Oecumenische Raad wil nieuwe opzet )«D)ftHlttO!«*BaBKBlBM)6ftDll£S B XKOüKOXX Kerstfeest van Hollandse militairen in Frankrijk Prof. dr. D. Nauta Ruimte nodig in de belijdenis der kerk Op Duitse stations geen controle meer Puzzelhoel SQXXBIBK01KS I VRIJDAG 24 DECEMBER T)4\ Oordeel kerken over nieuw plan gevraagd Een woord voor vandaag Als Zacharias zijn stem terugkrijgt, geeft hij niet langer gehoor aan zijn twijfel. Hij gaat zingen van het kerstfeest. God heeft omgezien naar Zijn volk, zingt hij. De Opgang uit de hoogte zal naar ons omzien, voegt hij eraan toe. De vraag: Waaraan zal ik het weten?" heeft plaats gemaakt voor de zekerheid van de verlossing. God laat Zijn volk niet in de steek. Maar dat volk bestaat niet uit vromen, schriftgeleerden, theologen, kerkgangers, gedoop- ten. God liet Jesaja reeds verkondigen: „Op zulken sla Ik acht: op de ellendige, de verslagene van geest en wie voor Mijn Woord beeft". Er wordt in onze dagen geklaagd, dat God ei- niet meer is. De tijd is voorbij, dat het ,fMachtig Opperwezen" troont boven de wereld. Hitier sprak nog te pas en te onpas over God. Maar vandaag hébben zelfs theologen het gevoel, dat Hij er niet meer is. Misschien, en eigenlijk is het wel zeker, komt dat omdat men zich niet meer wil rekenen tot de mensen waarvoor Jesaja sprak. In onze tijd spreken we over onze rechten, over een rechtvaardige verdeling van de inkomsten, over bezitsvorming. We zien hoog op tegen onszelf. En als dan ineens blijkt, dat we God nodig hebben, is Hij er niet. We zijn te groot geworden om naast de herders bij de kribbe te knielen. Een Christus wordt alleen gevonden als we knielen. God leren we alleen kennen als we klein genoeg zijn om naar Bethlehem te gaan, ellendig genoeg om te beseffendat xoe verlossing nodig heb ben, verslagen genoeg om te weten dat we steun nodig hebben, angstig genoeg om te beseffen dat er vergeving moet komen. We lezen vandaag: Mattheüs 2 1-8. We lezen Eerste Kerstdag: Mattheüs 2 9-23. We lezen Tweede Kerstdag: Psalm 27 1-14. (Van onze kerkredactie) nieuwing. De plannen zijn nu officieel voorgelegd aan de deelnemende ker- j -T-T»r<r>ïTrr a i i 1 1 i- I ken. Worden ze door de kerken aan- LTRLCHT Nog voor het einde van het jaar, dat een dieptepunt üaard dan zeQt de raad kan dit ge oecumenische betrekkingen openbaarde, komt de Oecumenische zie?» worden als een wezenlijke voor- 1 uitgang en een niéuw begin. j Raad van Kerken met een vernieuwingsplan. Gehoopt wordt op een I tweevoudige vrucht Dit plan moet de raad zelf nieuw leven inblazen Dit plan moet de kerken die nog geen lid zijn, of zicli de laatste jaren hebben teruggetrokken, in de gelegenheid stellen om vol op mee te doen. Raad hoof meer leden Broederlijk naai Kerstevangelie luisteren FONTAINEBLEAU/FRANK RIJK Het is stil op de avond voor Kerst in de lounge van de Nederlandse barak. De kaarsjes van de kerstboom werpen hun licht over de lege stoelen. Het is elf uur. De militairetï, die niét naar huis konden, zijn naar de kerst wijding in de internationale kapel van het „Camp Guynemer". Mili tairen van alle nationaliteiten zit-! ten broederlijk bijeen en luisteren I naar het Kerstevangelie. Een Franse en Duitse geestelijke *preken ieder in hun eigen taal. Een H 'la?idse geestelijke vertelt in het Engels en Nederlands. Er wordt ook gesproken over de „jongens" in Viet nam. of waar ook ter wereld, die in een verschrikkelijke oorlog zijn ge wikkeld. Voor velen van hen is „Vre-| de op aarde" onbegrijpelijk. De militairen, die zich anders vaakj 7.o onverschillig kunnen voordoen, luis teren aandachtig. Na deze sfeervolle samenkomst gaan de Nederlanders, die voornamelijk beroeps zijn, naar de lounge om een kopje koffie te drin ken. Ook de kerstbroodjes ontbreken natuurlijk niet. Dan staat plotseling de zuster van de geneeskundige dienst, die door iedereen als een moe der wordt beschouwd, achter de bar om „haar jongens" een glas wijn aan te bieden. Diner Op Eerste Kerstdag krijgen.de mili tairen hun traditionele diner in dc Amerikaanse dininghall. De rest van de dag brengen de Nederlanders door in hun met hulst en dennetakken ver sierde kamer. Bij sommigen ontbreekt zelfs de Kerstboom niet. Er worden platen gedraaid en er heerst een echte feeststemming. Op Tweede Kerstdag worden de jon gens uitgenodigd dan eens hier en dan eens daar aan te komen. Wat er pre cies gaat gebeuren weet niemand. De verrassing is dan ook des te groter. Ieder jaar weer biedt het korps de militairen een etentje aan, dat dit jaar op verzoek van de jongens in een Chi nees restaurantje zal worden gebruikt. Omstreeks zeven uur gaat men naar een klein plaatsje enkele kilometers I voorbij Fontainebleau. Ook de korps- commandant, de squadroncomman- j dant, de zuster, de dominee en de aalmoezenier geven acte de présen- ce. I Evenals voorgaande jaren zal de re actie van de jongens na afloop onge- twijfeld zijn: „In een woord fantas tisch". Onbewust zullen zij echter iets gemist hebben, de intieme sfeer van thuis in Holland. Zij zijn er zich echter wel van bewust dat de maten in Nederland nooit zo'n persoonlijke viering van het Kerstfeest zullen heb ben zoals zij. In Fontainebleau is immers de gemeenschap veel kleiner dan in welk onderdeel in Holland ook. De militairen, die dienst hebben, kun nen alleen bij het etentje zijn. De rest van het programma moeten zij mii ter wille van de vrede op aarde spaar plazierigmet VVL(?\E met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. vraag: vooral om de DUET-sp aark aart Kerstwijding voor Franse radio Enkele dagen geleden is in het Theatre Municipal een in ternationale kerstwijding ge houden. Deze was verzorgd door de gezamenlijke afdelingen geestelijke verzorging" van de zes landen, waarvan militairen in Fontainebleau gelegerd zijn. Hoofden van Nationale delega ties lazen het Kerstevangelie in hun eigen moedertaal voor. Er waren zes kerstliederen in alle talen vertaald, die door iedereen tegelijk werden gezon gen. De Franse radio zond deze dienst uit. Organisatorisch lijkt dit nieuwe plan •eel op het plan dat aan het begin •an dit jaar geboren werd in de be sprekingen tussen de moderamina van de Hervormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken. In april zouden de voorzitters en secretarissen van de hoogste organen van alle Nederlandse kerken worden uitgenodigd voor een bespreking om te komen tot een Raad van Kerken voor Overleg. Door de moeilijkheden binnen de geestelijke verzorging van de landmacht en het Contact in Overheidszaken-Militairen (CIO-M) is deze bijeenkomst nimmer doorgegaan. De moderamina van de beide ker ken, die dit initiatief wilden nemen, dachten aan een Raad van Kerken waarheen alle kerken en kerkelijke gemeenschappen hun voorzitters en secretarissen (of zo men wil: hun praeses en scriba's) afvaardigden. Bo vendien zou iedere kerk dan een spe cialist op oecumenisch gebied afvaar- Voorzitters De oecumenische raad heeft cl voorstel enigszins geamendeerd ovei genomen. In de oecumenische raat nieuwe stijl zullen ook de voorzitters van de hoogste vergaderingen worden uitgenodigd zitting te nemen met an dere leiding gevende personen uit de kerken. Bovendien zal de Raad ge vormd worden door mensen die dooi oecumenische studie of bepaalde expe rimentele activiteit een bijzondere bij drage aan het werk kunnen leveren. Maar dit voorstel gaat toch verder dan dat wat in april aan de orde zot, komen. Deze nieuwe raad wil meer zijn dan een raad voor overleg. Het werk moet gericht zijn op vereniging en eenheid. De kerken die tot dc raad nieuwe stijl willen behoren moeten be reid zijn zich in al hun werk, waar maar mogelijk, te gedragen als zich verenigde kerken. Eenheltl De Raad hoopt daardoor duidelijker te kunnen maken dat de kerken elkaar in de raad willen ontmoeten met het oog op de zichtbare eenheid. Op die wijze moet tot uitdrukking komen dat het oecumenisch contact van kerken geen, vrijblijvende zaak is en mag zijn. In het werk moet er uitzicht zijn op eenheid in verscheidenheid. Volgens de raad kan deze wing alleen in etappes tot stand ko men. In de eerste plaats moet er plaat selijk en regionaal een nieuwe vorm gevonden worden. De oecumenische raad heeft nu richtlijnen ontworpen die de plaatselijke kerkelijke gemeen ten bijeen moeten brengen in een ge meenschap van kerken. Vandaaruit moeten dan bepaalde activiteiten op springen zoals gemeenschappelijk ge bruik van kerkgebouwen. Anderen De Raad zoekt nog naar een weg om ook kerken, die nog geen deel ')l O P vooroverleg over de voorstellen heb- ben ook besprekingen plaats gevonden met de Gereformeerde Kerken. De raad heeft nog niet bekend gemaakt in welke richting hij denkt om dit te kunnen bereiken. Van de grootste kerken die geen lid zijn van de huidige oecumenische raad, hebben de Gereformeerde Kerken zich altijd officieel afzijdig gehouden (hoe wel ze waarnemers zenden). De Chris- telijke Gereformeerde Kerken zijn lid van de ICCC en wensten geen enkel contact, de Unie van Baptistengemeen ten en de Bond van Vrij Evangelische Gemeenten waren oorspronkelijk lid, maar hébben zich officieel teruggetrok ken, hoewel ze nog waarnemers sturen. De huidige voorstellen zijn gegroeid uit een plan van de nieuive voorzitter, dr. E. J. Beker, die vanaf het moment dat hij de voorzittershamer aanvaard de zich actief heeft ingezet voor ver- Kerkeraden voor ds. Van der Ziel i GRONINGEN Weer hebben een aantal kerkeraden van gereformeerde i de kerken (vrijgemaakt) uitspraken ge- jdaan, waarin zij zeggen, de besluiten, die 'leidden tot de afzetting van ds. A. van der Ziel, niet te kunnen aanvaarden. Baarn heeft adhesie betuigd aan een brief van de kerkeraad van Haren, waar in deze uitspreekt alles te zullen doen om tot een herroeping van de afzetting te komen. Dronten heeft de kerkeraad van Gro- ningen-Zuid bericht, dat deze gemeente de afzetting van ds. Van der Ziel voorals nog niet zonder meer kan aanvaarden of honoreren. Ede heeft de besluiten van de generale synode betreffende ds. Van der Ziel be sproken. Hoezeer het deze kerkeraad be droeft de synode te moeten tegenspre ken, acht hij zich thans tot ratificatie van de synodebesluiten geroepen genood zaakt te verklaren, dat hij de schorsings- gronden, door de synode genoemd, niet kan aanvaarden. De N.V. Unilever deelt mee dat het in de bedoeling ligt aan de in april a.s. te houden jaarvergaderingen van Unile ver N.V. en Unilever Ltd. de heer J. J. H, Nagel voor te dragen te benoemen UTRECHT Wij moeten ons niet steeds aan de preciese bil woordingen van de belijdenis gebonden achten, schrijft prof. dl D. Nauta in het Centraal Weekblad. Er moet een bepa<zl|j ruimte zijn. Hij probeert de grenzen van deze ruimte te ortl schrijven: Ik zou vooral op tweeërlei wil len wijzen. Degenen die van de bedoelde vrijheid gebruik maken en die dus tegenover de belijdenis in een bepaald opzicht een kriti sche houding aannemen, zullen dit altijd met de nodige beschei denheid en met gepaste voorzich tigheid moeten doen. Alle hoogge- voelendheid blijve geweerd. Want ook zij zelf zijn mensen, die bloot staan aan vergissingen en fouten en die zich bewust moeten zijn niet minder gebrekkig te zijn dan de opstellers der belijdenisge schriften. Alleen va een geest van ootmoed hebben zij het recht met hun bedenkingen voor de dag te treden en deze aan hun medegelo vigen voor te leggen. Bij het in praktijkbrengen van de bedoelde vrijheid zullen wij niet. moeten komen aanzetten met allerlei redeneringen, ontleend aan eigen gevoelens of steunende op bepaalde in de wereld waarge nomen verschijnselen. Ik wil niet zeggen, dat die geheel buiten aanmerking moeten blijven of dat wij daarin niet de aanleiding zou den mogen vinden tot het opwer pen van bedenkingen. Maar onze kracht zullen wij toch altijd moe ten zoeken in een verwijzen naar wat de Bijbel ons leert. Het is Kerntzangdlensten Gisteravond werd in de Margriethal van de Utrechtse Jaarbeurs voor de^ dertiende maal een volkskerstzang- dienst gehouden. Bijna 7000 mensen' waren aanwezig. De zangeres Cara-j line Kaart verleende medewerking.' Pater R. Lambrie sprak de Italiaanse] arbeiders toe. Utrechts burgemees-i ter, jhr. mr. C. J. de Ranitz opende de avond. Ds. P. A. E Sillevis hield j een korte toespraak Mees van Huis dirigeerde de koren en samenzang.] In Amsterdam kwam men gisteren voor de negende maal in een volkskerst-' dienst bijeen. Meindert Boekei leid de de zang. Overigens weinig voordelen FRANS zat in de eerste klas nu echt weten, „juf, krijgen we ook van de lagere school, het zou een gouden toeter en vleugels?" Kerstfeest worden en hij mocht meedoen. Opgewonden was hij thuis gekomen. „Ik ben engel, ik ben engel. Morgen moet ik al om 8 Toen zei de juf het. Fransje moest het maar niet erg vinden maar het was toch echt beter dat hij maar niet mee deed, engeltjes uur op school zijn en ook om half moesten heel mooi kunnen zingen vier moeten we oefenen". „Fransje-m'n-engel. wat enig", zei zijn moeder, „wat moet je zeg- t zingen, in de kerk' i Frans zong zóvals. „Mooi zeg, dank Zo viel Frans voor de tweede maar het klonk niet blij. keer van een wolk, maar dit keer -Op kerstavond mag jij zelf de was niet alleen het bazuintje maar fc«ars aansteken. Fijn. Hij knikte de hele engelendroom stuk. Die afioezxg. Ineens begon hij weer te „Zingen? Jij?" vroeg zijn moeder morgen duurde erg lang en toen huilen. „Zijn er dan geen jonge- ngelovig. hij thuis kwam zei hij huilend te- tjes-engelen. Dit is -ook al een meis- jazingen, mieters hè? Mag ik gen zijn moeder dat hij pijn in zijn }e kijk maar ze:tj Oma opbellen?" Dat mocht en de grootmoeder be loofde ook naar de kerk te gaan. rend wit gewaad met vleugels. Zou „Nee", snikte hij,, „nee, want ik hij ook zo'n mopie gouden toeter ben vals. zegt juf." krijgen? Vast. én misschien ook Fransjes moeder voelde een heeI wel een pruik met blond golvend lelijk woord in zich opborrelen om haar. Zelf had hij donkere 1crulle- die juf, die zo geblunderd had. tjes, dat was toch eigenlijk maar Maar juf was ver weg en het hui- mal voor een engel. Eindelijk inel lende jongetje heel dichtbij. Ze slaap en droomde onrustig, heeft hem naar bed gebracht en zijn toeter, die kletterend op straai stuk viel. De volgende morgen was het nog donker toen hij naar school ging. een verrassing voor je' Hij was zo blij als een engel zijn kan. Goed luisteren" zei juf. Toen leg- JttBÊL__ H de ze alles precies uit en de repeti- ker werd. Hij haalde het papier tie begón. Het ging allemaal heer- van het pakje af en daar kwam de tijk, tot ineens de bel ging en alle engel tevoorschijn. Een beeldige ste- andere hinderen binnen kwamen, nen engel, met gouden glinsters op moet dat nu om half vier, dan moet liet nylonhaar was samen gebonden - m een weelderige paardestaart. Ze zijn haar samen gaan ruilen. Toen Frans die avond weer in bad lag stond er op zijn nachtkastje een ferme witte engel, die wel lang haar had. maar die duidelijk geen In de mond stak een bazuin. In het donker vroeg Frans; Jij zingt zeker heel mooi hè?" ..Nee sufferd", antwoordde de engel. „Er beslaan zing- en bazui nengelen. Allebei tegelijk bestaat toch zeker niet. Zingen nou geen lol aan hoor". Frans vond hem een fijne stoere engel. Zo zou hij zelf :ingt niet zo erg mooi, dat is waar. Ga maar lekker een dutje doen en je straks wakker wordt, heb ik Daarna heeft ze gauw haar fiets ook willen zijn. De volgende ochtend vroeg juf: „Was jij ziek gisteren, Frans, wat had je?" Hij dacht aan zijn stoere engel thuis, moest even diep denken voor hij kon antwoorden: Jk had de ;re Kinaeren omnen kwutukii, nvn »«-««• F"1"" "F - als iedere gewone dag. ..Juf", de vleugels en golvende nylonlok- engelse kiekte, niks bijzonders i ii.„i,„,wi wrw vjw prion vroeg Fransje, want hij moest hel ken en een kaars in de hand. MINK VAN RIJSDIJK BONN Geleidelijk aan zal de ingangs- en uitgangscontrole op de ongeveer zesduizend Duitse spoor wegstations worden opgeheven. Reeds op 1 september is de eerste fase van dit omvangrijke reorgani satieplan (de kleinste stations) ver wezenlijkt. De tweede fase, die be gin deze maand is begonnen, omvat de middelgrote en wat grotere sta tions. Bijna 45 procent van de Duit se stations is thans al vrij toegan kelijk. In het voorjaar volgen de overige stations, met uitzondering van de 80 tot 100 van de allergroot ste. Overigens zijn er niet veel voorde len aan deze opheffing van de con trole verbonden. Het aantal perso neelsleden (450.000) kan slechts met 4.000 worden ingekrompen. Ook de financiële voordelen zullen niet groot zijn. De vrije in- en uitgang tot de Duitse sttations past tevenwei goed in het omvangrijke rationali- teitsstreven van de Duitse Bundes- bahn, die vorig jaar een zesmaal groter verlies leed dan de totale om zet van de Nederlandse Spoorwegen. In Nederland Ook de Nederlandse Spoorwegen bestu deren het opheffen van de stationscontro le. In ons land zijn er echter veel proble men aan verbonden, met name de korte afstanden, waarmee de Duitsers minder te maken hebben. Gebleken is, dat er in Duitsland veel misbruik wordt gemaakt van de grotere vrijheid. Het publiek riskeert daardoor een boete van twintig mark en een toe slag van drie mark op het toch nog te betalen spoorkaartje. Velen wagen even wel de gok, ondanks de verscherpte con trole ht de treinen. De controle is zo scherp, dat het zelfs niet meer mogelijk is rustig in de Duitse treinen te slapen. Op een norma le reis wordt namelijk meermalen ge controleerd door het versterkte trein personeel Bovendien nemen vele gehei me treincontroleurs steekproeven. De Duitse reisbiljetten zijn vier dagen 'dingen, tel. 01898-2915. land niet volledig mogelil- Eén ding staat evenwel bij de Duitse spoorwegen vast: het publiek zal gewend moeten raken aan de grotere vrijheid. Sinds 1930 heeft men daaraan gedokterd en diverse studies gewijd. Nu het eenmaal zover is, probeert de Bundes- bahn zijn klanten gewend te maken met de nieuwe methode. Dat er in de ove gangsperiode velen op voordelige wiji~ zullen reizen, accepteert men. Op 1 maart gaat men evenwel ook daarvoor een stokje steken, want dan wordt de geldigheidsduur van reisbiljetten op de trajecten beneden 93 kilometer yer* Beroep.■■swerk NED. HEEV. KERK Aangenomen naar Nijmegen (11de pred. pl. - bijz. werkz.): H. A. Denkers, dir. herv. vormingsc. De Oorsprong te St. Nicolaasga (Fr.). GEREF. KERKEN (vrUgem.) Aangenomen naar Gees (Dr.): A. R, Bosman te Niezijl-Kommerzijl, die be dankte voor Onnen; naar Coaldale <A1- berta-Can.): J. Mulder te Carmen (Ma nitoba) Can. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor IJsselmonde: G. Schip- Collectanten houden sterrit bij jubileum (Van een onzer verslaggevers) VLAARDÏNGEN Het college van collectanten van de Hervormde Gemeen te bestaat 1 januari 1966 honderd jaar. Dit jubileum zal worden gevierd door het houden van een sterrit, waarbij wordt gedacht leden van collectantencoj- leges van verschillende kerken in Neder land te vragen mee te doen. De tocht wordt gehouden op zaterdag 26 maart 1966. De baten van de rit zijn bestemd voor de restauratie van de Gro te Kerk in Vlaardingen. Belangstellende collectanten kunnen zich melden bij de heer J. Thurmer, Mozartlaan 26, Vlaar- nodig dat wij hoe langer meer de Schriften leren verste en doordringen in wat de Gee van Christus ons voorhoudt wijs te worden tot zaligheid. Het is in deze zin, dat wij rui\ te mogen verlangen met betn king tot de belijdenis van Kerk. Of met een dergelijke te geen gevaren opdoemen? Ik het niet ontkennen. Het beziti en gebruiken van vrijhei brengt altijd gevaren met mee. Alle vrijheid plaatst voor een daarmee evenredige antwoordelijkheid. God geeft oi mensen, op allerlei manieren dergelijke vrijheid. Zouden die in de kerk elkander niet groot vertrouwen gunneift wij het trouwens niet «Él dat de strakke gebondenheid de letter der belijdenis evenzei Oude met gevaren gepaard gaat. Dmaaltijd dreigt het gevaar van letterknech Herv. terij en van slechts uitwendige gs 1 hoorzaamheid, waar het hart nijerstmai bij is. Stadhr Aan echte belijders kan zont bezwaar de bedoelde vrijheid ejlokgelu ruimte worden gegund. Want zal hun steeds te doen zijn onze Heer, aan wie de belijdei ten diepste en ten eigenlijkste bindt. Ook zullen zij juist heel het hart willen luisteri naar de Schriften, die de leer waarheid ons brengen. Het zal bj vendien hun ernstige bede door de Geest van Christus te gen worden geleid in de zoaal heid. Juist deze gezindheid schef Rjjksrr ruimte, die er moet zijn en blilur: filn ven met betrekking tot de belijdfe twaal nisgeschriften van de Kerk. sbloem Den Wassei rerkgroi Antoni N.?d Kerstboodschap paus oproep tot vrede ROME De paus heeft gisteravorf in zijn Kerstboodschap gepleit voi herstel van de vrede in de wcrelfstadhl Niemand mag zich onttrekken aan rtads jg, delijke en oprechte onderhandelinga Leider voor het herstel van orde en vrienlu; kir schap, nu de vrede zo bedrei&rkast. wordt. Wij moeten kunnen vergeven"erf ee-e^stg nieuw begin maken, opdat de menselifario^e1 ke verhoudingen niet meer bepaal worden door macht en geweld en oei niet door economisch voordeel (Gehooi maatschappelijke ontwikkeling, maèim.: L door een beter begrip van gelijkheijrena m i solidariteit, zo zei de paus- jRapenl Hij betreurde het, dat oude, diepg(iif. wortelde nationalistische neigingen ss men met nieuwe ideologieën valRapenl omwenteling en bevoogding de kc|er, 3 1 hebben opgestoken. Ook veroordeelcleuwjaa hij de bewapeningswedloop. ^nodigd De paus toonde zich dankbaar, da Oude 1 hij zijn rëis naar de Verenigde Natiiarsrece had kunnen ondernemen, die hij eel historische en symbolische ontmoetirL met de wereld noemde. Hierdoor wi»dag een van de voornaamste doeleindelge gu, van het concilie tot uiting gebrachLseum de volken een boodschap van vrienifog en schap en vrede brengen. Lka. j Vorig jaar was de Kerstboodschakst-Azië van de paus hoofdzakelijk gewijd aajechts t sociale problemen. Berichten doen dj ronde, dat het Vaticaan grote diploma tieke activiteit aan de dag legt, om tdVrijdaj onderhandelingen in Vietnam te kan Kruitwoord-puzzel iZ^Ai 'frg te Jg geop Horizontaal: 1. deel van een kachel, Seek is boomschors. 9. deftig en fier, 11. verlener tot stuk v '">g e - de mast, 13. rund, 15. afstammwN ling, 17. gekheid, 18. boomloot, 19. edefo tot 1 man (Eng), 21. gissen, 22. dorp in Gel; derl., 24. tussenzetsel, 26. onbep. vooij naamw., 27. zeeëngte tussen Seeland ecamer Zweden, 28. stad in Duitsland, 30. keur 4,lba (j kern. 31. heelkundig instrumentje meL meisjes, 32. deuk (gewestelijk), 33, buurf; schap in N. Brab. onder Breda. Vertikaal: 2. soort van grote tarwe, 3 tegenstelling van kort, 4. verouden» woord voor kwaad, 5. zangstem, 6. jonh fensnaam, 7. meisjesnaam, 8. plaats if talië ten Z. van Padua, 10. lol, 12. strekt king, 14. sierlijk, 16. korter, 19. so 1 cafe, 20. kippenloop, 21. bestuurder, bakt men brood van, 23. halsdoekje, 2{f rivier in Frankrijk, 25. hemellichaam, 27lP term bij kaartspelen, 29. landtong, 30(Tijdei plaats in Gelderl. Oplossing vorige puzzel tr - lens - one, 6. oker - oor - ps, 7."klai - emoe, 8. oer Oise - si, 9. Fien Etten. Vertikaal: 1. kapstok - of, 2. Amoer klei, 3. spel - Lea - re. 4. te - - notie, 6. Eire Soest, - met, 8. Steen - pose, 9. Isère - sein.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2