Blake neemt testament van Visser 't Hooft ernstig Wereldraad aan begin van nieuw tijdperk IVf iele er is geen betere! Diplomatieke vondst van Vaticaan: pro-nuntiatuur Uw probleem is het onze Brits protest tegen Rliodesische kampenl Geen subsidie wegens Rinus SPAANSE SINAASAPPELEN SAPPIGER DAN OOIT PuzzelhoeR; WOENSDAG 2? FEBRUARI 1966 MEI Eeii woord voor vandaag „Ja, zelfs de haren van uw hoofd zijn alle geteld" (Lucas 12 7). Jezus stelt hier de verhouding tussen God en de mens aan de orde. Wat de mens van de mens heeft te verwachten, achhet lijkt allemaal gevaarlijker en indrukwekkender dan het, gezien in het licht van de eeuwigheid, is. Vreest hen niet, die het lichaam doden en daarna niets meer kunnen doen." Geen vrees voor de mensen, maar vrees voor Hem, Die nadat Hij gedood heeft, macht heeft om in de hel te werpen. Vrees voor God. Het impliceertdat God Zich met de mens bemoeit, bezighoudt. God Zich met de mens bezighouden? Het is de vraag, die de eeuwen door heeft geklonken. Een vraag, die door velen met grote twijfel is beantwoord. Wat merken we ervan? God is zo machtig, zo verheven, dat we angstig kunnen worden. Hij verbreidt een zo verblindend licht, dat we de ogen moeten sluiten. Zou Hij Zich de zorgen, de moeiten en het verdriet van die kleine mensendie op deze wereld als mieren door elkaar lopen, aantrekken? Bestaan wij voor Hem? Klinkt ons smeken en ons klagen uit het rumoer van die miljoenen en miljoenen, die de aarde bevolken, tot Hem door? De Here geeft het antwoord in duidelijke taal. Ja, zelfs de haren van uw hoofd zijn alle geteld. Zo intens leeft God met de mens mee. Zelfs het onbelangrijkste ontgaat Hem niet. Ook daar heeft Hij aandacht voor. De mens helemaal opgenomen in Gods belangstelling. Wij lezen vanavond: Leviticus 26 vers 1 tot 20 (Van onze kerkredactie) GENÈVE De rust is teruggekeerd in het gebouw van de We reldraad van Kerken. De perskamer waar tientallen journalisten koortsachtig hebben zitten typen is herschapen in een miniatuur bioscoop om gasten iets van het werk te laten zien. De stafleden zit ten weer achter hun eigen bureaus, de secretaresses achter hun eigen typemachines. En in het moderne cafetaria wordt nu maar één keer de lunch geserveerd. Het is als voorheen. En toch weet ieder dat het anders geworden is. Brandend maagzuur? RenniesJI helpen direkt! De voorzitter van het centraal comité van de Wereldraad, de Amerikaanse lutheriaan dr. Franklin Clark Fry, aan het woord. Onder het katheder is nog juist dr. W. A. Visser 't Hooft zichtbaar. Naast hem ver tegenwoordigers van de Zwit serse regering en van het Ge- neefse stadsbestuur. VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIELE, GOUDSESINGEL 92, ROTTERDAM. Doorn weg uit oog van niet-r.k. (Van onze correspondent) ROME Het Vaticaan is bezig met de geleidelijke afschaffing van de „internuntiatuur", (het Vati caanse equivalent, van de legatie). Vorige week kondigde Finland aan, zijn vertegenv/oordiging bij de paus van legatie tot ambassade te verheffen. Daarmee is Groot- Britannië nog de enige grote natie njet een legatie bij het Vaticaan. Tot voor kort zond het Vaticaan ofwel een apostolisch nuntius of een internuntius als vertegenwoordiger naar het buitenland. De apostolisch nuntius is te vergelijken met een ambassadeur. De titel internuntius duidt een diplomatiek agent tweede klasse, met andere wooixien een ge zant of minister aan. Apostolische nuntii worden automa' tisch beschouwd als hoofd van hét di plomatieke korps, waarbij zij zijn ge accrediteerd. Dit neemt het Vaticaan zeer serieus. Toen bijvoorbeeld kardi naal Roncalli (de latere paus Johannes XXIII) na de oorlog benoemd werd tot apostolisch nuntius in Parijs, moest hij hals over kop naar de Franse hoofdstad, om het sta: hoofd de nieuw jaarswensen van diplomatieke korps in Parijs te kun nen aanbieden. Als hij Parijs niet op tijd bereikt had. zou zijn taak zijn overgenomen door de in anciënniteit op hem volgende ambassadeur, in dit geval de Russische. De kwestie rond het dekenschap van het diplomatieke korps heeft een aantal (vooral protestantse) landen er van weerhouden, om diplomatieke be-den, die geheel geen diplomatieke, be trekkingen op het hoogste niveau met trekkingen met het Vaticaan onderhou- het Vaticaan te onderhouden. Neder- den, zoals niet alleen Rusland en com- I monistisch China, maar ook de Vere nigde Staten. Zwitserland heeft geen vertegenwoordiging bij de paus. maar wel omgekeerd een nuntius in Bern. Groot-Brittannië daarentegen heeft Rome een legatie, terwijl het Vati- lan in Londen een apostolisch dele- gaat heeft. Een apostolisch delegaat heeft theoretisch geen diplomatieke status. Officieel heeft hij slechts tot taak, het onderhouden van het contact van het Vaticaan met de plaatselijke rooms-katholieke hiërarchie. Opmerkelijk is, dat de uitvinder van de pro-nuntiatuur „slechts" aposto lisch delegaat is. Het is apostolisch de- legaat Cardinale in Londen. land bijvoorbeeld heeft wel een ambas sade in Vaticaanstad, maar de verte genwoordiging in Nederland is een internuntiatuur. Daarom heeft het Vaticaan enige tijd geleden een nieuw soort vertegen woordiging gecreëerd: de pro-nuntia tuur, De pro-nuntius heeft evenals de nuntius de rang van ambassadeur, maar heeft niet de automatische priori teit in het diplomatieke korps. De pro-nuntiatuur werd vorig jaar oktober ingesteld, speciaal voor lan den als Kenia en Zambia, die meer dan internuntii, maar geen nuntii wil den. Op 1 december verhieven de In donesiërs hun zeer actief gezant schap bij de paus tot ambassade. Tegelijk veranderde het Vaticaan zijn internuntiatuur in Indonesië in een pro-nuntiatuur. Pakistan deed ook in december het zelfde. Op 4 januari kondigde de Vere nigde Arabische Republiek aan, dat men in Kairo een pro-nuntius in plaats van een internuntius aangesteld wilde zien. Syrië volgde een maand later. Beide landen hadden net als Ne derland al ambassades in Rome, zodat daar geen wijzigingen behoefden te worden aangebracht. Op 5 februari werd bekend, dat Ma lawi een ambassade in Rome wilde hebben in ruil voor een pro-nuntius. Vervolgens kwam Finland. Men ver wacht, dat Ethiopië, Liberia, Senegal en Zuid-Korea eveneens hun diploma tieke vertegenwoordiging in Rome tot ambassade zullen verheffen en in de plaats van de huidige internuntius een pro-nuntius zullen krijgen. Geen betrekkingen Er zijn nog diverse grote mogendhe- De epoche-Visser 't Hooft is afgeslo ten, hoewel hij nog negen maanüen lang de grote, maar eenvoudige Kamer aan de voorkant bezet zal houden. Zijn opvolger dr. E. C. Blake heeft rustig de tijd om zijn werkzaamheden in de Verenigde Staten af te ronden en zal zich dan drie maanden in Gre noble terugtrekken om zijn elementair Frans ruggegraat te geven. Dan kan de epoche-Blake beginnen- Hij zal de man moeten worden, zei dr. Visser 't Hooft in zijn „testament", die moet werken aan de verdieping. Het lijkt alsof de verkeerde man weg gaat en de verkeerde man komt. Visser 't Hooft is de theoloog, de denker, de man van bezinning. En juist hij moest de Wereldraad uitbouwen. Blake wordt algemeen als organisator gezien, en hij moet nu het oecumenisch scheepje diepgang geven. KANS Toch is de kritiek op Blake te Amerikaans, geen theoloog (ondanks zijn 17 eredoctoraten) al vrijwel helemaal verstomd. Het is duidelijk dat zowel de staf, als de honderd leden van het Centraal Comité hem een eerlijke kans willen geven. Dr. Albert van den Heuvel, de man van het jeugddepartement zei van hem: „We hebben een tijger in de tank gekre gen." Blake heeft reeds voorgesteld oir nog deze week met de leiding van het ieugddepartement te lunchen. „Ik heb heel veel kritiek op jullie wilde ideeën," zei hij, ..maar ik wil weten hoe ik ze moet verdedigen." Dat ver haal ging als een loDend vuurtje door de uitgestrekt* gangen. Het gaf de ver schillende afdelingen de zekerheid dat zij zelfstandig hun werk zouden kun nen voortzetten. Blake kreeg dezer dagen steun uit een onverwachte hoeU. nn*v?nr een telegram van dr. Carl Mrlntire van de Internationale Raad van Cbristeliilr» KerUen die hem de laat ste iaren 'el h»stred*n heeft, waartn t*„nd: .TT hp,,'* de beste man voor die ntaats". Brieven die niet ijjo voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo ten. Vraag: Is het waar dat in grote bedrijven de verbandmeesters gediplo meerd verplegers moeten zijn? Is het eenheidsdiploma EHBO en EHIO en diploma verbandmeester en doktersas sistent I Me. Vo niet voldoende? Antwoord: Volgens de wet op de bedrijfsgeneeskunde behoren in be drijven, die verplicht zijn een be drijfsgeneeskundige dienst te hebben de verbandmeesters gediplomeerd ver pleger te zijn. In bepaalde gevallen is dispensatie mogelijk en deze is van blijvende aard. Vraag: Moet de bewoner van een bovenhuis het vervalputje in de tuin van de benedenbuurman ontstoppen. Het putje ontvangt het water van de bovenwoning. Antwoord: Als het vervalputje slechts water van de bovenverdieping ontvangt, is de bewoner van de boven verdieping verp" t dit putje zo no dig te ontstoppen. Vraag: Ik heb nog wat zilveren ron de stuivertjes uit 1850 met opdruk 5 en Willem III maar ze hebben aan een armband gezeten en er is dus een klein gaatje in. Hebben ze nog hogere waarde dan nu? Antwoord: Deze stuivertjes hebben nog alleen maar waarde voor het ma ken van sieraden en dit hangt er dus maar van af. wat de juwelier er voor geven wil. Als munt voor verzame laars hebben ze geen waarde daar er nog voldoende ongeschonden stuiver tjes uit die tijd aanwezig zijn. RObel Het twééd*- mmt ven het „test: ment" van dr. Visser 't Hooft sprak over de plaats van de bijbel in het leven en werk van deze oecmenische beweging. Ook daaraan schnnt Blake gehoor te willen geven. Oo de valreep kwam hij met een voorstel on de inlei ding van de uitspraak over de situatie in Vietnam te wijzigen. Hij vond het stuk te algemeen, we zouden mis schien kunnen zeggen: te humanis tisch. Blake was het geheel eens met de voorstellen, maar wilde met nadruk zeggen dat zij een christelijke, bijbelse achtergrond hadden. Het gevolg was dat in de herschreven inleiding nu ge zegd wordt: „Wij maken deel uit van de gehele mensheid. Maar als vertegen woordigers van christelijke kerken hebben we een veel belangriiker re den om ons in te zetten voor de vrede. Wij moeten de vrede zoeken. Dat vloeit voort uit het evangelie. Wij wor den immers gezegend als kinderen Gods. als wij vredestichters zijn." Het zijn vaak van die kleine mo menten waaruit blijkt dat de wereld raad meer dan ooit ernst wil maken met de bijbel. In een ander rapport en toen bleek ook weer dat de Wereldraad ernst wil maken met de bijbel kwam een zin voor met bijbelse in houd. Een van de afgevaardigden stelde voor de letterlijke bijbeltekst t nemen. Dat vond algemeen instem ming. Met Amerikaanse humor vroeg voorzitter F. C. Fry: „Nog iemand een amendement op die zin?" De reactie van de vergadering was bij zonder duidelijk. Iedereen lachte, want voor iedereen was duidelijk dat in de bijbelse uitspraken geen amendementen kunnen worden aan gebracht. Orthodoxie der de Russisch-orthodoxen grote invloed zouden verwerven. Natuurlijk moest ook nu weer iedere fotograaf en cineast een plaatje maken van de baar den en gewaden, maar in de vergade ring is hun invloed gering. Zij spre ken slechts als hun inzichten direct in gevaar zijn en meestal als zij het ge voel krijgen dat de „Drie-enigheid" niet duidelijk genoeg naar voren komt. Juist daarom leveren zij ook vaak een zeer bijbelse bijdrage. Iets dergelijks constateerden wij indertijd ook op de Nyborg-conferenties van Europese kerken, waar de gerefor meerde en oosters-orthodoxe afgevaar digden vaak hand in hand stonden te genover de Duitse theologen. Slechts één maal heeft een Rus „poli tiek" gesproken. Dat was tijdens het eerste debat over Vietnam. Aartsbis schop Alexis van Tallin gaf een volle dig overzicht van de Russische eisen, maar hij deed dit in het Russisch. Spreken zij over theologische onder werpen dan gebruiken zij meestal Engels of Frans. Dan willen zij ge hoord worden. De vraag kwam bij ve len op of deze toespraak, die maar door weinigen verstaan word via de simultaan-vertalingsinstallatie waar van maar een minderheid gebruik maakte alleen bedoeld was voor binnenlands, Russisch gebruik. Een bij drage aan de discttssie was het zeker Voor het eerst zijn de kerken buiten de Wereldraad van theologisch ortho doxe signatuur binnen de gezichts kring gekomen. Er was bijna geen rap port," waarin zij niet ter sprake kwa men. Terwijl de mensen van de Wereld raad klagen dat deze kerken zo'n vals beeld hebben van deze oecumenische beweging, moest tot twee maal toe het beeld, dat in de Wereldraad van deze kerken gegeven werd, gecorrigeerd worden. Maar het aantal contacten neemt toe. Voor het eerst zal de Wereld raad ook waarnemers zenden naar een wereldconferentie van evangeli sche christenen. Zij gaan naar de we reldconferentie over evangelisatie in Berlijn die georganiseerd wordt door het invloedrijke blad Christianity Today. westen, onze talen (Frans, Duits en Engels zijn de voertalen van de Wereld raad) beter moeten leren mo onze drijfveren te kunnen verstaan. En wat gaat hij zelf doen? Zijn me moires schrijven, de geschiedenis van de oecumenische beweging van deze eeuw, die hij zelf mee geschapen heeft. En misschien nog zo lang het mogelijk is een stuk van zijn huidige werk voortzetten. In het bijzonder gaat zijn verlangen er naar uit om in het contact met Rome te blijven meepra ten, meedenken en meewerken.* it.K; Kerk Een van de bezwaren van conserva tieve evangelischen is steeds weer het groeiend contact met de Rooms-Katho- lieke Kerk. Herhaaldelijk is de vrees geuit dat de Wereldraad in het vaar water van Rome terecht zal komen. Tijdens deze vergadering bleek dat er veel contacten zijn. Besloten werd ook dat ter bestrijding van honger in India en Afrika de acties gesynchroniseerd zullen worden (er wordt niet gespro ken over samenwerking). En toch blijkt uit de rapporten duidelijk hoe groot de verschillen zijn. Samenspreking en samenwerking be tekenen nog lang geen samengaan. Met uiterste voorzichtigheid wordt op dit punt verder gegaan. En hier is de aanwezigheid van de loosters-ortho- doxen eerder een rem dan een stimu lans. Zij juist wijzen op de theologi sche verschillen. Nico Nissiotis, de Griekse waarnemer op het Vaticaanse concilie zei zelfs dat de verschillen tussen Reformatie en Rome lang niet zo gr.oot zijn als die tussen de rooms-katholieken en de oosters-ortho- doxen. Hij zei tot de Reformatie: U hebt zich nog lang niet ontworteld aan de typisch latijnse, westerse theo logie. De aanwezigheid van de ooster se orthodorie vestigt de aandacht op problemen in de verhouding tot Rome die door ons vaak over het hoofd wor den gezien. In de toekomst, vertelde dr. Visser 't Hooft ons tijdens een vlugge lunch, zullen jonge mensen uit het westen de I talen van het oosten moeten gaan le ren. Kranten en tijdschriften-versla gen in het westen zijn er vaak ver naast als het gaat om de oosterse drijf veren. En ook in de kerken begrijpen we er vaak nog niets van. Omgekeerd Advertentie) Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten Domineesbezoek en bijbellezen verboden (Van onze kerkredactie) verklaring scherp geprotesteerd tegen de wjjze, waarop het Rho- desische bewind optreedt jegens de Afrikaanse bevolking van Rho- desië. Deujnatische pijnen, spit, zenuwpijnen,! verstuikingen, stijve nek en ledematen Tegenstanders van het regime wor- niets werkt sneller, niets werkt aangenamer den gevangen gehouden in zwaar be ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij ae hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. j In de verklaring wordt het voo#obe j beeld genoemd van een neger, die i Au LONDEN De Britse raad van december werd gearresteerd, e<yVI Kerken en de conferentie van i ?aa"d ':erd vastgehouden zo 'aj ij -a J. i der dat hij te horen kreeg waarom Britse zendingsgenootschappen j toen, zonder enige verklaring we hebben in een gemeenschappelijke werd vrijgelaten. Gedurende de tij ^e dat hij gevangen zat, werd hem zel|€ verboden de Bijbel te lezen. De sanita re toestanden waren schrikbarend. waakte kampen waar zij geen toestem' ming krijgen om iets te lezen en ver stoken blijven van alle nieuws van buiten. Familieleden, zelfs echtgeno ten, mogen niet in kennis worden ge steld van de plaats, waar zij zich be vinden. Ook predikanten krijgen geen toe stemming, de kampen te betreden. De (anglicaanse) bisschop van Mashona- land (zelf een blanke) heeft tever geefs maandenlang onderhandeld om De Britse kerkelijke instanties zegpre gen over tal van dergelijke betrouwbi 0e re rapporten te beschikken, waardo^erh ze tot de conclusie komen, dat niefiqpp r den van politietirannie wijd verspreken, zijn. H{ th. De Jong gestorvenen^ kunnen nieren b Riet alstaan ibaja: lt3ic Jraf j AMSTERDAM Binnen afzlenbaj o I .1 "I 1 T~v Tl T 1 ren b,J z,in ambtsaanvaarding: als lecl r erclinanausse Dl*. J. Vermeyden^ vr°""le „Deze weigering van pastoraal be- j Jt.un"en 'e.Yere" *®t het behoud van pi J" ™k,..gfE!'iedt,,V?V\n i hebben l'eYed" n.f me, dat beweert de christelijke besclia- huidige ontwikkeling op dit terrein wl|as ving te beschermen", aldus de Britse Cr op dat hiertoe gebruik zal kunm E verklaring. 'worden gemaakt van nieren die bij P^i overleden jonge mensen worden weggt h i. Dat zei dr. H. W. ten Cate gistki dir.-geneesheer ziekenhuis VU (Van onze onderwijsredaetie) 1966, een buitengewoon jaar Ons bracht de zomer bar veel regen - maar In Spanje Spaanse sinaasappelen zijn met een paar uur in Neder- rijpen de sinaasappelen in de brandende zon. Pluk- land. Goed besluit: deze winter iedere dag een sinaas- vers. vol vitamine C krijgt u ze nu thuis. Want u weetappel uit Spanje - lekker en gezond de winter door! AMSTELVEEN Het college van B. en W. heeft subsidie aan een feestavond op 10 maart geweigerd op grond van de I medewerking van de journalist-cabaretier I Rinus Ferdinandusse. „Hij mag 364 van de 365 dagen in 1966 optreden, maar nu net niet op de tiende maart, althans niet ge- t subsidieerd", meent het college, dat zijn; beslissing grondt op uitlatingen van Fer- AMSTERDAM Wegens het berei- dinandusse in „Zo is het'" over ons j ken van de pensioengerechtigde leef-1 vorstenhuis. tijd zal de directeur-geneesheer van het I De avond is georganiseerd door de academisch ziekenhuis van de Vrije Werkgroep Jeugdsocieteit in de aula vanunlverslteit, de heer F. H. A. Kothe, £?«S5rES,5KS MSJ 3' d«""h"Vand'< vnn Amchers itie neerleggen. In zijn plaats heeft het j I college van directeuren van de Vrije j-j Universiteit tot algemeen directeur be- |noemd dr. J- Vermeyden, thans alge- 5 meen beheerder van de universiteit. NED. HERV. KERK Hij zal met ingang van 1 oktober bij Beroepen te Stavenisse (toez.): kand. het academisch ziekenhuis in functie D. Heykoop te Utrecht; te Wierden: H.j treden. N Jongerden te Schoonhoven; te Sprang: W. H. v. Kooten te Oud-Beijerland. j 1 Aangenomen naar Hoogland: A. Corbijn r OI'lllTia vntlfl van Willenswaard te Strijen; naar Hoorn op Terschelling: M. Jalink. ziekenhuv?- I pred. v. Zonnegloren te Soest. CHRIST. GEREF. KERKEN I Beroepen te Boskoop: drs. J. P- Ver steeg te Wormerveer. Bedankt voor Ouderkerk a. d. Amstel: IM. C. Tanis te Barendrecht GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Oudemirdum: C. Wisse te Elspeet. I Amsterdam. Er zal wellicht een beroep worden daan op jonge mensen om bij hun evejlei I tuele dood hun nieren voor dit doel af beg j staan. Zij zouden zich dan moeten ondia E werpen aan periodieke keuringen. Et0i |Ten Cate hield tev< -- «en pleidooi vol jy een verdere integratie van de «eneeskui dige specialismen. I Anuy rum-puzzel Prof. dr. G. ten Cate overleden (Van onze onderwijsredaetie) UTRECHT Na een langdurige ziekte is gisteren overleden prof. dr. G. ten Cate, gewoon hoogleraar in de faculteit der geneeskunde van de rijksuniversiteit te Utrecht in anato mie en embryologie. Prof. Ten Cate werd in 1913 in Hasselt geboden. In 1948 werd hij benoemd tot weten schappelijk hoofdambtenaar aan de universiteit van Amsterdam. In 1959 werd hij in Utrecht gewoon hoog- aan de VU over ontwikkelingslanden (Van onze onderwijsredaetie) AMSTERDAM Morgen organi seert het actiecomité Hulp ontwikke lingslanden van de Vrije Universiteit een forumavt :d over Ontwikkelings samenwerking als nationaal en inter nationaal probleem". De avond staat onder leiding van drs. H. Linneman, buitengewoon lector aan de Vrije Uni versiteit, terwijl als sprekers/leden van hel forum deelnemen prof. dr. J. Verkuyl, drs. S. J. Koster en drs. H. M. de Lange, die elk een facet van het probleem zullen inleiden. De~s forumavond is een van de ac tiviteiten in het ader van de zgn. „ontwikkelingsweek aan de VU. In die week zullen in alle faculteiten gast colleges worden gegeven over onder werpen die betrekking hebben op de problematiek van de ontwikkelings landen. 37. ba, 38. Tl.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2