Pius riskeerde concentratiekamp Op-dood-spoor-zetten van vakbonden zal opbreken Een woord voor vandaag JOODSE GEMEENTE IN VENLO WIL NAMEN UIT GEDENKBOEK Puzzelhoek .y I Jesaja sprak niet van maagdelijke geboorte Vrijgemaakt Breda heeft kerkverband verbroken Geen achterstand in prot. ziekenhuiswezen echte isnanen zijn I1U voordelig Solidair met Nederland in mei 1940 Snelle ontwapening in Nederland mogelijk WOENSDAG 8 DECEMBER 1965 Joël ziet de duisternis van het oordeel Gods vallen over zijn land. En als hij in zijn nood tot God om uitredding roept, moet hij het volk profeteren, dat er nog een donkerder dag komt, de dag des Heren. Maar dan horen we ook een woord van troost: „Maar ook nu nog luidt het Woord des Heren: Bekeert u tot My met uw ganse hartWant genadig en barmhartig is Hij, lankmoedig en groot van goedertierenheid, berouw hebbende over het onheil." God, zegt Joël, straft niet graag. Hij wil liever Zijn genade openbaren. God laat niet van harte het duister neerdalen over Zijn volk; Hij laat liever het licht opgaan. Er is een uitweg uit de nood: „Bekeert u". Joël heeft dit misschien wel met een beetje verbazing gehoord, want hij begint zijn zin met: „Ook nu nogAls het oordeel al samenpakt boven Israëls bergen, als de bijl al aan de wortel van de boom ligt, als het ademen moeilijk begint te worden, dan nog is het genadetijd. Wat beseffen wij eigenlijk van deze woorden. We leven zo vrij, zo welvarend. We weten nauwelijks nog wat nood is. En mis schien daarom verliest die oproep tot bekering wat van zijn kracht. Waarom zouden we ons bekeren, het gaat toch goed. Ja, het gaat goed, maar niet omdat wij zo goed zijn, maar omdat God zo goed is. Wij leven in een periode waarin Hij ons de kans geeft uit vrije wil te beseffen, dat Hij de eerste plaats moet innemen in ons hart. Voor Joël's tijd gold: „Ook nu nogvoor onze tijd geldt: „Juist nubekeert u". Wie wacht tot het laatste ogenblik, kon wel eens ervaren, dat hij te lang gewacht heeft. We lezen vandaag: Filippenzen 3 1-11. Gevallen joden en SS'ers in zelfde register (Van onze correspondente) VENLO Al negen jaar pro beert de Joodse Gemeente in Ven- lo de joodse namen uit een doden- register in de Dominicanerkerk in Venlo verwijderd te krijgen. Het is ethisch onaanvaardbaar, dat de namen van vermoorde joodse ge loofsgenoten in hetzelfde gedenk boek staan met diegenen, die in Duitse krijgsdienst ertoe hebbes, bijgedragen, dat de afslachting van zes miljoen joden heeft kunnen plaatsvinden. Namens de Joodse Gemeente van Venlo zijn zonder meer namen verstrekt van joodse mensen, die warén omge komen, toen een comité na de oorlog het plan opvatte deze in een gedenk boek te schrijven, evenals die van alle andere Venlose oorlogsslachtoffers. Dit gebeurde zonder aanzien van geloof. De deponering in de Dominicanerkerk maakte, dat het toch in de rooms-ka- tholieke geloofssfeer werd gebracht. Argeloos Pas in 1956 werd het kerkbestuur van de Joodse Gemeente door publica ties erop attent gemaakt, dat haar ar geloze verstrekking van namen der Ruppert in jnbileuintoespraak Eenzijdig klemtoon op UTRECHT De heer M. Kf»rlrii-fctalr ie rmiiiict werpt. Deze zal zich moeten Ruppert, lid van de Raad van DedlljtStak IS OnjUlSt i;jpgnamd. State en oud-voorzitter van het CNV, heeft gisteravond in een herdenkingssamenkomst ter ge-|kelijk verantwoorde loonvorming legenheid van het 50-jarig bestaan is slechts bereikbaar, wanneer een (Van onze soc.-econ. redactie) van de Utrechtse Christelijke Be sturenbond krachtig gepleit voor handhaving in Nederland van een christelijke vakbeweging. Sprekend over de lonen, verklaarde de heer Ruppert, dat een stelsel van loon vorming, waarbij de klemtoon te eenzijdig valt op onderneming en bedrijfstak, vroeg of laat weer her- KRUISWOORD-PUZZEL. Horizontaal: 1. stand: 4. Ierland: 7. elke keer: 10. deelteken op een klinker: 12. gasten; 14. iemand die treitert; 15. jon gensnaam: 17. knaagdier; 18. bijl: 20. land in Europa <afk.); 21. godin van de vrede; 22. optelling; 24. voorzetsel; 26. mandje; 27. gemeente in N. Brabant; 29. rivier in Engeland; 31. plaats in Gelder land; 33. vertegenwoordiger; 35. gemeen te in N. Brabant; 36. bars; 37. zijtak Elbe. ieder niet alleen op zijn eigen be lang, maar ook op dat van anderen zien zal moeten worden. Een wer- II 10 11 r 8 1 I9 ■H12 -Ll 1 17 IC 2 r M2 r M" I 1 I I "HP BIT rp5 26 3" 3 ETJ 3 29 -■ 30 Vertikaal: 1. klap; 2. duurzaam; 3. wa ter in Utrecht; 4. boomloot; 5 zijtak Rho ne: 6. droogoven tot het roosten van Éraankorrels; 8. tussenzetsel; 9. water in ftrecht; 11. iets dat geraden moet wor den: 13. uitkrabben; 16. alvorens; 19. snoer van een hengel: 20. keurig: 23. beneden; 25. dorp in Friesland; 26. li chaamsdeel; 27. nauw; 28. staafje om een rad vast te zetten; 30. gast; 32. plaats in de N.O.Polder: 34. lopend touw tot het inkorten der zeilen. Oplossing vorïgo pnzzo* 1. zon: 2. bijl; 3. pon: 4 aga: 5. ons; 6. tot; 7. mei; 8. ego; 9. alm 10. hak 11. tin. De zegswijze luidt: „Zijn gooi gaan." Hij vreesde hier een op-dood- spoor-zetten van de vakcentralen, dat op den duur zal opbreken. Alleen de vakcentralen kunnen het belang van alle werknemers in het oog houden. Naar het oordeel van de heer Ruppert blijft ook de gedachte der vermogensaanwasdeling aller aan dacht verdienen. Zuiver materieel gezien zal men er geen overdreven verwachtingen van mogen koeste ren, aldus de heer Ruppert, maar voor het opruimen van het wan trouwen. voor de versterking van de samenwerking in de onderneming en voor de ontplooiing van de par ticuliere onderneming vond hij de vermogensaanwasdeling van bijzon der groot belang. Arbitrage Sterke voorkeur sprak hij uit voor arbitrage boven staking. Een vakbewe ging. die zich door de christelijke zede- leer wil laten beheersen, zal aan arbitra ge altijd voorrang moeten geven. Niet alle sociale problemen kunnen door arbi trage opgelost worden, maar de oplossing van loongeschillen door arbitrage biedt •n grotere waarborg. De aandacht voor aard en karakter in de arbeid noemde de heer Ruppert »n onbetaalde rekening van de vakbewe ging. Vele ondernemers hebben hier reeds wel aandacht aan besteed de wetenschap liet zich niet onbetuigd bedrijfssociologie, arbeidspedagogie, beidsfysiologie. ergonomie enz.) De vakbeweging moet de onderneming in. Niet als tegenvoeter van de leiding, maar als mede-oplosser van de proble men waarvoor de leiding staat. Over de onderneming zelf sprekend, wees de heer Ruppert het standpunt af als zou alles in de onderneming geoor loofd zijn wat economisch nut afwerpt. Ook voor dit samenlevingsverband geldt het liefdegebod, namelijk: de ander als mens erkennen, de ander tot zijn recht doen komen en de belemmeringn hier voor wegnemen. werpt. Deze zal zich moeten verzetten maar In volstrekt verouderde theorie en praktijk van de „countervailing powers", de elkaar in evenwicht houdende mach ten. Deze theorie belijdt de gedachte van het overleg slechts met de mond, zij verwerpt de vrijwillige arbitrage en staat aarzelend tegenover het recht van de werknemers om ook enkele leden in de raad van commissarissen te kiezen. Het onderscheid tussen de drie grote vakcentralen achtte de heer Ruppert gro ter dan velen denken. Wie de vakcentra len ziet opereren in de loonpolitiek heeft de neiging te zeggen: dat is één pot nat. En wanneer drie bonden in een der gro te bedrijfstakken bezig zijn met onder handelingen over een nieuwe c.a.o., dan sphijnt Ijet allemaal koekoek-een-zang te zijn. Bij het beleid op kort zicht kan echter na diepgaand intern beraad nog wel gemeenschappelijk opgetreden wor den, maar bij het beleid op langere ter mijn ligt dit anders. Waar de eigenlijke hervorming van de maatschappij aan de orde is, komt in meer dan een geval het onderscheid in uitgangspunt en in doel stelling tot uiting, aldus de heer Rup- Hij geloofde overigens dat aan de wel vaart vooral van de laagstbetaalden, nog moet gebeuren. gister te verwijderen. Namens de Jood se Gemeente is dit nimmer geëist. Of, de verwijdering intussen is gebeurd is niet officieel bevestigd. Ook kan de Joodse Gemeente geen inzage krijgen in het boek. Intussen zijn vier Venlose notabelen, ir. M. Bouts, drs. J. Rijpkema, mr. F. Notermans en mr. J. Teunissen tegenactie begonnen die de in Duitse dienst gesneuvelden wél in het regis ter wil laten. Nu is opnieuw verwar ring ontstaan. Betreuren Het kerkbestuur der Joodse Gemeen te betreurt het zeer, dat de vier nota belen zioh nooit eens tot de Joodse Ge meente hebben gewend. Het heeft nooit in de bedoeling van het Joodse kerk bestuur gelegen zich te mengen in de rechten van de rooms-kaftholiek om in zijn eigen kerk doden te herdenken. Omgekeerd meent het kerkbestuur, dat respect mag worden verwacht voor de reeds negen jaar lang naar voren ge brachte gerechtvaardigde ethische ge voelens. Mochten de rooms-kafcholdeke gevoe lens in dit geval moeten prevaleren boven de joodse, dan nog meent de Joodse Gemeente er recht op te hebben en te mogen verlangen, dat ook aan haar wens gevolg kan worden gege yen, namelijk de verwijdering van dt joodse namen uit het register. Hierna kan er uiteraard van joodse zijde geen bezwaar meer blijven bestaan, dat de rooms-katholieken de in Duitse dienst gesneuvelde SS'érs blijven herdenken in hun gebed. Volgens de heer A. Hermans, lid van het comité Oorlogsgevallenen, Is het niet juist, dat het bestuur van de joodse ge meente geen inzage kan krijgen van het gedenkboek. „Als het kerkbestuur erom vraagt, kan het inzage van het boek krij gen. Het heeft er echter nooit om ge- Fataal Met dc huidige gang van zaken binnen de vakbeweging bleek de heer Ruppert lang niet op alle punten gelukkig te zijn. Niet nader aangeduide gedachtengangen noemde hij fataal voor het wezen van de vakbeweging. Naar haar wezen is de vakbeweging orgaan van overleg, aldus de heer Ruppert. Zeker, een vakbewe ging. die de christelijke beginselen aanvaardt en dus de klassenstrijd ver- j Instrument Als zijn persoonlijke opvatting sprak de heer Ruppert uit, dat de functie van de vakbeweging ligt in het zoeken van het Rijk Gods en de gerechtigheid van dat Rijk. Als men het woord „christe lijk" weghaalt, blijft er dan nog vakbe weging over? Ik geloof van niet en ik hoop van niet, aldus de heer Ruppert. Van de christelijke vakbeweging zijn tienduizenden mannen en vrouwen die zijn toegetreden niet omdat zij n den dat hun belang dat lidmaatschap vorderde. Zij zijn lid geworden en lid gebleven, omdat zij in de christelijke vakbeweging een der middelen zien om hun belijdenis te beleven, een instru ment om deze wereld, die Gods wereld is, iets meer te doen beantwoorden aan Zijn wil. Zou men aan die beweging het christelijke ontnemen, dan is het motief voor hun lidmaatschap vervallen, dan is de zin van de christelijke vakbeweging voor hen weg en dan houden ze er mei op. Ik geloof: terecht, aldus de heer Rup- X De najaarsvergadering van het Alge meen Verbond voor Kinderbescherming zal donderdag 16 december in Esplanade in Utrecht worden gehouden. Aanvang is twee uur. Onderwerpen zijn pedagogisch onderzoek en het werkplan 1965-1967. vermoorde joodse burgers uit Venlo waarvan hij lid is, voor te stellen, tot gevolg had, dat deze samen met gedenkboek uit de kerk weg te halen zeventien van haar potentiële moorde- de gemeente Venlo aan te bieden naars in één redenkhnelr «taan in het arohief te plaatsen. „De strook pa- naars in een gedenkboek staan. pier moet dan echtcr natuurlijk In een brief van 28 september van de namcn w°rder' dit jaar verklaart de burgemeester van Venlo, dat het comité Oorlogsgevalle nen bereid is de namen van de in Duit-1kamerlid Scheps (P.v.d.A.) op verzoek dienst gesneuvelde SS'ers uit het re-iran dc m,n|s,er van binnenlandse raken onderzoek ingesteld. Het is hem toen I gebleken, dat het comité al twee en een half jaar geleden de Joodse Gemeente had beloofd de 17 namen te verwijderen. Hij verklaarde overigens van mening te zijn, dat de Joodse Gemeente niet zo zeer bezwaar heeft tegen de aanwezig heid van de namen van de in Duitse krijgsdienst gesneuvelde Venlose burgers, maar tegen het feit, dat in de rooms- katholieke eredienst joodse doden wor den herdacht. De jongere joodse genera tie heeft daar bezwaar tegen. Volgens de heer Hermans is de ver wijdering van de 17 namen uit het re gister geschied door er een strook over te plakken. Hij is van plan het comité, Het bleek de burgemeester, dat dit nog niet was gebeurd. Later is het pa pier erover geplakt. (Van een onzer medewerkers) KAMPEN „Eén van de moei lijkste adventsteksten", zoals hij het zelf noemde, de Immanuel- profetie van Jesaja 7, was het onderwerp van de rede, waarmee prof. H. J. Schilder het rectoraat van de Theologische Hogeschool der Gereformeerde Kerken (vrij gemaakt) heeft overgedragen aan prof. J. Kamphuis. Een deel van deze profetie wordt geciteerd in Mattheüs 1 in verband P.S. van het Zuiden constateert: (Van i kerkredactie) BREDA De particuliere sy node van de Gereformeerde Ker ken (vrijgemaakt) van Zeeland, Noord-Brabant en Limburg heeft een keuze gedaan in het Bredase conflict. De „tegenkerkeraad", die in april gevormd werd door die kerkeraadsleden, die zich niet langer konden verenigen met het beleid van de meerderheid van de kerkeraad, en eigen kerkdiensten ging beleggen, heeft op alle punten gelijk gekregen. De meerderheids- groep in Breda heeft volgens de particuliere synode het kerkver band verbroken. De moeilijkheden in Breda zijn var andere aard, dan die in Groningen betref, fende ds. A. van der Ziel. Ds. B. Telder, emeritus-predikant van Breda, publiceer de enkele jaren geleden enige boeken over het leven na de dood. waarin hij algemeen gevoelen in strijd kwam met de belijdenis, met name met wat antwoord 57 van de catechismus belijdt. Verschillende instanties binnen de Gere formeerde Kerken (vrijgemaakt) dron- i er bij de kerkeraad van Breda op i. dat deze een leerprocedure tegen ds. Telder aanhangig zou maken. Deze kerke raad (met ds. K. C. Smouten, die ds. Telder in 1962 was opgevolgd) weigerde dit echter. Op de achtergrond van dit conflict staat de vraag, in hoeverre ambtsdragers gebonden zijn aan de belijdenisgeschrif ten. Moeten zij deze bij hun ambtsaan vaarding zonder voorbehoud en ondub- Mr. Wesseldijk ontzenuwt kritiek UTRECHT De directeur van de Stichting Interkerkelijk prote stants ziekenhuiswezen, mr. Wes seldijk, ontkent ten stelligste, dat er in het protestants ziekenhuis wezen een verschrikkelijke achter stand zou bestaan, met name ten opzichte van het rooms-katholieke. Hij noemt de ontwikkeling van het protestantse ziekenhuiswezen in het blad De Protestant juist in alle opzichten gunstig. Zoals ge meld, is onlangs van gezaghebben de zijde verklaard dat er een zeer grote achterstand zou zijn. Na enige cijfers over het aantal zieken huisbedden te hebben gegeven komt mr. Wesseldijk tot de conclusie, dat het protestantse aandeel hierin op achttien procent van het totaal ligt, terwijl het in de psychiatrische inrichtingen, de verpleegtehuizen en de zwakzinnigeninrichtingen dertig procent of nog meer bedraagt, n alle sectoren van het protestantse ziekenhuiswezen is men druk bezig met sanering, uitbreiding en nieuw bouw. Sinds de oorlog is het aantal bedden al meer dan verdubbeld. Ook in de sector van de zwakzinni geninrichtingen staan tal van nieuwe projecten op stapel, zo schrijft mr. Wesseldijk. Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet Woonplaats betaling per: WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee Naam t Adres Woonplaats Ik ontvang als geschenk HYACINTHENBOL met „DE DOKTER ZEGT" II HOUDER „DE DOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel) streep door wat u niet wenst. ROME Drie dagen, nadat Hitiers troepen Nederland waren binnengevallen, heeft paus Pius XII het fascistische regime in Italië laten weten, dat hij niet bang was, om in een concentratie kamp terecht te komen. Hij zei dit, toen hy hoorde, dat Musso- in gebelgd was over het feit, at hij zich uitgesproken had ten unste van Nederland, België en rxemburg. staat te lezen in een gisteren gepubliceerd boek, dat documenten Hit de Vaticaanse archieven bevat. Het is het eerste deel van een reeks, Waarin het Vaticaan opening van aken wil geven over de rol, die wus Pius XII en het Vaticaan in te oorlog hebben gespeeld. Als regel Torden de archiefstukken van het faticaan pas gepubliceerd, als ze ionderd jaar oud zijn. Dat men nu *an deze regel is afgeweken, is een luidelijke reactie op de storm, die <et toneelstuk van Rolf Hochhut De Plaatsbekleder" heeft veroor- Het gebeuren op 13 mei 1940 is vervat in een met de hand geschreven memoran dum van de huidige paus Paulus, die destijds als kardinaal Montini een van de voornaamste medewerkers van Pius XII was. Hij heeft het volgens het boek geschreven, kort nadat de paus hem het gebeuren verteld had. In beslag Pius had persoonlijk op de schrijfmachi ne boodschappen van solidariteit getikt aan de regeringen van Nederland. Bel gië en Luxemburg. Mussolini was ra zend. Het orgaan van het Vaticaan l'Osservatore Romano werd in beslag genomen. De Italiaanse ambassadeur bij het Vati caan, Dino Alfieri, kwam de paus inlich ten over de stemming van Mussolini. Hij vertelde, dat de Duce de boodschappen aan Nederland, België en Luxemburg uitlegde als gericht tegen zijn politiek. In fascistische kringen heerste grote spanning en nervositeit en Alfieri sloot niet uit, dat er mogelijk iets ernstigs zou gebeuren. Pius bleef kalm en rustig en verklaar de, dat hij niet bang was voor de gevan genis of nog erger. „Wij waren nlt bang, toen eens een revolver op ons werd ge richt en wij zullen ook een tweede maal geen vrees koesteren." De paus zei. dat hij onder bepaalde omstandigheden niet kon blijyen zwij gen. Regeringen laten allereerst politieke en militaire overwegingen gelden en zien overwegingen van moraliteit en recht over het noofd, maar voor de paus ko men juist deze overwegingen op de eerste plaats en hij kan ze volstrekt niet voorbijzien. Zwijgen zou er op neerko men, dat hij zich schuldig zou maken aan nalatigheid en onverschilligheid ten aanzien van feiten, waaromtrent de hele wereld een uitspraak verwacht, zo Pius hebben gezegd. Conferentie Het gisteren gepubliceerde in Frans geschreven eerste deel bestrijkt de periode van maart 1939 tot augustus 1940 en laat de pogingen zien. die paus Pius gedaan heeft, om het niet tot een wereld oorlog te laten komen. Zo pleitte hij met instemming van Frankrijk en Enge land voor een vijflandenconferentie. La ter deed hij pogingen om Mussolini er toe te bewegen. Italië buiten de oorlog te houden (op 10 juni 1940 schaarde Italië zich aan Duitse zijde). Dit deel treedt nog niet in bijzonderhe den over de houding van paus Piu tcen- over de Jodenvervolging. Dat zal wor den behandeld in een tweede deel. dat brieven van de paus aan de Duitse bis schoppen bevat en documenten, waaruit de inspanning van het Vaticaan zou blij ken. om alle slachtoffers van de oorlog zonder onderscheid te helpen. belzinnig ondertekenen cn daarmee ver klaren, dat alle artikelen en stukken der leer, daarin vervat in alles overeenstem men met Gods Woord? Ds. Smouter c.s. meenden van niet en dat was de reden voor een viertal ambtsdragers in Breda, om in april een „tegenkerkeraad" te vormen. Deze „tegenkerkeraad" vroeg de classis Noord-Brabant/Limburg haar als de wet tige kerkeraad te aanvaarden en tevens te constateren, „dat ds. Smouter c.s. de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) heb ben verlaten". De classis sprak echter in juli uit, dat haar niet gebleken was, dat ds. Smouter c.s. zouden hebben opgehou den gereformeerd te zijn. Voorts hadden de bezwaarden zich niet gehouden naar de regel van artikel 31, door niet in beroep te gaan bij meerdere vergaderin gen, maar zichzelf zonder meer te presen teren als de wettige kerkeraad. Wind van leer De P.S. zegt nu echter, dat door de weigering van ds. Smouter c.s. tot onvoorwaardelijke ondertekening van de drie formulieren van enigheid inderdaad de grondslag van het kerkelijk samenle ven is aangetast. Het argument, dat de bezwaarden zich niet aan de regel van artikel 31 hielden, doet dan ook niet ter zake, omdat dat artikel van de handha ving van die grondslag uitgaat. Bij ds. Smouter c.s. is geen waarborg meer voor de handhaving van de schrif tuurlijke gereformeerde leer, noch de ga rantie, dat de gemeente niet wordt bloot gesteld aan allerlei wind van leer. De P.S. spreekt van een quatenusgeest (de aan de belijdenis geldt niet omdat, maar voorzover zij in overeenstemming is met Gods Woord) bij de Bredase meer derheid. Daarbij getuigt de tolerantiehouding, die ds. Smouter e.s. maandenlang hebben ingenomen jegens de bezwaarden, van een „ambtsindividualisme, dat in strijd is met art. 30 NGB en de art. 37 en 38 KO" aldus de P.S. Zaak-Telder De P.S. heeft zich ook bezig gehouden met de zaak-Telder zelf. Dat deze predi kant weigert om tegen de voor hem ongunstige uitspraken in appèl te gaan bij de generale synode, kwalificeert de P.S. ais „het nemen van leervrijheid, klaarblijkelijke minachting van de goede kerkelijke orde ter bewaring van de enig heid des geloofs". De houding van de Bredase kerkeraad was in deze „volledig in strijd met hetgeen van hem als trouw jegens de aangenomen leer en orde van de Gereformeerde Kerken verwacht mocht worden". De particuliere synode wil daarom, dat de groep, die zij nu als de wettige kerke raad van Breda beschouwt, „het zijne doet wat tot suspensie van de ambtsdienst van ds. B. Telder behoort verricht te worden, zo ds. B. Telder zich niet alsnog conformeert". met de aankondiging van Jezus' ge-j boorte. Daarom stelde prof. Schilder de vraag, of de exegese van Jesaja 7 moet uitgaan van Mattheüs 1. Hij ac centueerde, dat het Oude Testament niet los van het Nieuwe Testament verklaard mag worden, maar dat aan de andere kant de Nieuwtestamen tische vervulling ook niet als dè exe gese van de Oudtestamentische tekst mag worden beschouwd. Daarom vond hij het ongeoorloofd, om uitgaande van Mattheüs te stellen, dat het in het teken van Jesaja 7 alleen zou gaan om de moeder (maagd) en de naam Immanuel. Het karakter van het teken, dat Je saja aan Achaz aankondigde, was juist niet opzienbarend, maar onopvallend, zodat het alleen door het geloof zou kunnen worden herkend- Jesaja 7 14 bedoelt niet tot Achaj te spreken over een maagdelijke ge boorte, hetzij in eigen tijd, hetzij veel later. Het Hebreeuwse woord betekent niet alleen „maagd", maar heeft ruimere betekenis. Ook in de naam Immanuel (geen bijzondere klank in Israëlitische oren) ligt het wonder niet. De mededeling iin vers 14 is slechts de aanloop tot het zwaartepunt van het teken, dat in vers 15 ligt. Boter en honig Het eigenlijke teken in de Jesaja- profetie is gelegen in het voedsel van Immanuel: „Boter en honig zal hij eten". In deze „masjaal" (raadsel spreuk) wordt gezegd: hij krijgt uit- stekend voedsel, dat aan welvaart doet denken, maar in een noodsituatie, ander voedsel is er niet. Zo doelt dit teken op heil en onheil tegelijk. ,»De" vrouw van vers 14 is dan niet een bepaalde vrouw, die één bepaald kind krijgt. Dit teken kon zich in vele gevallen voordoen, waarin jonge moe ders bij de geboorte van hun eerste kind in de keuze van de naam getuig- 1 hun geloof in de met Zijn volk meegaande God. Zo (dus niet als geïsoleerde „Messiaanse tekst") te kent zich in deze profetie de Mes siaanse lijn af, die door de gehele Schrift heenloopt. De aftredende rector memoreerde aan het slot van zijn rede, dat in het afgelopen cursusjaar tien propaedeu- tische, zes kandidaats-, één doctoraal examen en één promotie (van dr. H. Venema) plaaats vond. H/ stond stil bij de nog niet afgeronde besprekingen van curatoren en hoogleraren over de te genstellingen in eigen kring. Ten slotte proclameerde hij prof. Kamp huis tot rector van het komend studie jaar. Beroeninpswerk NED. HERV. KERK Langhout te Brakel. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravendeel: drs. J. P. Versteeg te Wormerveer, die bedankte voor Nieuwe Pekela. DEN HAAG B. en W. van Utrecht hebben de raad voorgesteld het huma nistisch onderwijs aan openbare scholen gelijk aan het godsdienstonderwijs te subsidiëren. Het Tweede Kamerlid, de heer Mieras (st.geref.) herinnert de mi nister van onderwijs er aan, dat de wet uitdrukkelijk spreekt van godsdienston derwijs. Hel Kamerlid vraagt of ook al aan andere openbare scholen humanis tisch vormingsonderwijs wordt gegeven, Klei vergai Conclusie in proefschrift GRONINGEN Nederland kan zich een snelle ontwapenings-pro- cedure veroorloven, daar wij niet over een sterk gespecialiseerde be wapeningsindustrie beschikken, die bij ontwapening uit een toestand van volkomen ontreddering hele maal opnieuw zou moeten begin- Dit staat in het proefschrift Econo mische gevolgen van ontwapening, waarop drs. W. F. Duisenberg gister middag in Groningen is gepromo veerd tot doctor in dc economische wetenschappen. Voor de meeste bedrijven is de de- fensievraag slechts een fractie van de totale omzet, zo betoogt de heer Dui senberg. Als de toeneming van de ci viele vraag de wegvallende militaire vraag compenseert, zal een snelle omschakeling mogelijk zijn. Een lange- overgangstermijn maakt de aanpas sing aan de nieuwe toestand econo misch gemakkelijker, maar dat zou kunnen stuiten op sociaal-psychologi sche bezwaren. Voor landen met een produktiestructuur die sterker op le veranties aan de defensiesector is ingesteld en met meer gespecialiseerde produkten is een langere overgangster mijn vereist dan Nederland nog heeft, om de gevolgen op te kunnen vangen. Daar deze landen in het algemeen ook de politiek de toon aangeven, zal Nederland niet gauw bang behoeven te zijn dat het te hard gaat. GENUANCEERD De heer Duisenberg. die zich poli tiek volkomen neutraal heeft opge steld zegt dat de uiteenlopende beteke nis van de defensiesector in de vcr- cbillende landen leidt tot de nood zaak van een genuanceerd oordeel over de mogelijke gevolgen van alge hele ontwapening. Voor de grote lan den in de westerse wereld en in het bijzonder voor de Verenigde Staten >ezoek Afd. Oudi midwii Her\ 14, 8 De eSi- Residei (léj leeftijd Luxo a3r), Vrouwi Studi Vandaa Lido ady (a Luxo lag: Hi Rex ge ingreep in het economische leven, dat krachtige en tijdig voorbereide te genmaatregelen geboden zijn, terwijl ook economische argumenten kunnen worden aangevoerd voor een zekere geleidelijkheid. Voor Amerika kan van ontwapening geen versnelling van de groei worden verwacht. SOWJETUNIE In de Sowjetunie heeft de militaire sector een relatieve betekenis, die bij- ps doe na vergelijkbaar is met die van de Verenigde Staten. Ook voor de Sowjet unie kan op economische gronden een spreiding van de ontwapeningsprocedu re in de tijd de omschakelingsmoei lijkheden verzachten. Schattingen over het totale bedrag dat door alle landen aan defensie wordt besteed, lo pen nogal uiteen, nl. voor 1959 van ongeveer 90 miljard tot ruim 180 mil jard dollar. De defensiesector ver schaft jaarlijks werk aan zo'n jmerda 50.000.000 mensen. De mundiale defen sie-uitgaven worden voor het grootste deel door een beperkt aantal landen verricht. De VS nemen ongeveer de helft voor hun rekening, Rusland staat op de tweede plaats met ruim elf pro- NEDERLAND Meer dan de helft van de Nederland se defensieleveranciers bleek voor min der dan een kwart van de omzet i defensie opdrachten afhankelijk te zijn. Zestien procent van de onderne- vanWi rningen, die meer dan driekwart van hun omzet aan defensie ontleenden be stond voor het grootste deel uit onder nemingen die zich wel economisch op defensie richten. maar welker produk- 'cn zonder meer ook civiel afgezet zou- 'len kunnen worden. Zaterdag hoopt de Hervormd-Gerefor- meerde Jeugdbond haar algemene leden- ergadering te houden in het gebouw Christelijke Sociale Belangen in betekent een ontwapening een zodani- Utrecht. Aanvang is om half elf. Studi lal dez Trian De R Rapei irik SI ot 18 i leeldhc ot en 'oncii.;-! To LEII Ster toneel kerk dinsda;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2