Klucht van 't boerenland: ,De baas zoekt een vrouw' Het geheime dorp Ab Goubitz: 20 jaar ochtendgymnastiek l.r-ST.iiJ-i AEG I&ajstccf Brick Bradford lit de Haagse hof geplukt. Senmoet 15 DONDERDAG 25 NOVEMBER 1965 ethergoivenethergoiven-ethergoiven-ethergolven ithergolven-ethergolven-ethergolven-ethergolven. Commentaar i Fascinerend Er viel bijzonder veel te genieten an het televisiespel „Jeanne van jOtharingen", dat de KRO gister- wond als een topjubileumproduktie p het scherm bracht. De uitermate nappe tegenstelling tussen de zake- 'jke sfeer in de studio en de opstu rende emoties van de spelfragmenten rin een jonge actrice zoekt naar verantwoordelijkheid voor haar westelijk zo veeleisende rol, die .ar aan het denken heeft gezet, jrmde een fascinerend geheel. Ongetwijfeld viel de meeste eer toe 'jan Els van Rooden die deze Jeanne- liguur bijzonder overtuigend tot leven racht en met prachtige nuancering \ar doorheen de overprikkelde ac- ice speelde. Zij demonstreerde daar- ee een begaafdheid, welke alle re ject afdwingt. Naast haar kwam in feite alleen Lo van Hensbergen nog an de opvoering te pas en dat voor- lamelijk als inquisiteur in de slot- :ènes. Ton Lensink, hoewel heel be spelend, voldeed toch niet erkelijk aan de voorstelling welke .en mocht hebben van de ijdele en :inderachtige, domme Dauphin, de mverantwoordelijke levensgenieter. )e overige bijrollen, goed verzorgd, Iormden slechts gewenste achtergrond toor het monument dat Els van looden oprichtte vqor de Maagd van Orleans. Een speciaal woord van lof tor de fraaie regie van dit lang niet nvoudige stuk mogen wij Luc dan ■ent niet onthouden. Advertentie Ontspannend tv-spel (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM Vanavond bij het televisiespel van de NCRV ,JDe zoekt een vrouw" eens geen problemen noch moordpartijen op de beeldbuis. Neen, anderhalf uur ontspannen zitten bij het kijken naar een boerenklacht uit het En geland aan het begin van deze eeuw, geschreven in een tijd toen men amusement zocht om de ge dachten af te leiden van de eerste wereldoorlog waarvan men de tra giek nog niet begreep: 1915. Het stuk ging in 1916 in Londen in première en kenmerkend voor de tijd beleefde het 1300 voorstellingen achter elkaar: het publiek kon er niet genoeg van krijgen. En hoe zullen wij er vanavond tegen aan kijken, nu het op de moderne beeldbuis verschijnt in een tijd die niet meer herinnert aan het besloten Britse boerenland, waar het rumoer van „de wereld" niet of nauwelijks doordrong, waar radio en televisie onbekende begrippen waren en men voor de vuist weg leefde, elkaar van haver tot gort kende en het deed met de gebeurtenissen uit de eigen streek? Morgenavond zendt de NCRV- televisie via Nederland l het blijspel De baas zoekt een vrouw uit. We zien hier Hans Tiemeijer (Samuel Sweetlandmet een van de huwelijkskandidaten, Anita Menist (Thirza Tapper). Och van ons wordt niet anders ge vraagd, dan dat wij om alles lachen. Om de boer. die helemaal de baas is igen hofstede, koning in zijn rijk, om de huishoudster, om de kring van figuren die eraan te pas komen, als „de baas" er over denkt een tweede huwelijk aan te gaan omdat zijn doch ters al zo groot worden en hij het weduwnaarschap moe is. Vóór de tweede wereldoorlog heeft dit kluchtige blijspel in de Nederland se schouwburgen uitgebracht door Louis Saalborn bijzonder veel ces gehad. Men minde toen de dolle boel op het toneel nog zeer, ter afwis- ling van het drama. Zo gezien zal het ook vanavond wel veel kijkers plezier doen: wij hebben een lange reeks vrij zware spelproduk- ties achter de rug en wat ontspanning de donderdagavond kan geen kwaad. Welzeker wordt het, na een wat bre de aanloop, een enorme pret. De boer die van plan is te hertrouwen, heeft en kele pijlen op zijn boog en is er niet op verdacht dat hij ook blauwtjes lo- en kan. Ook rekent hij niet zo gauw op iet feit dat zijn dochters de volwassen leeftijd zo'n beetje hebben bereikt en dat anderen, die juist als de boer op vrijersvoeten gaan, oogjes aan het tweetal wijden. Maar op deze manier is er gelegen heid tot verwarring, gekibbel, misver standen en liefdesperikelen te over. Aan het slot komt natuurlijk alles op z'n pootjes terecht: al zijn de oorspron kelijke plannen van deze en gene niet verwerkelijkt, getrouwd wórdt er! Het zal de kwaliteit van het spel zeker ten goede komen, dat Hans Tie- meyer geknipt voor zo'n rol! boer Sweetland, baas van Appelgaar- de, speelt. Tine de Vries is zijn huis houdster Araminta, die hem helpt een lijstje van vier dames, die in king zouden komen de nieuwe boerin te worden, samen te stellen. De rest ziet U allemaal vanavond wel, als U direct na het NTS-journaal blijft kijken op Ned. J. HILVERSUM Op 1 decem- ier a.s. zal het 20 jaar geleden :ijn, dat Ab Goubitz (nu 55 jaar) :jjn eerste ochtendgymnastiekles ;af voor de radio. Dat betekent, lat hij zo'n 6000 lessen heeft ge- ;even, waarvan talloze Neder- anders (en Belgen!hebben ge- irofiteerd. Ab Goubitz is met ijn uitzending een begrip ge- orden voor de luisteraars. i i begon zijn lessen in 1945 bij lerr.jzend Nederland. Heel kort zorg- !e Fred Kroon voor de begeleiding, Ifidlaarna werd het Arie Snoek, die Onlangs afscheid heeft genomen en hrerd opgevolgd door Jaques Schut te. De ochtendgymnastiek is een van de traste NRU-uitzendingen en bepaald ("".de meest populaire. Ab Goubitz heeft 'er nog altijd veel plezier in. Ochtend pan ochtend staat hij er vroeg voor op, ^vant het is zijn trots, dat deze radioiu- TDriek nog behoort tot de zeer weinige, ''■'-die „levend" uitgaan. I Bandjes worden er alleen gedraaid tijdens zijn vakantie of bij ziekte. •jQAnders zit hij om tien minuten over 7 Otlaar in een van de studio's orh zijn Commando's te geven. Van lang over leg of vooruitpraten houdt hij niet: jiet is jas uit en aan 't werk, al dan Tliet met vroege vogels die zich even- ij es warm willen werken door ter ilaatse de gymnastiek mee te doen. 1 Of hij publiek heeft of niet, deert nem niet, zijn commando's en zijn kltijd vriendelijke toelichting worden niet anders om. Ab Goubitz hoopt ontelbare malen voor de micro- a te kunnen zeggen: Al viert Jacques Schutte dit tus- m-jubileum niet mee, toch is er vooi hem ook feest in zicht: op 28 novem- a.s. zal hij samen met André de Raaff het zilveren duo-schap vieren. Zij zullen als jubilarissen worden ge huldigd in de omroepsfeer, daarvoor zorgt een comité waarin Jan Boots (AVRO), Henk de Heus (VARA), Lex Karsemeyer (NCRV),' Kees Schilper- oort (KRO), Wim van Vugt en Max van Praag de hoofden bij elkaar ste ken. h Socialistische Partij. 18.30 Lichte iek. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 ■U 23.55-24.00 Nieuws. im II. 298 m. NCRV: 19.00 Nieuws aatje. 19 10 Radiokrant. 19.30 Gees telijke liederen (gr.). 19.45 Toespraak. 19.50 Spit, Spierpijn Provo's praten mee VPRO begint met tv-discussies (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM „De burgemeester van Gorkum mag er via de pers een ande re mening op na houden", zegt de VPRO. „maar onze nieuwe televisieru briek „Openhartig" is geen provo-pro gramma. Wel is het waar, dat de heer H. M. van Randwijk als gespreksleider kwesties ter discussie zal stellen welke op een of andere wijze voor kritiek vatbaar zijn of die bepaalde groepen een protesthouding ontlokken." „Alzo geen provo's op de beeld buis...?" „Ja, dat wel. In het eerste program ma zullen gesprekspartners van ver schillende geesteshouding tegenover de huidige maatschappij bijeen zijn. Een priester, een fabrikant, een jonge kunstenaar en inderdaad een „provo". De centrale vraag in deze uitzending is: door welke oorzaken meent een aantal jongelieden een protest-hou ding te moeten innemen tegenover zijn omgeving en de groeiende wel vaart in deze tijd? Nu, en daarover zal ieder het ïijne zeggen." „En wanneer is die uitzending?" „Vrijdagavond a.s. 26 november, om 9.55 uur op Ned. 1." „En hoeveel uitzendingen komen er in totaal?" „Voorlopig zijn er vijf gepland, daar, na zullen we verder zien." VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NCRV 7.35 uur Lucy gaat als een echte speurder achter een misdadiger met niet zo bijster veel succes. 8.20 uur televisiespel „De baas zoekt een vrouw". 9.50 uur literair kijkschrift. 'Nederland 2 VARA 8.01 uur slot van „Een zekere BrentDurbridge-serie. 8.55 uur detective Amos Burke weert zich in een moordzaak dubbelgangers te pas komen. 9.45 uur bezoek aan het polytechnisch museum en andere belangrijke instituten in Moskou. VANAVOND TE HOREN Hilversum I AVRO 8.05 uur Italiaanse serieuze muziek, uitgevoerd door I Virtuosi di Roma, stereofonisch. 9.25 uur hoorspel „De klok", uit het Engels vertaalde thriller. 11.05 uur nieuwe platen. Hilversum II NCRV 8.10 uur „Meesters doorziet Mary", aflevering van gebeurtenissen in Buitenveen. 8.35 uur steravondprogramma met een horoscopist, muziek van Thom Keiling en de zijnen, spelletje en nog veel meer. 10.45 uur orgelconcert, in de Nicolaikerk te Utrecht gegeven door Nico van den Hooven. 11.15 uur muziektijdschrift Toonkamer. AVRO: 18.00 Nieuws Tv-berichten over BUSSUM Indien daartoe aanlei ding is zullen voortaan zowel in het NTS-journaal als tussentijds in de andere tv-programma's berichten over de toestanden van de wegen worden uitgezonden en dat op beide netten. Het NTS-journaal heeft een rege ling getroffen met de ANWB, welke hierin voorziet. Zijn de samenvattende berichten in de journaaluitzending niet voldoende of wijzigt het* weer beeld zich gedurende de avond, dan kan men tussentijdse mededelingen verwachten. UTRECHT De Compagnie Internatio nale des Wagons-Lits heeft in haar 170 eigen restauratierijtuigen, die in 26 Europese landen deel uitmaken van internationale treinen, vorig jaar vijf miljoen klanten bediend. In de 781 eigen slaapwagens werden 2.258.000 slapende treinreizigers ver voerd. Het aantal slaapwagens van Wa gons-Lits is sinds 1938 met 18 procent gedaald, maar tengevolge van de ratio nalisatie steeg het aantal klanten met 66 procent. Wagons-Lits bereikte met eigen slaapwa gens. restauratierijtuigen, reisbureaus en hotels vorig jaar een omzet van bijna 630 miljoen gulden. Nederland ort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 In1 Jeugdjournaal. 19.15 Regionaal """V: 19.35 De Lucy Show. NTS: 20.00 naai. NCRV: 20.20 De baas zoekt w, blijspel. 21.50 Literair kljkschi Attentie: actualiteitenrubriek. NTS: 22.45-22.50 Journaal. Nederland II: NTS: 20.00 Ni art. VARA: 20.01 Een zeker techniek, documentair programma. NTS: 22.15-22.20 Journaal. België: Nederlands progr. Kan. 2 en 10: 19.00 Zandmannetje. 19.05 Het Vierwindenei- land. film v.d. jeugd. 19.20 Sterrekunde vooi iedereen 19.55 Hier spreekt men Nederlands. - - Benzamien. 21.20 in. 22.15 Nws. Hilversum I. 402 m. .VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek. 7.23 Lichte grammofoon, muziek 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoon- muzlek. 9.00 Informatief programma voor weg- en waterweggebruikers. 9.35 Waterstan den. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Romantische orkest werken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de Koorzang (gr.): oude madri- ;reo: Ritmisch strijkorkest. tuinboi 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de land bouw. 12.40 Orgelspel: amusementsmuziek. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beurs berichten. 13.30 Trompet en kerkorgel: mo derne en klassieke muziek. 14.00 Het Nij meegs Studentenkoor: moderne en oude lie- !- 1935 :hte orkestmuziek." VPRO: 16.00 Nieuws, nsl.f Sint mag veel, maar niet alles, praat- in is Hobokwintet (opn.): klassieke mu ziek. 16.45 Nieuwsdienst kinderen. 16 49 Voor de jeugd. 17.30 grammofoonplaten. 17.50 AktuaJ Hilve zieken. 9.35 Berlijns Filharmonisch Orkest (gr.): klassieke muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Zangsolist en instrumentaal trio (gr.): Gospelsongs en Negrospirituals. 11.15 In 't Zilver. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Reportages en lichte muziek (gr). 13.30 Koorzang (gr.): volksliederen. 13.50 Lichte orkestmuziek uit Portugal (gr.). 4.25 Stereo: Licht (opn.). 14.45 Een bosje dialoog. 15.05 Musicia herinneringen. 15.30 Voor di Zang en harp, en fluit: Duizendschoon, praat Stereo: Vocaal enser iuzikale r. 16.00 ilksliedjes. 16.30 de. 17.10 Lichte zangsolist trio (gr.). ichte muziek. 1855 (FM-ki gramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Selectie bekende en minder bekende opei dleën (gr.). 11.00 Niei muziekprogramma (gr. Lichte orkestmuziek :ht muziekprograi i-melo- 11.02 Gevarieerd 12.00 Nieuws. 12.02 zangsoliste. 1250 13.00 Ni< muzlekprograr Nieuws.) NRU/AVRO Eurolight 1965: Opnam gr.). NRU/KRO: .02-16.00 Instuif: gevarieerd (Om 14.00 en 15.00 (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 17.02-18.00 De zin- Televisie morgen Het zal wel in geen enkele statis- Het vreemdste wezen op de bazars tiek te \inden zijn, maar ik zou wel vond ik altijd de dominee. Een heel eens willen weten hoeveel er in de lang. heel ernstig man, die zondags in maand november voor menig nuttig geklede jas en hoge witte boord met schoon doel via bazars bijeenge- omgebogen punten onder de toren bracht wordt, elk jaar v Ik heb altijd gedacht, dat een echt dorpsgenoegen was, a het tijdverdrijf cn amusement al e zeer doel waren als de duiten. Zo icpcucjcu> ik als kind in de bazars gerold. We- njgt zoals wij, die de versjes |H fde bazar kwam maande zondagsschool uitgalmden. Maar eens op een avond, dat ik tot zijn zwarte cylinder naar de kerk schreed. We weken dan eerbiedig ^et opzij, want dominee kende dan nJ" mand en ik was er diep van ov tuigd dat hj dan zijn preek liep repeteren, heel stilletjes in zichzelf pen wilde: Doe uw voordeel, vier voor een kwartje! Ik heb me toen dagenlang gepijnigd met de vraag wie er nou gelijk had, de juffrouw op school met haar vijf maal vijf is vijfentwintig of dominee fier maal vijf is .vijfentwintig, niet-bestaan van Sinterklaas heeft me niet zo geschokt als de onthulling, dat dominee d,e mensen bij de neus had genomen. mijn moeder me tot werk. Ze nam een vierkant lapje borduurgaas, zette in het midden een mooi felgekleurd kruisje, gaf mij een dikke naald met stompe punt en een lading van restjes borduurzij en dan kon ik mijn gang gaan. Telkens een vierkantje kruisjes om het middelste tot heel het lapje vol was. Dan naaide ze er een voerink- je bij en togen we ftaar dè-timmer man om zaagsel te halen. En dan werdén het speldenkussens/ Ze kwa men in de grabbelton terecht, maar ik zorgde wel, dat ik nooit een rond negen uur op de bazar mocht blijven, zwaar pakje uit de ton diepte. Ik zag ik hem anders. De bazar liep vond mijn produkten prachtig maar slecf* J- mijn dubbeltje moest beter besteed. weg, boven de gulden bleef Én dan dé bazar zelf! Ze waren alles onverkocht. Toen klom dominee altijd in het Gebouw voor Christelij- op een ton en zei een heleboel gekke ke Belangen, dat hol en triest was dingen en prees een monsterachtige aan een naargeestig pleintje bij een gebakschaal aan tot iemand riep er achterstraat. Alleen als er een bazar best een rijksdaalder voor over te was straalde er licht en was het don- hebben. En zo voort, alles veel duur- kerbruine hout bedekt met vlaggen der verkopend dan het in de stalletjes slingers. Ik moest er bloemetjes **- .i.^. j Vele bazarloze jaren zijn gevolgd, maar hier in Den Haag leeft het alle maal weer op. Dag aan dag is er wel ergens in een schoolgebouw, vereni gingszaal of waar ook een bazar. Hon derden vrouwen bedisselen er weken over en dan in één avond en één middag, hoogstens twee dagen, moet de buit binnengehaald. Altijd uit eigen kleine krlrtg. Niemand gaat naar andermans bazars. Dus hebben we hier da genoegelijke, de drukke, de eenvoudige en de deftigê'bazars. De laatste doen vooral in ambassa- nem deurs. Dat is altijd een voordelige slecht, de kwartjes spullen vlogen SKSLTl "vrmfw Weer een bazar de rest moet minstens zijn wel sturen om zijn collegiale goede wil te tonen. Maar het gekke is dat de opbrengst lang niet altijd hoger is dan van de bazar-zonder-chic. Omdat een bazar een heel merkwaardig sa menspel is van heel materialistisch i hart hebben. verkopen en lootjes voor de sprei vreemde mevrouwen kusten me, wat ik doodeng vond, als ik met een leeg mandje en volle buidel nieuwe voor raad kwam halen. vijf ct per stuk niet i te brengen waren. Dominee riep, dat één oliebol geen oliebol was en hij ze daarom alleen per vier tegelijk verko- 50 „Uw man blijft een paar dagen weg. Hij doet net als u: hij rust bij goede vrienden uit en ik geloof, dat niemand hem dat zal misgunnen." Christina zuchtte opgelucht en vroeg dan: „Het Geheime Dorp, is er nieuws?" „Nee, de mensen zijn veilig. Mijn man is juist terug uit Arnhem. De verhoren gaan nog door, maar er worden nog geen bijzondere maatregelen getroffen, die erop wijzen, dat ze van plan zijn hier in de buurt tets te ondernemen." Ze sprak een beetje afgemeten, mevrouw Bon- aa, heel anders dan haar man, maar er ging een bijzonder kalmerende invloed van haar uit. „Hier. drink die thee eens op." Christina deed het, toen sloot ze weer met een tevreden zucht haar ogen en doezelde weg. De dagen gingen voorbij, er gebeurde niets. Het was onbegrijpelijk. Tante Christina, weer helemaal opgefleurd nu ze uitgerust was en het directe gevaar geweken leek, hielp alweer met de verzorging van de twee fami lies in de tent, verborgen achter het kreupelhout. Er moest weer van alles heen en weer gesleept worden. Ze leefden daar als nomaden en het was nog lang geen zomer. Toen oom Chris terugkwam en niemand het nog verantwoord vond het eigen huis weer bewoon- DOOR H. H. VAN NUNATTEN— DOFFEGNIES baar te maken, trokken ze samen zolang bij het contactadres aan het eind van het dorp in. Gert vatte weer zijn oude werk op, want de vluchtelin gen, die nu overal verspreid zaten, moesten toch van bonkaarten voorzien blijven. Annet, uit Am sterdam teruggekomen, verving tante Christina bij Bonsma, waar ook Joep een onderkomen ge vonden had. De spanning was afgenomen, maar toch voelde niemand zich gerust. Je wist nooit wat die Duitsers in hun schild voerden. Marinus en zijn huisgenoten bleven opgesloten en iedereen vond het al een wonder, dat ze niet doodgeschoten werden. Over gebrek aan belangstelling hadden oom Chris en tante Christina niet te klagen. Het hele dorp, zover het ingewijd was, leefde mee. Toen ze een keer door de Dorpsstraat gefietst kwamen, gewoonlijk vermeden ze die zoveel mogelijk in deze tijd, werden ze aan alle kan ten gegroet en aangesproken, zodat ze haastig de vlucht naar een buitenweg namen. Christina zei, terwijl ze het smalle paadje in stuurde naar het huisje, waar zij verbleven: s„Gek, hè. Weet je nog wel hoe doodsbenauwd ik vroeger was voor publiciteit en medewerkers?" „Ja, maar je zult nu wel tot het inzicht geko men zijn, dat we alleen niet veel bereikt zouden hebben." „Nee," zei ze met een zucht, „maar dan zaten we nu misschien nog in ons huis. Ik voel me echt op drift geraakt en wie weet waar de kwade wind ons nog heen waait, zeker niet naar de veilige haven voorlopig. Die onzekerheid vind ik het ver schrikkelijkst van alles." Oom Chris antwoordde ernstig: „In deze oorlog moet je al dankbaar zijn als je het vege lijf weet te redden." Ze zweeg. Een vrouw was zo anders dan een man. Wat kon het hun schelen waar ze hun nijp stopten en hun as morsten; als ze maar epn stoel hadden, een slaapplaats en een bordvol eten, wa ren ze al best tevreden. Een vrouw, dat merkte ze aan zich zelf, kon de sfeer van het eigen huis niet missen. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 15