Luisterdichtheid op derde net is toch bevredigend Het geheime dorp BRINK MODENIEUWS Brick Bradford Dick van Dyke stopt zijn familie-show lit de Haagse hof geplukt. Senmoet 965 DINSDAG 14 DECEMBER 1963 l&ietic/' ITHERGOIAWETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN. HET IS NOG NIET TE IAAT. GEEF EEN PLATENBON OF GEEF EEN PLAAT! Zeldzame blijde gebeurtenis WINTERSWIJK Dat een koe een drieling krijgt is een hoge uitzondering. Dat de dieren in leven blijven is een nog zeldzamer verschijnsel. Dit alles is even wel geschied bij de landbouwer H. A. Kersten in de buurtschap Meddo. Mama Koe, het vaarsje en de stiertjes maken het buitengewoon. De drieling is thans op normaal gewicht gekomen. Echt bont. Toscaans lam. In zwart, bruin, wit cn grijs 39,75 Amsterdam Den Haag Rotterdam Kalvcrstr. 23 Spuistr. 42 K. Hoogstr. 7 SOok telefonisch te bestellen 020-234677, Amsterdam. Beslelnr. B 29 Hilversum I en II laten geen veer m. AVRO 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25 Lichte orkestmuziek uvg. 18.55 Voor de kindefen. 19.00 ief uit Parijs. 19.05 Indonesisch 19.35 Het Orff Schulwerk op in gezin, muzikale lezing. 20.00 .05 Volksliedjes. 20.30 4 Sans, radio- 23.55—24.00 Nie 19.10 Actualitei HILVERSUM De echte radio luisteraars hebben blijkbaar ge noeg aan de programma's op Hil versum I en II: zij blijven deze trouw en verwisselen ze niet voor de lichte muziekjes op het derde. Veronica: iets minder gehoor 1965. 20.05 Radiophilharmonisi st en solist. 21.10 De dood kwam zond klankbeeld over Congo (II'. 21.55 Miu ïogelijkheden - laak a 30 Nie mofoonmuziek. Televisie morgen Nederland I. NTS: 's-middags: Rechtstreek se reportage van de landing van de Gemin: 6 via Early Bird. 14.30—15 30 Directe reporta ge van de officiële opening van de Ooster- scheldebrug. VARA: 17.00—17.35 Voor J- Leonard Bernstein in nieuwe reeks (Van onze radio- en tv-redactie) NEW YORK De Amerikaanse mu sicus (componist, pianist en dirigent) Leonard Bernstein, die zoveel wereld succes heeft gehad met zijn televisiese rie „Muziek voor jonge mensen" is begonnen met een nieuwe reeks, waar in hij het beproefde principe blijft hul- Nu edhter behandelt hij de basisele menten van de symfonie. De eerste aflevering is dezer dagen in Amerika op het scherm geweest bij grote kijk dichtheid. Zoals u weet, heeft de VPRO voor Nederland de eerste serie uitgebracht. Hiervan zijn nog niet alle delen op onze buis geweest. Hopelijk zullen wij ook de tweede te zien en te horen krijgen, want Bernstein's programma's dragen in hoge mate en op pakkende wijze bij tot de algemene muzikale belangstelling en ontwikkeling. HET IS NOG NIET TE LAAT. GEEF EEN PLATENBON OF GEEF EEN PLAAT Kerkelijk leven in Oost-Europa (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM In Kenmerk, televisie rubriek van de gezamenlijke kerkelij ke zendorganisaties, zal op de avond van maandag 3 januari a.s. een half uur lang aandacht worden besteed aan het godsdienstig en kerkelijk leven in verschillende landen achter het IJze ren Gordijn. Dit gebeurt door middel van de ver toning van een Duitse televisiereporta ge, getiteld „Gott im Osten". Voor de ze documentaire werden o.a. in Polen, Hongarije en Bulgarije opnamen ge maakt en gesprekken gevoerd. (Advertentie) HET IS NOG NIET TE LAAT. GEEF EEN PLATENBON OF GEEF EEN PLAAT! Alles tezamen genomen behoeven de omroepen dus niet ontevreden te zijn over hun zo moeizaam werk (gebrek aan financiën en personeel) voor het nog altijd provisorisch geëxploiteerde derde net. Wel wordt het dringend tijd, dat er een middengolf vrij wordt _t_ Men kan uit dit onderzoek niet gemaakt zodat werkelijk heel Neder-1 net" Alzo laten de beide zenders I opmaken, hoe „het Nederlandse volk" land in staat zal zijn het te ontvan- geen'veer ten bate van Hilversum III, waarvoor de belangstelling niettemin „bevredigend" is. Een lichte tik heeft wel Veronica moeten incasseren: haar luister dichtheid is enigszins geslonken door belangstelling voor het nieu we programma. Dit valt al duidelijk op te maken uit een onderzoek naar de luister dichtheid op het derde radionet, dat het Hilversumse bureau Into- mart voor de omroepen instelt en dat nog niet rond is. Er zitten enkele opmerkelijke kan ten aan deze voorlopige uitslagen van de rondvraag. Het officiële rapport valt pas in januari a.s. te verwachten, maar de algemene tendens tekent zich al duidelijk af, zoals wij op onze infor maties vernamen. Uiteraard kon men dus nog geen cijfers geven, dat zou al te voorbarig zijn. Prins Bernhartl bij generaal Lenmitzer PARIJS Prins Bernhard heeft gis teren hier een uur gesproken met NA- VO-opperbevelhebber Lemmitzer over de militaire toestand van het ogenblik en de afweerkracht van de NAVO. Daarna liet de Prins Nederlandse of fi neren bij SHAPE aan zich voorstellen. Aardgasvondst te Norg NORG De NAM heeft hier een aardgasvoerende formatie aangeboord. Deze vondst wordt thans aan produk- tieproeven onderworpen. HET IS NOG NIET TE LAAT. GEEF EEN PLATENBON OF GEEF EEN PLAAT I NRU en BRT praten over "l hoorspel (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Vrijdag en zater dag a.s. (17 en 18 december) zullen dramaturgen en regisseurs van BRT en NRU een werkvergadering houden in Hilversum, zulks in het kader van de artistieke uitwisseling tussen beide landen. De vijf Belgische gasten worden ge completeerd door de heer Marcel Coo- le, directeur Gesproken woord en van Nederlandse zijde zijn present enkele door de omroepverenigingen aangewe zen hoorspelregisseurs en leden van de NRU-hoorspelcommissie. Als werkobject is gekozen een hoor spel van de Nederlandse schrijfster Ju liette Nieweg, getiteld „De glimlach van juffrouw Segerius". Juliette Nie weg zal de vergadering ook bijwo- (Van radio- en tv-redactie) „Het was erg fijn, die serie met Ma ry Tyler Moore", zegt Dick van Dyke, „maar er moet een eind aan komen. Ik heb er geen tijd meer voor, ik moet groot filmwerk gaan doen. Mary trou wens ook. En dan... je kunt beter stop pen voordat de mensen er genoeg van krijgen!" Niet onverstandig bekeken van Dick van Dyke, de hartenbreker van het witte doek en het glazen scherm. De serie, die wij hier al lange tijd door de AVRO krijgen te zien, heeft hem ge weldige successen bezorgd en zijn part ner Mary niet minder. Maar ja, hoe gaat het... 't mag alle maal niet al te lang duren. Dick noch Mary kunnen zich permitteren, dat het televisiepubliek op hen uitgekeken raakt. Dat zou hun populariteit plotse ling kunnen doen duikelen, en hoe moet het dan gaan met de films, waar voor zij al onder contract staan? Daarom: „het was erg leuk, maar nu houden we er mee op". Voor ons bete kent dat niet, dat de reeks al is afgelo pen: wij hebben nog lang niet alle afleveringen van dit aardige familie feuilleton op 't scherm gehad en als de AVRO dus wil, kan zij er nog mee doorgaan. De Amerikanen echter zullen wel dra hun beminde Dick meer dan tot nu toe in de film terugzien. Bij Walt Disney staat hij voor zeven jaar onder contract: hij moet in die tijd vijf grote speelfilms maken, w.o. „Robinson Cru- soë" en „Us Navy", een rolprent die op het ogenblik wordt opgenomen. Daarmee is Dick er echter nog niet, met de filmmaatschappij Columbia heeft hij eveneens een vaste afspraak voor vijf hoofdfilms en een derde con tract verbindt hem een film te maken voor een vrije producent. Hij kan dus voorlopig wèl voort! Intussen is het dus voor Mary en Ritchie ook afgelopen. Mary treurt er niet om: haar talenten van spel, zang en dans bezorgen haar uitnodigingen genoeg, zij heeft maar voor het kiezen. Vooral, nu zij samen met Dick zo'n furore heeft gemaakt in het familie feuilleton, dat meer prijzen dan welk ander ook heeft gekregen en over de hele wereld geëxporteerd is. Wat Ritchie betreft: kleine jongens worden groot en hij was eigenlijk al uit zijn rol van klein naïef jongetje gegroeid. Daarom ook vaarwel aan Rit chie. De twee schrijvers die met hun dwa- Advertentie) HET IS NOG NIET TE LAAT. GEEF EEN PLATENBON OF GEEF EEN PLAAT I ze invallen niet weinig hebben bijge dragen aan het enorme succes van de Dick van Dyke-show, Jerry Belson en Cary Marshal, vonden Dick's besluit niet zo „fijn". Maar het network NBC (dat de show uitbracht) onderkent hun bekwaamheden heel goed heeft de twee direct opdracht gegeven voor het schrijven van een nieuw fami liefeuilleton (de Amerikanen zijn daar nu eenmaal gek op, hoe zoet en braaf ze ook mogen zijn!) dat de titel „Woody" zal dragen. Wie daarin gaan spelen is nog niet bekend. Daarvoor zijn de luistermogelijkheden nog te gering: men kan die slechts opvangen via FM en de draadomroep dat zet in feite te weinig zoden aan de dijk. Het rapport zal dus twee dingen aantonen: hoeveel radiobezitters bij de huidige mogelijkheden Hilversum III kunnen ontvangen, én in welke mate diegenen dan wel luisteren naar dat 3e programma. Pas wanneer het ook te horen zal zijn op een middengolf (iets waarop de hele omroep zit te wachten!), kan men in efn hernieuwd onderzoek de algemene reactie op het 3e programma peilen. Wat Intomart nu kan aantonen is dus de mate van belangstelling bij de genen die over een FM-ontvanger of draadomroep beschikken. Geble ken is al, dat er veel meer FM-ontvan- gers dan aansluitingen op de draadom roep zijn. „Niets missen" Waarom er dan toch vrij weinig door de vaste groep radioluisteraars rordt overgeschakeld naar Hilversum j III vindt zijn oorzaak in het feit dat j men toch wel graag vasthoudt.aan del bekende rubrieken en speciale uitzen dingen: men kan daarvan niets mis- Denken sommigen, dat er naar opge wekte rubrieken wordt geluisterd van wege de vrolijke muziek welke daar aan te pas komt, nu blijkt toch wel dat presentatie, vorm en inhoud van die programma's sterk trekt. Vrouwen-, zieken- en bejaardenpro- gramma's, herhalingen van avonduit zendingen, schoolradiolessen, voor al ook bekende stemmen die de programma's presenteren, het blijven allemaal pluspunten voor de „oude" Te zeggen, dat Hilversum III „dus" alleen gefrequenteerd wordt door tie ners, is echter niet juist. Wel zijn er een groot aantal jongens en meisjes die er naar luisteren, maar dan zouden er tijdens de schooluren dumpings zijn waar te nemen en dat is nu juist niet het geval. Onder huisvrouwen en thuiszitten- :n is ër een aanwijsbaar percentage, dat Veronica afwisselt met Hilversum III, de zeezender er ook wel voor in de steek laat. Daarom heeft Veronica een tik te accepteren. Men speelt hier en daar ook met de gedachte aan de mogelijkheid, dat Hil versum III een aantal luiste raars (sters) trekt, dat vóór 11 oktober j.l. zo'n beetje de radio had vergeten en nu door dit plaatjesprogramma wordt aangetrokken. Ergens vandaan Aangezien de tendens van het onder zoek aantoont dat de luisterdichtheid op Hilversum III „bevredigend en con stant" is, moeten de luisteraars(sters) toch ergens vandaan komen. De resultaten van de rondvraag la ten zien, dat er wel degelijk belang stelling bestaat voor het karakter van het derde programma: het gaat nim mer voor niets de lucht in. Niettemin maakt het geen opvallende pieken zo als bijv. Veronica wél doet: daar is o.m. het zaterdagse uur tussen 2 en 3 een van de toptijden (men zendt dan het programma „De Nederlandse top-40" uit). lende aard werken op het ogenblik niet bemoedigend en daarom mogen wij wel eens een goed woordje zeggen over de ijver en opgewektheid, waar mee de Hilversumse „grote vier" deze uitzendingen gaande houden en dat zo goed als nu mogelijk is. De bevredigende en constante luis terdichtheid moge daarvoor een hun gegunde beloning zijn. Nederland I. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor irgestoorden. 19.32 Engelse les. 20.00 .45 Reportage van een I in Nieuwspoort. 22.35 ïxpenmentele h; :iek. 22.10 Vana' Journaal. land II. NTS: 20.00 Nieuws in kort. AVRO: 20.01 Luipaard op schoot, d< TV-film. 20.25 De schone h TV-film. 20.50 Sportpanorama. NTS: 2 na en evtl. wegenimforn Nieuws. Lichte grammofo tafies. «.00 Pra kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de 11.40 Omroepkamerkoor __(opn). 12.00 land. 12.27 Mededelingen land- jrkest. 13.00 Nieu kalender. 13.25 Licht igsoliste. 13.45 Ge- ronings Studenter 'oor de jeugd (Orr 17.00 Voor de zieken. VAR A's arkest en solisten. 7.00 Nieuws. kamermuziek (gr). 7.45 Radiokrant. (Om 7.30 Niew Nieuws. 8.10 Gewijde muziek (opn). 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammofooiimuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Pianorecital (gr). 10.30 Morgendienst. 11.00 Viool en piano (gr.). 11.30 Lichte gram- mofooiïmuziek. 12.27 Mededelingen t. b. v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Adventsstonde. 13.00 Reportages en lichte mu-- ziek (gr). 13.40 Licht orkest en zangsoliste. Jarenlang ben ik op zoek geweest kristal naar een ijspegel. Hoeveel hoogopge- gen had taste toonbanken met glinsterballen, klokken, slingers en sparappels ik na gespeurd heb, weet ik al niet meer. geweest. Die licht gev uitgestraald. Tot ook dat voorbij ging. Een hart gedrukt: papiermacheeklokjes en pluche figuurtjes van miniatuur hond- schaapjes. Dan nog [■■tafll reld zonder ijspegels moest aanvaard losse spullen, kennelijk reeds ge- Vroeger durfde ik nog te vragen: „Heeft u ook ijspegels?" Soms kwamen ze dan aandragen nu alleen wit met spiraaltjes glimdraad, of witte draagt geen wattigheid. Als ik dan nr en uitduidde: Een ijspegel van gias... (heel vroeger zei ik „van kristal' worden. Je leert het weL Er hoeft voor de boom ook niet bij gekocht te worden, die moet i zilver zijn en ver- 0. bonte vogeltji schudde met stijve zwaaistaarten ei "1-~ met puntmutsen. Hun lijfji splinterd en ze worden niet betreurd. Dc ijspegel hing thuis in de kerst boom. Mijn eerste herinnering zijn niet de flakkerende kaarsjes, of het zilveren besneeuwde huisje, noch de goudflonkerende ster, maar is de ijspegel, waar lichtflitsjes in dansten en als je door je oogharen keek, de sparretakjes in grillige figuren, waar je van alles in kon zien, veranderden. Toen ik groter was werd de ijspegel i te schaffen. Waarom ik dan toch in het wat sombere winkeltje, dat me bij het nfrfiRpn Het blocnote werd omslachtig inge pakt en ik wilde al betalen toen het mes meer mannetje zei: „Niks voor de kerst kabouters bo?m °odig? Het is spotgoedkoop, ik ruim op." Waarom had ik de moed niet ijlings te vertrekken? Weer keek ik naar de doos los spul en toen opeens.... de ijspegel.... Een gedraaide glazen ijspegel, uitlo pend in een druppel als zou die er zo voorbijgaan opeens herinnerde aan mij toevertrouwd. Voorzichtig uit het grote blocnote, dat gekocht moest —oiste plaats- worden, naar de uitstalling van kerst- later als de versierselen getrokken werd? ,,,oor Misschien als afleidingsmanoeuvre, Spuïfen' want het winkeltje verschrikte rno het vloei wikkelen, het mooiste plaats je in de boom zoeken, en later i naalden al afritselden, de pegel opbergen. Eerst in vloei, dan clële opening van de brug over de i schelde. 15.15 Hongaars filharmonisch 15.50 Bijbelvertelling voor de^ jeugd; jrkest 10 00 Voor de jeugd. 17.00 Licht strijkorkest (gr). 1720 Eurojazz (gr.). 17.50 Overheids voorlichting: Werk en welzijn. 18.00 Kamer muziek (gr). 13.05 Gemengde zangvereni ging: geestelijke liederen. 18.30 Het Spek- trum. 18.50 Koorzang (gr.). Hilversum III. (F.M.-kanalen). NRU/KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Aktualiteiten. 10.05 Licht platenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Aktua liteiten. 11.05 Licht platenprogramma en praatje. 12.00 12.05, Lichte 13.02 Aktualiteiten. 13.05 Licht pla- ramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Aktualitei- Gevarieerd platenprogramma. 2 Lichte gram- Nieuws. 17.02—18.00 Lich afgedankt etui. Dan veilig in de grote ;Ptwat doos en in de kast. Tot het volgend die ijspegel? Hij nam het pijpje in zijn hand, door het glas zag ik hoe geel en gerimpeld die was. „Hij is oud", zei hij, „ik ruim op. Ik hou d'r mee op. Dit is niet uit de winkel, maar van boven." Hij gebaarde onbestemd naar een donkere trap, die in de winkel uitmondde. „Die heeft altijd in de boom gehan gen, maar wat mot je met een boom als je alleen bent? Alleen maar ellen de. Geen boom voor mij meer. Heb de spullen nou maar hier gelegd, je kan nooit weten hè? En het is meege nomen." Tot Een oude gebogen man met heel T opeens geen volgend jaar moede ogen stond achter de toon- uael^neeKelcreKetfEn tien leliikê Een inboedel die opgebro- bank. Achter hem een wand met W Slt rïde piakkatèn ta^het hart. Toen ik thuis kwam lagen er twee brokjes dof glas in het papier- Een inboedel die opgebro ken werd. Vreemde handen die ruim den. Later navragen: de doos met bord.^Op zij kerstspullen? Niemand wist het, weggegaan. schriften en dozen halma en ganze- standaard met tijd schriften met een brede band er om. zoveel Boven de band keken schalkse juf frouwen en onder de band staken Toen is mijn zwerftocht naar de ge blote^of met gr°Ye nett®" beklede Pen' tje. Je kunt herinneringen niet terugko- ijspegel begonnen. Ieder jaar omhullingsmethode, die het vleugje hoop. Ieder jaar bij het veel slechts deed vermoeden. opsieren van de boom Op de toonbank wat rollen kerstpa- werd, die louter sterren met een rood plakkaatje in 1 VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 KRO 7.05 uur journaal voor gehoorgestoorden. 7.32. uur Engelse les voor gevorderden. 8.20 uur Jan Blaaser in Jan en Alleman. 8.45 uur reportage van een experimentele hartoperatie op een hond. 9.45 uur jazzprogramma van BBC 2. 10.10 uur nieuws uit Nieuwspoort, Ned. 2 AVRO en NTS 8.01 uur dolfijnen en dierentransporten in Leipaard op schoot. 8.25 uur zoveelste avontuur van Samantha, de schone heks. Moeder Endora bemoeit zich weer te onpas met de dingen. 8.50 uur sportrubriek. 9.25 uur gedramatiseerde documentaire „Het onvruchtbare huwelijk'' 10.15 uur tiende uitzending in de reeks „Bijbel voor alleman". VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 AVRO 7.05 uur Gamelan. 8.05 uur volksliedjesprogramma gepresenteerd door Coby Schreyer. 8.30 uur weer toestanden op het 14-daagse bridgeavondje. 9.45 uur muziek door het Cosmopolitain-orkest. 11.00 uur jazz- en swingmuziek in de Ritmeclub. Hilversum 11 KRO 7.30 uur nog een opnamen van het muziekfeest voor harmonie- en fanfarekorpsen. 8.05 uur concert te geven door het Radio Filharmonisch orkest en de klarinettist Jos d'Hondt (werken van Mozart, Reger e.a.) 9.10 uur vervolg van het klankbeeld „De dood kwam zonder trom". 10.45 uur muziek bij de schemerlamp met late gasten. 66 „Dat hebben we weer gehad," zei ze met een zekere voldoening en opluchting. „Ik doe het lie ver niet als het niet direct noodzakelijk is, maar soms moet je wel." Er vloog een huivering langs Heintjes rugge- graat. „Ik ook niet," antwoordde hij kort. Na een poosje zei ze: „Zou je niet een beetje opschieten? Het is geen lolletje opgevouwen in een wasmand te zitten." Toen zette hij de sokken er weer in, zodat de haren van het meisje als blonde vlammen achter uit stonden en haar wangen en ogen rood werden van de wind. Achter aan de auto danste de klep op en neer aan de ijzeren kettingen. „Hei, hei!" brulde Rik en hij bonsde tegen de voorwand, „ben je razend geworden? De schone was schudt door elkaar!" Dat ontnuchterde Heintje. Hij dacht een beetje beschaamd, dat hij nog veel moest leren om een illegaal werker van groot formaat te worden. Op het achtererf van het vroegere hoofdkwar tier stonden oom Chris en tante Christina al op hen te wachten. „Hallo!" groetten ze alsof het een heel gewoon geval betrof. „Npg spul gehad?" vroef oom Chris aan Hein tje, die wat stijf van zijn zitplaats opstond. „Nee, eigenlijk niet, we zijn maar één keer gecontroleerd." Tante Christina was met Rik en Toos naar de achterkant van de auto gelopen. Samen droegen H. H. VAN NIJNATTEN— DOFFEGNIES ze de wasmand op de klep en vandaar heel voor zichtig op de grond. Heintje en oom Chris kwa men erbij staan om te zien hoe Rik met een forse haal van zijn mes de touwen doorsneed, waarmee de stang aan de oren van de wasmand was vastge maakt. „Leef je nog, tante Martje?" vroeg Toos, die wat angstig naast de mand neergeknield was. Er klonk een gezucht en gesteun. Rik zwaaide het deksel naar achteren en vele handen hielpen het ineengedoken vrouwtje op trekken en uit de mand komen. Ze was zo stijf, dat ze niet op haar benen kon staan. Ze zat helemaal beduusd en versuft zo maar op de stenen van het achtererf en wreef zich de pijnlijke ledematen. Zoals ze daar zat, klein en dik en heel donker, leek ze de verper soonlijking van alle ellende, het Joodse ras aange- Je- Rik, die een sigaret opgestoken had en er slunge lig bij stond, zei met een grijns naar Heintje: „Het is zijn schuld, hoor, hij heeft u laten schud den of hij grind aan het zeven was." Toen begon het mensje te klagen en te huilen. „Het geeft niet wat er met mij gebeurt, of ik in veiligheid ben, wat doen ze met de anderen?" „Die komen ook, heus, die komen ook, we halen ze morgen," susten Toos en tante Christina. „Kunt u staan, tante Martje? U moet eerst binnen een beetje op uw verhaal komen voor we u naar het Geheime Dorp brengen." Maar er was geen beweging in haar te krijgen. Daarom nam Heintje haar resoluut op de droeg haar de boerenkeuken binnen. De anderen volg den. Ze werden allen heel hartelijk onthaald op kof fie en brood met ham. Zelfs tante Martje kon aan de verleidingskunsten van de boerin geen weer stand bieden. Ze at en dronk wat haar opgedron gen werd en langzaam keerde het leven terug in haar ledematen en haar donkere ogen. Het was al een heel eind in de middag voor Heintje, Toos en Rik de laatste was hadden afgele verd en de terugtocht aanvaard kon worden. Heintje vond, dat ze best dezelfde route konden nemen, maar Rik, gewend a an de strenge discipli ne van zijn groep, zei gedecideerd: (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 9