I Het geheime dorp
Milly
Spirituals, swing, jazz....
Scott wil alles en
is dol op televisie
Uit de Haagse hot geplukt.
Brick Bradford
VARA en NTS zeggen:
er is geen kwestie
Senmoet
VRIJDAG 4 FEBRUARI 1966
Discriminatie
ITHEftGOlVIN-ETHfRGOlVlN-ETHERGOlVEN-ETHERGOlVEN-
(Van onze radio- en tv-redactie)
BUSSUM/AMSTERDAM
Men vindt Milly Scott als me
vrouw Hofman op de Hoofdweg
in Amsterdam, waar de piano in
de hal staat, zodat er fijn ruimte
is om te repeteren.
Milly, moeder van een twaalf
jarige zoon, nu 30 jaar oud,
trouwde al toen ze 17 was en nog
maar een beginnend zangeresje,
dat bij Toon Hermans in de spek
takelshow Ballot stond. Toon had
haar bij amateurorkestjes horen
zingen en gaf haar de eerste ech
te kans, die Milly, doorzetster als
ze is, uitstekend waarnam. Negen
maanden hield ze het vol bij Bal
lot, toen kreeg de.liefde voor de
jazz haar goed te pakken.
En wat is ze nu? Een heel bekende
figuur in de wereld van de lichte mu
ze. „Een van onze beste jazz-zangeres-
sen", zegt haar platenmaatschappij,
die haar voordroeg voor deelneming
aan het Nederlandse Songfestival.
Milly zelf, die niet veinst haar kwali-
teiten niet te kennen, vindt dat onvol-
doende. Jazz... ja. Of nee, zeg liever
„jazzy", waarmee ze bedoelt jazz-
achtig, en dan moet het „zo lekker
swingen". En blues, dixieland, ge
wone liedjes en spirituals.... ze neemt
zichzelf zonder blikken of blozen „een
kwaliteitszangeres" die alle kanten uit
kan en wil.
Maar goed, ze werkt er dan ook
hard voor, ze heeft «een repertoire dal
er mag wezen, ze kan met het
Zuid-Amerikaanse lied overweg, met
het Zweedse, Italiaanse, Engelse, Duit
se... ze vloeit over van energie en zet
die om in een ijver, die haar in vrij
korte tijd flink hoog op de ladder
naar de top heeft gebracht.
Ze is Amsterdamse van geboorte, de
ze Milly, wier voorvaderen uit het
warme land kwamen. Ze ontdekte al
heel vroeg haar eigen zangtalent. Ze
was toen voor pianostudie op het con
servatorium en haar voortvarendheid
liet haar toen niet meer toe, deze op
leiding af te maken.
Zingen moest het aijn en zingen
werd het, met de ogen gericht op haar
grote idool: Mahalia Jackson.
Milly Scott is een van onze Neder
landse artiesten, die in het buitenland
naam moesten maken eer ze goed en
wel op eigen bodem werd'an ontdekt.
Haar eerste jaren in hoofdstedelijke
etablissementen noch haar optreden
bij Toon Hei-mans bezorgden haar een
uitgesproken naam. Dat kwam pas,
toen zij toernees maakte door Duits
land, Zweden, Denemarken en België.
Toen zij in Wenen zong en op een
boot die naar Amerika reisde.
Op het scherm
Teruggekeerd in het vaderland wer
den er meer oren naar haar gespitst
en kon zij voor radio en televisie gaan
optreden. Plaat na plaat maakte zij.
en de uitnodigingen om overal in het
land op te treden begonnen binnen te
stromen. Nu heeft Milly Scott een heel
druk bezette agenda, nu kent iedereen
haar fell«e zwarte ogen en haar krachti
ge stem, waarmee ze inderdaad heel
veel kan doen.
Voor de televisie optreden vindt ze
heerlijk: een fijne werksfeer en de
zekerheid van een heel groot publiek,
ook al ziet zij dat ni'et. De kijkers zien
haar en dat vergeet ze geen ogen
blik.
Sinds ze in 1963 voor de VARA-tele-
visie negen eigen shows maakte is ze
nooit meer lang weggeweest van het
scherm, ze krijgt nu haast uitnodigin-
En hoe het haar gelukt is, hebt u
dez'er dagen in de Alberti-show op het
scherm kunnen zien. Milly weet van
aanpakken, ze is eerzuchtig en al is ze
„al heel lang bezig", toch weet ze, dat
ze nog veel meer kan bereiken 'en dat
moet dan ook gebeuren.
Vanavond treedt ze op als één in de
rij candidaten voor het Songfestival in
Luxemburg. Sommigen van degenen
die haar kennen zijn daar verbaasd
over. want het is voor niemand een
geheim, dat Milly niet alleen artistiek,
maar ook commercieel denkt. Ziet zij
heus brood in deze wedstrijd, waarbij
ze alleen maar „gewone" liedjes mag
aanbieden? Waarbij re de kans loopt,
niet uitverkoren te worden voor het
Eurovisiefestijn?
Jawel, dat ziet ze. Bovendien kan zij
zich best permitteren eens iets te wa
gen... en misschien gelooft ze stellig in
haar succes. „Er is e'en leuk beat-num
mer bij" heeft ze alvast verklapt en
daarop moogt u dus voorbereid zijn.
Jammer
Communistische Partij
Jazz-rondo: 18.50 Naar onze mening, orltisch
commentaar: 19.00 Voor de rijpere Jeugd;
19.30 Literair programma; 20.00 NieuWB; 20.05
Wie is de baas, lezing (IV): 20.25 Chanson-
programma: 20.40 Terugblik over 5 jaren
5-daagse werk-
Wij behoeven na de uitzending
weinig meer toe te voegen aan de
voorbespreking die wij gisteren gaven
van het toneelspel „Als er geen zwar
ten bestonden", dat de Britse schrijver
Johnny Speight in eigen land niet
opgevoerd kan krijgen. Hier kwam het
onder regie van John van de Rest
volkomen naar bedoeling van de (aan-
lioezige) auteur in stijl en sfeer en
\met animo gespeeld voor het voetlicht
als een brok. eigentijdse durf van alles
bij de naam noemen en sterk wit-
i zwart stellen. Dat we te doen hadden
j met werkelijke profanie zouden we
_H niet willen zeggen, aangezien de
schrijver zelf dat ontkent. Niettemin
kon men zeker aanstoot nemen aan
de al te vrije en onnodig overvloedige
wijze waarop God in het overmoedige
„spel" werd betrokken. Blijkbaar zit
de godsdienstige beleving de jonge
auteur meer dwars dan welk wereld
probleem ook en is het zijn streven
dat van menselijke fouten te zuiveren.
Zo bekeken leed het stuk, dat tegen
alles tegelijk in opstand wil komen,
NCRV: 19.00 Nieuws
Nieu'
22.40 Actualiteiten; 22.50 Lichte
laiek; 23.45 Socialistisch
23.55-24.00 Nieuws.
1TUI V
aan een bepaalde mate van oneven
wichtigheid doordat alles tenslotte
moest worden toegespitst op de con
troverse blank en zwart, terwijl dit
in feite niet het hoofdmotief was. Dat
er rake klappen uitgedeeld werden
aan de hoogmoed van de persoonlijke
mens valt echter niet te ontkennen en
dat stemde tot nadenken.
Een in wezen veel pijnlijker aan
klacht tegen de rassendiscriminatie
vormde het tweede optreden van de
zeer aparte, begaafde negerzangeres
Nina Simone in haar fascinerende
liederen. De VARA had er goed aan
gedaan de opnamen van Nederlandse
ondertiteling te voorzien, zo bereikte
haar „boodschap" veel meer kijkers.
Arme Bob Bouber ging op het festi
val lelijk de mist in. Zijn eerst met
veel bravour gezongen liedjes werden
door het zaalpubliek luid toegejuicht.
De jury koos met acht stemmen
het ritmische liedje „Nog wel bedankt".
Toen Bob dat echter nog een keer
moest zingen, bleek hij zo totaal de
tekst kwijt te zijn dat er helemaal
niets meer van terecht kwam. Dolf
van der Linden gaf hem met zijn
orkest nog een goede kans dat te her
stellen, maar ook daarvan bracht Bob
niets terecht, hetgeen Teddy Scholten
een lichte terechtwijzing ontlokte: „Als j
je maar weet dat je dat zaterdag-
avond niet zo kunt doen, Bob!" Zo
ziet men, hoe de zenuwen ook een
geroutineerde zanger nog wel eens
parten kunnen spelen.
Dave Berry: uur
twintig mille
SOESTERBERG Circusdirecteur
Toni Boltini heeft Dave Berry naar ons
land gehaald voor een exclusief optreden
in zijn winterverblijf Paradiso. Hij heeft
er de voorwaarde aan verbonden, dat de
clowneske zanger een week voor en een
week na zijn optreden niet elders in ons
land mag optreden.
Dave Berry treedt zaterdag 5 februari
twee keer op, 's middags en 's avonds.
Boltini heeft daar twintigduizend gulden
Ball en haar combo.
Vast en zeker is Den Haag de stad worden gezien, maar ook op de televi-
actuele informatie -
21.15 Bonanza. TV-film (aflevering 25); 22.05
Volksliedjes: 22.20 Geloofsbrieven (deel 1).
NTS: 22.50 Journaal; 22.55-plm. 23.35 Reporta
ge van de Europese Kampioenschappen
Kunstrijden te Bratislava.
Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws
2.10-22.15
alles aannemen kan ze
heeft nog tal van andere
verpliohtingen, zoals bijvoorbeeld het
optreden voor militairen, dat ze jaren
lang heeft volgehouden, liefst twee
maal in de week en dat met enorm
succes, z-oals ze graag en ronduit ver
telt, met al de beweeglijkheid, die ze
ook tijdens het zingen tentoon
spreidt.
Bij dat alles blijft ze toegewijd aan
haar carrière werken, want ze vindt,
dat ze nog veel meer roem kan
oogsten. Ze heeft eigen combo's gehad
en nu is ze geweldig in de weer met
haar nieuwe ensemble.
Echte sisters
Het nieuwste is: Milly and the Scott
Sisters. De drie meisjes, die haar zin
gend begeleiden. Hoe ze aan die drie
„sisters" komt? Wel het zijn haar
echte zosters, Ann (29), Carmen (27)
en Dolly (21). Niet zomaar een zang
groepje, maar show brengen, dat is de
bedoeling en Milly heeft haar zusters
onderricht gegeven en geregisseerd tot
Maar ze is een beetje teleurgesteld
in het feit, dat zij niet tijdig heeft
geweten dat Helen Sheperd samen
met haar broers optrad: „Dan had ik
net zo goed ook mijn zusjes kunnen
meebrengen". Nu zal Milly het alleen
moeten doen, maar daar ziet ze niet
tegen op.
En het „gewone" van de ltedjes?
Ach, het is maar wat je er zelf van
maakt.
Ze wil er wel voor uit komen, dat ze
graag uitsluitend jazz-zangeres zou
willen zijn... maar daarvoor heeft Ne- w k
derland een te-klein afzetgebied. Milly j Tombola"niMsfso^Lichtbaken, lezing,
is wel zo wijs en zo commercieel-den- Hilversum ii. 298 m. VARA: 7.00
kend dat zij dit begrijpt en dat zij dus ffT^Lichte grammofoonmzick:
MORGEN
Hilversum 1. 402 m. KRO; 7.00 Nieuws; 7.10
Het levende Woord; 7.15 Klassieke plaonxiiu-
?iek 12r - 7.30 Nieuws; 7.32 Gewijde mu
ziek; 7.55 Overweging; 8.00 Nieuws; 8.10
Dj inn: gevarieerd programma; (8.30-8.32
Nieuws; 8.32 KNAC/ANWB wegeninformatie
9,35 Waterstan-den); 12.00 Angelus: 12.03
Country and Western Express
Marktberichter - '"jj
■HiMiMfl8i5RSoS
dilettanten; 14.30 Voor de kleuters:
Populaire grammofoonmuzlek
denwedstrijd schaatsenrijden
tage- 15 05 Franse chansons: 15.30 Frans/Ne
derlands programma: 16.CO Muzikale Tombo
la I: gevarieerd muziekprogramma; 17.10
17 25 Muzikale Tombola
18.30 Muzikale
12.24
Mededelingen t.b.v.
>öuw; 12.30 Nieuws; 12.40 Reli-
12.55 Overheidsvoorlichting;
'kestmuziek (gr/jA"
de jeugd;
1 film
percentsgewijs op het ogenblik
de meeste vrouwen zich bezig houden toond worden,
met. het probleem hoeveel en welke Jammer dat het etiketj,
hoeden ze moeten gaan kopen.
Let maar op: een hoed
ondertrouwbruiloft en de Ridderzaal,
een hoofdbedekking
langs de Hofvijver
de Koninklijke Schouwburg,
de bin
nenkant zit.
Dat hoeden kopen doet een vrouw
niet graag alleen. Het is de kunst een
het lichtspel vriendin mee te krijgen, die eerlijk
de voorstelling en meelevend is. Die niet vals je iets
geks op je hoofd laat zetten en niet De®iaiss-
de receptie op Huis gemeen in de laoh schiet als je 1)lt7nf,nr
heel chic dat ding oppast, dat zo beeldschoon vMartvaii'
m maar n ot Druiasioiiei van
hoofddeksel
ten Bosch en dan nog
geval voor de grote dag van 10 maart,
waar de dames verwacht worden in
het lang, met lange mouwen, hand
schoenen en hoed. En daar tussen
door komen nog wel wat recepties,
parties of hoe alle handje-glaasje-hap
jebij eenkomst en betiteld mogen wor
den. En overal dezelfde mensen
dus...overal een andere hoed.
Nou is
i, maar niet boven jouw gezicht.
Later, na de show, toen alles gepast
het ganse volk ver- mocht worden, begreep ik het. Me
vrouw Zijlstra heeft, wat wij noe
men: een hoeden gezicht. Alles staat
haar. Het is een plezier haar vrolijk
gezicht in een aldoor andere omlijs
ting te zien. En dat plezier liet prof.
Zijlstra zich kennelijk niet ontgaan.
De uiteindelijke keus was iets heel
aar dat verklap ik niet,
als de hoed die mevrouw
Cals uitzocht. Net zo min als het
prinses Beatrix, zo ik
.grijpt, die zo lekker vast
heid. Het haar raakt
je neus gaat glimmen, je krijgt «u ----- "i
verwilderde blik en het resultaat is, £r°te levenskameraad, de echtgenoot vaardigd om snel de dader op het
daar al iets 7
Je moet ee:
kunnen laten.
Om een geheim ging het die avond
ook, want ae oplossing van het Melis-
sa-mysterie zou op de t.v. komen.
Daar de show werd gegeven in de
gastvrije villa Helmhorst van de heer
en mevrouw Oosterhuis, een huis op
de top van een duin achter het
K.L.M.-gebouw, konden show en t.v.
gecombineerd worden. Prof. Zijlstra
werd naar een andere kamer afge-
de oude dop
te krijgen. Zeker als die echtge- scherm te ontmoeten. Liet zich ook
door vele ernstige besognes grif afvaardigen, omdat hij zelf brand-
1 beslag genomen
f ik dan ook stomverbaasd zijn
gouden en gelukkige tijd. Niet alleen dekunstenaar, (een
e goed verkopen, dat is onthouden moet) Pierre Wattèl (22)
en prettige bijkomstigheid, gaf, daar oud-minister prof. dr. J. Zijl-
kunnen nu hun fantasie la- stra ontdekte. En zeker niet met een
bovendien zullen hun gezicht van „O, wat offer ik me op".
hoed kreeg
omdat
slechts
ten werken 0
fraaie produkten straks niet alleen Integendeel. Hoed
door de draagsters en haar omgeving zijn aandacht.
nieuwsgierigheid.
Vertelde me nog, dat het de vierde
modeshow was, die hij ooit gezien
had. Waarna mijn verbazing en be
wondering nog graden steeg.
haar jazz-kunst (want die bezit
hoge mate!) verpakken meet in ver
schillende andere genres, wil zij veel
worden gevraagd en een toppunt van
populariteit bereiken. Dus doet zij wa
ter in de wijn, en zelfs van harte,
evenals haar grote voorbeeld Mahalia
Jackson dat durfde en kon doen. Veel
zijdigheid is ten slotte ook niet te ver
smaden, en wie die bezit, mag er zijn
voordeel mee doen.
Nu maar eens afwachten, welk lied
je van Milly vanavond uit de bus
komt. Zijzelf vindt ze alle drie goed,
maar ze heeft natuurlijk, net als de
anderen wel een kleine voorkeur. Of
de publiekjury naar haar zin zal kie
zen? Laten we het hopen voor ambi
tieuze en ijverige Milly.
Reportages huwelijk
x>rpagim
7.35 Lichte
s: 8.10 Lichte
mofoonmuziek8.00
orkestmuziek (gr.); 8.20
trips J""~
lofoonmuziek; 9.20 Licht orkest.
VPRÖ°9.40 Gezongen leven, lezing
1 tuinbouw; 12.30 Actueel sport-
l Nieuws; 13.10 VARA-Varia;
Jazzmuziek; 13.40 Voor de twintigera;
- - "3 Voor nu en later,
uit Italiaanse ope-
Nieuws: 16.02 Lichte grair
mofoonmuaiek; 16.45 Vragen vuur:
(opn.
de Nederlander beantwoordt vragen van jon
ge mensen: 17.00 Metropole orkest (Stereo);
17.30 Radioweekjournaal; 17.58 Nieuws over
de wedstrijd Marathon.
Hilversum III. F M
NRU/AVRO: 9.00 Nieuws:
orkesten-parade: 10.00 Ni>
tijdhedendaagse
Solisten- en
10.02 Tiener-
toekomstige top-
NRU/NCRV: 11.00 Nieu'..-.
orkestmuziek (gr.): 11.30 Muziek 1
Leger des Heils (gr.); 12.00 Nieuws,
eel aktualitelten: 12.02 Licht platenp
ma; 12.30 Tienerama: platenshow
tieners: 13.00 Nieuws: 13.02
Het
15.00 Ni<
illen; werken van de
muziek (gr.): 15.30
enprogramma: (16.00 Nieuws); 17.00
Nieuws: 17.02-18.00 Soortshow: reportages,
I uitslagen, kommentaren HjUtf
operettes, musicals 1
15.02 Toonkunst voo
grote meesters ln
foonmuziek.
lichte grammo-
Televisie morsen
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Er is weer een
kwestie gemaakt in de omroepwereld,
er zijn weer namen genoemd, er moet
weer iets aan de hand zijn. Bij de
VARA en bij de NTS- organisatie
voor de reportages van het prinsesse-
lijk huwelijk worden ze er bijna krib
big onder: „Er is helemaal geen kwes
tie, er is niets officieel gezegd, er gaan
alleen maar vervelende praatjes
rond".
Want het zou dan zo zijn, dat Leo
Kool (VPRO- televisie), Pier Tania en
Koos Postema (VARA- tv) zouden
hebben gezegd, dat zij niet willen mee
doen aan de commentariërende versla
gen van de plechtigheden op 10
maart
„Misschien hebben ze dat tegen
iemand wel gezegd, maar niet tegen
de programmaleiding," zeggen de
omroepverenigingen. „Wat wij ervan
weten hebben we ook maar uit een
krantebericht (Het Parool). Mis-
VANAVOND TE*ZIEN
Nederland 1 KRO
7.05 uur Telixer, jongerenprogramma.
7.35 uur natuurfilm: kangoeroes.
8.20 uur (NTS) vijfde ronde Songfestival met Milly Scott.
9.15 uur Bonanza
10.05 uur Dorris Henderson zingt volksliedjes.
10.20 uur eerste aflevering van vtff programma's over de Bijbel.
Nederland 2 AVRO
8.01 uur Danny Kaye-show.
8.50 uur magazine Kijk onder leiding van Ageeth Scherphuis.
9.20 uur Dokter Ben Casey in conflict met een patiënt die niets 1
hem wil weten.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum l NCRV
7.30 uur van allerlei over ons volkslied.
8.10 uur Prisma, een programma met verrassingen.
8.50 uur zangprogramma onder leiding van Kees Deenik.
9.20 uur showmuziek.
10.40 uur zendingsrubriek Wijd als de wereld.
11.00 uur Studio 2300. gevarieerd programma.
Hilversum II VPRO en VARA
7.00 uur Ronduit.
7.30 uur literaire rubriek.
8.25 uur chansons van Nico en Janine Knapper.
9.00 uur stereofonisch concert door het Concertgebouworkest en de
sopraan Halina Lukomska.
10.50 uur gezellige plaatjes en praatjes.
LI.30-12.00
les 4). NCRV: 16.00 Philati
allerlei; 16.20 Autorubriek; 16.45-17.30 Voor
de kinderen.
Nederland I. NTS: 10.30 Tel<
schien zijn er verslaggevers die zich leven nu en morg<
minder goed thuisvoelen in een kerk
dienst.... maar er zijn genoeg andere,
die zo'n verslag best kunnen geven.
Daar zal heus wel mee gerekend wor
den bij de NTS- organisatie."
Er zou ook sprake van zijn, „dat de
VARA helemaal niet meedoet op die
dag". „Niets van bekend", zegt de VA
RA- woordvoerder, „en waarom niet?
Wij hebben nog andere verslaggevers
en bovendien heel goede regisseurs,
die zijn ook nodig."
De „man bij de NTS" die op het
11.00
jbili.ti.en (herh. les
Studievoorlichting
109
Het enerverende was, dat niemand kon overzien
hoeveel mensen er gepakt, hoeveel er gevlucht
waren en hoeveel er dus nog opgespoord moesten
worden. Iedereen, zelfs Bonsma, moest toegeven
hoe wijs oom Chris was geweest om te verbieden
de namen van de kampleiders en helpers
ogenblik bezig is verslaggevers, com- bewoners van het Geheime Dorp bekend te ma-
D O O R
mentatoren en regisseurs te verzame
len voor de grote dae. is zoals u weet
Peter van Campen. Met hem spraken
wij ook. Hij zei:
„Mij is niets bekend van enige wei
gering. zelfs niet van „het liever niet
doen". Maar ik zou er niet zo bar van
schrikken als een of andere reporter
mij vroeg hem voorbij te willen gaan.
Hier kunnen religieuze en politieke ge
voeligheden een rol spelen en daarmee
zou men rekening kunnen houden. En
dan.... het komt heus wel eens meer
voor, dat een of andere medewerker
niet zo gebrand is- op een taak die hem
wordt opgelegd, 't Zou de eerste keer
niet zijn en daarover valt altijd te
praten, afgezien nog van het feit dat
iedereen wel eens iets moet doen waar
hij of zij nu niet direct zo dol op is. Ik
ben nog bezig met de samenstelling en
ik heb echt niks om me zorgen over te
maken."
Zo is er dan het zoveelste stormpje
in het Hilversumse glas water opgesto
ken. Natuurlijk heeft „iemand" wel
tegen „iemand" iets gezegd. Hoe gaat
dat? „Mij niet gezien, hoor", is een
vlug gebruikte uitdrukking. Of het ele
gant is, vooral ook tegenover het Ko
ninklijk Huis, om zulke voorbarige te
genwerpingen snel te publiceren is
een tweede. Tot nu toe loopt er niets
spaak in Hilversum, was dat wél zo,
dan zou het nog tijd genoeg zijn om
dat wereldkundig te maken.
Nu moet iedereen er w.eer iets over
zeggen, ook al om onnodige verwar
ring te voorkomen. O, dat opblazen
van kwesties! In en om Hilversum is
men er zo bekwaam in!
G R A M M OFOONPLATENPROGRAMMA
DRAADOMROE PVANAVOND
VAN 18—20 UUR
Claudlo Monteverdi, „l'Orfeo"; Pavola in
proloog en vijf bedrijven
Michaelis; Fritz Wunderlich; Clemens Kai-
ser-Breme: Peter Offermar
ken. Als de gevangenen nu tot spreken gedwongen
werden, konden ze alleen maar voornamen noe
men en daar zouden de Duitsers niet veel wijzer
door worden. De stemming werd dan ook opgewek
ter naarmate het duidelijker bleek, dat velen de
dans toch nog ontsprongen waren.
De novemberavond viel vroeg. Mevrouw Bons-
ma had een stevige stamppot gekookt voor vluch
telingen en gasten: er zaten er altijd nog een
tiental in weinig rooskleurige omstandigheden in
de tent in het kreupelhout. Hun vervoer was een
probleem, dat iedereen slapeloze nachten bezorg
de. Maar nu kwam Bonsma met de verheugende
tijding van een afname der strenge controles.
Over één, hoogstens twee dagen zouden de kleine
re paden vrijgegeven worden.
„Daar neem ik nog een extra hap op", zei Annet
en ze schepte haar bord nog eens vol.
Ze waren laat aan tafel gegaan, omdat Gert er
nog niet was. Niemand maakte zich erg bezorgd
over zijn uitblijven, behalve Jackie, die telkens
naar de deur keek als ze gerucht hoorde, tot grote
voldoening van tante Christina.
Toen hij eindelijk kwam, zagen zij het aan zijn
zeldzaam opgewekt gezicht: hij bracht goed
nieuws. Hij wou niets zeggen voor hij naast oom
Chris was gaan zitten en het opschrijfboekje open
bij zijn bord had gelegd. Jackie schepte zijn eten
op en hij at een paar haastige happen, las dan
„Eenentwintig vluchtelingen terecht bij Bons
ma, acht in Doornspijk, later nog zeven in die
buurt, twee op het hoofdkwartier, acht in Epe bij
een boer in een ondergrondse kelder, pet af
H. H. VAN NIJNATTEN— 3
f DOFFEGNIES 3
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAf
voor die man; hij verzorgt behalve die acht men
sen nog twee andere onderduikers en twee Ameri
kaanse piloten, ons allen wel bekend, want twee
weken geleden zaten ze nog in het Geheime Dorp,
zelf hebben we nog gevonden en weggebracht
tweeëndertig, zodat er, als we het zaakje optellen,
nog acht mensen in Duitse handen gevallen zijn.
Een Duitser, die mij aanhield op de weg en die
nogal mededeelzaam was, toen ik een beetje door
vroeg, heeft het me zelf verteld. Het zijn: de
vader met zijn zoontje, de twee oudjes uit de
achterste hut, oom Henk en een vader en moeder
met een volwassen zoon.„En hoe droevig hun lot
ook moge zijn, ik geloof, dat ons een nederig
dankgebed past voor de wonderbaarlijke redding
uit een avontuur, dat ons allen het leven had kun
nen kosten...."
Ze keken op naar zijn knap bezield gezicht.
Christina zat te denken, dat het land pa de oorlog
behoefte zou hebben aan mannen als Gert, Joep
en Heintje, aan meisjes als Jackie en Annet....
Maar oom Chris zie bedachtzaam:
„Je moet de dag niet prijzen voor het avond is,
m'n jongen. Onze taak is met de ondergang van
het Geheime Dorp niet afgelopen."
Ze werden er opeens stil van. Tante Christina
leek het of de vleugel van het noodlot haar aan
raakte, zodat het haar vergund werd een blik te
slaan in het boek der toekomst. Oh, een ondeel
baar ogenblik maar! Ze zag Duitse beulen, Duitse
gevangenissen en concentratiekampen, Duitse
vuurpelotons.... en sjofele mannen, geboeid maar
met opgeheven hoofden starend naar het naakte
stukje blauwe hemel, dat de gevangenismuren vrij
lieten om een laatste gebed naar op te zenden..„En
een van die mannen was Chris....
Ze raakte zo van streek, dat ze eensklaps begon
te huilen.
De anderen, die dachten, dat het de reactie was
op de spanning der laatste weken, trachtten haar
tot bedaren te brengen. Ze lieten haar drinken,
klopten haar op de rug en probeerden het met
goedige grapjes en kernachtige uitdrukkingen zo
als: je laat je toch niet kisten, tante Christina, u,
de dapperste en flinkste van ons allemaal?
Het lukte ook wel. Spoedig glimlachte ze flauw
tjes, maar de hele avond bleef ze een beetje stil,
terwijl juist de anderen uitgelaten waren. Zelfs
oom Chris leek zorgelozer en jonger dan hij in
weken geweest was.
's Avonds op de vreemde slaapkamer, toen hij
het haar vroeg, beleed ze hem haar angst om het
visioen. Ze stonden voor het raam en hij trok haar
dicht tegen zich aan en zei bewogen:
„En wat dan nog? Zou jij. nu je wijder horizon
gezien hebt, terug willen kruipen in het enge
leven van vroeger, alleen omdat we elkaar kun
nen verliezen? Vertrouw op God, Christina. Is het
niet beter te treuren om een die heenging, omdat
hij trouw bleef aan zijn idealen, dan te leven met
iemand, die geweten en hart het zwijgen heelt
opgelegd, alleen maar om het vege lijf te redden?
Zeg het zelf, Christina, zou je dat kunnen?"
Hij voelde haar trillen. Toen fluisterde ze:
„Je bedoelt, dat degeen die met het schip der
illegaliteit zee kiest, niet anders dan stormen te
verwachten heeft en niet uit kan stappen om een
veilige haven op te zoeken voor het doel bereikt
is?"
(Wordt vervolgd)