i
Wij willen reformatorisch zijn
Een noord voor vandaag
z,tm
Uw probleem
is het
onze
Dominee preekte met
handen in zakken
AL VOOR f4990:
RIJDT IN EEN
VOLKSWAGEN 1200
Kerkeraad belijdt
schuld tegenover
prof. E. L. Smelik
Nieuwe toekomst voor
Geref. Kerk op Ceylon
Puzzelho^
Max Thurian van Taizé zegt:
MAANDAG 17 JANTJARW
WOORD VOOR VANDAAG
„En zij raakten volkomen hun verstand kwijt en spraken er
met elkander over wat zij Jezus zouden doen" (Lucas 6 11).
Jezus past niet in de wereld van de Farizeëen en schrift
geleerden. Hij is in wezen te lastig. Hij gooit te veel omver.
Dus zij spraken er met elkander over wat zij met Jezus
zouden doen. Golgotha werpt reeds zijn schaduw vooruit.
Jezus moet sterven.
Ach, zo is het altijd gegaan tot op de dag van vandaag. Er is
eens gezegd, dat Jezus veel meer volgelingen zou hebben als
Hij hen maar meer vrij liet. Dat is het kardinale punt. Waar
Jezus verschijnt, grijpt Hij in in het leven van de mens. En de
mens begint zich te verzetten. Met Jezus leven? Het is veel te
zwaar. Hij wil wegen bewandelen, die wij willen mijden.
Jezus wil Zijn stempel op onze handel en wandel drukken!
Het is de strijd, die de mens heeft te voeren. Hij heeft te
kiezen: of zichzelf of Jezus. En de neiging is er bij de mens
zichzelf te kiezen. Zelf de zaken regelen in zijn leven. Zelf te
zeggen hoe het levensschip zal reilen en zeilen.
Jezus is te lastig. Hij wil ons hart breken. Hij wil, dat we
ons naar Hem wenden, Hij wil, dat we onszelf in Hem ver
liezen.
De Farizeeën beraamden plannen om met Hem af te rekenen.
Hoevelen hebben al niet met Jezus afgerekend, omdat Hij de
wereld waarin zij leven omver wil werpen?
Wij lezen vanavond Galaten 5 vers 1 tot 12.
Van de opbrengst koopt hij verf
ttl
JONDEN Engeland heeft een predikant, die de mensen zelf gaat i zonder mij in opspraak te brengen".
opzoeken in de kroegenwaar hij populaire balladen en andere
songs zingt. Van het geld, dat hij op die manier verdient koopt hij
verf om zijn kerk op te knappen en voor de mensen aantrekkelijker te
maken. Ds. John Knight heeft namelijk een van de moeilijkste
parochies in een volksbuurt in het Londens East.
Rammelende piano
en samenzang
Hij is begonnen met het geven van
toneelvoorstellingen voor gevange
nen door amateurs, waaraan angli
caanse geestelijken meewerkten.
Vervolgens ging hij zingen in de
plaatselijke café's, daar is het altijd
Sanafogen
Geeft nieuwe energie
Sterkt lichaam en
geest van jong
en oud. W(- L
UGE1;
Neem het elke c/aiy.'l
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
ln behandeling worden genomen.
Geheimhouding ls verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten ln af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo
ten.
Vraag: Een kinderloos echtpaar
waarvan beide echtgenoten boven de
70 jaar zijn. hebben over 1964 aan
A.O.W., Rv.A. en burgerlijk pensioen
4498,12 ontvangen. Zij zijn dus in de
inkomstenbelasting aangeslagen. Zij,
die boven de 65 jaar zijn, hebben het
voorrecht een bedrag, dat niet belast
baar is, af te trekken van het gehele
bedrag, van 702 voor hun leeftijd en
f100 voor verwervingskosten, waar
door het zuiver belastbaar bedrag
ƒ3696,42 wordt. Zij zijn echter voor
f 4399 zuiver inkomen aangeslagen, en
'moeten ƒ156 betalen. Is die aanslag
niet te hoog. Verdere inkomsten zijn
er niet.
het bedrag v»..
ken, de ouderdomsaftek van 7UZ
niet. Het inkomen is dus wel onge
veer juist vastgesteld, zij het dat de
afronding naar boven op ƒ1 niet juist
is. Het had dus ƒ4398 moeten zijn.
maar voor het belastingbedrag maakt
dit geen verschil. Met de ouderdomsaf-
trek :s wel rekening gehouden bij de
vaststelling van het als belasting te
betalen bedrag. Het is dus slechts een
administratieve regeling die geen ver
schil inaakt, wat betreft het te beta
len bedrag. De te betalen belasting is
(aangenomen dat u niet recht heeft
op kinderaftrek) voor 4399 inko
men ƒ161 en bij ƒ3697 ƒ145.
Vraag: Wij hebben in de kamer een
plafond van zachtboard. Nu heeft het
erg gelekt en er zitten kringen in.
Wat moet ik doen?
oed droog zijn. Als dit het geval is.
kan u met een goed dekkende muur
verf een heel goed resultaat verkrij
gen. Zo nodig tweemaal verven. Is dit
niet afdoende, dan kan u het beste
een nuisschilder raadplegen. Het is
namelijk van belang met welke verf
soort het plafond eerder beschilderd
is. Bepaalde verfsoorten houden name
lijk niet op elkaar.
Vraag: Mijn stoffeerder heeft een
baan van 9 .meter 30 aan de verkeer
de kant geplakt, in plaats van aan de
onderzijde dus de bovenkant. Het is
een v/itachtige vloeistof, die bij het
opdrogen hard wordt. Is er een mid
del om het schoon te maken.
Antwoord: In de eerste plaats is dit
een zaak voor de stoffeerder, die voor
zijn fout verantwoordelijk is. U kan
het best eens proberen met de water
dunne ..verdunner voor bisonkit. Deze
lost alle harde lijmsoorten op en
haalt de korrels uit de lijm. De stof is
bij de drogist te krijgen. Wees heel
Vraag: Wordt de zogenaamde vlooi
enmarkt op het Waterlooplein te
Amsterdam opgeheven of verplaatst.
Antwoord: De naam vlooienmarkt
is niet Amsterdams maar slaat op een
markt te Parijs. De markt in lompen,
oude metalen en tweedehandsgoede
ren op het Waterlooplein zou
oorspronkelijk verdwijnen omdat
men daar het nieuwe stadhuis wilde
bouwen. De markt zou dan verhuizen
naar Uilenburg aan de overkant van
de Beetsstraat. Nu zijn echter de plan
nen "an de baan, wat het stadhuis
betreft, zodat de toestand voorlopig
gehandhaafd blijft.
NIJEHASKE De kerkeraad man ging over de Joden en de Samari-
was niet aanwezig, de dominee i tanen, die elkaar verdroegen als water
stond te preken in colbert zonder Ien vuur-
das met zijn handen in zijn zakken, Procedure
de kerkgangers (tien gemeentele
den en vijftig „belangstellenden"
uit omliggende plaatsen) zongen
niet mee tijdens de slotzang en
gingen niet staan, toen de domi
nee de zegen uitsprak.
drukker dan in zijn kerk. Ds.
Knight, die nooit zangles heeft ge
had, wordt begeleid door het geluid
van een rammelkast van een piano j
evenals de geestdriftige samen
zang.
Allereerst
De avonden aan het eind van de week
vindt hij de beste. Dan haalt hij
gewoonlijk twee- tot driemaal zo
veel op als zondags in de kerk. Op
een avond was het bijvoorbeeld
meer dan honderdvijftig gulden. De
vraag van zijn bisschop of het
alleen om het geld is te doen beant
woordde hjj, dat het zingen aller
eerst een goed middel is om in
aanraking te komen met de mensen,
die hij nooit in de kerk ziet.
In een bedompte, rokerige atmosfeer
zingt hij een stuk of vier liederen,
terwijl de glazen op de achtergrond
rinkelen. Hij zingt uit Oklahoma
..Oh what a beautiful morning",
maar ook het kerstlied „There is a
poor child.dat iedereen mee
zingt. „Ze vinden het heerlijk als ik
iets over engelen zing", vertelt ds.
Knight. „Het schijnt, dat ze juist dat
van me verwachten."
Hij zou ook graag komedie spelen,
„maar het is moeilijk de juiste snaar
te treffen, die in een café aanslaat,
Beatrix en Claus
vragen kerkelijke
bevestiging
AMSTERDAM Ds. H. A. Visser
I heeft gisteren tijdens de morgen-
dienst in de Westerkerk bekend ge-
maakt, dat prinses Beatrix en de
heer Claus von Amsberg kerkelijke
bevestiging van hun huwelijk heb
ben aangevraagd. Zij die wettige be
zwaren tegen dit huwelijk hebben, al
dus de afkondigingsformule, kunnen
deze gedocumenteerd indienen bij de
kerkeraad van de Hervormde Ge
meente te Amsterdam.
Zoals eerder gemeld wordt het kerke
lijk huwelijk voltrokken door ds. H.
J. Kater. De predikatie wordt ge
houden door de oud-hoofdvlootpre-
dikant ds. J. H. Sillevis Smitt.
Christen studenten
in Utrecht bijeen
EINDHOVEN De jaarlijkse federa-
tiedagen van Christen Studenten wor
den door de Chr. Studenten Associa
ties. waarin NCSV, VCSB en de Prot.
Gespreks Groep in Eindhoven samen
werken. dit jaar georganiseerd op 18,
19 en 20 februari in Utrecht. Het cen
trale thema van dit jaar vormen de
jonge ontwikkelingslanden. Lezingen
staan op het programma van H. M.
van Randwijk, mr. S. C. graaf van
Randwijck, prof. dr. H. Th. Fisher, dr,
D. M. Blankhart, drs. H. M. de Lange
en waarschijnlijk prof. Parmar uit In
dia. De gebedsdienst in de Domkerk
zal geleid worden door de Utrechtse
studentenpredikant ds. J. C.
Bruine.
Deze vertoning was gistermorgen de
officiële kerkdienst van de hervormde
gemeente van Nijehaske bij Heeren
veen, waar ds. W. Wilman uit Oude-
schoot een verplichte vacaturebeurt
moest vervullen.
Gelijk bekend botert het al lang
niet tussen de vacante gemeente Nije
haske en haar gewezen consulent ds.
Wilman. Toen hij in oktober eveneens
eeh verplichte vacaturebeurt moest
vervullen, kwam het tot zulke inciden
ten tassen de predikant en de kerke
raad, dat de laatste zich beklaagde bij
.het.-ptovinciaal collega voor het op
zicht. Dit college heeft echter nog niet
gereageerd. Ook een verzoek van de
kerkeraad aan ds. Wilman, om van de
vacaturebeurt van gisteren af te zien,
leverde geen resultaat op.
De kerkeraad besloot zich daarom
heel afzijdig te houden van deze
dienst. Vandaar dat de kerkklok niet
luidde en dat de predikant niet be
groet werd in de consistorie en ook
geen handdruk kreeg bij het bestijgen
van de kansel. De preek van ds. Wil-
De huidige consulent van Nijehaske,
ds. J. E. Wagenaar van Beetsterzwaag,
heeft na afloop van de dienst meege
deeld, dat de kerkeraad zich nu zal
moeten wenden tot de generale com
missie voor het opzicht of anders een
procedure via de burgerlijke rechter
zal moeten aanhangig maken in ver
band met schending van de kerkor
de.
Volgens ds. Wagenaar grijpen de ho
gere besturen, tot de synode toe, niet
in. Aan alle onregelmatigheden wordt
met een diep stilzwijgen voorbijge
gaan. Men voert een koude oorlog te
gen Nijehaske, dat men op deze wijze
wil dwingen tot toetreding bij de her
vormde gemeente van Heerenveen.
Nijehaske staat .met a priori afwi
zend tegen toetreding bij Heererivëe
maar wil enige waarborgen, dat het
rechtzinnig karakter- van Nijehaske te
genover het vrijzinnige Heerenveen
blijft gehandhaafd.
Kerk Overzee
naar Liberia
Verzet NSA tegen
numerus clausus
UTRECHT Prof. dr. H. J. Witteveen
heeft op het congres van het Nede
Studenten Akkoord het standpunt
WD ten aanzien van de begroting van
onderwijs toegelicht. Hij vindt dat een
beperking van de uitgavenstijging van
het wetenschappelijk onderwijs gereali
seerd kan worden door een verkorting
van de studieduur, hetgeen ook in de
maatschappij van groot belang zou zijn.
Dr. P. J. Koets, wethouder van onderwijs
te Amsterdam achtte verkorting van de
studieduur door invoering van een pro-
paedeuseregeling gewenst, doch voelde
niet voor een vermindering van de over
heidsinvesteringen.
Op het congres werd verontrusting uit
gesproken over de steeds opduikende
pleidooien voor de Instelling van dwang
maatregelen in de vorm van
clausus of een toelatingsex:
MONROVIA Midden februari
trekt dr. P. L. Schram, secretaris van
de Nederlandse Zendingsraad en secre
taris van de NZR-afdeling Kerk Over
zee voor een reis van twee maanden
naar Liberia. Dit zal het eerste contact
tlflz'^n me* *an<*. waar ruim negenhon
derd landgenoten verblijven.
Ongeveer de helft van het aantal Ne
derlanders woont in de hoofdstad Mon
rovia. De overige werken op onderne
mingen over het hele land. De Neder
landers hebben zelf om contact ge
vraagd. Daarom wil men nu een begin
maken met het Kerk Overzee-werk
daar. Men zal nu proberen de Neder
landers in Liberia te interesseren voor
het zendingswerk en hen erbij te be
trekken. evenals bij het kerkewerk.
Münchén krijgt
protestantse
faculteit
Dokter J. Bol nu
voorgoed terug
DJAKARTA. Uit Indonesië koerde MÜNCHEN Het Beierse ministe-
de missionaire arts, J. Bol. voorgoed in j rie van cultuur is ingegaan op de ver
ons land terug. Dokter Bol vertrok voor langens, die de Evangelische Kerk van
het eerst in 1953 naar Midden-Java, waar Beieren al enige tijd hebben geuit, en
gaat een protestantse theologische fa-
i de gereformeer-1
hij als zendingsarts
de kerken verbonden is geweest aan ae
kraamkliniek „Panti Wilasa" te Sema-
Voorstel uitgave
één bisdomsblad
Duitser geeft in
oorlog gekochte
ikonen terug
BREMEN Vier Russische ikonen
en een waardevolle crucifix, die de in
1964 gestorven oogarts dr. Heirich von
Seggern tijdens de oorlog in Minsk
had gekocht,zijn door zijn zoon over
handigd aan de vereniging voor Duits-
Russische vriendschap. Deze vereni
ging zal er voor zorgen, dat de kunst
voorwerpen. die uit de achttiende
eeuw dateren, teruggegeven zullen
I Er Ls al lang een rooms-katholieke
theologische faculteit aan deze univer-
siteit. Het aantal protestanten is na de
oorlog in Beieren sterk toegenomen.
I Bisschop Dietzfelbinger heeft met de
j minister van cultuur en de rector van
l de universiteit de nodige besp rekingen
BREDA In het rooms-katholieke gevoerd,
blad Onderweg wordt de vraag opgewor- De nieuwe faculteit zal volgens de-
Pen ü1® i5! £U "lfde regels worden ingericht als die
te concentreren tot één ™or de theologische faculteit van Er-
blad. De bisschoppen zouden dan om in langen, terwijl bovendien maatregelen
contacf te komen met de gelovigen via j genomen zullen worden om te voorko-
de pers over één blad beschikken, zoalsmen, dat de opening van de nieuwe
de Nederlandse Hervormde Kerk over j faculteit die van Erlangen zou kunnen
Hervormd Nederland. benadelen
In Duitsland is ditzelfde voorstel naar!
jren gebracht. Nu al is uitwisseling van I
artikelen tussen verschillende bladen tot j
stand gekomen volgens F. Oudejans.
hoofdredacteur van Onderweg. Uiteraard; tiPVilPTÈlTI Q^HIPYK
wenst dat elk bisdom^ zijn^.^gen-1
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Warmond: J. M.
Snijders te Hekelingen.
GEREF. KERKEN
L. Bodaan
overleden
AMSTERDAM In de ouderdom
in 87 jaar is overleden ds. Laurens
Bodaan, oud-zendingspredikant van
de Nederlandse Hervormde Kerk, die
onder meer op Sumatra heeft ge
werkt.
De teraardebestelling zal plaats
hebben op „Oud Eik en Duinen" te
Den Haag woensdagmiddig om 1 uur.
Ds. Bodaan was de vader van de be
kende koopvaardijpredikant ds. L. A.
Bodaan te Amsterdam en ridder in
de orde van Oranje-Nassau.
Kardinaal Wyszynski
antwoordt Gomoelka
WARSCHAU Kardinaal Wyszins-
Wy heeft gisteren, in een mi<$ geant
woord op de beschuldigingen van de
Poolse partijleiding dat de Poolse bis-
«choppen het westelijk deel van Polen
aan Duitsland willen teruggeven. De
kardinaal zei: „Wij hebben niets te
rechtvaardigen, wij zijn Polen en heb
ben het recht mee te spreken over de
toekomst van Polen. Zelfs partijleider
Gomoelka heeft toegegeven dat ons
land een christelijke natie is. We zijn
beschuldigd en weer vrijgesproken.
Laten we geduldig zijn, eens komt de
tijd dat we zullen horen dat de Poolse
bisschoppen hun land een goede dienst
hebben bewezen."
Op het ogenblik schijnt nauwelijks j
iemand er aanstoot aan te nemen, j
dat de dominee geld voor zijn kerk j
verdient in kroegen. De meeste ge
meenteleden noemen hun predikant
bewonderend „een vrolijke oude
heer". De bisschop van Londen
heeft hem zelfs bijna aangemoe
digd.
Boodschap
Ds. Knight vertelt geen pogingen te
doen om de Boodschap van de kerk
in de kroegen te verkondigen.
„Maar soms beginnen de mensen
heel ernstig te praten, terwijl ik
wacht op mijn beurt om op te tre
den. U hebt natuurlijk nooit gepro
beerd een theologische discussie te
voeren op enkele meters afstand
van de versterkte muziek van een
pop-band. Ik kan u vertellen, dat
dit helemaal niet meevalt."
De klassieke kerk van de zingende
predikant 'met zijn pilaren is 138
jaar oud en van binnen donkerbruin
geschilderd. Samen met zijn hulppre
diker, David Hunt, schildert hij nu
grote muuroppervlakten meter voor
meter met de verf, gekocht van het
in de café's verdiende geld. De som
bere Victoriaanse beschildering
wordt nu vervangen door pastelkleu
ren. Toch nog prijst ds. Knight zich
gelukkig als op een zondag meer
dan een paar dozijn mensen in zijn
kerk komen.
Vereniging voor
zondagsrust nu
6500 leden
(Van een onzer medewerkers)
UTRECHT Het ledental van de
Nederlandse Vereniging tot bevorde
ring van de zondagsrust en de zondags
heiliging beweegt zich in stijgende lijn
en bedraagt thans ruim 6500. Dat deel
de de secretaris, de heer W. v. d.
Zwaag uit Barneveld mede op de jaar
vergadering van de vereniging, die za
terdagmiddag in Utrecht werd gehou
den.
De vergadering werd door de twee
de voorzitter, de heer E. de Groot uit
Utrecht, geopend met een kort ope
ningswoord naar aanleiding van Spreu
ken 1. De aftredende bestuursleden
werden met meerderheid van stem-
men herkozen. Mede in verband met
j de toenemende werkzaamheden zag de
heer J. J. Lammers uit Barneveld zich I Kwestie-Geeikerken) afspeelde
genoodzaakt zijn functie als adminis- j maar vooral op de wijze, zegt de
trateur neer te leggen. In zijn plaats
werd de heer J. v. d. Meer, Acacialaan
5 te Hamersveld benoemd.
Bent u zeker van een Volkswagen
en-mèt.
MET de degelijke noeste VW-I»
gekoelde motor achterin. De moto
u nooit In de steek laat. Bi] welk
u ook start.
MET de uniek beschermende, v
voudige laklaag.
MET de sterke, gladde, dichte bod]
plaat.
MET de hoge topsnelheid, die tegj
kruissnelheid is (voor hoge gemi<'
denl).
MET de altijd voor u klaar stai
VW-service (goedkoop In onderhi
reparatie en onderdelen!).
MET de hoge Inruilwaarde.
MET ruimte voor vijf.
METmaar maak even een afspr
met i
blijvende)
f 4990,
Volkswagen 1200
met met
Tót-en-mètl
v
t' VW-dealer voor een (w
e) proefrit in deze V.W. [Ij
,-. Dan merkt u zélf datl
agen 1200 A een V.W.ismei^
Brief gereformeerden
in Amsterdam-Zuid
i
I
AMSTERDAM De kerkeraad
van de gereformeerde kerk van
Amsterdam-Zuid heeft schuld be
leden tegen prof. dr. E. L. Smelik.
Deze schuld heeft niet direct be
trekking op wat zich in 1926 (De
Het slotwoord werd gesproken dooi
de voorzitter ds. J. van Prooyen, uit
Grafhorst, aangezien ds. F. Mallan uit
VeênenïïaaVdbör ziëktê was verkin
derd. Ds. Van Prooyen sprak over
Klaagliederen 3:39-40. Jeremia boog
onder de schuld van zijn volk. Hij kon
zich er niet boven verheffen, al had
hij altijd tegen de zonde van het volk
getuigd. Hij bracht de nood van zijn
volk bij God in het gebed. Als dit bij
ons ook het geval mag zijn, zullen wij
onze wegen onderzoeken en doorzoe
ken en wederkeren tot de Here. Ieder
is persoonlijk verantwoordelijk ten
van de zondagsheiliging.
Banden met Nederland vrijwel verbroken
i Ceylon behoeft geen gelsen in de dagen
ren om te gaan evange
liseren. Volgend jaar zul
len drie Ceylonese predi-
Amerikaanse of Neder- de Franse revolutie bezit kanten in het ambt wor-
landse zendelingen meer namen van Ceylon zijn den bevestigd.
de banden met Neder- In het verleden diende
meenschap. Zij toonde
er weinig zendingsijver. Nu
telt de kerk negen Engels
hand kunnen nemen. Dit handhaafd. hoewel
deelde ds. Clarence van practisch niemand n
Ens mede. toen hij dezer is die' onze taal spreekt, sprekende gemeenten,
dagen in Amerika terug- De Christian Reformed tien Enkalese en vier Ta-
keerde. Ds. Van Fns is Church heeft deze kerk mil kerken. Dank zij hulp
predikant van de Chris-
an Ceylon.
De Dutch Reformed dat het terugtrekken
Church blijft vasthouden de Amerikaanse zende-
i Ceylon zestien jaar van de Amerikaanse
World Home Bible
League konden duizen
den. Men "gelooft zelfs den bijbels worden ver-
i. Deze kerk lingen de mensen
spreid. Meer dan
boeddhistische tempels
an en inrichtingen vroegen
werd gesticht in de da- Ceylon zelf zal stimule- om een bijbel.
raad, „waarop in de oorlogsjaren
een poging uwerzijds om tot toe
nadering te komen is gestrand."
Erkend wordt dat de houding van
de kerkeraad toen onjuist is ge
weest.
De raad was nog onkundig van het
besluit van de generale synode, die
vorige week besloot opnieuw deputaten
te benoemen om de leeruitspraak van
Assen-1926 over de zintuigelijke
waarneembaarheid van de slang in
het paradijs te bestuderen, toen jleze
brief werd geschreven. Prof. dr.
Smelik was indertijd predikant
de gereformeerde kerk in hersteld
verband te Amsterdam-Zuid. Deze
kerk ontstond toen dr. J. G. Geelker
ken door de synode van Assen werd
geschorst.
De raad schreef dat hij hoopt dat
de synode prof. Smelik „zou zuiveren
van de blaam, die u als gevolg van de
besluiten van de synode van Assen-
1926 getroffen heeft". De synode kwam
echter niet tot een dergelijk besluit,
waarbij opviel dat het gevonden com
promis om de zaak nog weer eens in
studie te geven, niet gedeeld werd
door drie van de afgevaardigden uit
Noord-Holland. Zij wilden een directe
daad.
EERVOL
Als de kerkeraad schuld belijdt
wordt niet in de eerste plaats gedacht
aan zijn verantwoordelijkheid in het
conflict van 1926: „Toen immers is dr.
J. G. Geelkerken door de overgrote
meerderheid van de kerkeraad in be
scherming genomen".
Het gaat vooral om de houding van
de gereformeerde kerkeraad in de
dagen van de jongste wereldoorlog:
„Daarover bedroeven wij ons en wij
willen u dat zeggen", zo wordt ge
schreven.
Inmiddels heeft prof. Smelik reeds
geantwoord op deze brief. Hij schrijft:
„Het ontgaat mij niet. dat uw brief
op het besluit van de synode vooruit
loopt. maar dit acht ik voor u eervol
*eel
en trouwens juist naar gereforre K<
traditie. Derkelijke zaken beChi
niet van boven af gedecreteeïinE
worden. Daarin lag juist een der) h
rechtelijke fouten van de Asser pe
gelijk van gereformeerde kanPn
later herhaaldelijk is betoogd.",0-
VRIJHEID
Prof. Smelik vervolgt: „Gaarnpw<
ik mijnerzijds verklaren dat i^.Ec
uw wensen wil tegemoet kometstr
te doen wat in mijn vermogen :en
het persoonlijk verband met dawl
reformeerde Kerken (of desnoodoci:
uw kerk) te herstellen, waar ditjes
geschieden kan zonder de eerlijur
geweld aan te doen. De vrijhei?1!?
bijbel-exegese mag niet wordeiu,
getast en het kerkelijk vastlegge
een bepaalde exegese dient te uc
verhinderd." eve
De kerkeraad heeft inmiddels*6"'
gezegd een afschrift van de brie
prof. Smelik toe te zenden aan i
J._ Buskes en ds. S. P. Vermeer, tftin
vroeger gereformeerd. Dit afschrP1
ook hen betrekken in de bedoelinh.
de brief van de Amsterdamse
«ad.
Naar wij vernemen heeft ooafd
gereformeerde kerk van Tienhiigi
waar indertijd ds. Smelik gesaoo
werd, het plan opgevat zich in dezen
geest met een brief te wenden thei
gereformeerde synode. Het is e»°
de vraag of die brief nog in behien'
ling zal komen, nu een comp? J
bereikt is over de kwestie-Assereu
synode komt morgen bijeen voo
laatste zittingsweek 1 van jar
Daarna zal de synode nog een ler
in maart bijeenkomen. ?n'
nrr
Kvuiswoovd-puzzete
heid" blijft representeren. De
king in de uitgaven van het NKV noemt
hij een voorbeeld, dat grotere concentra
tie met succes tot stand kan komen.
worden
de Russische autoritei-
Beroepen te Slikkerveer: H. T. v.
yon Seggern jr. besloot tot zijnBochGERF.F. ^ERKEN (VRIJGEM.)
daad tijdens een reis, die hij onlangsBeroepen te Pernis: kand. W. Triem-
door Rusland maakte. Hij verklaarde, stra te Meppel.
van mening te zijn, dat voorwerpen,'
die tijdens de oorlog uit Rusland naar
Duitsland zijn gekomen, onder welke1 Tweetal te Arnhem: J. C. v. Ravens-
omstandigheden dan ook, aan het Rus-]waay te Scheveningen en M. Vlietstra te
sische volk behoren. 1 IJmuiden.
CHRIST. GEREF. KERKEN
BETHEL „Het is niet waar
dat er bij ons rooms-katholieke
tendenzen zijn", heeft Max
Thurian, een van de twee lei
ders van de protestantse mon-
nikkenorde van Taizé ver
klaart. Hij antwoordde op vra
gen van de Duitse Evangelische
Pressedienst, het zelfstandige
persbureau van de Duitse
kerk. „Wij proberen helemaal
niet uiterlijke vormen van
andere kerken na te apen." zei
hij.
Thurian beklaagde zich dat ve
len in protestantse kerken zulke
eigenaardige ideeën hebben over
de kloostergemeenschap van Taizé.
Wij proberen niet naar het verle
den terug te grijpen, maar een ge
zonde verbinding te leggen tussen
de reformatorische traditie en de
eisen die de moderne tijd aan ons
stelt."
De broeders van Taizé, zei hij,
vormen een mannengemeenschap
die in dienst van Christus en van de
kerk willen staan. Zij leven in ge
meenschap van goederen en belo
ven niet te zullen trouwen. Boven
dien onderwerpen zij zich vrijwil
lig aan het gezag van een prior. Zij
voorzien in hun levensonderhoud
door gewoon in de maatschappij te
werken. Zij hebben echter ieder
persoonlijk bezit afgezworen.
Contact
De broeders van Taizé leven in
direct contact met de mensen van
onze tijd. Zij willen onder hen wer
ken als „instrumenten van de vre
de". Als bijzondere taak hebben zij
zich gesteld te bidden voor alle
mensen en voor de zichtbare
eenheid van de christenen. Op de
vraag of de gemeenschap van
Taizé vast wil houden aan de refor
matorische traditie, of een eigen
kerkbegrip wil ontwikkelen,
antwoordde Thurian: „De oecume
nische houding vereist dat men de
toekomst van de kerk en de concre
te vorm waarin de christelijke
eenheid zich moet ontwikkelen
niet van te voren bepaalt. Dat bete
kent dat wij a.'s een groep niet
reeds nu theologische of confessio
nele lijnen voor morgen kunnen
trekken." „Wij willen ons inzetten
voor de komende eenheid", vervolg
de hij, ,.en één consequentie daar
van is dat wij moeten wachten op
de eenheid tot zij in Gods genade
geschonken wordt. Het gaat er
echter om dat er straks een kerk
komt die waarachtig katholiek,
waarachtig evangelisch en waarach
tig reformatorisch is."
tuk: 4.,r.
wilder;,
zeker
"ipe
Horizontal I: 1. kort muziekstuk; 4.J1,
van een woord; 9. jongensnaam:
van Noach; 11. uitroep; 12. ever
vrucht; 15. water in Z.Il.; 16.
ver; 17. oude lengtenraat; 19. zeker?
toorboek; 22. deel van de mond: 24. ly
stof: 25. cilindervormig voorwerp;'0
ouderwets meubelstuk; 30. meisjesnF*
32. zelfkant: 33. roodachtig: 35. sfiC
klomp: 37 telwoord: 39. vreemde imi
40. plaats in N. Brabant; 41. telwxoi
(Eng.); 42. steensoort: 43 tweetal. f
Vertikaal: 1. kledingstuk: 2. vogfifen
munteenheid in Iran; 4. water in Z. gs
land: 5. emeritus (afk.); 6. toethoorfen
achting: 8. aantal aaneengeregen voor
pen: 10. zeker: 13. zware zoete wijn
kan men uit drinken: 16. te berde r®
gen: 18. gevangenis (bargoens): 20. cn,
zetsel: 21. bedorven: 23. roofdier: 26. \m'
tuig; 28. vruchtje; 29. kever; 31. gebo
34. zuilengang in oud-Athene; 36. i
(Lat.); 37. schraal; 38. meisjesnaam;
scheik. element (afk.). Jst
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. rite: 4. Petten: 9. i60
10. Don; 11. era; 12. kotter; 14. Emmath
sol; 16. zee; 17. ed; 19. Meteren; 22. bh
24. mom; 25. rad; 27. ervaren; 30. pi)e
man; 33. los; 35. rial; 37. mentor; 39. ti,
40. men: 41. ore; 42. tralie; 43. span.
Vertikaal: 1. rakker ;2. ido: 3. tetr®
por; 5. en: 6. temeer: 7. Erm: 8. naar!"1
deleman: 13. Tom; 14 eer: 16. zeme
18. die; 20. tor; 21. nap: 23. armada:».,
n:oo 3!. pret; 34.
'40. mi. m