r<r' Scherpe kritiek op „nieuwe theologie" 73 Een woord voor vandaag St.Nicolaas In studentenraad geen plaats voor christenen Miele er is geen betere! Paus niet langer in cle ban Gij sen: tussen weerzin en bewondering Tragisch vreemdelingschap is acuut in onze tijd Beter preken en minder liturgie in de kerk PuzzeJhoefcj REUMATISCHE- EN SPIERPIJNEN Geloofd zij de Here, de God Israëls, van eeuwigheid tot eeuwigheid (Psalm 10648). Boven deze Psalm staat: Gods heilsdaden en Israëls ondank. De dichter zet ze scherp tegenover elkaar. Zijn heilsdaden zijn groot. Men moet deze Psalm er maar eens op overlezen. Het gehele wel en wee van de Israëlieten laat hij in het kort aan het oog voorbijgaan. En telkens weer legt hij er de nadruk op hoe de Here Zijn volk uit de benauwdheden redt. Maar wat is de dank? ,7Doch spoedig vergaten zij Zijn daden We behoeven hierbij niet bedroefd het hoofd te schudden over zoveel ondankbaarheid. Het woord van de Psalmist heeft tot op de dag van vandaag zijn waarde behouden. Laten we maar eens goed in de spiegel kijken en eerlijk tegenover onszelf zijn. Er is eens gezegd: God beleeft nog elke dag verdriet van Zijn kinderen. Wat kunnen wij, mensen van deze tijd, het bar en boos maken! Wat kunnen wij, terwijl wij toch Zijn gunsten aan ons bewezen niet meer kunnen tellen, Hem vertoornen. En toch, in weerwil van alles, het verbond dat Hij met ons heeft willen sluiten houdt Hij gestand. Door Zijn genade is er altijd weer vergeving voor hen, die Hem om vergeving van hun zonden smeken. Daarom die hartstochtelijke jubeltoon, waarmee de dichter zijn lied besluit: Geloofd zij de Here, de God Israëls, van eeuwigheid tot eeuwigheid. Wij lezen vanavond Exodus 40 vers 1 tot 15. WOENSDAG 24 NOVEMBER 1965 Anglicaanse assemblee aanvaardt amendement (Van onze kerkredactie) LONDEN Bisschop John T. Robinson en andere epigonen van de „nieuwe theologie" hebben het vorige week hard te verduren ge kregen in de anglicaanse assemblee- Een plaatselijke voorganger, de rector van Digswell in Hertfordshire, Geoffrey Ford zei: „U onder graaft ons werk met uw woorden en theorieën U .snijdt het hart dat nog klopt voor de verkondiging van het evangelie uit ons weg." Ford sprak niet tegen lege banken. Een amendeement van zijn hand werd met overweldigende meerderheid! aangenomen: Theologische facul teiten moeten de studenten ook leren bidden. Op verzoek van ds. Ford sprak de anglicaanse assemblee het volgende uit: „Als de kerk haar opdracht in de wereld wil vervullen en haar verant woordelijk wil dragen, moeten haar voorgangers zo opgeleid worden dat zij weten wat gebed en persoonlijke discipline is. Zij moeten in staat zijn om zich volledig in te zetten mensen in contact te brengen met God." Ford zei: „Bisschop Robinson (van Eerlijk voor God en de zojuist versche- nen„Nieuwe Reformatie") vergist zich, Beroeninffstverk NED. HERV. KERK Beroepen te Kinderdijk: A. Den Har- togh te Bodegraven. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Amstelveen-N. (Buitenveldert) (4e pred. pl.): W. v. d. Linden te 's-Gravenhage-west. GEREF. KERKEN (vrAgern.) Beroepen te Cloverdale (B. C.): J. T. v. Popta te Edmonton (Alb. C.)p voor heen te Mussel. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Nieuw Beijerland: A. Hofman te Zeist. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Dordrecht 2e pred. pL (2e maal): J. Moerland te Zaandam. Nog 10 dagen... dan is het weer DE GASAANSTEKER met wereldservice en volledige garantie ln vele modellen en prijzen: 5.95/7.95/ 10.-/11.-/12.50/16.50 EN HAAG De heer Schakel (ar) sft de minister van verkeer en water- aCaat schriftelijk gevraagd of het juist is dat in de huidige kentekenregeling voor auto's en motoren een gestolen auto zon der meer kan worden overgeschreven bij de inspecteur der belastingen zulks naai aanleiding van een artikel in het Neder lands Juristenblad Daarin werd de rege ring gekritiseerd in verband met het aantal diefstallen. De heer Schakel vraagt de minister naar zijn mening het voorstel om voor geïmporteerde ge bruikte auto's overleg te plegen met het registratiekantoor in het land van uitvoer en om voor verhuurbedrijven speciale kentekenbewijzen in te voeren. WF CITROENBRANDEVf'ljJj FOCICINK Russische studenten in Kampen KAMPEN Op de sociëteit zoeken naar wetenschappelijke verkla „Cellebroederspoort" van het Kam- ""«f" ™e} sia®en' meende deze Rus 4.j. PATIi sische student, per studentencorps „F.Q.I. spra ken gisteravond twee Russische studenten op uitnodiging van de zendingscommissie van het stu dentencorps. Slavva Shostokovsky en Nicolai Setunsky, gaven voor hoogleraren en studenten hun visie op het on derwerp: „Communsme-chri sten- dom?" Shostokovsky, voorzitter van Kom somol, de communistische studenten en jeugdorganisatie zei dat er voor 1917 105 instellingen voor hoger onder wijs, vooral in centraal-Rusland met ongeveer 127.000 studenten waren. Mo menteel bedragen deze getallen: 7.000 instellingen voor hoger onderwijs (dag en avond- of schriftelijk cursus) met 3.500.000 studenten. Ongeveer 200 van instituten zijn gevestigd in Siberië en de Aziatische republiek. Al het onder wijs is gratis. In het eerste en tweed jaar van het hoger onderwijs wordt algemene ont wikkeling gedoceerd. Verplichte vak ken hierbij zijn: geschiedenis der com munistische partij, politieke economie, marxistische filosofie en atheisme laatst genoemd vak wordt „door de christen-studenten meestal het beste gedaan".) Een zeer gering deel van de studenten is aanhanger van een gods- Kerk Hierna sprak Setunsky over de po sitie van religie en kerk in het Rus land van nu. In de Sowjetunie is de kerk scherp gescheiden van de staat op staatsuniversiteiten wordt geen the ologie gedoceerd. De theologische op- leidig gescheidt dan door de kerk on derhouden instellingen. Christen-stu denten kunnen geen lid worden van de studentenraad. De heer Setunsky, zelf lid van de Communistische Partij en overtuigd atheist, zei dat het geloof in God en het lidmaatschap van de Communis tische Partij onverenigbaar is. Hoewel tussen religie en marxisme in het alge meen zeker overeenkomsten bestaan, maar zij verdelen eerder dan vereni gen. Het voornaamste praktische geschil punt ziet hij in de opvatting over per soonlijk eigendom, dat door het com munisme afgewezen, maar door het christendom geaccepteerd en erkend De kerk verandert en wordt door de laatste ontwikkelingen in de natuur wetenschappen gedwongen haar dog ma's te herzien. Maar zij zal in dit VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIEIE. GOUDSESINGEL 92, ROTTERDAM. Gelovigen Uitknippen en op briefkaart plakken a.ti.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet i Adres. Woonplaats betaling per WEEK/MAAND/KWART AAI Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee Naam. Adres. Woonplaats Ik ontvang als geschenk i 0 HYACINTHENBOI MEI HOU-0 „DE DOKTER ZEGT" II OER -.DE DOKTER ZEGT" I 0 TIP-PARADE-TWEE (elk deel Is een (ander) geheel) J streep door wat u niet wenst. Volgens de Russische grondwet elke burger van de Sowjetunie vrij om zijn eigen godsdienst te kiezen; d.w.z. of strijdend atheist, of gelovig chris ten. Verhoudingsgewijs zijn er toch nog veel gelovigen in de Sowjetunie, hoe wel dit aantal na de revolutie sterk is afgenomen. De enige uitzondering van de regel op gelijkgerechtigdheid is de onmoge lijkheid voor gelovigen toe te treden tot de Communistische Partij, waarvan thans 8 k 9 procent van het Russische volk lid is. Tijdens de discussie zeiden de heide studenten nog tijdens de tweede wereld oorlog de Duitsers met het „Gott mit uns" op de koppels hun gruwelijke mis daden hadden bedreven, en daardoor veel Russen tot het atheisme hadden be keerd. Prol dr. G. Th. Rothuizen vroeg of zij ït nu eens niet van de kant van de fas cisten, maar van de kant van die vi wen en kinderen wilden bekijken merkte naar aanleiding hiervan op, dat hij van de niet-bloeddorstige en niet- agressieve communisten graag wilden le ren, en voor de houding van Rusland in de laatste oorlog het diepste respect had; maar dat hij ook bloeddorstige commu nisten zag. De beide sprekers reageerden hierop met de verzekering, dat bloeddorstige communisten niet bestaan. Het bloed dat in de Russische revolutie was gevloeid, wat dat van arbeiders en communisten. Dit ontlokte aan prof. Rothuizen de stel ling: „Men maakt een goede zaak onge- lofwaardig, wanneer men niets dan goeds daarvan zegt. Alles wat volmaakt is, is niet waar!!". De Russen antwoordden dat zij fouten en gebreken erkenden. Naar hun mening waren die dan ook over de gehel wereld bekend gemaakt. Mr. Van Zwieten onttrekt zich (Van onze kerkredactie) UTRECHT Naar het Gereformeerd Gezinsblad mededeelt, heeft mr. W. C. van Zwieten te Utrecht, zich onttrokken aan de gereformeerde kerk (vrijge maakt) in zijn woonplaats wegens bezwa ren tegen de behandeling van ds. A. van der Ziel. Mr. Van Zwieten is eindredacteur van het blad Contact, dat zich sterk verzet tegen de ontwikkeling in de laatste jaren in de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt). Hij heeft ook de aandacht ge trokken door zijn aandeel in conferenties van vrije bijbelse christenen in Rijsber- gen en in Wolvega, terwijl hij in de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) te Rijsbergen Woord en sacramenten heeft bediend. Mevrouw Van Zwieten vertelde dat zij en haar man niet langer verant woordelijkheid willen dragen voor het beleid van de kerkeraad. Zij namen hun besluit, precies een jaar nadat zij de kerkeraad een brief hadden geschreven, waarin zij de vraag stelden, of de schor sing van ds. Van der Ziel juist was. Op deze vraag ontvingen zij nooit persoon lijk antwoord. Mr. Van Zwieten is niet van plan zich bij een andere kerk aan te sluiten. Te zijnen huize wordt zondags huisgods dienstoefening gehouden. Heel Houston in de bres voor ziekenhuizen wantoestanden in de twee ziekenhuizen daar. waarover de Nederlandse schrijver Jan de Hartog in zijn laatste boek „Het Ziekenhuis" heeft geschreven. Zijn aan klacht is de aanleiding geworden vo-~~ J~ heffing van een speciale belasting, t mee 12 miljoen gulden per jaar zal den bijeengebracht. Iedereen in Houston zal op elke honderd dollar eigendom 75 cents moeten betalen voor de ziekenhui zen. Dit besluit is dezer dagen genomen door de gemeenteraad: 64 pet. van dr leden stemde spontaan vóór. Prof. II. J. Schilder is voornemen: maandag 6 december na het uitspreken van een rede het rectoraat van de Theolo gische Hogeschool der Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) over te dragen aan prof. J. Kamphuis. De samenkomst wordt belegd in de aula van de hoge school (Broederweg 15 te Kampen) en begint om half acht. als hij denkt dat zijn contacten uit de dagen toen hij nog in Cambridge do ceerde en die uit zijn jaren als bis schop hem in staat stellen om de gewo ne mensen van vandaag te kennen." AVANT GARDE Ford meende dat Robinson en men sen als hij, als zij gedwongen zouden worden om eerst vijf jaar voorganger te zijn van een dorpsgemeente, daarna vijf jaar van een gemeente in een stad en dan vervolgens nog vijf jaar van een gemeente in een nieuwe woon wijk, heel anders zouden denken en spreken dan nu. „Als ze zich tenmin ste zouden kunnen losmaken van hun vooronderstellingen", voegde hij er aan toe. Volgens ds. Ford is Robinson verre afgeweken van de leer van de apos tels, is hij bezig de christelijke moraal te ondermijnen en haalt hij een streep door het geloof in een persoonlijke God, in gebed en in de eredienst. „De avant garde van de kerk zet de juiste diagnose van de problemen van onze tijd en de echte oplossing onder de korenmaat, terwijl God juist wil dat wij die opnieuw ontdekken." De primaire taak van de kerk is grotendeels verloren gegaan in de mist van ideeën en plannen, schema's en projecten, specialisten en intellectu elen, waarmee de kerk in dit land overvoerd is, vervolgde Ford. MISLUKKING Deze predikant reageerde ook op de mislukking van het apostolaatsproject van ds. Stacey in Woolwich, die na vijf jaar moest erkennen dat zijn opzet geen enkele vrucht had opgele verd. ,jioe kon de rector van Wool wich denken", zei hij, „dat zijn wijze van werken werkelijk mensen voor kerk zou winnen." Dacht ds. Stacey echt dat een doctorstitel, een „c laude" of een „summa cum laude" of wat dan ook een mens tot een evange list maakt?" Dr. Ford wees er op, dat het hele maal niet waar is, dat de kerk overal faalt op het ogenblik. Er zijn nog priesters die de harten van de mensen weten te raken, die niet alleen weten hoe ze het zeggen moeten, maar ook wat zij te zeggen hebben en wier evan gelisatiewerk voor de kérk vruchtbaar is. Maar juist waar de kerk vruchten ziet bekeringen en een verdiept geestelijk leven van de gemeenteleden doen deze artikelen, boeken en tr'~ visieuitzendingen het meeite kwaad. En zo kwam ds. Ford er toe zijn verdict nit te spreken: „U snijdt het hart uit ons apostolair werk. Daar u de indruk wekt dat u het bovennatuur- Ds. Ford zei dat hij contact had opgenomen met een groot aantal theo logische studenten, maar de indruk had gekregen dat zij geen enkele hoog leraar kenden die nog als opdracht zag om predikanten op te leiden die overtuigd waren van het geloof van de kerk. Scherpe kritiek had hij op het feit, dat van de studenten niet geëist wordt 's morgens en 's avonds voor gebed en meditatie bijeen te ko- De hoogleraren leren de studen ten niet bidden en geven hen geen op de eigenlijke taak van een predikant. De bisschop van Pontefract, dr. E. Treacy antwoordde dat ds. Ford de za ken gevaarlijk eenzijdig had belicht: „Hij moest niet denken dat het Ko ninkrijk God naderbij komt door een toegewijd leven, gebed en sacrai ten. Een reorganisatie van de kerk is nodig". Maar hij kon de assemblee niet van het voorstel van ds. Ford afbrengen. Met overweldigende n: derheid sprak de vergadering uit dat de theologische faculteiten de studen ten niet alleen moeten leren studeren, maar ook moeten leren bidden. Baptisten formeren werel dzendingsraad PHILADELPHIA - Op een vergade- ing van afgevaardigden van twaalf nati onale baptistenorganisaties is men hel eens geworden over de statuten van eer Baptistenwereldzendingsraad. Als de nati onale conventies de bepalingen zullen hebben geratificeerd, zal deze zendings raad in werking treden. In deze samen werking zijn betrokken baptisten uit de Verenigde Staten, Birma, Hongkong, In dia, Japan, Philippijnen, Thailand, Oki nawa en Kongo. (Van onze kerkredactie) ISTANBOEL De paus is niet langer in de ban. De heilige synode van het oecumenisch patriarchaat van de Oosters- Orthodoxe Kerken heeft besloten dit zwaarste kerkelijk oor deel op te heffen. De bisschop van Rome was door deze kerken in het jaar 1054 in de ban gedaan. Dit oordeel werd toen uit gesproken door patriarch Michael Cerullianus tegen paus Leo IX en al zijn opvolgers. Het besluit werd reeds op zes november genomen door de synode maar is pas nu gepubliceerd. Het werd genomen toen de synode de verhouding van de Oosters-Orthodoxe Kerken tot de Rooms Katholieke Kerk besprak. Nieuwe mogelijkheden om te komen tot een broederlijk gesprek werden besproken. In een persbericht wordt echter met nadruk gesteld dat de scheiding tussen de kerken van het oosten en de Rooms Katholieke Kerk daar door nog niet is opgeheven. Bovendien wordt opgemerkt dat de ban alleen wordt opgeheven zover het de banvloek van het oecumenisch patriarchaat betreft. De andere Oosters-Orthodoxe Kerken zullen zelf moeten beslissen of zij dit voorbeeld willen volgen. De jongste roman van Marnix Gijsen „Harmagedon" laat zoals dat trouwens vaker bij deze schrijver het geval is dc lezer achter, weifelend tussen bewonde ring en weerzin. Die bewondering geldt de knappe wij ze waarop Gijsen zijn thema uitgraaft: hij brengt een aantal mensen samen in een bungalow op een afgelegen eiland (het contact is dus letterlijk verbroken) en laat ze liefhebben, ruzie maken, zich ontspannen en opkomen voor eigen rech ten. Bijzonder subtiel voert hij de span ning op, niet via hevige conflicten, maar door kleine verschuivingen. Naarmate iedere gast onzekerder wordt, verliest hij de reeds aangetaste zelfbeheersing. Een arrogant trekje van de schrijver kan nie mand ontgaan: de ik-figuur, in wie het niet veel moeite kost Gijsen te herken nen. bewaart het best de controle over zijn emoties. De roman heeft echter ook een geheel andere kant. Met kennelijk welbehagen wroet Gijsen in de levens van de menser die hij uit hun gewone doen haalt. Naar mate de tijd verstrijkt, leven zij zich WF CITROENBRANÜEWIJN FOCKINK Studiedag CJVF: (Van c kerkredactie) UTRECHT Burger en vreemde ling, was gisteren het onderwerp van de studiedag van de Christen Jonge Vrouwen Federatie (YWCA), nauwe lijks veertien dagen na de viering van het negende lustrum. Dr. G. van Leeu wen, directeur van de Heldring Stich tingen attendeerde in zijn inleidende lezing erop, dat het tragische vreemde lingschap acuut is geworden in een tijd, waarin we zo internationaal, ruim en oecumenisch denken. Hij noemde een voorzichtige schatting van veertig tot honderd miljoen vluchtelingen sinds 1945. oofd *Piet ongeremder uit, tegen de uitdrukkelijk) ifspraak in, dat ieder zijn best zou doi zich niet te stoten aan de hebbelijkhed' van de anderen. Nu zijn de mensen die* Gijsen ten tonele voert reeds getekenr* den, maar in deze uitzonderingstoestand^11 en buiten de heilzame bescherming vasM de maatschappij kunnen zij zich heleöe maal laten gaan. De gemeenschap, diere aanvankelijk nog een schijn van authentic ticiteit had, valt uiteen en individueler leven verder. En dan krijgt Gijsen, lijkf^ ners worden steeds vluchtiger en materiar 'v listischer en ieder tracht ten slotte op dPia' kracht van eigen overtuiging de veiligfStet haven te halen. Dat lukt niemand, wanpidsi geen overtuiging is in staat de mens timei helpen. Men ontkomt niet aan de gedachte, da1 Gijsen, die het geloof der vaderen aehteiocn zich heeft gelaten zonder dat hem duidecu. lijk is waaraan het leven zijn zin dascl wel ontlenen moet, een gevoel van rancu' 'an zich af schrijft. Dat bederft vee'" het plezier dat deze roman zou kun- 1 verschaffen. (160 blz., ƒ9,50.) ■F NTIJGER IN UW TANK! Hoogleraar tot Zweedse predikanten: kerken (methodisten en baptisten) er positief op reageren. Riesenfeld heeft al met al een dis cussie veroorzaakt, die niet alleen de kerken in Zweden, maar ook die in andere Skandinavi- sche landen bezig houdt. Onze kerk heeft tot nu toe niet uitsluitend met het erfdeel der Reforma tie gewerkt, maar ook met restanten van het middeleeuwse rooms-ka- tholicisme, die de refor matie overleefden, aldus Riesenfeld. Een wezenlijk bestand deel van het middeleeuw se, dat in de kerk be waard is noemt de hoog leraar de stelling, dat voor het ambt een ge ordende mannelijke ambtsdrager nodig is. Alleen een tot geestelijke geordineerde man kan Christus inde eredienst representeren en in de liturgie in Christus' plaats met volmacht handelen In dit denken is eer vrouwelijke voorganger ondenkbaar, laat staan een leek, die de dienst leidt, zo zegt Riesenfeld. Deze middeleeuwse ambtsopvatting ligt ten grondslag aan de orde- terwijl de Zweedse vrije ining van predikanten, de (Van onze kerk redactie) STOCKHOLM „Beter preken en be perking van de litur gie met uitzonde ring van het gebed." dat is het program, dat de bekende Zweedse theoloog prof. Harald Riesen feld zijn kerk heeft voorgehouden. Ook vindt hij, dat de bon te liturgische gewa den uit de tijd zijn, De hoogleraar keert zich vooral tegen wat hij een middeleeuwse opvatting van het ambt noemt. Prof. Riesenfeld, briljant geleerde, Nieuwe Testament ceert aan de universiteit van Uppsala, gold tot voor kort als een man van de hoogkerkelijke richting in de Zweedse lutherse staatskerk. Nu zijn het juist de hoogker kelijken. die zich tegen zijn uitspraken keren, wijding van bisschoppen andere onderdelen de liturgie en de hiërarchische structuur van de kerk, tot in de liturgische gewaden toe. Maar hoe verklaart prof. Riesenfeld dan het feit, dat de Zweedse kerk in 1958 de vrouw toch tot het ambt heeft toegelaten? Dit is vol gens hem een bewijs, dat de middeleeuwse ambtsopvatting al lang niet meer leeft. De toela ting van de vrouw tot het ambt is een duidelij ke konsekwentie van de reformatorische ambtsop vatting. Hier wordt immers duidelijk, dat het accent in het ambt predikant op het preken valt en niet op de litur- Hij onderscheidde creatief en tra gisch vreemdelingschap. Vreemdeling schap is met het menszijn zelf gege ven. De mens is als vreemdeling gebo ren. In het scheppingsverhaal is de mens een heel aparte zaak, zoiets was niet eerder gebeurd. De vreemdeling schap is niet alleen een kwestie var zonde en erfsohuld. In het bijzondere ligt ook de glorie van de mens. Cultuur Cultuur is een teken van creatief vreemdelingschap. De mens kan de dingen niet laten zoals ze zijn. Hij gaat veranderen, vervormen en schep pen. Echte cultuur is altijd kritisch geweest en vervreemdend. Daarom mag niet altijd de vreemdelingschap tragisch en fatalistisch worden bekriti seerd. De tragische vreemdelingschap mani festeert zich in de problemen van vluchtelingen en rassen, van de mens die anders is dan de anderen, in de vervreemding, die ontstaat door socia le, culturele en morele veranderingen en de onderlinge vervreemding van de generaties. „Wat doen wij met de Suri- namers en Ambonezen", vroeg dr. Van Leeuwen in dit verband. Een enquête van de Amsterdamse studentenvereni ging de ASVA bracht aan het licht, dat zestig procent kamerverhuurders weigerde aan gekleurden een plaats te Burger Het burger zijn is evenzeer een pri mair gegeven van het menszijn zo als het vreemdelingschap. Ook het burgerschap heeft een positief as pect de citoyen en een negatief de bourgeois. Er is een spanning tussen burger en vreemdeling in het menszijn. Bijbels gezien hebben bei de een eschatologische dimensie. Het vreemdelingschap wijst naar het „andere Vaderland", het burger schap is teken van een ander burger schap: de stad, het nieuwe Jeruza lem, aldus dr. Van Leeuwen. Naar aanleiding van een aantal vra gen over de verantwoordelijkheid van de mens in de spanning tussen burgerschap en vreemdelingschap, ontspon zich een discussie. De dag werd geleid door de presidente, mevr. M. C. E. Kloosterman-Fort- gens. POOLSE KRANT» BOOS OP PAUS WARSCHAU Als de communistisch:. nC_, pers van Polen werkelijk de visie van d' communistische regering weergeeft, dai hangt de reis van de paus naar dat lan$f_. aan een zijden draad. De paus heeft dl". Poolse pers bijzonder boos gemaakt dool8 een audiëntie te verlenen aan „Polenvre^3? ters". De pers doelt op een audiëntie difn; aan Duitsers verleend werd die de voo^ul lopige Oder-Neisse grens weer naar he'elf oosten willen opschuiven. Een van hefee was Wenzel Jaksch, de voorzitter vajïet het Westduits verbond voor ontheenioo den. jnit. De pers is ook bijzonder ontevredev over het bericht dat paus Paulus voorg®. steld heeft om ook paus Pius TUI zalig tf verklaren. Hoe kan paus Paulus ee man, die uit angst voor het communisni gezwegen heeft over de moord op i joenen Joden een dergelijke eer waardi keuren, vragen de Poolse kranten. V Paus Paulus heeft gezegd dat hij naaf— Polen zal reizen als hij officieel uitgen&ch digd wordt door de Poolse regering. T<u nu toe hebben de Poolse kranten i met geen woord over een mogelijke i geschreven. ROOSENDAAL De landbouwed rr.ité-prijs, die het Koninklijk Neder lands Landbouwcomité jaarlijks toekeri aan een Nederlander, die zich bijzond* verdienstelijk heeft gemaakt voor het bit eenbrengen van stad en platteland, toegekend aan dr. H. G. W. van Wielen in Bakkeveen. Hij was in jaren dertig een van de oprichters Nederlands eerste volkshogeschool Bakkeveen. Thans is hij landelijk leidei van het volkshogeschool werk en alj meen secretaris van de vereniging stichting van volkshogescholen. De prijs werd hem gistermiddag uitgfc reikt tijdens een vergadering i comité in Roosendaal. Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. plaats in N. Brab., bijna, 10. rivier in Italië, 12. open pleiL in een dorp (ZN). 13. karaat (afk), lf plaats in Utrecht, 17. gebod, 18. boom, 2( tovergodin, 21. nachtgewaad. 22. de gou den bul (afk. Lat). 24. telwoord, 25. keei 26. glijvoertuig, 28. godsdienst (afk), 3» muzieknoot, 32. gewicht, 34. vis. 36. bij woord, 38. rechten inbegrepen (afk), f beneden. 41. lidwoord, 42. leed (ZN), 4, lusthof, 46. hoekbalkon, 47. plaats in Lira burg. Onmiddellijke verlichting van Doorstraaltverlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten üeumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, Hij adviseert de verstuikincen. stiive nek en ledematen Zweedse lutheranen zich verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algcsal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van dc huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in dc gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot dc pijn uitbreekt! Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te vrije kerken aanmerke- verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. lijk bevorderen. meer te bezinnen op de rijke schat, die zij bezit ten in Bijbel, gezang boek, opwekkingsliede ren, stichtelijke lectuur en kerkmuziek. Mocht de Zweedse kerk veranderd worden in de richting, die Riesen feld wijst, dan zou dat de toenadering tot de Vertikaal. 1. plaats in N. Brab. 2 mit taalhoudende delfstof. 3. voegwoord T paard, 6. zangstem. 7. water in N. Bratf' 8. palmmeel 9. wijze. 11. vrucht. 15. n#1 venschikkend voegwoord. 16. scheik. el# ment (afk), 19. kleur, 21. geplaveide vlafc te, 23 grap,24. bergweide. 27. troep ongï) ordende krijgers. 29. kaasworm. 31. vertfe genwoordiger. 33. inwendig lichaamsde^ 34. meisjesnaam. 35. lidwoord (Fr) 3V IJ» tf in ,Pultsland. 39. vreemde munt woord 43' maanstand- 45- UcT Oplossing vorige puzzel Horizontaal. 1. barak. 4. bevel, 7. kapel ^genadig H amor. 13. aard. 15. kam. 1( Raii n 8,' aarin20 met' 22 ato1' Bah 25 Beraelen, *8. geni*. 29. Bmmet 30. stoel. Vertikaal. 1. blaak, 2. aker. 3. kan bed. 5. Elia, 6. linde. 8. Pannerden gom. 10. gal. 12. madat, 14. reeel, l£ on21 ütel 23

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2