Het geheime dorp
feletccf
l&Accf
Ilit de Haagse hof geplukt.
Kortsluiting zonder
drama van Kaesen
TENTOONSTELLING
Brick Bradford
Senmoet
VRTJD \C :i JAMT.ARI
musical. 22.20 Herman Heijermans als Jood,
lezing 22.30 Nie» -- -- - -
22.40 Internationale
grammoloonmuziek. 23.5524.00
Elke avond
nieuwe jury
HILVERSUM Op elke avond van
het Nederlandse Songfestival zal een
nieuwe jury van vijftien personen bepa
len welke van de drie liedjes in aanmer
king komt voor de finale op zaterdaga
vond 5 februari. De organisatoren zijn
afgestapt van het systeem waarbij elke
avond dezelfde drie jury's de liedjes be
oordelen.
De juryleden van de vijf avonden
75 personen zullen op de finale uitma
ken welke vocalist (e) met welk liedje op
5 maart ons land in Luxemburg zal verte
genwoordigen.
Als er in een voorronde twee liedjes
met hetzelfde aantal stemmen eindigen,
mag de zanger (es) zelf beslissen met
welk liedje hij of zij aan de nationale
finale zal deelnemen.
Televisie morgen
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Luck (Lucas) Dekker (19) heeft zes dagen
uitstel van militaire dienst gekregen om met zijn verloofde, Berrie
(Bep) Kluft (20), aan het Nederlandse Songfestival te kunnen deel
nemen. Hij had dinsdag 1 februari moeten opkomen; dankzij het
uitstel waarvoor manager Frans van Wijk zich druk heeft gemaakt
hoeft hij zich nu pas op 7 februari te melden.
In de week van 31 januari tot en
met 4 februari, waarin televisiekij
kend Nederland elke avond op 25 mi
nuten Songfestival wordt getracteerd,
komen The Luckberries (samenvoe
ging van beider voornamen) woensdag
2 februari voor de camera's. Zaterdaga
vond 5 februari treden zij met de ande
re deelnemers in de finale op.
Het Alkmaarse zangduo, sinds een
jaar beroeps, is dolgelukkig met de
uitnodiging, aan het Songfestival mee
te doen. Luck en Berrie, die elkaar al
van de banken in de vglo- school ken
nen, beschouwen hun optreden als een
hoogtepunt in hun carrière, die ruim
vier jaar geleden als hobby begon. „Ze
werken er dag en nacht voor", verze
kert Frans van Wijk. ,J)at moeten ze
ook wel, willen ze goed voor de dag
komen."
Overigens staat het nog steeds niet
vast welke liedjes zij gaan zingen. Eén is
er nu definitief gekozen; voor de andere
twee moet nog een keus worden ge
maakt. Manager Van Wijk (verontwaar
digd); „Eind november had dat al moe
ten gebeuren en nu weten we nog niets
aeker. Zij worden daar de dupe van."
Staking
Luck en Berrie zijn op een heel bij-
rondere manier een duo geworden. Ber
rie vertelt: „Ik was 'n jaar of twaalf,
dertien, toen ik van m'n ouders 'n gi
taar kreeg. Het was 'n manie in die
tijd, dat gitaarspelen. Ik trad op
feestavondjes en fuifjes en 't ging heel
aardig."
Haar partner en verloofde wa
diezelfde tijd ook een graag geziene
Jast op feestelijke bijeenkomstei
.lkmaar en wijde omgeving. Luck
zong samen met een vriend. Toen hij
ging varen, kwam daar niet zoveel
meer van. Alleen nog als hij met
lof thuis was. Op 'n zaterdagavond,
zo'n vier en een half jaar geleden,
zouden we ook samen optreden. Maar
zijn schip had vertraging gekregen
door staking in 'n Italiaanse haven. Hij
kon onmogelijk op tijd in Alkmaar
zijn. Wat moest ik doen? De zaal was
besproken, de affiches gedrukt, 't
Moest doorgaan."
„Toen herinnerde ik me Berrie. Ik
naar haar toe. Ze woont 'n paar
straten verder. Ze wilde graag hel
pen. 't Was haastwerk. We studeer
den twee liedjes in en toen we op
het toneel stonden zongen we, ge
heel onvoorbereid, nog een derde, in
steenkool Italiaans. Dat was 't groot
ste succes van de avond.
Tot de dag van vandaag zijn Luck
en Berrie die havenstaking in Italië
dankbaar. Sinds die gedenkwaardige
zaterdagavond zijn ze samen blijven
zingen, eerst als amateurs en goede
vrienden, nu als professionals en ver
loofd paar en in de toekomst wel
licht als man en vrouio.
Drnkker
I mli, i -i I'I 1KCïïV-
talentenjacht „Kom er maar eens voor"
i wonnen zij de eerste prijs en het effect
1 yan hun optreden in een Rudi Carrell-
Banaal
De maatstaven, die de Amerikaanse
televisie aanlegt om het verwende en
veeleisende, maar desondanks kenne
lijk alles slikkende publiek „verstrooi
ing" op het scherm te geven, zijn vol
gens Nederlandse opvattingen onbe
grijpelijk. Voorbeeld daarvan is de
film, die de VARA gisteravond via
Nederland 2 uitzond: Dan O'Brien,
advocaat.
Het is bijna niet aan te nemen, dat
er ook maar iemand is, die niet
geërgerd heeft gekeken naar de prac-
tijken van de advocaat O'Brien, die
niets van een jurist, maar alles van
een ordinaire gangster heeft. Men zou
nog achteloos de schouders over dat
optreden kunnen ophalen, als niet de
indruk werd gewekt, dat de meeste
Amerikaanse advicaten ook zo onge
veer te werk gaan.
Het is bekend: in Amerika kan veel,
meer dan hier in elk geval. Maar dat
op de manier van meneer O'Brien de
advocatuur, het openbaar ministerie,
de politie, de jury door het slijk wor
den gehaald zonder protesten van ju
risten c.s. is niet te geloven.
De VARA laat er zich graag op voor
staan, de vereniging te zijn, die liet
kijkerspubliek behulpzaam is bij voor
lichting op alle mogelijke gebieden,
bij culturele opvoeding en bij nog
meer ideëele doelstellingen. Tijdens de
keuring van deze banale film, die het
niet verder had mogen brengen dan
het witte doek in een achteraf bio
scoop, heeft de socialistische omroep
kennelijk beide ogen stijf dichtgekne
pen.
show was wat manager Van Wijk noemt
„een prachtige drukker". Zij kregen
meer en meer uitnodigingen en een con
tract voor Bovema's Imperial-label. Twee
platen zijn er nu van hen uitgebracht;
na het Songfestival volgen er nog twee
(met de drie liedjes, die zij voor de
televisie zingen en nog een ander).
Mallorca
Verleden jaar traden zij twee weken
op In de club van Max Woiski Sr. in
Palma op Mallorca. Op de avond van
hun verloving stapten zij er binnen.
Woiski had via via gehoord, dat ze zou
den komen en tracteerde op champagne.
De uitnodiging voor zijn gasten op te
treden grepen zij met beide handen aan.
Het internationale publiek was elke
avond opnieuw enthousiast over het char
mante Hollandse duo met zijn veelzijdi
ge repertoire van Spaanse, Franse, Duit
se. Engelse, Italiaanse en natuurlijk Ne
derlandse liedjes.
Met het verwarmende enthousiasme
van een amateur vertelt Berrie hoe fijn
zij het vindt, beroeps te zijn: „Heerlijk
Uitstel
Bovema heeft ervoor gezorgd, dat zij
naast Helen Shepherd, Piet "Sybrandy,
Bob Bouber en Milly Scott aan het Song
festival meedoen. Het was op het kantje
af: zonder dat weekje uitstel van dienst
was het onmogelijk geweest. Dat neemt
toch niet weg, dat op het ogenblik, dat
Luck de kazernepoort binnenstapt er
voor zo'n anderhalf jaar een punt achter
de loopbaan van The Luckberries wordt
gezet. En dat Berrie gedurende die tijd
weer een kantoorbaantje moet gaan zoe
ken.
Manager Van Wijk en Bovema doen
wat zij kunnen om voor Luck nog een
jaar uitstel te krijgen. Omdat zij Luck
hadden beloofd, dat hij pas aan het
einde van dit Jaar zou worden opgeroe
pen, had Frans van Wijk tot december
contracten voor de Luckberries afgeslo
ten. Als Luck geen uitstel krijgt, moeten
die worden geannuleerd!
Somber
Frans van Wijk, die ook de manager is
van Imca Marina, ziet het nogal somber
in: „Als hij geen uitstel krijgt, is het een
enorme tegenslag. In zijn diensttijd kun
nen zij alleen tijdens de weekeinden
optreden. Daarna moet ik met verdubbel
de energie reclame voor hen gaan ma- n
ken. want na anderhalf jaar heeft het
publiek The Luckberries vergeten. Alles LJ
wat we tot nu toe hebben bereikt is
eigenlijk voor niets geweest.
Luck zelf is. niet zo pessimistisch. En n»fs!;ri;
Berrie hoopt: „Laten al die officieren
uitstel."
land. 18.30 Jazz
nlng, kritisch commentaa:
oudere jeugd. 19.30 Lezen
ido. 18.50 Naar
mentaar. 19.00 Voor de
schrijven.
JO.OO Nieuws. 20.05 In alle
iendschap, hoorspel. 20.35 Liederen. 20.45
lezing. VARA:
i de schaats. 2250 Lichte
DRAADOMROEP VANAVOND
Kurt Böhme. bas (Hans Stadinger);
ixme Schadle, sopraan (Marie); Hermann
Prey, bariton (Ritter Graf von Liebenau);
Gerhard Unger, tenor (Georg); Fritz Ollen-
dorf. bas (Ritter Adelhof aus Schwaben);
Giseia Litz, mezzo sopraan (Irmentraut);
Frans Klarwein. tenor (Brenner): Otto De-
chantsreiter, bas (Schmiedegeselle); Leden
van Koor en Orkest van de Beierse Staatso-
pera München: Dirigent: Fritz Lehan.
20.00 Journa;
20.20 Zoo zo
voor U, show
9.35 Tele vizier. NTS:
en weeroverzicht. AVRO
dierenrubriek. 20.45 Alleen
21.40 Voor de vuistweg. NTS
oenschappen 1966 in Deventer.
Nederland U. NTS: 20.00 Nieuws in het
kort. KRO: 20.01 Indrukken omtrent de voed
seltoestand in de wereld. 20.30 Bezauberndes
Fraulein, operette. NTS: 22.15—22.20 Jour-
Teleac: Pech onderweg (herh.
11.3012.00 Teleac: Studievoorlichting (herh.
les 2). 13.55—<17.55 Reportage van de Europe
se schaatskampioenschappen 1966 te Deven
ter. Na afloop van de reportage tussen 17.30
en 18.00 VARA: Voor de kinderen.
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 AVRO
7.05 uur Studio Stalle», dertig minuten schijnwerperlicht op o.a.
Sandra, The Caps en Paul Simon.
8.20 uur Aflevering van de dierenrubriek Zoo Zoo.
8.45 uur Alleen voor u, René Sleeswijk Revue met o.a. Willy Walden
en Piet Muyselaar.
9.40 uur Voor de vuist weg.
Nederland 2 KRO
8.01 uur De onmogelijke opgave, reportage over de voedseltoestand
in de wereld.
8.30 uur Operette Bezauberndes Fraulein.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I NCRV
7.50 uur Mat Matthews Strings.
8.10 uur Prisma, programma met vele kanten.
8.50 uur Com nu met sangh.
9.20 uur Show-Schouw.
Hilversum II VPRO en VARA
8.05 uur In alle vriendschap, hoorspel.
8.35 uur Leo Ferré zingt Leo Ferré.
9.00 uur Omroeporkest o.l.v. Hugo Rignold m.m.v. Groot Omroepkoor.
10.50 uur Prettig weekeind, platenprogramma.
Het Nationale Ballet:
Feestelijk eerste
jazz-ballet
ROTTERDAM Tot het laatst
bleef het een verrassing, welk werk
Het Nationale Ballet donderdagavond
in de Rotterdamse Schouwburg zou
brengen ter vervanging van Rudi van
Dantzigs Mozart- Symfonie no. 29. Die
Mozart- Symfonie zou als première
worden uitgebracht, maar Rudi van
Dantzig, die een dag of wat ziek is
geweest, heeft zijn werk daarvoor niet
bijtijds gereed kunnen maken. De ver
vanger werd ten slotte Four Tempera
ments van Balanchine, waarmee de
avond werd geopend. De tweede pre
mière, Kortsluiting van Robert Kae
sen, was op het programma gebleven.
Die kwam als slotballet.
Kortsluiting was interessant genoeg,
•ant het werd gepresenteerd als jazz-bal-
„•t het eerste op het repertoire van
Het Nationale Ballet en Ruud Bos
heeft niet alleen de begeleidende muziek
speciaal voor Kaesens choreografie ge
componeerd, hij heeft ook de arrange
menten gemaakt voor het Nederlands
Balletorkest, dat zoals altijd de muzikale
begeleiding verzorgde. Dirigent was van
zelfsprekend André Presser. Hoewel
Kortsluiting dus modern van opvattingen
techniek is. is het op een goede, ouder
wetse en in het verleden terdege beproef-
ïanier ontstaan: in nauwe samenwer
king tussen choreograaf, componist en
orkestleiding. Dat is eigenlijk de beste
manier om een goed ballet te maken,
mits deze drie samenwerkende componen-
n een even goed peil hebben.
Kortsluiting bood, in tegenstelling tot
ROTTERDAMSE KUNSTKRING Witte de Withstraot 35
OUDE KUNST
DIRVEN
ANTIQUITEITEN
EINDHOVEN
Van 22 januari t/m 6 februari
dagelijks van 10 tot 5.30 uur.
's zondags van 11 tot 5 uur.
hetgeen de naam zou doen vermoeden,
geen bijzondere psychologische proble
men. Met Kortsluiting bedoelde Robert
Kaesen niet een ontlading van menselij
ke dramatische spanningen, maar heel
simpel de flits of vonk, die bij een elek
trische kortsluiting ontstaat.
Kaesen heeft gezegd, dat een dergelij
ke kortsluiting bij hemzelf ontstond,
toen hij, dertien jaar oud. direct na de
bevrijding kennis maakte met de jazz.
Verder zei hij. dat de naam van zijr
ballet maar een voorlopige titel is. Mis
schien gaat hij het later heel anders
noemen.
Het ontbreken van drama hield niet in
het ontbreken van spanningen. Die span
ningen waren feestelijk, zij hielden de
vaart er in. Kortsluiting bevatte choreo
grafische vondsten en het maakte eer
abstracter, meer klassiek-gestileerde
indruk dan de jazz-balletten van Hans
van Manen. De dans was mooi uitge
werkt. Er waren heel gave gedeelten
vooral het slot was goed maar er
waren ook momenten dat men de indruk
kreeg, dat Robert Kaesen de mogelijkhe
den, die de muziek van Ruud Bos bood,
niet ten volle had uitgebuit. Die muziek
was kleurrijk en beweeglijk, bovendien
sterk beeldend, volgde lang niet altijd
een strak-syncopisch patroon, dwong als
het ware de dansers in een bepaalde
beweging.
Minder gelukkig was ook de belich
ting.
Opvallend was bij de dansers Corrie
van Gorp, die in dit jazz-ballet een gele
genheid had gezien tot ontplooiing van
een dansstijl die haar goed ligt.
De schouwburg was druk bezet, het
publiek ontving Kortsluiting enthousi
ast.
Verder bevatte het programma Dessins
pour les six van John Taras, dat ook al
te lijden bleek te hebben van een min
der gunstige belichting: de zwarte cos-
tuums vielen weg in de blauwe achter
grond door onjuiste kleur van het licht.
Voorts Jungle van Rudi van Dantzig en
de met het Canadese echtpaar Holmes de
Pas de Deux uit Le Corsaire van Petipa,
ditmaal gedanst met andere costuums
dan de vorige maal: blauw en zilver in
plaats van goud.
HANS W. LEDEBOER.
Sir Shane Partridge, die woensdag
aftrad als minister van defensie van
Australië, is gisteren op 56-jarige leef
tijd in Perth aan kanker overleden.
7.30 Nieuws. 7.32 Gewijde muziek (opn). 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn, gevari
eerd programma (8.30—8.32 Nws. 9.35 Wa
tersta-nden. plm. 11.30 Voorbeschouwing Euro
pese kampioenschappen hardrijden op de
schaats te Deventer.) 12.00 Angelus. 12.03
Country en Western muziek. 12.24 Marktbe
richten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- er
tuinbouw. 12.30 Lichte grammofoon)
:lek.
recchtstreekse
14.10 Musicere
en 18.00
reportagi
de schaats. 14.30 Voor de kleuters.
Pianoduo. 15.00 Lichte grammofoonmuziek.
15.30 Frans/Nederlands programma. 16.00 (1)
Gevarieerd muziekprogramma. 17.10 SJook,
Erogramma voor de twintigers. 17.25 Muzika-
tombola (II). 18.20 Sportperiscoop. 18.30
Muzikale tombola (III). 18.50 Lichtbaken, le
zing.
foonmuziek. (7.307.35 Van
oraatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Licht*
foonmuziek. (8.20-8.30 Tips vnn
vakanties). 9.15 J*-
bezongen leven.
mis (UI), praatje. VARA: 10.00 Z.
evarieerd programma. (Om 11.00 Nieuws).
.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmu-
iek. 16.45 Vragenbeantwoording van jonge
nensen. 17.00 Metropole orkest. 17.30 Radio-
veekjournaal.
Ill (F.M.-kanalen). NRU/
NRU/NCRV: 11.00 Nieuw;
-kestmuziek (gr). 12.
jerd piatenprogranu
11.02 Lichte
leuws. 12.02 Geva-
12.30 Pli
13.02 Gevari-
:rd muziekprogramma (opn.). 14.00 Nieuws.
.02 Hoogtepunten uit operettes, musicals
i films. 15.00 Nieuws. 15.02 Werken van de
gevarieerd platenprograi
17.00 Nieuws. 17.02—18.00
.00 Sportshow.
De journalistiek wordt door de bui- Schnitzel, maar de keus is ook wel- bouwd is. En direct zit ik in de zorg.
tenstaander altijd een bijzonder avon
tuurlijk, romantisch en bovenal be
nijdbaar vak gevonden.
Daar zitten ze weer, die journalis
ten, op de eerste rij. Bij plechtighe
den op het mooiste plaatsje, en in de
geweest Truite bleu of stamppot Hoe moet dat straks? Op 17 februari
van andijvie) naar de warmte van de gaan jügg A~
Kasteleyn, de doodgewone ruimte
hier de koninklijke bruiloft
Het ondertrouwfeest dat Den
de televisiecamera al menig- Haag gegund is. nu Amsterdam de
maal snorde. Het
listen schrijven niet alleen veel,
praten beslist meer.
Ik proef de lichte verbazing, wan
neer ik aankondig te komen werken.
Dat kan hier. Daar is de Nieuwspoort
min of meer voor tot stand gekomen.
Me ontrukkend aan de collegiale ver
leidingen liever gezellig te blijven be
klim ik de trappen. In de nok is een
vol. Journa- huwelijksdag krijgt en Den Bosch het
bioscoop helemaal voor niks.
Daar praten ze weer, die journalis
ten, voor microfoon of camera met
ministers en andere hoogmogendhe
den, bijna net zo gewichtig als de
bewindslieden zelf en zelfs nog een
tikje gewichtiger.
Ach hoe anders is de barre werke
lijkheid. Een groot journalist heeft
eens gezegd: We hebben een heerlijk
vak, maar het heeft één bezwaar. Je
moet altijd na al die puJieke pret ook
nog een stukje schrijven". Zijn klacht
onderschrijf ik op dit ogenblik volko
men. Het was allemaal gezellig, nog
interessant ook, maar dat stukje....
Het moest de deur uit. Geen uitstel piepklein kamertje met drie schrijf-
bruidstoilet. De Ridderzaal zal
voorjaarstuin worden maar wat doen
ze met die steigers? Bevlaggen en
bebloemen? Op de omlopen misschien
de juichende menigte toelaten?
Weer een nieuwe kopzorg er bij en
dat met deze koude voeten.
Met meer
denken
het veilige
Je eiger» ma
chine. De oplossing leek eenvoudig.
Waar beter heen te vluchten dan naar
ons eigen journalistennest, de Nieuws
poort. Toneel van journalistieke be
drijvigheid. Wie van het Spui
machines, zes stoelen
mand. De winterkou slaat eruit. Trap
pen weer af en een vriendelijke geest
sjouwt naar boven om de verwarming
februari bij het licht
dat boven de Hofvijver zal juichen,
laat in de avond na de voorstelling
van de Midzomernachtsdroom in de
Koninklijke Schouwburg? Als de da
gen lengen gaan de vorsten strengen,
zei mijn grootmoeder altijd, en het
gelijk was menigmaal aan haar
kant.
Zou het niet een tip voor een actief
Irie schrijf- mens zijn snel een vilten sloffenfabri-
één prulle- catie te beginnen, opdat de trappelen-
eruit. Trap- de menigte daar mee voorzien kan
Tiendelijkegeest
te steken. Na een kwartier ga ik fRaar
het wagen. De vrieskou is nu vermin- on
der tot het peil, waarop men gaat
het Binnehof gaat komt er langs. Een denken dat het morgen wel eens dooi-
smal poortje aan de Hofcingel (met en kan. Ik worstel papier
Je moet lid zijn of een zeer water
dichte introductie hebben om de smal
le poort door te gaan. En dan D'Af-
trap te nemen. Die trap is een ge- aangereikt. Maar hier is het barre
tuurlijk. Die sloffen kunnen alleen
waarde stijgen, want ze wor-
historisch souvenir.
Daar kom iemand de trap op. Vrien-
ui_ delijk informeren of ik nou nog niet
jje klaar ben.
„Neen" moet ik zeggen, „Ik heb
nagedacht over de koninklijke brui
loft. „Onzin", is het wrede weer-
schenk van een Nederlandse automo
bielfabriek (nee, we noemen geen na
men). Door de bal waar het menu
van de dag hangt (vandaag Wiener
eenzaamheid. Goed voor de concentra
tie. Heel grijs torent voor het zolder
raampje de enorme steiger, die om de
linkertoren van de Ridderzaal ge-
97
Juist toen alles
geregeld was, kwamen er een paar zwaar bewa
pende Duitsers een laantje uitgefietst, regelrecht
op ons af. Nee, u had iedereen moeten zien, oom
Chris. Als schichtige konijnen vloog iedereen er
op eigen gelegenheid vandoor; het leek wel of de
stormwind ons had opgenomen. Een paar hadden
hun fietsen in de steek gelaten. Joep en ik hebben
ons een eindje verder verstopt. We konden natuur
lijk niets zien, maar we hoorden de Duitsers
schreeuwen en te keer gaan. Ze dachten er blijk
baar niet over om de bossen in te gaan; dat was
zeker te gevaarlijk. Even later kwamen ze vlak
langs ons gereden met de opgepikte fietsen aan de
hand. We zijn teruggegaan naar het Geheime
Dorp. We wisten niet waar die jongens naar toe
gestoven waren, maar gelukkig zijn ze allemaal
terecht. Een voor een kwamen ze weer binnenval
len. Joep en ik hebben toen maar weer dadelijk
contact gezocht met de Elburgers om een nieuwe
afspraak te maken; morgen proberen we het nog
„Gelukkig dat het zo afgelopen is," zei oom
Chris, „maar tjonge, wat zonde van die fietsen.
Wc hebben er de laatste tijd al zoveel ver
speeld!"
„Ja en de onze heb ik verstopt. Er is een waar
schuwing gekomen voor een fietsenvordering mor
genvroeg", zei Christina. Joep rekte zich uit en
gaapte ongegeneerd. „Da's het minste. Fietsen heb
ben we tot nu toe altijd nog gedaan, we zullen
blijven fietsen tot het einde. We organiseren wel
weer een paar karretjes!"
Heintje bracht zijn schoenen naar de keuken,
maar eerst vroeg hij nog aan tante Christina:
DOOR
H. H. VAIV NIJNATTEN—
DOFFEGNIES
„Hebt u soms nog wat te eten voor me?"
Daar schrok ze van. „Ach, lieve jongen, dat is
waar ook, jij bent je diner misgelopen. Ik zal
gauw wat eieren voor je bakken. En jij, Joep?"
Hij wreef over zijn maag. „Nu u het zegt, m'n
maag zou een kleine opvulling niet onverdienste
lijk vinden."
„Je blijft zeker slapen ook?"
„Ik kan geen stap meer verzetten." Hij stak zijn
lange benen recht voor zich uit; het lamplicht
flikkerde in zijn brilleglazen.
„Zeg, Christina," riep oom Chris haar na, „als je
nu toch aan het bakken gaat, geef mij dan ook
nog maar wat. wil je?"
„Zeg, het is hier geen hotel! Daar heeft het
soms veel van."
Zo werd het weer bijna half twee voor ze in bed
lagen.
„Zet de wekker maar op zeven uur," bromde
Chris van onder de dekens voor hij opnieuw
insliep. „Ik ben er maar liever bij als de Duitsers
werkelijk fietsen komen vorderen."
De laatste week van oktober heerste er in het
Geheime Dorp een uiterst nerveuze spanning.
Het eten raakte op. Wat er nog aangevoerd werd,
was mondjesmaat, en aan de moeite die het kostte
om zelfs die kleine beetjes binnen tc krijgen,
begrepen de bewoners hoe gevaarlijk de situatie
was, hoe benauwd de omsingeling werd. De hele
dag door patrouilleerden de Duitsers over de pa
den en wegen der bossen. Het strenge verbod
werd gegeven dat, zolang er nog maar één sprank
je daglicht te bespeuren viel, niemand de vakken
mocht verlaten of de brandgangen oversteken, la
waai maken of zelfs maar hout hakken of zagen.
Gelukkig was het weer druilerig, zodat de mensen
meestal in de hutten bleven. Er waren geen ande
re gesprekken meer dan over het eten en de
vlucht als dat verschrikkelijke moment komen
mocht, want gegrepen worden betekende voor hen
allen de dood.
De enkele keren, dat er iemand van de kamplei
ding tot het Geheime Doip wist door te dringen,
steeg de spanning ten top. Hij werd bestormd om
„nieuws „nieuws", „nieuws"! Het werd hun tel
kens weer op het hart gedrukt: geduld, voorzich
tigheid. Er werd aan hun overbrenging gewerkt,
maar mocht er alarm gegeven worden: vlucht,
vlucht, met achterlating van alle bezittingen!
Mistroostig zaten ze bij elkaar in de kille hut
ten, omdat de kachels pas 's avonds gestookt moch
ten worden als de Duitsers zich uit de bossen
teruggetrokken hadden en de rook hen niet meer
verraden kon. Wat gedurende het anderhalfjarig
bestaan van het kamp niet te bereiken was ge
weest: „eensgezindheid", dat bereikte nu het ge
meenschapelij k gevaar.
(Wordt vervolgd)