Vrouwen van Afrika ontwikkelen hun land 1 BLAD ZIJ Edelsmeedkunst zonder machine If Uw ervaringen met folklore rondom de feestdagen ZATERDAG 15 JANUARI 1966 Een charmante Afrikaanse vroed vrouw geeft praktijklessen over babyvoeding in het ontwikkelings centrum in Casamance. fevrouw Oulimata Fall verkte voor Unesco „Ik ben geboren in Dakar en groeide daar ook op. Maar werd een rasechte Senegalese nadat ik daar geleefd en fiwerkt heb. Op het Afrikaanse platteland bestaat de hechte v glmeenschap van een dorp." Dit zegt mevrouw Oulimata Fall, een grote en aan trekkelijke Afrikaanse, die bijna drie jaar op nationaal ni- ^ftau verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het ^lattelands-programma voor vrouwen in Senegal. De Unes- zond haar nu naar een an- er Afrikaans land. Ze ging karl Brazzaville in Kongo m analfabetisme te bestrij en en vrouwen te onder wij- Anneliese Grefe-Walck: v?n. iet nh Toen ze veertig jaar was, had levrouw Fall al een hele loop pan achter de rug. Daarbij ond ze tijd voor de opvoeding an haar kroost vier meisjes a twee jongens. „Aanvankelijk lilde ik vroedvrouw worden," egt ze. „Maar toen ik veertien lar was had ik de middelbare ihool afgelopen en je moest chttien jaar zijn om naar de iedische school te gaan. Op dvies van mijn hoofdonderwij- eres ging ik dus naar de kweek- chooi voor onderwijzers. Vijf- 'ien jaar lang gaf ik les in Da- 00!ar. In die tijd was ik ook actief vrouwenverenigingen en Beed ontwikkelings- en sociaal ing berk op jeuqdclubs en voor vol Als ambte- van het ministerie Jeugd ets ft Sport leidde ik tevens de na- activiteiten van meisjes. en Iet kwam waarschijnlijk door nijn grote ervaring op het ge van sociaal werk onder dat ik in 1960 gekozen rziiverd om projecten te leiden •- voor het trainen van vrou- pi| De beweging voor onderwijs teïn ontwikkeling van plattelands- n yrouwen werd in 1960 in Sene- colgal op touw gezet met het preëren van twee centra, een in ■j-aEasamance en één in het rivie- ,k rendistrict. Nu zijn er achttien ..van die centra. Duizenden platte- 1Jlandsvrouwen zijn er opgeleid. ppjOp het platteland woont tachtig hiiprocent van de bevolking. De gjlfrikaanse vrouwen bezetten daar een belangrijke plaats. Zij hebben de zorg voor het huishou den en de kinderen, maar tegelij- werken ze op gelijke voet met hun mannen om te in de noden van het Het belang om plattelands- tervrouwen te doordringen van de noodzaak van vooruitgang en atontwikkeling ligt voor de hand. Ieder jaar gedurende het droge seizoen organiseert het Departe ment voor Ontwikkeling en Planning instructie-cursussen in de verschillende centra, waar vrouwen uit vele dorpen bijeen komen. Deze vrouwen zijn geko zen om hun invloed in de ge meenschap, en ze zijn meestal tussen de vijfentwintig en vijf tig jaar. Jonge meisjes, legt me vrouw Fall uit, zijn meer geïnte resseerd in de oppervlakkige za ken van het leven, zoals kleren en dansen. Daarom zijn hun ouders vierkant tegen hun gang naar deze cursussen. Met kinderen Deze werkers, die straks in hun eigen gemeenschap ontwik keling gaan bedrijven, komen met hun jongste kinderen. Daar om heeft ieder centrum een dag verblijf voor kinderen. De cur sus duurt vijftien tot twintig da gen. In die tijd worden praatjes gehouden in het plaatselijke dia lect en er worden demonstraties gegeven door de onderwijzer, de dokter, de vroedvrouw, beamb ten cn technici. De opzet is om deze vrouwen, die dikwijls hun dorp niet uit zijn geweest, het belang te doen inzien van hy giëne, kinderopvoeding en voe ding en om ze een algemeen beeld van Senegal en de admini stratieve- en politieke structuur van het land te geven. De discussies die op deze praatjes volgen, zijn het belang rijkste van de cursus. De vrou wen brengen dan zaken naar vo ren die voor hen van belang zijn. De cursus eindigt meestal in een rollenspel, een vorm van toneel waarin de leerlingen uitbeelden wat zij van de lessen hebben opgestoken. Humor zo wel als opgekropte kritiek uiten zich in deze schetsjes, die meest al een alledaags probleem be handelen. Een vrouw komt er bijvoorbeeld achter, dat haar man recht heeft op een zekere uitkering als hij niet werkt. Ze dreigt hem om terug te gaan naar haar familie. „In Senegal" zegt mevrouw Fall, „speelt to neel een belangrijke rol in het opvoeden van volwassenen; songs en volksdansen worden ge bruikt in het gevecht tegen zeke re misbruiken of tradities, die de vooruitgang belemmeren. We hebben veel amateurgroepjes, die voorstellingen geven in het Frans, anderen in plaatselijke dialecten. Ieder jaar wordt er door de president van de repu bliek aan de beste amateur-to neelspelers een wisselbeker uit geloofd. Terug in him dorpen, stimuleren de leerlingen andere vrouwen. Naar hun voorbeeld worden comité's in het leven ge roepen, die ieder verantwoorde lijk zijn voor een aspect van het dorpsleven: schone straten, het opsporen van ziekten, inent campagnes, voedingsvoorlioh- Ons knippatroon heeft 3 taille- en 3 heup wijdten, en 3 voor- en 3 ruglengten, dus als u het patroon op uw bovenwijdte bestelt is het altijd passend. SILVIA MET ROK BARBARA A voorpand 1 x knippen dubbele stof. B rug 1 x knippen aan de stofvouw. C mouw 1 x knippen dubbele stof. D kraag 1 x knippen aan de stofvouw en 1 x knippen schuin dubbele stof -f naad M.A. en 1 x knippen dubbele tussenvoe- ring. Kraag zowel als onderkant van de mouw garneren met een of andere bontsoort. In zijnaad rok ritssluiting stikken van iy j 131 A h /fcO 1 w B 11 \c42 jd 0 Een patroncnset vjjfbladig In de maten 3G t/m 48 Dit behoeft u slechts éénmaal aan te schaffen! Een mapje met visuele voorlich ting, rokken, pantalons en avond kleding. Handig als u het schuiven met patroondelen niet snapt 2.25 PETRA MET ROK BETTINE A voorpand 1 x knippen dubbele stof. B rug 1 x knippen aan de stofvouw. C mouw 1 x knippen dubbele stof. D zakjes 1 x knippen dubbele stof (even tueel rondom iets kleiner nemen). E kraag 1 x knippen aan de stofvouw en 1 x knippen schuin dubbele stof 4- naad M.A. en 1 x knippen dubbele tussenvoe- ring. In zijnaad rok ritssluiting stikken van Een supplement met elk 35 mo dellen, prettig als u veel naait en behoefte hebt aan méér modellen dan wü iedere veertien dagen als service brengen. De nummers 2, 3 en 4 kosten per stuk ƒ1.45 Vergeet niet uw maat. op te geven. Ontvangst na storting of betaling van het benodigde bedrag bjj het bureau van dit blad ting, acties om moeders aan te moedigen hun baby in het ziekenhuis ter wereld te brengen in plaats van thuis, het organiseren van gemeenschappe lijke tuinen, dagverblijven voor kinderen. De vrouwen zijn trots op het aanzien dat verbonden is aan de status van platte lands-werker. Mevrouw Fall her innert zich: „Gedurende een van de inspectietochten in een dorp nodigde een van de ex-leerlin- gen me in haar hut." „Ik wilde een gunst van u vragen," zei ze. „Een van de andere vrouwen van mijn man is jong en mooi; zij heeft kinderen en ik heb niets, behalve wat ik leerde in het centrum. Ik vraag u haar niet op te leiden tot platte lands-werker....". Lange baan Plattelands-ontwikkeling voor vrouwen moet men op de lange baan zien. Zij geeft niet altijd spectaculaire resultaten. Maar verschillende belangrijke presta ties strekken de actie tot eer. Vrouwen hebben in het Sine Sa- loum district bijvoorbeeld collec tieve rijst-aanplanting georgani seerd; met de winst daarvan ho pen ze een molen aan te schaf fen. Dat spaart hen het werk van pellen en malen van rijst en gierst, grondstoffen van hun da gelijks brood. In Tendieme in Casamance werd een dagverblijf voor honderd kinderen geopend. Om de beurt, tijdens hun werk op het veld zorgen de vrouwen voor de kinderen. Samenwerking In 1964 werden negentien pro jecten aangepakt. De winsten hiervan gaan naar landbouwma chines, het aanboren van nieuwe waterputten en de vestiging van verbruikscoöperaties. Natuurlijk is de ontwikkeling van het plat teland niet alleen aan vrouwen toevertrouwd. Alle krachten worden gebundeld om zowel mannelijke als vrouwelijke ontwikkelings-helpers te recrute- ren uit hetzelfde dorp Zoals iedere moeilijkheid, die door de vrouwen onderkend is, slechts opgelost kan worden door be grip en samenwerking met de mannen. „De vrouwen bereiden het planten van de rijst voor" zegt mevrouw Fall, „maar de mannen wieden de velden!" heid te krijgen viel in het begin zeker niet mee?" vroegen wij haar. Inderdaad was het bijzon der moeilijk in een vreemd land haar bedrijf te beginnen. Geluk kig kreeg zij in deze moeilijke tijd een medewerker, de heer L. F. Dunné, die nog steeds met het atelier verbonden is. STIMULEREND In 1939 trouwde zij met de acteur Jan Grefe. „Zag u toen nog kans uw werkzaamheden voort te zetten?" O ja, mijn man heeft een stimulerende invloed op mijn werkzaamheden. Niet zo zeer wat het creatieve deel be treft als wel door de grote mate van vrijheid die hij mij laat om mijn tijd aan het edelsmeden te geven. In zo'n artistiek gezin zul len de kinderen zeker ook wel kunstzinnig zijn, vroegen wij ons af. Het kan bijna niet anders: haar dochter hoopt bin nenkort haar zangstudie te vol tooien, de zoon is bassist in het Noordelijk Filharmonisoh Or kest. Nu nog iets over de voorwer pen die mevrouw Grefe maakt. Er zijn sieraden en gebruiksvoor werpen zoals schalen en kande laars, in goud, zilver, koper, tin en ander metaal. We zagen een bijzonder mooi collier in goud met toermalijn. Haar sieraden worden niet in series gemaakt, zij werkt ook niet voor zaken maar uit sluitend voor parti culieren. In haar colliers, broches, oorknoppen e.d. worden echte stenen verwerkt. U begrijpt wel, draagt u een collier of broche van Anneliese Grefe dan kunt u er verzekerd van zijn dat het uniek is! In haar atelier is een permanente ten toonstelling. Wilt u deze bezoeken dan graag vooraf een telefoontje (070 540488). Een bezoek aan haar atelier voor edelsmeedkunst is Annelies Grefe-Walck in haar atelier. Mijmerend zéker de moeite over een nieuw ontwerp? waard! Anneliese Grefe-Walck is een vrouw met een bijzonder ambacht: zij heeft een atelier voor edelsmeedkunst. Voor we hierover verder gaan zullen we eerst kennis met haar maken. Zij is geboren in de bijouterie- stad Pforsheim, haar opleiding voor de edelsmeedkunst kreeg zij in Hamburg in de „Rudolf Steiner Schule für Kleinodien- kunst". Hier leerde zij sieraden makeoi. Maar zij wilde meer; zo kwam zij er toe naar de „Kunst - gewerbeschule" in haar geboorte plaats te gaan om de speciaal vereiste techniek van het grote re drijfwerk met de hamer te leren. Dank zij haar <i.>leiding behoeft haar werk niet machi naal uitgevoerd te worden, alles wordt met de hand vervaardigd. „De mechanisatie heeft al menig kunstambacht gemaakt tot alleen maar het ontwerpen van iets door de kunstenaar, de uitvoering wordt door de machi ne gedaan" zegt Anneliese. Toen zij zevenentwintig jaar was kwam zij naar Nederland. Na veel moeite gelukte het haar een atelier in Scheveningen te bemachtigen in de Gentsestraat nr. 70. „Om hier enige bekend- TK HEB een heel stapeltje vra- 1 gen bewaard en zou ze eigen lijk graag wat aan elkaar breien. Nu is dat een hachelijk iets, bij breien bedoel ik. Je ziet altijd waar opnieuw begonnen is, tenmin ste bij mij. Toen ik klein was viel het eerst gebreide stuk op doordat het aanzienlijk zwarter was dan het volgende, en moeilijke plek ken toonden „geknoei" volgens de handwerkjuffrouw. Later was het ene stuk losser dan het andere, en ik geloof niet dat ik ooit de perfec tie zelfs maar zal benaderen. En toch houd ik zo van breien en aan-elkaar-breien. Net als iemand die vals zingt overal in huis is te horen, van af wasbak tot strijk plank een oktaaf gezakt maar nog steeds vol zang. Dus daarom probeer ik het maar weer, en als u het èrg ziet, lacht u er dan om? Graag. TYE eerste vraag is kort, en -L' wel: waarom trouwen mensen die niet van elkaar houden toch met elkaar? Achter die vraag zit een flinke correspondentie maar ook zonder deze te keiy.en is de vraag in zijn algemeen! eid duide lijk. Ik stel me niet voor hierop ook maar een schijn van een afdoend antwoord te geven, maar ik kan er veel andere antwoorden in bergen, antwoorden aan brief schrijfsters die me steeds weer vra gen hun „geval" zo te beschrijven dat niemand het herkent. Daarom mijn voorkeur voor deze vraag. En direct een wedervraag: wat is liefde, dat weet iedereen, zou je zeggen. En met evenveel recht: dat weet niemand. Zodra je moet beginnen te zeggen wat het is, wordt het allerverschrikkelijkst moeilijk. In grote delen van de wereld bestaat „liefe" en „vanelkaarhou- den" niet, tenminste niet zoals wij die zo ongeveer zien, wij mensen uit een stukje Westen van Europa. Veel meisjes worden kort na hun geboorte beloofd aan een jongen, dat is een kwestie van een afspraak tussen vaders. Of ze nu zoveel minder van de man met wie ze trouwen houden dan vrou wen die heel bewust hebben kun- zeggen: hij en geen ander, is veel, je kunt net zo goed proberen neren en pruimen te vergelijken. Zo kan het zijn dat de hierbo- i in sommige d d niet begrepi gestelde vraag in sommige de- van de wereld niet begrepen worden: ook is het mogelijk „Uw rubriek is aardig, vooral voor mensen die nog veel van vroegere ge. bruiken afweten. Zodoen de krijgt men een arsenaal voor later" schreef ons de heer M. J. F. B. in W. Hij werd geboren in Mussel- kanaal en deed veel aan St. Maarten. Hij zong: Sunt Sunt Meerten, Koien droagen steerten, dat ik hier met lichies loop, is voor mie gain schaande. Hier woont ain rieke man, die mie wel wat geevn kan. Geef mie 'n appel of ain peer, kom van 't haile joar nait weer. De lichtjes wa ren van bieten, waarin een kaars was geplaatst. Met hele troepen gingen wij op stap, groot spektakel! Nieuwjaarlo pen was heel gewoon: met een kussensloop er op uit: men kon er wel een maand van eten. Later werd het door de gemeente verboden omdat het een bedelpartij werd. Deze le zer weet ook van de midwinter hoorn, in Twente bekend. Een zeldzame vakman, de heer Scholte uit Denekamp. die de midwinterhoorn met de hand vervaardigt, is tevens klompen maker. „Boven de put wordt erop geblazen". Het is ruim 60 jaar geleden dat mevrouw de R. in H. met de rommelpot ging. „Wij kwa men dan bij een oude me neer. Daar kregen we steeds tien halve centen en die wa ren gloeiend gemaakt, dus gingen ze van de éne hand in de andere over tot ze koud waren. Het was een vorstelij ke gift voor die lijd." Wie meende dat het versnoept werd: er werden klompen voor gekocht... „keelsmeer" werd genoemd. „Het was ook bestemd voor het publiek onder de toren. Om twaalf uur ging het hele stel, sommigen al half dronken, aan het „slepen". Alles wat los en vast zat werd meegenomen en midden in het dorp neergezet. Vooral de mensen die geen kloksmeer hadden gegeven, werden goed te pakken geno men. De ruiten werden be smeurd met kalk, deuren vast gebonden, een mestwagen voor de ramen, stropakken voor de deur enz. Nieuwjaarsmorgen ging ieder vol plezier rondkij ken wat er was uitgehaald. Met Pasen deden we mee aan „neu ten riegen": noten op een rijtje leggen en erop gooien met een ijzeren kogel. Nog steeds wor den deze gebruiken in ere ge houden. Ze geven een geheel eigen sfeer aan de verschillen de feestdagen", aldus onze leze res. Midwinterhoorn „Het was een gezellige tijd, ik had het niet graag willen missen" lezen we bij mevr. S. te R. die in Twente werd groot gebracht en in Amsterdam ge boren. „Kerstavond waren er al tijd pannekoeken met worst, en mijn pleegoom blies ook over de put met de midwinterhoorn. Op nieuwjaarsdag gingen de mannen met de kinderen de buurt door, nieuwjaarwensen. met de kinderen Kloksmeer Mevr. H. in C. vertelt van „kloksmeer" „Dat werd langs de huizen gebedeld en er werd drank voor gekocht. Het nieu we jaar werd door de jongelui in Groningen ingeluid met klok gelui. Onder het gebruik van die kloksmeer werd de hele nacht aan het klokketouw ge trokken. totdat het melkenstiid was." Mevrouw S. J. Z. tc V. weet te vertellen dat dit ook Zo lopen kinderen met Sint Maarten door de straten. digen." Begrijpen we goed, dat duurde zo een paar weken en dan ging je een hele avond op visite. Eerst bij die buur en dan bij de andere en dan bij ons. De kinderen hadden een spijker aan een touwtje en dan met klappertjes tegen de muur slaan om je bezoek aan te kon digen." Begrijpen we goed, dat de dokter in de kerk te raadple gen was als hij op kerstdag daar was? „Op zondag moest mijn oom twee maal met de melk venten, die mensen kon den niet eens naar de kerk. Dat was voor de eerste wereldoor log" schrijft onze lezeres. St. Maarten „Wij gingen vroeger als we uit school kwamen altijd St. Maarten lopen. Vader maakte de lantaarn uit een voeder biet die werd uitgehold cn versierd met snijwerk. Ook werden ze wel gemaakt van een metalen sigarendoos. Daar werden dan figuren ingeslagen met een spijker en beplakt met kleurig papier. Sommige jongens gingen alleen naar rijke boeren bui ten het dorp waar ze flink wat gaven; bij degenen die niets afschoven werd een spotliedje gezongen: Hier woont juffrouw kikkerbil, die ons nooit iets geven wil. 's Avonds kwam je met een schorre keel thuis, en je had nog weken later pret", aldus mevrouw de V. W. te R. die nog vertelt, dat ze er in Fries land lang zoveel niet aan doen, voor zover zij weet alleen in de Streek die aan Groningen grenst. „Nog hoor ik mijn stem bib beren" schrijft mevrouw J. van de H. te dll. „Bij het zin gen van „Sint Maarten was een brave man" op Sin'.maarten met de kip-kap-kogel. Heel se rieus werd het liedje uitgezon gen en pas dan durfde ik de tas wat naar voren te duwen waar in dan snoepjes, chocolade, cen- werden Eem','t De elfde november 1965 was ik met de kinderen bij mijn ouders te Winschoten en heb ik dit nog eens meegemaakt. Kleine Wil- ma liep luid schreeuwend door de straat: Sint Maarten. Sint Maarten! Ze had een klein handtasje en viel op tussen al die grote tassen, daardoor kreeg ze veel. Kip kaD kogeL pabbe is ain vogel, moeke is ain muske, geef mekaor ain kuske" werd heel ernstig gezongen door een kleine jongen. Na 6 uur werd het rumoeriger. Een jongen deed een greep in de tas en zei: „zing mor, krigst weer neie". Het broertje van Wilma heet ook Maarten en nog zingt ze steeds „Maa'ten is een bave jongen". Ook in Den Helder werd Sint Maarten gevierd, weet dhr. H. K. te dll. De heilige Martinus was in vroeger eeuwen eerst soldaat in het Romeinse leger, maar werd later monnik. Er wordt van hem verteld, dat hij als soldaat op de weg een arme bedelaar, die bijna zonder kle ren was, ontmoette. Hij schonk hem zijn soldatenmantel. Veel RK militaire tehuizen bezitten het embleem van Sint Marti nus. Ook hier het lichtje van een biet of een schoenendoos maar de tekst is anders dan de Groningse liedjes: „Sinte Maarten heuveltje, met je rood rood reuveltje, met je rood rood rokje aan daar komt Sinte Maarten aan, Sinte mi - ten Sinte maarten, de kalven dragen staarten, de koeien dra gen horens, de klokken dragen torens, de torens dragen k'-k- ken, de meisjes dragen rokken de jongens dragen broeken van oude schutteldoeken. Hier woont een rijk man die veel geven kan, veel kan me niet schelen, alles zullen we delen, alles zullen we erven tot hon derdduizend sterven, brand in de lantaren, de vonken vliegen er uit, de meisjes met sigaren, de jongens met besch'-'t." Wie er belangstelen- voor heeft: de ze lezer kan ook de melodie van het liedje en dat van een ander geven. Dialoog Met deze aanbieding slui ten we de rubriek Hebt u wel eens...? We danken alle lezers die ons hielpen met hun erva ringen en gezellige brieven. Volgende week? Gesprekken (op papier) met lezers over: Dienstplicht voor meisjes. De eerste brieven kwr uen al weer binnen (dank u!) maar de uwe kan er nog best bij. Op de enveloppe: dialoog. Vergeet u niet uw adres en keuzeboekje? Tot schrijfs! zou antwoorden: de lief de? wel, die komt vanzelf. Maar ook in het kleine stukjo wereld waar men zich rekenschap geeft van genegenheid en de voort zetting daarvan, is het antwoord verschillend: „we déchten dat we van elkaar hielden" of: „ik wilde zo graag een vader voor mijn kind, kon er niet meer tegenop alleen" en zijn die antwoorden luchthartig? OMGEKEERD kunnen millioe- nen meisjes zelf „kiezen" en huwelijken uit liefde sluiten, en wat komt daarvan terecht? Als je eens kon optellen: mislukkingen van huwelijken uit liefde gesloten, en mislukkingen van huwelijken zonder liefde gesloten, nu? Nee, de vraag moet nog dichter bij komen. Mijn briefschrijfster en vele met haar kennende, geloof ik iets nauwkeuriger te moeten for muleren: waarom trouwen mensen die zich christenen noemen soms zo slordig, zo van: toe maar, hij vraagt me, nou niet zeuren over „of ik van hem houd", wees blij dat je hem hebt, hij is een nette man, je kunt ook teveel zeuren en wikken en wegen. En waarom worden mensen die zich christenen noemen verliefd op het eerste het beste aardige kopje dat zich aan hun horizon op een zekere leeftijd voordoet, waarom noemen ze het liefde en trouwen pardoes, zonder en nu in een heel andere betekenis van elkaar te houden. Zonder elkaar uit handen te geven en op een heel nieuwe wijze te ontvangen. Met andere woorden: waarom wordt christelijke liefde, en daarin christelijke huwelijksliefde, zo wei nig verstaan, laat staan betracht. MIJN antwoord is dat ik het niet weet. Er is weinig onder richt in die richting. Dat aller eerst. In de tweede plaats is er veel mythe: als je hart klopt is het echt, anders niet. Zolang je die gekke bekoring van elkaar kunt ondergaan is het huwelijk goed, misschien wel zolang je de herin nering aan die bekoring behoudt, wie weet. Liefde is in ons Westen vaak iets autonooms, het valt ons moeilijk ons daaraan geheel te onttrekken. In de derde plaats is er menselij ke nood. Iedereen wil graag een ander in de kamer. Iedereen wil graag aanspraak, al is het een aanspraak met een ochtendhu meur. En ook is er maatschappelij ke nood. Je kunt spottend doen over geborgenheid, je moet het maar eens niet zijn! En je kunt heel wat slikken hoor als je met w" inkopen doet. Op de vraag van mijn briefschrijfster is dus een menselijk antwoord te geven, vol begrip. Ploeteren doen we alle maal. Er is daarbovenuit een goddelijk antwoord te geven. Dit: dat 'er niets zonder liefde behoeft tc ge beuren, zelfs, o tegenspraak, geen huwelijk zonder liefde begonnen. Want elke dag ziet God ons geploe ter aan. en ontfermt zich over ons. Hij nodigt ons uit in die ontfer ming te gaan staan. Vol verwonde ring en overgave. Hij geeft ons kleine alledagswonderen. Mensen genezen van een kleums bestaan. Kinderen zitten onder de lamp te knutselen. Je staat na de was in de middagkamer, wrijft ie handen met glycerine in, de klok tikt, niets bijzonders, God is nabij, zo als altijd. Stokt het gesprek met de ander, het goddelijk gesprek nooit. Niets hoeft zonder liefde gebeuren. Nu zijn we ons eerste antwoord natuurlijk een eindje voorbij. Twee andere antwoorden vonden hun plaats. Voor alle drie geldt: het is nooit te laat. Elk medeschep sel, of het nu je man is of iemand die zomaar op je weg komt, mag je aanzien als mens met wie God in gesprek wil treden, meer zelfs: met wie God in gesprek is, al zie jij er niets van. Jij hoeft alleen maar lief te hebben. Dat is van jouw kant genoeg. Alleen maar? Genoeg? Het is de zwaarste en tegelijk meeslependste opdracht ooit gegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 15