Nederlands als muzische taal De Sades sadisme is tevens atheïsme Italianen investeren geld in postzegels JÜKUNST CULTUREEL VENSTER HELDER ESSAY VAN TAN WALRAVENS CORRIE HARTONG 60 JAAR Behoefte aan opleiding van choreografen ZATERDAG 19 FEBRUARI 196» Jubileumnummer van het Gregoriusblad schreven als het onder vinden van lustgevoelens door het toebrengen van leed aan anderen. Men kan erover twisten, of in de nei ging tot plagen al een sadis tisch beginseltje zit. Het wordt beweerd, maar ik ge loof het niet. Men plaagt graag degene van wie men honHt- t\rh lipht dan Jaséphine de Beauharnais, de 5 uit een serie z.g. Galgeboekjes mijdelijke smart dragen. Hij w nou, '.'TT, .7 j.* vrouw van Napoleon, aan de (Uitgave De Galge, Brugge, 183 al te zamen hedonist en stoïcijn. neckt sicn Als dit sadis- kaak In het grafschrift, dat De blz., 4,90). Het is een rustig en evenwichtig me moet voorstellen, dan is Sade zichzelf heeft toegedacht, van Wa,rnwn. da_ bezadigd in de uitgelaten- het wel sadisme in een noemde hij zich een „gevangene teert van 1952 uit de tijd dat 5®1* uitgelaten in de beza- homeopathische verdun- voimKhts- het h°ee m0^e tegorie 'vaifhêt "uitenmehsV, ning. Spelende hondjes die wellust en wreedheid. is het sa- Ln'ke? De'sade'V'doen Walra! het buitensporige of het lrans elkaar bijten beticht men disme een opzienbarend ver- ^er De Sade te doenJValra ce„dentaie behoort, ts hem toch ook niet van moordlust, schijnsel geworden. Trouwens: te~SpraSc dat «"«"■d. Voor hem houdt het be- er. j__ _i_r alles wat de mens betreft, wordt 6 t?. A. Het Gregoriusblad, het officiële orgaan van de St. Gregoriusvereniging, is zijn negentigste jaar ingegaan en daarom is het nu ver- ciaal jubileumnummer. Als ien (Sittard). Albert de Klerk Jan Mul e.a., de letterkundigen Zodra plagen sarren of trei- ^gggSn^QQr^fgmer"u^hUg ^rc^t ™en jVolgei^jDe, Sade wel °°k geen negatieve kenmerken hoofdthema van deze afle- (Haarlem), Han van Koert (Den als Harry Prenen, Jan Engel- teren wordt, komt de ach- geprojecteerd op het scherm van meer in. Het is volledig verdwe- vering werd gekozen Het Haag), Joop Schouten (Rijs- man, A. B. M. Brans, musicolo- tijg jg&^g|S - - Nederlands ala mnzisrhe wiJk)' Herman Strategier gen als drs. M. Geerink Bakker. Nederlands als muzische (Utrecht)t Toebosch (Bre- Maar er zijn ook, die ronduit taal waarop een aantal da)i Henk In 't Veld (Hilver- nee zeggen, zoals prof. dr. K. teren wordt. Komt ae acn- geprojecteerd op het scherm van g-JC de kou- in. Het is volledig yerdwe- tergrond van haat duidelijk de publieke belangstelling. Sexu- H^bSJedlneerSi tSrdood^roor- ncn u,lt zVnJeest. en hart> persoonlijkheden hun visie sunken Jan QÜ- PhB«n,«i«tajHJ- ha^n^ocW. ^idus -SK wordt als het ware een kritische tert gekoppeld en Kan in ae o geven. mond). uit. ele afwijkingen worden openlijk delingerTvan^e1)ustihToneeoorl en °?k uit die niet te. sit"ereun en uitvoerig beschreven. Want wdJiin De MoSsXerSe V waarin een atavistische ook over.de tegenpool van.het ^"00^0 «otief SpgezweeSe mens ontvangt dit recht van de lCxv nm. - - natuur, die nimmer doden zal zwaarste gevallen tot lustmoord cher-Masoch (1836-1895), name- zonder blinde hartstocht" (bL voeren. Hier wordt de naam sa- "Ik de b®"°®"e om nushandeld 13^ jjet is volgens De Sade dus c^oïiJhfanaiys^overgTat^En d^m^'met^ed? gebnükü^St en vernederd te worden, speci- de>'hartstocht ^i? dl doodslag zovalthet ^KU-deel: het Neder- het is pre^es±, wat Donation Vaatïfe iarenta"! he.W, geen onbekende klank i: Geen rust Verder vindt men er in een Ook protestants uitgebreide studie van prof. dr. J. Smits van Waesberghe over En in de pas opgerichte Neder zet motorisch-ritmische in landse Kerkmuziek- centrale, ge- groepsgebed en cantilatie". Piet vestigd in het Nederlands Insti- Viater achrij/t over „Het Neder- tuut voor K^holieke Kerkmu- en- giiukkig niet"tot"de'uiter- kolommen is enkele jaren gele- "rijheid en waarheid; slaan, zoals een moordenaar die landse lied tn de jeugd nun het ziek, vindt men ook het repertoi- munek l^list bmiktoar maar „„„sequentie betracht. Hij do® «m studie van Alfred Koss- dlJe b|M h'ta voor hem meM;t dat slachtoffer nog Gregoriusblad dr. B. Kohmann re nun de protestante kerken de de Nederlanders zeil moeten le- waj schrij afkom- mann besproken, die als inlei- onverbrekelijk samen en zo ziet de genadeslag niet ontving. Een oner het internationaal Vertaal- ,150 Psalmen de Jfonderdne- ren de eigen taal te waarde- ujt een oude adellijke (ami. ding diende voor twee verhalen Dc ei sadis. dergeUjk „verdreven en uitzicht- Congres te Kome en ohm konten gentien Gentngen de dn» boek- ren. lie (een voorvader van hem was van Leopold von Sacher-Ma- me tevens atheïsme is. Het een loos atheïsme is in de grond ge- nop de boek- en tijdschnjtbe- J s ,jje Aaem van net jaarQp het artikel van prof. dr. J. getrouwd met de door Petrarca soch- js njet een logisch gevolg van vaarlijk, oordeelt Walravens. De Smits van Waesberghe over vereerde Laura). De Sade heeft het andere; beide, sadisme en tijdgenoten van De Sade en de „Het motorisch-ritmische in een losbandig leven geleid en SchrÜVGr atheïsme, zijn tegelijk gegeven, nagentiende-eeuwse libertijnen niet alleen omdat men er veel t""c *1JW ua" uc «""wwrueii groepsgebed en cantilatie" (ge- zat jarenlang opgesloten in ge- De later geboren Dostojewski hebben gevoeld, dat hij hen onmerireiiiv. in treft maar uj^ev.aUe.n °Yer de vraag of het dachten over structuren en tem- vangenissen en krankzinnigenge- Dg gade was dus een zou schrijven: „Als er geen God aantastte tot in de kern van hun Alphonse Francois, markies De se*f.'. ^aa^s|e. 3aren de Franse rechtszalen. De Sade mist alle rust en alle zelfzeker- sprekingei Een belangwekkende uitgave. rooms-katho- uu6c«uuUi wc» uc viuug ui jici udciuen over structuren en tem S hï-J vrLuck a.n Nedorland, eigenlijk wel gezon. pi in de muzische expressie) hu. de orde is gestaldv antwoorden bevestigend: compo- protestantse kerken in beweging nisten als Marius Fluthuis, Guil- 5:: o.'t w-..Vr.'iÏS I: Ihime Landré, Bertus van Lier, dat Godfried Bomans, een der medewerkers, aldus formuleer de: „Of er in het Nederlands eigenlijk wel gezongen kan wor den", en waarachter de moeilijk heden van de rooms-katholieke liturgievernieuwing schuil gaan. Verandering Voor ons, protestanten, ligt de ze kwestie uiteraard anders dan voor de roorns-katholieken. Wij zijn al sinds de reformatie ge woon om onze kerkliederen in de volkstaal te zingen en onze kerkdienst wordt in het Neder lands gehouden. In de rooms-katholieke kerk POSTZEGELS, in Italië ja- den bevoordeeld door het feit, 1 enkele series postzegels woraen retllang geminacht als het uitgegeven door het Vatica3n (dat wordt "de mis'in hetLatijn gele- symbool van de gehate bu- weigert het aanua zegeLs dat van zen of gezongen. Maar sinds reaucratie met al haar geze- maken, waardoor het er toe bij- kort is alles aan het veranderen, gelde documenten en formu~ draagt de prijzen te handhaven) Over de vernieuwingen in de i- j. en de dwergstaat San Marino, die protestantse gezangen- en psal- Heren, nebben de laatste jaren een groot deel van zijn nati0naie menbundels behoef ik hier niet tn het land zeer sterk aan inkomen dankt aan de verkoop uit te weiden. Ze hebben menige populariteit geuxmnen. Z,j Ito .-.z- schok veroorzaakt en velen kun- worden namelijk thans gezien 12 procent heft op de verhandelde inclusief een betwist stuk UCt rm?oK1^rg7oS; «u W b in Peruviaanse grondgebied. De zegel —arden, met het vinden en invoeren van korte tijd rijk te worden. ren, geven het nieuwe kerklied, waarvoor stichten, minder vanwege zijn bestaat, is alles geoorloofd." De optimisme en van hun hoep op uitspattingen dan wel door zijn schrijver. In wezen doet het er gade wil, dat hem alles geoor- morgen: de mogelijkheid om r» tt tt vtivvv geschriften. In zijn roman Zoloé niet zoveel toe, of iemand zijn loofd is en ontmoet dan, via de eens mens te zijn. Drs. H. E. KOKEE- deux acolytes (1800) stel- denkbeelden in de vorm van be- rooms-katholieke kerk van zijn VAN DEN BERGE de hij het liefdeleven van schouwingen o[ ln de vorm ïan dagen, God die hem de voet dwars zet. Anders dan Voltaire, instantie voor ie stenen ais een verhalen ontwikkelt. In beide ge- die de kerk bestreed (écrasez machteloze die heel zijn leven vallen, impliciet of expliciet, l'infame) maar het geloof aan Godsidee beschimpt en ver komt hij tot een soort theorie. God overeind wilde houden, vo*"Jjj keert De Sade zich niet zozeer u^~ e wcg te ruimen en Bij De Sade is deze theorie tegen de kerk als wel tegen de al evfn machteloos staat tegeno- onverbrekelijk gekoppeld aan waarheid en tegen God. Walra- iu"r zijn strijd tegen God. Daarom vens is van De Sade's tekeer beroept de naam sadisme zich gaan tegen zijn Schepper onder P maar gedeeltelijk op de naamge- de indruk; hij erkent dat nie- «J. ""J" aangetast (bU ver De Sade. Een jonge Vlaamse mand in de achttiende eeuw zo auteur, Herwig Leus, heeft enke- consequent en razend tegen het Met dergelijke negatieve Ja- le geschriften van De Sade ver- overgeleverde godsbegrip gestre- kobsworstelingen waren en zijn taald (het grafschrift heel onbe- den heeft als de markies. Maar de meeste atheïsten niet ge holpen), t.w. Gesprek tussen een Walravens voelt er zich niet he- diend. Toch vindt Walravens, na priester en een stervende, De lemaal op zijn gemak bij. Buchenwald, De Sade een ziener waarheid. Een en ander over de Ergens beseft hij (hoewel hij en een profeet. „Sade heeft in het niet met zovele woorden 1800 beschreven wat Himmler in „II Collezionista" (de verzame- worden laar), het enige Italiaanse blad romans, gevolgd door - - - voor postzegelverzamelaars, dat schrift van de vertaler en vooraf- zegt) dat het op zijn minst ver- 1943 verwezenlijkt heeft en me- om de veertien dagen verschijnt, gegaan door een essay van de wonderlijk mag heten, dat mand is ooit zo ver gegaan in d< vertelde, dat de kostbaarste postze- onlangs overleden Vlaamse criti- iemand zo te keer gaat tegen analyse van het menselijk gel. die tijdens het congres ter ver- Cus Jan Walravens. Het boekje Iemand dié niet bestaat. Wie kwaad als hij" (bl. 40). 10R1 heet Marquis de Sade, het is no. zich zo opwindt over het niet p"r" Hli "",rd ,Mt bestaan van God moet Hem dan toch als een levende Werkelijk- VVdnnOOp heid tegenover zich zien. God 1 Peru" was. Hij werd in 1961 in Peru uitgegeven ter herinnering aan het bezoek van de toenmalige Italiaanse president Gronchi. De Peru moet gedood worden, daarop van filatelisten, dat onlangs in geen tot de populariteit van de Rome gehouden werd, bleek dui- belegging belangrijk heeft bijge- i delijk welk een nationale lief- dragen. Meezingen hehberij het verzamelen van postzegels geworden is. Ontel- Hausse In de rooms-katholieke kerk £aar v,Ia handels Het slot van Walravens' essay v~,t n,, j- (welk stuk het boekje opheft Dientengevolge is min? en boven het niveau van een pam- j VaiTeTgenaar verandè- werd'Ta^r u^'dTSat?? eeno- "gel van deze uitgave «5°/uï6 ..fïïinS Het) is indrukwekkend in de handelaren toe, dat mem vóór het filatelistenconeres omstreeks 20.000 gulden waard. De schrijve:r bh 37)helderziende wanhoop. Het slechts weinigen de gemakkelijk was pen G-onchi 130 000 lire (740 waarc^e van een blok van vier van Sa des persoonlijkheid s. verkrjjgt de indringendhei> E"- - StaTtSSÏ DaSrïsoSoZ °P bl^a 100 000 «ulden cade /el" van een tijdsdocument. oftewel 850 gulden. Khat' Walravens vindt De Sade geen Hjj noemt De Sade m€nsge. Allemandi vertelde, dat de post- ecnte atneist- worden destructie en negatie. Zij Vaticaan zegels van Vaticaanstad nog steeds die hem kwamen zijn er niet het meest in trek zijn daarna volg- ,£)e ware atheïst heeft eens en jn pesiaagd een nieuwe waar- De meest waardevolle Italiaanse den de herinneringszegels van de voor altijd beslist dat God niet kekf een nieuw geloof op te leeft een dergelijke - ren en niet te vergeten beleg- .^erkelijk sprake van een postzegel, modernisering: het Latijn moet war.n «amenir^romd in de specutetiehausse zeiden de Itali- legenheid nmr^n itnnr rio *ers waren samengearoma in ae 7^.itcorco vervangen worden door de volks taal, het kerkvolk moet veel nauwer betrokken worden bij de liturgie, moet meer en meer gaan meezingen. Paus en Conci- postzegel is een driedelige lucht- Italiaanse republiek en vervolgens bestaat; "in de meeste gevallen inwerk il postzegel, die werd gedrukt ter ge- de postzegels van San Marino. heeft h'H heiemaai niets beslist j w -eV^nSW_ 1S legenheid van de eerste postvlucht Andere gewilde uitgaven zijn die maar staat hij er huiten Voor ontzettende projectie van on- -- aanse. Zwitserse en Duitse verko- New York Rome. van de oude Italiaanse staten en JlV *r rt>rt Walravens vergaderzalen. pers op de bijeenkomst. Een ande- Hij werd nooit uitgegeven, die van Somaliland, dat nog heden bem geldt alleen nog de mens De Italianen hebben lang de re deskundige Umberto Allemandi, omdat de Amerikaanse postale ten dage zijn postzegels in Italië en de wijze waarop hij zijn ge- gewoonte aangehouden hun directeur van de gezaghebbende autoriteiten weigerden hem te laat drukken. luk kan verlengen en zijn onver- spaargeld te beleggen in voor- - j werpen als juwelen en goud, die njn aan dexa wens tegemoet „„derherig waren aan Infla- M gekomen en zo kwam op de s - internationale bijeenkomst in no vember 1965 te Rome de verta ling van de liturgische teksten in de landstaal aan de orde. Maar mm pin? Pr ook al een werd het een lucratieve zaak geld kleine stap verder door het pro- JUg^m^aak^dle^v^ lijkbaar waren met die van Wall Street. In september 1960 bedroeg de beursindex 14.000, 140 maal ho ger dan die in 1953. Maar in 1962 ondervond de eco nomie toch meer moeilijkheden. De koersen daalden en bleven daarna ongeveer op hetzelfde ni veau toen de eerste links-centrum regering gevormd werd en de elec- trische energievoorziening genatio- Bezorgd In ons land is het de St. Grego riusvereniging. die deze vernieu wingsdrang opvangt en in de -SL-- juiste banen wil leiden krach- naliseerd werd. Begin 1964 had tens haar doelstelling: de liturgi- sche en gewijde muziek te bevor deren volgens de kerkelijke nor men en richtlijnen. het dieptepunt van de perio de. die bekend stond als de „bosa- buffa" (de komische beurs), be reikt. De beursindex was toen ge- Belasting is gemakkelijk te ontduiken Zij toonde zich bezorgd over de onstuimigheid waarmee deze vernieuwingen hier en daar reeds ingevoerd werden, over de gevolgen hiervan (kerkkoren die zich ophieven) en over de onrust hierover onder het kerk volk. Een langzame invoering via een wel overwogen plan is no dig: er moet gezorgd worden voor de juiste Nederlandse litur gische teksten, voor de juiste daald tot 5500. Velen werden geruï- kerkmuziek en zeker mag het neerd en overal was een grote Gregoriaans niet onder dit alles gaan verdwijnen. In het Gregoriusblad vindt men de neerslag van deze werk- opzet: eerst (en dit gebeurt dit Omzet steeg Begin vorig jaar trad het herstel in. De saldi op de rekeningen van onderzocht of het Nederlands als de spaarbanken namen belangrijk muzische taal aanvaardbaar en toe en bedroegen eind november bruikbaar is. Vervolgens zal totaal '«l-UOO men het Nederlands als sacrale '^"k^oSK vfTgel'S taal gaan bekijken en dan ko- tot het jaar daarvoor en het hoog- men in het jaar 1966 - 1967 in ste inlegsaldo uit de geschiede- discussie „Het lied als constitue- nis. rend element in de gemeen- Het geld bleef echter op de ban- schap", „Het liturgisch- functio- ken staan ondanks de aansporm- tippI nsnèrt der nieuwe kerkmu- 8en Mwel van regeringszijde als neel. aspea der nïeuwe Kerxmu yan de kant yan de industr;e tot „mirakel" De spaar- echter min- muziek en liturgie". der geïnteresseerd en de totale ka- Men gaat dus stapje voor stap- pitaalsinvesteringen daalden in de je verder, daarbij contact zoe- periode 1964 - 1965 met 20 pro- kend met de protestantse ker- ce"1- ken. Zo werkt b.v. Frits Mehr- De postzegelhandelaren begon- tens, de cantor-organist van de nen echter begin 1964 te mer- Herv. Maranathakerk te Amster- ken. dat hun verkopen geleide- dam, mee aan de Studiedagen lijk toenamen. Half 1965 hadden van de Gregoriusvereniging. die die een zeer bemoedigende de nieuwe liturgie en de daarbij omvang aangenomen. Mede samenhangende nieuwe vormge- dankzij het feit, dat de filatelie ving behandelen, en hij heeft ziek". „Naar een nieuwe Htur- ^6^,^ om gisch- muzikale vormgeving en weer Gp gang te krijgen. „Oecumenische benadering van ders bleken ditmaal ec elders in Europa en in de Vere nigde Staten grotere populariteit verkregen had, stegen de prijzen in Italië snel. nat._ Het totale bedrag, dat ..i postze- j gels geïnvesteerd is, laat zich niet a gemakkelijk schatten. Men ver- ook de opdracht van de Gregori usvereniging aanvaard om Ne derlandse liturgische proprium- teksten te toonzetten voor meer stemmig koor en/of volk. Ande re componisten, die aviin^i_i. opdracht hebben gekregen, zijn ^oedt echter, dat per jaar bijna René Barten (Rotterdam), Otto gOO miljoen gulden aan postzegels Deden (Dordrecht), Ignace De wordt uitgegeven. SutUr (België). Matthieu Gee- De Italiaanse verzamelaars wor- IK VIND het formidabel wat er nu aan de gang is. En dat in zó korte tijd. Toen we jong waren, was er helemaal niets. Nu zijn er drie balletgroepen, vijf gerenom meerde balletscholen, een staatsexamen en een aantal mensen dat met moderne dans kunst experimenteert en dat nog kan be staan ook! Zo ziet Corrie Hartong de wereld van de Nederlandse danskunst. Corrie Hartong wordt woensdag zestig jaar. Zij heeft aan deze danskunst van het prille begin der twintiger jaren af mee-gepionierd. En zij kijkt nog even fris. enthousiast en meisjesachtig-onbevangen die wereld in als eertijds. Voor het balletminnende schouwburg publiek is zij behalve in haar vaderstad Rotterdam een figuur op de achtergrond. Voor degenen in de studio's en aan de andere zijde van het voetlicht der balletpo diums is zij van nationale betekenis. In enkele tientallen jaren is er iets gemaakt dat genera ties zou moeten kosten, zegt Corrie Hartong. Vanzelfspre kend zijn er dan dingen, die wij, als wij ze vergelijken met zaken in andere landen waar wel een lange traditie bestaat of met muziek, toneel of iets anders dat bij ons tra ditie heeft, graag anders zou den willen hebben. Groeiproces Zo hebben wij behoefte aan een goede opleiding van choreografen. Choreografie is een vak op zichzelf, dat gron dig moet worden geleerd. Het is echt niet zo dat een danser ook een choreografie kan ma ken zonder goede vakkennis, zoals men in ons land zo vaak meent. Maar dat be hoort ook bij het groeiproces en het heeft tijd, geld en ruimte nodig. Op scholen Er zijn hier wel goede dans opleidingen en het jonge Ne derlandse materiaal is veelbe lovend voor de toekomst. Maar het ballet moet nog een integrerend deel worden van de opvoeding van ons volk, zoals het met muziek en to neel al lang zo is. Er zijn jammer genoeg nog zo weinig leidinggevende figuren, die daaraan kunnen werken. Maar we zijn er wel hard voor aan het werk. De dans behoort net als de muzikale vorming op de scholen thuis. Als dat zo is, zal een gezel schap ook een plaats in de harten van de mensen krij gen als „iets van ons", zoals het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest of het Nieuw Rotterdams Toneel, of in Amsterdam het Concertge bouw Orkest en in Den Haag het Residentie-Orkest en de Haagsche Comedie. Maar zo iets moet ook groeien. Waar schijnlijk krijgt het Neder lands Dans-Theater het eerst zo'n achtergrond in Den Haag. Maar het heeft nog geen eigen plaats, geen eigen theater. Misschien heeft Het Natio nale Ballet nog geen eigen ge zicht, omdat de top daarvoor nog te veel wisselt. Maar het heeft ons wel iets gebracht van de glans van het ballet en dat is al heel wat. Prach tig werk doet Scapino. Jeugd- vorming kost veel tijd, er Corrie Harlong met de jongste klas van de aan het Rotterdams Conservatorium verhonden Rot terdamse Dansschool: verhand tussen ritme, klank en betveging. Leiders Ik geloof wel, dat het fij ner zou zijn. als er meer uitwisseling zou zijn met dansgroepen uit het buiten land. Maar dat is een heel persoonlijke mening. Europa is niet eens zo heel groot en daarin gebeuren allerlei inte ressante dingen. En ik geloof zeker dat er in de toekomst plaats zal zijn voor een echte moderne expe rimenterende groep. Maar dat zal nog wel even duren. Die zaken staan of vallen me. bezielende leiders. catastrofe, zegt Walravens. „Thans zijn wij er ons van be wust, dat wij vallen" (bl. 42). Hier zijn de sexuele aberraties van de markies verdwenen ach ter zijn destructieve werk in het rijk van de geest. Dit is een er ger kwaad geweest dan de lust' moorden, die hij theoretisch ver dedigde, hadden kunnen aanstich ten. Denkende boosheid is erger dan bestialiteit. Met De Sade heeft de duivel een domheid be gaan: hij heeft zijn eigen werk bedorven. Voor ops is dit even wel geen reden ons tegoed te doen over de slechtheid wereld. DR. C. RIJNSDORP Van het Reve onder de dichters? Wat zegt u daarvan? Een mens hoort ervan op: Opgehouden met roken ben ik, acht en dertig jaar oud, Begonnen gedichten te schrij ven. Zuipen en de rest net als vroe ger. Deze mededeling moet een ge dicht voorstellen: het eerste vai een bundel Zes Gedichten. De maker is Gerard Kornelis van het Reve. Ze zijn uitgegeven door Polak Van Gennep te Amsterdam in een bibliofiele edi tie van 100 exemplaren; het v> letje druks met veel wit kost de handel 45.-. Men betaalt blijkbaar ook voor het hand schrift van de auteur, want elk gedicht staat er tweemaal eenmaal (links) gedrukt rechts als facsimile van handschrift. Met poëzie heeft dit alles niets te maken, wel alles met het he dendaagse onbeschaamde exhibi tionisme en met de mogelijkheid munt te slaan uit een naam. Wat het veelvuldig gebruik hoofdletters betreft en het kwa- si-religieus gekwijl wordt men herinnerd aan de beruchte Bin- nen-Gedachten van Willem Kloos. Nu zo iets mogelijk gebleken is heeft het woord bibliofiel voor mij aan glans "erloren. Een uitgave op w.c.-paper voor cent (of 6, voor elk gedicht e cenO zou „authentieker" ge weest zijn. En nog te duur die eerlijke centen, doffe of glin sterende symbolen van zuini* heid. Ik geloof dat men, wat be treft d«» dingen di- zo maa drukt en verkocht kunnen wor den, met deze afval wel zo onge veer aan de grens gekomen i C. R. De Franse dichter, essayist i criticus André Breton, stichter van de surrealistische beweging te Parijs is vandaag 70 jaar geworden. De journalist, roman- en jeugdverhalensehrijver Toon J. Kortoom, bekend door romans over de Peel, hoopt de 23e februari 50 jaar te worden. Architect Jan Wils, ontwer- »r van het Olympisch sta dion, het City theater te Am sterdam en een aantal grote hotels, wordt op 22 februari 75 jaar. Architect Jan Wils Marino Marini, de meer malen bekroonde Italiaanse beeldhouwer, schilder en teke naar, die in 1959 de onthulling van zijn omstreden beeld „Ruiter" in Den Haag bij woonde en exposeerde in mu seum Boymans-Van Beunin- gen, hoopt de 27e februari 65 jaar te worden. JUBILEA De Chr. Zangvereniging ,Jiallelujah" te Rotterdam- Zuid recipieert 22 februari in het Wijkgebouw Lange Hille- weg i.v.m. een drievoudig jubileum. De vereniging be staat dan 35 jaar, de heer H. H. Huitema is 25 jaar diri gent en de heer C. de Reus 25 jaar bestuurslid. "TOEN 1 Het is de 20e februari 250 jaar geleden, dat de Engelse toneelspeler en schrijver Davld Garrick, beroemd door z(jn Shakespeare-vertolkingen, werd geboren. Hij is als laatste to neelspeler begraven aan de voet van het Shakespeare-gedenk- teken in Westminster Abbey te Londen. Op 23 februari is het een eeuw geleden dat voor 't eerst in de Volksraadzaal te Bloemfontein het „Volkslied van de Oranje- vrijstaat" door een koor ten gehore werd gebracht. Het ge dicht is van mr. H. A. Hamel berg en de muziek van de Haagse componist W. F. G. Nicolai. Het is ook een eeuw geleden op de 28e februari dat te Rotterdam werd geboren de Nederlandse humorist, komiek en zanger Leon Boedels. Hij was eertijds explicateur, regisseur en directeur van Flora te Amster- STRAKS Tot 27 maart toont een expositie in het Stedelijk Mu seum van Amsterdam met welke moderne middelen de Franse Citroënfabrieken pu bliciteit bedrijven. Er zijn o.a. brochures, kleurenfoto's, affi ches, logotypes en films. È"n van de zalen is geheel aan grafisch werk gewijd. Het ef fect van lichtwerking en op- jervlaktebenutting zijn andere aspecten vait Citroëns geheel eigen publiciteitsmethoden. Van vandaag tot en met 17 april zijn in het Haags Ge meentemuseum te zien: affi ches van toneelstukken, ge speeld door het gezelschap van Eduard Verkade, kamer schermen uit 1900, schilderij en van omstreeks 1940, batiks, tafeldamast, aardewerk, post zegels, tekeningen, houtsne den en glaswerk. Dit alles is werk van de kunstenaar Chris Lebeau, die in 1941 wegens hulp aan Joodse landgenoten werd weggevoerd naar het concentratiekamp Dachau, waar hij op 67-jarige leeftijd stierf. Wegens groiz belangstel ling zal Kurt Thomas een tweede koo iirigentencursus lei*en «.n wel ui i 3„ juni tot 9 juli ;n „Op Gou Ier. Wieken" te Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 18