W
Opbloei van nieuw Joods
leven in Antwerpen
Een woord voor vandaag
Jiddisj is er
de voertaal
Navigators bezinnen
zich op hun taak
Puzzelhoek
Nes Am mi in gaat
rozen kweken
Eén bijbelgenootschap
voor gehele wereld
DINSDAG 14 DECEMBER I960
Als Amos met zijn schapen over de heuvels dwaalde heeft hij
vaak de dreigende brul van de bergleeuw gehoord. Maar als
hij tot profeet geroepen viordt, tot herder van de schapen van
Israël, hoort hij opnieuw dat dreigend gebrul. Hij schrijft: De
Here brult uit Sion.
Zijn profetie begint met een waarschuwing tot de volkeren
die Israël omringen. Damascus viel Gilead binnen, Gaza voer
de de bevolking van een andere streek weg, Tyrus deed Israël
hetzelfde aan, Edom vervolgde zijn broeder Israël met het
zwaard, de Ammonieten teisterden Gilead.
Een dergelijke profetie lag Israël wel. God zou die volkeren
oordelen over alles wat ze Israël en Juda, de tien en de twee
stammen hadden aangedaan. Wat zullen ze geluisterd hebben.
Maar deze oordeelsvelling is maar een inleiding. Amos houdt
bij de grenzen van Israël niet op. Als God de volkeren zal
straffenzal Hij zeker Israël en Juda straffen, omdat zij de
wet des Heren verworpen en zijn inzettingen niet onderhou
den hebben. Hier klinkt reeds door de waarschuwing van het
Nieuwe Testament, dat het oordeel moet beqinnen bij het huis
Gods, de kerk.
Maar als de leeuw brult en de kudde bedreigt, ziet Amos
ineens God als de herder, die uit de muil redt. Maar daar zit
een waarschuwing in: Soms is er weinig meer te redden dan
twee schenkels of een lapje van een oor: „Zo zullen de Israë
lieten gered worden." Kwam de Here te laat? Neen, zij gingen
te laat tot de Heer. Zoekt Mij en leeft, zegt God door Amos.
Wij lezen vandaag: I Timotheüs 1 1-
Unieke buurt in enkele straten
Terwijl in geen van de landen
waar de Duitsers hun bloeddorst
hebben gelest aan vooral de jood
se bevolking nog sprake is van
een joodse buurt, is deze in Ant
werpen steeds meer in opkomst.
Enige straten zijn het maar, die
deze buurt vormen. Maar in deze
straten in de schaduw van het
Centraal Station speelt een leven
zich af dat uniek is op het Europe
se continent. In die straten wordt
geen Vlaams en geen Frans ge-
(Van een medewerker)
(Van onze kerkredactie)
stedelijke en landelijke overheid als de
officiële gemeente erkend en haar rab
bijn wordt als de opperrabbijn be
schouwd. Tot haar behoort ook de Hol
land Synagoge, indertijd gesticht door
Nederlandse joden in Antwerpen. Deze
synagoge heeft thans alleen nog een re
presentatieve functie, want zij ligt te ver
uit de jodenbuurt. In die buurt zelf wor
den op 21 plaatsen op Sabbath synagoge-
Sproken. En toch is er geen taal- j diensten gehovideri.
f-j T-jj- j i De meeste van die plaatsen hebben
strijd. Jiddisj is er de voertaal.van btli,en geem-ins het karakter van
leen bedehuis. Het zijn veelal onaan-
Het is reeds te zien op de aanplakbil-1 zienlijke zaaltjes, zoals ze ook in
jetten. Het is te zien in de kiosken, Oost-Europa doorgaans in gebruik wa-
waar vele joodse kranten uit joodse ren voor synagogale diensten. Van die
centra te koop zijn. Antwerpen wordt i zaaltjes wordt ook gebruik gemaakt
,t+oA. wnfn.m Hp* i* i»Pn door de chassidiem. Van vijf dynas-
En de Satmar chassidiem zullen hun
onderwijs binnenkort in een nieuw ge
bouw gaan geven. Want met het joodse
onderwijs zoals dat in Antwerpen wordt
gegeven zijn zij niet tevreden. En toch is
dat onderwijs ook uniek op het Europese
continent. Bij de Belzer chassidiem krij
gen de kinderen vijftig uur per week
joods onderwijs. Op de twee door de
regering erkende scholen ontvangen sa
men 1700 kinderen onderwijs. Het joodse
onderwijs neemt twintig uur wekelijks
in beslag, het profane 26 uur. Zowel de
gemeente Machsiké Hadas als Schomré
Hadas heeft zijn eigen school.
Het verschil tussen beide gemeenten
bomt ook op de scholen tot uiting. Op de
school van Machsiké Hadas neemt jiddisj
belangrijk. plaats in bij hel onder- ken"van'rözenT'uit
„•Ijs. Het Is de last die de onder» ver 20ck Heek voortJ da,
Europese werkvergadering
POTTER'S CATARRH
PASTILLES
Kruizwoordruadsel
i zonder zwart
Horizontaal: 1. land in Europa - zwem
vogel; 2. bergketen op de grens van Euro
pa en Azië - rivier in Duitsland: 3. voor
zetsel vreemde munt - ontkenning
(Eng); 4. bijwoord - zee (Eng» - maan
stand - in het jaar der wereld 'afk. Lat);
5. rijkstelefoon (afk) rechtschapen; 6.
jongensnaam - persbureau: 7. telwoord -
vast rantsoen - voordeel; 8. salaris - dorp
in N. Brabant; 9. voorzetsel - scheikun
dig element afk) - bakt men brood
steeds meer zo'n centrum. Het is een
centrum waarvan de bewoners zo lij
ken te zijn overgeplaatst uit de ortho
doxe wijken van Israël, van New
York of Londen. De kleding van die
bewoners is die van de chassidiem.
Lange zwarte jassen, de kaftan, dra
gen zij. Langs hun oren lopen de haar
lokken, de pijes. Op Sabbath gaan zij
getooid met een feestelijke dracht. Zij
ihebben dan hun laarzen aan de voe-
I ten, en de breedgerande bontmuts, de
streimel, op het hoofd.
Met het einde van de oorlog, leek
ook het joodse leven in de Sinjoren-'
stad uitgeblust. De Antwerpse joden
I waren voor het grootste deel de weg
j gegaan van hun broeders uit de ande-
1 re bezette landen. In een gedenkboek
was de historie van de joodse gemeen-
schap van de havenstad van België
reeds vervat. Maar een nieuw joods
leven is in Antwerpen aan het opbloei
den. Het komt niet door joden die in
(Van een onzer medewerkers) België de Duitse bezetting hebben
overleefd.
DORTMUND In het Duitse Roep
Roergebied kwamen de afgelopen]
week de werkers van de Naviga-|>
tors-organisatie bijeen voor eeni zij zorgen ervoor, dat de roep "van het
bespreking van hun werk en om i°odse leven in Antwerpen steeds meer
i over de joodse wereld gaat. Dat steeds
plannen te maken voor het ko-meer joden zich in Antwerpen vestigen
mend jaar. Zes landen waren ver- tijdelijk of permanent. De roep die
tegenwoordige!Besloten werd| Kf
met Pasen 1966 een grote confe- men. Het is daar dat
rentie te beleggen in Kiel, waar ^°8e" vestigen als zij om welke reden
i tt> dan ook niet naar Israel wensen te gaan.
jonge mensen Uit geheel Europa Voornamelijk uit Oost-Europa zijn de
worden uitgenodigd. De bedoe- laatste jaren omstreeks 2500 joodse gezin-
ling is dat zowel gelovigen als Xtttag ?SXt° eto^Zekê"
I niet-gelovigen worden Ultgeno- held hierover bestaat echter geenszins
i fjit/rl 1 er is geen organisatie die de aantal-
I len bijhoudt.
De directeur van het Europese Dc diamanthandel is hun werkkring.
I werk, Douglas C. Sparks gaf een over- Want bijna onmiddellijk als een nieuw
1 zicht van dé werkwijze dié in 'de loop j *ezi" l,ch ,n Antwerpen heeft gevestigd
der. jaren is fef^Dere organisatie
IS in Amerika ontstaan tijdens de Ue ^geven een nieuwe diamanthande
laar is geboren. Ook deze werkkring le
vert geen taalbarrières op. Want jiddisj
is nagenoeg overal de voertaal
mant wordt verhandeld.
tieën chassidiem zijn er aanhangers
Antwerpen. Een van die dynastieën,
die van de Belzer chassidiem, hebben
voor hun kinderen een eigen school
gesticht.
Ach t ton nodig
elkaar te krijgen geeft de stichtin
Nes Ammim Nederland (Noordsinge
ROTTERDAM „De woestijn I te Rotterdam, tel. 010-241661) tl»
i ui „QV> rnnc" Do **1 aftrekbare schenkmgscertificaate
zal bloeien als een roos. u-t -n stujl|ien van duizend en vijfhon
christen-nederzetting Nes Am- dcrd guiden op naam.
mim in Israël wil deze profetie. Nes Ammim is een gebied van 11
letterlijk in vervulling doen gaan. I hectare in het westen van GaWea Di
T-k ujjLt terrein werd in 1960 gekocht doo
De vruchtbare grond blijkt na- cbrjstenen ujt Europa en Amerika, di
melijk uitermate geschikt te zijn Israël wiiden helpen bij de opboi
voor de rozenteelt. van het land vanwege le eeuwengrt
j schuld van Europa en om alles wat d
Bijbel zegt over dit land en volk.
nen overhoren,
wordt onderw
talmoedscholen
Antwerpen Is. Op de school van Schimré
Hadas wordt de nadruk op het Iwrieth
gelegd. Het einddiploma van deze mid
dels-are school geldt tevens als een ge
slaagd toelatingsexamen voor de universi
teit van Jeruzalem. Door taal, werk
kring, religieuze beleving en onderwijs is
de joodse gemeenschap een hecht bol
werk. Het is in Europa een joods eiland,
dat eerst de laatste jaren zichtbaar is
geworden.
Met behulp van „Aalsmeer" heeft
het bestuur van Nes Ammim een ge
laagde proef genomen met het kwe-
marktonder-
Europa in de
Het dorp bestaat nu drie jaar.
werken Nederlandse, Zwitserse
Amerikaanse christenen. De klimatolo
gische omstandigheden maken
land geschikt voor de verbouw
iucü meen. vuui u>, urn ui i/iuu^u ui ut
donkere w-iniennnanden gvede afzet-
op de jesjiwoth. de markten voor de rozen te vinden zijn, graneni aardappelen, suikergewasst«
lE die per KLM of El Al geexporteerd groenten, zaden, citrusvruchten, bana
-- kunnen worden. Hiertoe wil men voornen en druiven. Het is de bedoeling
Ness Ammim aantrekken een rozenex-samen met de veertien Joodse
porteur, rozenkwekers en kassenbou- twee Arabische nederzettingen in
wers. district Ga'aton industrieën te vesti
Hulp
oorlogsdagen. Sparks vatte de vier be
langrijkste aspecten van het werk sa
men onder de letters A, B, C en D.
De Navigators willen een actieve
persoonlijke benadering van de men
sen met het evangélie. Hij sprak in
het Engels van „aggressive evange
lism", wat niet vertaald kan worden
met agressief. Het gaat om de individu
ele, directe benadering van de mens
met het evangelie, waarvoor meer
moed, initiatief en tact nodig is dan
voor de massale evangelisatiemetho
den.
Het werk van de Navigators, zei
Sparks is altijd Bijbelcentrisch ge
weest, waarbij de gedachte op de voor
grond stond dat het Woord Gods niel
in de eerste plaats gegeven is om d»
gedachtengang van de mens te beïn
vloeden, maar om zijn leefwijze te be
palen. Sterke nadruk werd altijd ge
schonken aan de consolidatie van de
vruchten uit dit evangelisatiewerk.
Wie iemand voor Christus won kreeg
daardoor de taak om hem te helpen
een discipel te worden.
Internationaal
Vertikaal: 1. jaargetijde - militair com- Discipelschap betekent dat de vruch-
mando; 2. gemeente in Limburg - lelie- ten uit het evangelisatiewerk leren
achtig gewas: 3. metaalhoudende delfstofdat zij op hun beurt weer vruchtdra-
voorzetsel - houten vat: 4. gemeente in gers moeten worden. De tijd is aange-
D rente wc,aap n 5 broken, zei Sparks, dat jonge mensen
sc^kgodinn^ 'Germaanse'Myth- zoon die gewonnen en opgeleid zijn nu
vin Notch: 7. levenslucht - soort: 8. mei»- weer uitgezonden worden naar andere
jesnaam - muziekoefening: 9. gebogen -Europese landen. Elke nationale groep
houten klepper. moet zich nu gaan afvragen welke jon-
j ge mensen uitgezonden kunnen worden
Onlossin£ vorige I» U 7,7,0 F naar ander® landen, om daar evangeli-
r serend en helpend te gaan werken.
Horizontaal Vertikaal In gespreksgroepen bezonnen de
aanwezigen zich op de beste wijze om
de moderne mens persoonlijk te bena
deren met het evangelie, hoe de vruch
ten het beste geconsolideerd kunnen
worden, en hoe de mensen geholpen
kunnen worden om werkelijk als chris
tenen te gaan leven. Besloten werd
dat volgende zomer opnieuw trainings
cursussen georganiseerd zullen wor
den in Scandinavië en Nederland.
Prof. Niermeyer
overleden
jlnleidini
Schel]
Jatuurh
en.
Vrede
mperiu
te Blad J
ge leeftijd overleden prof. dr. J. F~ Nier )e Nati
meyer. hoogleraar aan de Universiteit vat Stadhi
Amsterdam in de algemene en vaderland onds IN
se geschiedenis der middeleeuwen en dt Breesl
hulpwetenschappen der geschiedenis. Difhr. En
lij*,-.
overschot wordt donderdagochtend gecre-
meerd.
Jan Frederik Niermeyer. die een grot] '^r
internationale faam genoot als historicus
werd geboren te Rotterdam op 15 maat
1907. Hij studeerde te Utrecht, waar hi >;ano-
op 9 juli 1935 promoveerde op een proeff;
schirft getiteld „Onderzoekingen
Luikse en Maastrichtse oorkonden". Hij
werd in 1945 te Amsterdam tot hoogle
raar benoemd.
De overledene was sinds enkele jaren Bali",
Belangrijk is bovenal ziji n,uw
s,;
werk aan het Lexicon voor het Middel
Foyer
e Slee
Statioi
ogenvei
EéVi hieuw''gesdhreven Tori-rot
tvordt al zingend door de stra
ten van Antwerpen naar de
synagoge gedragen. Rabbijn Ch.
Kreiswirth draagt de Wetsrol.
Orthodox
Geen vrijheid van
onderwijs in
ons land
Dat de joden van Antwerpen hoofdza
kelijk jiddisj spreken legt zijn stempel,
op de gemeenschap. Het beperkt de ban-
den met de omringende omgeving. Hier-1
door is van assimilatie, waaronder de I
meeste joodse gemeenschappen gebukt j
gaan amper sprake. Deze assimilatie I
wordt ook goeddeels tegengehouden
imdat verreweg het grootste deel van de j
oclen van Antwerpen orthodox zijn. In
ia'arvarMs i h van vrijhefd van onderwU».
c verre weg de kleiLe en de gemeente ?,IanVs0?1m'gn Ire'lingensteUels nebben
Machsiké Hadas (Versterkers vai het ge- cursisten het „algemeen
oof) in grootte de tweede en de gemefn. °P h.et ?eroe,? ««'cM' onderwijs" aan
e Schomré Hadas tHopHars Jï éen school zullen moeten volgen. De
oof) dï gïotrte (H°ederS van het ge' heer Tjeerdsma is lid van de staatscom-
Deze laatste gemeente wordt door de Streekscholen en bestuurslid van
j de bond van veren,gmgen en instellingen
tot bevordering van het christelijke nij
verheids- en land- en tuinbouwonder-
het de middeleeuwse wetenschapstaal toe
gankelijk maakt zowel voor Frans- all
voor Engelstaligen. Prof. Niermeyer wi
verder mederedacteur van het 12-delifc_
Handboek algemene geschiedenis der Ne La7.e
derlanden, waaraan hij ook zelf grote es01 On
belangrijke bijdragen heeft geleverd. ^apC-r
Bisschop ziet
zesde colonne
in Engeland
Britse secretaris voor Azië ivil:
(Van i
kerkredactie)
Leergangen over de
ontwikkelingslanden
GRONINGEN De Stichting voor
internationale samenwerking der Ne
derlandse universiteiten en hogescho
len (Nuffie) zal in 1966 drie univer
sitaire leergangen organiseren voor
de problematiek der ontwikkelings
landen, en wel in Rotterdam, Wage-
ningen en Groningen.
In het blad Ons Nijverheidsonderwijs
signaleert hij ook. dat de PTT deelne
mers aan een zogenaamde B-cursus
dwingt de opleiding aan één school te
volgen. De heer Theerdsma vindt dat het
hoog tijd is, dat zowel bij de PTT als bij
de betrokken leerlingenstelsels hiertegen
wordt geprotesteerd. De regionale orga
nen hebben tot taak erop toe te zien, dat
de ouders beslissen aan welke school
hun kind het algemeen en op het beroep
gericht onderwijs zal volgen.
EUemeet
Leiden
edda
Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b.
IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant.
Uw nieuwe abonnee heet
Adres
Woonplaats
betaling per. WEEK/MAAND/KWARTAAL
Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee
Naam
Adres
Woonplaats
Ik ontvang als geschenk
HYACINTHENBOL met „DE DOKTER ZEGT" II
HOUDER ..DE DOKTER ZEGT" I
TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel)
streep door wat u niet wenst.
Kkkheb wwweeer n-negen en dd-dertig...
Maar verkoudheid ismeer dan koorts alleen.
Verdrijf uw hele verkoudheid met Coldrex
Koorts, hoofdpijn, verstopte neusdien vitamin® C, dat het herstel ver-
u voelt u écht ziek. Daarom moet u snelt en extra weerstand geeft Col-
niet één van de symptomen van uw drex verdrijft de hele verkoudheid
verkoudheid bestrijden, maar uw radicaal. Pak uw verkoudheid serieus
hele kou. Dat doen Coldrex twee- aan. Neem Coldrex
laagstabletten. Coldrex stilt de pijn, -
doet de koorts dalen en maakt uw
neus weer vrij. Coldrex bevat boven-
LONDEN ,,Als we werkelijk
ons werk goed willen doen moet
er één bijbelgenootschap voor de
gehele wereld komen, in plaats
van de huidige organisatie van
Verenigde Bjjbelgenotschappen."
Dit is de mening van de secreta
ris voor Azië van het Brits en
Buitenlands Bijbelgenootschap in
Londen, ds. James Roe. Hjj zei
dit tjjdens een lezing in het Bible
House.
Ds. Roe is goed op de hoogte met de
geschiedenis van het werk van de bij
belgenootschappen. Onlangs publiceer
de hij een boek dat de geschiedenis
beschrijft in de jaren 1905 tot 1954
van zijn eigen bijbelgenootschap. Hij
is ook in Azië een bekende persoonlijk
heid.
Hij meent dat de tijd voor zelfstandi
ge nationale bijbelgenootschappen vol
komen voorbij is. „Dat was goed voor
de dagen van het imperialisme. In
onze tijd zouden de landelijke organi
saties echter veel meer kunnen doen
als ze zouden kunnen werken door
één centrale organisatie."
Volgens ds. Roe is de enige juiste
vorm van afhankelijkheid en vele
genootschappen in Azië en Afrika moe-
ten nog afhankelijk zijn die van
1 afhankelijkheid van elkaar. Hij meent
dat de in 1945 uitgewrkte gedachte
van de Verenigde Bijbelgenootschap
pen nu reeds verouderd is. Meervoudi
ge woorden verouderen snel. Het gaat
nu om de wereld, het Boek, de
opdracht de methode, allemaal woor-
I den in enkelvoud.
CELD
Ds. Roe zegt dat er heel wat geld en
i moeite bespaard zou worden, als al
het werk gedaan zou kunnen worden
j in één bepaalde geldsoort. „Voor de
tweede maal," zei hij, „hebben we dit
jaar een budget opgesteld waarin reke
ning gehouden wordt met wat de gehe-
le wereld nodig heeft en waarbij uitge-
gaan werd van wat door de gehele
wereld bijeengebracht wordt. We zul
len moeten leren dit werk te doen op
basis van een internationaal plan, met
een internationale staf van mensen.
Alleen voor het bijeenbrengen van de
benodigde gelden zijn dan nog nationa
le orgaisaties nodig."
Een wereldbijbelgenootschap zou
het werk in Azië en Afrika in het
bijzonder stimuleren. Juist in de lan
den op die continenten wil men liever
samenwerken met een wereldorganisa
tie dan met nationale genootschappen.
Een wereldorganisatie zou een streep
halen door een groot aantal moeilijkhe
den en spanningen die op het ogenblik
steeds weer de kop opsteken.
In Amerika
LONDEN Een „zesde colonne'
Engeland binnengedrongen. Ideologi
sciie saboteurs zijn bezig, eeuwenoud»
waarden te ondergraven zonder er iel
voor in de plaats te stellen, aldus dr
Bardsley, de anglicaanse bisschop vai
kn"?
hg K<
I J8chevi
éntie-C
in
Koste
toespraak voo [^"ks
journalisten in Londen
De bisschop vergeleek de situatie ii
Engeland van nu met die van eei
Deense vriend van hem, die in 1941 vond j
bij de haven van Kopenhagen woonde
Toen deze op een morgen opstond, za|
hij tot zijn verbijstering vreemde sche
pen in de haven, waarvan grijze figu
ren de kade opstroomden. Hij reali lv1j.I3„
seerde zich, dat zijn geliefde vader cheidsri
land die nacht was bezet.
Als een vijandelijke macht Enge
land zou willen veroveren, dan zou hi
■andaag de dag geen leger zenden. H; ro^(
zou een „zesde colonne" sturen, men
sen. die vastberaden, zonder ophoudei
met gebruik van alle beschikbare com
municatiemiddelen de zedelijke krach
ten van het volk zouden afbreken. D< rilri-
bisschop wilde beslist niet suggereren
dat er mensen in Engeland werken Den
die zo geïnspireerd worden door eer338*""
vreemde mogendheid. Maar wel uitti sjjle'
hij zijn bezorgdheid over de afbraai
van de zeden, niet alleen op sexuee*
gebied, maar in de gehele social»
ethiek.
Ook geen simpele Beroepingsiverk
gebedjes
openbare school
Hoogl.
erensoc
Den D
iaagschi
NED. HERV. KERK J6"1
Beroepen te Ouddorp (N.-H.J, J. te: et "~a
Kate tc Eenrum: te Werkendam (vac'J0m3die
J. Smit; toez.), C. den Boer te Sliedrechf ocbeye
idoor dc gen. syn. tot pred. voor bgwfrtSeboi
I werkz. (luchtmachtpredikant). W. Pelle
WASHINGTON Het Amerikaanse «--li-''
h°Se terecht,hof tril rtwr eeneoudl- Qi^e SteeMwe». ,H
ft vrijwilltfe sebedjes op de open- R p ytsma te Hemelum.
bare school geen uitzondering ma-1 Bedankt voor Rijnsaterwoude. A. d»
ken op het algemene verbod, te bid- |Bruijn te Werkendam,
den op de openbare school.
GEREF. KERKEN
Ouders hadden betoogd dat deze vrij- Beroepen te Treebeek (vac. J.
willige gebeden geheel verschilden Wijngaarden), J. Melse te Oenkerk.
- Aangenomen naar Halfweg (vac.
Berger; nadere beslissing). G. Morsink
Aalten; naar Rotterdam (voor de mis-
tidienst in Roeanda), Jb. van de:
Neut te Kigali (tot dusver missionai:"°ot
predikant van Utrecht-Noord): de be
noeming tot geestelijk erzorger onde: - vrijdi
doven (vac. J. Firet sr.), P. L. Schudde acht;
beurs te Denderleeuw (België: voorheei eien:
te Brouwershaven
Diepenhorst opent
Asser-instituut
DEN HAAG In het Vredespaleis
heeft minister Diepenhorst een inter
universitair instituut voor internatio
naal recht, het T.M.C. Asser-instituut,
geopend, dat de documentatie gaat ver
zorgen van de rechtsverschijnselen en
ontwikkelingen in het internationaal
privaatrecht, het recht der Europese
gemeenschappen en het volkenrecht.
Er is al contact met instituten in het
buitenland.
van het bijbellezen en het verplicht
opzeggen van gebeden. Het hoge ge
rechtshof had dit al in strijd ver
klaard met de grondwettelijk ge
waarborgde godsdienstvrijheid.
De kinderen hadden voor het eten en
drinken in de ochtendpauze dit ge
bedje opgezegd: „God is great. God
is good and we thank Him for our
food. amen".
Een ander gebedje was:
„Thank You for the world so
sweet,
„Thank You for the food we eat,
„Thank You for the birds that
sing,
„Thank You, God, for every
thing."
Eerste zending
naar Ghana
LONDEN De eersie zending bij
bels in de Twi-taal i3 uit de Verenigde
Staten onderweg naar Ghana. Het is
het begin van de uitvoering van de
order, die het Brits en Buitenlands-
Bijbelgenootschap deze zomer kreegbouwbond (opvolger: mr. T. Brouwer 'ec.
GEREF. KEKKEN (vrijgemaakt)
Beroepen te Enschede-N'oord
wijlen H. Vogel), O. Mooiweer te Leer
dam: te Hattem (bij accl. vac. C.
Ommen). J. H. van der Hoeven te
Zwijndrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwaagwesteinde, P. var
Zonneveld te Bennekom; te Papendrecht
M. Vlietstra te Umuiden.
Bedankt voor Middelharnis en voorpterdag
Werkendam. M. Baan te Zeist.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen
Kalamazoo (Mich.), A- m
de Ghanese regering (een half
miljoen bijbels in het Engels en in
plaatselijke talen voor gebruik op
scholen). Een deel van de bijbels
wordt in de Verenigde Staten gedrukt,
de rest in Engeland.
Kritiek op Mobil Oil
HAARLEM Aftredende voorzitter
Kolfschoten van de r.k. land- en tuin-part
uit Wassenaar) heeft kritiek geoefevid
op de plannen van Mobil Oil en Estec,
die hij opportunistisch en weinig door
dacht planologisch noemde en niet pas
send in een zorgvuldig en democra
tisch ontwikkeld slreekplanbeleid.
Zaal 1
Aula
31 idy iall
ag;VHet
De Lal
*eningi
ouache:
rik Ste