Tïdës
III IPS!
„Mensen
weinig
richten" zich te
op het
Eeii woord voor vandaag
Geref. Bondsprediking
terug naar Calvijn
Haast U
garantie
Statistiek van de
baptistengemeenten
Australische anglicanen
willen naamsverandering
Liever bijbels dan vakers
preken over Maria
UYGKS
Wereldstatistiek van
christendom
Joden worden
christen om
te trouwen
Oecumenisch klimaat in miljoen matk voor
Polen weinig merkbaar
NIEl
DONDERDAG 23 DECEMBER 1%5«==
Als Maria Elisabeth antwoordt, begint ze opeens te zingen.
Sommige dingen kan men niet zeggen, alleen maar zingen.
Als het gaat om Gods genade, zijn we als een stotteraar.
Maar het wonderlijke is dat zo iemand vaak wel kan uit
zingen wat hij niet kan zeggen.
Ik zou geen krantenverslag kunnen maken van de woorden
van Maria. Maar wij kunnen en mogen ze wel mee zingen:
,Mijn geest heejt zich verblijd over God mijn Heiland, omdat
Hij heeft omgezien naar de lage staat Zijner dienstmaagd."
Zij spreekt niet verheven als de rooms-katholieke theologen
over de „Maagd Maria". Voor Gods aangezicht blijft zij de
dienstmaagd Maria",
Er is verwondering in haar lied. De grote God heeft omgezien
naar haar. Het is een echte evangelische verwondering. In
deze wereld zien we op naar de groten, en die weer naar de
nog groteren. Maar hoe hoger we klimmen op de maatschap
pelijke ladder hoe eenzamer we worden, en hoe ongenaakbaar
der. Dan zijn we omringd door secretarissen en secretaressen
die ons programma bepalen, die indringers buiten de deur
houden, die onze agenda voor ons invullen.
Maar de grote God laat Zich niet inkapselen, niet door pries
ters en niet door predikanten. Hij heeft aandacht voor de
kleinsten. Hij is de God van de armen, de verworpenen, de
geslagenen, de hongerigen. Hij zag om naar mij, zingt Maria,
en wij mogen haar lofzang nazingen, mits we klein genoeg
willen zijn en onze armoede willen erkennen.
We lezen vandaag: Mattheüs 1125.
Ds. Blok eens met dr. Graafland
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Het lijkt wel. of
veel dominees niet meer weten,
wat ze preken moeten. Men vraagt
zich zelfs af, of de preek nog be
staansrecht heeft. En terwijl de
predikanten in verlegenheid zijn
over de preek, vervelen de mensen
zich ónder de preek.
Aldus ds. L. Blok uit Ridderkerk,
die gisteren op de Kerstvergadering:
van de Citas studiosorum in fundamen-
to reformato sprak over „De prediking
In discussie".
Het bijbelse woord voor „prediking"
is niet „dialoog", maar „kerugma".
Dat betekent, dat de predikant in de
preek niet moet discussiëren, maar
een heraut is, die een boodschap moet
brengen: „Zo spreekt de Here". Want
in en door de prediking openbaart en
schenkt God Zijn heil.
Dr. Graafland
De studenten van de CSFR komen
voor een belangrijk deel uit de Gere
formeerde Bond en het was dus niet
verwonderlijk, dat ds. Blok vooral in
ging op de discussie, die daar mo
menteel voer de prediking aan
de gang is. De prediking in
Er zijn weer
SINAASAPPELEN
met de
volsap zoet
zonder pitten
Het allerbeste uit de topklasse
Kerstbrief uit
Bethlehem
De schrijver Thijs Booy bevindt zich
ln de velden van Efratha als hij zijn
belevenissen optekent. In dit dunne boek
je geeft hij zijn indrukken van het Heili
ge Land. ook wel het vijfde evangelie
genoemd. Het Heilige Land in onze tijd
ke verdeeldheid en de commercie.
Toch blijft ondanks al deze „sohoon-
hetdsfouten" de geboorte van Jezus in
Bethlehem ook voor de wereld van van
daag van eeuwige waarde. Kerstbrief uit
Bethlehem is een uitgave van W. ten
Have, Amsterdam 08 blz., l.f
Post voor „de
christen
in Sneek"
SNEEK Dezer dagen kwam
er in Sneek een brief, die gea
dresseerd taas aan „De Christen
te Sneek". Prompt bezorgde de
PTT het poststuk bij ds. J. van
Dam, de voorganger van de bap
tistengemeente. Reden: ds. Van
Dam is hoofdredacteur van De
Christen, het orgaan van de
Unie van Baptistengemeenten.
Helemaal gelukkig is hij er be
paald niet mee. In De Christen
schrijft hij: ,Jiu is het een goe
de zaak, wanneer men in de
stad zijner inwoning als christen
bekend staat, maar als dè chris
ten? Dat zou inderdaad eev lelij
ke aanmatiging zijn."
De beste, eerlijkste en mooiste
naam voor het blad zou volgens
ds. Van Dam „Baptistenweek
blad" zijn. Ook al omdat met de
huidige naam ,J)e Christen" te
veel nadruk wordt gelegd op de
méns al is dat dan ook de
christenmens.
In 18 jaar 50 procent groei
de Gereformeerde Bond oriëntert zich
sterk op de Nadere Reformatie van de
17e en 18e eeuw en men bezint zich
op de vraag, of deze stroming het
erfdeel der Hervorming zuiver heeft
doorgegeven, of dat er sprake is
een verkeerde accentsverschuiving.
Dr. C. Graafland uit Veenendaal, die
deze discussie met een geruchtmakend
boekje op gang bracht, meent het laat
ste. Volgens hem is er een geleidelijke
verstarring opgetreden. Op belangrij
ke punten zoals het geloof en de heils
zekerheid, stond Calvijn dichter bij de
Bijbel, dan de „oude schrijvers".
Ds. Blok was het hiermee eens.
Maar hij kon begrip opbrengen voor
bij voorbeeld ds. I. van Sliedregt te
Baarn, die in De Waarheidsvriend liet
uitkomen, dat hij niet heel
achttiende eeuwse piëtisme voor zijn
rekening wil nemen, maar nog veel
banger is voor een afglijden naar de
midden-orthodoxie.
In de tweede helft van de Nadere
Reformatie (te beginnen met Johan
nes Teelinck) kreeg het geloof een lij
delijke trek. Een dogmatisch stelsel
jover verbond en verkiezing schaafde
iGods Woord bij.
Het gevolg is, aldus ds. Blok, dat in
onze gemeenten begrippen als doop,
verbond en aanbod van genade vaak
niet functioneren. De verantwoorde
lijkheid van de mens komt door het
accent op Gods vrijmacht in het ge
drang.
Wij moeten het aandurven minder
in voorvaderverheerlijking te doen,
i betoogde ds. Blok. De waarheid van
Gods Woord en de nood der zielen
dwingt ons desnoods tegen de stroom
in të roeien.
(Van onze kerkredactie)
SCHEVENINGEN De baptis
tengemeenten in ons land hebben
sinds 1947 een winst geboekt van
vqftig procent, wat het ledental
betreft. Waren er toen 6.051, be
gin dit jaar waren er 9.135 leden.
Het aantal gemeenten steeg in die
periode van 38 tot 64. Deze getal
len worden door ds. H. Ploeger ge
publiceerd in het blad van de Unie
van baptistengemeenten „De Chris
ten".
Deze predikant gaat in op de vraag
die in baptistenkring nog al eens ge
steld wordt: „Waarom zijn er zo wei
nig bekeringen?" Hij komt met een
wedervraag: „Zijn er zo weinig beke
ringen?" Bekering is meer dan een
bevlieging, schrijft hij. Het werk var
God is gericht op gemeentebouw. Daar
om gaat hij het aantal leden na dat
per jaar door de doop belijdend lid
werd van de baptistengemeenten
Direct na de oorlog in 1946 werden
er 239 mensen gedoopt of vier procent
van het aantal leden. In 1952 werden i
280 mensen gedoopt. Dat was 4,2 pro-
cent. Daarentegen bedroeg het aantal
in 1950 slechts 206.
Groei
Hoewel er jaren van achteruitgang i
zijn te bespeuren zijn er ook weer
jaren van groei. In 1956 waren er 348
dopelingen, in 1961 348, en in 1964 312.
Zijn conclusie is dat het aantal dope
lingen zich vrij constant beweegt in
een op- of neergaande lijn. Er is de
laatste jaren geen achteruitgang die
verontrusting moet scheppen.
Maar er zijn ook getallen waar hij
niet zo blij mee is. Ds. Ploeger zegt
dat de „bekeerden als levende stenen
ingevoegd moeten worden in de ge
meente". Maar ook moeten zij mede
werkers en medebouwers worden.
Zaaiers
De baptistengemeenten geven het
evangelisatieblad „De Zaaier" uit. Tus
sen 1947 en 1964 is er geen noemens
waardige vermeerdering van het to
taal aantal Zaaiers dat door de ge
meenten werd afgenomen voor ver
spreiding. Er is zelfs iets van een
achteruitgang. Het kerstnummer niet
meegerekend werden er in 1947 in to- j
taal 20.073 afgenomen en in 19641
slechts 19.530.
vrouwen. Het aantal leden van de
..Zusterhulp-afdelingen" steeg in die
periode van 1.004 tot 1.791. Maar daar
staat tegenover dat het aantal kinde
ren op de zondagsscholen nauwelijks
is gestegen. Het jongens- en meisjes-
werk is wel flink uit de kluiten gewas
sen, maar wordt niet in alle gemeen
ten krachtig aangepakt. Het rijpere
jeugdwerk vertoont over de gehele li
nie een achteruitgang.
Rev
•erk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amsterdam (vac. dr. E. J.
Beker)J. A. Eekhof, stud. pred. te
Leiden.
Bedankt voor Huizen-N.H. (vac. G. H.
v. Kooten): J. v. d. Velden te Amers
foort; voor Noordeloos (toez.): J. C. Ter-
louw te Lage Vuursche (U.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-West (vac. dr.
E. de Vries): H. Sweepe te Scheveningen;
te Ede: J. Hengeveld te Gouda; te Hoo-
geveen (6e pred. pl.): W. Bos te Zaan
dam: te Oosterbierum: H. Feddes te
Raard.
Aangenomen de benoem, tot hulppred.
te Kockcngen (U.'i: dr. H. Kake?. a.s. em.
pred. te Rotterdam-Kralingen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Emmeloord: C. Harinck te
Utrecht.
Waarom niet
een gasaansteker
met een
wereldnaam?
SILVERMATCH
FIR8T CLA88
Prins Bomhard in Kersttoespraak:
UTRECHT „Het lijkt wel of veel mensen tegenwoordig
niets goeds meer kunnen verwachten, maar alleen narigheid.
Men richt zich niet op het licht maar op de duisternis. Men ver
wacht het kwade van het leven, van de toekomst, van de mede
mens. Het is net alsof men bijna uitsluitend zoekt naar wat de
medemens afbreekt, wat hem heiast, wat de mensen van elkaar
scheidt".
Deze woorden sprak gisteren getuigen van het Licht, dat verper-
prins Bernhard tijdens de Kerst
feestviering op paleis Het Loo, die
werd bijgewoond door de koninklij
ke familie en het bijna voltallige te bieden. Gemakzucht, defaitisme,
paleispersoneel. Behalve de Konin- zijn niet te verontschuldigen.
soonlijkt werd door Jezus Christus,
Gods Zoon, en zodoende de duistere
machten, in en om ons het hoofd
gin en de prinsessen Beatrix, Mar
griet en Christina, was ook de ver
loofde van de Kroonprinses, de
heer Claus von Amsberg, aanwe
zig.
„Het wordt bijna zo", aldus ver
volgde prins Bernhard, „dat de
mensen bij wijze van spreken iede
re steen die zij vinden, optillen in
de verwachting er een addertje
Voordat de Prins zijn toespraak
begon had koningin Juliana het
Kerstevangelie gelezen uit Lucas 2.
De bijeenkomst werd besloten met
een opvoering van het Kerstspel
„Vader Martijn" door enkele perso
neelsleden van Het Loo.
Daarna voorzagen koningin Julia-
„w w» na en de Prinsessen het personeel
onder te vinden en dat zij haast zoals gebruikelijk van chocolade-
teleurgesteld zijn als dit niet zo melk en krentebollen. Het eerste
blijkt te zijn. Men moet volgens kopje dat prinses Beatrix inschonk,
hem voor alles een open oog heb- was uiteraard voor haar verloofde,
ben, maar niet speciaal voor de die als dank voor dit gebaar steeds
kwade dingen die men om zich weer volle kannen chocolademelk
heen bij anderen ziet of denkt te voor haar aandroeg,
zien.
Menselijker
Het lijkt wel alsof er steeds
minder mensen van goede wille
zijn, alsof velen de weg van de
minste weerstand kiezen en niet
meer de kracht opbrengen om de
afbrekende, de negativistische
machten te weerstaan". De Prins
noemde het de plicht van alle
mensen die van goede wille zijn
om hun uiterste best te doen te
trachten door beter, intenser,
menselijker contact een steun en
een troost, een echt medemens te
zijn voor ieder die zij op hun
weg ontmoeten.
Het moet, zo zei hij, een levensbe
hoefte rijn voor alle mensen van
goede wille om door hun daden te
De Koningin schenkt prins Bern
hard een kop chocolademelk in tij
dens de viering van het Kerstfeest
van de koninklijke familie met Ie-
den van het paleispersoneel op Het
Loo.
Spoor van kolonialisme
SYDNEY De anglicanen in Australië willen een laatste spoor van
kolonialisme verwijderd zien. De naam van hun kerk is velen een doorn in
het oog. De kerk der anglicanen in Australië heet nog steeds evenals in
Engeland Church of England.
Veel Australiërs zien hierin een uiting van kerkelijk kolonialisme. Anderen
menen, dat de naam doet zien, dat de kerk zich meer met het verleden bezig
houdt, dan met de toekomst. Inderdaad willen sommigen de naam beslist
handhaven als herinnering aan de eerste blanken, die zich in Australië
vestigden.
De provinciale synode van New-South-Wales heeft nu als eerste voor
gesteld om de naam te veranderen in Anglicaanse kerk van Australië. De
algemene synode van heel Australië kan dit voorstel echter pas overnemen,
als de 25 diocesen van de kerk er afzonderlijk mee ingestemd hebben.
In Geref. Kerken
vrouwen als
deputaat
UTRECHT De generale synode
van de Gereformeerde Kerken heeft
een viertal vrouwen benoemd op be-
langrijke plaatsen in het kerkelijk
werk, namelijk als evangelisatie- en
als zendingsdeputaat.
Mevr. A. H. de Boer-Everhard uit
Den Haag en mej. drs. J. Gierveld uit
Amsterdam werden benoemd tot evan-
gelisatiedeputaat. Mevr. De Boer heeft
in Wormerveer en in Haarlem samen
tien jaar evangelisatie-arbeid verricht.
Mej. Gierveld is sociologe, verbonden
aan de Vrije Universiteit. Naar aan
leiding van haar onderzoek verscheen
het rapport: Beleving van de gemeen
schap der heiligen in de Gereformeer
de Kerken.
Tot generale zendingsdeputaten wer
den benoemd: mevr. C. Korvinus-de
Wit uit Nijmegen en mevr. W. A: J.
Blom-Aten uit Emmen. Mevr. Kor-
vinus is de echtgenote van ds. Kor-
vinus, die jarenlang zendingspredi
kant was op midden-Java en Sumatra.
Mevr. Blom leidt het vrouwen-zen
dingsthuisfront in Drente. Haar echt
genoot was zendingspredikant op
Soemba waar hij bij een auto-ongeluk
om het leven kwam.
Themanummer Woord en Dienst
Triar
•lp
(Tijd
n, b<
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Natuurlijk over
drijven de rooms-katholieken met
hun Mariavrering, maar hebben
wij protestanten niet te weinig
aandacht voor Maria? Vaak
wordt die vraag wel zo gesteld.
Maar wat zou er dan konkreet
moeten gebeuren? Moeten wij
wat meer over Maria preken?
Maar het is toch belangrijker,
dat er bijbels over Maria gepreekt
wordt, dan dat het wat vaker ge
beurt!
Dat schrijft dr. C. A. de Ridder,
wetenschappelijk assistent van prof.
dr. G. C. van Niftrik in het Kerst
nummer van Woord en Dienst het
veertiendaags orgaan voor het her
vormde kerktwerk. Dit nummer is
een speciaal themanummer over Ma-
Wel
grote activiteit onder de
HOORT ERBIJ
Onze kerkredactie heeft voor ons kerstnummer een wereldstatistiek
van het christendom opgesteld. De percentages protestanten en rooms-
katholieken in de landen van de wereld berusten op de jongste ge
gevens.
Voor de velen die deze wereldkaart (met gegevens die nergens nog
ao overzichtelijk zijn te vinden) willen bewaren en gebruiken zullen
wij afdrukken op kunstdrukpapier laten maken. Tot uiterlijk 8 janu
ari kunt u uw exemplaar bestellen door de kosten (2,gulden) over
te maken op onze postrekening (zie zwarte balk onder de kop op de
voorpagina iOp het „bij-strookje" graag „Voor wereldstatistiek" ver
melden.
De afdrukken worden zo spoedig mogelijk (waarschijnlijk in de eer
ste helft van februari) per post verzonden.
Volgens het Israëlische parlements
lid rabbijn Sjlomo Lorenc zouden de
laatste tijd Joodse jongeren die geen
huwelijksvoltrekking bij rabbijnen
kunnen krijgen in Israël tot het chris
tendom overgaan om op die wijze hun
huwelijk door een christelijk geestelij
ke ingezegend te krijgen.
In Israël geldt het kerkelijk huwe-
l(jk tevens als het burgerlijke. Het
laatste alleen is niet mogelijk. Vele
Joodse jongeren hebben echter bezwa- i
ren om ten overstaan van een rabbijn!
te trouwen indien zij hen niet erken-
nen. Ook zijn er in Israël talrijken
aan wie geen huwelijk voltrokken kan
I worden omdat een van de partners
niet voldoet aan eisen in de Joodse
wet gesteld. Tot heden werden veel
i van dergelijke huwelijken op Cyprus
I gesloten, waarna zij door de Israëli
sche regering werden erkend.
Volgens rabbijn Lorenc is thans een
i eenvoudiger weg gevonden: Overgang
tot het christendom. De minister van
I godsdienstzaken heeft een onderzoek
toegezegd.
JERUZALEM Hier gaat de meest
I volledige wetenschappelijke uitgave
I van het Oude Testament verschijnen.
Deze zal alle bekende tekstgetuigen
van het Oude Testament bevatten, zo-
I als de Dode Zeerollen, de codex Lenin-
i gradensis uit de tiende eeuw (waarop
I de uitgaven van het Hebreeuwse Oude
Testament tot nu toe gebaseerd wa-
I ren), de Septuaginta en de andere
I Griekse vertalingen, en de belangrijk-
Van onze kerkredactie
MÜLHEIM Van
een „oecumenisch kli
maat" tussen rooms-
katholieken en protes
tanten in Polen is nog
maar weinig te mer
ken. Hier en daar zijn
er wat rooms-katho
lieke buitenbeentjes,
die de oeumene in
praktijk brengen. Het
Poolse episkopaat ne
geert echter de pro
testantse minderheids
kerken.
Dit zei de Berlijnse
ste vertalingen in hè.'LÏÏjn" A°i-ameeï. ["««"«'Mr Hara.d Km,-
Syrisch en Arabisch.
Men verwacht niet, dat deze „Jeruza-
lem-bijbel" compleet zal zijn voor het
i jaar 2000. Het eerste deel, dat vier
I hoofdstukken van Jesaja bevat, is in
een voorlopige uitgave verschenen,
R.k. sterk zendingsbewustzijn Duitse Kerk geeft
bijbelvertalingen
ka onlangs op een con
ferentie in de evangeli
sche academie in Mül-
heim aan de Ruhr, die
gewijd was aan de situa
tie van de verstrooide
protestanten in Oost-
Europa.
Prof. Kruska wees op
het sterke zendingsbe
wustzijn van de Rooms-
Katholieke Kerk in Po
len, waartoe ongeveer 28
van de 31,5 miljoen Polen
behoren. Het protestant
se bevolkingsaandeel is
maar 0,4 procent.
De lutherse kerk is met
ongeveer honderdduizend
leden de grootste protes
tantse kerk van Polen
protestanten in Polen.
Hun aantal bedraagt vol
gens prof. Kruska 35.000.
Voorts vindt men in Po
len 7.500 „evangelie
christenen". 6.000 metho
disten, 5.000 gereformeer
den en 2.500 baptisten.
Al deze protestantse
kerken werken samen in
de Poolse Raad van Ker
ken, die verder nog als
leden telt de Orthodoxe
Kerk in Polen (400.000)
en twee kerken, die zich
van de Rooms-Katholieke
Kerk hebben afgeschei
den cn met de oud-katho
lieken te vergelijken
zijn: de Poolse Katholie-
Nationale Kerk
Hiertoe behoren ook de(80.000) en de Mariaviten
meeste Duitssprekende kerk (25.000).
(Van onze kerkredactie)
BERLIJN De Duitse kerk heeft
besloten om per jaar een miljoen
mark uit te trekken voor bijbelverta
lingen. Dit meldt het Berliner Sonn-
tagsblatt. Op deze wijze gaat de Duit
se kerk haar steen bijdragen om de
financiële lasten te verlichten van het
Brits en Buitenlands Bijbelgenoot
schap en het Amerikaans Bijbelgenoot
schap die een groot aantal vertalingen
stapel hebben staan.
Ook Nederland wordt indirect op de
ze wijze geholpen, omdat ons bijbelge
nootschap, dat deel uit maakt van de
grote drie (Engeland, Amerika en Ne
derland) op bijbelgenootschapgebied,
vooral projecten steunt in Kameroen
en Indonesië.
De Duitsers zullen namelijk gaan
bijdragen aan vertalingsprojecten in
Kameroen, Tanzania, Togo, Dahomey,
Indonesië. Hongkong, Egypte, Libië.
Jordanië, Syrië en Irak.
Moeten wij zo schrijft dr. De Rif
;r, bepaalde Mariafeesten
ren? Het valt toch moeilijk in te ziej
wat wij aan zouden moeten met
feest van 8 december (Maria's
vlekte ontvangenis) of dat van
gustus (Maria's ten hemel opri
ming). Moeten wij het Weesgegr<^
meebidden? Een protestant,
mee begint, omdat het tenslotte ook I
de Bijbel staat, zal toch wel moet^ *c
stoppen bij de toevoeging „bid Al
ons zondaars".
'In de confrontatie met Rome zal hldece
protestantisme zich zeker niet kunnÉPassi
onttrekken aan een grondig zelfondefctoon
zoek. Maar, zo schrijft dr. De Ridde Wi
„de vraag of wij misschien niet wfldhc
„katholieker" over de moeder des Hl en i
ren zouden moeten denken, dient daaf™er
bij voor het laatst bewaard te blijver» kl
Pas wanneer wij weten waar wij aaj™£
toe zijn met de kerk, de sacramerf
ten, de traditie en het ambt zouda
wij daar eens aan kunnen begi»
Onbevangener
„Wat inmiddels wel zou kunnen gi
beuren, is iets anders. Wij zouden oi
alvast kunnen afwennen steeds mal
bij wat wij zeggen over Maria
rooms-katholieke Mariaverering in g»
dachten te hebben. De reformator*
hebben bij al hun kritiek daarop tod
royaler en onbevangener over Man
gesproken, dan wij gewend rijn I
doen.
Een voorbeeld van dit laatste get
prof. dr. W. F. Dankbaar, als hij in d
themanummer van Woord en Dien)
laat zien, hoe Luther over Maria
dacht heeft.
Verder werkten aan dit nummj
mee prof. dr. J. N. Sevenster (Maij
in het Nieuwe Testament), ds. W.
nai'd (Maria in de beeldende kunslj
dr. J. F. Lescrauwaet (zelf roor
tholiek over wijzigingen ir
rooms-katholieke vroomheid
aanzien van Maria), prof. dr. P. Hel
drix (de symbolische Mariafiguur f
de orthodoxie) en prof, dr. A.
Bronkhorst (het concilie over Mai
a).
Prognose
Prof. Bronkhorst geeft de volgent
prognose over de mariale ontwikmrw
ling na het concilie: „De door de paf
gesteunde minderheid zal ongetwijf!
doorwerken in de oude richtiq
Ajiderzijds heeft het concilie at
bijbelse vernieuwingsbeweging
Mariaverering haast noodzakelijk!
wijs tot steeds verantwoorder propi
ties zal moeten terugkeren. Het
van de gehele ontwikkeling van
Rooms-Katholieke Kerk na dit con!
lie afhangen, welke tendens uiteincf
lijk de sterkste zal blijken te zijn."
-M- Drs. S. H. Wouters, socioloog is 1
noemd tot directeur van de Stichtil
voor Gereformeerd Maatschappehl
Werk in Noord-Holland. Bij de stichtil
zijn vrijwel alle gereformeerde kerk»
van Noord-Holland aangesloten.
PLAATS EEN KOERIER, 'T IS DÈ MANIER