Reformatie samenleving doel van A.R.-politiek Ambtsdragers willen niet met vrouwen samenwerken Neen tegen zondagsarbeid is neen tegen welvaart Protestanten in V.S. groeien weer sterker dan r.k. Een woord voor vandaag Vreugde van Puzzelhoek Vrijgemaakten willen Brazilië help en Ds. Raven mag preken voor groep-v. d. Zie] Bezwaarde chi geref. willen eigen orgaan MAANDAG 14 FEBRUARI Want wat baat het een mens, als hij de gehele wereld tuint, maar zichzelf verliest of zelf schade lijdt?" (Lucas 9 25). De gehele wereld winnen een enorm iets, geweldig. Ér zijn altijd mensen geweestdie de gehele wereld hebben willen winnenwat voor hen ook die wereld was. Er dag en nacht voor hebben gewerkt, geploeterd, gezwoegd, alleen maar voor dat ene. Geslaagde mensen, zijn ze genoemd, als ze waren waar ze komen wilden. Zij werden het stralend middelpunt van hun kring. En toch! Jezus gooit hun gehele status ondersteboven met die ene vraag: „Wat baat het een mens Om een uitdrukking van deze tijd, te gebruiken: Wat nu nog? Wat staat daar tegenover? Jezus waarschuwt: Wat bezit de mens als hij alles heeft, maar zichzelf heeft verloren of schade lijdt? Als hij, om het direkcer te zeggen, geen uitzicht meer heeft op een leven na dit leven? Er is het bekende verhaal van die enthousiaste jongen, die zijn leraar vertelde over zijn idealen. Het werd allemaal: En dan en dan. Eindelijk kwam hij bij de dood. Waarop de leraar vroeg: Ja maar, en dan? Dat is het kardinale punt. Miljoenen mensen zijn aan het eind van hun leven tot de ontstellende ontdekking gekomen, dat zij het accent verkeerd hadden gelegd. Zij hadden de wereld ge wonnen, maar stonden met lege handen toen God bepaalde, dat hun leven op aarde een einde had genomen. Ds. van der Veen als zendeling naar Kameroen <V»i Mr. Biesheuvel in Utrecht heuvel heeft zaterdag op de bui- 1*4- tengewone Deputatenvergadering ClH'lSl6H"Zl]Il van de ARP ziin partijgenoten op- 9 r verslaggevers) ROTTERDAM Tijdens het dingsweekend van de Unie van Bap- I tistengemeenten is gisteren in de kerkzaal van de gemeente Rotter- dam-Centrum afscheid genomen van| zendingspredikant ds. J. B. van der Veen en zijn echtgenote. In verband met het verplaatsen van de zendingsactiviteiten van Kongo naar Ka meroen, zal ds. Van der Veen naar Doua- la, hoofdstad van Kameroen, worden uitgezonden. Vanuit deze havenstad wordt alle zendingsarbeid in het land geleid. Het land telt ongeveer 30.000 bap tisten. Ds. Van der Veen was van 1951 tot 1964 werkzaam op een middelbare school in Kongo, waar hij zich verder bezig hield met de bouw van huizen en scho len. Mevrouw F. van der Veen-Vorste- veld was reeds voor haar huwelijk in Kongo bij de medische zending betrok ken. problemen als inflatie en loonin- met de Arjos als dat in zendingskringen nog steeds dedexering dat we er niet meer aan j bende voorop polste aandacht voor dit hoolds.uk be- ,toekomen aan christelijke Van zijn gemeente ontving ds. Van der I politiek te doen en de wereld te Inflatie Veen een bandrecorder met het verzoek T.afr,r.~r,-n, j„t. op die manier iets te laten weten van reformeren zoals de Bijbel dat van zijn activiteiten. ons eist." Fractieleider Roolvink, die zijn blik De bijeenkomst werd bijgewoond door op de toekomst richtte, pleitte voor 7tr,EZitier i?" ?"ropese Baptisten 1 Het beiirajn met de materiële din- onverminderde strijd tegen de inflatie. Zending dr. Henri Vincent (Parijs) en ,k d idt k t t „Wanneer de ontwikkeling doorgaat de secretaris, dr. Herbert Mascher uit ee" ^an- e.IK?. aa5 leIat 20 va?K tot a«™ a* 'fit ic Bad Homburg. van de ARP zijn partijgenoten op geroepen tot het voeren en bele- 1 1 1 ven van een werkelijk christelijke overscnaauwa politiek, gericht op reformatie, omvorming van de samenleving (Van onze parlementsredactie) in ons land en in de wereld. betweterigs en soms iets doms". Ver standig is om niet mee te doen aan de waan van de dag. Anderzijds waar- an 'es is schuwde spreker voor behoudzucht, ontevredenheid, dat de vreugde van zoals dez® 'P. de 3ai en 64 en b5 is wij moeten iessen trekken uit het r hrt dirWM-^B, ook Ia ie iwlJUA er .W»(fdi.T lanS- verleden. ;t Zou fout Het gereformeerd zendingscentrum door dreigt te worden overschaduwd. aa" o pet. per jaar), moet anopiag- sch dezelfde wijze door te geven te Baarn ontving vorig jaar aan extra „Ook onder antirevolutionaire mensen re termijn leiden tot een ondeimijning t giften een bedrag van bijna 650.000 tref ik zoveel ontevredenheid aan dat van de grondslagen van onze maat- Wij lezen vanavond Leviticus 9 vers 22 tot 24 en Leviticus 10 vers gulden. Hierin zijn niet begrepen de m-n werk er soms geheel door in' be- schappijstructuur en tot uitholling van 1 tot 11. extra gif-en, die bij verschillende zen-slair wordt e-enomen" aldus de he-1alle particuliere toekomstvoorzienin- «nkU.bi»»^ wlftdsmanl d?e «Terdafmiddag --«- zwakken en misdeelden in de samenle- j ving te kort wordt gedaan", aldus de heer Roolvink. Mr. Roosjen („Ik ben me bewust dat ik tot de „mannenbroeders" word ge-j rekend. 't Zij zo") dook in de historie van de ARP. De grondleggers en pio- niers van die partij hebben zich door; het „fiasco"-geroep van hun tegen-1 standers noch door de stem van de; tijd en de vijandschap laten ontmoedi- gen en remmen. Spreker riep op tot die oude ARP.; Globaal genomen zijn de jonge; ,onze kring" niet afkerig van i I uiuiuiie. voor mij geiat nog onver- soort Gideons-lkc>rt: Er staat geschreven en er is vragen wel óp een uitdagende i geschied." ;naar het christelijke van zo'n partijl Het lijkt zo flink en moedig af teDoorgaans zijn ze minder geïnteró rekenen met wat gebeurd is, maar inseerd in het financieel-economis" het „schoppen tegen het verleden" beleid dan in het „authentiek cnri proefde mr. Roosjen „iets arrogants.lijke van een christelijke partij Ds. Lammens' antwoord op de i hoe een politieke partij in de belanj stellingssfeer van de jongeren kd worden gebracht, luidde: „In ieder g6 val niet door hun van alles en nog wi te beloven". Van hen zal iets gevraag h«, „d.t we zó druk bezig zijn met 1 onver- ÏSmSV iartij^Maar Kruiswoord-puzzel het fen die niet waardevast zijn Tegen - Utrechtse Tivoli als eerste van vier ide„ overdreven verwachting dat het sprekers het woord voerde. inflatiespook binnen enkele jaren ge- Na hem spraken de AR-fractielei- der in de Tweede Kamer B. Roolvink (over „De blik vooruit"), de tweede voorzitter van het Centraal Comité A. B. Roosjen („Hou en Trou") ZEIST De centrale kerkeraad kraai (gewestelijk). 25.- lijdzaam, *.1™?* 'hfrv°nnde gemeente in bloem, 29. overschot, 30. vreemde Zeist heeft uitvoerig van gedach- munt- I ten gewisseld over de vrouwelijke ambtsdragers in de gemeente. De j laatste jaren had men slechts in een wijk vrouwen in de kerke raad, nu zitten er dames in vier wijkkerkeraden. In Zeist maar ook in andere plaatsen ontstaan nu moeilijk- I heden, omdat er leden der ge- j meente, maar ook wijkkerkera- den zijn, die bezwaar hebben te- gen vrouwen in de ambten. Zij me-1 I nen dat hun bezwaren van prin- cipiële aard zijn, maar de voor- I standers van het bekleden van ambten in de kerk door vrouwen beroepen zich eveneens op de bij bel. Over het in de centrale kerkeraad van de hervormde gemeente te Zeist be sprokene licht het kerkblad van die gemeente de leden nader in: De moeilijkheden komen doordat bij verscheidene gelegenheden, bijvoor beeld in kerkdiensten die onder ver antwoordelijkheid van de centrale kerkeraad vallen, ambtsdragers uit verschillende wijken met elkaar dienst doen. Degene die bezwaar nebben tegen „de vrouw in het ambt" willen, als het kan, geen dierst doen samen met een vrouwe lijke ambtsdrager. Anderzijds zijn de vrouwelijke kerke- raadsleden, wettig gekozen door de gemeente, ambtsdragers in voile rechten, aan wie niemand hun plaats in de gemeente kan ontzeg gen. Wat moet er gebeuren? De tegenstanders beroepen zich op de Bijbel en de voorstanders verdedi gen hun opvattingen met Schriftuur lijke argumenten, beide groepen ma ken deel uit van de ene gemeente, ze zullen eikaars standpunt moeten accepteren en elkaar in christelijke liefde verdragen. sluit genomen maar het aan het mo- deramen overgelaten een (wijze) be slissing te nemen. Dat zal geen prici- piële uitspraak zijn, maar een prakti sche regeling waarbij geprobeerd, wordt zo veel mogelijk met de be-1 zwaring rekening te houden. Voor een principiële uitspraak, die onder schreven kan worden door de hele gemeente, is het nog te vroeg. We, leven met elkaar in een gemengde gemeente en zullen dat zo verant woord mogelijk moeten doen, meent de kerkeraad. de Heemsteedse gereformeerde predi-Bestrijding van de inflatie vraagt met jkant drs. G. N. Lammens („De partij]name ook om een internationale van morgen"). Ondanks sneeuw en [aanpak (Brussel), ijzel werd deze Deputatenvergadering, die tevens was bedoeld als een soort i Waarschuwingen als dat jaren geleden gebeurde. Een boodschap wordt gebracht om gehoord te worden. En dat moet in de taal en stijl van het heden. Maar onder alle, zich wijzigende vormen en tijden blijft de doelstelling zelf onveranderd, heel van 7^^'^ll^éTe- goeó. als toen beoogt de ARP nu meende spreker gelukkig zijn wanneer wij erin slagen Jten ,3aat de jaarlijkse prijsstijgingen van 5 pet. tot b.v. 1 a 1% terug te brengen". moeten worden: ontwikkelingshulp dienst aan zwakken en bejaarden enfci Spreker pleitte ten slotte voor een spt ciale afdeling van de ARP die in nau(0 we samenwerking met de ARJOS co» tact legt met de jongeren. ie In de ochtendvergadering werdf' ven, meende sprener ernsug te moeten i ,,-n- 5lcumu"5 caiu5w™re waarschuwen. „Wij zullen al bijzonder!]1^ ®va|?®ellsche staatkunde, het volk )en aanvaard tot wijziging van ten baat tijstatuten in verband met de gewijzi. de reglementen voor de kandidaatstel, ling voor de Tweede-Kamerverkiezi Partij van morgen Vertikaal: 1. boom, 2. palmboom, 3. zuster, 4. laag schoven op de dorsvloer, 5. oorlogsgod, 6. begrip. 8. aantekenboek, 9. eerste boek van Mozes <afk), 10. keurig. 12. gemeente in Drente, 14. soort kers, 18. gezamenlijke hoeveelheid, 19. Oplossing vorige pnzr.e' Horizontaal: 1. baret, 4. po, 5. of, 7. nota. 9. spie. 11. beo, 12. pat, 14. els, 16. tg, 18, An. 19. af. 20. ei, 21. ba 22 de 23.. as. 25. R.D., 27 dog. 29. bok ,13. eek. 33. sela, 35. aren. 37. na, 39. al, 40. maand. Vertikaal: 1. bot, 2. rij, 3. top, 4. poot, 6. fien, 7. ne. 8. a.p., 9. st, 10. el, 11 .baard, 13. as, 15. sterk, 17. ges, 18. aar, 23. Agen, 24. po. 26. deel. 28. os. 29. ba, 30. ka. 32. en 34. lam, 36. rad, 38. ha. Prof. W. Röpke overleden laatste appèl voor de komende verkie zingen, nog door ongeveer duizend antirevolutionairen bezocht. Mr. Biesheuvel, die nu niet over de actuele politiek wilde spreken en zich beperkte tot een „opwekkend woord", meende dat er anno 1966 unieke kan sen liggen voor een christelijke poli tiek, die streeft naar een meer harmo nische nationale en internationale sa menleving. „Er valt binnen onze gren zen nog bergen werk te verzetten voor een christelijke partij. Zelf ondervind ik dat elke dag". In dit verband waar schuwde de bewindsman voor over schatting van de overheidstaak en j onderschatting van de krachten die in het volk zelf leven. „De balans mag niet naar de kant van de overheid AR-zijde te gen de gevaren van een inflatoire be- grotingspolitiek hebben socialistische kritiek uitgelokt. In dat verband is zelfs het woord „conservatisme" geval len. De heer Roolvink wees die kritiek scherp van de hand. De AR heeft op de gevaren van het ambitieuze rege ringsprogram gewezen, maar de essen tie van dit program niet aangetast. „Wij zijn de enige fractie geweest, die b.v. met grote duidelijkheid heeft ge steld, dat de post voor de ontwikke lingshulp voor ons onaantastbaar is". „Maar als iets nu niet in een jaar kan, is het dan conservatief in de verkeer de zin van het woord dat men het realisme opbrengt om er iets langer over te doen?" „Neen, wij weigeren een solied beleid op één lijn te stellen Ds. Lammens richtte zich namens de jongeren tot de partij. Hij verzocht de ARP dringend, in de jongerenwereld aanwezig te zijn „en dan niet meteen met een enorme loudspeaker maar met zeer gevoelige microfoons". Naar zijn indruk zal de „partij van morgen" het niet slecht doen; want „voor mijn besef doet de jeugd van tegenwoordig het in tal van opzichten beter dan die van vroeger". als socioloog internationale bekendheid heeft gekregen. Hij was een van de be langrijkste woordvoerders van de neo-li- beralistische stroming in de economie. Hij doceerde in Jena. Graz en Marbrugj doorslaan. Het is nu zaak de geestelij-met conservatisme, en dan bedoeld in ke en materiële krachten in ons volk de zin van reactionair", te mobiliseren en de komende staten- Een goed sociaal-economisch en fi nancieel beleid vergt rechtvaardigheid ten opzichte van het gehele volk, inclu sief hen die geen belangengroep achter zich hebben, „Vandaar dat wij Na de noodzaak van een reforme rende invloed op het qebeuren buiten riiir«~ ionze landsgrenzen (Europa, het ont maakte d tdat3hij!u7ikke!ingsproces tn de arme landen) commissie voor werkloosheid, totdat hij,. - in 1933 door het Nazi-bewind wegerin^'^vbeir onderstreept, besloot de „liberale-nationalistische en anti-radicale ritster: „Er is voor ons antirevolutio- inzichten" werd ontslagen. 'nairén alle reden onbezorgd en blij te gedogen of er aan meewerken, dat gevolge van de druk van welke belan gengroep dan ook aan het door de overheid te handhaven recht van de Beroepingswerh GEREF. KERKEN Beroepen te Pernis: E. A. v. Es te Dub beldam. Bedankt voor Wassenaar-zuid: mr. dr. J. Ozinga te Lunteren. Preperatoir examen: Kand. E. Wierum, Bernouilleplein 26 b te Groningen is prep. Dat betekent dat nu eens de een dan eeex maar i v.m. stage nog niet beroep- j- ERGERNIS GEREF. KERKEN (vrygem.) GEREF. GEMEENTEN C. Harinck te Ds. H. W. Meihuizen hoopt zaterdag-1 middag 19 fdbruari om drie uur zijn i openbare les uit te spreken ter gelegen heid van zijn officiële aanvaarding van; het lectorambt aan de doopsgezinde! kweekschool in de mennonitiea. De ge-i beurtenis vindt plaats in de doopsgezinde kerk Singel 452 te Amsterdam. weer de ander de minste zal moeten willen zijn, niet twijfelende aan de ernst van elkaar en elkaar zo min mogelijk ergernis gevend. Het kan ons tot troost zijn dat dit geen ty pisch Zeister probleem is. Op véle plaatsen in den lande probeert men een oplossing te vinden die zo goed mogelijk past bij de plaatselijke omstandigheden. En dat de Hervormde Kerk in haar geheel nog wennen moet aan de nieuwe ambtsdragers blijkt wel uit het kerkelijk taalgebruik, dat nog hardnekkig spreekt van „vrouwelij ke ambtsdragers", terwijl men mocht verwachten dat de term „ambtsdraagsters" reeds ingang zou hebben gevonden. De Zeister kerkeraad heeft geen be- Economie is gebaseerd op continu-arbeid Wapenveld over zondag Grote gevaren stremmingen en een recessie van de welvaart, als het daarbij blijft. Dit houdt een radicaal vreemdeling-zijn van alle christenen in zich. Dit bete kent een weigeren van de vruchten van de welvaart, omdat zij mede zijn voortgekomen uit zondagsar beid. Een radicaal neen laten horen en ondertussen voluit meedoen met het plukken van de vruchten van de huidige technische en economische ontwikkeling en het stellen van loon eisen zou een tweeslachtigheid zijn,| die voor het Aangezicht Gods niet] kan bestaan! De zondagsarbeid aanj degenen, die geen bezwaren hebben, overlaten en ze dan toch min of meer accepteren, moet onder hetzelf de oordeel vallen." gen en de vaststelling van het Prograi van Actie. Na enige discussie accept teerde de vergadering ook een vooïc' stel om de contributie-afdracht t- koppelen aan een indexcijfer van d lonen (enkele tegenstemmers). cl Aan koningin Juliana werd een tele grafische groet gezonden. De vergad£< ring werd o.m. bijgewoond door dl ministers Smallenbroek en Diepen» horst en de staatssecretarsissen Va1' Es, Bakker en Grosheide. Kerkgang loopt echter terug (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Wil men de zondag goed kunnen vieren, dan is het ook nodig, dat het dagelijk se werk tot stilstand komt. Con tinu-arbeid vernietigt de rust van de dag gewijd aan de dienst van de Here Cristus. Dat onze econo- dag eens jets goeds lezen over de Bij mie geheel op het bestaan van bel en de godsdienst, of althans litera- continu-arbeid is gebouwd, toont e,en P°s'l'f' c?rl!l?!yk,e, st,r„e>, J x 1. x f J X 1 king. Laat men de kerkdienst (niet aan dat het fundament van onz>- alleen de prediking) aandachtig vol samenleving onchristelijk is. Het gen, overdenken en onderling bespre economisch stelsel is ontworpen ken. Laat ook de kinderen met hun j j. j x spel bemerken dat de rustdag een door mensen die de welvaart van fgestdag groter belang achten dan Gods ge nadige regeling van het arbeids proces. Op de grote gevaren van de zondags- t Dit betoogt de Rotterdamse hervorm-1 arbeid gaat vooral drs. Van der Vel- j een aarzelend ja. Zondagsarbeid kan de predikant dr. H. Goedhart in het [den in. Hij is predikant te Renkum|njet funest zijn voor het geestelijk le dezer dagen verschenen dubbelnum- (in de nabijheid van grote continu-pa- ven, ais de werkers staan in een le mer van Wapenveld. Dit blad, een pierfabrieken). De zondag hebben we vend geioof en de daarmee gepaard uitgave van de reunitas reformat aqui- nodig, zo schrijft hij, om ons te kun- gaande rechte blik op hun arbeid, a reformanda, een reunistenorganisa- nen stellen onder de dienst van Woord waartoe zij geroepen zijn. "en sacrament, om te verkeren in de tHet missen van een deel van de gemeenschap der gelovigen, waarin zondag wordt dan gezien als een offer, het geloof functioneert. i gevraagd en gebracht terwille van de „Dit geheel of gedeeltelijk le moe- di: ÏÏSnïk™ e,??„dr„nghl; "héM moeten verrichten zich gedre- die van het betrokken zijn op het, ff„_ i» - ,--. Woord Ood, kan afvoeren. We moee„ waarlijk" ge^Sjpt ci.x. echte solidariteit rondom hen (Van onze kerkredactie) NEW YORK De groei van de Amerikaanse kerken heeft zich ook in 1965 verder voortgezet. Op vallend is, dat de protestanten thans sterker groeien, dan de rooms-katholieken. Ook de bijdra gen aan de kerken blijven sterk toenemen. Het kerkbezoek ver toont echter een neiging tot dalen. Volgens het Jaarboek van de Ameri kaanse kerken voor 1966, dat dezer dagen is gepubliceerd, tellen al de x\merikaanse kerken, sekten en syna gogen volgens de laatste gegevens sa men 123, 307, 449 zielen. Dat is een toename in 1965 met twee procent. De totale bevolking van de Verenigde Sta ten nam vorig jaar maar met ander half procent toe. De laatste twintig jaar is het aantal Amerikanen, dat zich niet tot een be paalde kerk of religieuze groep re kent, gedaald van 50 tot 35,6 procent. Vooral de rooms-katholieken zijn in deze periode sterk gegroeid. Opval lend is echter, dat voor het eerst in vele jaren nu het protestantse groeige- middelde weer hoger ligt, dan het rooms-katholieke. Thans is 35,9 pro- c«nt van de bevolking protestant en 23,9 procent rooms-katholiek. Versplintering Het jaarboek vermeldt 221 protes tantse kerken met 68.229.478 zielen. Dat lijkt een grote versplintering. Iu werkelijkheid behoren echter meer dan 46,3 miljoen Amerikanen tot de tien grootste protestantse kerken. De Offer Zo komt de Renkumse predikant tot (Van onze kerkredactie) i De aandacht is speciaal op Brazilië gevestigd, omdat er in Monte Alegre ZWOLLE Ook in de Gereformeer- een landbouwkolonie van gereformeer- t "J16" v J gem aa kt1 eeft het be-!den (vrijgemaakt) is, die blijkens het sef, dat men een taak heeft op het laatste handboek 133 zielen telt. Kolo- gebied van de ontwikkelingshulp. De nievorming met het oogmerk ten goe- gedachte gaat daarbij uit naar Brazi- de van ^et ontvangende land werk- lie. Aanstaande donderdag zal in Zwol- zaam te zijn wordt thans gewaardeerd le een vergadering worden gehouden, j tegen de aanvankelijke theorie in, dat waar getracht wordt een gereformeer- de emigrant in het nieuwe land moest de lUchtur voor ontwikkelinipdmlp in opgaan z^jf, heeft men vorm het leven te roepen. van emigratie aangemerkt als de beste In het decembernummer van „Ambti ontwikkelingshulp, omdat en Plicht", het orgaan van'he" irefó" "iS'wKind'rmrt dit meerd maatschappelijk verbSnd en Iv,n h«'and. aldus tr. Glas. het gereformeerd sociaal en eeono-1 Omdat van de kant van de Neder- misch verbond, wijst ir. A. Glas te landse overheid alle steun mag wor- Arnhem er op. dat er voor flinke jon- den verwacht, wil men de handen ge boeren ruime perspectieven in het ineen siaan en een stichting in het buitenland bestaan. Met name in Brazi- ieven roepen, die als overlegorgaan lië ligt een werkterrein, zo uitgebreid, ,zal kunnen fungeren tussen de Neder- dat men zich af moet vragen, of hetlandse regering en het land, aan wie wel verantwoord is. dat boeren in hart huip geboden moet worden en nieren wegens gebrek aan mogelijk- tie van (voornamelijk) gereformeerde bonders, heeft haar jaarlijkse dubbel nummer dit jaar gewijd aan het the ma „Arbeid en rust." De schrijvers zijn ds. A. J. Jorissen, mr. L. J. M. Hage, drs. J. J. Bos, dr. W. Albeda, dr. H. Goedhart, drs. M. J C. van der Velden en ds. B. J. Wiegeraad. Vooral de artikelen van de laatste drie zijn van belang, omdat zij ingaan op de zondagviering. Dr. Goedhart wil in zijn artikel elk wettisch sabbatisme vermijden. (Hij betreurt het, dat in de Nederlandse vertaling van de catechismus in de bespreking van het vierde gebod (zon dag 38) het woordje „sabbat" is inge slopen). Nimmer mag de rust op de eerste dag der week als het doel van het vierde gebod worden opgevat. Ze is middel tot de dienst van God. „We mogen op de rustdag met Gods heden hier te lande een beroep buiten de landbouw zoeken. Wel moet men niet gaan om een goede broodwinning, Tot de initiatiefnemers behoren be halve ir. Glas ds. D. Los te Groote- gast, die tot medio 1965 predikant in Monte Alegre, en de heer J. Meye- ring te Zwolle. Woord Gods kan afvoeren. We mogen ook de sociale functie van de zondag niet vergeten: het is de dag van het gezin, vaak de enige dag. waarop het gezin tenvolle als gemeenschap kan functioneren. Het is voor de hand lig gend, dat de afwezigheid van de vader op zondagen de ontwrichting van het gezin in zich kan bergen, de moeder zwaar belast en vooral de kerkgang van het hele gezin in gevaar brengt, met de daarbij gepaard gaande ver vreemding van de kerkelijke gemeen- .iSi dan, °°k' ,da! IMÏoudt bij voorteeïd m. dl't b™d"e zondagsarbeid voor velen als een lastvaststelling van tijdstippen voor kerk gemeente samenkomen om het evange- wordt ervaren en onvrede met zich diensten en andere kerkelijke activitei- üe te horen verkondigen, waarin de I meebrengt, wat weer de hele sfeer ten rekening gehouden wordt met de ware rust wordt aangeboden. De mo- van het gezin niet ten goede komt en ploegendiensten, zodat het gemis zo derne mens wordt echter door onrust, de waardering van de arbeid doet da-1 klein moeeliik umrHt 9.hn..^n a* staat en hen niet als halven be schouwt." „In de gemeente zal enerzijds ge waakt moeten worden tegen lichtvaar dig aanvaarden van zondagsarbeid zon der de gevolgen te overwegen, ander zijds zal de gemeente er voor moeten zorgen, dat de werkers in de industrie zich bij haar werkelijk thuis voelen. Zij moeten weten, dat er aan hen ge- j i-x jx j.. er kjj koren. dacht wordt - Classis Enschede: (Van onze kerkredactie) ENSCHEDE De classis Enschede der Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) acht vrijgemaakt-gerefor- meerde predikanten gerechtigd voor te gaan in de diensten, die worden belegd door de groep rond ds. A. van der Ziel in Groningen. Aanleiding tot deze uitspraak was een conflict tussen ds. W. G. Raven te Almelo en zijn kerkeraad. Ds. Ra ven heeft gepreekt in „Ons Cen trum" te Groningen voor de mede standers van ds. Van der Ziel. De kerkeraad verbood het hem vervol gens, waarna ds. Raven bij de clas sis een bezwaarschrift indiende. De classis sprak met algemene stemmen uit. dat het verbod van de kerke- voortgedreven, ook in de kerk. De len- kerkdiensten moeten kort zijn, omdat het. zegt men, niet mogelijk is de Toch gevn neen klein mogelijk wordt gehouden. Bij de industrie zal moeten worden aange- I drongen en met klem op een zodanige ploegenindeling, dat kerk- aandacht lang bij de preek te houden.; Toch wil drs. Van der Velden geen De mens van heden heeft evenmin j radicaal neen tegen alle industriële lust in de kennis van Gods wegen, als j zondagsarbeid zeggen. Zij is nu de mens uit de oudtestamentische tijd. eenmaal gezien de economische en Vol onrust zijn we. Gauw de kerk uit! technische ontwikkeling (die we toch,vuaj ,W1UCC1U En dan, lieve mensen, en dan? Dan! allemaal positief waarderen) noodzake- voor kleine kinderen zodat vader én vervelen de jongeren zich spoedig en l«k. moeder ter kerke kunnen gaan. halen allerlei kattekwaad uit. Positie- „Een radicaal neen zal de conse- Arbeid en rust Dubbelnummer i ve levensvulling is hun zowel als vele quenties moeten willen aanvaarden£pnv^ld- £2t*]lün„ d®or /Jlf? ouderen vreemd. Laat men op de rust-1 van dreigende werkloosheid, sociale' -- B ro gang voor ieder mogelijk blijft. Daar naast kunnen andere maatregelen ge nomen worden om de meer beperkte mogelijkheden tot kerkgang ten volle te laten benutten (bij voorbeeld oppas dc administratie te overige 21,9 miljoen verdelen zich i in 211 kerken, die gemiddeld ongeved honderdduizend leden hebben. Onder de grootste tien protestante kerken behoren drie groepen van baf tisten, die samen tot 18,8 miljoen It den komen. De drie grote lutherse ken ken hebben 8,3 miljoen zielen. Voorts behoren tot de grote tien <J|' Methodistenkerk (10,3), de episcop» len (3,3), de presbyterianen (3,3) e: de Verenigde Kerk van Christul (2,2). De Rooms-Katholieke Kerk heef 45,6 miljoen zielen, de gezamenlijk oosters orthodoxe kerken 3,2 miljoe: en de Joodse gemeenten 5,6 miljoen. Spreken de ledenstatistieken vai sterke vooruitgang, het resultaat va1 het Gallup-onderzoek, dat elk jaa uaar het kerkbezoek wordt ingesteld wijst in een wat andere richting. 1 een willekeurige week van 1965 gin 44 procent vande volwassen bevol king naar de kerk. In het jaar 196! was dat nog 45 procent en in 1955 4! procent. Het onderzoek wees uit, dat twej maal zoveel rooms-katholieken dj kerkdiensten bezoeken, dan de pro testanten. Onder de protestanten gaai de lutheranen het best naar de ker^ gevolgd door de baptisten. Hoe beté schoolopleiding, des te regelmatiger i ook het kerkbezoek. Tevens heeft de Nationale Raad va Kerken enkele cijfers gepubliceer over de kerkelijke bijdragen in 196 in 41 protestantse kerken. Deze kei ken brachten honderd miljoen dolla in één jaar bijeen voor de zending. D lijkt veel, maar in totaal gaven d leden van deze kerken bijna drie mi jard dollar aan het kerkewerl Terwijl hiervan slechts drie proeei aan de zending ten goede kwam, wei meer dan twintig procent besteed aa kerkbouw. Gemiddeld gaf elk kerklid 72 dolla Ver daarbovenuit torent het gemidde de in de kleine Vrije Methodistenker; waar per lid 258 dollar werd gegi (Van onze kerkredactie) SLIEDRECHT Naar wij vernemi is er vrijdagavond een samenkom geweest van een aantal afgevaardigd! van kerkeraden van christelijke ger formeerde kerken. Deze samenkom had geen officieel karakter. Gesproken werd over allerlei ve schijnselen binnen de Christelijke Cl reformeerde Kerken, die bij deze ke keraden verontrusting hebben gewei Met name werd hierbij gedacht ai verschillende besluiten van de genera raad zich niet met recht op Schrift i synode. De nadruk werd gelegd op h en kerkorde beriep. Het bezwaar-1 gemis aan en de verschraling van schrift van ds. Raven werd gegrond verklaard. Naar wij vernemen, kan deze uitspraak van grote principiële bete kenis zijn. Velen in de Gereformeer de Kerken (vrijgemaakt) stellen zich op het standpunt, dat het princi pieel onjuist is, om een groep, die zich (om wat voor reden dan ook) volgens artikel 31 der kerkorde vrij maakt van een plaatselijke kerk, ge heel te isoleren. Verscheidene predi kanten gaan daarom demonstratief preken voor de groep-Van der Ziel. om de band met deze groep te bewa ren. Verwacht kan worden, dat dit er door de classisuitspraak meer zul len worden. schriftuurlijke bevindelijke prediking, De vergadering was van oordeel, d het ieders roeping is, om op de rech wijze onder de zegen des Heren te a beiden tot bewaring van „het pand de Christelijke Gereformeerde Kerki ons toebetrouwd". Uit haar midden benoemde de ve gadering een commissie, die wegen middelen moet zoeken, om op kor termijn tot de uitgave van een eig< orgaan te komen. In de toekomst hoo; men in breder kring samen te kome Van ongeveer vijftien kerkeradi waren afgevaardigden aanwezig. D hadden er meer kunnen zijn, als weersomstandigheden beter waren gi weest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2