. P. v. d. Heuvel te Ede.
Bedankt voor Nunspeet (4e p.p.-toez.):
H, Jongerden te Schoonhoven.
(evang. pred.) en te IJlst: kand. H.
Torenbeek te Den Ham (O.); te Lopik:
J. F. ter Hart te Valkenswaard; te
Augustinusga-Surhuizum: A. Groene-
wegen te Ulrum; te Wagenborgen: G. H.
Gerritsen te Nieuweroord.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Nieuwe Pekela: B. Bijle-
veld te Bussum en G. Leendertse te
Drogeham.
Beroepen te Oosterbeek (comb, met
Wolfheze): C. Smits te Sliedrecht.
Bedankt voor Dokkum: J. P. Geels te
Haarlem: voor Werkendam: H. v. Leeu
wen te Rotterdam-west.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Ridderkerk: P. Blok te
Dixksland.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Enschede (vac. J. Enter):
C. Zijlstra te Franeker.
Kruiswoord-raadsel
Horizontaal: 1. aanzienlijke hoogte, 4. m een te zijn reeds geïnventariseerd.
AMSTERDAM De Neder
landse organisatie voor zuiver we
tenschappelijk onderzoek (ZWO)
heeft besloten de subsidie aan de
Portugees-Israëlische gemeente
van Amsterdam te continueren. De
gemeente wordt daardoor in staat
gesteld de historische bronnen te
publiceren aan de hand waarvan
een geschiedenis geschreven kan
worden van deze gemeenschap in
ons land. De archieven van de ge-
plaats in N. Brab 10. water in _„T_ -
boom. 14. ontkenning, 15. platvis. 16 steun van ZWO verschillende
voegwoord, 18. scheik. element (afk). 19. njp,IVVP nnhlicaties in bewerkino
reuzengestalte. 22. stuk geschut. 24. stad nieuwe puoiicaues in oeweiiung.
in Z H, 25. rijst in de aar, 26. bergketen
op de grens van Europa en Azië. 28 dat De bedoelde bronnen bestaan aller-'
is (afk. Lat). 30. muzieknoot, 31. stok. 33. eerst uit het archief van de Portugees-'
Israëlitische gemeente in de hoofd-,
stad, dat zich bevindt in het gemeente-1
archief van Amsterdam, waar het inj
de bezettingsjaren kon onderduiken, i
In de tweede plaats worden de bron
nen gevormd door archiefstukken van
de gemeente Amsterdam en ten derde
door stukken uit het archief van de
hervormde gemeente.
De laatste documenten zouden licht
kunnen werpen op de vraag in hoe
verre de maatregelen van de Amster
damse vroedschap genomen zijn on
der invloed van de hervormde kerke-
raad.
Reeds spoedig na de bevrijding
wees de heer M. S. Vaz Dias
toenmaals secretaris-honorair van de
Portugees-Israëlitische gemeente
op het belang om de geschiedenis van
de Portugese Joden in Nederland te
boekstaven, die speciaal in Amster-
i dam zo'n grote rol in het maatschap-
Vertikaal: 1 danspartij, 2 muzieknoot, pelijke en culturele leven hebben
3. eerste boek van Mozes afk4. lied, 5. gespeeld. Nu zijn er in de loop van de
per expresse (afki. 6. nieuw (Gr), 7. jaren weliswaar onderzoekingen naar
.-etieref. 9 kippenloop 11. voedsel. 13 dc gcschiedenis van de Portugees-
zangwijs, 15. heilige stad in Voor Indiè, - -5 -
pegrip, 18 korter. 20. bid
schiedenis der Joden in Nederland"
dan ook: „Stellig zal er eerst een gro
te bronnenpublikatie moeten ver
schijnen. Oook zullen nog meer spe
ciale studies het licht moeten zien,
eer de geschiedenis van het Joodse
volk in ons midden beschreven kan
worden".
Behalve in de drie bovengenoemde
archieven, bevinden zich in de Am
sterdamse notariële archieven nog ve
le acten, welke nooit in publikaties
zijn gebruikt en welke een beeld
geven van de economische activitei
ten, die de Nederlandse in het
bijzonder de Portugese Joden in
Centraal en Zuid-Amerika, het Ibe
risch schiereiland, Afrika (Marokko)
Indië hebben verricht.
kathe- De geheimzinnige
tijd: onder de eerbied- draal-bezoekers. „Ik heb monnik schijnt ook agres-
ivaardige gewelven van naast de monnik geze- sief te zijn. Tweemaal
de uit de twaalfde eeuw ten", zei de bisschop zou hij hebben getracht
daterende Nidaros-ka- van Hamar, Alex John- een predikant midden
thedraal doolt een spo
kende monnik rond.
Mensen die de in man
tel en kap geklede ver
schijning hebben gezien vestigde dit.
durfden het niet aan Lector Medboe
maken.
,Dat was 33 jaar onder zijn preek te
geleden", zo voegde hij gen, eens in 1908 en de
er aan toe. Een andere tweede keer in 1938. In
Noorse geestelijke be- beide gevallen heeft de
predikant op de kansel
^1 I- verklaard, het gevoel
anderen te vertellen uit telde dat hij met twee te hebben gehad, dat hij
vrees zich belachelijk te studenten een paar werd gewurgd maar
nachten in de kathe- niets ongewoons te heb-
draai heeft doorge- ben gezien. De monnik
bracht. Toen zij daar op zou ook geprobeerd heb-
een nacht muisstil za- ben mensen van de ga
werp aansneed en Jon ten. hoorden zij plotse- lerij te gooien. Slechts
Medboe, lector in de ling een driestemmig een of twee personen
psychologie, dit ver- gezang. Volgens Medboe, hebben de verschijning
schijnsel besprak, wist een deskundige op mu- door het gangpad van
iedereen te vertellen ziek-historisch gebied, de kerk zien lopen en
waar de spokende mon- dateerde dat gezang uit hem zijn vingers zien
nik gezien werd en hoe het jaar 1208. Verder klauwen om de hals van
hij er uitzag. Onder hen hoorden zij drie sloffen- de predikant op den
bevond zich een Noorse de voetstappen. kansel.
wife, m w/'ilLfT1 Israëlitische gemeenschap verricht,
sociëteitJtatk», 22. rad,o omroep veréni'- ?ic hun neerslag in een aantal publi-
familielid,
?gen. 32. tevens.
angenis ibarg'. grond op de bronnen, die thans be-,
rting. werkt worden en door het uitgeven
gemeengoed zullen gaan worden.
©piOSMr" orv«**» De historicus prof. dr. H. Brugmans
1 W t os. 3. gal, 4 node. 5. uniek. 6. «jn inleiding op het boek van I
Mossel. WOGNUM. Jac Zwarts „Hoofdstukken uit de ge-
1966, een buitengewoon jaar
Ons bracht de zomer bar veel regen - maar In Spanje Spaanse sinaasappelen zijn met een paar uur In Neder-
rijpen de sinaasappelen in de brandende zon. Pluk- land. Goed besluit: deze winter Iedere dag een sinaas-
vers. vol vitamine C krijgt u ze nu thuis. Want u weetappel uit Spanje - lekker en gezond de winter door I
zoeken om hulp aan het bisdom
wordt dit werk vergeten.
De beide studenten publiceerden
hun brief in Vox Veritatis, het blad
van de rooms-katholieke studenten
vereniging. Zij hebben waardering
voor het werk van de studenten-gees
telijken, vooral omdat zij voor hun
arbeid over geen enkele accommodatie
beschikken.
Er is geen ruimte voor missen,
vergaderingen, bijeenkomsten van ge
spreksgroepen, geen bibliotheek, ar
chief of administratie. De rooms-ka
tholieke studenten maken al naar
gelang het mogelijk is gebruik van
het universiteitsgebouw of een kerk.
Uit gegevens van de studenten-pa
rochieraad, aldus de open brief, blijkt
dat de parochie sinds de oorlog al
talloze pogingen heeft gedaan om een
betere huisvesting te krijgen, maar
dat op dit punt de contacten met het
bisdom zeer eenzijdig zijn geweest.
Men heeft nooit enige reactie ontvan
gen. De studentenparochie heeft noch
financiële, noch morele steun gehad,
zo zeggen de studenten.
Improviseren
ZÜ vragen zich af of de geestelij
ken in de studentenparochie alleen
staan met hun problemen en zij zeg
gen dat het hun niet zou verbazen als
de priesters, die elke steun ontberen,
hun improviserend bestaan zouden
opgeven en de studentenparochie zou
den verlaten. Volgens beide schrijvers
is er sprake van een algemene be
zorgdheid die met name wordt inge
geven door het achterwege blijven
van enige merkbare steun van de
kerkelijke overheid.
In Utrecht studeren ongeveer 6400
rooms-katholieke studenten, van wie
er 1400 lid zijn van Veritas.
(Advertentie)
Deumatische pijnen, spit,
verstuikingen, stijve nek e
uwpljnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balscm.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot ln de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
GENEVE Ongeveer veertig werk
kampen staan dit jaar op het program
ma van het jeugddepartement van de
Wereldraad van Kerken. Bij deze kam
pen gaat het om internationale ge
meenschappen van 15 tot 25 christe
nen van over de gehele wereld, in de
leeftijd van 19 tot 30 jaar, die hun
vakantie geven aan een gemeenschap
pelijk leven en werken.
Twee kampen worden in Nederland
gehouden. Voorts vindt men in Europa
kampen in België, Duitsland, Finland,
Frankrijk, Groot-Britannië, Oosten
rijk, Zweden en Zwitserland. Buiten
Europa worden kampen georganiseerd
in verschillende landen in Afrika,
Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Boven
dien plant het jeugddepartement nog
een serie werkkampen van tien maan
den.
Brieven die niet zUn
van naam en adres kui
ln behandeling
Geheimhouding
gen die niet ondei
In verband staan
zonderl(jke brievi
steld. Per brief
aan postzegels
ten.
Vraag: Ik heb geraniums gflai;
Op het ogenblik staan ze iiLn
schuurtje met voldoende daf
maar dit schuurtje is niet voir/
In huis kan ik deze geraniumr°c
plaatsen, maar ik beschik welters
een vorstvrije kelder zonder dapoo:
Kan ik nu met 2 TL Lampen8ss
van 20 Watt) het daglicht in d%n
der vervangen en zo ja, hoe
moeten die lampen dagelijks f
don'
gC<
sterk i
de duur van de dag
winter. Vooral niet te lang belic
daar dit de stekken tot groei di,.
en het is juist de bedoeling zo
mogelijk groei in de winter, zMr1
een sterke plant opkweekt.
De lichtduur per dag wisselt tse:
tot 10 uur- U moet zorgen voorg
goede ventilatie, dus hier ook aa: r
sen aan de behandeling in
bak. In het voorjaar na de
vorst moet u ze zo spoedig i.„_
naar het daglicht brengen, bijltei
beeld weer naar de schuur. Ster'
den.
winter aan de droge kant èlij
hul
Vraag: Met moederdag heb ikjec
ze is nu uitg<
heel mooie stephanotis gekregei
ze is nu uitgebloeid,
mooi uit. Ze heeft
gekregen dat uitgegroeid is totis*
soort appel met een omvang v* c
cm. Denkelijk is het een zaa; 1
Moet ik die er nu afhalen en ope%h<
ken, en hoe moet ik verder h^,
len?
Antwoord: Het komt
voor dat deze plant bij ee_
zaad geeft. Laat de zaadbol r
de plant zitten tot hij geel-.L-.,
worden. Haal dan de zaadbol 1
haal het zaad er uit en droi
na. Probeer het te laten 1
een ondiep bakje of een kleine pdei
een mengsel van fijne vochtige
molm en zuiver scherp zand. L«i
een stukje glas over en zet het op™'
schoorsteenmantel of radiator. In.
laatste geval moet u een tegeltjfra
onder leggen. Als het zaad kiemt, ipi
speent u dit in een kistje met Jjt(
bladgrond, turfmolm en scherp z.,.j
Geleidelijk kweekt u het verder
kleine en grote potten en in z\v,
der en voedzamer mengsel. Als hr'
lukt planten te krijgen, is het"1
vraag of ze wel bloeien, maar hik
in ieder geval te proberen. Gelutl
Vraag: Hoeveel procent van
tionale inkomen in 1964 was
van de zeevisserij? Ze verteld*
procent en dit vind ik nog
vaart inbegrepen) was v<
Centraal bureau voor de stati
1958 0,25 proc. van het nationale
men, in 1959 0,23 pet., 1960 0,24
1961 0,25 proc., 1982 0.26 pre. L;
cijfers kon het bureau nog niet
Vraag: Hoe moet ik een vuurdA
behandelen, die schurft heeft?
verliest een deel van de bladerem
de oranje bessen zijn voor het 1
rendeel bruin en beschimmeld. IsL
zenezen
kopen?
Antwoord: U moet schurft inl1
vuurdoorn bestrijden
optreedt. U moet namelii
alle levende delen, dus 1
vruchten met een schurftdodend i
del bedekt worden. Dit wil dus l
gen dat er verschillende malen ges
ten moet worden, daar er telkr
weer nieuwe bladeren bijkomen!
moet van half maart tot in septenr
om de twaalf tot veertien dagen s(
ten met 25 gram capan 50 proc
per 10 liter water. Iedere loonsproi
kan u dit middel leveren of missch
de struik voor u spuiten. Ziet u hieï
gen op dan kan u beter een nieii
planten, die immuun is tegen schuJ
bijvoorbeeld orange glow. Het afge\i
len schurftige blad en bessen i
opnemen en verbranden om x
infectie te voorkomen.
iet*
ERLANGEN „De
kerken en scholen van
de (lutherse) Tamulen-
kerk in Zuld-India bevin
den zich in een schandali
ge toestand. Ik heb als
zendeling gewerkt in
Afrika en op Nieuw-Gui-
nea, maar nergens heb
ik zulke bouwvallige ge
bouwen gezien, als bij de
Tamulenkerk".
Dit heeft ds. Ernst
Jaschke verklaard op de
jaarvergadering van de
Leipziger zending. De
omstandigheden hebben
veroorzaakt, dat de Leip
ziger zending, waaruit de
Tamulenkerk is voortge
komen, al meer dan 25
jaar eigenlijk niets meer
kan doen voor het onder
houd van de gebouwen
in India.
Door het bekwame en
solide beleid van het
hoofd van de Indiase
kerk, bisschop Manikam,
kan de kerk nu op eigen
benen staan. Maar de
krachten van de gemeen
ten, die een kleine min-
derhfeid temidden van
hun hindoeïstische omge
ving vormen, zijn niet
toereikend om de gebou
wen te repareren.
ben. Menselijkerwijs f
sproken zijn de kasten!
ze massa's van India ec
nomisch niet te help<
Daarom zijn er ook ge
„rijstchristenen". De et
ge uitweg is een goe
opleiding voor de kind
ren. opdat zij later te
minste tot de middell
laag van de maatschap]
kunnen opklimmen.
Ds. Jaschke pleil
voor de uitzending v
een architekt naar Ind
die dan samen met Indi
se collega's plannen mc
uitwerken voor het l
Het grote probleem houd van de kerkgebo
voor de meeste christe- wen. In oktober 1968 b
nen in Zuid-India, die staat het oudste prote
haast allemaal van de pa- tantse kerkgebouw
ria's afstammen, is niet .India (de Jeruzalemke
de werkloosheid, maar in Tranquebar) 1
het te weinig werk heb-1 jaar.