Schoolbestuur: droevig onver mij delij k maar Lof voor en kritiek op nieuwe gezangenbundel Jeugdboeken voor de feestdagen Jaap van de lijst geschrapt Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten Geval van versjes ligt eenvoudig Strijders in loopgraven WOENSDAG 17 NOVEMBER 1965 Een woord voor vandaag „Ik wil de Here te allen tijde prijzen, bestendig zij Zijn lof in mijn mond" (Psalm 34 2). Het gaat in deze tekst om de woorden „te allen tijde". Ach, met het prijzen van de Here wil het met ons wel. Zo in tijden van voorspoed of op hoogtijdagen, willen roe onze mond wel openen en Hem danken en loven. Dan zij we wel bereid om te zeggen: Hij heeft het met ons wel gemaakt. Maar nu zegt David, dat hij de Here te allen tijde wil prijzen, en hij voegt er nog eens extra aan toe: bestendig zij Zijn lof in mijn mond, dat wil zeggen: ononderbroken. Dat wordt moeilijker. We kennen wel tijden, waarin we het prijzen geen ruimte geven. Tijden, waarin we worden gesla- gen, door verdriet overmand. Prijzen, waarom? Dat zijn de tijden, waarin het hart opstandig wordt. In opstand komt tegen God en wat Hij met ons heeft gedaan. En dan juist komt het er op aan. Dan moet blijken hoe onze verhouding tot God is. Zouden we het goede van God wel ontvangen en het kwade niet? De Here te allen tijde prijzen. Het zal strijd kosten, en wel daarom, omdat we onszelf volkomen moeten uitschakelen en heel ons leven, op genade of ongenade, in Zijn handen leggen. Maar het is de strijd waard. Wie die overwinning heeft be haald, kan het de Psalmist nazeggen, zij het misschien tot tranens toe bewogen: Bestendig zij Zijn lof in mijn mond. Wij lezen vanavond: Exodus 32 vers 15 tot 35. (Van een onzer redacteuren) KLUNDERT Mevrouw Kortleve, echtgenote van de Her vormde dominee, zegt, terwijl ze haar vlot happende zoon (1) van een gezonde portie rode kool voorziet: ..Die Jaapje Verseput slaapt er niet van, hoorde ik. Dat arme jong." We zitten in de pastorie en wachten op dominee, die straks met ons naar de andere leden van het schoolbestuur zal gaan. Jaapje is het derde-klassertje dat van school af moest, omdat zijn vader, jacht opziener P. Verseput, niet wil dat hij thuis psalmen en gezangen leert. Het schoolbestuur is dat van de plaatselijke Christelijke Nationale School (11 klassen), die in 1964 werd opgericht na fusie van de Her vormde en de Gereformeerde lagere school. Dringt direct door tot aan de baard van de pijn peumatische pijnen, spit. zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de I haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken lCnj spoedig plaats voor een durend gevoel van I van beleefdheid in wilde de heer Ver-verlichting en welbehagen. Wat doet de heer Verseput nu ver- scput dwingen en stuurde hij op een Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt der? Hij wil een officiële uitspraakconfliCt aan. Dan kom je er met tole- dat U thuis altijd een tube Algesal bij de uitlokken en houdt rijn roon intussen rantie niet meer", zegt hij. u"-J U~K' thuis. Hij heeft inmiddels contact opge nomen met de rijksinspectie, met de burgemeester en ook met Volksonder wijs. Tot zover de heer Verseput. Andere visie Het schoolbestuur, dat echt met het Wie mocht denken dat de kwes- tie-Jaapje, of liever: de kwestie met vader Verseput. in Klundert het ge sprek van de dag is. vergist zich. Het leven gaat er even rustig en gemoede lijk door als anders, al zou je dat aan de inmiddels verschenen lange artike len in diverse landelijke dagbladen niet zeggen. Het zal wel om die uitvoerige publi- Herv. synode: Jongeren doen later belijdenis (Van onze herkredactie) HYDEPARK. DRIEBERGEN De hervormde synode heeft zich op de tweede dag van de herfstzitting vooral bezig gehouden met de nieuwe gezangenbundel, de catechisatie, en het seminarie waar de theologische studie van toekomstige predikanten wordt afgerond. Het ontwerp voor een nieuwe gezangenbundel rolde (traditie getrouw) niet zonder kritiek door de synode. Niet meer op 18- of 19-jarige leeftijd wordt belijdenis gedaan. Vele jonge mensen stellen het liever uit tot ze midden twintig zijn. De laatste jaren werd er slechts een seminariecursus per jaar gegeven, maar in 1967 zullen het er weer 'twee zijn, omdat het aantal theologische studenten toeneemt. Terwijl in de Hervormde Kerk reeds gezongen kan worden uit een proefbundel met 102 gezangen worden nu de laatste horden genomen om ook de gehele bundel aan de kerk aan te kunnen bieden. Er zullen ongeveer 500 gezangen in staan. De commissie voor de nieuwe bundel is sedert 1952 aan hét werk. De huidige bundel van de Hervormde Kerk dateert uit 1938. In de nieuwe bundel zullen ook be rijmingen van bijbelgedeelten worden) Uiteindelijk werd besloten dat de com- opgenomen naar analogie van de lof-1 missie van rapport, aangevuld met des- zangen van Maria. Zacharias en Si-1 k»n91gen de opmerkingen uit de synode meon. Zij worden Schriftgezangen ge- rector, dr. J. M. de Jong, zei dat het seminarium (ingesteld na de oorlog) bestaansrecht heeft. Het werk groeit weer omdat in 1967 weer twee groe pen vier maanden lang zullen moeten Taaniot naam «tPPfU §eVal zit en het maar een droevige citeit zijn mal Jaapjes naam steeds maar in de koppen, dat deze jongen - een heel pientere leerling, zegt hoofd onderwijzer A. P. Klop van hem niet zo goed slaapt als anders, 't Is ook allemaal erg verdrietig voor het joch. vindt het schoolbestuur eenstemmig. Maar ja, het kon zo niet doorgaan. Jaaps vader de liederen te toetsen nis? (ds. E. S. de Lint uit Lienden) I Was het wel nodii teksten van oude re gezangen te restaureren? (Ds M. G. L. den Boer uit Spijkenisse en prof. Bijlsma) f Waarom staan 'icderen die populair geworden zijn er niet in? (ds. Jans behuizing noodzakelijk wordt. De belangstelling voor de predikanten conferenties is opmerkelijk goed. In 1967 zullen alle predikmten een uitnodiging i ntvangen hebben om deze conferenties bij te wonen. Zij komen vrijwillig. In de rota wordt de vraag gesteld of de tijd op het seminarie niet bekort kan worden en of een verplicht in'ernaatsverblijf voor gehuwde studenten niet een te grote inbreuk op hun vrijheid is. Tevens wordt gevraagd of het accent op de confronta tie met de wereld van vandaag niet te 1 In de nota wordt de gedachte geop- perd of men niet beter het semester de belijde- van vier maanden kan opdelen in vier perioden van één maand, bijvoorbeeld telkens nadat de studenten aan de uni versiteit een bepaalde studieperiode achter de rug hebben. De nota uiordt met het jaarverslag aanvaard, maar definitieve besluiten worden niet geno- ziener? Acht jaar geleden kwam met mijn gezin hier in Klundert en ik had er behalve dan nu, met niemand last. We zijn humanisten, maar omdat er in Klundert geen openbare school is, gingen onze kinderen naar de chris telijke school. Twee kinderen voor Jaapje al. Bij hen waren er geen pro blemen. Met Jaap was dat anders. Kijk, ik heb niets tegen Bijbelse geschiedenis op die school. Bijzonder nuttig, daar moet iedereen van weten. Als ze het 'm op school niet vertelden zou ik het doen. Ook tegen psalmen en gezangen leren in klassikaal verband heb ik niets. Maar toen Jaap in de tweede klas thuis versjes moest leren en hij met allemaal moeilijke vragen naar me dat ik dat niet wilde. Meneer Klop. het hoofd, zei, dat het statutair onmogelijk is op zijn school kinderen van het versjes leren uit te sluiten. Er is heel wat heen en weer gepraat. Ik bleef Jaap verbieden thuis zijn versjes te leren. noemd. Voorts staan er ook „bijbellie deren" in. waarbij „het resonneren van de bijbeltekst en niet het vrome gemoed" op de voorgrond staat. De commissie deelde mede dat zij zich zeer had moeten beperken, omdat het wel mogelijk geweest was een bundel met 2000 liederen samen te stellen. De bundel bevat geen kinderkerk- en jeugddienstliederen. Er was veel lof voor het werk vam de commissie, maar het ontbrak ook niet aan kritische opmerkingen en wensen. Wel was de algemene teneur van de besprekingen: Zorg dat de bun del zo spoedig mogelijk aan de kerken kan worden aangeboden, ook al wil den sommigen de nieuwe bundel eerst een aantal jaren proberen om pas over acht of tien jaar tot een definitieve vorm te komen. Het aantal wensen en kritische opmer kingen was vrij groot: Er staan geen opwekkingsliederen in (Ds. F. H. Janssen uit Beek bij Ni gen) Is er niet teveel historisch materiaal verwerkt. „Een spi uitje heeft de Heer geplant" kan men niet zingen. (Prof zal verzamelen om deze nog eens uitvoe rig met de commissie van ontwerp te bespreken. CATECHISATIE De Raad voor catechese had met zijn jaarverslag ook een beleidsnota ingediend. Daarin wordt geconstateerd dat jonge mensen tegenwoordig de nei ging hebben om het belijdenis doen uit te stellen. De meeste jonge man nen wachten tot ze uit de militaire dienst zijn. Men vraagt zich nu af of de belijdeniscatechisatie een zelfstandi ger plaats gaat innemen in het cateche tisch onderwijs van de kerk. Tijdens de bespreking zei de praeses van de synode, dr. G de Ru dat hij zich zorgen maakt over het feit dat velen de neiging hebben om het godsdienstonder wijs op de scholen gelijk te stellen met catechisatie. In zijn antwoord zei dr. M. H.Bolke- stein namens dé raad voor de catechese dat het werk te omvangrijk wordt, omdat alle problemen, vooral sinds een studiesecretaris aan het werk ging. op de raad af komen. Geconstateerd is dat veel doopleden niet naar de catechisatie gaan en dat veel catechisanten geen belijdenis Vermiste bisschoppen ENTEBBE De twee vermiste anglicaanse bisschoppen van Zuid-Soe- dan, Dotiro en Ngalamoe. zijn na een lange tocht door de wouden in het grensgebied, waarbij zij steeds opge jaagd werden door Soedanese rege ringstroepen, behouden in Oeganda aangekomen. Zij werden gedwongen te vluchten tijdens de christenvervolgin gen in Zuid-Soedan begin juli. Ook de laatst overgebleven rooms- katholieke bisschop in Zuid-Soedan, de Soedanees Ireneus Dud, is naar Oegan da gevluoht en nu in veiligheid. zaak vindt zegt er dit over. Het gewoonte op onze school dat elke (yan een onzer redacteuren) hee't *«cn enkele bevoegdheid om zicb week een versje een psalm of ge- met de manier van onderwijs te bemoei- zang of een ander geestelijk lied rjFTM HAAR Win do Pn- Is h'j hct daar niet mee eens- da'1 wordt geleerd. Dat is een onderdeel HAAG ic de kwes- t eme hlj rijn kJnd van dIe school af. HiJ van het vak Bijbelse geschiedenis. <ie tussen de ouders van Jaejv is daar volledig vr« De gang van raken is dat de hele Verseput en het schoolbestuur in „.lYeJ?"™ Si? week door op het te leren versje j Klundert wil beoordelen, zal de- Dat is zonder mert een kwestie wordt geoefend: het wordt herhaalde-1 s lijk gememoriseerd en gezongen. Het zf va? ^?e kanten moeten be- gros van de kinderen kent het aan het|zien* juridisch en U]t een oogpunt eind van de week voor negentig pro- j van beleid. Wat de juridische cent. Welnu, in het weekeinde moeten kant betreft, in de lo-wet zegt re het nog eens nakijken erivoor va- art_ 12 da, leerHngen jn elke der en moeder onzeeeen en dan wordt der en moeder opzeggen en dan wordt het 's ginnen. Verleden jaar, in dc tweede klas dus, zei Jaap bij het overhoren dat hij het versje niet kende. Hij moest nablij ven. De volgende week hetzelfde: hij moest het versje overschrijven. We vonden dat merkwaardig, want hij kende het altijd. De derde week zei hij erbij: ik hoef het niet meer te leren van mijn vader. Op die manier hoorden we voor het eerst van de be zwaren. De heer Klop, het hoofd, belde de heer Verseput op. Nee, de ouders wil den niet meer. dat Jaap zijn versje thuis leerde. De hoofdonderwijzer zei dit door te zullen geven aan het be stuur. In totaal werd in de bestuurs vergadering drie tot vier keer over deze zaak gesproken; de heer Verse put werd uitgenodigd tot een gesprek, dat op de een of andere manier niet Brief gedurende het gehele tweede leerjaar sloeg de juffrouw Jaapje met het vers jes opzeggen maar over. Tot ik merkte dat de juffrouw op doorging en in die tijd. zo ongeveer school hij zat inmiddels in de derde «""'"'-onHa K"f ««Jnoio Jaap zijn psalmen liet leren in de ogenblikken, dat hij met de gewone les klaar was. Dat gebeurt wel meer: wie op een gegeven ogenblik zijn werk af heeft, mag gaan lezen of wat anders doen. Voor Jaap werd dit vers jes leren. Ik vond dit een niet norma le behandeling en zei daarom dat ik dit ook niet wilde. Overleg Toch kon dit zo niet doorgaan. De rijksinspectrice werd om advies ge vraagd hoe te handelen. Na overleg met haar kwam de volgende oplossing tot stand. De juffrouw zou in de vrije ogenblikken op de les die Jaapje had hem het versje laten leren. Immers: zijn vader was niet tegen leren in de klas. maar tegen het leren als huis werk. Doch deze oplossing bleek de heer Verseput niet te kunnen aanvaar- De laatste fase was dan de brief, Het bleek, dat dit op school leren werd gedaan omdat volgens de wet geen enkel lagere schoolkind verplicht mag worden huiswerk te doen. En om een lang verhaal nu maar kort te ma ken: na enig geharrewar kreeg ik het volgende briefje van het bestuur- ..Het bestuur der Chr. Nationale School moet u tot zijn grote spijt mee- welke al eerder werd geciteerd. Het delen, dat het rich genoodzaakt ziet. besluur i5 van mening genoeg lank- gezien artikel 1 der statuten (die de .- f grondslag der school tot onderwerp! s hebben betracht. Be- heeft red.) uw zoon Jaap metstuurslid ds. J, Kortleve zou deze zaak ingang van 11 november de toegang toch vooral ook als een gezagskwestie tot de school te ontzeggen. Het besluit wjUen ,icn; i|tesen de bepalingen van hiertoe is genomen, daar u pertinent weigert om uw zoon. ook tijdens de lessen op school, psalmen en gezangen cruoAi r i iddpn te laten leren, hetgeen tot een wezen- ll'l'i'i m b AL£ LIPPEN lijk deel van ons chr. onderwijs be-1 I3QIE^^%1 hoort. Mocht u uw standpunt in dezen N iW klassen verplicht zijn aan het onderwijs in ALLE de aldaar onderwezen vakken deel te ne men. Daar wordt echter een uitzondering op gemaakt voor wat betreft het godsdienst onderwijs. Immers zegt art. 106 van dezelfde wet (na gesteld te hebben, dat de toegang tot een bijzondere school, als er in de gemeente geen openbare school l-estaat. aan geen leerling geweigerd mag worden op grond v«in godsdienstige ge zindheid!: dat .een zodanige leerling van de verplichting tot het volgen van gods dienstonderwijs is vrijgesteld". Daartoe moet dan een desbetreffend verzoek van de oudtrs uitgaan, hetgeen ie allen tijde kan gebeuren. Echter wil de heer V. wel Bijb geschiedenis voor zijn jongen: daar staat hij zelfs op gezag schoolorde. Wie zich daarmee als ouder bemoeien wil heeft daartoe geen enkele bevoegdheid, sterker hij handelt onrecht matig en heeft bij voorbaat ongelijk. Geen enkele schooi, bijzonder of open baar, kan zich laten dwingen van buiten- Tolerantie Het schoolbestuur ir Klundert is we raken nu de beleids.'actor zo verdraag zaam geweest te trachten aan het be zwaar van de heer V. tegemoet te komen door Jaapje het versje leren, of liever de laatste fase ervan (want de hele week j oefenen de kinderen immers al op het j vers) in vrije ogenblikken op school te j .aten doen. Zoals gezegd zinde ook dit de vader niet, omdat ztin kind. naar hij ons j meedeelde, in dit geval anders dan ande re kinderen behandeld zou worden. De vader had toen zijn kind van school kunnen nemen. Hij deed dit niet. j Toen moest de school de jongen zeer tegen haar zin wel wegsturen. Er stond geen andere weg meer open. het gold hier heel -i schoolorde, waar- buitenaf inbreuk is gemaakt. rkritiek op het schoolbe stuur hebben, dan zou die kunnen gaan JU. JB „„SI in deze richting da' de statuten in de (..anders zou ik het hem zelf moeten laatste brief helemaal met ter sprake gaan leren"). Echte- niet het leren van behoefden te worden gebracht. Eenvou- psalmen of gezangen, let wel: THUIS dig, omdat deze in dit geval ^totaal niet want tegen het klassikaal leren er van >n het geding w heeft hij. naar hij on? met nadruk verzc- J simpel een kwe: kerde, ook nu nog geer bezwaar. °P var Welnu, hierin voorziet de wet echter niet en terecht. Men dient ja of neen tegen godsdienstonderwijs te zeggen. Zégt men ja dan ook een volledig ja en geen ja met restricties en met het neen precies hetzelfde. Op het Klundertse ge val toegepast betekent dit, zuiver juri disch geredeneerd: zegt de heer V. ja tegen het godsdienstonderwijs, dan dieiit hij het versjes leren op de koop toe te Onjuist Het thuis niet ler.-n van versjes grondt de heer V., naar hij zegt. op „de wettelij ke regeling die het maken van huiswerk ran lagere scholieren verbiedt". Een rege ling die echter, na .r wij van bevoegde zijde vernamen, in ret geheel niet blijkt te bestaan. Kort en goed: alleen de weige- i:ng van ouders eer kind huiswerk of een deel van huiswerk te laten maken kan al een reden voor de school zijn het kind van de leerlingenlijst te schrappen Zij is daar tenvolle toe bevoegd. Ook een openbar.? school zou dit kun- ren doen. Men stelle zich voor dat een vader zijn kind daar steeds maar ver öiedt een deel van zijn huiswerk, laten we zeggen: rekenen, te maken Dit bete kent dan kortsluiting tussen school en rezin, waardoor de school haar taak o v. dat kind niet goed kan vervullen Reden voldoende om het kind niet op school te handhaven. Want laat men goed begrijpen: wie zijn kind aan een bepaalde schooi toever trouwt draagt daarmee dc volledige ver antwoordelijkheid voor het onderwijs aan zijn kind over aan die school. Hij dr" R. Bijlsma i. SEMINARIE Sommige melodieën zijn te moeilijk De jaarverslagen van de commissie (Prof Bijlsma. en overheerst in de VOor het theolojtsch onderwijs het archaïsche, "ds Janssen" ""'^'""-h sem'nannm de en- De bundel mist kinderliederen (ds dlneshoreschool werden samen behan- S. Euvsrman uit Warllum en prol deld. Bij het verstas van het seminar.- Bijlsma) I um was een beleidsnota gevoegd. De groot aantal nieuwe jeugdboeken, die jongeren van zes tot veertien jaar uren van aangename en nutti ge ontspanning kunnen geven. En aan leesuurtjes is er in dit najaar (of moeten we zeggen: vroege win ter?) en in de dagen rond Sinter klaas. Oud- en Nieuwjaar geen ge brek. In de catalogi, die op verzoek gratis worden thuisgestuurd, staan honderden titels met een korte inhoud van de boeken vermeld. Wij volstaan op deze plaats met de be spreking van dc boeken die ons ter recensie werden toegezonden. CALLENBACH (NIJKERK): Voor jongens en meisjes van 10 tot 13 jaar schreef C. Th. Jongejan de Groot het boekje De grote verrassing, waarmee de komst van een baby in het gezin Ordelman wordt bedoeld. De ouders brengen twee kinderen met twee buurkinderen in Duinlo ter wijl ze zelf naar Italië gaan. Vóór zij vertrekken kondigen zij een ..verras sing" aan. Veel leest opa. die in Duin lo woont, uit de kinderbijbel voor. die nieuw voor hen is. En wat zij daar al niet beleven....En aan het eind horen ze bovendien nog dat er een baby komt! Een boekje met een mooie strekking en ook spannend (ƒ1.90!. Ook K. Norel schreef een boekje voor kinderen van deze leeftijd: De kruisvlag geplant. Het is weer een boekje van de bovenste plank. Hoofd- 1)1 figuur Wolfert een stoere jonge Fries is een fel aanhanger van evangelieprediker Bonifacius. die in lil Dokkum wordt vermoord. Na deze •lag gaat Wolfert verder met het uitdragen van de Boodschap en voor al in zijn geboorteplaats. Hij mag zelf aanschouwen dat enkele familieleden worden gedoopt. Met voortreffelijke illustraties, (ƒ1.70! Pepi. het bergindiaantje van Tjits Veenstra is voor jongens en meisjes van 8 tot 11 jaar. Een neel mooi boek je waarin wordt verteld, hoe kinder ren (alleen! opgroeien in het Andesger bergte. Pepi verdient geld bij toerls- waarvoor zijn moeder kleren hem kan kopen. Dan kan Pepi eindelijk naar school. Dit is de kern: zijn moeder hoopt dat Pepi haar niet zal vergeten als hij knap en rijk is geworden (ƒ1.70). Max de Lange-Praamsma heeft weer een boekje in de Marlieskeserie geschreven: Marlieske doet aan win tersport voor meisjes van 8 tot 11 iaar. Overigens een niet zo geslaagde aflevering, alles wordt te mooi voorge steld. Op en bij het ijs beleeft Marlies ke van alles met haar vriendinnetje Tannie. Een meisje uit een woonwa genkamp helpt Tannie als ze valt en een oom moet de twee kleintjes thuis brengen. (ƒ1.70). Voor iets oudere meisjes (9 tot 12 schreef Dieuwke Winsemius Nienke. wat doe je voor een ander? De moe der van Nienke vond haar te jong om zakjes met Kerstgaven op te halen. Door een leugen te spreken' kon ze toch een wijk doen. Ook ging ze voor een* zieke vrouw Kerstversjes zingen maar als ze thuiskomt krijgt ze na tuurlijk een uitbrander van moeder. Een aardig boekje met weinig tekst 1.35). Jongensboek Tenslotte nog twee jongensboeken: Ruby en het konijntje door C. Blei-Strijbos (7 tot 10! en Onschuldig verdacht door Co van der Steen-Pij pers (12 tot 14 jaar). Het eerste boek je- Wout kan konijntje van Frans kopen maar Ruby was de eerste. Wout heeft er geen vrede mee. Het konijntje wordt in een wasmand onder de kerstboom in de kerk gezet en de dominee geeft het dan aan Ru- bv. die zich nu niet meer zo alleen voelt. Een boekje waarbij het gewe ten gaat spreken. Zeker aan te be velen 1.25). Onschuldig verdacht is een bijzon der spannend boek dat de avonturen van een „boeventrio" beschrijft. Ze vangen vleermuizen in de kerk. en ook worden ze ervan verdacht een man in een sloot te hebben gegooid. Ook werken de jongens eraan mee dat een „beruchte" man wordt gegre pen. (ƒ1.65!. MEINEMA (DELFT): Drie boekjes voor jongens en meis jes van 6 tot 8 jaar: De vogeltjes vieren feest van Jenny Slegers-Kwak kei. De fiets van Josjes en Joosje van Llesbetb Lems en Poesje, waar bet je? van Nel Veerman. Het leuk geïllustreerde boekje van Nel Veer man gaat over een weggelopen poes je, dat Theo en Sip plezierige ure bezorgt, (ƒ1.25). De nieuwe bijdrage van Jenny Siegers is aardig voor kin deren die net van de kleutersohool komen. Twee kindereu mogen bij het eerste lustrum een feestje bijwonen. Zij hadden de juf zo trouw geholpen bij de voorbereidingen, (ƒ1.45). Lies- beth Lems schreef deze keer over een tweeling, die een fiets kr(jgt. Stille tjes maakt Roel er gebruik van, die ermee in de sloot rijdt. Maar alles wordt natuurlijk vergeven. Een gezel lig geschreven vernaaltje (ƒ1.15). Ook schreef zij nog In spin, de bocht gaat in voor meisjes van 6 tot 8 jaar. Een bekend stramien: een kind verdwaalt als hij uit de kleuterschool komt door vergeetaohtighcid van een zusje, dat teveel in haar spel verdiept is. Bij een in aanbouw zijnde weg wordt Rino gevonden, (ƒ1.15). tot 13 jaar (Annemarie heeft E>lan> en een voor jongens van deze eeftijd (Job en de Witte Ridders). Ook kinderen kunnen iets doen om de nood van „grote mensen" te hel pen lenigen, zo kan men de conclusie va-> hei meisjesboek omschrijven. Een schoenmaker benneTt kinderen voor een «evaariijk spel maar wordt zelf zieft. Zijn /.i ik dre:« te «ronde te gaa:i Op dat moment is de redding nabij. Een kinderboek met pit. •ƒ2.10). Het (spannende» jongensboek gaat over een jongen die er uit ligt bij zijn vrienden. Hij wreekt zich. wat niet zonder gevolgen blijft. Toch blijkt hij een echte held të zijn. Een verhaal dat dicht oij de werkelijk heid staat (ƒ1.90). Kerstboek Een typisch Kerstboek is Sonnie. de negerjongen van A. van VlieLLigt- hart Schenk en bestemd voor jon gens en meisjes van 7 tot 9 jaar Het negerjongetje Sonnie mag bij Hans blijven en zij vermaken zich best als ze bij opa en oma logeren. Ook in de herfst en tijdens de Kerstvakantie kunnen ze het goed met elkaar vin den. Sonnie ziet dat de Here Jezus ook op aarde kwam voor niet-blanke kindertjes. Een heel goed boekje Voor de jeugd tot 13 jaar schreef de heer P. de Zeeuw J. G. zn weer een „geschiedenis" boekje. Dit keer een verhaal over de vervolgde Hugenoten. Antoine Court (de hersteller van het protestantisme in Frankrijk) speelt de hoofdrol in dit boekji gelovige moet doormaken. Maar hij (beter: Hij) overwint. Het verhaal is echt gebeurd. Leerzaam en avontuur lijk tegelijk (ƒ2.00). En tenslotte nog drie jongensboe ken: Z'n broer vóórin van P. de Hol lander (7 tot 9 jaar). Braziliaanse expeditie van H. Hensen Veenland (12 tot 14) en Zijn broer, de boeka nier van H. te Merwe (10 tot 14 jaar!. Voor df kleinsten schreef De Hollan der ook een boekje met als gegeven: een jongetje vergeet zijn broertje als hij naar zijn tante gaat. Iedereen zit in angst maar toch komt het allemaal goed. Een niet onaardig jongensver- haal (ƒ1.35). Henszen Veenland zorgde voor een zeer instructief boek. dat zich afspeelt in Brazilië. Gids Pablo trekt met enkele helpers de gevaarlijke binnen landen in. waar ze van alles beleven terwijl ook onderlinge meningsver schillen aan de dag treden Een goed verhaal, alleen laten de illustraties wel wat te wensen over (ƒ2.50). Te Merwe komt weer met een voortreffe lijk boek voor de dag: Floor gaat met een zeeroversschip naar de West en ontmoet daar (hoe bestaat het! zijn broer. Met moeite weten zij uit han den van de boekaniers te blijven en veilig keren ze naar Holland terug. Een verhaal dat een onrecht christelij ke geest ademt, 2.75). De uitgeverij Helmond (te Hel mond! p>f tenriottr n«T het vijftiende deeltje uit in de serie Vertellen uit de Bijbel. Dit keer de geschiedenis van Naaman de Syriër. De gierige Gehazl 'dienaar van EHsa) kriijrt voor strAf de melaatsheid van Naaman. die hier van genezen wordt na zirh te behhen ondergedompeM in de .Tordaan. A. M Coeagnac vertelt de geschiedenis n'et alleen heel duidelijk, maar hij geeft ook aan waarom dit verhaal voor on< In de Bijbel staat. Overigens wel meer illustraties dan tekst (helaas) en bovendien zeer prijzig: ƒ2.80. (Van een onzer redacteuren) KLUNDERT Het moge duide lijk zijn, dat het geval Klundert jachtopziener Verseput juridisch geen kruimel grond onder de voeten geeft. Toch heeft hij ge tracht het hele geval op te bla zen tot een schoolstrijd, waarin het door hem te hulp geroepen socialistische Vrije Volk hem van harte heeft geholpen. Daartoe behoeft men eigenlijk alleen maar de koppen te lezen, die dit blad vrijdag 12 november jl. boven zijn christen-vijandige artikel over deze zaak heeft ge schreven: „Jaapje moest en zou zijn psalmen leren... STRIJDERS VAN HET LAATSTE UUR IN KLUNDERT IN DE LOOPGRA VEN". De schrijver zet magistraal In: „De schoolstrijd Is in dit land al lang geleden uitgevochten, maar dat neemt niet weg dat de strij ders van het laatste uur nog steeds verbeten stand houden in hun stellingen". De jachtopziener wordt vervol gens beschreven als „een tame lijk opzichtige vreemdeling In dit Jeruzalem der gelovigen wiens vrouw (we lezen een aantal regels verder) geweigerd had deel uit te maken van het dameskransje, waar de dochter van de dominee zo aardig voor las uit een gezellig meisjesboek. Hij opende alras een lokale NVSH-bibliotheek, teneinde daar, aan het Hollands Diep, de klokken der vernieuwing te doen De redacteur, die dan overgaat op Jaapje. „een hinderlijk pien ter jongetje", merkt fijnzinnig op: „Jaapje slikte die psalmen niet voor zoete keek en benauw de zijn vrijdenkende vader met indringende vraagjes over Hel, Hemel en Heiland". Ds. Kortleve wordt beschreven als de vlotte dominee, maar ach, ook zo iemand staat onder sociale controle, nietwaar? En dit Is maar een fractie van al het fraais, dat de redacteur vol gens het bekende recept van het dikke hout zijn lezers voorzet, die niet anders dan hun hoofd kunnen schudden over zoveel schijnvroomheid en dom conser- Beroopingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Voorthuizen (toez.): C. A. Korevaer te Rotterdam-C., die bedankte voor Huizen (N.-H.) (vac. G. H. v. Koo- ten). Bedankt voor Wierden (toez. 3e pred. pl->A. den Hartogh te Bodegraven. GEREF. KERKEN Beroepen te "s-Gravenmoer: kand. J. v. d. Ree te Terneuzen. Bedankt voor Buitenpost (2e pred. pl.): Reenen te Hendrik Ido Ambacht; GEREF. KERKEN (Vrijgem.) Beroepen te Hattem: H J. Nijenhuis te Bunschoten-Spakenburg. Tweetal te Coaldale: D. de Jong te Brampton (Ont. Can.) en J. Mulder te Carman (Manitoba). Bedankt voor Cloverdale: L. Selles te Cha'ham. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zoetermeer: A Vergunst te Rotterdam-C. Bedankt voor Slikkerveer: A. Hofman BOND v. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Beverwijk (vac. H. Raven) 1 P. J. yan Hooidonk te Zwolle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2