Oecumenisch testament
van dr. Visser 't Hooft
SPAANSE SINAASAPPELEN
SAPPIGER DAN OOIT
Miele er is geen betere!
Een woord voor vandaag
Indische yogin
Nederlandsche
bezoekt
yogins
België wijst
Nederlanders
uit
Wie wordt de nieuwe
Secretaris - generaal
Ds. H. Bartlema nu
in uniform
weer
a
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
Ds. Sillevis Smitt overtreedt
geen kerkelijke besluiten
\TOE\SDAG 9 FEBRUARI 19t|ni
Centraal Comité van Wereldraad in Genève bijeen
,JCeer terug naar uw huis en verhaal al wat God u gedaan
heejt" (Lucas 8 38).
De bezetene is genezen. De omstanders hebben er zich van
kunnen overtuigen. Wat er is gebeurd heeft niet nagelaten
diepe indruk op hen te maken. De geesten voeren in een kudde
zwijnen en die kudde stormde langs de helling het meer in en
verdronk. Dat is dan wel een ontzaglijke schade. Ach, Here,
het is geweldig wat U heeft gedaan, maar zoudt U asjeblieft
van ons willen weggaan? Wat Jezus doet is prachtig, zolang
het hun geen nadeel berokkent.
Neen, graag weg van hier. Geen contact meer tussen ons. We
zullen het verder zelf wel zien klaar te spelen.
Maar nu de man, die genezen is: Here, laat ik bij U mogen
blijven. Een onbegrijpelijke vraag? Geenszins. Jezus biedt hem
veiligheid. Hij heeft ondervonden dat de Here over een enorme
macht beschikt. Niet weggaan, neen, Zijn nabijheid zoeken.
En dan komt dat antwoord, dat de man misschien heeft teleur
gesteld: Ga terug en vertel de mensen wat er met u is gebeurd.
Met andere woorden, Jezus draagt hem op te getuigen.
Het is een woord, dat we ons ter harte kunnen nemen. De
mens, die de genade van de Here heeft ondervonden, heeft de
neiging zich af te zonderen. Daar is de boodschap: Draagt het
uit, vertelt erover, gaat de wereld in en verkondigt Mijn lof.
Wij lezen vanavond Leviticus 2 vers 1 tot 16.
(Van onze kerkredacie)
GENÈVEDr. W. A. Visser 't Hooft heeft zfjn „testament" inge
diend bij de Wereldraad van Kerken. Voor het laatst bracht hij
verslag uit van het Centraal Comité, het hoogste bestuursorgaan van
deze organisatie, dat gisteren voor zijn jaarvergadering bijeen kwam.
Maar voor wie het testament in het bijzonder bedoeld is, weten nog
slechts de ingewijden van de benoemingscommissie, die de naani (of
namen) moeten voordragen van de te verkiezen secretaris-generaal.
Het is waarschijnlijk het best bewaard gebleven geheim uit de ge
schiedenis van deze oecumenische beweging.
Het jaarverslag van de vertrekken-De oecumenische beweging omvat
de secretaris-generaal droeg duidelijk
het kenmerk van een testament. Het I
was vrijwel in het geheel niet gewijd j
aan de oecumenische gebeurtenissen
van het afgelopen jaar, het gaf een
stuk interessante geschiedenis, maar
was vooral belangrijk om de lijnen
die voor de toekomst werden uitgestip- i
peld.
Na twintig jaar staat de oecumeni
sche beweging voor een nieuw begin,
zei dr. Visser 't Hooft. Maar het ligt in
de aard van een oecumenische bewe
ging om steeds weer een nieuw begin
te maken. Vier punten komen naar
1966, een buitengewoon jaar
Ons bracht de zomer bar veel regen - maar In Spanje
rijpen de sinaasappelen in de brandende zon. Pluk-
vers, vol vitamine C krijgt u ze nu thuis. Want u weet
Spaanse sinaasappelen zijn met een paar uur in Neder
land. Goed besluit deze winter iedere dag een sinaas
appel uit Spanje - lekker en gezond de winter door!
nu na twintig jaar, de twee jaren
van voorbereiding voor de Amster
damse assemblee van 1948 meegere
kend vrijwel alle confessionele
families, zei dr. Visser 't Hooft. Dat
betekent „dat wij van nu af aan in
het bijzonder moeten werken aan
verdieping in plaats van verbreding
van de beweging."
De derde assemblee van New Del
hi voegde aan de grondslag van deze
organisatie de woorden „overeen
komstig de Schriften" toe. De We
reldraad van Kerken zal ernst moe
ten maken met die uitspraak, omdat
zijn gezondheid afhankelijk is van
de plaats die hij in zijn leven en
werk geeft aan de Schrift. Daarbij
moet worden beseft, dat het gaat
om de gehele Schrift. Wie de een
heid van de bijbel ontkent, ontkent
daarmee de eenheid van de kerk.
In de afgelopen jaren hebben de
kerken geleerd om zich tot de staat
of staten te richten. In vele landen
hebben de uitspraken van de kerken
de publieke opinie mede gevormd.
De kerken zullen moeten beseffen
dat zij in de toekomst geroepen zijn
om als wachters op de wallen te ge
tuigen. opdat recht gedaan wordt
aan alle mensen. Maar, zei dr. Vis
ser 't Hooft, ik geloof dat we er nog
niet in geslaagd zijn om een heldere
theologie uit te werken. We zullen
ons meer moeten bezinnen op de
fundamentele aspecten van dit getui
genis door woord en daad in de we
reld. We zullen moeten ontdekken
welke onderwerpen wij moeten
aangrijpen voor een getuigenis en
we zullen duidelijk moeten maken
namens wie wij spreken.
Concilie
En natuurlijk na het Tweede
Vaticaanse Concilie kwam de ver
houding tot de Rooms Katholieke
Kerk aan de orde. Helemaal optimis
tisch was hij niet. Dr. Visser 't
Hooft zei, dat er dogmatisch in we
zen niets veranderd is. Maar prak
tisch zijn er nu vele mogelijkheden
voor „consultatie en coöperatie". In
broederlijke gesprekken worden ge
dachten uitgewisseld. Als het gaat
om de plaats van de kerk in de
moderne wereld zijn er vele overeen-
Volgende week
zal opvolger
van Dibelius
worden gekozen
Boeddhistische monnik in Schiedam te gast
WEST BERLIJN Volgende week zal
de verkiezing worden gehouden voor een
opvolger van de bisschop van Branden
burg en Berlijn, dr. Otto Dibelius. die
om gezondheidsredenen zijn taak neer
legt. In Oost- en West-Berlljn zal men
afzonderlijk hieraan deelnemen.
Wat betreft de opvolging moet menl UflZC WMuUlOlCIlS
rich nog met gissingen tevreden stellen
Toch gaan er steeds meer geruchten, dat L„„„Liam
men verwacht, dat de zetel van de nieu DraCflteil hCIII OD
we bisschop van West- naar Oost-Berliu F
wordt verplaatst. De Oostduitse regering i
staat het namelijk niet toe, dat kerkelij-i pptl ldpp
ke leiders van of naar het oostelijke CCII 1ULL
stadsdeel reizen. Ook de zetel van de
rooms-katholieke bisschop is om deze verslaggevers!
reden naar het oosten verplaatst t v an een onzer verslaggevers;
SCHIEDAM Als gast van
uw l*j 1 de Nederlandse Stichting Yoga
Predikante werd op verblijft voor enkele maanden in
ons land de Swami Swanandash-
ram, een boeddhistische monnik,
afkomstig uit het Himalaja ge
bergte aan de noord-grens van
India. Hij bezocht onder andere
Groningen en Hilversum en lo-
IRNSUM Het Algemeen Doops- geert thans bij de leermeester
van he. hatha yoga. de heer E
m „llnr irAn h 1 rT rT to CnniD.
Moopsgclnd predikante lo Iri
In het slot van zijn verslag haakte
dr. Visser 't Hooft in op het eerste
jaarverslag dat hij in 1946 had uitge
bracht voor het voorbereidend comité
van de Wereldraad. Toen zei hij, dat
hij vele vraagtekens zag. Maar, voeg
de hij er toen aan toe, al onze vragen
zijn tevens een uiting van zonde, want
dan doen wij of er geen Heilige Geest
is in de Kerk. Er zijn twintig jaar
voorbij gegaan vervolgde hij, we kun
nen eerlijk getuigen dat de Wereld
raad niet slechts bestaat, maar ook
werkelijk gebruikt wordt door de Hei
lige Geest. Daarom hopen wij zolang
deze raad nodig is, dat hij gebruikt zal
worden om de verstrooide kinderen
van God samente brengen voor hun
gezamenlijke opdracht in de wereld.
In Genk gearresteerd
DEN HAAG De Belgische justitie
heeft, besloten de te Genk tijdens de
relletjes gearresteerde Nederlanders Wea-
sink en Van Albeda over dc grens te
laten zetten.
Een woordvoerder van buitenlandse za
ken te Den Haag had eerder gezegd dat
de twee mannen in België niet gerechte
lijk zullen worden vervolgd, maar zou
den worden uitgewezen als ongewenste
vreemdelingen. De Nederlandse consulai
re dienst heeft zich gisteren op de hoogte
gesteld van de omstandigheden, waaron
der de twee gearresteerd werden ,en in de
gevangenis van Tongeren werden opge
sloten.
In Wolgograd staan zes mensen
terecht wegens het besmetten van de
Wolga met chemische afval, waardoor
onder de steur sterfte ontstond en de
kaviaaropbrengst is verminderd.
Geheim wordt |oed bewaard
(Va
kerkredactie)
GENÈVE Wie wordt de
nieuwe secretaris-generaal van
de Wereldraad van Kerken? Er
is niemand die het nog weet,
maar het gonst in de wandel
gangen van het nieuwe kan
toorgebouw aan de Route de
Ferney van geruchten. Journa
listen gissen, stafleden raden,
en zelfs Philippe Mauryde
man van de informatieafdeling,
haalt zijn schouders op als hem
gevraagd wordt iets te ver
klappen: Ik weet niet meer dan
u is zijn antwoord.
En toch is de meest genoemde
naam die van Eugene Carson
Blake, de secretaris-generaal van
de Verenigde Presbyteriaanse
Kerk van Amerika. Blake is een
organisator een Amerikaans
blad noemde hem onlangs de
oecumenische ingenieur en
wordt hij inderdaad benoemd, dan
is hij kennelijk een „overgangs
paus". Hij is al 59 en zal dus maar
zes jaar dit werk kunnen doen.
Blake is de vader van het by
de één beroemde, bij de ander
beruchte, maar praktisch al vast
gelopen Blake-Pike-plan, dat de
vijf grootste protestantse kerken
van Amerika wil verenigen. Hoe
wel dr. Carl Mclntire van
ICCC reeds vele malen zijn felste
pijlen op hem richtte, wordt toch
door conservatieve theologen er
kend, dat hij dicht bij hen staat.
Christianity Today noemde hem
dezer dagen „gematigd orthodox".
Maar er worden vele andere
namen genoemd. „Papabile" (kan
didaat voor de „pauselijke" stoel)
nummer twee is ongetwijfeld dr.
Leslie Cook, nu de directeur van
de oecumenische hulpverlening,
eveneens een predikant, maar
eveneens hoofdzakelijk een orga
nisator.
Reeds eerder schreven we dat
ook het ex-staflid dr. Robert Bill-
heimer en de Ceylonese theoloog
D. T. Niles genoemd worden. Er
zijn nu ook weer nieuwe namen
opgedoken, bijvoorbeeld van de
jonge gereformeerde Zwitser, dr.
Lukas Vischer, die de Wereldraad
bij het Vaticaanse concilie heeft
vertegenwoordigd: van Philip
Potter, een zeer bekwame jonge
neger (hij was niet aanwezig en
dat zegt ook wel iets) en zelfs
van een bisschop, de Anglicaan
Oliver Tomkins.
Zeker is dat de man, die het
kleine Uitvoerend Comité vorig
jaar in Enoegoe voorstelde, dr.
Patrick Rodger, een Schotse epis
copaal, geen kandidaat is. Hij
heeft inmiddels ook al een beroep
aanvaard naar een Schotse kathe
draal.
VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIELE. GOUDSESINGEL 92, ROTTERDAM.
Op aandringen van ds. Drost Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rotterdam-Delfshaven
(toez. wijkgem. Tussendijken (a.s. vac
I J. D. v. Hof': drs. M. J. G. v. d. Veldet
te Renkum: te Hillegom (vac. F. Brou
wer'; C. Boogaard te Strijden; te Varsse
veld (toez.): M. Heymans te Aalsmeer,
door de gener. synode t. pred. v. buiten-
gew. werttzaamh. (legerpred.): H.
Schepers te Westersohelling.
(Van onze kerkredactie) I form met rangonderscheidingsteke- 1Aangenomen naar Werkendam: J. Koo
nen". aldus ds. Bartlema. LaaïktTóir'
MIDDELBURG Ds. H. Bart- i v
lema is gistten w^ec in,,u/iiform ragen
(compleet met distinctieven) inIntussen heeft ds. Bartlema wei in
de kazerne verschenen, zulks op overleg en via ds. Drost aan de minis-
uitdrukkelijk verzoek van de ter Vjn defens'e P- S de Jong ge-
i u t vraagd, hem mede te delen, of uit de
nieuwe hoofdlegerpredikant ds. J. huidige voorschriften de conclusie
Drost. j moet worden getrokken, dat een leger-
predikant niet alleen het recht, maar
ook de plicht heeft, bij de uitoefening
van zijn ambt in militaire dienst de
militaire uniform te dragen.
Hervormingsdag
rooms-katlioliek
kerk.
Mej. Langbeek. die jaar is. werd j
in 1957 predikante. 7ij diende de com
binatie Irnsum. Poppingawier en j
Warga. Op 1 september 19*5 beëindig-
de zij haar werkzaamheden. Thans
is zij als lerares werkzaam in Ny- i
megen.
Advertentie
i Werdmuller von Elgg te Schie
dam.
Het contact met deze man is tot stand
gekomen door bemiddeling van de
schrijfster en portretschilderes Lilly
Everdijk-Smulders. Ze verbleef een
jaar onder de yogi's en leerde de
Swami Swanandashram persoonlijk
goed kennen. Haar opgedane erva
ringen legde ze vast in haar boek:
Een jaar bij de Yoghin's. dat in 1960
werd uitgegeven
liet bezoek aan ons land betekent
voor de Swami (beheerser van li
chaam en geest) zijn eerste buiten
landse reis. Afkomstig uit een Brah-
maanse priesterkaste studeerde deze
monnik filosofie en sanskriet aan de
universiteiten van Benares en Cal
cutta. De president van India, S.
Radhakrishnan. was zijn studiege
noot. Hij onderhoudt nog steeds con-
j tacten met hem.
De Swami is 45 jaar oud en woont
nu al vijftien jaar in een schamele
berghut op een gletsjer van de Hi
malaja. Alleen als de winterstormen
elk leven op de gletsjer onmogelijk
maken, daalt de Swami naar het dal
Gelijk bekend haalde de 52-jarige
hervormde legerpredikant bij het be
gin van het nieuwe jaar de sterren en
balken, die aangaven dat hij majoor
was, van zijn uniform. Omdat hij zo
geen dienst kon doen, verscheen hij
later in burger. Een uitspraak van de
sectie Kerk en krijgsmacht van de Ne
derlands Hervormde Kerk, waarin
hem geadviseerd werd. zijn uniform
(met distinctieven) weer aan te trek
ken, legde ds. Bartlema naast zich
neer.
Verleden week heeft ds. Bartlema
twee maal overleg gepleegd met ds.
Drost, de (gereformeerde) hoofdleger
predikant. „Krachtens een legerorder
Als dit zo is. wil ds. Bartlema, dat
de bepalingen, dat bepaalde groeoen
Bedankt voor Lopik: P M. Breugen
teAchterberg (U.>: voor Beverwijk
pred pl.-toez A M. Arntzenius te Enk
huizen.
GEREF. KERKEN
Beroepende Hillegom (2e pred. pl
H. N. de Mooy te Nieuwe Pekela:
Rooden: R. Petersen te Bergum (Fr.)
Gramsbergen- W. J. de Ruiter te Harke-
ma-Opeinde. te Boschout (België) '2d
maal): P. Melse te Voorthuizen: te Pa
ramaribo: A L. Janse~.de Jonge te f
c.a (Frankrijk); te Curagao
L. Sohuurman te Voorburg
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Ermelo: H. P Brs
Hilversum en J. Westerink te Kerkwer-
accl):
izen: te Pa-
•nge te Sens*
(accl.) dr]
IKEN
Brandsma te
Beroepen te Ridderkerk (bij
G. Leendertse te Droeeham.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Sint Annaiand: P. Blok te
Dirksland
GEREF. KERKEN (vrygem.)
-T straling
militairen burgerkleding mogen dra
gen. ook van toepassing worden ver
klaard voor de dienst van de geestelijk
verzorging, zulks in afwachting van
een totale reorganisatie van de protes- Beroepen te ZaamsTa-
tantse geestelijke verzorging. Alkmaar/Broek oo I anee
UNIE v. BAPT. GEM.
Bedankt voor Emmen: J Ketelaar t<
UTRECHT - Aan de rijksuniversiteit Drac,ltlïn-
te Utrecht promoveerde gisteren de heer
I. Butler te Delft op het proefschrift "W" GRONINGEN Ds Soon Gil Huh
Oogafwijkingen ten gevolge van het ge-, uit Korea zal naar Nederland komen
uchloroquine_en hydroxvchloro- om aan de Theologische Hogeschool
.a» ™-»r de ge-1 van de Gereformeerde Kerken (vrijge-
uit 1946 ben ik als ambtenaar gehou- quine. Het proefschrift gaat
den de aanwijzingen van het hoofd va[ren dieheitgezichtsoraan bedreigen j maakt") Ie Kampen een doctorale stu-
van de dienst protestantse geestelijke Rebruik van. bepaalde vooral voor lij-1 ^ie te volgen
verzorging Koninklijke Landmacht °P j vanS behang'zd'nde8«^eesredtlde'en^Dr De gereformeerde Kerk (vrijgeJ
mii Jn h00,d 7" d,ens' Keer Butler omtoog" zijn Melding tot ""l"' van Groningen-Znid stelt ds.
"u af ni'Jn werk in oogarts aan het Oogziekenhuis te Rotter- Huh, die nog Nederlands moet leren
verrichten in uni- dam. Hij is in Delft gevestigd, in staat hier te komen.
;.-x
fleumntUche pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
er verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk In de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
SSuïïlA Bij de bevolking s„.t hij .n hoog
veroorzaken) en ••doorstraalt'' verlichtend aanzien. Hij is asceet en heeft
weelsels en spieren tot in de gewrichten. slechts wat bonen en vruchten nodig
Reumatische pijnen en stijfheid maken om jn leven te blijven. Zijn drank
spoedig plaats voor een durend gevoel van bestaat uit water en melk. Reinheid 1° z,ln tijdelijk verblijf in Schiedam,
verlichting en welbehagen. van lichaam en geest wordt door waar zich een klem altaar bevindt
Wacht niet tot de pijn uitbreekt Zorgt hcm ,tren., in toepassing ge- voor de uitoefening van het dagelijk-
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hr__ut se boeddhistische ritueel brengt de
hand hebt om zodra het nodig Pl,n Swami zijn dagen door in gebed en
Yoga Is een geestelijke stroming vanmeditatie. Hij is geheel los van de
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
de Indiërs, een ascetische voorberei
ding tot het verwerven van heil en
verlossing brengend inzicht. Ont
daan van de religieuze inslag
vindt de methode van de yoga (let
terlijk inspanning) steeds meer
ingang in Europa. Het is een metho
de. die bestaat uit training en con
centratie.
aardse dingen. Zelfs de namen en de
personen van zijn naaste familiele
den zijn hem ontgaan.
Maar ten opzichte van zijn noodlij
dend volk is hij diep bewogen. Toen
hij windmolens zag, vooral die in de
weilanden voor de bemaling zorgen,
raakte hij in vervoering. Hij zag na
melijk het benutten van de wind bij
de bevlociing van het land als een
redmiddel voor zijn land. dat door
hongersnood wordt geteisterd. Hij
heeft onmiddellijk naar verschillen
de ministers geschreven en voegde
hetstekeningen van molens erbij.
Niet Nederlands
maar Indonesisch
AMSTERDAM Mag ds. J.
H. Sillevis Smitt eigenlijk wel
preken bij het huwelijk van
prinses Beatrix en de heer
Claus von Amsberg? Velen
(vooral buiten de Gereformeer
de Kerken) vragen zich af, of
ds. Sillevis Smitt daarmee niet
in strijd zou handelen met de
besluiten van de gereformeerde
synode van Apeldoorn ten aan
zien van gemeenschappelijke
diensten met hervormden. Het
antwoord is heel eenvoudig:
ds. Sillevis Smitt is geen predi
kant van de Gereformeerde Ker
ken in Nederland!
Weliswaar betrof het besluit van
de synode van Apeldoorn gemeen-
see»ï%«zr» ï^'s^ssasarwi
hiervan op 10 maart geen sprake is:
ds. Siilevis Smitt is uitgenodigd,
om in een hervormde kerkdienst te
preken. Maar het blad Waarheid en
Eenheid heeft al herinnerd
rumoer, dat ruim tien jaar geleden
ontstond, toen ds. G. Toornvliet
optrad in een hervormde kerk
dienst bij de huwelijksbevestiging
van de heer Thijs Booy.
In het ringblad van de hervorm
de ring Sloten (Fr.) ziet ds. R
Zuurmond o.a. de volgende moge
lijkheden:
gereformeerd
(Van onze kerkredactie)
1. Ds. Sillevis Smitt handelt ge
heel op eigen initiatief. Hij lapt om
zo te zeggen de hele synode van
Apeldoorn aan zijn (militaire)
laars. Wanneer dat waar zou znn,
kan het nooit lang verborgen blij
ven. Wetende hoe Diincinieel men
in de Gereformeerde Kerken over
tucht denkt, kunnen we dan oo kor
te termijn een tuchtprocedure te
gen ds. Sillevis Smitt verwach
ten.
Gereformeerde Kerken
oogje dicht, omdat het
koninklijken bloede be-
ijst
2. De
ds. Zuurmond direct van de hand
„We moeten er toch zonder meer
van uitgaan, dat de verantwoordelij
ke gereformeerde organen hande-
'en zonder aanzien des persoons.
Wat zouden wij moeten denken
van de gereformeerde bezwaren te
gen de vrijzinnigheid, indien die
olotseling niet meer golden, wan
neer het koninklijk huis in het ge
ding is?
3. Men is in gereformeerde krin
gen nu definitief anders gaan den
ken over de Nederlandse Hervorm
de Kerk en met n»mo ook over d«
vrijzinnige hervormden. Men ziel
die vriizinnigen (ds. H. J. K-^'ei is
vrijzinnig, red.) nu misschien nog
wel als een bezwaar, maar 'n ie 'es
geval niet meer als een onoverko
melijk bezwaar. Men aceeptpert nu
wél gemeenschappelijke dienslen.
zelfs zonder dat de procedure van
Apeldoorn wordt gevolgd. Dat zou
een niet onbelangrijke stap voor
waarts zijn
Ds. Zuurmond zou het van harte
toejuichen, als hier voor alle moge
lijke hervormd-Gereformeerde dien
sten een koninklijk precedent zou
liggen.
De reactie van de Amsterdamse
gereformeerde predikant dr. P. G.
Kunst, assessor van de huidige ge
nerale synode, is heel lakoniek: dc
oud-hoofdvlootpredikant is hele
maal geen predikant van dc Gere
formeerde Kerken in Nederland
Voordat ds. Sillevis Smitt hoofd-
vlootnredikant werd. was hii nredi-
kant van de Gereformeerde Kerken
in Indonesië. Daar heeft hij cmeri-
tus-rerhten gekregen.
Wegens de nautve relaties, die er
bestonden tussen dit (thans niet
meer bestaande) Indonesische kerk
verband en de Gereformeerde Ker
ken in Nederland mogen de emeri
tus-predikanten van de Indonesi
sche Gereformeerde Kerken thans
in de Gereformeerde Kerken in ons
land voorgaan.