Geen verandering in apartheidsfilosofie DOE UW POST VOOR DE NIEUWJAARSDRUKTE IN DE DUS! In verband m nieuwiaarsdrukte geeft PTT u een goede raad: post uw correspon wat eerder. PTT heeft dan ruimte voor tijdige bestelling, Rennies^g) Concilie heeft gevolgen voor politieke wereld Fusie-plan van de NOV (ABOP) in stemming 4 Amerika wil op zondag geen verkiezingen Puzzelhoek EX Voor Russen komt Kerstfeest nog Uw probleem,» is het onze DIASDAG 28 DECEMBER 1965^ Een woord voor vandaag Het verhaal van de jongen Jezus in de tempel is meer dan een mooi jeugdverhaal. „Zie, uw vader en ik zoeken u met smart", zegt Maria. Maar is dat ook niet de levenshouding van veel mensen. Ze hebben iets van het geloof gezien in het leven van anderen. Ze hebben er een dominee over horen preken en het toch niet helemaal begrepen. Ze hoorden een paar zinnen over de radio of de televisie. En ze zoeken Christus. Maar ivij zoeken Hem zo vaak waar Hij niet te vinden is. We zoeken Hem in een verbeten poging ons leven te veranderen maar we komen Hem niet tegen. We zoeken Hem in boeken die over Hem geschreven zijn, en we kunnen Zijn levende aanwezigheid niet ontdekken. We zoeken Hem soms in de kerk en ook daar ontdekken we Hem niet onder de stroom van mooie woorden. Christus Zelf geeft het antwoord: „Wist gij niet dat lk bezig moet zijn met de dingen Mijns Vaders?" Zijn ouders begrepen het niet? Wij ook niet? Christus is daar te vinden waar God bezig is. Maar waar is God aan het werk? In Zijn Woord, want Zijn Woord schept nieuw leven. In Zijn kinderen, want door hen heen openbaart God Zich. Abraham Kuyper ontdekte Christus in en bij Pietje Baltus. Soms zoeken we zo ver weg en is Hij zo dicht bij, in de mensen die wij in onze hoogmoed voorbij lopen. We lezen vandaag: Psalm 29. Prof. Geyser verwacht in volgende vijf jaar Prof. Van Kleef overleden (Van onze kerkredactie) HILVERSUM Op 76-jarige leeftijd is de bekende oud-katholieke theoloog prof. dr. B. A. van Kleef overleden. Hij genoot internationale bekendheid, vooral door zijn arbeid op kerk-hlstorisch ge bied. De begrafenis vindt morgen plaats in Egmond aan Zee, waar prof. Van Kleef in de dertiger jaren pastoor, wet houder en loco-burgemeester was. Bastiaan Abraham van Kleef werd 13 •pril 1889 te Culemborg geboren. Hij stu deerde aan het theologisch seminarium van de Oud-Katholieke Kerk en aan de universiteit van Bern en werd 26 maart 1916 tot priester gewijd. Nadat hij korte tijd kapelaan te Haarlem was geweest, dinde hij achtereenvolgens de gemeenten Messkirch (Duitsland), Zaandam, Amster dam en Egmond aan Zee als pastoor. Van 1938 tot 1945 was prof. Van Kleef president van het oud-katholieke semina rie te Amersfoort. Vervolgens werd hij weer pastoor in Culemborg. Na zijn eme ritaat in 1956 was hij erekanunnik van het metropolitaan kapittel van Utrecht waarvan hij twintig jaar deken was. Naast zijn wetenschappelijke arbied op het gebied van het Nieuwe Testament staat zijn kerkhistorische studie. Bekend is met name het standaardwerk over de ..Geschiedenis van de Oud-Katholieke Kerk in Nederland", dat hij in 1953 publi ceerde. Zijn grote verdiensten voor de internationale oud-katholieke wereld von den erkenning, toen de oud-katholieke fa culteit van de universiteit van Bern hem in 1960 een eredoctoraat verleende. Classis Brabant: Breda is nog wel vrijgemaakt DEN BOSCH De classis Noord-Bra bant/Limburg van de Gereformeerde Kerken 'vrijgemaakt) houdt de oordelen «n uitspraken van de particuliere synode van het zuiden in. de kwcstie-Breda niet voor vast en bondig. Zij zal hiervan ln appèl gaan bij de generale synode. De particuliere synode van het zuiden sprak eind november uit. dat de Bredase kerkeraad met ds. K. C. Smouter het kerkverband had verbroken, omdat de kerkeraad zou weigeren te verklaren, dat de drie formulieren van enigheid in alle artikelen en stukken der leer in alles overeenstemmen met de Heilige Schrift. De classis meent, dat deze overweging van de particuliere synode „feitelijk onjuist" ls. Reeds 5 april sprak de kerke raad uit. dat hij niet langer een binding ..met voorbehouden" ten aanzien van de belijdenis wenste, zoals in het formulier van 1957 stond. De classis wil dan ook niet ingaan op het verzoek, om de Bredase „tegenkerke- raad". die in april gevormd werd, te erkennen als de wettige kerkeraad van Breda. De classis wil met dit besluit deze broeders echter niet loslaten en zoekt naar wegen, om ook hen bij het kerkver band te behouden. In een radio-uitzending in Amerika is paus Paulus VI uitgeroepen tot ..man van het Jaar". Genoemd werden de recente oproep van dc paus om de Vietnamese oorlog te beëindigen, zijn leiding van het concilie en zijn pleidooi voor de vrede ir Verenigde Naties. De Methodistenkerk van Indonesië is op een bijeenkomst van het uitvoerend comité van de Wereldraad van Methodis- tenkerken toegelaten als 21e lid van deze raad. Vorig jaar kreeg de Indonesische kerk. die ontstaan is uit Amerikaanse zending haar zelfstandigheid. Brandend maagzuur? helpen direkt! Drijvend onderdak voor studenten AMSTERDAM Morgen of overmt gen verwacht men het passagiersschip Caledonia in Amsterdam. Het zal lig plaats krijgen bjj het Centraal Station en als verblijfplaats gaan dienen voor 330 studenten. Hiermee hoopt men althans enigermate de kamernood voor studeren den te kunnen lenigen. Het schip werd in 1948 gebouwd en heeft dienst gedaan op de lijn Glasgow- Bombay. Het behoeft maar weinig te worden verbouwd om voor zijn nieuwe taak te zijn berekend. Het ziet er nog bijzonder mooi uit. De stichting Studentenhuisvesting te Amsterdam heeft de Glasgow aange kocht. Volgend jaar september hoopt men het voor gebruik gereed te hebben. AMSTERDAM Dc Kaapse synode van de Nederduitse Gere formeerde Kerk in Zuid-Afrika heeft zich krachtig en zonder voorbehoud gekeerd tegen enkele flagrante gevolgen van het systeem van de zogenaamde Trekarbeid. die negergezinnen uiteen scheurt. De Zuidafrikaanse theoloog, prof. dr. A. S. Geyser, is bijzonder dank baar voor deze uitspraak. Een an der gunstig teken in het huidige kerkelijk Zuid-Afrika noemde hij de recente verschijning van de brochure: „Verwarring, ophelde ring noodzakelijk". Maar toch ver wacht hij geen doorbraak op grote schaal in de muur van apartheid. Hjj vreest dat de ontwikkeling in Rhodesia zijn terugslag zal hebben in Zuid-Afrika. De inzichten zul len, meent hij, de eerstkomende vijf jaar bevroren blijven. Prof Geyser is een week in Neder land. Sedert het geruchtmakende pro ces dat door zijn Nederduitse Her vormde Kerk tegen hem werd aange spannen (en door hem gewonnen) do ceert hij aan de universiteit van Wit- watersrand. Hoewel er geen theologi sche faculteit is en dus geen pre dikantsopleiding volgen niet minder dan 150 studenten zijn colleges. Zijn werk is in enkele jaren zo gegroeid dat hij een reis door West-Europa maakt om zich op de hoogte te stel len van de wijze waarop daar de theo logie geïncorporeerd is aan de staats universiteiten. APARTHEID Maar natuurlijk kwam ons gesprek gisteravond al spoedig op de apart heid. Prof. Geyser was één van de elf predikanten die meewerkten aan het boek „Vertraagde Aksie" dat vraagte kens achter het apartheidsbeleid plaat ste. Hij werd beschuldigd van ketterij en, hoewel ieder wist dat zijn visie op de apartheidspolitiek inzet was van Rhodesië doet inzichten bevriezen (Van onze kerkredactie) Kerk denkt niet langer Italiaans (Van onze onderwjjsredactie) AMSTERDAM Het belang rijkste voorstel op de algemene vergadering van de Nederlandse onderwijzersvereniging (NOV) is om per 1 mei a.s. een fusie aan te i met de Nederlandse bond van leerkrachten bij het nijver heidsonderwijs (NBVLNO). Mor gen zal deze bond in een buiten gewone vergadering over dit voor stel stemmen. Als beide partijen akkoord gaan zullen zij de Alge mene bond van onderwijzend per soneel (ABOP) gaan vormen. De NOV telt 23000 leden, de NBVLNO 5000 leden. Ook komt ter sprake het rapport Nieuwe onderwijsvormen voor 513 a 14-jarigen. dat een sluitend systeem van voorzieningen beoogt met kleu teronderwijs van ongeveer 5 tot 7 jaar met individueel basisonderwijs van i ongeveer 7 tot ongeveer 11 jaar en brugonderwijs van ongeveer 11 tot on-1 geveer 13 jaar. De voorzitter van de NOV. de heer W. van der Gevel, vond dat de NOV onvoldoende wordt ingeschakeld bij de ad vies ver lening aan de rijksoverheid. Hij zei, dat de positie van hoofden van scholen een zaak is die het NOV bij zonder hoog zit, in het bijzonder die van de hoofden van ulo's. De inhoud van het kleuterleidsters-opleidings scholenplan heeft de NOV ontsteld, omdat duidelijk blijkt dat de minister en de staatssecretaris nog niet van plan zijn spoedig de leerlingenschaal bij het kleuteronderwijs te verlagen. AANPASSING Prof. dr. L. van Gelder zei over de nieuwe onderwijsvormen dat deze een betere aanpassing aan de leeftijdsfasen van het kind garanderen. Ook is er meer zorg voor begaafden en minder begaafden mogelijk. Prof. dr. Pt. H. Nieuwenhuis wees op de zelfwerkzaamheid van de leer ling. De school moet deze eigenschap tot een zo groot mogelijke ontplooiing brengen, niet omdat de moderne jeugd daar minder voor opeo zou staan, maar omdat de huidige maatschappij belemmerender gaat werken. Het ge brek aan speel- en leefruimte, het dreigen op te gaan in de massa werkt frustrerend op het verantwoordelijk heidsgevoel. het proces dat tegen hem werd aange spannen (Kosten voor zijn kerk: meer dan een half miljoen). Toen prof. Geyser de benoeming aannam te Witwatersrand, bleef hij getuigen voor het recht der rechtelo zen. Hij werd de oprichter en eerste voorzitter van het „Chrintelijk Insti tuut". dat onder leiding van ds. Begers Naudé de kerken wil oproepen om het zwijgen over onrecht te verbreken. AANVALLEN De aanvallen op dit instituut zijn fel. De medewerkers worden beschul digd van communisme en humanisme maar vooral van liberalisme. Met libe ralisme wordt niet de theologische vrij zinnigheid bedoeld, maar het politiek liberalisme. En we krijgen soms de indruk dat ieder een liberalist ge noemd wordt die geen heil ziet in het beginsel van apartheid. Maar ondanks de aanvallen wint het Instituut lang zaam maar zeker leden. Prof. Geyser is geen man die met een scherp zwart-wit schema werkt. Juist daarom bleek hij oprecht ver heugd over de uitspraak van de Kaap se synode tegen de consequenties van de zogenaamde „Trekarbeid". Hierbij, zo schreven wij reeds eerder, wordt vooral bedoeld de beslissing om som mige gebieden „blank" te verklaren. Alle negers, hoeveel generaties zij er al wonen, moesten vertrekken naar streken die voor hen bestemd wa ren. De problemen ontstaan waar man nen hun werk moeten voortzetten, maar de vrouwen en kinderen moes ten verhuizen. In één gebied de Oostkaap, werden op deze wijze 18.000 gezinnen uiteengerukt. De Kaapse sy node sprak vooral over de gevolgen. Het gezinsleven wordt verscheurd, de jeugdmisdaad tiert, homoscxualitcit nam toe, en vele vrouwen en kinderen verkommeren, omdat hun mapnen in eenzaamheid hun verdiensten verdob belden. PROBLEMEN Deze theoloog is dankbaar dat de Kaapse kerk zich helder en duidelijk heeft uitgesproken. Want hij ziel tege lijkertijd scherp de enorme proble men. Hij is lang niet altijd gelukkig met uitspraken in het westen, die de problemen al te gemakkelijk willen oplossen. De leus „Weg met de apart heid" is voor hem niet het verlossende woord. „Vergeet niet", zei prof. Geyser ons, „dat onze angst een bestaansangst is en reëel gefundeerd. Het zwart Afrika- nisme eist Afrika voor de negers. Dan heeft de blanke niets meer te zeggen. Dat zou in het hooggeïndustrialiseerde Afrika economische, sociale en politie ke chaos betekenen. De stemmen, die alleen maar voor de belangen der ne gers pleiten, doen ons alleen maar schade." Prof. Geyser ontzegt het westen niet om te oordelen, maar „dan moet men oordelen met een gescheurd hart, met hartgrondig begrip voor de noodsitua tie van de blanken." Hij ziet de oplos sing dan ook niet op het vlak van de leuzen. De oplossing is zelfs niet op een politiek vlak te vinden. VERZOENING De emancipatie van de Afrikaanse negers is niet tegen te houden. „Daar om is onze eerste taak, om, wat er ook gebeure, het christendom en de christe lijke kerk te vestigen en te behouden in Afrika. Dat is de enige mogelijk heid voor verzoening tussen blank bruin. Anders blijft een residu van haat en wraakzucht achter." „Het gaat er om Afrika te plaatsen op de gemeenschappelijke grondslag van bijbelse gehoorzaamheid en chris telijke ethiek", voegt hij er aan toe. DRIE MACHTEN Drie machten strijden in Afrika om de macht. De Islam dringt op, maar zal nimmer de grootste van de drie worden. Maar als er geen dialoog komt vanuit het christendom met het volk van Afrika zal dit buigen voor het pseudo-evangelie van het commu nisme. Geen afstand van macht BERLIJN De tijd na het concilie stelt het rooms-katholi- cisme niet alleen voor grote inter kerkelijke opgaven, maar brengt, ook de consequenties voor de po litieke wereld aan het licht. Dit schrqft F. Meichsner in Die Welt. De Rooms-Katholieke Kerk heeft op dit concilie voor het eerst haar uni versaliteit ervaren", schrijft Meichs ner. „Tot het pontificaat van Johan nes XXIII was de kerk vooral de gevangene van het latijnse, Italiaan se denken. Een nieuwe maatstaf voor het kerkpolitieke handelen is door de ontwikkeling van de laatste j jaren gegeven. Sterker dan tot nu toe zal de universele kerk het oriënteringspunt zijn, zelfs al zal dit 1 aanvankelijk nadelige gevolgen voor! Italië en andere landen hebben." Tijdens het concilie kozen veel bis- j schoppen positie tegen de atoombe- i wapening en voor de verwezenlij king van sociale rechtvaardigheid. Eerder werden de communistische kruistochten deels beëindigd en werd getracht de verhouding tussen kerk en staat in verscheidene j Oost-Europese landen te normalise- de beleid t.o.v. China, dat nog ma; gedeeltelijk past bij de door Pauli VI gegeven opvatting van de nooi zaak de VN universeel te maken. I ook in Duitsland zal wellicht na briefwisseling tussen de Poolse Duitse bisschoppen menig katholieke politicus en genwoordiger van „Heimatsvertri benen" er een voorstelling van he: ben gekregen, wat de beleving vi de kerkelijke universaliteit door h concilie betekent. „Het belang van de universele ke heeft duidelijk prioriteit gekregef^ boven nationale en particularistisch! belangen. De wereld zal hiermee kening moeten houden en de hi( aan verbonden gevaren niet ovd het hoofd moeten zien". „Ook na dit concilie wil de Rooms-Ka tholieke Kerk. hoezeer zij zich ooi wederom bezint op de bronnen vai het christendom, niet afstand doei van de macht: zij blijft een wereld,5' omvattende organisatie met erf11-- opmerkelijke politieke macht", waarschuwt Meichsner. c"c ovel Vrijheid „Deze bredere opvattingen van de kerk moeten wel invloed hebben op de politiek bewuste rooms-katholie- ken en de door hen geleide politieke partijen. De rooms-katholieke politi cus zal moeten wennen aan een gro tere vrijheid; hij zal van de kerk geen praktische richtlijnen meer be hoeven af te wachten." De Italiaanse partij van christen-demo craten heeft deze ervaring al opge daan met haar op Amerika afgestem- gen. Daarom werd het Christelijk Insti tuut opgericht. Voor prof. Geyser, wel geen voorzitter meer maar lid van tal loze commissies, is dit instituut het beste en nu enige antwoord op het opdringend communisme. Dit instituut van mensen die hun eigen kerken trouw willen blijven is noodzakelijk opdat de negers beseffen dat het chris telijk geloof geen blank geloof is. „Als het Christelijk Instituut niet was gebo ren, zegt hij, zou die conclusie gewet tigd zijn geweest." Senator kreeg tienduizend bricyen Itriehoek-puzzel Horizontaal woorden invullen die bc-l werkerk (Z.) tekenen: 1. medeklinker: 2. in het jaar: der wereld 'afk.Lat.i; 3. doorweekt: 4.' stap; 5. slot; 8. verborgen. Bij jui9te op lossing vormen de beginletters de naam yan een kledingstuk. vorige pnz.z.o» I Horizontaal: 1. Boskoop-re. 2 onna- neo-a.v. 3. reep-einde. 4. serpent-er. 5. tr-torment. 5. Empcl-rott. 7. leed- 8. idee-nagel 9 keel-tr-Leo Vertikaal: Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te s-Gravenhage (vac. G. L Bouman. diaconessenhuispredikant). A. Th. Stegenga te Amsterdam. Aangenomen naar Bergentheim. J Kui- pers te Oldeboorn: naar Oostwoud. jhr. mr. A. M. A. de Beaufort kand. te Neer- I langbroek: naar Slochteren. H. J. Zoet-1 hout te Terwispel. Bedankt voor Drumpt (toez.). J. J. Du- vekot te Deurne: voor Vinkeveen. L. Doppenberg te Wilsum. Beroepbaar L. A. Nagtegaal. pred. bgw. werkz. (legerpredikant). 's-Heerenberg- straat 2b. Schoonhoven. GEREF. KERKEN Beroepen te Soesterberg. H. Boswijk te Paesens. Aangenomen naar Kootwijkerbroek. A Schweitzer jr. te Dedemsvaart: naar Nes (Wd). kand. H. van Dijk te Hilversum, die bedankt voor Engwierum. Koog aan de Zaan. Kornhorn. Metslawier en voor Tholen-Poortvliet; de benoeming tot hulp prediker te Vrijhoeve c.a.. B. A. Bos. v.h. hoofdlegerpredikant woonachtig te Amersfoort. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Aangenomen naar Enschede-Noord (vac. wijlen H. Vogel). O. Mooiweer te Leer dam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Krabbendijke. W. Hage te Klaaswaal: te Rilland. J. Karens te Nieu- Ook ontheemden in ons land dagen zijn voor ons Nederlan ders achter de rug. Er is ech ter een groep christenen in andere gelegenheden, waar een kerstboom staat en men aan een uitgebreide kerstdis kan zitten. ons land. voor wie het nog Kerstfeest moet worden. De Russische orthodoxe christe nen vieren hun .Jioschdestwo Christowo" (geboorte van Het Kerstfeest is namelijk naast het religieus karakter een feest voor de kinderen. Met ongeduld wachten de kinde ren op de geschenken. Gewoonlijk wordt de kerstboom in het mid Christus) niet op 25 december, maar op 7 januari. De Russisch-Orthodoxe Kerk heeft namelijk nooit de Gregori aanse kalender ingevoerd, maar houdt zich nog aan de Juliaanse tijdrekening. Daarom vieren ook den van de kamer geplaatst en lopen de kinderen er hand in hand om heen, terwijl zij kerstlie deren zingen. Het lied. dat zij daarbij altijd zingen, is „Jolatsch- ka" (Kerstboompje), dat begint met „Wlisoe radilas jolatschka" (In het bos wordt een kerstboomp je geboren). gen en ontheemden, die thans in H ons land wonen, het Kerstfeest H dertien dagen later, dan bij ons. In Den Haag Vele Russische vluchtelingen minder plechtig, dan met Pasen, omdat het feest van de Opstan ding voor de orthodoxe Russen van groter betekenis is, dan het feest van de Geboorte. Het begin van de viering van „Roschdestwo" vindt op de laatste dag er vóór plaats, dus op 6 januari, met een vigilie (nachtwake). Op de beide Kerstdagen wordt dan liturgie ge- meesten al op hoge leeftijd zijn, komen in januari weer in Den Haag bij elkaar, om samen het Russische Kerstfeest te vieren. Zij doen dat eerst in de kerk van dc Slavische gemeente te Den Haag van de Nederlandse Orthodoxe Kerk. Deze is in een van de zalen van het schoolgebouw Bakker straat 57 ondergebracht. Daarna Naast het kerkelijk feest is er ten, ver van hun geboorteland. (Van onze kerkredactie) WASHINGTON Een over weldigende reactie van het Ame rikaanse publiek heeft vermoede lijk tot gevolg, dat een voorstel, om de Amerikaanse verkiezingen voortaan op zondag te houden, zal sneuvelen. Senator Everett M. Dirksen, die het wetsvoorstel had ingediend, heeft een lawine van tienduizend brieven gekregen. Er was welgeteld één onder, die het voorstel ondersteunde. Sinds 1845 is de datum van de Ame rikaanse verkiezingen vastgesteld op de dinsdag na de eerste maandag in november. Deze dag is gekozen, omdat de oogst dan voorbij is en de wegen nog nergens onbegaanbaar zijn als ge volg van het winterweer. Met het oog op de zondagsrust wilde men niet alleen niet op zondag, maar ook niet op maandag verkiezingen uitschrijven, opdat niemand op zondag zou hoeven te reizen naar de plaats, waar hij als kiezer ingeschreven is. Senator Dirksen kwam in februari met het voorstel, om voortaan de eerste zondag van november als ver kiezingsdag te beschouwen. Zijn argu ment was. dat op zondag meer kiezers aan de stembus zouden verschijnen, omdat het hun geen werktijd zou kos ten. Ideetje testen Het was een ideetje, dat ik wilde testen. Daarom diende ik een wetsvoor stel in. Ik heb nu de indruk, dat het kerkgaand publiek er niet bijster mee ingenomen is", zo zei Dirksen nu. na dat hij de tienduizend brieven ver werkt had. Everett Dirksen. die de leider is van de republikeinse fractie in de senaat en volgende week zeventig jaar wordt, is nog wel van mening, dat zijn „idee tje" juist was. Verkiezingen op zondag doen het percentage stemmers toene men en hoeven niet ten koste te gaan van kerkelijke activiteiten op die dag. Hij wees daarbij op de meeste Westeu- ropese landen, waar ook bij voorkeur op zondag gestemd wordt. De nator is zelf lid van de Reformed Church, de kerk die in de zeventiende eeuw werd gesticht door Nederlandse emigranten en tot het eind van de vorige eeuw nog „Dutch Reformed Church" heette en de Nederlandse' taal gebruikte in de eredienst. Zijn eigen kerk zond hem een scherpe protest brief. Eén brief voor De enige briefschrijver, die het voor stel van Dirksen ondersteunde, was ook een predikant uit zijn eigen kerk: rev. Rodney De Young te East Orange (New Yersey), die hem schreef, dat het hoog tijd werd, dat de kerken de zondag afschaften. De kerken moeten zich heroriënteren, om de mensen ze ven dagen in de week van dienst te zijn, zo schreef deze predikant. „Of wij het nu prettig vinden of niet, de zondag als die dag, die het bezit was van de religieuze gemeen schap, is bijna verleden tijd geworden, de tijd. toen de samenleving werd be heerst door de zogenaamde calvinisti sche traditie is dood en misschien is het wel het beste, om die tijd niet meer terug te laten komen." „Als wij willen, dat de kerk de mid delmatige invloed, die zij nog heeft in de wereld, houdt, dan doen wij beter, om onze tijd niet langer te verspillen aan het conserveren van gewoonten uit het verleden. Wij moeten meer den ken aan de uitdaging, die de toekomst ons biedt", aldus rev. De Young. Sabbat in haven staat vorming kabinet in weg TEL AVIV Dc kwestie of o«p sab bat in de pas voltooide haven van de stad Achdod gewerkt moet worden of niet staat in Israël de vorming van eon coalitie-regering met deelneming van de religieuze nationale partij in de weg. Deze partij staat erop dat de sabbat wordt geheiligd, terwijl de andere bij de coalitie-besprekingen betrokken par tijen vinden dat een volledig laten rus ten van het werk op die dag het land teveel geld zou kosten en dat minstens dringende werkzaamheden moeten wor den toegestaan. Kabinetsformateur Esjkol ontving gisteren de twee opperrabbijnen en deed een beroep op hen de religieuze nationale partij ertoe te bewegen een soepeler houding aan te nemen. Zoals bekend zit Israël al sinds de algemene verkiezingen van november zonder re gering. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo ten. Vraag: Door welke bewerking krijfiji een „camel" mantel het certificai rei „real camel" en wat zou zo'n jas ko Antwoord: Niet de kleur maj het materiaal bepaalt de echthe lst van een kamelenharen ma|c' tel. Er worden wel veel stoffen vei werkt en aangeboden, die in de klei) van kamelenhaar geverfd zijn ma: L feen enkel haardje van een kamei)0' evatten. Echte camelstoffen zijn ve 0€ vaardigd uit kamelenhaar (gem. mflD zuivere scheerwol). Het is het kamt lenhaar dat aan de camelstof de bi >n kende camelkleur geeft. De echte st< is licht, sterk, houdt warmte tegen al wordt in het gebruik steeds mooie o. Echt kamelenhaar kan ook worde geverfd maar de natuurlijke beig<r, en zandtinten zijn niet te overtreffei Doordat een camel-mantel niet éér- maar vele malen „geruwd" is. krijdL deze een mooiere glans en dez 1 draagt dan het certificaat „real mei". De prijs schatten we onder behoud op 169-179. Vraag: Mijn oliestookkachel heb |pl per ongeluk in plaats van alleen maajSt met water af te sponsen en zemein met haardenwas gedaan en toen zijfT er allemaal vlammen ontstaan. DWi •arte ondergrond is wat bruin geL om het gel- worden en daardoorheen vlamd. Van alles heb ik t. probeerd maar steeds zonder residpS taat. Weet u een middel? Antwoord: Het beste kunt u zicL met de fabrikant van de haard iiDl verbinding stellen, want waarschijn^ lijk zal het aangetaste gedeëltia opnieuw gemoffeld moeten wordenc. In een gunstiger geval zal men eeiR onderdeel kunnen vervangen. gn Vraag: Kunt u me helpen aan gegeBt( vens over het gedicht: „Mijn rechter^* buurman is vannacht'gestorven" waarl" in de klacht voor komt: „En ik helPU nooit een woord tot zijn behoud geril zegd"? j) Antwoord: Het gedicht is van Co»t J. Nobel. Voor titel van bundel, uitgéL ver pagina, enz. alsmede overneming*» rechten kunt u zich het beste wendet. tot de heer C. Rijnsdorp te Rotter? dam, deskundige en adviseur vaf christen-letterkundigen. |l< Vraag: Is er ook een handleiding voor houtsnijwerk en waar zou ik, deze kunnen krijgen met bijbehorend gereedschap? Welke houtsoort is daarf. voor het meeste nodig? In „Doe her1 zelf winkels kan men mij daaraaiP niet helpen. ju Antwoord: In een goede boekhandef0 i?boek „Hout" verkrijgbaar)— Schrijver is de heer Röttgers en uitgeefster Canteclaer in De Bilt. Ei bestaan echter ook andere boekjes over houtsnijwerk zodat u keus heeft1 Het gereedschap kunt u in gereed schapswinkels kopen. Tamelijk zacht*, houtsoorten zoals vurenhout zijn ge-l Meer samenwerking van gereferomeerden* BUENOS AIRES Het verbond van gereformeerde kerken in Argentinië ontwikkelt steeds meer gemeenschappe ujke activiteiten. Tot dit verbond behorei zes verschillende emigrantenkerken va gereformeerde of hervormde belijdenis. De zes kerken hebben al een gemeen schappelijke belijdenis, gebruiken hetzelf de studiemateriaal en willen tot nog nau| were samenwerking komen in al publikaties, dan nu al het geval i een theologische studiegroep wordei reeds de problemen besproken, die sa menhangen met dc vorming en de organi^ satie van een Verenigde Gereformeerd! Kerk van Argentinië. Tot het verbond van gereformeeru. kerken behoren de ..Iglesias Reformadai- en Argentina", een hoofdzakelijk Nederi1 landse emigrantengroep. die nauwe ban* den onderhoudt met de Gereformeerdeje Kerken in Nederland Verder maken ker« ken van Franse, Hongaarse. Duits-Zwityr Waldenzische origineL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2