Wereldtentoonstelling
voor kerken een succes
Religieuze problemen
voor Levi Esjkol
Spel-element
blijft achter
bij de ernst
Rahners feestbundel
nu in Nederlands
Knap gedenkschrift
van Schoolraad
Honderd koffiehuizen
van kerken in V.S.
ROND DE SCHOOL
ZATERDAG 4 DECEMBER 1965 I
Een woord voor vandaag
..Hei wordt: zo priester, zo volk", klaagt Hosea. Maar het is
niet alleen zijn persoonlijke klachtmaar God Zelf Die dit
uitroept. De priesters staan tussen de mensen en God. Zij
vertegenwoordigen de mensen voor God en God voor de men
sen. Wat wordt er van hen als de priesters God de rug toe
keren? Dan leiden zij hen de duisternis binnen.
Maar als de duisternis heerst, spreekt God in Zijn genade:
..Er zij licht?'. Als de priesters het volk verleiden, geeft God
de wereld Zijn Hogepriester. Dan krijgen die woorden: Zo
priester, zo volk, een heel ander accent. Christus wordt mens,
opdat wij weer echt mens zullen worden, schepsel van God,
geschapen naar Zijn beeld en Zijn gelijkenis.
Christus kwam in de duisternis om het Licht deir wereld te
zijn. Maar Hij kwam ook opdat er beelddragers Gods zouden
kunnen zijn. Wie Hem aanvaardt als Hogepriester, zal Hij voor
God vertegenwoordigen. Tot hem zegt Hij: „Tk ga heen om
u plaats te bereiden", opdat ook wij voor Gods aangezicht
mogen leven.
Maar hoe kunnen wij, zoals wij zijn voor God staan? Dat kan
niet, tenzij er iets met ons gebeurt.
Maar in hetzelfde hoofdstuk (Joh. 14) waar Hij zegt voor ons
bij de Vader een plaats te zullen bereiden, belooft Hij ons
Zijn Geest. En die Geest is de zekerheid van onze herschep
ping. Daarom kan Johannes later schrijven: „Geliefden, nu
zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat
wij zijn zullen: maar wij weten. dat. als Hij zal geopenbaard
zijn, wij Hem gelijk zullen wezen." Zo priester, zo volk.
Wij lezen vandaag: Filippenzen 12230.
Wij lezen morgen: Filippenzen 2 1—11.
Pastorale winstmaar financiële tekorten
(Van onze kerkredartie(zoekers kwamen kijken. De kosten be-
I liepen rond een miljoen gulden, maar
NEW YORK Terwijl in Montreal de kerken bezig zijn zich te °p, ldei"„b<'<"'ag bin'
,J nen door gaven en giften van belang-
bezinnen op de kansen die een wereldtentoonstelling biedt voor de stellenden,
verkondiging van het evangelie, waren dezer dagen in New York de
kerken bezig de balans op te maken. Het Vaticaan kan tevreden zijn.
Het paviljoen van de Rooms Katholieke Kerk trok meer dan twee
en een half maal zoveel bezoekers dan de vijf protestantse pavil
joens bij elkaar: 26 miljoen.
Vaticaan stak
General Motors
naar de kroon
JVatuurlinnilr
jtrok, namelijk dat van General Mo
tors. De grote trekpleister was natuur
lijk Michelangelo's „Piëta" uit het Va
ticaan.
Verdeel d
I De protestanten waren verdeeld,
i Wel hadden de kerken van de oecume-
nische raad elkaar gevonden, maar de
De aantallen bezoekers zijn indruk- organisatie van Billy Graham, een
wekkend, de opbrengsten fantastisch. I groen van christen-zakenmensen en
de kosten immens. De protestantse en j de Wycliff Bible Translators een
(oosters-) orthodoxe kerken moesten geloofzending die gespecialiseerd is in
het slotcijfer van de balans van het j het op schrift stellen van nieuwe talen
oecumenisch paviljoen met een heel
dik. rood potlood schrijven
Het Rooms Katholiek paviljoen trok
26 miljoen bezoekers, dat wil zeggen
dat een op de twee mensen die de
tentoonstelling bezocht ook een bezoek
bracht aan dit paviljoen. Op de ten
toonstelling was slechts één commer
cieel paviljoen dat meer bezoekers
Reumatische pijnen TOG AL HELPT I
Griep
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT 1
Conrector van THT
(Van onze onderwljsredactie)
ENSCHEDE— Denkend aan spel en
ernst kwam het prof. dr. ir. J. C. Vlug
ter, conrector van de Technisch Hoge
school Twente gisteren in zijn rede ter
gelegenheid van de dies natalis voor
dat bij de studenten in het algemeen
het spel-element achterblijft hij de
ernst, waarmee zij zich op hun studie
werpen en waarmee zij de organisatie
van de campusactiviteiten aanpak
ken.
Prof. Vlugter herinnerde aan de
waarschuwende woorden van Huizin-
ge: „het wijken van het spel-element
houdt dikwijls een teken van neer
gang der culuur in". Hij wenste dat
deze uitspraak tot de studenten zou
doordringen, opdat geen technische
barbaren of geïsoleerde kamergeleer
den de THT mettertijd als baccalau
reus of ingenieur verlaten.
Veelzeggende cijfers
van Canadese kerken
TORONTO In Canada zijn enke
le cijfers gepubliceerd over de zende
lingen, die door de verschillende Can-
nadese kerken worden uitgezonden.
Dat is voor de anglicanen één op
dc 40.000, voor de Verenigde Kerk
één op de 15.000, voor de rooms-ka- Dmirlirflfllt
tholieken één op de 6.000, voor de LfOOrUrUUh
baptisten één op de 3.000 leden.
De doopsgezinden hebben één zen- Thans heeft de Nationaal Religieuze
deling op 600 leden, de evangelische j Partij geëist dat als dank voor het
baptisten één op de 270, en de broe- mede dragen van de regeringsverant-
ders („darbisten") één op elke 80 le- woordelijkheid de status quo in reli-
deni 'gieuze zaken wordt doorbroken. De
(Van een medewerker)
TEL AVIV Levi Esjkol, de
overwinnaar bij de onlangs ge
houden Israëlische verkiezingen,
heeft geen haast bij het vormen
van een nieuw kabinet. Hij kan
ook weinig haast maken, want de
partijen waarmee hij een coalitie
moet aangaan zijn het onderling
oneens. Het grote struikelblok is
de in het parlement zeventien
zetels bezettende Nationaal Reli
gieuze Partij.
Sleutelpositie
Deze partij heeft in nagenoeg alle
kabinetten een sleutelpositie ingeno
men. Zonder haar kan geen kabinet
worden gevormd. Het coalitiekabinet,
dat in het parlement een meerderheid
wenst te hebben is aangewezen op de
Nationaal Religieuze Partij. Op vrij
wel alle terreinen van de politiek is
zij daarbij een makkelijke partner. Zij
heeft in feite geen politiek program en
ook hierdoor is het haar mogelijk
links zowel als rechts ter wille te zijn,
De meest biedende is voor de Natio
naal Religieuze Partij de meest accep
tabele.
Die meestbiedende moet dat vooral
zijn op het gebied van de religie in
Israël. Het is het enige waar deze par
tij zich om bekommert en waarom op
haar wordt gestemd. Immers voor ve
len geldt, dat als de joods religieu
ze wetten naar de letter in Israël wor
den nageleefd verdere politiek over-
bodig is. Bij de vorming van nieuwe
kabinetten in Israël zijn de eisen van
de Nationaal Religieuze Partij dan ook
zwaar. Zij weet hoe zij op een sleutel
positie zit en wenst daarnaar ook te
worden gehonoreerd.
NRP wenst, dat een nieuwe wet op de
Sabbathrust wordt aangenomen. Deze
wet zou door haar worden gedicteerd.
Zij zou impliceren, dat de Sabbathrust
bijna Oudtestamentisch wordt. Het is
vooral hiertegen, dat de andere groepe
ringen die volgens Esjkol in aanmer
king komen in het kabinet zitting te
nemen in het geweer zijn gekomen.
Zij wensen, dat Esjkol een oplossing
zoekt waardoor de Nationaal Religieu
ze Partij buiten de regering kan blij-
ïn.
Het sterkst wordt hierop aangedron
gen door Achdoet Awoda de socialisti
sche groepering waarmee Esjkols Ma-
pai voor de laatste verkiezingen een
verbond heeft gesloten en waarmee
beide verenigde partijen onder de
naam Ma'arach tegen alle voorspellin
gen in een grote overwinning hebben
behaald. In Israël gaan thans in politie,
ke kringen stemmen op om geen coali
tie van links te formeren maar om een
kabinet te vormen, dat de steun van
het parlément heeft omdat nagenoeg
alle partijen daarin vertegenwoordigd
zijn.
De Rafi
Dat zou betekenen, dat r.
links-socialistische Mapam de onafhan
kelijke liberalen in de regering komen
te zitten. De eisen van de linker- en
die van de rechterkant zouden dan
worden opgevangen door Esjkols
Ma'arach. Het zullen voornamelijk
eisen zijn op het gebied van de econo
mie. Die op het terrein van de religie
zijn uitgeschakeld omdat in plaats van
de Nationaal Religieuze Partij aan het
kabinet zouden gaan deelnemen Agoe-
dath Jisraee] en Poale Agdpeth Jisrae-
el die resp. 4 en 2 zetels bezetten.
Nu de verkiezingen gehouden zijn
blijken Ben Goerions volgelingen zich
van hem te distantiëren. Simon Peretz,
die immer zijn directeur-generaal van
defensie is geweest en tot Rafi onder
Ben Goerion is toegetreden verklaart
thans dat Rafi niet de partij van Ben
Goerion is, maar dat Ben Goerion een
Rafi is. Het hardste gelag voor Ben
Goerion moet echter zijn. dat bij de
verkiezingen van de gemeenteraden
duidelijk is komen vast te staan, dat
Israëls bevolking geen vertrouwen in
hem persoonlijk meer heeft. Ben Goe
rions Rafi kreeg bij de parlementsver
kiezingen maar tien zetels, minder
zelfs dan zijn vijanden hadden ge
dacht. Maar in Jeruzalem werd Teddy
Koliek tot burgemeester gekozen Hij
was een kandidaat van Rafi. Op hem
Dersoonliik werden echter drie maal
zoveel stemmen uitgebracht als op
zijn partij in Jeruzalem, die door Ben
Goerion werd aangevoerd.
de vertaling van de bijbel beslo
ten zelfstandig de kans te grijpen om
direct te evangeliseren.
Bovendien hadden de mormonen en
de volgelingen van Mary Baker Eddy,
de mensen van de Christian Science,
een paviljoen. De mormonen kon
den helemaal tevreden zijn. Na de
Rooms Katholieke Kerk trokken zij de
meeste bezoekers van de niet-commer-
ciële paviljoens. Meer dan 5,6 miljoen
bezoekers betaalden toegangsgelden.
De kosten overschreden de zeven mil
joen gulden. Zowel de mormonen als
de mensen van de Christian Science
maakten hekend dat het paviljoen hen
duizenden bekeerlingen had opgele-
erd.
I*va ham
Het paviljoen van de organisatie
van Billy Graham staat op de derde
olaats: meer dan vijf miljoen bezoe
kers keken naar de cineramaachtige
film. Het enige verschil met cinerama
was dat de bezoekers niet in het brand-
Dunt zaten van een halfrond scherm,
maar in het middelpunt van een cirkel
vormig scherm. De kosten waren ruim
tien miljoen gulden. Deze organisatie
kon zich in de handen wrijven want
'net was het enige protestantse pavil
joen dat de kosten wist te dekken.
Het oecumenisch paviljoen zit met
de grootste schuld, ruim negen ton
moet er nog op tafel komen. Het ligt
niet aan een slecht beheer. Bijna drie
miljoen bezoekers betaalden om het
paviljoen te zien. Maar de kerken had
den ook bedragen toegezegd om de
onkosten te dekken. Op basis van die
beloften was een vrij groots opgezet
paviljoen ingericht. En nu blijkt dat
op de financiële beloften van kerken
niet altijd te bouwen is.
Een uniek paviljoen had het Moody
Bible Institute opgericht. Eigenlijk
niet deze bijbelschool zelf, maar een
aantal zakenmensen, die hun bijdrage
wilden leveren in de verkondiging van
het evangelie. Jaren geleden ontwik
kelde dr. W. Moon van deze bijbel-
school zijn „wetenschappelijke pre-
Het paviljoen was ingericht als een
j groot natuurkundelokaal. De beide
sprekers lieten via proeven de wonde-
an de natuur zien. Het thema
was: Dat kan niet allemaal maar van
zelf geëvolueerd zijn. Er is een Schep
per en Hij is ook de Verlosser van de
Meer dan 1,3 miljoen bezoekers kwa
men kijken en luisteren. En in de loop
van twee jaar werden met 125.000
mensen nagesprekken gevoerd over
hun persoonlijke geestelijke proble
men. Dit paviljoen trok niet slechts
protestanten. Rooms-katholieke school
kinderen uit de omgeving van New
York moesten het bezoeken om er een
opstel over te schrijven en Joodse rab
bi's kwamen met honderden „catechi
santen." De 24 zakenmensen die dit
paviljoen stichtten zitten nog met een
schuld van bijna 400.000 gulden, maar
ze menen dat dat ook wel voor elkaar
Tevreden
Publiciteit
Nog voor dit paviljoen klaar was,
stond het al volop in de publiciteit. De
organisatoren hadden een film laten
maken waarin een clown de hoofdper
soon was. De titel luidde „Gelijkenis"
en het was voor ieder duideliik dat
deze clown de Heiland moest uitbeel
den.
Robert Mozes, de directeur van deze
tentoonstelling vond dat het niet te
oas kwam. Een bekende Amerikaanse
evangelist Jack Wrytzen organiseerde
van tijd tot tijd grote bijeenkomsten
ui het nabijgelegen Singer-stadion,
waarin hij de film heftig aanviel. Het
gevolg was dat de film van Billy Gra
ham precies twee maal zoveel bezoe
kers trok als deze „gelijkenis." De
inhoud van de film was ook de
oorzaak dat sommige kerken weiger
den de aanvankelijk toegezegde be-
dro—n sohonken.
De Wycliff Bible Translators meen
den op het laatste moment dat de ten
toonstelling ook nog op de een of ande
re manier aandacht aan de zending
moest schenken. Hoewel de aanmel-
nlnestenniin reeds voorbij was, slaag
den zij er toch nog in een plek ie te
krijgen voor een klein en goedkoop
navfHnmi. Niet minder dan 650.000
De wereldtentoonstelling van New
York is gesloten. De organisatoren
zijn niet tevreden. Ze hadden min
stens op 19 miljoen meer bezoekers
gerekend dan de 51 miljoen die er
kwamen. Maar de kerken zijn wel te
vreden, ook al zitten ze nog in de
schuld. Het was het waard, zeggen
ze.
Alleen heeft New York wel
leerd dat het niet mee valt om als
kerken op zo'n tentoonstelling op
te vallen. De kosten zijn altijd ho
ger en veel hoger dan men
denkt. Als in Nederland in 1975
de wereldtentoonstelling in Am
sterdam gehouden wordt, en de
kerken willen goed voor de dag
komen, dan mogen zij nu wel vast
beginnen te sparen.
,Het bestuur van de Spaanse Evange-
sche Zending deelt mede, dat in twee
plaatsen in Spanje traktaten van deze
organisatie in beslag zijn genomen. In
Murcia werden veertigduizend traktaten
in beslag genomen en verbeurd ver
klaard. In Gerena betrof het 1.500 trakta
ten.
(Van onze onderwijsredactie)
DEN HAAG Zoals bij het gou
den jubileum in 1940, verscheen
ook nu, bij het 75-jarig bestaan
van de Schoolraad voor de scho
len met den bijbel een gedenk
schrift. De heer J. A. van Ben-
nekom, die het onderwijs door
en door kent. heeft de opdracht
aanvaard in beknopt bestek de
historie van de Schoolraad te
boek te stellen. Hij is er uitne
mend in geslaagd een leesbaar
relaas te schrijven dat de hoog
tepunten belicht en veel details
die het beeld zouden vertroebe
len, weglaat.
Terecht stelt de voorzitter van de
Schoolraad, prof. dr. G. P. van Itter-
zon, dat onze tijd zich niet meer
leent voor lijvige feestboeken. Even
terecht merkt hij op, dat de school
strijd, vroeger algemeen bekend,
thans voor velen een historisch ge
beuren geworden is, waar men hoe
genaamd niets meer van weet.
Zelfs in de kringen van het christe
lijk onderwijs tast men vaak ten
aanzien van de betekenis en functie
van onze organisaties in het duister.
De kwaliteit van Van Bennekoms
geschiedschrijving staat er echter
garant voor, dat voor ieder die
aandachtig wil luisteren, de nevelen
spoedig zullen optrekken.
Periode '4©-'45
Na een beknopt overzicht van
ontstaan van de Schoolraad en zijn
groei in de eerste vijftig jaar,
schenkt de heer Van Bennekom
uitvoerig aandacht aan de periode
1940-1945. Ook in onze kringen, zo
zegt hij was er weifeling, toen het
er om ging openlijk het „neen"
laten horen.
Maar spoedig wordt het verzet toch
GJV roept allen op
breng Gr eet j es
actie naar de top?
NIEUWERKERK Greetjes
platenactie werkt als een
sneeuwbal. De bestellingen blij
ven binnenstromen op giro
113100 t.n.v, actiecomité GKN
te Nieuwerkerk. Vooral de jeugd
zelf wil nu daadwerkelijk Greet
jes plan gaan steunen. Zo heeft
de GJV Joma te Rotterdam hét
plan opgevdt om van 11 tot 18
december Eén wéék voor
Gr eet je té proclameren.
Tot alle verenigingen in ons
land richt zij daarom een op
roep om dit plan te steunen.
Joma zelf heeft a.l een grote
campagne in voorbereiding.
wakker, vooral als de secretaris-g<
neraal van het departement va
opvoeding, wetenschap en cultuurbe
scherming een verordening aankon
digt, waardoor de vrijheid van di
besturen van de bijzondere schol»
in het benoemen van persone
wordt beknot. Namens de School
raad en de Vereniging voor Christ»
lijk Volksonderwijs gaat er een rui
tige brief naar de de rijkscommissa
ris, dr. Seyss Inquart, waarin me
klem worden geadviseerd de veroi
dening niet in te voeren. Antwoor
op deze brief is er nooit gekomei
maar de voormannen van het chrii
telijk onderwijs hadden de vijan(
onderkend.
Bijdrage
Van Bennekom komt aan het slot
zijn geschrift tot de conclusie dalW]
het schoolverzet van protestanti I
christelijk zijde is gevoerd. Hier zag
men een rechtstreeks verband met
de schoolstrijd uit de negentiende,
eeuw, die in veel ernstiger rorm tt0
was herleefd. En tenslotte constalnsc
teert de schrijver niet zonder trots Ou
dat het schoolverzet, zij het dan ooJjaik
met vallen en opstaan, een belangrij\ya
ke bijdrage heeft geleverd aan dtjiaas
versterking van de verzetsgeest van n.
^Nederlandse volk in zijn
J. Piebenga 55) au
Hoofdredacteur van
Leeuwarder Courant
overleden b
LEEUW ARDEN - In het Diacones»,. De
B £««"E£P- s4
Pjeegd in verband met de verwondingen
val hn<tV«w2?ei weelc bij ®en verkeersonge-
ïp iÏÏ»^6'0^ is Sferen op 55-jtSJ Br.
u A overleden de heer J Pieben-itanr»
ga, hoofdredacteur van de Leeuwarden
H.9prant. De heer Piebenga had een13™31
opgelopen. Toen men giste>.
«wJv gips zou vernieuwen, werd Wf
plotting onwel en overleed kort daar$sta
pa, waarschijnlijk ten gevolge van tromJed.
oose- j Mu
De heer Piebenga werd in Franekei^3'1
geboren en studeerde voor onderwitzefr'
iTir -W uS R'a' hoofdonderwijzer in Oudetfa
Wymbritseradee]Hij nam een vooraan<rlce
plaa£ in de Fri«« Beweging
Yerd hoofdredacteur van de
!M v.n<?US2.'-. was onder Pie
Pwpcinnj n de Provinciale Staten van ebec
Arbeid V°°r de Partij van d« RÜ>
Van zijn hand verscheen een grootjvL
SS? Publikaties in het Fries, gedicht»
ten, verhalen, beschouwingen en historié
sche publikaties. Voor Ho fhcct. „,,i+.,..Itoega
NEW YORK. Op het ogenblik zijn er in de Verenigde Staten meer dan
honderd koffiehuizen door de kerken gesticht. Zo ontlenen we aan Hervormd
Nederland. Dat is meer dan de helft van het totaal aantal koffiehuizen, dat
de Verenigde Staten telt. Er is sprake van een nieuwe activiteit, die pas aan
het begin staat.
Dit is aan het licht gekomen bij het onderzoek van ds. J. D. Perry,
universiteitspredikant aan de universiteit van Vermont in opdracht van de
Nationale Raad van Kerken.
Naar zijn mening zullen deze kerkelijke café's, waar alleen maar koffie en
limonade wordt geschonken en die erg' gezellig zijn, net zo talrijk worden
als de zondagsscholen. De grote belangstelling is voornamelijk te danken aan
de gelegenheid, die wordt geboden voor discussie en amusement. De nadruk
ligt op de theologische aspecten van hedendaags toneel, poëzie en folklore.
Veel worden ook beschouwd als centra van discussie over het rassen
probleem.
Uitwisselingsprogram^«
van oecumenische p
jeugdraad s
na"ötwisD«eu«Tndi&1S$J
sche Jeugdraad in Nederland verzoekifc,;,..
bekendmaking van het uitwisselingsprofn.J
gramma voor Nederlandse jongens en
meisjes. Dit geldt zowel voor Amerika®nc?
als voor Europa. Sch
Deze uitwisseling is een onderdeel vaahaam
de Internationale Jeugduitwisseling, een
gezamenlijk programma van Amerikaan,
se en Europese kerken. Kosten voor Ame-' Geh
rika zijn 1700 en voor Europa 800. ,and.
Tijdens een verblijf van een jaar kriji*?a5
gen jonge mensen de kans een belangrij.
ke vorming te ontvangen Het verdient Bos
voorkeur, als een Nederlander „uitgezond:
den en een Amerikaan „ontvangen" kan; Rijk
worden. Een beperkt aantal Nederlanjomm
ders kan worden uitgezonden zonder dat»ott c
komt" Amerikaan (se) voor in de plaats|chtb
Het adres van de Sectie International^^
Jeugduitwisseling van de Oecumenische..„e 4
Jeugdraad is: Maliebaan 88, Utrecht. telMst
13492. n—
(Van onze kerkredactie)
HILVERSUM In 1964 werd
de bekende rooms-katholieke theo
loog Karl Rahner zestig. Een gro
te groep van vrienden en leerlin
gen in de breedste zin van dat
woord eerden heni door een feest
bundel met een uitzonderlijk groot
aantal artikelen. Als titel werd ge
kozen „Got in Welt". Het boek
werd zo dik dat het in twee delen j wereld.
komen om nieuwe wegen in te
Het enthousiasme van zijn vrienden
om deze denker te eren was zo groot
dat de Duitse feestbundel twee delen
omvatte van respectievelijk 685 en 972
Dagina's Uit deze bundel zijn de beste
artikelen vertaald onder de verzamelti
tel „God en Wereld." Ze zijn uitge
bracht in vijf delen: Structuur van
verbond en kerk Christendom en we
reldgodsdiensten. Moraal en pastoraal,
De eschatologie in het bewustzijn van
Jezus en van de kerk. en KerV en
Geen voor
ipn<stnU»Lrwijs
hüzondere«eholen
moest worden uitgegeven In het
Nederlands is nu een vertalin°
verschenen in viif delen van tfiO
tot bijna 200 pagina's per deel.
Karl Rahner is altijd geboeid ge
weest door de problemen van deze
tijd. Hij behoort tot de niet gemak
kelijke nieuwe theologen van de
Rooms Katholieke Kerk. die niet meer
kan volstaan met de antwoorden van
het verleden opnieuw te overdenken
Hij zoekt een antwoord op de nieuwe
vragen van deze tijd. die andere vra
gen zijn.
Heel in het bijzonder werd hij ge
boeid door de vragen die -" '■eet betrek
king hebben op het probleem van
„God in de wereld." Hij schrijft met
een pastorale bewogenheid, maar tege
lijkertijd met een nauwe band aan het
verleden verkregen door een diep
gaande studie van de ..kerkvaders'
Juist omdat hij zo'n open oog heeft
voor het nu. en zich gebonden weet
aan de oude kerkvaders, staat hij mis
schien zo ver af van het traditionele
rooms-katholicisme dat zijn eigen weg
gegaan is sedert deze kerkvaders. Het
heeft vaak zo'n diep spoor getrokken
in de tijd dat het moeilijk er uit kan
Niet iedere schrijver is en zeker
niet in Drotestantse kring even be
kend. Maar er zijn namen bij die ook
in protestantse theologische kringen
veel v/orden gelezen en geciteerd, bij
voorbeeld Yves Congar. die schreef
over het concilie als vergadering en
principiële conciliariteit van de kerk
Andere namen zijn Joseph Ratzinger.
mr. L. Baas. Romano Guardini en
Heinrich Fries
Fries gaat in op Bultmanns Entmy-
thologisierung. Magnus Löhrer geef'
een aantal overdenkingen over de
interpretatie van leerambtelijke
uitspraken aals vraagstuk in het
oecumenisch gesprek, vrijwel het gehe
le deel is gewijd aan de zendingspro-
blematiek. en deel vier hoofdzakelijk
aan hermeneutische problemen in ver
band met de eschatologische uitspra
ken van Christus Deze uitgave is even
veelzijdig als he' werk van Rahner
zelf. wiens bibliografie volgens J M
Metz nu reeds 887 nummers omvat
God en Wereld, feestbundel ter
ere van de zestigste verjaardag
van Karl Rahner Uitgegeven door
Paal Brand, Hilversum vijf delen.
Prijs 11.90 per deel, compleet
10,90 per deel.
UTRECHT Godsdienstonderwijs op
bijzondere lagere scholen is leerstellig,
terwijl godsdienstonderwijs op openbare
scholen gegeven wordt nit het oogpunt
van algemene vorming.
Dat schrijft het college van B. ei
van Utrecht in een nota aan de gemeente
raad. Het ziet daarom geen aanleiding,
om de gemeenteraad voor te stellen over
te gaan tot subsidiëring van het gods
dienstonderwijs op de bijzondere scholen.
Het godsdienstonderwijs op de openba
re scholen wordt in Utrecht wel gesubsi
dieerd Ogenschijnlijk is het billijk, om
voor het godsdienstonderwijs op bijzonde
re lagere scholen een gelijke subsidiere
geling te 'reffen In feite is hier volgens
B en W echter sprake van twe
ezen verschillende zaken
Tegelijk met deze nota, waarin de sub
sidiëring van godsdienstonderwijs op bij'
zondere lagere scholen door B. en W. Is
afgewezen stelt B en W voor. om subsi
die te gaan verlenen aan het vormingson
derwijs op de openbare scholen,
mee het Humanistisch Verbond zich wil
gaan belasten
Hoewel B on W. van mening zijt
het Humanistisch Verbond dit recht
kan ontleneD aan artikel 26 van de wet
op het Lager Onderwijs menen zij toch
een gelijke regeling te moeten treffen.
Zij verwachten, dat de wet te zijner tijd
zal worden aangepast in die zin, dat
genootschappen op geestelijke grondslag
gelijke rechten zullen verkrijgen.
de trein stapte en koers zette naar „Nog een oudje, Gerrif', hoor ik
een stadje zou mogen bouwen zou drie plechtig in het zwart geklede nog ferm wat verder, waarbij ze
het er een worden als Kamven, leu- manspersonen, waarvan ik er vaag vertrouwelijk haar hand op mijn
nend tegen wijd water. Maar de twee herken. Ze maken deel uit arm legt. O nee, juffrouw Hendriks
de IJssel die je
van het college van curatoren van is niet zonder meer een geloofsma-
oen met zijn poorten, zijn oude
straatjes en zijn kerken is uniek
De huizen aan de indrukwekkende
'Jsselkade zien er wat streng uit.
moet voor je Kampen binnen kunt de school. Ja. de Steur is werkelijk niak te noemen, ze heeft iets ja
lopen Hikt, met windkracht 10 over een trefvunt van vele kameraden iets vreemds dat viel. maar tegelij-
ie zondagse hoedje, langer dan Er wandelen twee vrofessoren bin- kertijd iets wat tot luisteren
anders en dat is al latig. Kam- nen, die met enthousiasme begroet dwingt, al is haar taal niet meer
worden in het curntorengroepje.
Als het bijna tijd is dat mijn
bezoek komt. trek ik mij even te
rug om mijn verwarde coiffure wat tje naar tafeltje gaan, veel van de
erbaast je niet, want op de te verbeteren. De spiegel vertelt gasten zijn haar niet vreemd. ..Eet
bakermat van vele theologen ver- me dat de helft van mijn uiterlijk smakelijk Van der Wal" hoor ik
wacht je huizen als daar op die in de TJssel is gewaaid en juist als haar zeggen tegen een
kade. even solide als een kerkor- 'k mijn lippenstift omhooa draai.
'°opt er noo iemand het smalle gan
gezegd dat ze „knieoerig'
nig" zijn. een roddel, die je in
•jerste instantie gelooft, want waar
om zouden ze niet naar zichzelf toe-
ekenen, als ze ook naar zichzell
van deze tijd.
Later terug in de gelagkamet
van de Steur zie ik haar van tafel-
spiegel-
i-etende figuur. Ze heft bezwe
rend haar vinger op en verwijt: ,Je
Van de mensen in Kampen wordt netje binnen. In de spiegel ontmoe- hebt stellia weer niet gebeden voor
tten onze ogen elkaar en hoewel ik dit vette der aarde".
haar nooit eerder gezien heb, weet En niemand lacht, niemand zegt
toepratenEn dat doen ze met het '^ent iedereen juffrouw Hendriks.
-ware accent op de laatste N var
de woordN als ze pratN. daar iv
ik: dit
iederet_.1
hvug. wat de School betekent, zo Hendriks.
Dan ontdekt ze achter me de theo-
'<nmpN.
Op die winderiae dag was mijv
ir>el de school. Er zijn natuurlijl
•cholen in vele soorten en kleuren
maar De School daar dat is de
-booloaische Hoge.
Maar eerst zou ik koffie drinkei
'iet iemand in de Steur, een kleit»
'-otel-restaurant tegen de schon'
'in Een merkwnardio établisse
ment waar handelsreizigers hun
-erkstnte.n invullen hun ..oudje'
drinken en „gedag Piet. goede za
ken" eggen tegen hun collega's
Maar ie vindt er ook studenten
74 loöiéu"hSSTzT
rcrmoonl wofeleert cn evangel,, al, oude bekenden Tegen een van
rifi." 7' 7m ,en.i,mo' e" de nrniemren. die iuis! dor«ti<7 w
höod.ibot n n i ie h" *rh"im <-•»" mn Merlir haw
- P€ "aaderhan. Ze k,iki zegt ze: ..Je ben! omierbelerlijk
naar mim hnpeneult. dan naar mij iongen. toen je nog student uias
"n -ent- ..Het zon me niet verbazen heb ilc je al aezeod dat drinken de
beladend lid van aeest vertroebelt
BOEK IN KOREA
OVER CALVIJN fc
SEOEL Zoals in Nederland onlangs?1?*''
het cnntractorgaan van de gereformeerde6'?1!3
gezindte een bundel Calvijnstudie uitgaf
ter gelegenheid van het feit, dat het-15 u
vorig jaar vier eeuwen geleden was dat
deze Hervormer stierf (getiteld Zicht opL
Calvijn), is thans in Korea een dergelij-
bundel essays verschenen, rnder de^oel
titel Calvijn en zijn volgelingen. De re-feten:
dactie had Jong Sung Rhee. Vier Kore-Afd.
aanse theologen werkten er aan mee enaar
NbSr dr' C', Draryi. P™1 Wilhelm Oud
Nmsel en prof. Thomas F. Torrance. HeVZ"
boek Is uitgegeven door de Koreaansa
vereniging voor Calvijn-studie. .H|ri
Rap»
nf heh ik wat je noemt een
rl-ao-richt?
.0 at klopt. juffrouw Hen-
Kampen zonder brug over de
IJssel. zonder de poorten, zonder de
kerken en de School is ondenkbaar
T~l'? Maar wat zal het leeg zijn in Kam-
..Dan zou u toch moeten weten pen als juffrouw Hendriks er eens
<at u met uw make-up nog onder niet meer zal zijn
''et oordeel door moet" Ze preekt Mink van RHsdiik
Bpropnin oswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Westerbork (toez.
beslissing): H. E. K. Vegter te
voor Hoogland <U.): J. Kuipers te
boorn. Klu
GEREF. KERKEN feside
Bedankt voor Winschoten en voor
Leeuwarden-west (vac. D. Riemersma):
S. v. d. Veen te Zwijndrecht. Apot
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) ^06
Beroepen te Houwerzijl: A. C. Haitsma|Inori
te Heerde Bmm
CHRIST. GEREF. KERKEN [^P°1
Beroepen te Maarssen (U.): D. Biesma®" d'
jr. te Aalsmeer. Apod
Bedankt voor Dokkum: D. H. Biesma» va
te Lisse.
Tweetal te Opperdoes: M. den Boer te
Amsterdam-noord en A. J. Otter teLam
Deventer (14 j
GEREF. GEMEENTEN iff?.0
Beroepen te Veenendaal: A. F. Mon-u 10
koop te Goes; te Leiden: A. Elshout te^113"
Scheveningen. p).
BOND v. VRIJE EVANG GEM.
Beroepen te Nieuwvliet, c.a.: J. Moei-j^,^
land te Zaandam.
Stud
Na januari zal het blad De Weg tenMaE
dienste van het gesprek Reformatle-Ro- Triai
me als een zelfstandig blad verschljnen.lar).
Nu nog verschijnt het samengevoegd meflOp S
De Open Poort, de Nederlandse edltiebgen,
van het evangelisatieblad var de Gerefor-bn.
meerde Kerken in België
De redactie van De Weg wordt ge
voerd door ds. M.'V J. de Craene, dr. ICRape
Dronkert, ds. B. W Ganzevoort en ds. H.'aa h
J. Hoek. Het administratie-adres zal vol
gend jaar worden: Bureau Het Zuiden,
Smalle Haven la, Eindhoven.