3ÈE SP A ~VCR\ begint vertoning van de Britse Koningsdrama's 4 Kiliii I fdïOflï AVRO-TV BESLUIT LIEDJES WEDSTRIJD Zeventien maal Shakespeare F Ilit de Haagse hof geplukt. Brick Bradford Senmoet i Het geheime dorp \UARc VRIJDAG 14 JANUARI 1966 ETHERGOlVENETHERGOLVEN-ETHERGOl.VEN-ETHERGOl.VEN B.B. vertelt voor IS CRV-televisie 'n onze radio- en tv-redactie) (Vai radio- en tv-redactie) HERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN-EIHERGOIVEN- Peter Nero won BUSSUM De AVRO komt zater dagavond (15 januari) tot de finale van haar eigen kleine Songfestival. Ir een uitzending op Ned. 2 tussen 8.01 en 9.10 uur zullen de uit 20 liedjes Wij moeten wel bekennen, dat het j overgebleven beste vier nog eens wor- optreden van Peter Nero het gister- den gezongen en daarbij wordt om de avond heeft gewonnen van de Anneke j vier prijzen gekampt, j Grönloh show, al moet het voor teeners een heel moeilijke keuze zijn Het is merkwaardig gegaan in de geweest, vooral omdat Anneke nog een vier voorronden: twee liedjes uit het paar belangrijke gasten ontving. eerste programma „Sorry en „Die don- I derdag" hebben de finish gehaald: zij Niettemin lieten wij haar in de I werden elke keer weer tot de vier steek om met alle bewondering te luis- beste gerekend. Omdat „Robbie" in de teren haar het virtuoze spel en de in- derde ronde door het publiek werd nemende conference van de grote gekozen en dank zij de jury op de Peter Nerodie dan eindeljjk eens j derde plaats raakte, moest „Lag het A7" aan die lach?", waarvan men ook niet HILVERSUM Wie zullen we or vanavond aan de beeldbuis den? Liefhebbers van Shake- eare's drama's, geschiedenis- nners, kijkers die houden van nt geweld met kletterende de ns, de strijd tegen verraad en annie? Of zomaar iedereen die ti uur lang geboeid wil worden or een kranig stuk televisie? U zoudt dan tussen 8.50 en 9.50 ir Ned. 2 ingeschakeld moeten mden, want dan presenteert de DRV u de eerste van maar tfst 17 afleveringen van de En- ilse serie Koningsgambiet. Zegt U niet te vlug: o nee, dat is te 'aar voor mij. Want U krijgt te doen »t een unieke serie, die de B.B.C. in ven maanden tijds maakte voor het iakespeare-jaar en waarmee zij jen land en daarbuiten groot succes Bont geweld in een fel-bewogen eeuw d. De eeuw die verliep tussen de jaren 99 en 1483 was een zeer roerige voor it oude Britse koninkrijk. Koningen vamen en gingen, regeerden met raffe hand, bevonden zich in het mid- •n van een warnet van intriges en •rraad. Shakespeare heeft de gebeurtenissen t deze roemruchte jaren vastgelegd acht zgn. koningsdrama's, tweemaal .er bij elkaar behorende stukken, wel- door de eeuwen heen breeduit in theaters zijn gespeeld. Totdat een moderner publiek de al lange voorstellingen moe werd. inds 1900 zijn de Koningsdrama's elfs in de Engelse theaters niet Is een doorlopend geheel te zie feest. DOCUMENT Een nieuw medium heeft nu de kans {egrepen om de beroemde Koningsdra ma's van de onsterfelijke toneelschrij ver Shakespeare als een belangrijk do cument vast te leggen en te bewaren foor het nageslacht. Dat vormde een 'rachtige bijdrage voor het herden- ingsjaar. Inderdaad zijn kosten noch moeite ,'espaard om de opvoeringen te doen lagen. Er is echter een nieuwe vorm roor gekozen: men heeft de drama's Dt één doorlopend geheel aan elkaar evoegd, dus niet de volgorde waarin ij zijn ontstaan, aangehouden. Op de- e wijze vormen zij een machtig epos an een woelige tijd, een kroniek van eweldpleging, corruptie, verraad, ver ietigingsdrang, hoogmoed en laaghar- igheid, tirannie en verzet daarte- Shakespeare (die in 1564 werd gebo- en) putte zijn kennis omtrent de ge- leurtenissen deels uit geschiedkundige •jonieken (in zijn tijd pas een eeuw iud!), deels uit mondelinge overleve- 'ingen van de verhalenvertellers, want n die tijd kortte men zich de lange (vonden graag met vertellen en luiste- en en zo bleef de jongste historie zeer evend, al kleefden er ook verdichtse- een aflevering van laat zien, kan de kijker genieten van een boeiend ver volgverhaal van grote klasse. In een voorfragment hebt u al een impressie van een woedend tweegevecht te zien gekregen. De B.B.C. heeft voor de opvoering destijds een speciaal gezelschap samen gesteld en daarbij een keuze gemaakt uit de beste acteurs. Alle zeven maan den heeft men gewerkt in hetzelfde decor, dat geldt als een voor televisie geschikt gemaakte reconstructie van een toneel uit de vijftiende eeuw, zon der herkenbare plaatsbepalingen. Er werd dus nooit buiten gefilmd, en men heeft slechts enkele filmische hulpmiddelen gebruikt, zoals bijv. het Toch krijgt men, door aaneenschake- jng van de spelen welke hij schreef, redelijk goed inzicht in wat er (ch afspeelde in een van Engelands .wartste eeuwen, toen de mannen, die ich boven het bittere handwerk ver leven voelden, niet veel anders aan hoofd hadden dan belagen en [echtten voor zaken, die in hofkringen perden uitgebroed. Tc Ich h* ÉÉN DECOR Intussen eigent Richard zich de eigendommen toe van Hendrik's ge- (Van onze radio- en tv-redactie) storven vader en wil daarmee de oorlog tegen de Ieren bekostigen. Als de ko- ,TriT,T7. ning op veldtocht is, keert Hendrik Doordat de NCRV er elke 14 dagen ,er»g he, land om erfreohten te laten gelden. Hij slaagt er in, voor de koning weerom komt, het grootste deel van Engeland in zijn macht te krijgen en de gunstelingen van Ri chard om te brengen... U ziet, het was een roerige tijd, rood van het bloed en gloeiend van intri ges. OP SCHOLEN De NCRV ziet in deze serie belang voor het onderwijs. Zij heeft 300 mid delbare en kweekscholen aangeschre ven in de hoop dat het kijken naar Koningsambiet waarde zal hebben voor de studie. echt in Nederland was. Dat hij het hele begeleidende Cosmopolitain- orkest wegspeelde met zijn hoogst muzikale interpretaties van klassieken (die zelf niet boos hadden kunnen worden om de speelse vervlechtingen met de dienst aan de lichte muze aan gezien het allemaal van zo hoge kwa liteit was) zal niemand het toegewijde orkest euvel duiden. Het ging ten slotte om het uitzonderlijk bekwame pianospel. En daarvan kon iedereen volop genieten. Graag kijken wij uit naar het tweede deel van deze uit voering. dat de AVRO nog in petto houdt. De VARA zal Nero's spel ook nog via de radio laten horen. Een nogal doorzichtig Duits detec- tivespel dat niemand voor grote ver- rassingen zette en best een beetje korter had kunnen zijn, vormde de middenmoot van de AVRO-televisie- avond en bij wijze van dessert kregen wij weer een interpellatie te horen. Deze rubriek begint langzamerhand het spelletje van de ontwijkende ant woorden te worden. De door drie jour nalisten ondervraagde heer A. H. Kloos, voorzitter van het NVV, had zich te verantwoorden over de gang vrije loonvorming, welke het genoeg kon krijgen, „Robbie" dus ook in de finale. En het vierde liedje is voor alle insiders, die hun stem hadden gegeven aan „Die ouwe draaidoos" een verrassing geworden, want de kijkers haalden „Duiven op de Dam" zo overtuigend naar voren, dat de deskundige jury, HILVERSUM Vereerders (sters) van Brigitte Bardot, noteert de volgen de datum alvast in uw agenda: zater- die dat liedje een zevende plaats had dag 22 januari. En zet erbij: kijken op toegekend, op de neus keek. En alzo Ned. 2 naar de rubriek „Rendex-vous ie duiven in de laatste strijd. k Paris" van de NCRV. Dan kun u er De AVRO heeft voor deze finish zeker van zijn, dat BB in uw huiska- voor een verrassing gezorgd: alle vier;mer komt. de Nederlandse bijdragen zijn inmid dels elk in een andere taal overgezet j Zij vertelt samen met de cineast en zullen daarin ook worden ^gezon- j Loujs ^alle over de voorgeschiedenis van haar jongste film „Viva Maria". Voorts herbergt dit programma een liedje over de zeevaart, gezongen door Les Compagnons de la Chanson, een filmpje over Johnny Halliday, revoluti onaire ideeën van een modekoning, een gesprek met de enige vrouwelijke Nederlandse correspondent in Parijs: Jo Manassen en nog veel meer aardigs uit de lichtstad. Zo zingt Connie van Bergen het lied je „Sorry" nog eens in het Nederlands en Edwin Rutten laat de Franse versie horen. „Duiven op de Dam" is in eigen taal toevertrouwd aan Ditty Larssen en de jonge Italiaanse zanger Roberti- no zingt het in zijn moedertaal. „Rob bie" is in het Duits vertaald: Jeanette van Zutphen laat de oorspronkelijke versie horen, de 16-ja- rige Vicki Leandros de Duitse en ten slotte hoort men „Die donderdag" van Karin Kent, waarna een nieuw Brits tienertalent Stephen John de Engelse uitvoering voor zijn rekening neemt. En nu maar afwachten wat publiek en jury zeggen en welk liedje de eerste prijs 1000) in de wacht sleept voor auteur en componist. De volgende prijzen zijn 750, 500 en 250 gulden groot. Het i Tevens wordt er gevraagd naar de laten verschijnen van kruitdamp op mtninE van de scholen dienaangaande, fpfy ^^''faameegeheiiaffa). een strijdterrein. Wel is een arsenaal De NCRV wil doorgaan metb.jzomle^ j kende mn he{ v m socMistischf van geluid aangewend om de taferelen re tv-produkties in de belangstelling ;deaaj van geleide loonpolitiek. De zo suggestief mogelijk te maken. van alle scholen voor voortgezet onder- heeT K|ooJ bet de breedvoerig fa, wijs aan te bevelen. .- RICHARD II In de eerste aflevering maakt men I kennis met Richard II. die van 1377 i tot 1399 regeerde en door zijn neef Hendrik Bolingbroke, die in de strijd i om de Britse kroon als Hendrik IV de troon beklom, werd afgezet en ver moord. Tot aan dit tragische slot reikt de eerste uitzending niet, want men heeft nu te doen met drie bedrijven van het spel „Richard II". Wel maakt men een stuk geschiede nis mee, waarin de hertog van Glouces ter, oom van de koning, wordt ver moord. Hendrik Bolingbroke is al ten tonele: hij beschuldigt de hertog van Norfolk van de aanslag. De koning staat hen een tweegevecht toe om de kwestie te beslechten, maar eer het Studievoorlichting (herhaling KRO: Voor de kindere: wereld. TV-spel v Een der bekende figuren uit de 15e-eeuwse strijd om de Britse kroon: Sir John Falstaff, hier in. gesprek met zijn nederige page. de tijden veranderen en de inzicht ook: men moet zich nu aanpassen bij de loonsystemen die de EEG voorstaat en het is onmogelijk, tegen het onver mijdelijke te vechten. Herhaalde malen weigerde hij de J loon- en werktijdenacties in de bouw- morgen nijverheid te verdedigen: dat was zijn taak niet. Verder kon h\j niets nieuws zeggen aangaande zijn reacties ov de n ™_i£nnnT>ieï rrtde van prof- ZiJlstra de Eerste les 1). Kamer: „Ik heb daar in en buiten de 16.45 Kamer alles al over gezegd." Van de oude vraag of het Kamerlidmaatschap en het voorzitterschap van het NVV kunnen worden gecombineerd wilde hij helemaal niets horen: hij werd er bijna kriegel van. En zo kwam dit weinig opleverende gesprek tot een einde toen de tijd om was. die i deze televisievoorstelling taar liefst 17 maal 60 minuten tijds beslag neemt, wordt dus een brok lewogen geschiedenis als het ware pnieuw werkelijkheid door de samen- rekking van de spelen, die hun afge- j onde geheel hebben verloren. 9.00 Klassieke kamermuziek (gr.). VPRO: 9.40 Gezongen leven, overdenking huis (XI). praatje. VARA: 10 00 ogramma (Om 'uropese kro- 9.55 Mai WWlieerdl 11.00—11.02 Nieuws). 12.15 Oc liek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- sportnieuws. tuin- 13.00 .10 VARA-Varia. 13.15 Melo- •n-Express. 13.40 Voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.55 Tussen stilstand en beweging, lezing. 15.10 Stereo: Omroepor kest. 16.00 Nieuws. 16.02 Licht instrumentaal 16 30 Amateursprogramma. 16.55 17.30 Radioweekjour- Lichte muziek (opn. VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 VARA 7.05 uur tienerrubriek Fanclub met de Franse Eva, Johnny Lion en Dave Berry. 8.45 uur Caesar en Cleo, deel vier. 9.15 uur Amerikaanse tv-film ,,De bar en het meisje". 10.05 uur documentaire „Welvaart '66. lachen of huilen?" 10.30 uur ,,Zo is het toevalling ook nog 's een keer." Ned. 2 NCRV 8.01 uur kijken naar de inktvis. 8.20 uur literair kijkschrift. 8.50 uur Koningsgambiet, eerste aflevering van de Shakespeare-serie van de BBC. 10.05 uur impressie van Engelse oproep tot gebed en inkeer. VANAVOND TE HÓREN VANAVOND TE HOREN Hilversum I KRO 7.30 uur concert door hel Limburgs Symfonieorkest (De Leeuw, Beethoven). 8.15 uur zangrecital door Annie Delorie. 9.20 uur platen voor militairen. 10.45 uur dramatisch gesprek in hoorspelvorm ,,De Kozakken, of waar is Uw broeder Abel". Hikt i II VPRO en VARA 9.00 uur rubriek Ronduit. vr 7.30 uur kunstrubriek. 8.35 uur beiaardmuziek. 9.00 uur opera van Saint-Saëns Samson et Dalila in de pauzes nieuws en actualiteiten. Radio vanavond Hilversum I 402 m: KRO 19 00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. 19.30 Limburgs Sympho nic Orkest (opn.) 20.15 zang recital. 20.40 Portret in muziek. 21.05 Rubriek over recen te publikaties op geestelijk gebied. 21.20 Pla- tenprogramma voor de bespreking. 22.30 Nieu- De Kozakken, of: Waj hoorspel. 23.5524.00 Ni indo. 18.50 Naar on: nentaar. 19.00 Voor kroniek. 20.00 Nieuw 20e eeuw (I). lczir 18.15 Dez< muziek. 18.30 Jaz mening: critisch com Jongeren. 19.30 Kuns 20.05 Muziek van dc over hedendaagse m naai Beiaardcc volg). 23.45 Socialis to. 23.55—24.00 Nieui 21.00 Samson et 22 40 Ac'u.ilitei- Europees kampioenschap biljar- t Dalilah. opra (ver- Televisie vanavond NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. VARA: 19.05 Fanclub. NTS' 20.00 Jour- SM' Achter het nieuws. 20.45 V-spel. (deel IV). 21.1" TV-fllm. 22.05 Wel' rogramma. 22.30 Zo is het toevallig ook nog eens een keer. NTS: 23.1023.15 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Dieren kijken. 20.20 Literair kijkschrift. 20.50 Ontwaarding van een kroon, konings drama van William Shakespeare. (BBC-pro- duktie) 2150 Attentie. 22.05 Dagsluiting. NTS: 22.10—22.15 Journaal. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 leditatle. 7.15 Klassieke ziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Geeste- (opn). 7.55 Overweging. 8.00 tem Express (gr). 12.24 Marktberichten Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.4! -heidsvoorlichting. 12.55 Lichte grammo. .muziek. 13.15 Radio voor tieners. 14 1( Musicerende dilettanten. 14.30 Voor de kleu 14.40 Populaire grammofoonmuziek 15.00 Franse chansons. 15.30 Frans/Nederland, chansons. 16.00 Gevarieerd muziekpro- mma. 17.10 Voor de twintigers. 17.25 Geva- rd muziekprogramma (verv. 18.20 Sport- iscoop. 18.30 Muzikale tombola (verv.) Hilversum H. 298 VARA: 7.00 Nleui .23 Amusementsmuziek (gi ochtendgymnastiek. 7.30 Van de ifoonmuziek. i opwindende Eerst wilde ze niet e brui- Een kans. die Je kunnen dromen, dat kreeg, mocht je niet laten glippen. De door de drukte als ouders waren het er mee eens. Wat drie ontroerd ook omdat zoveel herinnerin gen weer boven kwamen. Dus gingen ze. De reis al één het verschiet is van net twintig al opwindend, nooit had ze kunnen drome:., inplaats van het weekje Parijs huwelijksreis er een verblijf v weken in Israël zou komen. De uitnodiging kwam kort ondertrouw. gezonden nu van de ouders. Voor de bruid vage vast. figuren, zoals al de verhalen uit de bezettingstijd vaag en vreemd waren gebleven. Als kind had ze altijd het kamertje, waar de onderduikers geze ten hadden, wat huiverig bekeken, als konden nog geheimzinnige dingen ge beuren. Het dagboek van Anne Frank had haar diep geschokt en haar vooral gevoel van verbazing gegeven. kaart sprookje de oud- onderduikers ogenblik... het vliegveld, de riemen de landing. Bij de trap werd haar direct herkend had van de grote foto door de ouders gezonden. Een minuut later was Tom ook eenmaal weer bij hen. Werden ze weggeloodst jgjMfi fif door de drukte naar een auto. Ze werden totaal overrompeld door de hartelijkheid, de gastvrijheid, de vragen over thui9 en 's avonds kwa men er kennissen en buren j._ men er Kennissen en ouren om ae S^,uJS£&?£2: «as'en ui' Holland mee te verwelko- Hcl was echt K'emeend En toen in die vriendenkring kwa- men weer de verhalen over de ouders, die zo geholpen hadden. „Maar hun dochter is net zo", zei de gastheer, „Hun dochter heeft datzelf de. dat direct begrijpen. Stel jullie voor, zodra ze me zag daar bij het vliegtuig riep ze heel hard ,sja- lom'"... Eindelijk op hun kamer alleen bleek praatten ze nog wat na. „Heb jij dat echt geroepen, dat sja- dergelijke situaties ook gemeengd hebben gezeten en fotografen en ver- lom", vroeg de jonge echtgenoot, die slaggevers drongen geweest. Van de onderduikers zelf wist ze Siers. niet meer dan de namen, wat vage Verbijsterd kijkers van een vreemde meneer en ec mevrouw, die soms in de regelmatige in komende brieven gesloten waren. Toen Maar dat alles was geen stuk leven haar af. is deel de passa- zoveel slagvaardigheid nooit achter zijn bedeesde meisje had gezocht, zag ze haar kersverse Ze hee*' hem even op het antwoord rtlopen, terwijl ze zelf ^aten wachten, het was de kans van En nu hadden die onderduikers als met de "eerste adem, die vorstelijk geschenk de huwelijksreis bes c h i k k i n g kreeg echtgenoot kluwentje mensen klem zat. opeens kwam er een man op f. Een grote man in shorts en de hemd met korte mouwen. Twee stevi ge harige armen omsloten haar haar leven indruk te maken, maar toen heeft ze het hem bekend: „Ik riep helemaal geen sjalom, ik riep.... ttgÉÉfag van die man, ik riep.... ter aangeboden, de vliegreis e - - o gilde „Tommmmm". Een seconde later was de angst weg, die reus was hun gastheer, die i BK/CK6£SKV/Krzrj/V Apf*utA*rMxermr j T/MS-TVP 'NOHfillOOEU-IJKE MAMJHf-JO 91 „Hallo, moeder," zei Joep, die begreep dat het erop aankwam zijn rol te spelen zolang de twee knapen, die hem begeleidden, hun hielen niet ge licht hadden. Hij trok een stoel vlak bij de tafel tegenover haar en legde in een bezwerend gebaar zn hand op de hare. Ze keek hem dodelijk ver schrikt aan, maar toen ze zijn ogen zag en het zweet, dat op zijn voorhoofd parelde, begreep ze wat er van haar verlangd werd. Een flauwe glim lach vertrok haar lipper. „Ach, jongen," zei ze met een zucht, waarin al haar bekommernis lag. De soldaten gaven bevelen in een dialect dat Joep niet verstond, maakten rechtsomkeert en sloe gen de deur in het slot. De achtergebleven Duit sers knoeiden bij het fornuis; telkens sloegen sis send de wolken stoom van de gloeiende plaat. In rad half gefluisterd Veluws legde Joep me vrouw Van Harrenberg de situatie uit. „Ik moet er tussenuit zien te komen," zei hij, „en tamelijk vlug ook." Ze haalde haar schouders op. „Maar hoe?" Het krioelt achter in de bossen van de Duitsers. Ze zijn niet van plan om weg te gaan, ze bivakkeren overal. Ik weet niet of mijn man gewaarschuwd is; ik sta doodsangsten uit, dat hij komt. De lemen- hof is al in brand gestoken en als ze het Geheime Dorp vinden? In het kolenhok zit de commandant van de ondergrondse uit het dorp opgesloten. De Duitsers zeggen, dat hij straks tegen de muur gezet wordt..." Ze hield zich met sidderende handen aan de tafelrand vast, in haar grijze ogen las Joep haar afschuw en ontsteltenis. Hij zelf was geschrokken en diep onder de indruk van het slechte nieuws. l DOOR H. H. VAN NIJNATTEN— I DOFFEGNIES Hij dorst niet meer te vragen. De Duitsers waren klaar met hun geknoei en hij wist niet hoeveel Hollands ze verstonden. Ongeschikt zagen ze er niet uit, maar het waren geen Wehrmaohtssolda- ten, dus partijmensen, met wie je niet voorzichtig genoeg kon wezen. Een kwam er naar mevrouw Van Harrenberg toe en vroeg uit de hoogte: „Milch?" Ze keek hem niet begrijpend, verbijsterd aan. Joep zei: „Ze vragen om melk." „Ik heb geen melk!" De man, die er tamelijk melkmuilig uitzag, blies hoog van de toren: „Was ist das hier für eine Landwirtschaft ohne Milch?" Weer vertaalde Joep geduldig en mevrouw Van Harrenberg, nu ook vinnig, antwoordde: „We halen ze iedere morgen bij de boer aan de overkant, maar als jullie zo'n herrie maken en ons allemaal opsluiten, kan ik er niets aan doen. Drink je koffie maar zwart, hoor!" De man bond iets in, Hollands verstaan kon hij blijkbaar goed. „Was machen wir nun?" vroeg hij aan zijn kameraad, die de koffie al inschonk in mevrouw Van Harrenbergs beste kopjes. Joep meende uit hun gesprek op te maken, dat ze niet veel zin hadden om zelf te gaan. Misschien ook hadden ze niet veel vertrouwen in het resul taat wanneer ze als Duitsers bij een Hollandse hoeve om melk kwamen. Joep sprong op de red ding af als een kat op een muis. Uiterlijk heel gewoon zei hij luchtig: „Och, moeder, geef mij het melkbusje maar, ik haal ze wel even." Hij sprong op en nam het busje, dat al op de aanrecht klaarstond, maar de ene Duitser brul de: „Halt". Joep bleef staan, trok zijn schouders op en vroeg: „Moet je nou melk of niet?" „Doch, aber wo?" Joep wees vaag het raam uit. „Daar is een boerderij, waar we het altijd halen." De ene Duitser maakte bezwaren, immers: Be- fehl ist Befehl! Maar de andere, die het begon te vervelen en die de koffie alweer koud zag worden, welke hij z'n ongemakkelijke baas in het kantoor voor moest zetten op dit uur, zei: „Kwatsch! Hij is haar zoon, hij zal zijn moeder niet in de steek laten!" Joep wachtte de verdere discussie niet af. Hij liep zonder haast de deur uit, het rammelend busje aan zijn arm en er volgde geen protest. Z'n hart bonkte als een stoomhamer. (Wordt vervolgd) HÉTEOP^i "<sA 893Y

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 13