Hervormde synode keurt
streekgemeenten goed
Schoolhoofd haalt pupillen
zelf per auto van huis
Een woord voor vandaag
DAGELIJKS POLDER IN
OM SCHOOL TE REDDEN
Armenvoogdij
voorkwam
sluiting
Kerk put haar zekerheid
niet uit Bijbel alleen
Puzzelhoek
Curiehervorming tast
structuur niet aan
Die Transvaler probeert
wig in kerk te drijven
DUET
Gebedsweek voor
eenheid kerken
Coördinatie reclassering
en gevangeniswezen
VRIJDAG 19 NOVEMBER 196fc
„O God, houd U niet stil, zwijg niet en blijf niet werkeloos,
o God" (Psalm 83:2).
Hoe dikwijls zullen deze woorden van Asaf in een harts
tochtelijk gebed niet door velen van ons zijn uitgesproken.
O God, houd U niet stil. Want zo kan het soms gaan in een
mensenleven. Het kan zijn alsof God ons niet wil horen, alsof,
zo is eens in alle eerbied gezegd, we bidden tegen een ge
sloten hemel. God zwijgt. En we kunnen bidden en smeken
totdat ons hart leeg is, en toch God houdt zich stil.
Ja, God zwijgt, maar slaat ons gade van af Zijn troon. Hij
weet wat wij nodig hebben. Hij kent de reden van ons vragen,
van ons klagen, en Hij strekt Zijn ontfermende handen reeds
over ons uit.
Vreemde tegenstelling? Neen. God zwijgt omdat Hij ons
wil brengen in de stilte van Zijn heiligdom, dat wil zeggen,
waarin de mens tot God kan staan. Hem erkennende als de
Koning der koningen, in Wiens handen wij al ons vertrouwen
hebben te leggen. Wij moeten worden als die man, die zijn
gebed eindigde: Here, ik heb het U nu verteld, nu moet Gij
maar weten, wat Gij met Uw kind doet.
Wij lezen vanavond Exodus 33 vers 12 tot 33.
Dichterspsalter volgende zomer klaar
Van onze kerkredactie
HYDEPARK, DRIEBERGEN Kleine hervormde gemeenten
kunnen voortaan met andere miniatuurgemeenten deelgenoot worden
van een streekgemeente. Dit besloot de hervormde synode op de
laatste avond van haar herfstvergadering. Een streekgemeente is een
gemeente met één of meer predikantsplaatsen bestaande uit twee of
meer gemeenten. De verzorging van de gemeenschappelijke belangen
is opgedragen aan een streekkerkeraad, een streekcollege van kerk
voogden en een streekcollege van diakenen.
Het besluit werd genomen op voor
stel van de commissie voor kerkorde-
li jke aangelegenheden. De huidige
combinatie van predikantsplaatsen of
samenvoeging van gemeenten voldoet
niet altijd. In de nieuwe vorm blijven
de plaatsen hun zelfstandigheid be
houden. De gemeenten kunnen hun
eigen belangen zelf blijven beharti
gen, maar dragen de gemeenschappe
lijke belangen over aan de drie
streekcolleges.
Elke ochtend, elke middag verdringen zich de vijf uit
Veenhuizen voor de auto van „meester", die hen
dagelijks brengt en haalt. Dat zij de redding van de
school betekenen, beseffen zij nauwelijks
(Van een onzer verslaggevers)
OUDE NIEDORP Iedere och
tend klokslag kwart voor acht rijdt
het 29-jarige hoofd van de enige
school van Oude Niedorp in de
kop van Noordholland zijn vijf per-
soons-Ford de Dorpsstraat uit. De
heer J. H. Klanderman weet al niet
meer anders, sinds hij begin sep
tember voor het eerst in zijn gloed
nieuwe wagen stapte om zijn leer
lingen van huis te halen. „Het was
de enige manier om de enige school
in het dorp te redden", zegt hij.
Sluiting: van de (openbare) lagere school
dreigde toen aan het begin van het
schooljaar bleek, dat er net te weinig
leerlingen waren om de tweeklasslge
school open te houden. De wet schrijft
voor. dat er tenminste 27 leerlingen
moeten zijn en die hadden het hoofd
en onderwijzeres, mevrouw M. J. de
Groot uit Alkmaar, niet. Tenzij ook de
vijf kinderen uit de tien kilometer ver
der gelegen buurtschap Veenhuizen
naar Oude Niedorp zouden komen...
„We stonden met de rug tegen de muur",
zegt de heer Klanderman. Aan de ene
kant het dreigende tekort aan leerlin
gen, aan de andere de gloednieuwe
schooL Nog maar enkele maanden gele
den was zij feestelijk geopend. Een
keurig gebouwtje met twee frisse loka
len, waar Oude Niedorp (een goede
1500 zielen) haar jeugd graag in de
banken zag.
De synode besloot dat, wil een pro
vinciale kerkvergadering een derge
lijke streekgemeente instellen, dit be
sluit moet worden goedgekeurd door
het breed moderamen van de generale
synode. Eerst moeten echter de betrok
ken kerkeraden, kerkvoogdijen en
ook de classicale instanties zijn ge-
INDUSTRIE
Tijdens deze synodevergadering
kwam ook nog het rapport van de
Raad voor kerk en samenleving ter
sprake, met een beleidsnota van deze
raad over de kerk in de industriële
wereld. Volgens deze nota is de kerk
niet voldoende georiënteerd op de
industriële werkelijkheid. De ver
scheidenheid van het moderne levens
patroon komt nog niet duidelijk ge
noeg uit in het patroon van de kerke
lijke arbeid.
Een voorstel om de Raad voor kerk
en samenleving samen te voegen met
de raad voor kerk en overheid kwam
nog niet aan de orde. Het voorstel
van de praeses om dit te bespreken
op de komende wintervergadering in
februari werd aangenomen. De huidi
ge voorzitter van de eerste raad, dr.
A. A. van Rhijn trad af en was niet
herkiesbaar. Benoemd werd de oud-
burgemeester van Rotterdam, mr. G.
E. van Walsum
DICHTERSPSALTER
Niet in februari, maar in de zomer
zal de nieuwe psalmberijming geheel'
klaar zijn. Reeds was bekend gewor
den dat de datum die genoemd werd
op de gereformeerde synode al te
optimistisch was. Ds. F. H. Landsman
deelde nu op de hervormde synode
mee dat het dichterpsalter in juli klaar
zal zijn om door de betrokken kerken
besproken en eventueel aanvaard te
worden.
Het is nu de vraag of de her
vormde en de gereformeerde synoden
de beslissing gelijktijdig kunnen ne
men. De hervormde synode kent een
zomerzitting. De gereformeerde synode
echter wordt om de twee jaar bijeen-
ffernoren TNo&i* 4»
kwam is de Blije Werelt in Lunteren
drie weken in januari afgehuurd voor
de voortgezette zitting.
Het is echter de vraag of de gere
formeerden hun werk in drie weken
klaar kunnen krijgen. De mogelijk
heid zit er in dat de synode nog eens
in maart bijeen zal moeten komen.
Eventueel zou de synode dan nog
kunnen besluiten om in de zomer
opnieuw bijeen te komen voor de
bespreking van de psalmberijming,
maar of de synode dit wil? Waarschijn
lijk zullen de leden zo vergadermoe
zijn, dat ze die bespreking liever
overlaten aan de synode van 1967.
Zeg het
met
bloemen
Toevoeging van paus:
ROME De constitutie over de
goddelijke openbaring, die giste
ren door de paus is afgekondigd,
moest enkele malen worden her
schreven. Met name de kwestie
van de verhouding tussen Bijbel
en traditie leverde bewogen dis
cussies op.
Zoals met eerdere decreten en con
stituties het geval was, heeft ook in
deze kwestie de paus gebruik ge
maakt van zijn recht, om nog veran
deringen aan te brengen in stukken,
die door de bisschoppen goedgekeurd
waren. Aan de zin „De heilige overle
vering... geeft het gehele Woord van
God door, zodat zij (de opvolgers der
apostelen) het trouw bewaren, uit
leggen en verbreiden" is op voorstel
van de paus toegevoegd: „Zo gebeurt
het, dat de kerk haar zekerheid over
alle openbaringszaken niet uit de Hei
lige Schrift alleen put."
het prediken en de werkzaamheid der
apostelen in de gemeenten vervuld,
anderzijds door het schrijven onder
de inspiratie van de Heilige Geest
van de Heilige Schrift. In beide,
overlevering van de levende gemeen
ten en de Heilige Schrift, vindt de
kerk de openbarende God.
De constitutie brengt dan de plaats
van de Bijbel in het bijzonder naar
voren, maar laat de vraag open, of
deze alle openbaringswaarheden be
vat. De traditie wordt opgevat als
groeiend begrijpen van de heilsgehei
men onder de bestendige invloed van
de Heilige Geest en waarvan de uit
legging aan het kerkelijk leergezag is
toevertrouwd.
In het laatste hoofdstuk wordt de
van de Bijbel in het leven van de
kerk vandaag behandeld. Er wordt
aangedrongen op bijbellezing oc
door leken. Het is de plicht van
kerk, ervoor te zorgen, dat de Bijb
in verschillende talen ter beschikkii
komt.
„Zou de mogelijkheid ontstaan
door de kerk worden goedgekeui
dan zouden alle christenen indien dej
vertalingen zouden worden vervat
digd in samenwerking met de afd
scheiden broeders, deze kannen
bruiken," aldus de tekst van de
stitutie.
De moderne rooms-katholieke
belgeleerden worden aangemoedigd
door te gaan met hun werk, „dat zijl
goed zijn begonnen" door de jongj
wetenschappelijke ontdekkingen
gebruiken, om de betekenis van
Bijbel dieper te doorgronden.
De constitutie spreekt nog eens u
drukkelijk uit, dat de Heilige Schr
de blijvende norm voor alle predikii
en het gehele christelijke leven is
samen met de heilige overlevering
duurzame steunpilaar en fundame J
van de theologie.
Leken
Kr nis woord, puzzel
Horizontaal: 1. voorvoegsel. 3. boom. 6.
gravure, 9. soort onderwijs (afk), 10.
myth, figuur, 12. muzieknoot, 13. mon
ster, 15. duivel, 17. kloostervoogd, 19.
kleefmiddel, 21. schuier. 25. vlaktemaat,
26. jongensnaam, 27. venterswaar, 31.
De klompen en schoenen konden
in de hal blijven staan, dank zij
de royale gift van de Protestant
se Armenvoogdij
,Een christelijke school was er niet, wat
betekende, dat ook alle protestante kin
deren naar de openbare school moes
ten, tenzij ze naar kilometers verder
gelegen dorpen zouden gaan. We heb
ben hier alle gezindten, ja", zegt de
heer Klanderman, ,.en dat heeft nog
geen enkel probleem veroorzaakt".
De armenvoogdij begreep onze moeilijk
heden en schonk meteen een gift: eer
paar duizend gulden. De heer Klander
man legde er zelf nog wat geld bij er
kocht een ruime personen-auto. En
daarmee was het probleem var
baan: het schoolhoofd zou voortaan
zelf zijn vijf leerlingen in Veenhuizen
gaan halen. Waarmee het leerlin
gen-aantal ruim .boven het verplichte
27 kwam te liggen.
Een zware verplichting? Het jeugdige
schoolhoofd (opgeleid in de Achter
hoek, onderwijzerservaring in Fries-
i land): ..Je went eraan. Ik weet al niet
„We wisten niet wat we moesten doen meer anders"
zegt de heer Klanderman. Weliswaar Elke ochtend rijdt hij de lien kilometer
slaagden we erin in enkele weken het lange rit langs de polderwegen en 's
leerlingenpotentieel weer op peil te middags om half vier doet hij het nog
brengen („er kwamen zelfs enkele ka- eens over. De kinderen zijn enthou-
tholieke ouders met hun kinderen om siast, zegt hij. Die vinden het prachtig
ons te helpen"), maar het voortbestaan do0r de ..taxi" met meester erin te
van de school hing toch aan een zijden worden opgehaald,
draadTrouwens, het hele dorp vindt het een
*n - mooie oplossing. De dominee verklaar-
„Alleen aan de Protestante Armenvoog- de lJch d|rect voorstander van het
plan. En er Is eigenlijk niemand, die er
tegen Is. terwijl toch vrijwel het hele
Toen was er ineens die slag gekomen.
Van de 44 leerlingen van het vorige
schooljaar, schreven er maar een goede
20 in voor het nieuwe seizoen. Een
vervoersonderneming uit de buurt had
aangeboden de kinderen gratis
een christelijke lagere school in Lange-
dijk te brengen. Dagelijks zouden ze
van huia worden gehaald en 's avonds
ook weer worden teruggebracht. Voor
de school in Oude Niedorp betekende
dat een onverwachte daling tot bene
den het wettelijke D
Hulp
Paus tot bisschoppen:
ROME Paus Paulus heeft
gisteren tijdens een openbare
vergadering van het concilie twee
nieuwe conciliedocumenten afge
kondigd, de constitutie over de
goddelijke openbaring en het de-
Kritiek op jubilaresse
(Van onze kerkredactie)
JOHANNESBURG Die
Transvaler, het belangrijkste
Zuidafrikaanse dagblad, dat ach
ter minister-president Verwoerd
staat, meent, dat een groot
schisma" dreigt in de Neder
duitse Gereformeerde Kerk, de
grote protestantse kerk in Zuid-
Afrika.
Dit schisma zou worden veroorzaakt
doordat de Groote Kerk van Kaapstad
een multi-raciale kerkdienst heeft ge
houden ter voorbereiding van de
komst van de evangelist Eric Hut-
chings. Deze evangelist (wel de Engel
se Billy Graham genoemd) komt een
evangelisatiecampagne in Zuid-Afrika
leiden.
De Groote Kerk van Kaapstad is de
moederkerk van de Nederduitse Gere
formeerde Kerk in Zuid-Afrika, die
juist dezer dagen haar driehonderdja
rig bestaan viert. Een andere Afrikaan
se krant, Die Oosterlig, die in Port
Elisabeth uitkomt, heeft het voor de
Kaapstadse gemeente opgenomen. De
ze gemeente verloochende haar tradi
tie van drie eeuwen niet door deze
kerkdienst, maar handhaafde zo nauw
mogelijke contacten met haar niet-
blanke dochtergemeenten, aldus dit
blad.
Open brief
Andere recente ontwikkelingen in
Zuid-Afrika zijn: Vier nederduits-ge
reformeerde predikanten en vier leden
van de theologische faculteit van de
universiteit van Zuid-Afrika hebben
in een open brief aan alle predikanten
geschreven, dat te veel Afrikaners de
kerk meer zien als een machtige orga
nisatie van het Afrikaanse volk, dan
als een kerk van God en zo de mening
zijn toegedaan, dat de kerk de rege
ring moet steunen door dik en dun.
Geen van de acht ondertekenaars is
lid van Beyers Naude's Christelijk
Instituut.
Visum
dij hebben
danken gehad, dat
znz aisss
egsx^ssisssistv-
te betalen. Ook al duurt het vijf jaar,
moeten helpen. Oude Niedorp moet
haar school behouden. Het was tenslot
te de school voor het hele dorp".
Verticaal: 1. voegwoord, 2. rekening, 3.
duinvallei, 4. bijwoord, 5. landtong, 7.
vervoermiddel, 8. vreemde munt, 10.
meisjesnaam. 11. vertelling. 14. plaats in
N.H., 16. Nederl. dichter. 18. rund. 20.
stap, 22. vis, 23. voorzetsel, 24. woud, 28.
nobel, 29. nevenschikkend voegwoord, 30.
woord, 37. soort, 40. ga (Eng).
Oplossing vorige pozzel
1. altijd, 2. Isère, 3. titel. 4. steek, 5
Assen 6. onder, 7. dadel, 8. neder, 9.
bevel, 10. keper. 11. koets, 12. vaars,
Nlen. Asten-Andel-Beers.
spaar plezierigmet
NYLONS
met gratis
waardezegels
van. 15 en 25 ct.
vraag vooral om de
DUET-spaarkaart
Nieuwe protestantse
faeulteit in Parijs
(Van onze kerkredactie)
PARIJS Op 23 november zal de
plechtige opening plaats vinden van
de Protestantse Theologische Faculteit
van Parijs. De stichting van deze facnl-
teit, waarbij vele protestantse groepen
'n bet Franse taalgebied samenwer-
schoolhoofd Klanderman De school s ken, betekent een mijlpaal in de ge-
gered en daar ben Ik blij om, evenals schiedenis van het Franse protestantis-
ook al zullen straks die vijf leerlingen
niet meer nodig zijn om de schooldeu
ren open te houden.
Dat heb ik beloofd en dat doe ik, zegt
LUND De bekende Zweedse theo
loog en pionier in de oecumenische
beweging Anders Nygren is maandag
75 jaar geworden.
Nygren, die in 1890 geboren werd, stu
deerde in Lund, wa.» acht jaar hulppredi
ker en werd in 1921 docent aan de uni
versiteit van Lund. Nadat hij jarenlang
hoogleraar in de systematische theologie
was geweest, werd hij in 1949 bisschop
van Lund. In 1953 ging hij met emeri
taat.
Hij nam deel aan de conferenties van
Faith and Order in Lausanne (1927),
Edinburgh (1937). Lund (1952), die voor
praktisch christendon- in Oxford (1937).
ran de oprichtingsvergadering van de
Wereldraad van Kerken in Amsterdam
<1948), waar hij tot lid van het centraal
comité werd gekozen, en aan de tweede
assemblee (Evanstou 1954).
Als vooraanstaand theoloog publiceer
de Nygren talrijke geschriften. Ook was
hij van 1947 tot 1932 de eerste president
van de Lutherse Wereldfederatie.
Amerikaan dr. John Winston, directeur
van het bijbelinstituut van de Belgische
Evangelische Zending in Brussel, als
cretaris optreedt. Van de universiteit
Parijs heeft de protestantse faculteit het
recht gekregen, om graden uit te rei
ken.
De faculteit is gevestigd op een prachti
ge plaats in Vaux sur Seine een kleine
zestig kilometer ten noordwesten vi
Franse hoofdstad. Er is nu nog maar
plaats voor 48 studenten, maar men
hoopt dit aantal later te kunnen vergro
ten. Het is de bedoeling, dat hier predi
kanten opgeleid worden voor Frankrijk
zelf, maar ook voor de Franssprekende
gedeelten van België, Zwitserland, Afri
ka en Canada.
De volgende groepen staan achter dit
opleidingsinstituut: de Franse Baptisten
federatie, al de „vrije kerken", de meeste
Open Broeders en angelsaksische zen
dingsorganisaties van orthodoxe signa
tuur in Frankrijk en de Nogent-conferen-
De bekende Duitse predikant Martin
Niemöller, lid van het presidium van
de Wereldraad van Kerken, wacht nog
steeds op een visum, om Zuid-Afrika
binnen te komen. Het was de bedoe
ling, dat hii dinsdag in Pretoria zou
arriveren. Een regeringswoordvoerder
in Pretoria kon niet zeggen, wanneer
beslist zal worden over Niemöllers vi-
sumaanvraag.
Dr. Martin Luther King, wiens ere
promotie aan de Vrije Universiteit de
zer dagen door de Kaapse synode der
Nederduitse Gereformeerde Kerk
werd veroordeeld, is ook van plan
naar Zuid-Afrika te komen. Hij
aanvaardde een uitnodiging van de na
tionale unie van Zuidafrikaanse stu
denten (een multi-raciale organisatie
van 19.500 studenten), om een vergade
ring in Durban toe te spreken.
GENÈVE Rooms-katholieken, pro
testanten, orthodoxen, anglicanen
oud-katholieken over de gehele
reld zullen zich in janari 1966 weer
verenigen in gebed voor de eenheid
der kerken. Het thema zal dit jaar
zijn „Ik zal hun tot een God zijn en
zij zullen Mij tot een volk zijn".
(Ezech. 37 27).
De week is vastgesteld van 18 tot 25
januari. Een uitzondering vormen de
christenen in Duitsland en in het zui
delijk halfrond, die traditioneel de
week van Pinksteren voor dit doel be
stemmen.
De gebedsweek voor de eenheid der
kerken gaat uit van de commissie voor
geloofsbelijdenis en kerkorde van de
Wereldraad van Kerken en van het
rooms-katholiek verbond voor christe
lijke eenheid, dat te Lyon is geves
tigd.
creet over het lekenapostolaat.
Tevens hield hij een rede, waarin
hij een aantal aankondigingen
deed in het raam van een plan
tot vernieuwing van de kerk:
de inleiding van de processen tot
zaligverklaring van de twee vorige
pausen Pius XII en Johannes XXIII;
de hervorming van de Romeinse
een nieuw statuut voor het heilig
officie, het machtigste en meest om
streden bestuurslichaam van d«
Rooms-Katholieke Kerk;
een bijeenroepen van de nieuwe
synode van bisschoppen reeds in de
loop van het komende jaar of zo dit
niet mogelijk blijkt in 1967.
De paus zei, dat velen op een
proces tot zaligverklaring van zijn
onmiddellijke voorgangers hadden
aangedrongen. De kerk en de we
reld hebben zeer veel te danken
aan deze „eminente en zeer god
vruchtige" pausen, aldus paus Pau
lus.
Zaligverklaring kan een eerste stap
zijn op de weg naar heiligverklaring.
Zaligverklaring betekent, dat iemand
waardig is in het openbaar te worden
vereerd wegens buitengewone heilig
heid gedurende zijn leven. Heiligver
klaring houdt in, dat een zaligver-
klaarde een heilige mag worden ge
noemd.
Van de hervorming van de curie zei
de paus, dat deze niet zozeer de
structuur, dan wel de beginselen van
dat orgaan zou betreffen, die duidelij
ker gesteld zouden worden.
Hij noemde de curie „actief en
getrouw" en zei, dat het verkeerd was
haar voor „verouderd, ongeschikt, be
smet met een geest van egoïsme en
geschipper" te houden. De paus ver-
In het decreet over het lekenapostw
laat wordt gezegd, dat de moderfe,
tijd meer dan ooit een intense medg
werking van de leek vereist in fi
zending van de kerk. In veel land©'
waar priesters schaars zijn of geg'
vrijheid genieten, zou de Rooms-Kg1
tholieke Kerk nauwelijks kunnen tr'
staan zonder het werk van de leks*;
Het decreet spoort aan tot verstel
king van katholieke actiegroepen u
alle niveaus. De bepalingen over
organisatievorm van de katholiek
actie, waar vorig jaar op het concib
veel over te doen is geweest, worde:
overgelaten aan de afzonderlijke lap
De meest in het oog springen)'
bepaling in het decreet is die over P'
stichting van een secretariaat bij K
Vaticaan voor het gezamenlijke wt£
der leken in de kerk. Dit secretariij,
moet in beginsel in handen van lekje
komen. g.
BeroepingsiverU
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rijnsaterwoude: A.
Bruijn te Werkendam; te Nunspf
(4e pred.pl.): J. v. d. Heuvel te Ede.c'
Aangenomen naar Beerta: H. Vissf0
laatstel. pred. bij de Presbyterian Chim
in Australië, woonachtig in Epe.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Rotterdam-centr
(vac. wijlen G. Bouwmeester): Th. W.l
Rijper te Rijsoord.
CHRIST. GEREF. KERKEN
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Emeritaat: Ds. P. van Vliet te 014
broek hoopt begin april 1966 met em^
taat te gaan.
zocht de welwillendheid en erkente- college.
lijkheid van het concilie voor l
curie, er op wijzend, dat onvolmaaf*
heid in de natuur der menseli;
dingen ligt.
Eerbied
„De gewenste hervorming van I
curie zal langzaam en gedeeltelij
lijken te gaan, maar dat kan
anders, als men aan personen
tradities de verschuldigde eerbied
betonen, maar tot stand komen
zij", aldus de paus.
Om te beginnen zullen binnenkl
nieuwe voorschriften worden gepulf
ceerd voor de congregatie
heilig officie. Dit is de curieafdelir
die over geloof en zede waakt. Helf
de oudste en machtigste curiecongT
gatie, die is ontstaan uit de inkwisij
De synode van bisschoppen
door velen beschouwd als een
voortzetting van het concilie. Zij [ij
door de paus ingesteld als een advi'
Pleidooi mr. Lamers voor PCRV:u;
K'
DEN HAAG De directeur-
generaal van het gevangeniswe
zen, mr. E. A. M. Lamers, heeft
vanmiddag gepleit voor coördina
tie van het werk van gevangenis
wezen en reclassering. Reeds is
er een goede samenwerking maar
er doen zich in het grensgebied
van eikaars arbeidsterrein belem
merende factoren voor, die het
effect van beider inspanning voor
de gedetineerden verzwakken,
aldus de directeur-generaal op de
algemene vergadering van de
Protestants-Christelijke Reclasse-
ringsvereniging (PCRV) in Den
Haag.
Volgens mr. Lamers heeft de particu
liere sector van de reclassering zich in
onvoldoende mate opengesteld voor de
nieuwe mogelijkheden en nieuwe vormen
van strafexecutie om in nauwere samen
werking met de gevangeniswezen tot op
timale resultaten te komen bij de weder
aanpassing van de gedetineerden. In die
sector wordt men te zeer beïnvloed door
zekere vrees dat de historisch ge-
.j- M de reclasseringinstel-
zou kunnen worden ge
groeide plaats
bracht
i Om elk der fasen yan het strafrechte-
Omschakeling
Sprekend over de reclasseringsweiT
zei hy dat men daar na de ingrijpef
omschakeling van het cellulaire stel
op het gemeenschapsstelsel te veel:
blijven stilstaan bij de gedachte dat f
cel bezoek veel van zijn betekenis vei
ren heeft. Men heeft te weinig gezoL
naar nieuwe wegen, die aansluiten bijf
Pas in de allerlaatste tijd heeft i
in de reclasseringswereld „een schi
ter begin" gemaakt met een collect
reclasseringsbezoek, dat als poging I
schouwd kan worden om ook In de
meenschapsgestichten het reclasserln
werk zijn betekenis te doen herwin
ARNOLDSHAIN (Taunus) Onlai
er in Duitsland een conferl
tie gehouden over de verfilming
leven van Jezus en andere bijbels^
verpen. Hoewel sommigen zich uitsu
ken voor dergelijke films, werd het I
zwaar naar voren gebracht, dat de i
ticale dimensie" van het Evangelie' i
kan worden afgebeeld.