Duivelse ideologie legt
geweten het zwijgen op
Een woord voor vandaag
Taak voor diaken in
gemeenschapsvorming
Student van 78
promoveert
Chinezen doen felle aanval
op oecumenisehe beweging
Huurverhoging van
600-1000 procent
Paus streeft naar nieuwe
Latijnse bijbelvertaling
LEKEPREKERS
Uw probleem
is het
onze....
Luchtvervuiling
bedreigt uw huid
DONDERDAG 2 DECEMBER 1965
Het staat er drie maal in Hosea twee: „Ik zal u Mij tot bruid
werven." Misschien was die herhaling ook wel nodig om goed
tot ons te laten doordringen wat God gaat doen. Hosea twee
is een donker hoofdstuk. De vrouw van de profeet, die voor
haar huwelijk al geen smetteloos leven achter de rug had,
heeft hem in de steek gelaten. Haar leven is een uitbeelding
van het leven van Israël. Dit volk had Baal gediend onder
Achab. God had het onder koning Jehu een nieuwe kans ge
geven. maar opnieuw loopt het de baals na. En het woord
baal is niet alleen de naam van een afgod, maar ook het
woord voor echtgenoot. God kondigt daarom Zijn oordeel
aan. Maar dan plotseling komt die geweldige belofte. Toch
zal God Zich weer over Zijn volk ontfermen. Juist daarom
krijgen de woorden van Christus zo'n geweldige diepte als
Hij Zichzelf de Bruidegom noemt. Hij komt om mensen die
God de rug toegekeerd hebben weer aan te nemen. Maar Hij
doet meer, Hij komt om ons leven geheel te vernieuwen. De
verlopen vrouw wordt weer een reine bruid. Het oude is
voorbijgegaan, ziet het is alles nieuw geworden, kan Paultis
dan later schrijven.
We lezen vandaag: Filippenzen 1 1-11.
Zuidafrikaanse predikanten
schrijven brief aan collega's
Diakonaat door ABW niet uitgerangeerd
JOHANNESBURG Vier leiders
van het veelomstreden Chris
telijk Instituut van Zuidelijk
Afrika hebben een open brief ge-
riicht aan alle predikanten van
de Nederduitse Gereformeerde
Kerk. Zij vragen hierin dringend
een duidelijke positie in te nemen,
ten aanzien van de geloofszaken,
die in het geding zjjn bij de aan
vallen op het Christelijk Instituut.
Ondertekenaars van deze brief
zijn de predikanten B. Engelbrecht,
C. F. Beyers Naudé, J. D. Smith en
F. J. van Wijk. Hun brief is in exten-
so gepubliceerd in het november
nummer van het presbyteriaanse
blad South African Outlook. Vol
gens hen is de „lastercampagne" te
gen het instituut, zoals die met na-
f me door het regeringsdagblad Die
Transvaler wordt gevoerd, tekenend
voor een ontwikkeling, die elke pre
dikant dwingt een standpunt in te
nemen, of hij nu voor of tegen de
activiteiten van het instituut is.
„Het wordt steeds duidelijker", zo
schrijven zij, „dat een sterke politieke
troming in ons nationale leven ge-
Kerk moet zich
ondubbelzinnig
uitspreken
(Van onze kerkredactie)
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM Er is op aller
lei punten een geweldige opleving
in onze kerken. Maar wat betreft
de onderlinge verhoudingen in de
gemeente is er nog maar weinig
veranderd. Men leeft te veel langs
elkaar heen. Je voelt zo weinig van
gemeenschap. Juis op dit punt
heeft de diaken een belangrijke
taak.
Dit betoogde gisteren drs. J. Hen
driks, adjunct-directeur van het diako-
naai bureau der Gereformeerde Ker
ken. Hij sprak op de provinciale diako-
nale conferentie van de Gereformeer
de Kerken in Zuid-Holland over „De
diaken en de gemeenschapsvor
ming".
Er zijn nog altijd diakonieën, die
hun taak alleen maar zien in het bie
den van financiële hulp aan minder
bedeelden. Het gevolg van de inwer
kingtreding van de Algemene Bij
standswet is, dat daar het aantal diake
nen wordt ingekrompen. Zelfs waren
drs. Hendriks gevallen bekend van ge
meenten, waar de diakonale collecte
afgeschaft was. Reden: nu de ABW er
werd ai het collectegeld recht-,
stffeeks naar de bank gebracht.
Gelukkig, dat het merendeel der dia
konieën inziet, dat de diaken veel
meer, dan alleen financiële hulp kan
richt is op het toekennen aan een poli-
tieke ideologie van een gezag over het
I bieden, met name aan bijvoorbeeld be-1 geweten van de persoonlijke mens,
jaarden en eenzamen. een opperste gezag, waartoe het niet
Drs. Hendriks pleitte er echter voor,
dat de diaconieën zich tot de hele ge
meente gaan richten en proberen de
gemeenschap meer gestalte te geven.
De onderlinge hulpverlening moet van
zelfsprekend worden. Daartoe moet de
gemeente in kleine secties worden ver
deeld, waarin men met elkaar mee
leeft niet alleen in moeilijke, maar
ook in plezierige omstandigheden. De
hulp is maar één facet in de dienstge-
meenschap.
UTRECHT De heer L. J. Koop
man uit Amsterdam begon in 1938 op
51-jarige leeftijd zijn studie in de
wis- en natuurkunde aan de rijks
universiteit te Utrecht en gisteren
rondde hij die af door te promoveren
op een proefschrift getiteld Work and
effort. In 1960 deed de heer Koopman
doctoraal examen, waarna hij met
grote doortastendheid zijn promotie-
onderwerp ter hand nam. Zijn pro-|
motor, prof. dr. H. C. Burger, preer.\
het doorzettingsvermogen van de
promovendus en merkte terloops op i
dat de 78-jarige zich nu reeds voor- j
bereidt voor een nieuw onderzoek.
In zijn dissertatie gaat de heer
Koopman in op de vraag of de reactie
van de mens bij inspanning bepaald
is door arbeid in fysische zin. Zijn
conclusie is dat inspanning en arbeid
op de reacties van de mens een ver
schillende invloed hebben.
Eén seminarie voor
alle gezindten
Randkerkelijken
De ervaring leert, aldus drs. Hen
driks, dat randkerkelijken, die voor
het pastoraat niet meer bereikbaar
zijn, hier nog wel in te betrekken zijn.
Ook het apostolaat komt om de hoek
kijken.
Om dit te kunnen bereiken is echter
een mentaliteitsverandering nodig.
Drs. Hendriks zag verband tussen de
moeilijkheden in de tussenmenselijke
relaties en de moeilijkheden in de
„geestelijke" sfeer (zede-problema
tiek, teruglopende kerkgang, „ver
schraling"). Ook het gebrek aan missi
onair elan in eigen omgeving heeft
hiermee te maken.
Als praktische wenken voor de ge
meenschapsvorming adviseerde drs.
Hendriks onder meer een goede voor
lichting van de gemeente en in het
klein te beginnen (als het in een klei
ne wijk eenmaal goed gaat, slaat het
vanzelf wel over). Ook kan men het
best starten met één bepaald facet,
met. name de reïntegratie van de be
jaarden in de gemeenschap.
gerechtigd is. Het schijnt, dat deze po
litieke richting bezig is. de ideologie te
verheffen boven het Woord Gods als
richtsnoer van christelijk geloof."
Niet onbijbels
De politieke ideologie, die wij bedoe
len, „apartheid" of „gescheiden ontwik
keling" wordt, als de politiek van de
regeringspartij in ons land, gesteund
door vele gelovigen en is volgens ons
als praktische politiek niet onbijbels
of verwerpelijk, zolang zij juist toege
past wordt. Hoewel zij door christenen
alleen gesteund kan worden, zolang zij
voortdurend onderworpen blijft aan
de kritiek van het Woord Gods en
blijft buigen voor de normen van de
Schrift.
Maar als de ideologie zelf verheven
wordt tot norm, zelfs met betrekking
tot wat Christus verwacht van Zijn
Kerk en volgelingen als zij aandringt
op veroordeling van normale uitingen
van christelijk leven als schadelijk en
verwerpelijk, dan is zij van de dui
vel."
Terwijl vele gelovigen in ons land
nog steeds denken, dat zij te maken
hebben met een gerechtvaardigde,
praktische politiek, is deze al lang
ontaard in een duivelse ideologie, vol
gens welke het christelijk geweten,
dat werkt in gemeenschap met de Hei
lige Geest, die ons in alle waarheid
leidt, het zwijgen is opgelegd."
Afgedwongen
De predikanten wijzen dan op de
geweldige druk, die een blad als Die
Transvaler uitoefent. Dit blad publi
ceerde bij voorbeeld een zwarte lijst
van predikanten, waarvan men ver
moedde, dat zij sympatiseerden met
het Christelijk Instituut, en dwong
hen zo tot publieke verklaringen.
„Is dit niet iets, dat het wezen
van wat de kerk voorstaat, tot
in zijn diepst schokt? Een politiek
orgaan publiceert met overwin-
naars-enthousiasme, op de voorpagina
een verklaring van een predikant, die
in zijn hart een andere overtuiging is
toegedaan, maar die duidelijk als ge
volg van de op hem uitgeoefende druk
is bezweken: „De predikant gelooft,
dat de geboorte van een mens in eer
bijzonder volk, taal, traditie en cul
tuur de verkiezing van God is en dat
hij, als hij dat zou willen veranderen,
verloochenen of verachten, in verzet
zou komen tegen Gods wil".
Zeker weet deze dominee, wat Abra
ham, de vader aller gelovigen, Pau-
lus de grote apostel en Jezus Chris
tus Zelf hebben gedaan. Zeker weet
hij, wat Jezus sprak: „Indien
iemand tot Mij komt, en niet haat
zijn vader en moeder en vrouw en
kinderen en broeders en zusters, ja
zelfs zijn eigen leven, die kan mijn
discipel niet zijn."
Hij weet ook, dat zo'n geloofsbelijde
nis, als in Die Transvaler versche
nen is, niet alleen staat onder het
oordeel van de Schrift, maar ook
een valse veroordeling is van alles,
wat steeds in de wereld gebeurde
(b.v. emigratie) en alleen gerijmd
kan worden met een verwrongen
„volkse" theologie, waarin de din
gen van de natuurlijke mens en zijn
natuurlijke geboorte een hoogste
goed zijn geworden."
„Christenen en de kerk in Zuid-Afri-
ka staan hier voor een ontwikkeling,
die zij moeten beoordelen bij het licht
van Gods Woord, een ontwikkeling,
waar het niet gaat óm het Christelijk
Instituut en Pro Veritate, maar die in
de openbaarheid is gebracht als gevolg
van de verschijning van het instituut
en het blad op het toneel van ons
nationale leven.
Is er niet een hand van de duivel
25 cent per rol
RED BAND ROOSENDAAL
uitgestrekt naar onze christelijke vrij
heid, naar de vrijheid van ons gewe
ten, onze eredienst, ons getuigeins? Is
het niet de haat jegens Christus en
Zijn evangelie, die opkomt uit een
hartstochtelijke religieuze verering
van natuurlijke goden als ras, land,
bloed en cultuur?"
„De tijd is gekomen, om de dodelij
ke ernst van de situatie te beseffen.
Het is niet langer een politiek spel
met een betrekkelijk onschuldig doel.
Absolute tegenstellingen worden zicht
baar. Er zijn twee evangelies, twee
Heren, twee Christussen, die zich in
ons nationale leven tegenover elkaar
hebben gesteld. Zij zijn onverzoenlijk,
want er is maar één Evangelie, één
Here, één Christus. Op de kerk rust de
verantwoordelijkheid, om tot een kla
re en ondubbelzinnige keuze te ko
men", aldus de vier ondertekenaars.
(Van onze correspondent) i uit te breiden", aldus het stand-
HONG-KONG De oecumeni
sche "beweging is „een 'complot
van de Verenigde Staten teneinde
de twee belangrijkste groeperin
gen van de christelijke kerk te ge
bruiken om binnenlandse revolu
tionaire bewegingen te saboteren
en de agressie in het buitenland
Bewoners van oude pandjes boos
op Herv. Gemeente van Breda:
BREDA Zeven huurders van
panden in de Reigerstraat gren
zend aan de Grote Kerk zijn he
vig verontwaardigd over een huur
verhoging van zeshonderd tot dui
zend procent, die de Nederlands
Hervormde Gemeente hen in het
vooruitzicht heeft geseld.
ding moet zo veranderd worden, dat de
aanstaande predikanten in 1970 niet lan
ger opgeleid worden voor het werk in
deze of die kerk.
Ilalf oktober kregen de bewoners
brief, waarin zonder verdere uitleg de
restauratie van bun huisjes werd aange
kondigd. Dit bracht voor hen als directe
consequentie
dat de buur met
De panden (ongeveer 360 jaar oud)
staan op de definitieve Monumentenlijst.
ders binnen veertien dagen .moesten la
ten weten of zij bereid en >n staat zijn
de hogere huur te betalen. In het andere
geval zou de kerkvoogdij naar andere
huurders omzien.
Over een eventuele restauratie is
niets aan de woningen gedaan, omdat ze
op de nominatie stonden afgebroken te
worden. Nu de pandjes tot monumenten
zijn verheven, wil de Hervormde Ge
meente behalve de restauratie (een ton
per pand) andere voorzieningen uitvoe
ren. Ook deze kosten worden in de huur
verhoging begrepen. De meeste van deze
voorzieningen (verbetering van de inde
ling en sanitaire installaties) Eijn echter
in de loop der jaren door de huurders
zelf al getroffen.
De bewoners hebben een maand gele-
de riftd voor Iheologi-den al om een toelichting op de brief
«he a^lei^ngav«n ^e^erenigdePresby- ^vraagd^r mY nutoigéenreacti.
teriaanse Kerk ontvangen. Als de huurverhoging door-
Dat is de mening van dr. Lynn Leaven-'enaanse iverx. wmen zjj gaan procederen,
worth, de directeur van de theologische; Pater Roland Murphy, een rooms-ka-
opleiding van de Amerikaanse baptis-1 tholiek waarnemer op deze vergadering,
ten-conventie. Hij pleitte voor een samen- vond het een goed voorstel, maar was
gaan van de protestantse en rooms-katho-niet optimistisch over de realisering W AAROM GEEN leke
lieke theologische opleiding op de jaar-1 ervan. VY
punt van rood-China, zoals dat
kortgeledèn 'in een artikel over de
godsdienst werd afgedrukt.
Het artikel in een avondblad in Kan
ton zegt, dat er „geen essentieel ver
schil" bestaat tussen de rooms-katho-
lieke en protestante kerk. In de te
genwoordige tijd worden zowel de
rooms-katholieke als de protestantse
kerk door de westerse kapitalisten
geëxploiteerd en als instrument ge
bruikt om het volk te regeren en
agressie jegens andere landen uit te
oefenen.
Middeleeuws
Terwijl de rooms-katholieke kerk,
aldus het artikel, de voornaamste
steunpilaar van de feodale gemeen
schap in het middeleeuwse Europa
vormde en zich vijandig toonde ten
opzichte van wetenschappelijk
onderzoek en vrijheid van menings
uiting is de reformatie „voortgeko
men uit de noodzaak de belangen
van de in opkomst zijnde bourgeoi
sie in Europa te dienen".
Het silhouet van de stad Kanton
wordt in feite beheerst door een gro
te rooms-katholieke kerk met twee
immense torens, die in 1863 werd
gebouwd. Tijdens een recent bezoek
aan Kanton werd een aantal buiten
landse correspondenten verteld, dat
deze kerk nog steeds in gebruik was
en dat er omstreeks 1500 rooms-ka-
tholieken in Kanton woonden.
Er was geen mogelijkheid om deze
bewering op juistheid te controle
ren. De kerk maakte de indruk ge
sloten te zijn. Het gebouw was to
taal verwaarloosd. Vele ruiten wa
ren naar het scheen sinds lange tijd
kapot.
Uit betrouwbare Chinese bronnen
Hong-Kong kan men vernemen, dat
de communisten de christenen wel
toestaan hun geloof te practiseren,
mits ze geen pogingen aanwenden
de religie te propageren of kritiek te
leveren op de staat.
Vulgata op sterk water
(Van onze kerkredactie)
ROME Paus Paulus VI heeft
een commissie ingesteld tot her
ziening van de Latijnse bijbelver
taling. Voorzitter van deze com
missie wordt kardinaal Bea, hoofd
van het Vaticaanse secretariaat
voor de eenheid der christenen en
een vooraanstaand bijbelgeleerde.
Voorts hebben elf geleerden van
verschillende nationaliteit in deze
commissie zitting.
De van ouds gebruikte rooms-kathor
lieke bijbelvertaling in het Latijn is
de Vulgata, die door de kerkvader
Hieronymus tussen 384 en 405 tot
stand werd gebracht. Het concilie van
Trente sprak in 1546 uit, dat deze Vul
gata voor authentiek moest worden ge-
houden
Deze uitspraak is later vaak zo
geïnterpreteerd, dat de Vulgata cano
niek gezag had en dat haar getuigenis
voldoende was ter bevestiging van ker
kelijke leerstukken. Het gevolg was,
dat niet de oorspronkelijke Hebreeuw
se en Griekse bijbeltekst, maar de
Vulgata eeuwenlang gebruikt is als
„grondtekst" voor rooms-katholieke
bijbelvertalingen in moderne talen.
Tegenwoordig legt men de uitspraak
van Trente echter zo uit, dat de Vulga
ta de officiële bijbeltekst is voor li
turgie, ambtelijke handelingen en offi
ciële kerkelijke documenten. Voor de
bezinning op de Bijbel en het geloof
gaan de tegenwoordige rooms-katholie
ke geleerden terug op de oorspronkelij
ke Hebreeuwse en Griekse tekst. Ook
de bijbeluitgaven in de moderne talen
worden nu rechtstreeks uit de
oorspronkelijke tekst vertaald.
Door nu ook te streven naar een
nieuwe Latijnse bijbelvertaling uit de
oorspronkelijke tekst, heeft de paus de
Vulgata, die eeuwenlang een hinder,
paal Is geweest tussen rooms-katholie
ke en protestantse bijbelgeleerden, fei
telijk op sterk water gezet. Dit kan
een belangrijke stap betekenen oi
weg naar gezamenlijke bijbelvertalin
gen van rooms-katholieken en protes
tanten.
PROEVEN
Kardinaal Bea heeft al verschillende
roeven van een nieuwe vertaling in het
atijn gepubliceerd. Onder meer ver
taalde hij de Psalmen. In 1945 stond paus
Pius XII toe, deze vertaling in de horae
te gebruiken. Van verschillende zijden
rees echter kritiek tegen deze vertaling,
omdat kardinaal Bea het klassiek Latijn
van Cicero gebruikt had in plaats van
het Middeleeuwse postklassieke kerk-La-
tijn. Een commissie, waarin onder meer
prof. J. P. M. van der Ploeg uit Nijme-
S?n en prof. Christine Mohrmann uit
trecht zitting hebben, is dan ook al
geruime tijd aan het werk aan een her-
ziemng^van deze nieuwe vertaling van
De instelling van de nieuwe commissie
onder leiding van kardinaal Bea was gis
teren voor prol Van der Ploeg echter
een verrassing.
Het nieuws zal een onaangename ver
rassing zijn voor de paters benedictijnen,
die in Rome al bijna zestig jaar bezig
zijn aan een restauratie van de oorspron
kelijke Vulgata-tekst. Omdat bij de over
levering van de Vulgata door de Middel
eeuwse kopiisten nog al wat fouten ge-
dit werk zijn inmiddels reeds
gepubliceerd. Het ziet er echter naar uit,
dat dit werk (behalve voor de kleine
kring van onderzoekers van de tekstge
schiedenis) voor niets geweest is.
i Moeilijkheden voor
kerkenconferenties
KANDY (Ceylonl Politieke moeilijk-
heden in verscheidene delen van Azië
maken het de Oostaziatische kerkenconfe-
rentie moeilijk, om vergaderingen op
internationaal niveau te organiseren. De
conferentie over het confessionalisme,
die gehouden zou worden in Calcutta
(India), is nu gepland in Kandy (Cey
lon) van 6 tot 8 december. De jaarlijkse
bijeenkomst van het uitvoerend comité
kan niet in Djakarta plaatsvinden. Ook
de Thailandse hoofdstad Bangkok stuitte
op politieke bezwaren. Daarom wordt
ook deze bijeenkomst in Ceylon gehou-
ien en wel van 10 tot 14 december.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Noordeloos (toez.): J. C.
Terlouw te Laage Vuursche.
Aangenomen het beroep v.d. gen. sy
node L pred. voor buitengew. werkzaam-
h. (director Geref. Zendlngs Bond): H.
Harkema te Zeist.
Bedankt voor Farm sum: J. Jukema te
Holwierde; voor Amsterdam-west: (wijk-
gem.. De Hoeksteen): A. J. Kret, leraar
godsdienstond. chr. lyc. te Leiden: voor
Ede (toez.-vac. E. F. Vergunst): J. Wie
man te Nunspeet: voor Scheveningen
(toez.-vac. J. J. Poldervaart): J. v. Win
terswijk te Zevenbergen.
Emeritaat: Met ingang van 1 dec. is
aan ds. J. C. W. Krui9hoop te Otterloo
emeritaat verleend.
Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b.
IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant.
Uw nieuwe abonnee heet i
Naam
Adres
Woonplaats i
betaling per. WEEK/MAAND/KWARTAAt
Oeze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee
Naam t
Adres i m
Woonpiaats t
Ik ontvang als geschenk i
HYACINTHENBOI MET HOU „DE DOKTER ZEGT" II
DER »DE DOKTER ZEGT" l
TIP-PARADE-TWEE (elk deel Is een (ander) geheel)
streep door wat u niet wens».
prekers? vraagt prof.
mr. W. F. de Gaay Fort
man in Centraal Weekblad.
Hij zoekt een oplossing
voor het tekort aan predi
kanten op zondag in de Ge
reformeerde Kerken. Wij
citeren
Hoe kan zonder overbe
lasting van de dominees op
goede wijze in de leiding
van de kerkdiensten wor
den voorzien? Ik ben van
mening, dat onze kerken
over heel wat mensen be
schikken, die, hoewel geen
predikant, uitstekend in
staat zijn een dienst te lei
den. De leesdienst is geen
oplossing, omdat het een
onmogelijke opgave is -
tenzij men een eigenaardi
ge opvatting heeft van
eigendom van produkten
van de geest de preek
van een ander zo voor te
dragen dat de gedachten
aan voorlezen verdwijnt.
Bijna zou ik zeggen, een
YY/AT IS ER tegen wan-
v* neer geen predikant be
schikbaar is een lid van de
gemeente, die dat kan, te
vragen de dienst te leiden
en dus ook te preken? En
dan niet het spreken van
dat erbarmelijke begrip
stichtelijk woord, maar vol
op de dienst leiden met
preek, dienst der gebeden
haast van een ander kerk
gebouw komen aanrennen
of moet er, als alles mis
lukt is, gelezen worden.
FR ZIJN KERKEN, waar
al gebeurt wat ik voor
stel. In januari 1965 was ik
op Sint Maarten. De inwo
ners behoren in overwegen
de mate tot de Methodisten
zodra we kunnen zeggen,
dat iets geen „ambtelijke"
dienst is. In bijzondere
diensten met Kerstmis en
Pasen, in diensten voor bui
tenkerkelijken mogen le
ken wel voorgaan. In bij
eenkomsten van de Neder
landse Christen Vrouwen
Bond en van de Bond van
Gereformeerde Vrouwen
verenigingen gaan vrou-
wen voor en hoe! Maar als
minder goede eigen preek we dan echt in de kerk zit-
en zegen. Het merkwaardi- kerk. De dominee van Phi-
ge is, dat we het toelaten, lipsburg, de hoofdplaats
ls altijd nog beter dan een
uitzonderlijke voorgelezen
preek van een ander.
van Sint Maarten, was
naar de synode van de Me-
thodistenkerk in het Ca-
raïbische gebied. Maar dat
belette niet, dat wij een re
guliere kerkdienst kregen,
geleid door een lid van de
gemeente van Philipsburg,
aan wie het leiden van de
diensten bij ontstentenis
van de predikant opgedra
gen was. Een half jaar la
ter werden mijn vrouw en
ik in Oslo rondgereden
ten. mag dat op eens niet door een Noorse rechter.
prachtig van eenvoud, van
zelf uitnodigend tot gebed
en meditatie. Hier leid ik
zo nu en dan een dienst,
zei hij. We hebben te wei
nig predikanten in Oslo en
omgeving en dan zou het
in een reformatorische
kerk toch te gek zijn, dat
er dan eigenlijk geen vol
waardige kerkdienst zou
kunnen worden gehouden.
Door de kerkeraad aange
wezen leden van de ge
meente ambtsdragers of
leken leiden de dienst,
als er geen dominee be
schikbaar is.
IJET LIJKT mij. dat ook
wij op deze manier een
goede oplossing kunnen
vinden voor de dreigende
overbelasting van tal van
dominees. Ik begrijp heel
goed, dat men het goed zal
moeten regelen. Om details
gaat het mij hier niet. Ik
bepleit alleen het principe.
Een duidelijke opdracht
zal in ieder geval nodig
zijn. De orde in de kerk
maakt het nodig, dat dege
nen. die men dit laat doen,
bevoegd zijn.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kannen niet
ln behandelinf worden genomen.
Geheimhouding ls verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verhand staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
Vraag: Ik ben in bezit van een Ama
zone-papegaai en die is drie weken
thuis. Volgens de eigenaar een vo-
Ïelwinkel is het beest een jaar oud.
iet beest is in de kooi lief en aardig,
maar er is nog geen enkel woord uit
te krijgen. De vogel is twee keer uit
de kooi ontsnapt, maar met geen mo
gelijkheid was hij er in te krijgen.
Hij schreeuwde en beet. Wat denkt u
ervan? Is het mogelijk hem tam te
krijgen? Want mijn vrouw en ook ik,
houden van hem en hij was echt niet
goedkoop.
Antwoord: Als uw amazonepape
gaai een mannetje is, kunt u hem
zeker leren praten. Deze bootst gaar
ne allerlei geluiden na en kan rede
lijk leren praten. De e- en i-klanken
kunnen het best worden aangeleerd,
maar sommige dieren hebben een
voorliefde voor o. Met het aanleren
moet men vroeg beginnen en dan met
veel geduld door dagelijks na een
maaltijd in rustige omgeving tel
kens weer één woord te herhalen.
Het gebruik van een bandopnemer
kan u veel tijd en geduld besparen.
Natuurlijk moet het beest eerst hele
maal aan u gewend zijn. Is dit nog
niet het geval, dan zal u enige tijd
speciale aandacht aan de vogel moé
ten geven en hem verzorgen en veel
toespreken. Alf u rustig en vriende
lijk met het dier omgaat, en u vooral
niet bang toont, zal het dier het bij
ten wel afleren. Het schreeuwen is een
kwalijke eigenschap van veel pape
gaaien. Het beste is, als het dier erg
te keer gaat, een tijdlang een donkere
doek over de kooi te hangen.
Geef het dier dagelijks wat blank
vlees, groenvoer, wortelen en fruit, en
dagelijks vers drinkwater. Ook is het
goed af en toe een afgesneden boom-
twljg in de kooi te hangen. Dat is een
prachtmiddel om verveling tegen te
gaan.
Vraag: Hoe komt het dat de gren
zen van ons land zo grillig verlopen,
zoals die tussen Brabant en België en
tussen Nederland en Duitsland? Waar
kwam het Belgische koningshuis van-
daan?
Antwoord: De grilligheid van de
grenzen is het gevolg van een menig
te oorlogen en kleine oorlogjes, waar
bij ook natuurlijk de natuurlijke gren
zen zoals de rivieren en moerassen
hebben bijgedragen. Een sprekend
voorbeeld vormen de kleine enclaves,
die men Baarle Hertog noemt. Baar-
le-Nassau was een bezit van de Oran
jes en Baarle-Hertog van de Hertog
van Brabant (koning van Spanje, een
verzameling van in de loop der eeu
wen verworven niet samenhangende
stukken grond) Het feit, dat onze pro
vincie Limburg Nederlands werd en
bleef is te danken aan de veldtochten
van Frederik Hendrik en het optre
den van een generaal, die de vesting
in 1830 vasthield. De eerste koning
van België was Leopold I, zoon van
hertog Frans van Saksen Coburg, die
gehuwd is geweest met de erfgename
van de Britse troón, Charlotte Augus
ta. Hij had dus goede relaties met het
Britse hof. Nadat hij koning werd
huwde hij met prinses Louise Marie,
dochter van de Franse koning Lode-
wljk Philip. Hij had dus tevens rela
ties met Frankrijk, dat de Belgische
opstand reeds steunde.
Vraag: Wij zijn ln hel bezit van een
koperen molen. Nu hebben ze hem
verzilverd. Zou u ook een middel we
ten om hem weer mooi koper te krij-
8 Antwoord: Wij vrezen, dat het niet
zo gemakkelijk zal zijn om het laagje
zilver van uw koperen molen te ver
wijderen. Zonder dat wij de molen
gezien hebben, is daarover moeilijk
een oordeel te vellen, maar het zal
waarschijnlijk een heel werk zijn, dat
u moet toevertrouwen aan iemand die
een polijstmachine heeft.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rolterdam-C. voor de mis
sionaire dienst in Roearda: J. vxl. Neut te
Kigali (Roeanda), thans missionair pre
dikant van de Geref. Kerk van Utrecht-
N. (In verband met decentralisatie v. d.
Paroeba commissie.)
Beroepen te Hilverum (vac. dr. F. H.
'on Meyenfeldt): J. Lever te Vlaardin-
te Hogersmilde.
Bedankt voor Augustinusga-Surhuizum
en voor Aduard (Gr.): H. R. Groenevelt
te Urk.
WROEGER hoefde u zich wat de inwerking van de buitenlucht
T betreft, geen zorgen over uw huid te maken. Maar nu?
Auto's, fabrieken, rokende schoorstenen, roetstof en chemische
afval brengen miljarden microscopisch fijne vuildeeltjes in de
lucht. En al dat vuil dringt diep in de poriën van uw huid. Deze
tijd van enorme luchtvervuiling stelt dan ook geheel nieuwe
eisen aan het reinigen van uw huid. Want met ouderwets wassen
wordt
ouil in de poriën
hermetiich afgesloten
Wij moeten ons na eenmaal met hard
water wassen. Zeep en hard water vor
men echter samen kalkzeep. De kalk
dekt het vuil to de poriën af on laat
een vale film op de huid achter, neemt
de frisheid weg en wat het ergste is:
sluit ook de poriën af. Hierdoor verstikt
de huid. Bewijs het uzelf ta 2 minuten:
was u goed. Wrijf daarna 'n watje ge
drenkt to eau de cologne over uw hals.
Kijk, het wordt groezelig zwart. Wat een
onfris idee, dat vuil -
huid verg la
trekt rimpel
Maar nu is 'n totaal nieuwe,
kalklozezeep ontdekll
Du-Ny bevat geheel nieuwe grondatoffen.
Du-Ny kin daardoor geen kalkneerslag
op uw huid vormen. Du-Ny is volkomen
alkalivrij en verwildert het vuil tot diep
uit de poriën. Wét een opluchting, uw
huid kan eindelijk weer vrij ademen!
Neemt u nu die wattenproef maar eens
opnieuw en zie het watje blijft spler-
wit! U ziet het ook aan da kraag en
manchetten van bloesje» en overhemden.
Ze blijven 3 x zo lang schoon. Omdat uw
huid nu schoon ls. In-schoon!
Uw huid kan weer
ademenI
Was »w gezicht, baad en douche met
die weldadige ver-
Du-Ny en genie
kwikklng^ U ziet het, u voelt het:
zacht, jong en
huid leeft op,
soepel. En omdat uw huid
veel fitter, levens^
J Du-Ny
duurder.
blöer. Wat een genot
zijn. Maar uw gezondheid,
gave huid, dat fijne gevoel van fit-ztjn,
dat is dit toch dubbel cn dwars waard!
Vraag meteen naar
DU-NY!
V krijgt het al benauwd als u tien tellen
adem inhoudt. Maar uw huid moet
-in. dag-uit naar adem snakken als
de poriën verstopt zijn. De natuurlijke
functies worden belemmerd: puistjes
vroege rimpels, huidlnfectic en onaan
gename trenspiratlelucht kunnen het ge
volg zijn. Laat uw huid weer vrtj ademen.
DU-NY reinigt tot to de poriën en houdt
ild gezond en fris. Vraag daarom
i naar DU-NY De zeep voor deze
voor moderne mensen I
DU-NY
de basis voor
volmaakte
huidreiniging