Chr. partijvorming
op bredere basis?
Nieuw land: De Achttien
maken de balans op
Wijzigingen van paus
werden afgezwakt
DUET
AY LOJNTS
Vereniging van kerken
in Nigeria uitgesteld
Uw probleem
is het
onze
VRIJDAG 3 DECEMBER 1965
Een woord voor vandaag
Een wonderlijke bijbeltekst vindt u aan het slot van Hosea 3.
Daar wordt gezegd, dat Israël lang zonder koning en zonder
vorst zal zitten, zonder offer en zonder priesterdienst. Maar
daarna zullen de Israëlieten zich bekeren en de Here hun God
zoeken en David hun koning. Dit wordt gezegd van een tien-
stammenrijk, dat het geslacht van David de rug had toege
keerd. Hosea maakt duidelijk onderscheid tusspn dit Israël
en Juda of de Joden. Dit tienstammenrijk is al lang door de
geschiedenis opgeslokt. Het is ondergegaan. Toch spreekt
Iosea van een komende bekering. We kunnen deze tekst
schrappen door te zeggen: Dat kan niet!" Dat is de gemak
kelijkste en voor de bijbel de gevaarlijkste weg. Deze profetie
kan alleen in vervulling gaan, als dit volk uit zijn dood opstaat.
Dan kan het zich tot God keren. Maar dat is juist de wonder
lijke boodschap van het Oude zowel als het Nieuwe Testament.
God roept mensen op tot bekering, maar het zijn mensen die
„dood zijn in schulden en misdaden". Dat nieuwe leven wordt
gegeven door de komende David, door Jezus Christus. Hij komt
om wat dood is een nieuwe toekomst te geven.
We lezen vandaag: Filippenzen 1 12-21.
Derde pocket verschenen
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Voor de derde maal laten de Achttien van zich
volgens de Achttien zet het weinig zo
den aan de dijk.
Er moet iets gebeuren, vinden de
Achttien. Zij komen niet met veel
horen. Door middel van een pocketboek doen zij een nieuwe poging j nieuwe gedachten. Ze herhalen een
om de wat ingezonken belangstelling voor de vereniging van de Her- ^LrdTElkander "(die
vormde Kerk en de Gereformeerde Kerken nieuw leven in te blazen, druk beleefde, tegen de eerste pocket1
Deze negen hervormde en negen gereformeerde predikanten blijven "Van Kerken tot Kerk drie).
i i i -ï i i u i rfiOmdat men gelooft dat het initiatief
zeggen dat de gescheidenheid een onduldbare zaak is. 1 itel van de van weinigen moet uitgaan, worden
pocket is Nieuw land", maar Hosea 10:12-Ontgint u nieuw land." kernen opgeroepen initiatieven te ne-
- opdat door daden aan uitgespro-
Toch nog vrijheid
Op pagina 47 zeggen de schrijvers
dat „de onduldbaarheid haar klem ver
liest en de eenwording afzakt tot
vriendelijkheidsbetoon. wanneer we
de woorden die wij uitspreken niet
ogenblikkelijk laten vergezeld gaan
van bepaalde daden en handelingen.
Zij klagen dat zo weinig van hun voor
stellen in daden zijn omgezet.
Het is daarom een veeg teken voor
de actie van de Achttien dat zij in
deze nieuwe pocket op pagina 51 en 52
voorstellen moeten herdrukken, die in
de vorige pocket gedaan werden. En
ook dat zij uitvoerig moeten terugko
men op het indertijd door prof. dr. H.
Berkhof gelanceerde voorstel. Hij zei
toen: „Laat elke gereformeerde en her
vormde kerkeraad of wijkkerkeraad
twaalf mensen benoemen, die voor de
tijd van één jaar naar de andere kerk
ter plaatse verhuizen."
Erkend wordt dat dit plan. op een
heel enkele uitzondering na, nog ner
gens werkelijkheid geworden is.
De Achttien antwoorden dat zij niet
goed inzien waarom kerkeraden niet
samen kunnen vergaderen over de
geestelijke situatie in hun gemeenten,
waarom synodes niet samen overleg
plegen en met gezamenlijke rapporten
komen, waarom een predikant niet
geschreven woorden en voor
stellen geloofwaardigheid wordt ver
leend. Voorgesteld wordt dat de kern
leden eikaars kerkdiensten bezoeken
en een verzoek richten aan de kerke
raad van de andere kerk om aan het
Avondmaal te mogen deelnemen. Zo
de andere kerk het avondmaal mag kan er „iets gebeuren op het gewone
bedienen. I vlak van de gewone mensen."
Evenals de twee vorige boekjes be-
sinds het begin van de jictie vat 00k deze uitgave een viertal schet-
van de Achttien veel gebeurd. Er is
een gesprek in de Oecumenische Raad
(en daaarbuiten) op gang gekomen
over een Raad van Kerken. De
Achttien zijn daar niet tegen, maar
erge hoge verwachtingen hebben ze er i
ook niet van. De eenheid moet van
onderop komen. De moderamina van
de synodes spreken met elkaar, maar
voor gesprekskringen, terwijl bo
vendien een aantal toespraken zijn
opgenomen die indertijd gehouden
zijn op de regionale conferenties.
Nieuw Land, door de Achttien.
Uitgegeven door W. ten Have NV,
Amsterdam. Prijs 1.95, 144 pagi-
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Slochteren: H. J. Zoethout
te Terwispel, c.a.; te Barneveld; J. Vos te
Rijssen.
Bedankt voor Papendrecht (vac. H. C.
Bultman): C. v. d. Bosch te Gorinchem:
voor Harich: kand. W. E. Steenbeek te
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Hardinxveld-Gies-
sendam: P. Homburg te Heerjansdam.
Préparatoir examen: De classis Hil
versum heeft préparatoir geëxamineerd
en beroepbaar verklaard: kand. C v.
Ginkel te Hilversum, die i.v.m. stage
nog niet beroepbaar is.
Beroepen te Onnen (accl.): A. R. Bos
man te Niezijl en Kommerzijl.
Aangenomen naar Dordrecht: A. I.
rijtenburg te
Indonesisch visum
voor ds. De Heer
en drs. Sevenster
OEGSTGEEST Indonesië heeft
visa verleend aan drs. A. Sevenster en
ds. J. J. de Heer.
Drs. Sevenster zal als theologisch
docent naar de theologische hogeschool
in Djokjakarta vertrekken. Hij is door
de generale synode beroepen tot zen
dingspredikant. Zondag zal hij in 01-
denzaal door zijn vader, prof. dr. J. N.
Sevenster uit Amsterdam, tot predi
kant worden bevestigd. Ds. O. G.
Bunjes, praeses van de classis Hengelo
zal hem uitzenden.
Ds. De Heer wordt, zoals bekend,
uitgezonden door de Gereformeerde
Zendings Bond (in de Hervormde
Kerk) naar Celebes voor de opleiding
van Toradja predikanten. Zijn stand
plaats zal Rante Pao op midden Celebes
worden.
JEUGD
ROME De rust is weerge-j Zoals het stuk er nu ligt zal het
keerd in rooms-katholieke krin onKetwU*eld worden aangenomen. Het
Keera in rooms-KainuiieKe *nn nttammk
gen in Nederland. Gisteren werd
het concilie het gewijzigde
schema over Kerk en Wereld rond
gedeeld. Toen bleek dat de pau
selijke wijzigingen zo sterk waren
afgezwakt dat van hun oorspron
kelijke implicaties weinig meer
over was. Kennelijk was Rome
toch gezwicht voor de druk van
vele protesterende rooms-katho-
lieken. enij
Zegslieden in Rome verklaarden
optimistisch dat de tekst meer doet
dan het vraagstuk van de geboortenre-
geling epen laten: „Het legt de grond
slag voor een eventuele wijziging in
het rooms-katholieke standpunt". In
wezen komt het er op neer dat de
Rooms Katholieke Kerk bij haar huidi
ge standpunt blijft, maar dat daarme
de niet het laatste woord is gezegd.
Verboden middelen blijven verboden.
Over de pil wordt niets gezegd.
Een van de belangrijkste wijzigin
gen is een voetnoot waarin wordt
uitgesproken: „Terwijl de leer van de
kerk blijft bestaan, bedoelt het conci
lie geen concrete oplossingen direct
voor te houden." In totaal zijn
wijzigingen aangebracht.
ONGEOORLOOFD
Het opmerkelijke is dat de wijzigin
gen aangebracht zijn op plaatsen waar
zij minder „kwaad" kunnen, dan in
hun oorspronkelijk verband. Boven
dien is ook de zin van de paus gewij
zigd, waarin hij het gebruik van mid
delen die tegen de voortplanting zijn
gericht veroordeelde. Nu is er van ge
maakt dat het „ongeoorloofd gebruik'
verboden is.
Bovendien heeft de commissie niet
slechts op last van de pau:
naar de citaten van Pius XI en Pius
XII, maar ook naar een citaat
Paus Paulus zelf. Het is de zinsnede
uit zijn rede tot de kardinalen, waarin
hij duidelijk de mogelijkheid van nieu
we normen openhield. In een verdere
voetnoot wordt nog gezegd dat „ijveri
ge bestudering" van de voorkoming
van zwangerschap noodzakelijk is.
De progressieve bisschoppen vrees
den voor nog een andere wijziging.
Conservatieve bisschoppen hadden
sterk aangedrongen op een „harde ver
oordeling" van het communisme, waar
door het gesprek onmogelijk zou wor-*
den. Daar wordt niets over gezegd.
VRIJHEID
„Mag een Rooms-Katholiek nu de
pil gebruiken of niet?" vroeg de
KRO-verslaggever Dick de Vree gister
avond aan prof. Groot. Zijn
antwoord: „Dan zou ik zeggen er
is geen uitspraak over gevallen. Vroe
ger is er ook geen uitspraak over ge
daan, want toen waren die dingen er
niet. Dus op het ogenblik is het zo: De
vrijheid van de mens die is er altijd
nog. Er is niets veroordeeld, dus ruim
te voor de vriiheid als men tenminste
rekening houdt met wat de kerk wel
gezegd heeft over de menselijke waar
digheid."
concilie heeft een directe uitspraak
van de paus kunnen afwenden. Wel
vragen Rooms-Katholieken zich nog
ongerust af: Wat zal de paus zeggen
als hij met zijn definitieve uitspraak
komt? Zal hij dan zich toch nog weer
laten beïnvloeden door de conservatie
ven, die zo bang zijn voor gewetens
vrijheid en alles willen regelen?
spaar plezierigmet
met gratis
waardezegels
van. 15 en 25 ct.
vraag vooral om de
DUET-spaark aart
Een tweede opmerkelijke erkenning
in dit nieuwe boek is dat de jeugd
nauwelijks geïnteresseerd is; „Wie
zijn oor te luisteren legt, merkt dat in
de wereld van de jongeren weinig be
langstelling voor de eenwording van
hervormden en gereformeerden be
staat Zij winden zich er niet over op,
omdat zij vinden dat wij ons met een
zaak bezig houden, die in deze tijd
niet interessant meer is."
Opnieuw wordt herhaald dat de
eenheid vooral voor evangelisatiewerk
noodzakelijk is. Drie redenen worden
naar voren gebracht:
De mensen zijn begonnen op basis
van alles omvattende wetenschap en
techniek het leven in eigen hand te
nemenvelen doen hun werk zon
der dat er enige godsdienst aan te pas
komt. Wij hebben elkaar nodig om
dit verschijnsel te onderzoeken."
„Wij moeten met elkaar bezig
zijn met de vraag hoe onze gemeen
ten ingericht moeten zijn, willen zij
als zendingsgemeente of missionaire
gemeente kunnen leven."
„Wij kunnen ons niet veroorloven
op vragen verschillende antwoorden te
geven."
OUDEREN
Het grote probleem is zeggen de
Achttien dat men de eenheid niet wer
kelijk wil. Dat geldt speciaal voor de
ouderen. Voor de jongeren geldt dat
zij in heel andere dingen zijn geïnte
resseerd. Vaak wordt gezegd: „Er
heerst een goede verstandhouding-
waarom dan eenwording?"
Geen principiële verschillen
Politici schrijven in jeugdbladen
OEGSTGEEST Het zendings
bureau van de Nederlandse Her
vormde Kerk heeft uit Nigeria het
bericht ontvangen, dat de eenwor
ding van de anglicanen, metho
disten en presbyterianen in dat
zoals die in Zuid-India is toegepast,
wordt in Nigeria met verschillende
wijzigingen gevolgd. In Noord-India
en Pakistan, Ceylon en Ghana waar
men ook vergaande plannen voor vere
niging heeft, wij men werken naar het
procédé, dat in Nigeria is gevolgd.
De verenigde Kerk van Nigeria zal
land enige maanden is uitgesteld, omvatten 300.000 Anglicanen, ongeveer
Na meer dan dertig jaar onderhan- j f.1!»000 fr,es'ï,,?n',a"en e" e,en d",fV.
delingen zou zaterdag 11 december de Iflk.aantal Methodisten. Met een half
eenwording haar beslag krijgen i;
grote bijeenkomst in Lagos. Aan vele
kerken in de wereld was verzocht,
zich bij de geboorte van de verenigde
Kerk van Nigeria te doen vertegen
woordigen.
Uit de Nederlandse Hervormde
Kerk waren afgevaardigd zendingsarts
H. J. Middelkoop uit Stigidi (Oost-Ni-
eeria) en ds. F. van Nieuwpoort. die
dezer dagen naar West-Afrika ver
trok. om pastorale bezoeken te bren
gen aan de Nederlanders
Ghana
iljoen zal deze kerk daarmee de
grootste protestantse kerk van Afrika
worden (Zuid-Afrika niet meege
rekend).
Het plan voorziet in een drievoudig
ambt, namelijk bisschoppen, presby
ters en diakenen. De nieuwe kerk zal
19 dioceses bevatten (thans heeft de
Anglicaanse Kerk er acht, waarvan er
een buiten de vereniging blijft). De
bisschoppen zijn, zoals de kerkorde
zegt. „metterdaad noch in naam heer,
Nigeria en maar voorbeeld voor de kudde". Als
hoogste wetgevend lichaam kent de
„Het besef dat er verband moet worden gelegd tussen het belijden
van het Evangelie en de politieke daad, heeft mede geleid tot de
vorming van christelijke politieke partijen. Juist nu het in ons land
niet zo gemakkelijk meer blijkt zijn de verschillen tussen christenen
van beidei'lei confessie breed uit te meten, hebben de christen-demo
cratische partijen de dure plicht te onderzoeken, wan welke aard haar
raakpunten en verschillen zijn, waarbij het erg spijtig is dat de Anti-
Revolutionaire Partij en de Christelijk-Historische Unie elkaar nog
niet hebben gevonden.
Dr. Delf gaauw:
Raakpunten
onderzoeken'
Tot deze conclusie komt dr. G. J.
J. A. Delf gaauw (c.h.) in een arti
kel dat gelijktijdig is gepubliceerd
in de periodieken van drie christe
lijke politieke jongerenorganisaties:
De Jonge Nederlander CHJOOp
Wiek (ARJOS) en Jongeren Voor
op (KVPJG). Behalve het artikel
van dr. Delfgaauw staan er ook bij
dragen in van dr. H. A. Schuring
(c.h.). drs. W. K. N. Schmelzer
(kath.v.), dr. J. A. H. J. S. Bruins
Slot en mr. W. R. van der Sluis
beiden a.r.) en de heer Fedde Schu-
rer (soc.). Minister-president Cals
schreef een inleidend woord.
„Als men het standpunt, dat men
ondanks de verschillen samen moet
gaan in één front tegen „links" (libe
ralen of socialisten) heeft laten va
ren. blijkt er toch een zekere (posi
tieve) binding te bestaan", zo schrijft
de heer Delfgaauw. „Er is sprake van
een elkander herkennen, en hierdoor
erkennen, als reformatorische en
rooms-katholieke christenen. Niet dat
dit in het verleden heeft ontbroken,
maar voor het heden is daarbij het
besef ontwaakt dat men als christe
lijke politieke partijen een bijdrage
moet leveren tot de democratie.
Sommigen, die een helder geluid ver
langen. worden ietwat wrevelig, als zij
bemerken dat het beroep op de toch zo
verschillende beginselen «dit tegen de
r.k.) of op het gevaar van het onchriste
lijk beginsel 'tegen de ..humanisten")
happelijke
ontreddering dictaturen ontstonden
omdat men meende dat alleen de (sterk
ste) mens de moeilijkheden kan kla
ren?"
Wij moeten ons volgens de heer Van
der Sluis niet ondersteboven laten praten
door mensen, die geen begrip tonen voor
de diepe zin van Talma's woord, dat de
democratie alleen veilig is bij Jezus
Christus.
Bezwaren
Naast de korte beschouwing van pre
mier Cals Die de betekenis van het
christendom als Inspiratie voor de activi
teiten op politiek gebied aanduidt
komt het oud-Tweede-Kamerlid en
auteur Fedde Schurer met zijn (beken-
ide) bezwaren tegen „christelijke" partij
vorming.
men samen christen
politiek dezelfde ideeën koestert, ver
volgt de heer Schurer met: alles wat zich
in de loop der jaren als christelijke poli
tiek heeft aangediend, was niet steeds de
beste politiek. Heel dikwijls zelfs is de
christelijke naam als camouflage ge
bruikt voor sociaal conservatisme. Ik zou
i niet graag willen beweren dat dit nu nog
zo is. Wel, dat, dank zij deze historische
belasting, veel conservatieve elementen
i in de confessionele partijen zijn genes
teld. Zij zijn een blok aan het been der
vooruitstrevenden, zoals die op hun
beurt een doorn in het oog der behouden-
Dr. H. A. Schuring (c.h.)
christen-democratische krachten plaats
vindt, zal men de indruk hebben, dat er
verschillen en tegenstellingen op wezen
lijke punten zijn. Dat moet de geloof
waardigheid van onze grondstelling gaan
aantasten.
Hoe zouden wij op de duur het kiezers
volk kunnen laten warmlopen voor chris
ten-democratische partijen wanneer wij
zelf niet bereid of in staat zouden zijn,
het essentiële dat ons bindt, de tastbare
doorslag te laten geven?"
Dr. Bruins Slot
den zijn.
Kortzichtigheid
Nu kan men zeggen, dat dit in andere
partijen ook zo ligt, en in zekere zin. is
dat waar. Maar daar loopt men niet de
kans dat men dingen in de naam van
God verkondigt, die niet anders blijken
dan menselijke kortzichtigheden, en in de
naam van God dingen verdoemt, die
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkay
in verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gnlden
aan postzegels te worden Ingeslo
ten.
Vraag: Zijn er in Nederland en iit
het bijzonder in Gouda en omgevii
golfclubs. Zijn er ook dames, die gc
spelen?
Antwoord: Er zijn maar enkele
plaatsen in Nederland, waar golfclub
zijn (o.a. Rotterdam. Den Haai
Utrecht. Hilversum), het Rotterdam;
adres is Kralingseweg 200. Nadei
inlichtingen kunt u krijgen bij het,
Nederlands Golf Co-:*~
delaan 676. Den Hao6. ~-
zijn in Nederland 1800 tot 2000 dames J,
die golfen.
Vraag: Onze vakantie brachten wei
dit jaar door te Koudekerke op Wal-,
cheren Op woensdag 18 augustus s
avonds 10 uur 15 zag ik daar een
lichtend voorwerp van zuid naar
noord langs de heldere hemel gaan.
Naar mijn indruk was het geen vlieg
tuig; er was ook geen geronk te ho
ren. Kan het een satelliet geweest
zijn? Zo ja. welke?
Antwoord: Inderdaad was het een
satelliet en wel de Echo II.
Vraag: Als men ouder wordt en .rot
veel alleen is, komt er veel in onze V
gedachten. Zo herinnerde ik me weer Ma
een gedicht dat ik als meisje
goed
Japs
jaar heb opgezegd dit is ongev
65 jaar geleden Dit heette „Het
Zaadje" en handelde over het Ko
ninkrijk Hpr Hemelen. Het t -3 in een
Baptistische gemeente. Kan imand
me daaraan helpen?
Antwoord: Jammer genoeg hebben
wij te weinig gegevens. Is het niet
mogelijk ons meer hierover te vertel
len? Maar misschien zijn er lezers,
die op grond van een enkel woordje
belangrijke inlichtingen, hierover kun
nen verschaffen. Wij herinneren aan
de woorden in Matthéus 13 vers 24:
„Het rijk der hemelen is gelijk aan
een man die goed zaad op zijn akker
zaaide. Maar toen de mensen sliepen,
kwam zijn vijand en zaaide onkruid.
onder de tarwe en ging heen. Toen
hun het zaad was opgeschoten en
vrucht voortbracht, vertoonde zich J
ook het onkruid"..
Vraag: U schreef onlangs dat e
gemeenten zijn, die de gedachte heb
ben dat de bijstand op grond van de
algemene bijstandswet nog armenzorg
is. Nu is er een ongehuwde vrouw
van 60 jaar, die tot haar 45ste haar
vader en moeder heeft verzorgd. Om I
haar na de dood van haar ouders te
helpen hebben broers en zusters
toegestemd, dat zij het huis kocht.
Kort geleden kreeg zij een acuut ge
val van hernia, zodat haar werk stil
staat en zij geen inkomen heeft, behal
ve dan 5,75 in de maand van een
verzekering. De ambtenaar van de bij
standswet zegt dat zij niet voor hulp
in aanmerking komt omdat zij
eigen huis heeft. Hoe kan dat
Volgens de dokter mag zij nog dit j
jaar niet werken. Zij is baker. Nog i
nooit heeft zij om hulp gevraagd
Antwoord: Het bezit van een huls
wordt als inkomen aangemerkt. Als
het huis onbelast is, kan zij daarop
hypotheek nemen. Is het belast, dan
is die mogelijkheid niet aanwezig en
dan zou zij bij afwijzing in beroep
kunnen gaan bij de burgemeester en Or
vervolgens bij Gedeputeerde Staten, linge
In elk geval doet dit weer sterk den-inon.
ken aan de vooroorlogse jaren toert j
een werkloze geen steun kon krijgen
als hij door hard werken en sparen Ka
zich een eigen huisje had verworven, ivan
Thans echter staat beroep open. zatei
Verzoek van lezer: Een lezer vraagt jceml
naar de herkomst en de dichter van £>e
„D'wijl zijn ouders tsamen treur-
den wan
Om 't vertreck van haren soon, De
Siet, sijn comst als doen gebeur- jten
de, ,24 di
leeft
Vroi
Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b.
IK WERK MEE aan de verdere groei
Uw nieuwe abonnee heef
de krant.
Woonplaat»»
oetaling per WEEK /MAAND/KWAPTAAl
Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw ab<
Naam
Adres
Woonplaat»
Ik ontvang al» geschenk
0 HYACINTHENBOI MEI HOU 0
DER
TIP PARADE-TWEE
,DE DOKTER ZEGT" II
„DE DOKTER ZEGT* l
(elk deel is een (ander) geheel) 1
'n bijval meer vindt. Ongetwijfeld
werkt hier het moderne beginsel, dat
als mensen onder mensen gezamen-
de gemeenschap"
Het gebeuren in Nigeria zal de groot- kerkorde een synode,
ste vereniging van kerken worden na De moeilijkheden, die tot uitstel van
27 september 1947. de dag waarop in de eenwording hebben genoopt, schij-
Madras de Kerk van Zuid-India werd nen met name te komen van de kant
gevormd. De wijze van eenwording.
niet eens met enkele voorstellen, lig-1 of* Jenbate
gende in de niet-theologische sector.j (KVP).
Het was al eerder bekend, dat men |)r «rhiirinrf
van de zijde der methodisten tal van ^enuring
amendementen wil indienen op de Geheel anders Is de mening
voorgestelde kerkorde, die op de partijgenoot, het Tweede-Kamerlid dr.
eerste synode in behandeling zouden Schuring. „In tegenstelling tot vroeger
moeten worden genomen. Zij vragen gelijkstelling openbaar en bijzonder
om een groter aandeel der leken jÉj
zaken van de kerk.
Omdat de meningsverschillen echter
niet het principe van eenwording ra
ken, verwacht men, dat ze met niet te
veel moeite zullen worden opgelost.
AMSTERDAM Aan de Amsterdamse
universiteit is gisteren de heer H. W A.
Voorhoeve gepromoveerd tot doctor in de
geneeskunde op het proefschrift Zorg
voor moeder en kind in ontwikkeling,
een vergelijkende studie naar aanleiding
van ervaringen in West Nieuw-Guinea
De ontwikkeling van de zorg voor moe
ders en kinderen in West Nleuw-Guinea
wordt vergeleken met de ontwikkeling
van de sociaal medische kinderzorg in
Nederland c-n andere geïndustrialiseerde
landen. Er blijkt een opmerkelijke over
eenkomst tussen de verschillende lan
den. In de ontwikkelingslanden wordt
geprofiteerd van in het westen verwor-
onderwljs. het sociale vraagstuk is
op het ogenblik geen aanwijsbare nood
zaak voor een één-front-vorming van de
christelijke partijen. Daarenboven zie ik
nog grote principiële moeilijkheden. De
c.h. hebben zich altijd verzet „tegen een
groepering des volks in twee delen naar
godsdienstige onderscheiding. Wordt nu
met de CDU niet een moderne antithe
se-politiek binnen gehaald?
Als de CHU aan „christen-democra
tische" politiek gaat meedoen, moet zij
dan haar beginselprogram gaan verande
ren door het artikel waarin staat dat
„Nederland bestuurd moet worden als
een christelijke staat in protestantse zin"
te schrappen? Over al deze dingen zou
ik eerst eens uitgebreid van gedachten
willen wisselen"
Gemiste kans
In het kort: bij een „christelijke" par
tij zet men voor de buitenwereld de
naam van de kerk en de naam van God
op het spel. En dat mag eigenlijk niet. Ik
zie de ontwikkeling in de richting van
j "achten moeten worden gebun- een CDU als een teken, dat het politieke
deld. Neem uw hoed af voor het verle-criterium steeds meer de doorslag gaat
den. maar stroop de mouwen op voor geven boven het confessionele,
de toekomst wil dr. Bruins Slot de
drie grote confessionele partijen als i Dc. oude pretenties der confessionele
het ware toeroepen. De drie partijen.partijen, die ieder voor zich van een
aldus deze vroegere a.r. fractievoorzit- soort theocratie droomden, zijn vergeven
ter. hebben sociologische gezien dezelf- en vergeten, ook in eigen kring. De
de structuur: arbeiders, middenstan- strijd om de vrije partijkeuze lijkt afge-
ders. werkgevers, intellectuelen enz. i l0Pen- Het zich verwijderende, gedempte
Voorts willen zij alle drie aan het rumoer wijst nog op hier en daar een
Evangelie gestalte geven in de politiek, achterhoedegevecht, aldus de heer Schu-
Zij worden tegenover liberalen en socia-jrer.
listen met dezelfde vragen geconfron- j
„Wanneer wij voor de toekomst willen
vasthouden aan de essentiële betekenis
van het Evangelie voor de politiek, zul
len de drie partijen hun krachten, hun
geestelijke hulpbronnen in één stroom
moeten doen samenvloeien. Het gaat om
de wereld en het gaat er om in deze
wereld de blijde boodschap tot werkelijk
heid te maken. Daar worden wij allen
toe opgeroepen", aldus dr. Bruins Slot.
Echte houvast
..Het grootste verschil tussen chris
ten-democraten enerzijds en de niet-con-
fessionele partijen aan de andere kant is
dat bij de eerste groep het geloof Chris
tus op de centrale plaats stelt en niet dc
mens. Christus is de norm van de poli
tiek. Hij is het vaste punt buiten dt
mens. dat daarom aan die mens het eni
ge echte houvast biedt. In moeilijke tij
den zal het hem. die vanuit zijn christe
lijke geloof gekozen heeft voor de parle
mentaire democratie, aan die staatsvorm
doen vasthouden", schrijft ARP-secreta-
ris mr. Van der Sluis.
Welke garantie hebben wij dat ook
streep door wat u niet wen»t.
KVP-fractieleider drs. Schmelzer stelt
kennis, omgekeerd blijkens de wes- c'at ..versluiering van wat ons bindt en
:erse landen te kunnen leren van de er-1 versplintering van onze krachten wel degene die de
aring in de ontwikkelingslanden. eens tot een diepe ontgoocheling over handelen verheft (liberalen en socialis-
Dr Voorhoeve, geboren in Rotterdam, een gemiste kans zouden kunnen leiden ten), dit zal doen? Die mens heeft alleen
Hoogvliet. Promotor was prof.I Zolang geen duidelijke bundeling van zK ._lf als houvast. En niets is verander- I
- alle daarvoor in aanmp*,,';*w' j~- j..1
dr. H. A. P. C. Oomen.
daarvoor ill aanmerkt* komende lijfttr dan de mens. Biedt de historie niet I Drs. W. K. N. Schmeher (kath.v.)
Paus dan ook? E
Duitsers gaan vend
misschien
naar Polen
ROME Het ziet er naar uit
dat de Oost- en Westduitse bis
schoppen de uitnodiging van het
Poolse episcopaat zullen aannemen
om het duizendjarig bestaan van
het Poolse rooms-katholicisme
mee te vieren. Tijdens het concilie
vonden de Duitse bisschoppen ten
minste nog tijd om zich terug te
trekken om samen een antwoord
aan hun Poolse collega's op te
stellen. Het zal voor het einde
van het concilie klaar zijn.
Zoals wij reeds meldden hebben de
Polen ook vele andere bisschoppen
uitgenodigd. In de uitnodiging aan
de Duitsers stond echter tevens het
voorstel om de politieke strijdbijl
te begraven, en niet langer over de
Oder-Neisse grens te discussiëren.
Nog altijd willen vele Duitsers zich
niet neerleggen bij de grenswijzi
gingen die na de oorlog (voorlopig)
tot stand gekomen zijn en waarbij
Polen een heel stuk naar het westen
opschoof. De protestantse kerk heeft
rich over deze kwestie al uitgespro-
ken in een voorzichtige maar duide
lijke waarschuwing niet al te zeer i
op „Duitse rechten" te staan en ook
ie Poolse rechten te eerbiedigen.
Polen hebben ook de paus uitge
nodigd. Deze heeft de uitnodiging
van de bisschoppen nog niet aan-
•zenomen. omdat hy wil uitgenodigd
worden door de communistische f
regering van Polen. De reis had voor T
nem een politieke kant. omdat hij
iaardoor als het ware de nieuwe 0
zrens erkende en dat kon wel eens
zrote moeilijkheden geven in de
looms Katholieke Kerk van vooral I
Vest-Duitsland
's de Duitse rooms-katholieken het
voorbeeld van de protestanten vol-
zen en dit aan de Polen bekend f
maken, dan kan de reis hoopt ji
men in Polen toch nog wel door- l
gaan. omdat dan het politieke be-
zwaar niet meer geldt.