Communisten wilden alle godsdienstleiders doden Ontdek uw broeder; ontdek Uw God Toch weer een nieuwe kerk erbij? DOE UW POST VOOR DE NIEUWJAARSDRUKTE IN DE BUS! In verband m nieuwjaarsdrukte geeft PTT u een goede raad: post uw correspon wat eerder. PTT heeft dan ruimte voor tijdige bestelling, Een woord voor vandaag Is in iedere gemeente een doe-zelver die preekt? Moord op Borneo doet vermoeden Puzzelhoek Koninklijke k erstboodschap Protestants Cambodja in grote moeilijkheden „Het kind groeide op", schrijft Lucas. En dat is eigenlijk alles wat we van de jeugd van de Heiland weten. Beknopter kan het al niet. Hij vertelt geen wonderverhalen, niets mysterieus over het kind Jezus. Het is een kind als alle kinderen. Toch zijn er drie dingen die Lucas opvielen toen hij van Maria en de apostelen de verhalen uit de jeugd van de Here Jezus hoorde. De jongen „werd krachtig, vervuld met wijsheid en de genade Gods was op Hem". Had Christus dan genade nodig? Er was toch geen zonde in Hem? We denken bij genade erg vaak aan kwijtschelding van straf. We ontvangen van God genade zoals een misdadiger van de Koningin gratie krijgt. Christus had geen gratie nodig, maar toch was „de genade Gods op Hem". Genade is veel meer dan gratie. Gratie is alleen maar negatief. De straf wordt kwijtgescholden. Genade is dat voor ons, plus veel meer. Genade scheldt niet alleen de straf kwijt, maar stelt ons in staat een nieuw leven te beginnen. Dat blijkt duidelijk uit de vertaling van prof. dr. S. Greijdanus van Efeze 1: 8 God schonk ons vergeving naar de rijkdom Zijner genade, die Hij overvloedig jegens ons deed zijn in alle wijsheid en inzicht. Genade betekent dus vergeving, maar ook wijsheid, om de werkelijke betekenis of waarde van de dingen ie doorzien. En genade schenkt ons ook inzicht dat in staat stelt om een ver standig onderscheid te maken, om het goede te kiezen en het kwade te verwerpen. Dat zijn de twee dingen die de jeugd van Christus kenmerkten. De genade van God bleek op Hem te rusten, want Hij werd geestelijk krachtig, zoals sommige manuscripten zeggen, en wijs. De genade stelde Hem in staat steeds in alles voor God te kiezen, de genade stelde Hem in staat de werkelijke waarde van de dingen die op Hem af kwamen te doorzien. En het heerlijke is, wat Christus ontving wil God al Zijn kinderen geven. We lezen vandaag: Psalm 28 1-9. MAANDAG 27 DECEMBER 1965 Ds. Vellenga over lekeprekers: MEPPEL „Wat is er tegen, wanneer geen predikant beschik baar is een lid van de gemeente, die dat kan, te vragen de dienst te leiden en dus ook te preken?" Dit heeft prof. mr. W. F. de Gaay Fort man in een artikel in Centraal Weekblad geschreven, waarvan wij de kern onlangs citeerden. Ds. IJ. K. Vellenga, gereformeerd predi kant te Meppel geeft hierover zijn mening in het Gereformeerd kerk blad voor Drente en Overijssel. In zekere zin zet hij een domper op de ideeën van de schrijver door zijn praktische opmerkingen. Hij schrijft dan: „Waar zouden deze „leken" dan moeten optreden? In de kleinere ge meenten, in kleine steden of dorpen. Mag men er van uitgaan dat zulke personen daar te vinden zijn? Men zou mogen hopen er eens iemand te treffen. Maar veel verder zou men in zijn gedachten maar niet moeten gaan. Wat is er legen? „Wat is er tegen", vraagt prof. Fort man, „wanneer geen predikant be schikbaar is een lid van de gemeente, die dat kan, te vragen de dienst te leiden en dus ook te preken?" Ik durf niet te vragen wat er tegen is, als je ziek bent en niet te veel vertrouwen in de dokter hebt, naar een man met originele diagnostische en medische ga ven te gaan en hem te consulteren. Ik hoor al het geroep van alle deskundi gen: hoed u voor de kwak! Maar kan men, als er geen dominee beschikbaar is, wel kalmweg veronderstellen, dat er wel een gemeentelid zal zijn, ouder- BAZEL Het wordt steeds waarschijnlijker, dat de commu nisten in Indonesië van plan zijn geweest, om in het kader van hun staatsgreep van 30 september alle godsdienstige leiders zowel mohammedaanse, als rooms-katho- lieke en protestantse uit de weg te ruimen. Zij stonden allen op ge vonden zwarte lijsten. Op deze lijs ten kwamen ook de namen van westerse zendelingen voor. Religie steeds grote hindernis voor PKI Evangelische Kerk van Borneo als aan de Indonesische Raad van Kerken ge vraagd, of de dienst van buitenlandse zendingsarbeiders nog gewenst werd. Het antwoord van beide instanties was klaar en duidelijk bevestigend. duidelijk beeld krijgen, aldus ds. Du- martheray in zijn rapport, dat in Ne derland door het Hervormd Persbu reau is gepubliceerd. Ds. Duihartheray maakte zijn reis ih de eerste plaats, om de weduwe en het kind van André Stuby te halen en eventueel nodige voorzieningen te tref fen. Het onderzoek naar dc moord is nog steeds niet afgesloten, maar men neemt aan, dat het op het laatste mo ment afgelasten van de moord op de godsdienstige leiders door de commu- Wat wij reeds eerder berichtten, wordt nu bevestigd door het rapport, dat ds. R. Dumartheray, zendingsin specteur van de Bazel-zending, heeft uitgebracht over dc moord op de Zwit serse zendingsarbeider ir. André Stu by in Centraal-Borneo. Men neemt aan, dat de communisten dit zeer vergaande plan hadden be raamd, omdat de godsdienst in Indone sië een veel grotere rol speelt, dat bijvoorbeeld in China of Vietnam. j De moord op Stuby, die een land- bouwschool leidde, is door de Evangeli- Leilill jsche Kerk van Borneo en door de zen- De godsdienst is voor de communis- ±,Sn "J™ ten in Indonesië steeds zon hindernis "«het minst, omdat een van de mede- geweest, dat zij het niet aandurfden om openlijk anti-godsdienstige propa ganda te bedrijven. Uitspraken van Le nin tegen de godsdienst werden in communistische geschriften in Indone sië niet geciteerd. Daardoor sneed het mes bovendien aan twee kanten: in bepaalde streken van Indonesië kwa men Christenen er toe, lid van de par tij te worden. Voor de meerderheid der Indone siërs kwam de staatsgreep van 30 sep tember dan ook als een grote schok, omdat het communisme eerst toen zijn ware gezicht liet zien. Hoewel het le ger de leiding nu vast in handen heeft, kan men van de nieuwe politieke ontwikkeling van Indonesië nog geen Griekse vaders blij met speelgoed uit Vlaardingen (Van onze radio- en tv-redactie) VLAARDINGEN Heel blij warer zaterdagavond de vaders onder de Griek se gastarbeiders, die tijdens het feest in Utrecht samen duizend stuks speelgoed njsten de binnenlanden van Borneo kregen van leerlingetjes van alle Vlaar- niet op tijd heeft bereikt. dlngse kleuterscholen, protestantse, rJr. en openbare, om door te geven aan Ab l eigen kleintjes tbuis. Merïenliollticre 1 Ds J. W. de Jong, Ned. Herv. predikant -UenepilCIlll^e in Vlaaringen, vertelt ons over deze ge schenken het volgende. Het initiatief daartoe ging uit van de gereformeerde en hervormde ouderlingen van de Mara- nathakerk en de Ichtuskerk. Er bestond gezamenlijk plan om het eer ander te doen in het kader van het relddiaconaat, voor het Griekse eiland Kythera. Een probleem was het nog, hoe de leerlingen van de kleuterscholen hier bij konden worden ingeschakeld, want men wilde ieder het zijne laten bijdra gen. Zo werd de gedachte geboren, de kleintjes te vragen iets voor Griekse kin deren af te staan van hun Sinterklaas speelgoed en dat leverde die duizend stuks op voor „Van Harte". Intussen is de actie voor Kythera voort- fezet door de kinderen van de christelij- e lagere scholen en de zondagsschool van de Ichtuskerk, samen met de geref. jeugdraad, met het ophalen van oud pa pier en flessen, waarvan men een som van 12.50 verwacht. Hierbij wil men nog de opbrengst van de in de kerst nachtdiensten van genoemde kerken ge houden speciale collecte voegen. Km ixtcoortf-piis zei zonder zirnrl Tot grote vreugde van de dorpen in het betrokken gebied zal de school niet worden gesloten. De opvolger van Stuby is inmiddels reeds gearriveerd. Hierdoor en ook door het getuigenis van de zwaargewonde zendingsarbei der kort voor zijn sterven, hebben kerk en zending meer gedaan, dan wel licht door een langdurige arbeid zon der bijzondere gebeurtenissen bereikt had kunnen worden. Naar aanleiding van het optreden tegen de Zwitserse landbouwexpert heeft ds. Dumartheray zowel aan de ling of geen ambtsdrager, die een dienst behoorlijk kan leiden en ook een preek houden? Is het maken van een preek zo'n eenvoudig werkje te achten, dat mag aannemen, dat er in de meeste gemeenten wel zo'n doe-het-zelver te vinden is? Om regulier dominee te worden wordt tegenwoordig van iemand genoten middelbaar onderwijs vijf jaar academische studie gevraagd. Hij zal heel wat moeten vergaren, dat hij zonder meer aan de vullisman meegeven kan. Maar we mogen toch wel aannemen, dat het volbrengen van deze studie niet van hem gevraagd wordt om hem de gelegenheid te schenken enkele luchtige jaren in een academieplaats te toeven, doch dat het verband staat met wat de kerk van hem hoopt en verwacht te ontvangen aan verdieping van inzicht en geestelij ke leiding. Niet ontkennen Ik wil natuurlijk niet ontkennen, dat met het doornemen van wat pak kende bundels meditaties of preken paar bijzondere mannen wel een stichtelijke toespraak bijee knutselen is. Ik wil ook aannemei een man of vrouw van formaat, die houdt van studie, op de hoogte is van de vraagstukken, die in een ge meente leven en de Bijbel een beetje kent, een opbouwend woord zal kun nen spreken, misschien wel zo, dat me nig huis-, tuin- en keukendominee er niet aan tippen kan. Maar men moet mij niet te luchtig over dat preken praten. Preken maken is een moei zaam, moeizaam werk. Er zullen be genadigde prekers zijn, die de waar heid op boeiende wijze uit hun hart weten te laten opborrelen, net zo goed als er zwetshalzen zullen zijn, die stroom van stichtelijkheden uit hun mouwen kunnen laten ruisen. Maar voor de meeste dominees zijn de pre ken elke week weer een bange uitda ging. Met heel hun studie, met al him boeken, met al hun ervaring blijft het telkens weer een gevecht, voor zover ik dan weet." Koningin Elizabeth Hoopvoller tekenen voor vrede op aarde LONDEN, BONN, DJAKARTA - Vrede op aarde was zoals gewoonlijk ook dit jaar weer het thema van de Kersttoespraken, die door allerlei staatshoofden en regeringsleiders wer den gehouden. Ook al wijzen cynische mensen de boodschap van Kerstfeest af als tijd verspilling, toch moeten wij de strijd voor de vrede op aarde voortzetten, aldus koningin Elizabeth van Enge land in een toespraak, die via radio en televisie over het gehele gemenebest (met inbegrip van Rhodesië) werd ver spreid. Temidden van tragische strijd, haat i kwade wil zijn er hoopvoller teke nen, aldus de koningin. Misschien is wel de meest praktische demonstratie goede wil het feit, dat steeds meer jonge mensen zich beschikbaar stellen voor vrijwillige dienstverlening aan anderen. Een nieuw leger marcheert, dat de gehele mensheid de stralendste hoop biedt. Bondskanselier Erhard bracht zijn be zorgdheid voor het behoud van de reldvrede tot uitdrukking, maar zei dat het vreedzaam naast elkaar bestaan van de volken in West-Europa niet meer door crises kan worden vernietigd. In een speciale Kerstboodschap voor Oost-Duitsland zei de Westduitse rege ringsleider: „Voor de kracnten, die in Europa een vreedzaam bestaan wensen is het hoopgevend, dat wij Duitsers er niet in toestemmen, dat ons land in twee vijandelijke kampen is verdeeld." President Soekarno hield ook een Kersttoespraak. Hij riep de Indonesische christenen op, „de nationale strijd in de geest vam Christus voort te zetten". Vre de is alleen mogelijk, als er liefde is voor God, ouders, vaderland en mens heid, aldus Soekarno, die er ook op wees, dat vrede gevolgd moet worden door voorspoed en dat voorspoed alleen door hard werken wordt verkregen. DEN HAAG Koningin Juliana heeft Eerste Kerst dag in een nationaal pro gramma over de Zenders Hilversum I, II en III de volgende Kerstrede uitge sproken: „Kerstmis is een tijd om zich te bezinnen. Bezonnen hebben we ons ook in de lengte van dit jaar op de alles ontzettende oorlogstijd, die een kwart eeuw geleden begon en die 20 jaar geleden eindigde. Was er voor die tijd al veel ontredde ring, hoeveel te meer daardoor en dus ook ontwrichting daarna. Hiermee zijn we nog lang niet klaar. Een jonger geslacht is na die oorlog volwassen geworden en kan nu bewust die ontreddering bezien, en het beseft hoe deze ook nog in hun eigen generatie doorwerkt en die aantast. Dit hebben deze jonge mensen te verwerken naast het feit, dat de ontwikkeling steeds weer verder gaat en steeds weer nieuwe eisen stelt. Vraagtekens HET is een tijd van vraagtekens Alles wordt op de korrel genomen, bekritiseerd, ontleed. Men ontleedt de samenleving en zichzelf. Men zoekt naar her-waar dering van alles, waaraan tot nog toe waarde werd gehecht. Dat is moedig. En er is eigenlijk ook geen reden om daar bang voor te zijn. Van alle bestaande vormen en be grippen zijn er dan ook ontelbare die zichzelf al hebben overleefd of bezig zijn zich te overleven. Want wat kan er anders overblij ven dan het naakte leven? De onvervangbare grondstof voor heel ons zijn. En zonder decadentie. Met mogelijkheid van re-genera tie. Als levende wezens moeten we immers wel in het leven geloven. Wij vertegenwoordigen het, elk van ons, en dus ook allen, gemeen schappelijk, alle mensen samen in hun verscheidenheid, in hun ge lijkheid. Wij beseffen zelfs intuïtief dat dood en verderf niet het einde kunnen zijn van het le ven, dat het altijd in de een of andere gestalte boven de bedrei ging uit zal rijzen. Bedreiging ÜEDREIGD worden wij steeds en overal. Wij lijden veelal aan dingen, waar vroegere geslach ten nog niet door leden, maar die eigen zijn aan onze ingewikkelde en geraffineerde eeuw. Wij bedrei gen en hinderen in de eerste plaats elkaar. Wij slaan hier tegenwoor dig niet meer zo gauw hersens in die anders denken dan de onze. Maar onze beschaving pleegt zijn aanslagen op „beschaafde" manier, maar treft even raak. Bedreigd worden we voorts door 't gevaar, dat wij de goede strijd wat van te maken" opge- bij de pakken, vol met opdrachten van levensbelang, neer gaan zitten. Bedreigd worden we ook door de dient. Wat op de achtergrond ligt, is het belangrijke. Het echte leed heeft geen harde stem. hoogstens verbergt het zich daarachter. En dat, wat van wezenlijk belang is voor de opbouw van de mensheid, timmert niet langs de weg. Het vergt scherp kijken, zuiver luisteren, zorgvuldig snuffelen, fijn proeven en een goed rondtasten, om deze dingen te ontdekken. En de mensheid heeft de krach ten van ieder van ons daarbij broodnodig. Wij moeten elkaar hel pen eerst thuis dan in eigen omgeving en in eigen land en deze noodzaak strekt zich uit tot aan onze tegenvoeters toe. Zelf zullen we nooit gelukkig zijn of ooit waarlijk leven, als we deze dingen niet ontwaren en ze tegemoet gaan. Helpen neiging de weg van de geringste weerstand te kiezen en hierbij denk ik speciaal aan degenen, die 't gemakkelijker vinden om alles wat zich aan hen voordoet, alleen maar met „nee" tegemoet te tre den, en nooit met „ja". Ze probe ren dat dan ook nog aan anderen op te dringen alsof het zo hoort. Ze miskennen maar al te vaak, wat er buiten hun eigen, menselijk-be- perkt gezichtsveld aan goeds ge groeid is of zou kunnen gaan groei en. Leefbaar FR zijn er ook, die hun levens- kracht verbruiken voor genot en rijkdom, en ten slotte stikken in de eenzaamheid van hun dikvolge- propte zelf, of bevriezen, doordat zij noch warmte afgeven noch eigen warmte weerkaatst voelen. Maar er zijn er ook onder ons, die niet de innerlijke drang ontlo pen de onrustbarende en verwar rende onvolmaaktheid in zichzelf en in de wereld uit te dagen en aan te vallen. Hun leven, hoe zwaar ook, is waarlijk rijk. Wij mensen willen ons bestaan op deze aarde immers niet alleen net leefbaar hebben, maar allen wensen wij het rijk aan vreugde, vol. heerlijk en vruchtbaar. En wij voelen dat, als we dit voor onszelf wensen, wij hetzelfde ook aan geen ander kunnen of mogen onthouden. Want het menselijk ge slacht, hoe talrijk het ook wordt, beseft intuïtief zijn geweldig ster ke samenhang.. Die zijn we ons te meer bewust, naarmate het be staan van heel de bewoonde we reld al maar duidelijker in woord en klank in onze eigen woningen binnendringt. Al wat er leeft, al wat er groeit en al wat daartoe nodig is, ligt wijd open voor onze oren en if Achtergrond men, doet er niet zoveel toe, maar wel met welke tezindheid en hoe graag we het doen. Het is geen excuus als we zeggen, dat wij moe ten afwachten tot er iets op onze weg komt, want: het is er al. Nu en in de toekomst moeten we hoe dan ook samengaan: onze verant woordelijkheid is te duidelijk ge worden, dan dat wij ons eraan kun nen onttrekken. Dat kunnen wij niet meer doen, willen we ons le ven niet verspelen in iedere be tekenis hiervan. De enig werkelijk gevaarlijke be dreiging voor het volle en rijke bestaan, dat we zo zeer wensen, ligt in onszelf. We leven niet meer, als we niet open zijn voor de ander. Dan gaan we dicht als een graf. Door ons te geven, open en eerlijk, aan onze medemensen, en hun ontplooiing te eerbiedigen en te bevorderen, krijgt onze eigen ontplooiing de kans, die hij be hoeft. Zo alleen is er leven moge lijk voor ons mensen. Ik weet, dit is de kem van dat, waardoor ons bestaan haast ondragelijk is van zwaarte omdat geven gaat ten koste van onszelf. Maar als men erover nadenkt, begrijpt men, dat het ons uit de eenzaamheid, uit de verschraling, uit de dood bevrijdt. if Uw God rvNTDEK uw broeder. Ontdek uw God Hij kan geboren worden in uw leven voor het eerst of de duizendste keer U ontdekt Hem in wat er gebeurt om u heen, en met uzelf, en in de beproevin gen waaraan Hij uw levenskracht toetst en waarmee Hij u de eer van zijn vertrouwen in u bewijst. U ontdekt, Hem in de wereld en in diens geschiedenis, in afbraak en in opbouw, en in de stomme roep van uw broeder. Dit openbreken van de gevange nis van eigen eenzaamheid, waarin geen recht wordt gedaan aan onze ziel. betekent het onmiddellijk her krijgen van levensadem. Zonder die diep en vrij in te ademen kan men aan zijn hoge roe ping van mens-zijn niet voldoen, noch meegaan in de gang der mens heid volgens het plan der schep ping, en deel hebben aan het leven over iedere dood heen" Geen zendelingen meer over (Van onze kerkredactie) PNOM PENH De protestan ten in Cambodja zijn in grote moeilijkheden gekomen, nu de Horizontaal: 1. plaats in Z.H-muziek- noot. 2. veraf-nieuw <gr)-ad vocem (afkt. 3. hoepel-slot. 4. slang-bijwoord. 5 trustee (afk) -kwelling. 6. dorp in N. Brab-steenklomp. 7. verdriet-bekende afkorting-de geest v. d. rijstkultuur. 8. denkbeeld-spijker. 9. lichaamsdeel-trus tee (afk)-jongensnaam. Vertikaal. 1. schuier-pers. voornaamw. 2. schande-bijwoord- 3. erwtensoep-per expresse (afk)-water in Friesland. 4. hoofddeksel-soort van hond. 5. schan- de-zeer brandbaar koord. 6. uit- roep-maanstand-zonderling. 7. overzet- vaartuig-godin v. d. dageraad-munt in Nederl. (afk). 8. wiel-ingang. 9. jongens naam-graanelevator. OnlnxxinC voriöc nowc' Horizontaal. 1. asla. 5. bast. 9. parmant. 11. steng. 13. stier. 15. telg, 17. oele, 18. ent, 19. baronet, 21. raden. 22. meteren. 24. las. 26. enig. 27. sont, 28 essen. 30. elite. 31. snepper. 32. buts. 33. Emer. Vertikaal. 2. spelt, 3. lane. 4. arg. 5. bas. 6. Antoon, 7. Stien. 8. Este. 10. pret. 12. tendens. 14. elegant, 16. nader 19. bar. 20. ren, 21. regent. 22. meel, 23. tissu. 24. Loire, 25. ster. 27. slem. 29. nes. 30. Epe. GRONINGEN 1n de Groninger Kerkbode, het orgaan van de gereformeer de kerken in de provincie Groningen, schrijft ds W. Reeskamp onder de kop Teleurstellende ontwikke ling" over de gang van zaken in de groep rond ds A. van der Ziel: Toen ds. Van der Ziel door zijn kerkeraad was afgezet, vergaderde zich om hem heen een groep gemeen teleden, die deze afzetting weigerden te erkennen. Men ging toen zoals be kend is samenkomsten op zondag beleggen in Het Te huis. Nadrukkelijk werd daarbij gezegd dat de bedoe ling niet was om tot kerkfor- matie te komen. Op enige afstand deze gang van za ken volgende, kreeg men de indruk, dat in deze groep de tendens was om zich althans in meerderheid te herenigen met ons. De ontwikkeling sinds dien schijnt echter met deze aanvankelijke opzet in strijd. De samenkomsten kregen het karakter van ere dienst. En rvu heeft men be sloten om ambtsdragers te kiezen, om de sacramenten te gaan bedienen en om zich open te stellen voor allen die uit andere vrijgemaakte kerken (dus oost en noord) bij hen mochten voegen. In het licht van deze besluiten kan men m.i. moeilijk vol houden dat men geen eigen gemeente gesticht heeft. Het kind is geboren zou je zeggen. Prijsvraag Het moet alleen nog maar een naam hebben! En die is in ons land niet zo makke lijk meer te vinden. Hoe veel namen zijn er zo lang zamerhand al niet uitgevon- Ds. Reeskamp over groep- Van der Ziel den voor de zich opsplitsen de gereformeerde gezindte! Misschien dat een prijs vraag uitkomst kan bieden. Ja deze sarcastische opmerking laat ik toch zo maar staan. Niet omdat ik geen begrip zou hebben voor de problemen, waarin deze groep bekneld zit. Maar omdat je zo toch even lucht wil geven aan een ge voel van ergernis. Leren wij het dan nooit? Op de vergadering van be zwaarden uit onze kerken in Amersfoort, werd ook al aangedrongen op „eigen for matie". Blijkbaar niet met instemming van de meerder heid der vergadering. „Wil de u er nog een gerefor meerd kerkje bij hebben?", vroeg de referent. Deze ontwikkeling in Gro ningen is rondweg teleur stellend. Om geen sterker woord te gebruiken. Iedere kerkformatie heeft namelijk de neiging in zich om zich te gaan consolideren. Men moge zich dan eerst een tij delijk, een zeer semi-perma- nent gebouw noemen, alras wordt dat vergeten. Men kan het goed met elkaar vin den, o.a. door de „tegenstan ders" waarvan men zich omringd ziet of omringd waant. En al gauw gaat men in zichzelf herkennen de trekken van de ware kerk. Het woord: „Wettige voortzetting van de aloude gereformeerde kerk" valt. En wie daar dan een vraag teken achter gaat zetten, die wordt gediskwalificeerd. Ik heb het al eerder geschre ven: in zo'n eigen kerk kan ds. Van der Ziel voor de Handen ineen Ds. Reeskamp vervolgt: Als deze groep met pak-en-zak was overgegaan naar de Chr. Geref. Kerken dan hadden wij daar vrede mee gehad. Maar dat in deze tijd, waarin naar prof. Krae- mers woord de vraag van Paulus: „Is Christus ge deeld?" als een pistool ge richt wordt op iedere kerk, nog tendenzen zijn naar ver dere versplintering, dat is diepbedroevend. Dat men daarover dolere (klage). Is het bekend dat Gronin gen op één na de meest onkerkelijke stad van Ne derland is? Zou dat ook alstublieft iets mogen zeg gen? Zou daar alleen al niet een oproep in liggen om de handen ineen te slaan? laatste twee buitenlandse zende lingen het land hebben moeten verlaten. De regering van Cam bodja beschouwt hun zendings organisatie als ontbonden. Het gevolg is, dat het werk van de Cambodjaanse predikanten en voorgangers nu illegaal is. De protestantse zending in dit land wordt al 35 jaar praktisch geheel ver richt door de Christian and Missionary Alliance, een internationale zendings organisatie, die haar centrum heeft in de Verenigde Staten. De sterke anti-Amerikaanse gevoelens in het land hebben de CAMA de laatste ja ren sterk in haar werk belemmerd. Een voor een werden de zendelingen gedwongen het land te verlaten, als hun verblijfsvergunning afliep, omdat de regering niet bereid was deze te verlengen. Toen van de zomer de vrouwelijke zendelinge Ellison, die 35 jaar in Cam bodja heeft gewerkt, moest vertrekken, bleef alleen nog de Canadese ds. Nor man Ens met zijn vrouw over. Men hoopte, dat hun Canadese staatsburger schap meer acceptabel zou zijn voor Cambodja. De spanningen in het land liepen de laatste maanden echter zo op, dat het niet langer raadzaam was voor het echtpaar Ens, om er te blij- Na hun vertrek werden vier Cam bodjaanse leiders van de kerk gearres teerd, omdat hun kerk zonder de zen delingen geen legale status meer zou hebben. De Cambodjaanse autoriteiten stellen zich op het standpunt, ddt de CAMA niet meer bestaat in hun land. Een verzoek, om dan de nationale kerk als een zelfstandige organisatie EIGEN CONCILIE VAN R.K. KERK IN NEDERLAND DEN HAAG In de Rooms-Katho lieke kerken van Nederland is giste ren een schrijven voorgelezen van het Nederlandse episcopaat, waarin word aangekondigd dat er een provinciaal concilie zal worden gehouden voor het treffen van regelingen ter toepassing en uitvoering, in de Nederlandse kerk provincie, van de besluiten, die op het tweede Vaticaans concilie te Rome zijn genomen. Met de voorbereidingen hiertoe zal binnenkort worden begon- Beroepingswerk CIIRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Oosterbeek: M. C. Tanisfc te Barendrecht: te Ameide: R. Kok tel Alphen a. d. Rijn. I GERF.F. GEMEENTEN j. Tweetal te Rotterdam-Zuidwijk. Pen- drecht en Lombardijen: P. Blok te Dirks- land en L. Huisman te Vlaardingen. EVANG. LUTII. KERK Tweetal te Den Helder: L. Evelein te Zwolle en M. A.. v. Teijlingen te Monnikendam-Edam. De Cama probeert nu uit de impasse te komen, door de Franse tak van de ze zendingsorganisatie het zendings- veld in Cambodja te laten overnemen. Ds. Daniel Bordreuil uit Parijs is reeds naar Cambodja vertrokken, om hierover met de nationale kerk en met de regering te spreken. Waarnemers achten het goed mogelijk, dat de rege ring in Phom Penh deze oplossing zal accepteren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2