Getuigenis in nieuwe wijk
met één kerkelijk centrum
Eeii woord voor vandaag
God zal het ons doen gelukken
Pastoor en kapelaan
leggen ambt neer
Puzzelhoek
Voorschoten gaat
Narowal help
en
Ruzie over
maken van
fotoserie
RK en hervormden laten
eigen plannen rusten
Collegium van Debrecen
wordt gerestaureerd
ASPIRIN®
Drs. J. van Dijl
overleden
„Toen kwamen zij en maakten Hem wakker en zeiden: Mees
ter, Meesterwij vergaan" (Lucas 8:25).
De storm op het meer dwingt de discipelen zich te bezinnen
op de waarde, de betekenis van hun geloof. Het schip waarmee
zij het water overstekendreigt om te slaan en zij weten maar
één ding te doen: Jezus wakker maken en Hem wijzen op het
gevaar. Zij doen dit met de kreet, die in de loop der eeuwen,
in allerlei bewoordingendoor miljoenen mensen-in-nood is
geslaakt. Meester. Meester, wij vergaan.
Dan komt het: Waar was uw geloof? God heeft deze vraag
altijd gesteld aan de mens, die Hem in uiterste nood aanriep.
Waar is uw geloof?
Wat betekent dat nu? Waar dat geloof van ons en wat doen
we er mee? Wat hebben we er aan? Komt alles in orde als we
maar geloven?
Ja. doch er is een „maar" aan verbonden. Het komt altijd in
ordemaar naar Zijn Wil, dikwijls heel anders, dan wij zelf
hoopten. Wie gelooft geeft zich helemaal over aan Hem op
genade of ongenade, dat wil zeggen zonder eisen te stellen.
Here, ik geloof, wil niets anders zeggen dan: Here, doe met
mij wat Gij wilt, want ik weet, dat het altijd goed is. Dat is
niet zo gemakkelijk als het in deze woorden wordt geschreven.
Er is veel gebed voor nodig. Here, geef ons geloof. Opdat wij,
ziende over alle aardse noden heen, het oog gericht mogen
houden op de toekomst die Gij voor ons bereidt.
Wij lezen vanavond: Efeziërs 6 vers 10 tot 24.
MAANDAG 7 FEBRUARI 1966
55
AMSTERDAM Uit de kamer
in het Hilton hotel in Amsterdam
verblijvend Amerikaans echtpaar is het
afgelopen weekeinde een groot aantal
sieraden, waaronder ringen, parel-col
liers en clips gestolen. Volgens het echt-
Ds. Perdok bezoekt
Indonesië
(Van o
e Leidse redactie)
OEGSTGEEST Ds. H. Perdok. oud
zendingspredikant van Midden Celebes,
thans werkzaam aan het zendingsbureau,
hoopt binnenkort in opdracht van de
Raad voor de Zending van de Hervorm
de Kerk een uitvoerige reis te maken
naar Indonesië.
Het is de bedoeling dat hij ook de
Molukken, inzonderheid Halmahera zal
bezoeken om de Raad voor de Zending
te vertegenwoordigen op het feest, dat
de kerk van Halmahera wil organiseren
ter gelegenheid van het feit dat bet dit
jaar 100 jaar geleden is dat de Nederland
se zending haar werk daar begon.
Ds. Perdok zal ook de zendingsarbei
ders op Celebes en de kerk van Posso in
wier midden hij gewerkt heeft, bezoe
ken. Daarnaast zullen besprekingen ge
voerd worden met de leiders van de raad
van kerken in Djakarta. Daar op het
zendingsbureau geen gegevens bekend
zijn over de verbindingen in het ooste
lijk deel van de Indonesisohe archipel, is
niet te zeggen hoe lang ds. Perdok afwe
zig zal zijn. Er wordt mee gerekend dat
deze reis, waarop voor het eerst na meer
dan tien jaar een Nederlandse zendings
man Halmahera zal bezoeken, zeker een
half jaar zal duren.
Bisschop deelt parochianen mee:
(Van onze kerkredactie)
EINDHOVEN Bisschop W.
Bekkers van 's-Hertogenbosch
heeft gistermorgen vanaf de
preekstoel in de kerk van Onze
Lieve Vrouwe van de Rozenkrans
in het Eindhovense stadsdeel Ton-
gelre de parochianen meegedeeld,
dat twee van de drie priesters van
deze parochie hebben besloten hun
ambt neer te leggen, omdat de last
van het celibaat hun te zwaar
geworden.
Prof. C. Coolhaas
overleden
(Van O
e onderwijsredactie)
WAGENINGEN Prof. dr. ir. C. Cool
haas, van 1948 tot 1961 hoogleraar in de
tropische landbouwplantenteelt te Wage-
ningen, is zaterdag op 71-jarige leeftijd
overleden. Prof. Coolhaas is onder meer
directeur geweest aan het proefstation
voor Vorstenlandse tabak in Indonesië.
Na zijn benoeming in Wageningen legde
hij zich toe op de omschakeling van het
eenzijdig op Nederlands-Indië georien-
teerde onderwijs. Hij was lid van
curatorium van het Afrika-instituut
heeft ook veel gedaan voor het weten
schappelijk onderzoek van de landbouw
Suriname en de Antillen.
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Horizontaal woorden invullen die bete
kenen: 1. medeklinker, 2. grap, 3. bede
laar, 4. verzoekschrift, 5. provincie van
Nederland, 6 houtsoort 7. waarschuwing, Beroepen te Denderleeuw (België)
8. sehuifbout,». oorraak, 10. keurig, 11. ,e soesterberg: G. den Heeten te Brui-
medeklinker. nisse; te Utrecht-west (vac. A. C. Ker-
Bij juiste oplossing leest men verticaal sten); K A Firet te Assen: te Rijnsburg:
i R. Petersen te Bergum (Fr.) en drs.
E. P. Bosma te Abcoude.
1 hetzelfde als horizontaal 6.
Oplossing vorige pnr.ro'
Horizontaal: 1. zalm, 4. stam, 7. rel, 8.
Eder, 10. aa, 12. olie, 14. eens, 16. drei, 18.
Eede, 20. Ee, 21. eend, 23. Lea, 25. sire, 27.
erts, 29. ets. 30. lila, 32. la, 34. arts. 36.
adat. 38. sara. 40. eppe, 42. ta. 43. Neto,
45. el. 47. kade. 48. pils.
Vertikaal: 1. zei 2. aloë. 3. mei, 4. se, 5.
tred, 6. man, 7. rode, 9. Deen, 11. asla, 13.
Lier, 15. eelt, 17. rest, 19. edel, 22. eelt, 24.
esla, 26. Isar, 28. raap, 29. Eist, 31. Iser,
33. atol, 35. rand, 37. Deil, 39. aak. 41.
pop, 44. Ee, 46. es.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Papendrecht: H. W. Eer-
land te Amersfoort.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Slikkerveer: L. Kieboom
te Norwich (Ont. Can.).
VRIJE EVANG. GEM.
Aangenomen naar Den Haag: J. Enter
te Enschede.
(Van een onzer correspondenten)
VOORSCHOTEN In een spe
ciale dienst, die gistermiddag in
de Gereformeerde Kerk van Voor
schoten werd geleid door ds. D. J.
Modderaar een van de twee
plaatselijke gereformeerde predi
kanten heeft ir. L. W. Hessels
gesproken over het ontwikkelings
plan Narowal. Want de offervaar
dige Voorschotense gemeente1
heeft namelijk het grootse voor
nemen indien mogelijk dit
plan te steunen.
Men wil financieel de uitzending van
één persoon- of van een echtpaar voor
zijn rekening nemen. Een dergelijk
ontwikkelingsplan strekt zich uit over
meerdere jaren- Daarom moeten voor
drie of vier jaar de kosten gemoeid
met deze uitzending worden opge
bracht. Deze worden geraamd op:
f 20.000,— tot 25.000.— per jaar.
De bisschop zei, dat hij de bood
schap persoonlijk had willen brengen,
omdat dit zijns inziens niet door een
ander of per brief gedaan had kunnen
worden. Tijdens alle vijf missen, die
gistermorgen in de parochiekerk wer
den gehouden, besteeg hij de kansel
om zijn verklaring voor te lezen. Her
haalde malen moest hij daarbij pauze
ren, omdat de ontroering hem over
mande.
Geen breuk
Het zijn de pastoor en een van de
twee kapelaans, die besloten hebben
hun ambt te verlaten. De bisschop leg
de er de nadruk op, dat hun stap geen
breuk betekent met de ooms-Katho
lieke Kerk.
De vijftigjarige pastoor A. W. Ver-
wey werd in 1940 tot priester gewijd.
In 1952 kwam hij naar Tongelre als
bouwpastoor. Vier jaar geleden kwam
zijn kerk gereed. In de parochie was
slechts bij ingewijdèn bekend, dat hij
zijn ambt zou neerleggen ter wille van
een weduwe met drie kinderen uit e^n
andere parochie. Hij heeft de bissch'of)
beloofd pas na de ontheffing van zijn
celibaatsverplichting te zullen trou-
Kapelaan P. J. J. M. Pulles (39) was
al enkele weken geleden zogenaamd
met ziekteverlof uit de gemeente ver
trokken. Van hem was bekend, dat hij
trouwplannen had met een jonge
vrouw uit de gemeente. De kapelaan
heeft vijf jaar in Tongelre gewerkt en
heeft zich daarbij volgens de bisschop
bijzondere verdiensten verworven op
het gebied van het jeugdwerk.
Tekenend voor de situatie is wel,
dat de beide priesters tot voor kort
nog onkundig waren van eikaars moei
lijkheden. Er is tussen beider heen
gaan dan ook geen verband. De pas
toor, die vrijdag de pastorie heeft ver
laten, heeft de bisschop pas verleden
week op de hoogte gesteld van zijn
besluit, nadat hij enkele weken tevo
ren zijn kapelaan naar Den Bosch be
geleid had, toen deze de bisschop in
kennis ging stellen van zijn besluit.
Triest
„Wij moeten de feiten durven noe
men, wat ze zijn: zeer droevig, et is
altijd triest als een priester besluit
zijn ambt neer te leggen", aldus de
bisschop in zijn toespraak tot de paro
chianen, die zich zeer geschokt toon
den. De bisschop vroeg hen, van dit
heengaan geen aanleiding te maken
tot verwijten of veroordelen. „Weest
mild in uw oordeel. Niemand weet be
ter dan ik, wat er een strijd en tragiek
achter de beslissingen van deze pries
ters schuilt".
Per week zouden thans gemiddeld
vijf priesters en religieuzen in ons
land hun ambt neerleggen.
(Van een onzer redacteuren)
ENSCHEDE Terecht heeft iemand wat men in Enschede wil
gaan realiseren het ei van Columbus genoemd. Het plan is aan
alle negen denominaties in de gemeente is daartoe medewerking
gevraagd wijkkerken van de verschillende kerkgenootschappen
te bouwen op één centraal gelegen terrein met een gemeenschap
pelijk zalencomplex.
Daarmee zou een gebaar van verbondenheid tussen de kerken gemaakt zijn;
werden belangwekkende investeringsbesparingen verkregen en men stelde
nog een stedebouwkundige daad ook. Maar de ideële achtergrond van het
plan vind ik het belangrijkste, zegt ds. J. Dirkse, die vertelt hoe plezierig het
is te ervaren met hoeveel geestdrift dit voorstel van de Hervormde Gemeen
te in Enschede en daarbuiten is ontvangen.
Zuidelijk van de huidige stad verrijst, I een consultatiebureau, een jeugdsoos, een
gescheiden door een brede groenstrook, leeszaal en bibliotheek, aan studiemoge-
een nieuwe stad. Deze zal aanvankelijklijkheden voor degenen die daar thuis
20.000, later zelfs 50.000 inwoners gaan: '''its) moeilijk over kunnen beschik-
tellen. De kern daarvan heet plan Wesse- j ken.
lerbrink. waar thans de eerste huizen op j Enfin, u begrijot, hier ligt een perspec-
het punt staan opgeleverd te worden. tief, dat je in gedachten al van de
Voorlopige ontwikkeling:
einde van dit jaar 400 woningen, eind
1967 1400 woningen en eind 1968
nabij de 4000 woningen, of 16000
in deze wijk.
De globale te verwachten kerkelijke
samenstelling zal zijn: rooms-katholie-
ken 20 tot 30 procent; hervormden 25 tot
30 procent, geref. gezindte 10 procent,
overige kerkgenootschappen 6 procent en
onkerkelijken 30 tot 40 procent, d.w.z.
een percentage ver boven het landelijke
gemiddelde.
Samen
allemaal afzonderlijk door de nieuwe
wijk verspreid te bouwen niet liever iets
in onderlinge samenwerking kunnen
ondernemen?
Ds. Dirkse licht toe: in deze tijd
elkaar zoeken kunnen we niet net blij
ven doen of we niets met elkaar te
ken hebben. Al zijn we niet één
ideaal van de ene kerk blijft imn
(nog?) onhaalbaar daarom zijn
nog wel met elkaar verbonden. Nu w<
de kans toe krijgen zouden we die i
bondenheid prachtig tot uiting kunnen
brengen.
Praktisch zou dit het volgende kunnen
betekenen. Op het gemeenschappelijk ter-,
rein gedacht kan worden aan de groe
ne „lonj?' in het centrum van de nieuwe
wijk, waar de Hervormde gemeente al
grond in optie neeft zou ieder zijn
eigen kerkgebouw kunnen doen verrij
zen. Daarnaast dan een groot, gemeen
schappelijk gebouwencomplex voor ca
techese, jeugdwerk, recreatie, club, vere
nigingen, kortom al die typisch kerkelijk
gerichte activiteiten.
Hléér
Schets van het nieuwe stadsdeel,
waar het gemeenschappelijke
kerkelijke centrum zal verrijzen.
Boven: bestaand Enschede; daar
onder een groenstrook en ten
slotte, geheel onder: de „satel
lietstad" met als kernplan (zwart
op tekening) Wesselerbrink. De
driehoek in het witte gedeelte,
een groene „long", geeft de ver
moedelijke plaats van het pro
ject aan.
mogelijkheid naar de andere voert. Ik
persoonlijk zou net 't mooiste vinden als
dit gemeenschappelijke servicecentrum
zich zou kunnen ontwikkelen tot het na
tuurlijke buurcentrum. Ten behoeve van
de gehéle wijk uiteraard.
Want dan geef je tegenover de buiten
kerkelijkheid een stuk getuigenis dat er
zijn mag. Door op deze wijze de drempel
lager te maken zou veel vreemdheid ten
opzichte van de kerk kunnen veranderen
in openheid.
Ook over de kerkgebouwen zelf valt
natuurlijk heel wat te „mediteren". Geop
perd is al de gedachte van drie kerken
rondom een klokkestoel in stervorm:
een rooms-katholieke, een protestantse
(herv. en geref. gebruiken deze samen}
en een dagkapel, een bedehuis, dat
zondags speciaal voor de kerkelijke m
derheden dienst zou kunnen doen. Maar
ook dat staat geenszins vast. We zijn met
het onderling overleg nog maa
eerste plaatsbepaling toe.
Opgeschort
Die is echter hoopgevend. Stelt u zich
voor: de rooms-katholieken waren in de
Wesselerbrink al stortklaar. Ze hadden
niet alleen grond maar ook reeds
architect. Na ampel overleg is spontaan
besloten deze r.k.-plannen voorlopig op
te schorten in afwachting van de nieuwe
ontwikkeling. Volledige medewerking
het gezamenlijke project is in begin-
toegezegd, Bij dc hervormden,
ofschoon nog niet zo ver, heeft men even-
;ns van eigen plannen afgezien.
Hóewei alle antwoorden officiéél Aiog
iliet binnen zijn kan geconstateerd wor-
uitzondering namelijk van de
christelijke en de vrijgemaakt gerefor
meerden. In concrete „ja" van: rooms-ka
tholieken, hervormden, gereformeerden
(Syn), vrij evangeliscnen, baptisten,
lutheranen, remonstrants-gereformeerden
en doopsgezinden. Verscheidene van hen,
hoewel numeriek te kléin om ooit een
eigen kerk in de wijk te kunnen hebben,
stonden er op aan het project hun bijdra-
te mogen leveren!
Er moet nu snel verder gewerkt wor
den. We zijn toch al aan de late kant.
Om te beginnen is er de organisatorische
kant: hoe zal de vertegenwoordiging
zijn, hoe de programmering, hoe de fi
nanciering, hoe de aansprakelijkheid,
hoe de verdeelsleutel? Zo moet er natuur-
soort dagelijks bestuur komen.
Dan: wordt het project het werk van één
architect of van een werkgroep? Enfin, u
kunt zich voorstellen wat hier binnen
afzienbare tijd allemaal gewrocht moet
worden.
Bekwame spoed
niet te ontkomen zijn. In dit verband
gaan de gedachten uit naar een ontruim-'
de boerderij, inclusief grote schuur,
in voorlopig wellicht de kerkdiensten ge.
houden kunnen worden.
Geestdrift is er in elk geval allerwege
om zeer snel een bezonnen project gestal
te te geven, 't Geldt immers een gebaar
van de belijdenis dat we één moeten zijn
in Hem. En, zo men wil, een erkenning
van onze verlegenheid, dat we die
eenheid geen gestalte weten te géven.
Een 'gemeenschappelijke oproep ir
nieuw stuk stad tot geloof in God.
Sommigen zal dit alles wat ver
gaan. Anderen niet ver genoeg.
Denkend aan de toekomst mag
iedereen er evenwel van door
drongen zijn: wat heden maxi
maal haalbaar heet, zal men
morgen hét minimum noemen,
Daarorm aanvaarden velen in
Enschede deze bouwopdracht als
uitdaging, gedachtig aan het
bijbelwoord: God van de hem«:
zal het ons doen gelukken.
één keert daarna terug om Jezus te be-|
danken.
De paria mag niets, kan niets en be-i
tekent niets. Na twintig eeuwen van
verwerping komen de zending en de mis
sie in deze streken en dan kunnen zij
christen worden! De zending heeft ge
zórgd. dat deze mensen vrijwel allemaal
een bijbel kregen. Zij hebben er echter
niets aan omdat ze niet kunnen lezen.
Twintig eeuwen christendom en i stadhuis bij het komende vorstelijke
twintig eeuwen verwerping staan zo I welijk in Amsterdam. Het conflict is ge-
ontzettend ver van elkaar af, dat het rezen t,ussen de Nederlandse ^vereniging
echt nu wel veel tijd zal vergen oml™1? fotojournalisten
Centrum staatkundige
vorming streeft
naar samenwerking
de kloof te overbruggen. De paria, de j
erworpene, moet omhoog worden
gebracht tot een menselijke wijze van
leven. Honger en armoede is een grote
vijand, maar in West-Pakistan beslist
niet de grootste vijand, want dat is de
onmenselijkheid aldus ir. Hessels.
Inmiddels trekt de initiatiefnemer
van de Voorschotense actie, ds. Krijn
Smit van de ene gemeente naar de
andere steeds hetzelfde herhalend: De
Kerk moet zijn en blijven het geweten
van de wereld.
Zondagmorgen stond hij in het klei
ne kerkje in Kockengen (Utr.). waar
een gemeente van tweehonderd zielen
een bedrag van 1.248,- bijeenbracht.
Ir. Hessels heeft gisteren verteld over Zijn eigen gemeente bracht zondag
de 800.000 christenen, die er in Pakistan 3.132,— bijeen. Gisteravond was het
zijn. maar die men .Heen vindt onder de totaalbedrag van de actie van de ge-
pinas - de uitRes'.otcnen. de verwor- meente Voorschoten f 31.000,—. Daar-
penen. Waarom zijn deze mensen chris- u,..™ c 01 nnn
ten geworden"1 Voor het geloof Beslist van f 27-ö®0- van de Gerefor-
niet. Het is als dc tien melaatsen, die meerde Kerk van Voorschoten zelf en
door Christus worden genezen, slechts 4000,was „vreemd" geld.
Paria's
dagbladen en tijdschriften anderzijds.
RVD en NVF (fotojournalisten» zijn
overeengekomen, nu slechts een beperkt
aantal fotografen in kerk en stadhuis
kan worden toegelaten, dat de opbrengst
van de te leveren huwelijksfotot's ge
stort zal worden in een bijstandsfonds
van de NFV, waartoe een speciale stich
ting in het leven zal worden geroepen.
Hiermede zijn dagbladen, persbureaus
en tijdschriften het niet eens, omdat op
deze wijze de volledige technische en
commerciële verantwoordelijkheid voor
de in beide gebouwen te maken foto's
uitsluitend bij een vakorganisatie zou ko
nen te liggen.
Er bestaat zo geen enkele waarborg
voor een vakkundige behandeling van
deze belangrijke zaak (binnen een uur I
na de plechtigheden moeten 50.0001 van de regeling voorgesteld. Gedacht
zwart-wit foto's en 5000 kleurendia's be-1 wordt aan een regeling volgens welke
schikbaar zijn», zo is de redenering. Bo- onder verantwoordelijkqheid van de pers-
vendien acht men van deze zijde de be- j bureau's gefotografeerd en afgewerkt zal
stemming van dc opbrengst voor een worden. Naar vernomen wordt zouden
min of meer willekeurig doel
I onaanvaardbaar.
I Op straffe van boycot
samenwerking met
haar zusterinstellingen, de Wiardi Beck-
manstichting. de Abraham Kuypersstich-
ting, de Savornin Lohmanstichting en de
Telderstichting, aldus de voorzitter prof.
mr. H. J. M. Jeukens in zijn openingsrede
bij het vierde lustrumcongres van het
centrum dat zaterdag te Utrecht werd
gehouden. Het bestuur hoopt suggesties
met betrekking tot samenwerking of ge
zamenlijke activiteit afkomstig uit de
zusterverenigingen positief te kunnen be
antwoorden. Prof. Jeukens omschreef de
taak van het centrum als het bevorderen
van zelfstandige, zo deskundig mogelijke,
maatschappelijke meningsvorming ten
aanzien van in staatkundig opzicht rele
vante vragen en vraagstukken.
volstrekt I ook in de kring van de NVF-zèlf bezwa
ren tegen de reeds overeengekomen rege-
wijziging üng leven.
Centrum van Hongaars protestantisme
(Van onze kerkredactie)
DEBRECEN De
Hongaarse Gerefor
meerde Kerk is van
plan de herdenking
van haar vierhonderd
jarig bestaan luister
bij te zetten door een
uitgebreide restauratie
van het beroemde col
legium van Debrecen.
In februari 1567 vond een
historische synode in De
brecen plaats. De overwe
gende meerderheid van het
Hongaarse protestantisme
koos daar definitief tegen
de anti-trinitariër3 en we
derdopers voor de gere
gend jaar worden herdacht,
onder andere door de uit
gave van een serie ge
schriften.
Daarnaast zal een jubi
leumfonds worden gesticht
voor de restauratiekosten
van het collegium.
de 1
deren te kunnen behou
den". Het synode-modera-
men van de Hongaanse
Gereformeerde Kerk wil
het behoud van het colle
gium hiermee een zaak
van de gemeenten doen
zijn. Nodig is ongeveer
dertig miljoen forint (een
kleine drie miljoen gul
den).
Calvinisme
Het collegium
een middelpunt van het
calvinisme in Midden-Eu
ropa geweest. Ook heeft
hej een grote cultuurhisto
rische betekenis voor het
Hongaarse volk.
Thans zijn er nog van
over een theologische hoge
school en een gymnasium
(het enige nog bestaande
protestants-christelijke
gymnasium in Hongarije).
De bibliotheek, die 60.000
banden telt, is een van dc
waardevolste van het land.
Elk jaar opnieuw komen
vele gasten uit binnen- en
buitenland het collegium
bezoeken. Het vorig jaar
waren het er honderddui
zend.
Ongeveer tien procent j uitzendingen
dc Hongaarse bevol- 1
daarstaat BAYBZ achter
(Van een medewerker)
In de ouderdom van ruim 42 jaar
is na een langdurige ziekte te Zwolle
overleden drs. J. van Dijl, leraar ge
schiedenis bij het christelijk middel
baar onderwijs. De heer Van Dijl, die
in 1923 in Amsterdam werd geboren,
trad na voltooiing van zijn academi
sche studies in 1943 op als leraar aan
het chr. lyceum te Zwolle.
Hij had zich in de loop der jaren ge
specialiseerd in de studie van de ge
schiedenis der Europese vorstenhuizen.
van de gevolgen van deze studie was
portrettenverzameling van omstreeks
20.000 foto's. Dit verzamelen bracht hem
in persoonlijk kontakt met vele leden van
vorstelijke families, In 1964 na het hu
welijk van prinses Irene, verscheen van
zijn hand een ooeK „Op en om de Spaan
se troon", waarin de geschiedenis der
Carlisten is beschreven.
De begrafenis zal dinsdagmiddag te
Zwolle plaatsvinden na een rouwdienst
om half twee in. de aula van het chr.
lyceum aldaar.
Classis Goes vraagt
Waarom feest
op biddag?
(Van onze kerkredactie)
GOES De classis Goes van de
Nederlandse Hervormde Kerk heeft
brief geschreven aan de generale
synode, waarin de classis schrijft „on
aangenaam getroffen" te zijn door het
feit, dat de nationale manifestatie in
het Amsterdam RAI-gebouw ter ge
legenheid van het huwelijk van prin
ses Beatrix is georganiseerd op de
biddag voor gewas en arbeid.
De classis dringt er bij de synode op
tn, dat deze voorstelt, dat de activi
teiten niet vóór half negen zullen be
ginnen, als de kerkdiensten zullen zijn
afgelopen.
Niet alleen in de Nederlandse Her
vormde Kerk, maar ook in de Gere
formeerde Kerken en andere gere
formeerde denominaties wordt elk jaar
op de tweede woensdag in maart bid
dag gehouden. Geschiedt dit met name
op het platteland nog in vele geval
len de gehele dag, de laatste jaren
beperkt zich de biddag steeds meer
tot een bidstond 's avonds, terwijl de
bidstond in vele gevallen naar de zon
dag is verplaatst. Toch was een protest
van Zeeuwse kerken in 1959 nog aan
leiding, om de Tweede Kamerverkie
zingen te verplaatsen, omdat deze aan
vankelijk op de biddag zouden worden
gehouden.
Secretaris-penningmeester W. F.
Storsbergen van het Amsterdamse
Oranje-comité, die de manifestatie in
het RAI-gebouw organiseert, noemde
het „erg jammer", dat de manifestatie
samenvalt met de biddag. „Wij hebben
er eerlijk gezegd niet bij stil gestaan.
Overleg met kerkelijke vertegenwoor
digers is er niet geweest. De datum
is tevoren met het hof overeengeko
men." De manifestatie duurt 's mid
dags van drie tot vijf uur. De directe
jen van radio en tv beginnen
uur. Men kan er ook in het