Fons Peters hanteert vrije
regie en eigen visie
Het geheime dorp
Alleen op de wereldop tv
Brick Bradford
Senmoet
ZATERDAG 13 NOVEMBER 19Ó5
ETHERGOLV|NÏTHt«GOlVEN-ETH£RGOWEN-ETHERGOlVEN
Rika Jansen-show Commentaar
internationaal
(THERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN-
Geen neepmuts
A LS HET LICHT weer opgaat
■f* in het filmzaaltje van de
Vitusstudio, blijft het ineens on
behaaglijk stil. We hebben geke
ken naar de eerste aflevering
van de uit tien delen bestaande
serie „Alleen op de wereld" naar
Vanzelfsprekend kreeg hij ruimschoots
gelegenheid, zich te verdedigen: „Ik weet
wel dat ik op enkele punten van het
verhaal ben afgeweken, maar ik wil
mijn eigen visie op het klassieke werk
geven. Dat mag een regisseur toch
doen...? Ikzelf vind deze eerste afleve
ring heel sprekend en overtuigend. Ik
heb het expres niet zo zwaar-romantisch
gemaakt. En ja, die narigheid met het
net onvergetelijke boek van Hec- (Van onze radio- en tv-redactie) "Pi*- was nie* voorkomen."
tor Malot voor (KRO) televisie
bewerkt door mevrouw Jook!
voor moeder
Barberin
(Van onze radio- en tv-redactie)
BUSSUM Dinsdagavond zullen wij
Rika Jansen op de beeldbuis zien. Dat is
nog niet vaak gebeurd. Rika Jansen
heeft zich met haar one-woman-show
grote faam verworven en zij zal daarvan
ook iets opnemen in het repertoire dat
de KRO op N™Tuit e1 fcPh7^-W".r?!L^0h""r.."°"
Chant zingt zij o.a. Franse chansons van i
Maurice Chevalier. Weense en Jiddische hebben
j liedjes.
Tweemaal
raak
Midden in de dolle Groningse stutten-
.^npret, waarbij Johnny Lion en zijr
Sophietje daverend werden gehuldigd,
•oplat
mevrouw
j dresseerde hondjes feilloos heeft zien
Steenhoff en onder regie van de;optreden in het „e«,ischap" van Vila-
jonge regisseur Fons Peters in lis. Zij neemt met een blij „Dank u,
het Nederlands gespeeld: het dank u wel!" de complimentjes daaro-
wordt een kinderprogramma. ver in ontvangst.
Omdat er nu commentaar vanzaJfeard(^nh:tgenoot wil ook een duit in 'l
ons wordt verwacht, zeggen wel T
u_4. j- Js het een grotemensen-programma of
het in die gespannen Stilte heel een kindervoorstelling? Kom nc
voorzichtig: „De strookmuts en kinderen is het altijd goed genoeg!
de boezelaar van moeder Barbe
rin die hebben we niet ge
zien
Ineens breekt het rumoer los. Jook
Steenhoff roept:
„Dat is waar! Dat is zo! En ik heb
de kledingtekeningen er toch bij gege
ven! Precies naar de oude gravures uit
het boek. Nee, dat is vrouw Barberin
niet! En..."
„Vitalis.... hij is zo enorm! En waar
is het aapje Joli-Coeur gebleven?"
zegt iemand anders.
„En Barberin. als hij onverwachts
thuiskomt midden in de pret van het
appelkoek-bakkt n, dan slaat hij toch
zeker met zijn stok de bos uien van
het plafond...?"
Er is maar één persoon in het gezel
schap stralend-tevreden, dat is me
vrouw Christine, die haar snoezige ge-
Maar hij oogst slechts een storm van
protesten: juist het zeer kritische kinder-
publiek kan men niet onthalen op afwij
kingen van oude. romantische verhalen.
En staat het niet van tevoren vast, dat
talloze ouderen zich zullen verheugen op
het mee-kijken naar .AUeen op de we
reld", het boek dat iedereen kent, ja
heeft uitgespeld en dat voor onze genera
tie éven ver-af gesitueerd was als vooi
de kinderen-van-nu?
STOUTMOEDIG
U hebt het al begrepen: het komt alle
maal hier op neer. dat Fons Peters zich
wat vrijheden heeft veroorloofd bij het
na-spelen van het welbekende Franse
verhaal. Hij is stoutmoedig afgeweken
van mevrouw Steenhoff's bewerking,
wanneer hem dat ten opzichte van het
camerawerk gewenst voorkwam of... wan-
;er hij het zelf beter en mooier vond.
Hij is geen eigenwijze jongeman: verre
in dat. Hij schrok oprecht van de kri-
ïk en was er totaal verbaasd over.
Blijkbaar waren hem de sprekende fines
ses die het verhaal zo spannend kleuren,
minder vast in het hoofd geprent.
Dit alles slaat op verschillende feiten.
Ten eerste treft men de hut van moeder
Barberin aan als een zindelijk, weldoor
timmerd. vrijwel volkomen leeg huisje,
waar niets aantoont dat het vele jaren
lang door een klein gezin is bewoond:
met een kastje, een fornuisje, drie stoe
len en een tafel plus een paar bedsteegor
dijntjes is alless gezegd. Geen echt. le
vend interieur dus.
Moeder Barberin wordt vrij koel ge
speeld door Karin Haage. zij is geen
bundel hartelijkheid en armoede, maar
een forse, keurige verschijning, die op de
dag van vandaag niet zou misstaan als
dame-huishoudster. Inderdaad: haar wit
te strookmuts en brede boezelaar zijn
niet aanwezig.
Remi zelf de 15-jarige, tengere Theo
van Lent, lyceumleerling in Amsterdam,
zoon van een leraar aan dat lyceum
uit 12 kandidaten voor de rol gekozen
is in deze eerste aflevering te stijfjes, te
weinig op dreef: hij acteert niet. maar
zegt netjes zijn rol op. (In de volgende
afleveringen gaat dat veel en veel beter!
zegt Fons Peters, en daar verheugen
i ons dus op). De enige die er echt
is, de ware Malotfiguur speelt, is
Bert van der Linden in de rol van Barbe-
Ja. uit zijn spel herkennen wij het
oude boek!
In de herberg ontmoeten wij de oude
Vitalis met zijn „toneelgezelschap". Een
creatie van de zeer forse Paul Meyer, die
als verschijning niet beantwoordt "aan de
wijze oude in zijn schapevacht, maar in
het gesprek met Barberin toch wel even
de juiste toon weet te treffen.
BANG AAPJE
I En ja. dan het tragisch euvel van deze
eerste aflevering: het bange aapje. Dat
heeft het bestaan om op het moment dat
Vitalis wil vertrekken met zijn dieren en
Remi, zich met een geweldige sprong te
bevrijden van het touw om zijn hals en
gillend te verdwijnen achter de tapkast
van de herberg, waarop men dan Vitalis
ziet heengaan met dat lege touw aan zijn
hand. We behoeven dit niet te verzwij
gen: ieder kind zal het haarfijn opmer
ken.
Fons Peters probeert niet. deze spel
fout te ontkennen: ..We konden er niets
aan doen. Het aapje is een schatje, zo
mak als wat. Het laat zich door iedereen
in handen nemen, maar het heeft een
onverklaarbare angst voor Vitalis. Voor
hem vlucht het schreeuwend weg. Op de
repetities ging het nog We moesten het
feit. dat Vitalis Joli-Coeur onder zijn
schapevacht bergt, laten lopen. Dat pres
teerde het aapje niet. Toen maakten we
het maar zo, dat hij aan een lang touw
meeliep. Zouden de kijkers dat hebben
geaccepteerd?"
„Ik ben bang van niet, maar ja. dan
was hij tenminste meegegaan. Nu zit hij
aan het slot van de aflevering wel over
duidelijk achter de tapkast, hoor."
„Ja, het is waar. Maar wie had dat
kunnen voorzien? We waren met de
opname bezig en je kunt nu eenmaal
niet knippen in een beeldband. Het aapje
gilde en vloog weg... wij moesten door
draaien. Ik vind dat Vitalis het geval
prachtig beheerste."
t achter
2115 De
>el. 22.05 Stereo: Licht instrumentaal
en zangsoliste 22.30 Nieuws 22.40
«programma. 23.10 Even naplaten. 23.55-
ersum' II. '98 m. KRO: 19.00 Nieu
Aktualiteiten. Aansluitend: Concl
■al. 19.35 Nieuwe klassieke gram:
n met commentaar. 20.20 Oper;
hoorspel. 21.00 Licht muziekpro
gramma. 22.00 Vocaal ensemble (gr). 22.10
Roulette. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws
22 40 Epiloog. 22.45 Concilie journaal. 23.00
Omroeporkest en soliste: Populair-klassieke
muziek. 23.55-24.00 Niet
Nederland I. NTS: 19.00 Journaal. 19.01
Klaas Vaak. NCRV: 19.05 Waarom? Daarom!
programma over de erfelijkheidsleer. 19-28
Station Petticoat. TV-film. 19.52 Morgen is
het zondag NTS: 20.00 Journaal. NCRV:
20.20 Interland. 21.55 Licht instrumentaal
kwartet. NCRV: Huwelijksvoorwaarden.
;pel. 22.30
„Pech ondenveg"
voor televisie
In januari, februari en maart ver
zorgt Teleac een cursus „pech onder
weg". die door de NTS zal worden uit
gezonden. „Pech onderweg" is een door
de ANWB ontwikkelde praktische cur
sus in auto-techniek, die automobilis
ten in staat stelt plotseling optreden
de storingen aan de auto zelf te ver
helpen.
De Teleac-ANWB-
twaalf lessen, elk van
worden gegeven op twaalf achtereen
volgende donderdagavonden van 18.30
tot 19.00 uur, te beginnen op 20 januari.
Iedere les zal bovendien op zaterdag
ochtenden van 11.00 tot 11.30 uur
worden herhaald.
B( Willem Duys met hoge hoed
achter moeten laten, omdat wij op het
eerste net naar de beginuitzending van
..Werken van barmhartigheid" wilden
kijken.
Wij hebben daar geen spijt van. want
ds. Langstraat, optredend in één van de
KRO-jubileumprogramma*s. gaf een tref
fende toelichting op het begrip „Vreem
delingen herbergen", dat naar r.k. inter
pretatie één der zeven werken van
barmhartigheid (afgeleid van een woord
van Christus, opgetekend in het Mat-
theüs-evangelie) wordt genoemd.
Dit begrip werd toegepast op het leven
van nu: wij maakten kennis met één
van de duizenden buitenlandse arbeiders,
die in Nederland werken en wonen.
Voor deze Fran Ceseo was de situatie
echter nauwelijks „wonen" te noemen,
sus omvat Jegens hem laten chritsenen en niet-
half uur Ze christenen een belangrijk werk van barm
hartigheid na. zoals ds. Langstraat het
anatoonde. Een boeiende inzet van een
serie, die naar het ons voorkomt de
moeite van het bekijken en beluisteren
alleszins waard is.
Intussen liep dan in en voor het prach
tige nieuwe Groningse stadhuis de Vuist
van Willem Duys ten einde. Nadat men
eerst nogal wat moeite had gehad met
het tot stand brengen van de verbindin
gen. rolde zich een bont-programma af
waarin hoog en minder hooggeplaatste
Groningers zich vertoonden en Willem
zelf het onmenselijk druk had met het
op-en neervliegen in de lift (hetgeen hij
trouw deed) om van de met publiek
gevulde dakzaal naar de met publiek om
zoomde voet van de monumentale bor
destrap te rennen, nu eens met een slaap
muts op. dan weer als beer vermomd
en alles met een kinderlijk enthousiasme,
dat het hardste hart wel moest vertede-
Hij babbelde even goedmoedig met de
rector van de universiteit als met miss
Bril on miss Nederland, met een groot
industrieel, de verkouden Imca Marina
en twee echt groot en bijterig geworden
beren, die een hondenpleegmoeder had
den gehad in het vorige seizoen, toen
Willem ze ook op de t.v. haalde.
Hij mocht met een scheepstoeter van
dak naar laagste bodestreden brullen,
kortom, het kon niet op van de spek
takels. Een beetje hinderlijk bij dit alles
was, dat de camera's al die wisselingen f
van toneel niet behoorlijk bijhielden, of
lag dat aan de regisseur?
Tenslotte kregen de velen, die op
straat stonden nog een goed kijkspel te
zien bij de opmars van talloze studenten
en het arriveren van hun gasten, waarbij
liederen werden gezongen die varieerden
van „Io Vivat" tot „Oude schoen". Wat
een heerlijk Gronings feest was dat!
II. NTS
kort. Vara: 20.01 Een zei
feuilleton 20.30 Uit. 20.
21.45 Sportcommen
VANAVOND TE ZIEN
Nederland. 1 NCRV
8.20 uur Interland, tweede wedstrijd Nederland-België in een quiz-
programma, met Assen en Ronse in het geweer.
10.00 uur „Hee. die soufflee", derde aflevering van „Huwelijksvoor
waarden".
10.45 uur avondoverdenking.
Nederland 2 VARA
8.01 uur deel vier van de thriller „Een zekere Brent": Restaurant
Positano.
8.30 uur de rubriek „]llit".
8.55 uur detective Amos Burke in „De zaak mr. X" aan het werk.
9.45 uur sportrubriek.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 VARA
8.05 uur oude en nieuwe dansen worden gespeeld door diverse or
kesten.
8.50 uur optreden van het Cocktailtrio.
9.15 uur hoorspel van Dick Dreux: „De tweede werkelijkheid", her
innering aan de oorlog temidden van een vrolijke vakantie.
10.40 uur liedjesprogramma van Tony van Verre, met Jasperina de
Jong als gaste.
11.10 uur even naplaten met Mies Bouwman.
Hilversum 11 KRO
8.20 uur voortzetting van het spionnage-hoorspel „Operatie Buvard".
9.00 uur amusementsprogramma met van alles wat.
10.10 uur Jules de Corte in Roulette, met liedjes en muziekjes.
11.00 uur Annie Delorie en het Omroeporkest in Populaire klassieken.
voetbalwedstrijd Zwitserland- Nederla nd
Bern. CVK/IKOR/RKK: 19.00 Woord i
woord: Bljbelverteüing voor
NTS: 19.06 De Jetsons. tekenfilm. CVK'-
IKOR: 19.30 Opspraak. NTS: 20.00 Journaal.
20.05 Sport ln beeld. AVRO: 20 30 Kunstgre
pen. een prograr
21.00 De gedaol
22.35 Journaal
Nederland II.
(herhaling
speelt rugby.
toneelstuk. NTS
NTS:
les
tekenfilm.
Sebastlen. TV-feuilleton
7). 20.00 J<
00 Engelse les
7). 19.25 Bosco
19.33 Belle en
r de jeugd (deel
i.i-i 1 20.05 De
TV-film. 20.30 Uitlevering gevraagd,
spionagefllm. 21
framma van de Vlaamse
port in beeld. 22.15-22j0 Jout
België. Nederlands progr.
15.00 De Flintstones. 15.25 Autor.
Muziek voor jonge
17.10 Europese
15.55
17.00 Basketball,
ilksdansen. 17.50 Basketball,
kleutertje. 19.00 Het trans-
de post in Gr.
Bates. 20.00 Nws
15 Sportw'eekend. 20.40 Kindermeid tegen
.1 en dank. film. 22.05 Don Juan v. Alao
Crosland, 22.30 Nws.
TE" OïteviOaT 0?EAPÖCSBEVELDE'svwschÉ
U ET IE2E3EEV) DEU<T Eg IO OVEff. ACUST.X
f VCEES^IELE^OaT F&BAO^TEGE^JSTAUOEB^jX
40
En de volgende morgen, toen ze aan het ontbijt
zaten, stond Heintje al voor hen met het opgewon
den heertje. Ze waren tegen alle kampregels in
naar hier gekomen, maar het mannetje was niet te
houden geweest. Om drie uur in de nacht was het
ongelukje gebeurd, waar Christina voor gevreesd
had. Toen wou hij direct weg: het hele dorp was
eraan te pas gekomen. Ten einde raad was een
van de jongens Heintje gaan halen uit de onder
grondse hut. Die had hem weten te bepraten om
te wachten tot het licht werd. Op staande voet
wou hij teruggebracht worden naar de plaats,
waar hij vandaan kwam. De verontwaardiging
over wat hem aangedaan was, was nog niet ge
luwd. Oom Chris kon praten als Brugman, tante
Christina sussen en bezweren, Heintje lachen zo
veel hij wilde, het heertje wou en zou terug. Toen
hakte ook Chris de knoop door en zei kwaad:
„Breng hem dan maar terug, maar wees voorzich
tig. Ik wil niet, dat iemand de dupe wordt van
deze onverantwoordelijke gang van zaken!" En
zonder de man nog met een blik te venvaardigen,
keerde hij naar zijn thee en z'n eitje terug. Christi
na troostte hem: „Wees blij, dat je er van zo een
af bent!" Hij zei nog verontwaardigd, maar toch
al met de ondergrond van een lach, toen hij in
haar vrolijke ogen keek: „Het Geheime Dorp is
geenihotel!"
H. H. VAJN iNIJNATTEN
DOFFEGNIES
„Nee, maar in een hotel zullen je zulke schok
kende dingen ook niet overkomen."
Ze hadden echter te vroeg gejuicht. Tegen de
avond reed er een auto voor en tot hun grenzeloze
verbazing stapte het heertje eruit. Hij stond kenne
lijk verlegen voor oom Chris en deed het droeve
relaas van zijn terugkeer. Ginds wilden ze hem
ook niet meer hebben; 'zijn plaats was alweer
ingenomen. Waar moest hij nu heen?
„Gaat u eerst maar eens zitten", zei oom
Chris.
Het heertje zakte gehoorzaam neer op de punt
van een stoel. Een poosje liep oom Chris op en
neer, zoog dikke rookwolken uit zijn pijp, toen
hield hij stil vlak voor het mannetje, dat nerveus
met zijn vingers speelde.
„Ik wil het nog één keer met u proberen, maar
u moet beloven dat u nooit meer zult proberen het
kamp te verlaten, wat voor rare dingen u ook
beleeft."
Toen stond het heertje op en drukte oom Chris
heide handen. „Ik beloof het u, van mij zult u
nooit meer last hebben, het spijt mij, dat ik zoveel
drukte gemaakt heb."
Oom Chris lachte genoeglijk. „En ik zal zorgen,
dat u een andere slaapplaats krijgt." Daar was een
glundere lach in beider ogen.
En tante Christina zei toen ze thuiskwam: „Nu,
het zal mij benieuwen wat we nu weer bele
ven."
„En", vroeg oom Chris de volgende dag, toen
tante Christina uit het Geheime Dorp terugkwam.
„Heb je die Duitse familie laten verhuizen?"
Christina trok het regenkapje van haar hoofd
en sloeg het uit, zodat de druppels sissend tegen
de kachel verdampten. Toen ze ook haar jas naar
de bijkeuken gebracht had om uit te druipen,
kwam ze naast hem zitten op de divan onder het
raam.
Hij wachtte rustig af tot ze zou gaan spreken.
Hij zag wel, dat ze het een en ander beleefd had
en dat het meer humoristisch dan dramatisch was,
haar ogen lachten nog.
(Wordt vervolgd)
Een algemeen hartelijk gelach maakt
een eind aan het behandelen van dit
bezwaar. Och. we moeten er maar niet te
zwaar aan tillen en wat begrip opbren
gen voor de moeilijkheden om in een
opvoering te werken met dieren, die van
de hele zaak immers niets begrijpen,
alleen de spanningen aanvoelen. Natuur
lijk blijft het jammer, vooral ook. als de
KRO op de gedachte zou komen, de toch
nog altijd unieke serie (niemand zond on
een tv-bewerking van het bock uit) te
exporteren. Dan zou de eerste aflevering
beslist moeten worden overgespeeld.
M.AG DAT?
We praten verder over de vraag, in
hoeverre een regisseur zijn eigen visie
mag laten spreken bij de weergave van
een der beroemde klassieken, waaronder
men „Alleen op de wereld" moet reke-
Mag men, pretenderende het boek
te spelen, zich zozeer ontdoen van u«
inderdaad sentimentele zwaar-romanti-
sche sfeer dat het werk toch kenmerkt0
Mag men personen en omgeving naar
hartelust moderniseren en hun verschij
ning een eigen interpretatie geve
Fons Peters meent A-an wél, anderen
zijn het niet met hem eens: zij missen
de aansluiting via absolute herken-
De tijd zal leren, hoe het kijkend
publiek erover denkt: van zaterdag 20
oktober af neemt de KRO „Alleen op
de wereld" op in zijn kinderprogram
ma.
Dat wij u de jeugdige Theo van
Lent niet nader voorstellen, heeft
intussen zijn oorzaak: Theo's ouders
willen niet. dat hun zoon in de publici
teit wordt getrokken. Hij is geen jon
ge ster. hij heeft geen ambitie voor
het grote toneel, hij doet op school
graag en met succes mee aan voorstel
lingen op leerlingenavonden en hij
heeft bij uitzondering toestemming ge
kregen om als Remi op te treden in
deze serie. De KRO heeft destijds zijn
kandidaten voor de rol gekregen via
middelbare scholen, bij welke men
informeerde naar jongens, die Remi
zouden kunnen spelen.
In ae Baltische zee is vrijdagnacht
een Deens kustvaartuig gezonken Van
de vijf opvai enden vu dronk er één, wor
den er twee vermist, terwijl er twee
werden geréd.
Hilversum I. 402 m. Vara 8.00 Nieuws,
sportmededelingen. 8.18 Weer of geen weer.
19 00 Sportmededelingen). 9.45 Geestelijk le
ven. toespraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst.
10.30 Oud-Katholieke Hoogmis. 11.45 Vraag
en antwoord 11.55 Grammofoonmuziek. 12.00
Resonans: religieuze kroniek. AVRO: 12.30
Muzikaal onthaal. 13.00 Nieuws. 13.07 De
toestand in de wereld, lezing. 13.20 Carrou
sel licht program:..,. Ste:eo. Concert
gebouworkest en zangsoliste: klassieke
grammofoonmuziek. 16.30 Sportrevue 17.00
Muzikaal onthaal. Vara: 17.30 Voor de jeugd.
huismuziek. 18.40 Kerk in Dachau. lank-
beeld. 19.00 Kerkorgelspelgewijde muziek
(opn). 19.15 Schema 13 IV. Kerk en
maatschappij, lezing. 19.30 Samenzang (opn)"
geestelijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.07 Re
flex. KRO: 20 15 Wissewassen. 20.40 In
antwoord op uw schrijvenverzoekpro
gramma. 21.20 Internationale Radioweek 1965:
Moord in de kathedraal, hoorspel. 22.30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammo
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum III (FM-kanalen). NRU/AVRO.
9.00 Nieuws. 9 02 Lichte orkestmuziek. 9.30
Muziek uit alle windstreken (gr.). 10.00
Nieuws. 10.02 Piano-, orgel- en accordeonmu-
ziek (gr). 10.30 Lichte orkestmuziek. 11.00
Nieuws. 11.02 Gevarieerd muziekprogramma
(gr). 12.00 Nieuwe 12.02 Metropole-orkest-
amusmentsmuziek. NRU/Vara: 12.30 Geva-
varieerd muziekprogramma (gr.). 13.00 Nws.
13.07 Top talent tijd: lichte muziek (gr).
muziek. (Om 16.00 Nieuws). 16.15 Sinter
klaasboekenschouw. 18.35 Stereo: Viool en
piano: klassieke muziek. 17.00 Voor de
padvinders. 17.05 Gitaarspel met instrumenta
le begeleiding (gr).: lichte muziek. 17.15
Jazzmuziek.
Hilversum II, 298 m. NCRV: 7.00 Nieuw»
7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoonmu
ziek (7.30 Nieuws). 7 45 Radiokrant. 8.00
Nieuws 8.10 NCRV-lied 8.15 Gewijde mu
ziek 3.30 Nieuws. 8.32 Ldchte grammofoon
muziek. 9.00 Verzoekprogramma voor de
zieken. 9.40 Voor de huisvrouw 10.10 Klas
sieke kamermuziek (gr). 10.20 Rondom het
woord: theologische etherleergang. 11.05
Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Lichte or
kestmuziek en zangsoliste (opn). 12.22 Voor
ooer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw 12.30 Nieuws. 12.40
Variant: reportages en lichte muziek (gr).
13.30 Lichte orkestmuziek en zangeollste
thon: sport en muziek 18.30 Moderne orkest
muziek (gr 19.00 Bij nader inzien, forum.
19 35 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00
Nieuws 20.03 Internationale Radloweek: En
gels kamerorkest. Zwitsers amusementsorkest
en Joegoslavisch jazzorkest. 22.00 Brigitte
muziek. 14.30 Dansorkest en solisten. 15.00
Nieuws. 15.02 Lichte grammofoonmuziek,
(16.00 Nieuws; 16.25 Voe'.baltoto-uitslaeer.
17.00 Nieuws. 1T.02 Jazzmuziek. NRU/AVRO.
17.30-18.00 Muzikanten muziek: licht muziek
programma
dio. 1425 Moderne orkestmuziek (gr 15.00
Bijbeloverdenking. 15.30 Pianorecital (opn):
klassieke muziek. 16 00 Klaesleke grammo
foonmuziek. 16.20 Herhaling Steravond wed
strijd van donderdag 4 november Jl. 17.00
Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30
discotheek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten
en uitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Internatio
nale Radioweek: Bas en piano (opn.). 23.30
Stereo: Metro pole orkest romantische mu
ziek 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II, 298 m. IKOR: 8.00 Nieuws
\0tCCf
17.50 Overheidsvoorlichting: Wagentngen als
rijstpolder. 18.00 Moderne kerkorgelmuziek
(opn). 18.20 Uitzending van de Anti Revolu
tionaire Partij. 18.30 Koorrang (gr). 18.50
Openbaar Kunstbezit.
fl'jk gebied eifmuzlek. 8.45 Inleiding op de
vroegdienst. 9.00 Vroegdienst. 9.45 Nieuws en
waterstanden. KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis
10.05 Hoogmis. 11.15 Gevarieerd muziekpro
gramma 12.10 De Springplank. 12.30 Nieuws
en mededelingen. 12.35 Buitenlands commen
taar. 12.45 Wereldradioweek 1963. Volksliede
ren uit Frankrijk. 13.00 Lichte orkestmuziek
en zangsolisten. 13.30 Voor de kinderen. 14.00
Lichte grammofoonmuziek. 14.25 Reportage
Interland-voetbalwedstrijd Zwitserland-Ne-
derland. 16.20 Toto-uitslagen. 16.30 Tijdsein
rubr. voor kunst en cqltuur. CONVENT VAN
KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkdiensi
NCRV: 18 00 Vierhandig pianospel: gewijde
muziek. 18.20 Klavecimbel recital: geestelijke
Hilversum I. 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws
7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Internationale
Radioweek: Carillonbespeling. 7 30 Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. (Om 8.25 De groente
man). 8.45 Morgenwijding. 9.00 Gevarieerde
grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40
Klassieke pianomuziek (gr.). 10.00 Voor de
kleuters 10.10 Lichte grammofoonmuziek.
(Om 11.00 Nieuws). 12.00 Licht orkest. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Modern platteland, praatje 12.37 Licht or
kest. 13.00 Nieuws 13.10 Actualiteiten. 13.30
De ontwikkeling van de opera (IV), muzi
kaal klankbeeld. 15.15 Lichte grammofoon
9.00 Nieuws 9.02 Licht gevarieerd piatenpro-
gramma 11.00 Nieuws. 11.02 Van uur tot uur-
aktualiteiten 10.05 Betty: licht muziekpro
gramma. 11.00 Nieuws. 11 02 Van uur tot uur:
aktualiteiten. 11.05 Toedeloe..., licht muziek
programma met reportages 12 00 Nieuws.
12.02 Van uur tot uur aktualiteiten. 14.05
Licht gevarieerd platenprogramma. 15.00
Nieuws 15.02 Van uur tot uur: aktualltef m
15.05 Vertel dit maar in: Platen en praten
op een dorpsplein. 18.00 Nieuws. 16.02 Van
uur tot uur: aktualiteiten. 16.05 Lichte
grammofoonmuziek voor de tieners. 17.00
Nieuws 16.02 Van uur tot uur: aktualiteiten.
17.05-18.00 Licht gevarieerd muziekprogram
ma (gr).
Televisie maandag
5 Bd
1510
België. Nederlands progr. k
Schooltelevisie.
Radionieuwsdienst
over vorstverlet
HILVERSUM Evenals verleden
jaar zal de Radionieuwsdienst op ver
zoek van de Stichting Verletbestrij-
ding Bouwnijverheid medewerking
verlenen aan de verletbestrijdings-
regeling. Met ingang van maandag
kan men op maandag, dinsdag, woens
dag en donderdag via de zenders Hil
versum I en III na de korte nieuwsuit
zending van 4 uur mededelingen over
de verwachting voor de volgende dag
horen, evenals *s zondags om 5.50
uur.
Op de ochtend van de betreffende da
gen hoort men nog een mededeling in
het nieuws van 7 uur. In afwijking van
verleden Jaar is nu het land verdeeld in
de rayons A. B. C-Noord, C-Zuid,
D-Noord en D-Zuid
Volgens deze verdeling wordt er mede
gedeeld of er sprake is van een normale
werkdag, een verplichte dan wel een vrij
willige doorwerkdag. De normale werk
dagen worden alleen aangekondigd als
zij volgen op een vrijwillige doorwerk
dag of als de definitieve mededeling ('s
morgens) afwijkt van de verwachting.
De uitzendingen duren tot en met 2fl
maart 1966.