1 Wie op zondag werkt heeft ook pastorale zorg nodig Een woord voor vandaag Antivoorcl op Dr. Beyers Naudé pleit voor Belijdende Kerk ben l8ïaarrHdKg?achtrrdT;Belij-^ Eén jaai d-- Zal Scharf of Jacob Dibelius opvolgen Einde bijzondere positie van Orthodoxe Kerk Apokriefe verbalen in kloosterruïne gevonden ZATERDAG 13 JANUARt „Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen t.e roepen, maar zondaars tot bekering" (Lucas 5:32). Het zint de Farizeeën en hun schriftgeleerden helemaal niet dat Jezus in het huis van Levi aan de maaltijd aanzit met tollenaars en anderen. Nee. dit is geen gezelschap voor Hem. Met deze mensen .zouden zij niet gaarne verkerenlaat staan de maaltijd gebruiken. Tollenaars en zondaren, het is niet het beste soort in de samenleving. Jezus kent hun gedachten en dient hen van repliek. Met een enkel woord schetst Hij Zijn opdracht. Zijn zending. Ik ben niet gekomen voor de rechtvaardigen, maar juist voor die zondaars. En Hij trekt vergelijking tussen zieken en gezonden. De gezonden hebben geen dokter nodig, maar zij, die ziek zijn, Het is een woord dat vandaag de dag nog miljoenen mensen tot troost kan zijn. Jezus Christus is er voor hen, die, kort gezegd, niet deugen. Die dreigen te vergaan in een poel van zonden. Die zeggen: Ik ben te slecht, met mij zal Jezus Zich wel niet willen bemoeien. Maar dat wil Hij nu. Hij spreekt hen aan opdat zij zich zullen bekeren, dat is afkeren van de zonden en het gezicht naar Hem wenden. Hij wil, dat zij het grote geluk deelachtig worden, dat door Zijn bemiddeling wordt verkregen. Hij wil hen' uitkomst geven en toekomst. Geen offer is Hem daarvoor te zwaar. Zelfs geen kruisdood op Golgotha. Wij lezen vanavond: Galaten 4 vers 12 tot 20. Wij lezen zondagavond: Galaten 4 vers 21 tot 31. Gereformeerden bezinnen zich op zondagsarbeid Polen eist loyale houding van de kerk WARSCHAU De Poolse commu nistische partijleider Wladyslaw Go moelka heeft van de Poolse rooms- katholieke hiërarchie gezagsgetrouw heid geeist in politieke zaken. „Laat de kerk die activiteiten voe ren die bij haar thuishoren, maar wij eisen dat zij een loyale houding aan neemt tegeover de staat, als zij zich met politiek wenst te bemoeien... Ais LU IN TE REINDe zondag is geen verplaatste sabbat, zegt een stu- kardinaal Wyszynski of andere bis. j. i r< r tt i t - li i j schoppen hun inzichten willen geven diecomnnssie van de Gereformeerde Kerken die zich bezon op de over politieke problemen dan verbie-zondagsviering en de zondagsarbeid. Uitgesproken wordt dat de ge- den we dit niet, maarlaat het in overeenstemming zijn met de politiek meenteleden zich niet zonder meer aan noodzakelijke zondagsarbeid van de regering van de volksrepu- moeten onttrekken. Zij dienen vanuit de navolging van Christus soli- bliek Polen, aldus Gomoelka. i .i i "j iii In een rede van een uur deed zijn met de medemens. Maar tevens worden de kerken opge* Gomoelka een scherpe aanval op de roepen om speciale pastoralezorg te besteden aan lien die zondags* verzoenende broef doe de Poolse bis- .,rllei,| ,rrricliten. <V« kerkredactie) vraag van schoppen vorige maand hebben ge zonden aan de Westkuitse bisschop pen. De hele rede van de partijleider voor het communistische nationale eenheidsfront was gewijd aan de ver slechterende betrekkingen tussen kerk en staat in Polen. Lunch-pauze diensten AMSTERDAM In Amsterdam-Oost worden twee lunch-pauze diensten gehou den in de doopsgezinde kerk, Oosterpark. D-,,p iMatste gedachte Deze zaan uit van een interkerkelijke laat5le contactcommissie van de hervormde, ge- i e' het nieuwste accent reformeerde, lutherse en doopsgezinde 'dk rapport over dit kerken in dit stadsdeel. Tijdens een eerste discussie over dit Directies van enkele bedrijven, waarin rapport op de gereformeerde synooe «m i zei ds. G. H. Homans met nadruk dat christenen die zondagsarbeid verrich ten beslist niet behandeld mogen het Wort de samenleving gediend. Maar de uitspraken rithten zich niet alleen op de kerken. Er is ook een opdracht voor het bedrijfsleven: Op hen die verantwoordelijkheid dragen voor de technische en economische ontwikkeling van het bedrijf moet een beroep worden gedaan om de techni sche ontwikkeling in dienst te stellen van de vrijmaking van de zondag. isschien samen 3500 mensen werken hebben werkpauze zodanig geregeld, dat er gele-1 genheid is deze diensten te bezoeken. Vrees, intimidatie, zwijgen wordt gezegd dat wanneer een kerke- iemand „door op de zondag arbeid te onderwe-p. verrichten geestelijk schade lijdt, door dat hij meent zijn geweten geweld aan te doen of wanneer zijn gezin de spanningen die deze arbeid met zich meebreng tniet kan verwerken of ook wanneer de onregelmatige diensten li- of zelfs derderangs chamelijk en psychisch nadelige gevol gen voor hem en zijn echtgenote met zich meebrengen, het voor hem raad zaam is ontheffing te vragen." JOHANNESBURG Dr. G. F. [komt in een periode, waarin de span- b Beyers Naudé heeft in zijn maand-™n«an<u?se,n sommige gedeelten van Bk ui„j 4i 4 i de Zuidafrikaanse bevolking en de K |bl®d weer een aantal argumenten 216.000 joden, die in Zuid Afrika wo- gegeven, waarom hij met enkelenen. toenemen, andere predikanten heeft gepleit j Het in het Afrikaans verschijnende M dende Kerk m de Zuidafrikaanse Afrika tot een grote crisis komen, voor wil kerken. de verdediging niet kan worden ver- trouwd op de Joden van Zuid-Afrika verpleegster worden! Hij ziet een parallellie tussen de si- Het b,ad betoogde, dat de Joden de tuatie nu in Zuid-Afrika en in Duits- j apartheidspolitiek niet goed gezind 1 april 196S start in het Nederlands Hervormd Psy-1 land in 1934, die destijds aanleiding waren: chlatrisch Ziekenhuis „HULP EN HEIL" en „SCHA-j gaf tot het opstellen van de Barmer-1 Joodse leiders hebben daartegenover KENBOSCH" te Leldschendam een zes weken1 thesen" en het ontstaan van" de Be- verontwaardigd het recht van de Jo- durwd* kenntniskirche". Vandaar, dat dège-den verdedigd, om er elke politieke VOOROPLEIDING nen- d'e bet niet eens z'Jn met de menm*> op na te houden, die zij wen- algemene opvattingen van de kerkensen Deze vooropleiding (waaraan ook diegenen kunnen inzake het apartheidsbeleid, dezelfde 2ü!"B!ü.e-n dJe.1,"?!e!?ber 18 l»a.r.?'Jn) I» het naam hebben gekozen. Volgons het rapport zullen de kerke raden middelen en wegen moeten vin den om de integratie van de continuc- en zondagsarbeiders in het leven der gemeente tot stand te brengen. Vol gons ds Homans moeten zij ook geko zen kunnen worden als ouderling of diaken. CNV Dit rapport kwam tot stand op ver zoek van het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV), dat de kerken om bezinning op zondagsarbeid vroeg. Het studiedeputaatschap werd ingesteld door de synode van 1963. Uitgesproken wordt dat bij de beoor deling van de wenselijkheid of noodza kelijkheid van zondagsarbeid men zich twee dingen moet afvragen: Wordt het welzijn wezenlijk ge diend van hen die bij deze arbeid betrokken zijn, en Reeds eerder is het rapport tot de conclusie gekomen dat op grond van de Heilige Schrift de zondagsarbeid niet kan worden verboden of als zon dig worden gekwalificeerd. Sociale, economische en technische factoren kunnen zondagsarbeid wenselijk, mis schien wel noodzakelijk maken, wordt er gezegd. GEEN SABBAT Men kwam tot deze conclusie omdat de zondag geen verplaatste sabbat is. Het vierde gebod is door Christus ver vuld en dient vanuit deze vervulling te worden verstaan. Van de eerste christenen wordt gezegd dat zij de eerste dag der week niet als rustdag hebben gevierd, doch naar het heer- I send arbeidsbestel op die dag hebben i gewerkt. Calvijn zei tot degenen die van de zondag weer een sabbat wilden maken: „beuzelpraatjes van valse pro- feten". Toch gaat de wezenlijke zin van de I (vervulde) sabbat door in het Nieuwe Testament en behoort op eigentijdse wijze gestalte te krijgen in de zondags viering. De zondag is voortdurende I herinnering aan ons mens-zijn als ge- schapen naar Gods beeld en tot Zijn I bondgenoot, zegt het rapport. Daarom moet de zondag voor óns gehele leven in het teken der verlos- i sing staan. Zo wordt vanuit de zondag ons werk betrokken op de komst van Gods Koninkrijk en zijn gerechtig heid. Wij mogen en behoren te leven uit vergeving en verzoening ook in de wereld van de arbeid. De verworven heid van de zondag dient niet te wor den prijsgegeven. In de gebrokenheid van het leven is het goed een dag af te zonderen, die herinnert aan de opstanding en de verlossing van de Heer en ons plaatst voor het beleven van de vrijheid van de herschepping en van de rust in de bijbelse zin van het Woord." Onlangs klaagde het blad het CNV „De Gids" dat de I formeerde studiecommissie jaar nodig had gehad om rapport op te stellen. Deze b ring werd od de synode tegt sproken. Inderdaad verzocht CNV in I960 om een bezinjpj§L' Dit verzoek werd door de |S|Ï nog vergaderende synode PÏ-.; 1959 niet in behandeling .ÉL men. Pas toen het CNV opnl f schreef naar de synode van ningen werd dit verzoek bei p? deld. De synode stelde een taatschap aan waarin oj andere ds. M. P. van Dijk] Gaast, ds. G. H. Homans! Eindhoven en Prof. dr. A. Tr uit Rotterdam zitting hadt Binnen het jaar kwam dit taatschap klaar. m 'JÉ i CONCLUSIE De conclusie is dan dat het beleven van de gemeenschap met de Heer en dus het gezamenlijk elkaar ontmoeten van wezenlijke betekenis is. Het niet samen kunnen komen werkt isolerend. Er moet dan ook gestreefd worden naar een uiterste beperking van de zondagsarbeid. De synode kwam met de bespreking van dit rapport niet klaar. Moeten we als synode alle 18 uitspraken grondig bespreken en aanvaarden? Of kunnen we deze conclusies van het studiedepu taatschap zonder meer aan het CNV doorzenden? De tijd ontbrak voor een grondige bezinning. In maart zal de synode nog eens op deze vragen terug komen. DeMollshoi van ds. Poor SCHEESZEL (Duitsland) j het komt, dat het centrum vq geestelijke vorming voor militai: X>' Scheeszei in Duitsland eindelij naam de Mollshoop heeft gel, staat te lezen in het tijdschrift v< militairen. Reveille. ogl. „Slordig" vond ds. J. J. Moll hirens het nog altijd geen naam haibhu schreef hij intertijd in dit blad Avon heeft ds. J. J. Poort zich met dei Ha beziggehouden en deed het vosctae het centrum De Mollshoop teen ci men. n Hi Zijn motivering heeft de do(l m' gegeven. Hij schreef namelijk:aeve vormingselement zit er dan iiebo* wordt veel aan vragen e.d. „opgPep pen"...ook dit: er zit gang in (wij van hoop tot hoop steeds voort)eiBe mol(l) heeft een bepaalde gang; tiTO ook dit in: het werk gebeurt eig^pen steeds „ondergronds", het is niet Spil baar, maar aan de hopen kent mflksrr gang...en bovendien zit er de jr: f van de eerste vormingsman aldaajne0 volle in... en het heeft met die p- 1 ellen ook nog iets Duits. Dit alle eventueel steunend materiaal!" Btiol ealo •n verdient,-ontvangt de volledig» opleiding en deelt j aanJaging en de intimidatie, waarvan vanzelfsprekend In de (gunstige) secundaire orbelds- i in beide gevallen een kwistig gebruik voorwaarden. wordt gemaakt. Het nationaal-jocialis- me kreeg in Duitsland de overhand Will U er méér van'weten? Stuur een briefkaart aan j door een steeds herhalen van zijn theo- de geneesheer-directeur, Vourse Achterweg 133, rieën en een verdachtmaking en be- Leldschendam en U ontvangt een oproep ter kennis- dreiging van degenen, die het er niet making (reiskosten worden vergoed). U kunt ook mee eens waren Ook in 7nid Afrika t«iaf„r.ie-h Mi7Rii i waren, uok in z,uia-AiriKa i kunnen vele wetsgetrouwe burgers het volgens Beyers Naudé niet meer BH wagen, om hun diepste overtuiging j duidelijk uit te spreken. Daarnaast is er het zwijgen, waar 1 spreken geboden is. Net als voor vele christenen in Duitsland geldt nu Duits parlement naar Berlijn Een dreigend antisemitisme wil ds Swart bij voorbaat doorbreken door een dialoog op hoog niveau. Een ortho doxe rabbijn in Johannesburg. Nor man Bernard, heeft .al gezegd een der gelijke dialoog toe te juichen als zij een echte dialoog is, die probeert eikaars geloof te onderzoeken zonder te trach ten wezenlijke elementen van eikaars geloof te verdoezelen. Als het gesprek echter een bemanteling is van evange lisatie onder de Joden, zullen wij ons er zo goed wij kunnen tegen verzetten, zo voegde hij er aan toe. Dozijn priesters in Amerika gestraft BONN Rond vierhonderd leden van de bondsdag en het grootste deel van! het Westduitse kabinet zullen begin vol-! gende week naar Berlijn gaan om daar t vergaderen. Het ligt echter niet in de AR-kaiididaten Prov. Staten ROTTERDAM Het provinciaal co mité Zuid-IIolland van a.r. kiesverenigin gen heeft gisteravond de kandidatenlijs ten vastgesteld voor de zeven statenkles- kringen in deze provincie. Elke lijst telt twintig namen, waarvan er enkele op alle liisten staan, zij het in een andere volgorde. Hieronder vermelden we de nummers 1 tot en met 4. ROTTERDAM: H. A. Brokking. dr. J. J. Neuteboom. mr. A. Wendels en ir. C. Wielenga. DEN HAAG: mr. J. J. Hangelbroek. H. Verschoor, mr. F. J. J. Besier en dr. M. A. J. Visser. LEIDEN: drs. T. Spaan (Voorburg), mr. S. H. Attema (Katwijk), dr. N. G. Geel kerken (Lelden» en H. de Mooij (Rijns burg). GOUDA: H. Vink (Gouda). A. J. Dekker (Alphen). C. J. van den Heuvel (Moer- capelle' en drs. h. Heukels (Capelle de IJssel). Meningen sterk verdeeld President Godoy sluit voor politici Zuid-Afrika, dat het niet voldoende is zich afzijdig te houden van acties, maar dat het vaak nodig is, nadrukke lijk te protesteren tegen onrecht zwart I M èn blank aangedaan, aldus dr. Beyerspriesters uit hun functie onthev Naudé. I band met hun standpunt in de rassen- f j strijd of in verband met de onafhandelij-1 -• -■ ,r JOuen ke positie die zij hebben ingenomen wat' (Schiedam) en G. Vapstra (Vlaardln- I betreft de kwestie Vietnam. Zij werden gen). .e no„ De Johannesburgse predikant ds. G.j overgeplaatst of op zijsporen gezet. j DORDRECHT: M. van der Brugge (Gies- den Bondskanselier Erhard en de bonds-iJ- Swart van de Nederduitse Gerefor- Nu echter zijn er door rooms-katholie- senburgi L. van Bohemen (Dordrecht). dagvoorzitter. Oerstcitmaier zullen niet meerde Kerk berei/Jt momenteel eenken, feite protesten naar Berlijn gaan. gesprek voor met Israël. Zijn initiatief; Dekreet opperste sowjet rgebracht, j j. van° Es (Öud-Albïas) zoals in het weekblad Commonwealth, dat( ^zrii (Slledrechti. (scherp stelling neemt in de zaak vanLmDERKERK; mi. H H, Douma I pater Daniel Berrigan. Deze heett meege- daan aan betogingen voor de vrede, en is daarna overgeplaatst naar Zuid-Ameri- (Van onze kerkredactie) BERLIJN Op het ogenblik is men in Duitsland druk bezig met speculeren over de opvolging van de 85-jarige dr. Otto Dibelius na zijn bekendmaking zijn ambt neer te leggen als bisschop van de zelf standige kerk van Berlijn-Bran- denburg op 31 maart. Sommigen kranten gaan zelfs zover, dat zij stellen: Scharf of Jacob, nadat zij zich natuurlijk eerst afvragen of de nieuwe bisschop zijn ambt in beide delen van de in tweeën ge splitste kerk ongehinderd kan uit oefenen. De Berlijner Kurt Scharf (63) is de praeses van de Duitse Protestantse Kerk. Superintendent" Günther Jacob (59) treedt sinds 1961 rendrecht). J. J. C. la Fleur (Middel-j Reumatische pijnen TOGAL HELPT ka. ..De Het blad schrijft: van pater Berrigan en schandalig feit en een daad van weer zinwekkend blind totalitarisme." Sociaal centrum van dokter S. Kruvt harnis). P. B. Bakker (Oud-Beijerland) Qr:en en J. Jorritsma (Spijkenisse). j v. Op het ogenblik hebben acht a.r. alge- Migraine i z_ r.Menstruatiepijn op als bissohop van het Oost-Duitse deel van de Kerk van Berlijn-Bran- denburg. Hij heeft daar de plaats j ingenomen van Scharf, die na het j oprichten van de BerLijnse muur uit Oost-Berlijn moest vertrekken als waarnemer bisschop Dibelius. Ontgoocheld De Frankfurter Allgcmeine Zeitung schrijft te verwachten, dat een Oost-Berlijner zal worden gekozen, maar dat Jacob waarschijnlijk niet in aanmerking komt. omdat hij in de kerk veel tegenstanders heeft ge kregen door zijn pogingen de kerk en de staat van elkaar los te ma ken. „Ook door de communisten is hij hierin niet tegemoet gekomen en is nu een ontgoocheld man. Was de Muur er niet, dan was Scharf de enige aangewezen kandidaat." „Scharf woont echter in West-Berlijn en zijn terugkeer naar het oostelijke stadsdeel zal worden geweigerd", schrijft de Berliner Morgenpost. Dit blad acht Jacobs kansen groter, omdat hij al enige jaren het bis schopsambt bekleedt. „Hij zou een goede keus zijn". Staten: N. van der Brugeee, ipr. T. A. van Dijken (gedeputeerde), mr. dr. N. G. Geelkerken, mr. H. H. Douma. A. Hoek. dr. J. J. Neuteboom. H. Vink en J. Wilschut. Ideaal bekroond (Van een correspondent) SOERABAJA - De arts mejuf- is ouw S. Kruyt in Soerabaja is bezig hCiïlCl» /lliSTTltl ivu.iais.uu Aan nei laaisie - nau»c <|Scuicivuiigcii, m®- v.un sociaal centrum te stichten. Dok-, muöivuu Aan neii Miste, k aak; do0r het >fbriefkaart-ter Kruyt is in Soerabaja arts-directri-' ZEIST - De heer Tj Ausma leider dat herinnerde aan de bijzondere. svsteem" jn d0 iaren na de revolutie, ce van het grote ziekenhuis Mardi San-I yan net christelijk militair tehuis .n einde te maken aan de sociale onrust tengevolge van een onverantwoorde- frouw - - - Aan het laatste, hjke hausse in echtscheidingen, moge-1 een sociaal centrum te stichten. Dok- doxe Kerk in de Sowjetunie, is was. ji Nog een andere bepaling is nu ver- dezer dagen e-n eind gekomen. vauen waardoor echtscheiding t>e- De opperste sowjet heeft dezer moeilijkt werd, de eis namelijk, dat dagen namelijk een decreet gepu- huwelijkspartners, die uiillen scheiden, bliceerd da. de aamen.melting^anSnZ^nT^un'n^"'^ bepaalt van de twee staatsorga-1 eis had vooral in de grote steden vaak nisaties op het gebied van de'tot gevolg, dat er een vol jaar^ voor- godsdienst. i tien jaar met Maarn is er na jaren ingespannen studie tosa. In 1964 was verlof in ons land. De Hervormde Gemeente van Odijk j eindigen. (gemeente Bunrik, Utrecht) heeft een, De classis Zeist heeft hem préparatoir bedrag voor het centrum beschikbaar geëxamineerd en_ beroepbaar gesteld. Het is een deel van de met ingang^ - opbrengst van een bazar ten bate var de inrichting van de consistoriekamer van de Hervormde Kerk in Odijk. Verkouden Hoofdpijn Spit TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT jDe Frankfurter" Rundschau meent, dat TOGAL HELPT I met de verkiezing van Scharf, de Tf\r xi uriDT praeses van de Duitse Protestantse Kerk, de kerkelijke eenheid wordt ÏUOAL HELPT verzekerd. I SAN DOMINGO Acht links-g*n de politici uit de Dominicaanse r|. 1 I bliek, die te Havanna de „solidariti conferentie der drie continenten 1 ben bijgewoond," mogen hun landlad! meer binnenkomen. Deze maatreg^s genomen door president Garciafe| I doy. Eén van de politici verklaL" j tijdens de conferentie dat zijn 1° i king-gezinde Domenicaanse volkj. weging zich voorbereidde op een art vrijdingsoorlog in de naaste I75 komst. iste leb Beroepingswerlft NED. HERV. KERK C, Aangenomen naar Den Haag (ziel3^ j huispred. vac. G. L. Bouman te Brono'1^ iA. Th. Stegenga te Amsterdam. GEREF. KERKEN ,PI1 Bedankt voor Delft (vac. dr. G.»2£ Hartvelt): R. Strijker te Dieren. ce Préparatoir «geëxamineerd door I classis Hilversum: kand. J. v. d. Linr!e dr. Lelylaan 67. Huizen (N.H.). :cle >ie GEREF. KERKEN io. j Beroepen te Pernis: kand. W. Triemto. te MeppeL }ri BOND v. VRIJ EVANG. GEM. K I Beroepen te 's-Gravenhage: J En« te Enschede. STOCKHOLM In de Oostzee L zuidoosten van Stockholm is in de naL van donderdag op vrijdag het fL\ vrachtschip „Kuutsalo" vergaan. Met lv schip verdwenen in de diepte de kapitf* en de eerste stuurman. De zevent?0 andere opvarenden werden opgep?c door de westduitse vrachtboot „Eros Bei finse schip is vergaan, nadat zich e grote hoeveelheid ijs had afgezet op I dekken, waardoor het zware slagS: maakte. 5 te be- 39 jaar en werd in Drachten -.-boren. Lange tijd heeft-hij op een] .redietbank gewerkt. bijging tot het ogenblik van de uit spraak, omdat de ruimte voor ingc- Tot dunvei bestond er in Rusland r?" J" natst de raad voor zaken betreffende 1d'< "f z" PW"1 de religieuze erediensten een aparte p raad voor zaken betreffende de Rus-1 ■ische Orthodoxe Kerk Deze onder- tlol'O KITC" t'l't 1(111 U ffl scheiding, die van 1943 dateerde, be- c tekende een officiële erkenning van ROME De Italiaanse kamer van de patriarchale kerk als het belang- afgevaardigden heeft een motie var. ver- rijkste kerkelijke lichaam in het land. trouwen in premier Moro aangenomen in Thanr; 7iin Hp/p heide raden echter1 verband met het voeren van de Italiaan- inilLfÜ, Jnn; se buitenlandse politiek sedert het aftre- opgehe\en en vervangen door een or- den van Fanfani a[s minister van buiten gaan. genaamd de raad voor religieuze ian(ise zaken. zaken. Zoals bekend is Fanfani afgetreden, omdat na bepaalde uitlatingen over Viet- Een tweede dekreet, dat de opperste nam. waarbij ook zijn vrouw was betrok- knStdeon v^nvÓS^'ÏÏT^n Glsi^ «Sta?™™«ïnovar i«"on«VriSSTn Christus ...do apos.elon. voordat, kondigt een veieenvouaiging aan an parlement te zijn afgetreden „om mijn hU ten hemel verheven werd. de echtscheidingsprocedure. De lagere oprechtheid te bewijzen met betrekking Het boek is van groot belang, omdat het een apokrief verhaal over Jezus gerechtshoven krijgen nu ook de vol- tot het overbrengen van het vredesvoor- bevat uit de mondelinge overlevering van het oudste christendom, dat tot nog j macht, echtscheidingen goed te keu- stei van Hanoi aan Washington". toe onbekend was. Het is een gesprek, dat Jezus, Petrus en de andere apos- ren. Dit betekent een duidelijke ver- Het voorstel werd later door Hanoi |eI 20uden hebben gehad op de Olijfberg voor de hemelvaart. Ook staat er zachting van de bepalingen, zoals die ontkend een hymne in op het Kruis, waarvan gezegd wordt, dat zij gezongen is bij een andere samenkomst van Christus en de discipelen op de Olijfberg vóór iiging. Deze apokriefe verhalen zijn van betekenis, om het geloofs- leren kennen van de oude christengemeenschappen, waar ze zijn (4IIIKHHIIN ^iiniiii ï>e klooster-ruïne, waar de vondst werd gedaan, heet Kar al-Win (paleis De opbrengst van de Umecollecte voor n.11 IXVaailO cilEvt der wUd# Mn) fn Ufl vijftien kilometer ten zuiden van de tempel van lofd^ vouïnd« "»B Noord^SchlS KAAPSTAD - D. ZutdafrikU!» ,e- Abox Simbel in bet stbtzd dat ondtr water zal komen te staan door de As- woude 1 045 50 Berkel f 451.75:gering zal het parlemeni op 21 januari soean-stuwdam. Koortsachtig onderzoeken archeologen dit gebied nog, dat Hardinxvcld (boven - 792.65: Zwam- een wetsontwerp voorleggen, waarbij de rjjk js aan overblijfselen van oude culturen. merdam - ."89,21: -Gravenmoer apartheid" aan de stranden langs de j|et cebedsboek. dat in de Koptische taal op perkament is geschreven, (283.48: Nieuwendijk - -709,35: Lekker- Atlantische en Indische oceaan van Kaap-werd door de Amerikanen bij hun opgravingen ontdekt in een monnikcel. kerk - 899.80 Moerdijk - 221.- stad verplteht wordt gesteld^ Het goed bewaard gebleven origineel werd volgens afspraak met de Egyp- Gebied komt onder water te t-laan KA1RO Amerikaanse geleerden hebben in de ruïne van een Egyptisch j klooster nabij de grens met Soedan een naar schatting duizend jaar oud christelijk gebedenboek ontdekt. Het handschrift draagt tot titel „Het Woord an onze Heiland en onze Meester Jezus Christus aan de apostelen, "«««'•Hot waren vastgelegd in de gezinswettcn van 1936 en van 1944. Die waren uitgevaardigd, om 1*1 r*y 1 i een andere sai Apartheid aan /.d- Afrikaans strand De totale opbrenest van 325 locale co- In Kaapstad geldt ook voo£ d* *ax';- i «jsrhe regering raité was 274.367.54 m 1964 was dat apartheid: er zijn taxi s voor blanken enI uscne r gering 242.822.54 Kairo gezonden, terwijl fotocopieën studoring naar Chicago gaan. ..DE dood", zegt een meikerver ergens in een verhaal van God fried Bomans„de dood is een recht vaardige zaak, eenmaal steken we allemaal onze pootjes omhoog." In het visglas lag een van de goudvissen ontzield te dobberen. Zijn oranje schubben hadden hun felle kleurspetters verloren. Hij hoefde geen pootjes omhoog te ste ken. want die ontbraken hem en zijn dood was niet zo rechtvaardig als die Bomanse kever ons wil la ten geloven. Het water waarin hij de dood had ontmoet was nogal troebel, zodat ik eigenlijk mijn dochter verantwoordelijk stel voor zijn verscheiden. Er is door haar een enkel kroko- dillentraantje geschreid, waarna de vis in een lucifersdoosje ter aarde is besteld. Dat gaf even wat proble men. Daar was dan allereerst de bevroren grond en verder het ontbreken van madeliefjes. Onder de rhododendrons in de tuin zijn al vele vogels, marmotten, muizen en een egel begraven en merkwaardi gerwijs gebeurde dit altijd in het madeliefjesseizoen. Enfin, vismans kreeg een afgevallen azaleabloem mee. Omdat ik niet van hem gehou den heb, kon ik ook niet om hem treuren. Sommige vissen mogen dan mooi van kleur zijn, dat dom me gestaar en dat hap - bekkie - open - klap - bekkie - dicht kan me niet bekoren. De dood is een rechtvaardige zaak, dacht ik toen ik een paar dagen geleden onze hond naar de dierenarts bracht en wist dat ik hem niet terug zou zien. Hij was oud en ziek en hem kunstmatig in leven houden zou onrechtvaardiger geweest zijn dan zijn dood. Ik her inner me een verhaal waarin hei verdriet beschreven werd van iemand wiens hond stierf. Dat vond ik maar een sentimenteel relaas vol ach en wee en doorspekt van nu - nooit - meer - dit en nooit - meer - dat. Van de doden niets dan goed, zijn we gewend te zeggen. We doen dan net alsof alles tussen ons en de overledene altijd koek en ei ivas. Wel, onze hond was geen legenda risch braaf zoet beest. Maar hij hoorde bij ons, daafom mis ik hem erg. Hij barstte van de onhebbelijk heden. De kamerdeur is door hem verve loos gesprongen, want zijn tiran niek karakter eiste na eenmaal blaf fen een open deur. Werd niet direct door iemand gevolg gegeven aan zijn opdracht, dan sprong hij net zo lang met zijn log lijf naar de deur knop tot hij ruim baan had. Hij heeft kippen doodgebeten, postbodes en bakkers de stuipen op het lijf ge jaagd. Hij heeft met bijna mense lijk vernuft de poes getreiterd en speelde de verdrukte onschuld als die kat het eindelijk zat was. Vlees heeft hij gestolen en pakjes boter vrat hij op met papier en al alsof het kersenbonbons waren. Vlak voor kerstmis, dacht hij dat de juist in de kamer gehaalde kerst boom speciaal voor hem was opge richt en hij ging er 7iitgebreid te gen plassen. Zo'n hond was. dal nou. Een keer is hij dronken geweest. Maar dat was mijn schuld. We had den hem nog maar kort en ik dacht dat hij vlooien had. Het was nog niet tot mij doorgedrongen dat er ook hondensalonnen bestonden waarin jc potjes en flesjes honden- cosmetica kon kopen. Daarom vi\>eg ik aan mijn alles-wetende werkster: „Wat moet ik als een hond vlooien heeft?" Inwrijven met alkóhol, had ze gezegd en ze had er zo deskundig bijgekeken dat ik een rest jenever uit de kelder opdook en hem daar kwistig mee bespren kelde. De stakker. Hij stonk als een kla- venjasclub. De drank ging natuurlijk zijn huid irriteren, zodat hij zichzelf be gon schoon te likken. Of de jeuk hem dreef tot doorzetten of dat de stijgende alkoholspiegel in zijn bloed hem hittig maakte weet ik niet, maar na een kwartier was hij zo zat als een dragonder. Hij wag gelde en zwaaide met een lap tong uit zijn bek heen en weer. Het ontbrak er nog meer aan dat hij hikkend en boerend leuk wilde zijn. Tenslotte sliep hij zijn roes uit boven op het echtelijke bed. 's Mid dags toen hij met een hondse kater wakker werd kwam de dierenarts, die ik gealarmeerd had. Vlooien kon hij niet constateren, wel eczeem. „U met uw jenver", gromde de man, die zelf iets van een boxer weg had, „die had. u beter aan mij kunnen voeren". Nu is de hond dood. Hij laat ivaarschijnlijk een dozijn weduwen maar hopelijk geen minderjarige wezen achter. Van zijn soortgeno ten zal niemand hem bewust mis sen. Maar wij, die ettelijke keren per dag gekraste deuren in en uit gaan vinden het eng leeg om ons heen. Marnix heette hij. Voor ons is hij nu „Marnix de Sint van al de honae". Mink van Rijsdijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2