SAUNA EN SNEEUWBAlXWÊnSHH OP NBG-CONGRES Vrijzinnigen verliezen hun identiteit DE BIJBEL IS DE BESTE ZENDELING Bijbelverspreiding en bijbelgebruik Patrimonium ongerust te geringe bezinning Gereformeerde Bond breekt met ICCC PuzzelhoeJ(j DONDERDAG 11 NOVEMBER 1965 Een woord voor vandaag Gelijk een hinde die naar waterbeken smacht, zo smacht mijn ziel naar U, o God" (Psalm 42 2). Een zin, waaruit duidelijk een grote heimwee spreekt. Wat heimwee is, weten we allemaal wel. Het is het niet te stillen verlangen naar iets waaraan we ons met elke vezel van ons lichaam verbonden voelen. Een kind kan heimwee hebben naar de beschutting van het ouderlijk huis. Hoevele kinder vakanties, bij familie doorgebracht, zijn er niet bedorven omdat op een donkere avond, zo ineens, dat intens-diepe verlangen naar vader of moeder het hart kwam binnenge slopen? Het hart smachtte naar huis. In deze Psalm smacht de mens naar God. Zoals een hinde naar waterbeken smacht, staat er verduidelijkend en vergelijkend bij. In plaats van smachten zou ook het woord dorsten kunnen worden gebruikt. Naar iets dorsten, dorst hebben. Zoals een hinde naar water kan dorsten, zo dorst mijn ziel naar U, o God! De roep van de mens, die weet, dat hij zonder God niet kan leven. Die het grote verlangen in zich rond draagt naar Hem, bij Wie veiligheid en beschutting is, zoals een ouderlijk huis dat kan geven. De roep van de mens, die verteerd wordt door een heimwee. God bij u alleen Wij lezen vanavond Exodus 28 vers 1 tot 14. Kerkeraad blijft aan, als dominee beroep aanneemt ZUIDYVOLDE Een sedert jaren be staande controverse tussen de predikant en de andere kerkeraadsleden van de hervormde gemeente van Zuidwoide (Dr.) lieeft er toe geleid, dat zes ouder lingen, twee diakenen en vyf ouderling- kerkvoogden hun ambt hebben neerge legd. Enkele leden van de kerkeraad zijn aangebleven, omdat zij in januari volgens de reglementen toch aan de beurt van aftreden waren. Bovendien beston den er al vacatures, zodat praktisch geen kerkeraad is overgebleven. Volgens de afgetreden kerkeraadsleden kan ds. W. Leegsma bijzonder goed pre ken. maar bemoeit hij zich te veel met zaken, die hem niet aangaan. Vooral neemt men hem twee dingen kwalijk: hij heeft er voor gezorgd, dat er een hervormde lagere school kwam. En hij wil niet „alles dopen wat in het doop huis komt" in dit dorp. waar de grote meerderheid nominaal hervormd is. maar alleen kinderen van ouders, die regelma tig in de kerk komen. Sinds de komst van ds. Leegsma in 1958 zouden er al moeilijkheden zijn. Enkele weken geleden werd hij beroepen in Beerta. Tot grote teleurstelling van de kerkeraad nam hij dit beroep niet aan. Dit was de directe aanleiding voor de meeste kerkeraadsleden. cm er het bijltje bij neer te leggen. Ds Leegsma ontving dezer dagen echter weer een toezegging van beroep, nu naar Nieuw Weerdinge. Als hij het beroep aanneemt, zal de ker keraad op zijn besluit terugkomen, zo heeft deze al gezegd. Ds. Leegsma is 55 jaar. In 1941 hy hulpprediker. In deze functie w onder meer geestelijk verzorger v kampen in de Noordoostpolder en ve-legerpredikant. In 1950 werd hij pre dikant te Vrieschelo. welke gemeente hij in 1958 voor Zuidwolde verwisselde. Verkouden? Wanhoopskreet99 Dr. De Wilde: (Van onze kerkredactie) WOUDSCHOTEN Een veer tigtal vooraanstaande leden van vijftien kerken en kerkelijke ge meenschappen kwam gisteren voor een tweedaags congres bijeen om zich te bezinnen op de bijbelver spreiding en het bijbelgebruik. Gastheer is het Nederlands Bijbel genootschap (NBG), dat de kerken meer bij zijn werk wil betrekken, omdat de vraag steeds meer op duikt: „Hoe wordt de bijbel ge bruikt?" De conferentiegangers werden de eerste avond geconfron teerd met de noodzaak van de bij belverspreiding op de zendings- velden en met moderne reacties en weerstanden in ons land. Deze conferentie is een Nederlands vervolg op de „Church Leaders Con ference" van vorig jaar, die kerke lijke leiders uit de gehele wereld bij eenbracht. Een probleem dat speci aal voor ons land nu aan de orde komt is de vraag: wat mag en moet het NBG nog meer doen dan alleen de bijbel vertalen en uitgeven? Is de tijd rijp dat het NBG een bijbel met verklarende kanttekeningen laat ver schijnen? Volgens de statuten mag het NBG niet verder gaan dan vertalen en uit geven. De vraag die de kerkelijke lei ders dezer dagen zullen moeten be antwoorden is of het mogelijk is naast de bijbelverspreiding ook het bijbel gebruik te stimuleren. Kunnen de kerken elkaar daar vinden? ROTTERDAM De vrijzinnig heid bevindt zich in een identiteits crisis. Het groepsbewustzijn is verzwakt, men wordt minder dui delijk kenbaar en gekenmerkt. Over de gehele linie is een lang zame teruggang te constateren, af delingen verdwijnen, gemeenten „gaan om", in brede kring wordt het besef zwakker van het nut van een vrijzinnige >rganisatie, aldus de „wanhoopskreet" van dr. A. de Wilde woensdagavond tijdens de najaarsvergadering van de Provin ciale vereniging van vrijzinnige hervormden in de Pauluskerk te Rotterdam. Hij noemde dit verlies van identiteit niet sensationeel en niet specifiek vrij zinnig. In deze tijd van intense commu nicatie infiltreren de verschillende groepen van ons volk elkaar, de le vensvisies breken als het ware door de muren heen. Door de sterke dooreen- werveling treedt er een desisolatiepro- ces op, waardoor een grote uniformi teit in levenswijze in de hand wordt gewerkt. Dit komt ook tot uiting in de denk wijzen (Dr. De Wilde stipte hier het concilie aan: op het volgende concilie zal mogelijk de heiligverklaring van Luther ter sprake kunnen komen), men komt in alle kringen te staan voor een gemeenschappelijke proble matiek, en dit leidt tot een toenade ring ook in godsdienstig denken. LEVENDE KERN Dr. De Wilde waarschuwde de vrijzin nigheid niet te zien als een particuliere liefhebberij, het ls geen hervormde gToep met een eigen dogmatiek of zo, er is Iets anders wat de vrijzinnigheid in stand houdt en misschien daardoor wordt slj gekarakteriseerd door een vaagheid waaraan nu eenmaal niet te ontkomen valt. De vrijzinnigheid is een wereldbewe ging (Roessingh) en geen privilege het christendom. Het streven naar v nieuwing gaat over de hele wereld omvat ook hindoeïsme, islam en joden dom (Buber). Want het diepste motief van de vrijzinnigheid is het toetsen van de reële resultaten van de wetenschap en het zo tot ons te nemen, dat wij het geloof kunnen formuleren zonder ..omkorstingen". dan krijgt de levende kern haar vorm. Dit stuit altijd op ver zet. daarom blijft de vrijzinnigheid altijd een minoriteit: de traditie wil zich niet aan een pijnlijke correctie onderwerpen, ofschoon vaak, aldus dr. De Wilde, een operatieve ingreep noodzakelijk is het leven te redden. Na de restauratie van de orthodoxie de Eerste wereldoorlog is men tot het inzicht gekomen dat de monumentale sys tematiek van Bartb c.s. niet meer toepas- Organisatie noodzakelijk (Van een onzer redacteuren) ring van het evangelie die eenvoudig en diep Is zonder het wezenlijke te verliezen (Robinson) NIEUWE TENDENSEN Overal zijn er vernieuwende tenden sen. die getuigenis afleggen. En deze golf van neo-modernisme brengt ontsteltenis teweeg in vele kringen, ofschoon alleen gezocht wordt naar een eerlijk antwoord op de meest primaire vragen: heeft het godsgeloof nog zin in deze verschrikkelij ke wereld? Het is niet barmhartig op tra ditionele wiize het evangelie te brengen in een wereld vol angstige welvaart. De nieuwe theologie wil een duidelijke taal zonder stichtelijke verpakking Men wil het evangelie concreet maken en niet haar inspinnen in een dogmatiek. Men moet het dienende werk centraal stellen, God ontmoeten in je naaste. Een organisatie is noodzakelijk, aldus dr. De Wilde, want dan pas kan de nleu- Rowrirn trswerk Beroepen te Soesterberg: H. Peper te Slootdorp. Aangenomen naar Gees (Dr.): kand. H. Hasper te La Chapelle sur Aveyron (Loiret), Frankrijk, die bedankte voor Onnen, 's Gravenmoer. Munnekezijl, Daarle. Tweede Exloërmond, Pieterbu- n. Alteveer, Stellendam-Melissant. Benoemd tot evangelist te Breskens tevens voor evang. arbeid In de classis TEKORT we theologische problematiek, die met sympathie en met blijde openheid moet worden benaderd, verwoord worden. Hij noemde de belangrijke liturgische bijdra ge van de vrijzinnig-hervormden, die ook buiten de eigen groep grote weer klank vindt. Ook is een organisatie van niet weg te cijferen betekenis voor de publicatie. Zo zal het orgaan Kerk en Wereld "geschoeid en voor'een bredere kring lees baar worden gemaakt Voorts is d« VPRO een medium dat men niet graag zal willen missen. Verder moet worden gezorgd voor de begeleiding van de jongeren, er komen meer vrijzinnige studenten, die bij hun opleiding de nodige „richtlijnen" moeten bezitten. Dan is er nog een brede groep, die ondanks de gevarieerdheid, in kerk verband moet worden vastgehouden. Dr. De Wilde zinspeelde op een federatief verband met de remonstranten. Bij de vrijzinnige prediking en zielzorg is een organisatie een onontbeerlijk instru- De avond, die onder leiding stond van ds. D. T. Los uit Poortugaal, werd geopend met een wijdings woord door ds. M. J. Wagenvoorde uit Leiden. Na de pauze ontspon zich een discussie over de moeilijk heden van het instandhouden van een organisatie, maar men was er wel van de onontbeerlijkheid overtuigd. In dit verband vergeleek dr. De Wilde de vrijzinnigen als een kruiwagen vol kikkers, die er mak kelijk uit- en misschien wel inspringen. Maar aan die vraag kwam de con ferentie gisteravond nog niet toe. De secretaris van de Verenigde Bijbel genootschappen, ds. G. H. Wolfens- berger (de „jonge") gaf eerst een blik naar buiten. Tegen het jaar 2000 zal de wereldbevolking gegroeid zijn van twee tot zes miljard mensen. Dan zullen er nauwelijks nog analfabeten zijn. Maar men heeft in India uitge rekend dat er 57 jaar nodig is om alle mensen die nu lezen en schrij ven kunnen in dat land, een evange- lietje te geven. De bijbelgenootschappen zitten mid den in een driejarenplan om de jaar lijkse produktie van bijbels en bijbel gedeelten van 50 op 150 miljoen te brengen. Dit vraagt offers. Alleen voor 1966 is het begrotingstekort van de bijbelgenootschappen al twintig miljoen gulden. Sommige kerken heb ben al gereageerd. Zo besluit de Duit- DISTRIBUTIE Toch is het grote probleem niet de bijbelvertaling (aan 500 vertalingen en revisies van vertalingen wordt gewerkt) of -produktie, maar distributie. Kolpor- teurs kunnen het niet aan. Overal ter wereld zullen de kerklieden ingescha keld moeten worden. „Vergeet niet", zo i ds. Wolfensberger. „dat het gedrukte ■angelie verreweg de beste zendeling is e we hebben." Hij bracht drie stellingen naar vo- ïn: i Effectieve en congeniale versprei ding van de bijbel is de taak van de kerk (en niet alleen van de bijbelgenootschappen) I Christus komt tot de wereld in het gewaad van de Heilige Schrift. I Bijbelverspreiding heeft alleen zin als onderdeel van het gehele werk in de gehele wereld. OMSCHAKELING Het met statistieken doorspekte betoog liet niet na diepe indruk te maken. Mis schien juist daarom onderging men na deze sauna het forum als een sneeuw- bad. Want onder leiding van mr. B. de Gaay Fortman lieten de journalisten H. an Randwijk (ex-gereformeerd), J. den Berg (van Vrij Nederland) en J. Rogier (Volkskrant) de reacties horen van een Nederlandse wereld, die hele maal niet zo overtuigd is, dat met de bijbel het laatste woord gezegd is. Ds. G. Lugtigheid sprak voor een groot tal conferentiegasten toen hy zei x den te hebben gehoord, die hem wel wat vreemd waren. Van Randwijk zei: „Men gaat altijd uit van de gedachte dat God spreekt. Ik meen dat God vaak liever zwijgt." Van den Berg klaagde: „Er is zoveel misbruik de bijbel. Verwoerd gebruikt hem Martin Luther King. En als je de bij bel leest dan zijn er stukken die elkaar tegenspreken." Rogier merkte op: „De kerk doet net alsof ze zoekt naar eer betere methode om de bijbel te versprei- luisteren zegt vooi ken." i beginnen te naar wat de wereld tot haar zij tot die wereld gaat spre- i hij: „U wilt Rillerig Onprettig? Pas dan op! Neem bijtijds 'ASPRO'. 'ASPRO' bevat alles om Uw verkoudheid snel en doel treffend te bestrijden. UetfroMS c/3 zorgen." En reeds eerder z de bijbel Gods Woord laten zijn tot de mensen. Maar de bijbel moet altijd ant- woord zijn en niet zomaar een „zegje"." Het was duidelijk dat de aanwezi-1 gen geconfronteerd werden met pro-i blemen, die in het christelijk enthou siasme wel eens vergeten worden. Tegenover het „enthousiast aan de slag" van ds. Wolfensberger, kwamj het „bezint eer gij begint" van deze! journalisten te staan. Het werd zo een avond die heel watl vragen wakker riep. Geconfronteerd P Ari 1T1 met de kansen in een wereld van \jFCr6IOrlTlCCrU.Cll 1U jonge volkeren en met de tegenwer pingen van een na-christelijk Europa moeten deze (onofficiële) vertegen woordigers van de Nederlandse ker ken vandaag en morgen gaan denken en spreken over taak en toekomst van bijbelverspreiding en bijbelge- Poppendominee in Zweden STOCKHOLM Ds. Erik Lindgren, luthers predikant in de Zweedse stad Harnösand, houdt regelmatig doopdiensten voor poppen. De poppenmoeder- tjes komen naar de kerk, de dominee ontsteekt de kaarsen, voltrekt de doop, geeft de meis jes een doopbewijs mee, waarop de naam van de pop, van de bezitster, de peten en een psalm woord staan. Zijn bisschop Ruben Josefsson riep, toen dit hem gerappor teerd werd, uit: „Dat is onmo gelijk." Een blad, dat van dit gebeuren melding maakt, illus treert het echter met een foto van zulk een doop. Frankrijk kiezen GOS boven HWB PARIJS De Onafhankelijke Evan- gelisch-Gereformeerde Kerken w Frankrijk hebben op hun laatste syno- 1 de in principe de voorkeur gegevet 1 aan de Gereformeerde Oecumenischi Synode boven de Hervormde Wereld bond. De Synode aanvaardde een uit spraak, dat het lidmaatschap van di GOS „ons het best past door haar leer 4 stellige grondslag, die vaster en nauw keuriger is dan die van de Hervormd] Wereldbond, die zoveel ideologieëi van mentaliteiten en kerken om vat". j Tevoren had de synode het rappor Zn besproken van de waarnemer, die n> Bc mens de Onafhankelijke Evangt da lisch-Gereformeerde Kerken vori, jaar de assemblee van de Hervormd He Wereldbond in Frankfort meemaakt] i Zijn mening was onder meer, dat d rei genomen beslissingen en de aangeno men moties van de Hervormde Wereld dit bond geen grote weerklank kunne hebben, omdat verscheidene gedachte j soms tegenstrijdig zijn en elkaar U ün niet doen, daar men rekening moe t. houden met zeer verschillende stand De 'punten. PRIORITEIT „De prioriteit die u geeft aan de bijbel verspreiding vind ik onjuist", meende Van Radwijk, „u moet beginnen eerst de mensen te helpen in hun concrete nood. Dan komt die bijbel vanzelf wel aan de orde." Hij zei ook dat de christe nen eens minder moesten vragen hoe de bijbel verspreid moet worden en meer wie de mens is die hem moet lezen. En toen ds. Lugtigheid vroeg hoe deze journalisten dachten dat de behoefte aan de bijbel, die er niet is. het beste opge wekt kan worden, zei Van Randwijk: „Val de mensen toch niet lastig, als ze geen behoefte blijken te hebben. U zegt altiid dat Christus zo machtig is. Dan moet de Here Jezus voor die behoefte zelf maar Tien redenen wist ds. G. H. Wolfensberger op te sommen, waaroi de Bybel de beste zendeling is: 1. De Bijbel kan in het geheim bestudeerd worden. 2. De Bijbel springt in vertalingen over de taalbarrières heen. 3. De Bijbel onttrekt zich aan de spanningen tussen de rassen, want hy heeft geen kleur dan die van Israël. 4. De Bijbel kan na lange tijd opnieuw geopend worden. 5: De Bijbel blijft als de zendeling verder trekt. 6. De Bijbel kan gelezen wórden in een rustig ogenblik en gedeeld worden met anderen. 7. De verspreiding is relatief goedkoop. 8 De Bijbel staat boordevol met evangelie. 9. De Bijbel is noodzakelijk om een eenmaal beleden geloof en geplante kerk in leven te houden. 10. Niet door de Bijbel is de kerk zo verdeeld. Op politieke en sociale vragen ICCC-bijeenkomsten AMSTERDAM Van maandagmiddag 4 tot en met donderdagavond 7 juli 1966 zal de organisatie ter bevordering van het werk van de ICCC in Nederland op Woudschoten een zomerconferentie hou den. Haar jaarvergadering heeft de Ne derlandse ICCC-organisatie vastgesteld op 14 mei In Utrecht. Afstand werd steeds groter (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Naar wij ver nemen heeft het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond be sloten, zich te distanciëren van de Internationale Raad van Christe lijke Kerken (ICCC). De voorzit- I .ter en de secretaris van de Gere- SSZUi'S.'ZSdSt Z een formeerde Bond, respectievelijk der.k.- prof. dr. J. Severyn en ds J. J. de beheersing van de moedertaal op middelbare scholen. Zeven psycholo gen, vier taalkundigen en een aantal docenten Nederlands onderzoeken wel ke relatie er bestaat tussen de vier aspecten van de taal: spreken, schrij ven, luisteren en lezen. Uitknippen en op briefkaart plakken a.u b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet Woonplaats t betaling per - WEEK/MAAND/KWART AAI Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee i Naam t Adres i Woonplaats» Ik ontvang als geschenk 0 HYACINTHENBOl MET HOU- 0 ..DE DOKTER ZEGT" II DER 0 ..DE DOKTER ZEGT' t 0 TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel)] streep door wat u niet wenst. stuurslid van de organisatie ter bevordering van het werk van de ICCC in Nederland. Ds. Timmer was vice-voorzitter van het Nederlandse ICCC-bestuur. Het derde bestuurslid uit de Gereformeer de Bond, ds. M. van Rennes te Streef kerk, is voornemens het voorbeeld van prof. Severijn en ds. Timmer te vol- Tevens heeft dr. H. Bout te Utrecht zich teruggetrokken als lid van de raad van advies. Enige tijd geleden heeft ds. G. Boer van Katwijk aan Zee reeds als zodanig bedankt. Van de kant van de Gereformeerde Bond is in de raad van advies nu alleen nog maar ds. Joh. Verwelius van Waddinx- veen over. Het officiële orgaan van de Gerefor- i meerde Bond De Waarheidsvriend be vat een kort bericht, dat „het hoofdbe stuur van de Gereformeerde Bond zich heeft losgemaakt van de ICCC". De ICCC heeft zelf een dergelijk schrijven van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond ontvangen. Bevreemding Van de zijde van de ICCC sprak men er tegenover ons zijn bevreem ding over uit, dat het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond bedankt, terwijl het nooit lid is geweest van de ICCC. De enige Nederlandse kerk, die bij de ICCC is aangesloten, zijn de Christelijke Gereformeerde Kerken. In het bestuur van de Nederlandse organisatie hebben behalve christe- lijk-gereformeerden ook nog zitting ge reformeerden, vrijgemaakt - gerefor meerden en personen uit de Gerefor meerde Gemeenten en de Gereformeer de Bond, maar die zitten daar op eigen verantwoordelijkheid en niet als officiële vertegenwoordigers van hun kerken. Geen nut Het was al lang een publiek geheim, dat de afstand tussen de Gereformeer de Bond en de ICCC langzamerhand groter werd. „We zagen het praktisch onze werkzaamheden daar 'niet meer in. De band werd steeds losser", zo verzekerde men ons in krin gen van de Gereformeerde Bond. De Gereformeerde Bond kent in eigen gelederen veel schakeringen. De bond als geheel wordt zich er echter steeds meer van bewust, dat zijn plaats in de Nederlandse Hervormde Kerk is. Men wil zich met steeds meer elan werpen op de mogelijkheden, die er binnen die kerk liggen. De ICCC roept echter bijbelgetrou- we christenen op, om zich af te schei den van kerken, die vrijzinnige predi king toelaten of lid zijn van de Wereld raad van Kerken. Volgens de ICCC zouden dus de mensen van de Gerefor meerde Bond zich af moeten scheiden 'e Nederlandse Hervormde Kerk. Ds. C. W. Oppelaar naar Timor (Van onze Leidse redactie) OEGSTGEEST Ds. C. W. Oppelaar hoopt volgend jaar zomer naar Timor te vertrekken, waar hij in het binnen land de Timorese evangelisten zal hel pen. Deze zijn enige jaren geleden voor het eerst door hun kerk naar dit hei dense gebied gezonden. Ds. Oppelaar, die op het ogenblik aan de zendingshogeschool in Oegst- geest studeert, was voor kort predi kant van de Hervormde kerk van Vijf huizen. Hij zal zijn vrouw en drie kin deren naar Timor meenemen. De predikant werd in 1934 geboren. Na het chr. lyceum in Alphen aan de Rijn te hebben afgelopen, studeerde hij theologie in Utrecht. Deze studie was zo goed, dat hem een beurs door de Wereldraad van Kerken werd aange boden om vier maanden te gaan stude ren aan het Oecumenisch Instituut van de Wereldraad in Zwitserland. Daarna werd hij vicaris in Scheveningen, aan het seminarie in Driebergen en in Rot terdam-zuid. Taak vakbeweging in discussie (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT Naar het oor deel van het Christelijk Sociaal Verbond Patrimonium geniet de publieke zaak weinig belangstel ling. De bereidheid om voor die publieke zaak in actie te komen, wordt steeds geringer. Het ver bond schreef daartoe enige tijd geleden een prijsvraag uit, waar in om een principiële beoorde ling vanuit de christelijke over tuiging werd gevraagd en om aanwijzingen voor een mogelijk herstel en vernieuwing. Er zijn daarop acht inzendingen gevolgd, Met vier hiervan was het be stuur bijzonder ingenomen. Hier voor werd resp. een eerste, twee de en derde prijs toegekend en de vierde bekroonde inzending kreeg een eervolle vermelding. De jury bestond uit de heren C. van Baren Jr., J. C. Pellicaan, prof. dr. ir. H. van Riessen, ds. G. W. Rijksen en M. W. Schakel. De vier bekroonde inzendingen waren van J. E. de Vries te Rotterdam, H. W. van den Brink te Harderwijk, J. van der Gaag te Delft en mej. M. G. H. J. J. Swanenburg te Amsterdam. De bekroonde inezndin- gen zijn thans gebundeld in een boekje van 128 pagina's en uitgegeven bij T. Wever in Franéker. De prijs is 4,50. Genève Uitlatingen op het laatste ICCC-con- gres in Genève, die een verdere stimu- lans betekenden voor een afscheidings tendens. waren voor verschillende ge- reformeerde-bonders de druppels, die de emmer deden overlopen. Naar wij vernemen, is het niet onmogelijk, dat ook enkele niet-her- vormden zich uit de Nederlandse ÏCCC-organistie zullen terugtrekken, overigens om andere redenen. Men legt er de nadruk op, dat de bezwaren niet gericht zijn tegen het optreden van de Nederlandse ICCC'ers. zijn de experimenten begonnen." Rede en menselijke logica werden t' instrumenten, waarmee ook het godd lijk geheimenis werd aangevat Gei" mysterie bleek te diep en de ratio voer« die mens tot zeer concrete uitsprake, die het magische aureool van „inspiratie meekregen, omdat ze in vage correlat stonden met de bijbelse gegevens, war uitgegaan, minder gaan samenvalle itandelijk aanvaarden. De leer is b Woord gaan vervangen." Er ls zo ei sl ontstellend ingewikkeld patroon van t gengesteide belangen en belangetjes |t groeid, waar eerzuchten, stokpaardjes „heilige huisjes" domineren. Rangeer i autoriteit van het Woord In een verget» hoekje, aldus de heer Van dm Brink, f H men zal nergens een groter chaos onth tenen dan juist in een zich „christelijl O noemende organisatie. De heer J. van der Gaag signaled )or de christelijke vakbonden de uitt moeilijke situatie, dat de werknem minder afhankelijk van de vakbond i en zich bovendien minder tot de chrisi" lijke vakbond aangetrokken voele omdat in een tijd van overvloed t afhankelijkheid van God ook mindlL wordt gevoeld. Hij gelooft dat de verwi v tering en de afval nog verder zuil! voortgaan en herinnert aan de afvalperi den in Israël, die 40 tot 80 jaar duurde alvorens een hoogtepunt te bereiken. b Mej. M. G. H. J. J. Swanenburg tj peert de huidige tijd als een luie stoS waar we moeilijk uitkomen, omdat iede een voldoende materiële beschermitC geniet. De voorzieningen zijn zo talrij; dat er nauwelijks ruimte is voor h0 beleven van eigen verantwoordelijk heid. w ti Patrimonium heeft aan dit boek met (zoals zij het zelf noemt) voortred felijke bijdragen als naam meegep ven: Vissen bij verlopend getij en a ondertitel: Om de Christelijke dien' aan de publieke zaak. Athenagoras wil met paus praten (Van onze kerkredactie) ISTANBOEL Oecumenisch pa triarch Athenagoras, de ereprimaat van de oosterse orthodoxe kerken, heeft tegenover een correspondent van een Italiaans blad uiting gegeven aan zijn voornemen, om in de naaste toekomst paus Paulus in Rome op te zoeken. Het Milanese blad Corriere della Sera geeft de volgende uitlating van de patriarch letterlijk weer: „Ja, er staat een reis naar Rome op ons program. Maar wij zijn nu al elke dag in de geest in de Sint Pieter, om het werk van het concilie te volgen. Ik sta dicht bij Paulus en ben enthousiast over zijn besluiten." Na de hartelijke ontmoeting van de paus en de patriarch op de Olijf berg vorig jaar, hoopt Athenagoras nu op een theologisch gesprek, tot overeenstemming te geraken. De heer De Vries besteedt grote aandacht aan de gevaren van het hu manisme. Op de pagina's 30 tot 40 geeft hij hierover een bijzonder gede gen uiteenzetting. Een tweede opmer kelijk ding is de nogal onbarmhartige kritiek op de vakbeweging. Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken, dat achter de fagade van activiteiten, die de vakbeweging ten toon spreidt, de vakbondsbestuurder zijn eigen posi tie in het sociaal-economisch bestel tracht te verstevigen door middel van de functie, die hij in de vakbewegings organisatie bekleedt. Aan de werkelij ke belangen van de arbeider als mens zou onvoldoende aandacht worden ge schonken. De christelijke arbeidersvakbewe ging is geroepen het sociaal-econo misch bestel te reformeren overeen komstig de door God geschonken struc tuurprincipes. Hier ligt de voornaam ste taak en niet in een al te grote bezorgdheid voor het vermeerderen van het werknemersaandeel in het na tionaal inkomen. Het vraagstuk van de sociale gerechtigheid, aldus de heer De Vries, ligt nu niet meer in het Ioonvlak, maar in de bedreiging van de menselijkheid der arbeiders door machten van organisatie en techniek. Hij ziet de ware medezeggenschap in het teruggeven van een brokje vrij heid aan de arbeider in zijn werk, zodat deze zelfstandig kan kiezen en beslissen in zaken, waarvoor hij en zijn groepsgenoten verantwoordelijk zijn. Ratio en chaos De heer H. W. van den Brink vindt het )g een open vraag, of het veel-gesmade materialisme wel werkelijk de motor is van de geringe belangstelling voor princi piële vragen. Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken, dat na de fundering van het gebouw der christelijke actie een soort gechristianiseerde ratio de gees ten te zeer onder haar beslag heeft gekre gen. „Met de buit, die aan de humanisti- Kruiswoord-puzzel j Horizontaal: 1. Aardappel, 4. schalie' van Helena, 8. voorvoegsel, 10. deel \1 de bijbel (afk), 12. wiersoort, 15. voo schrift, 17. eenjarig kalf, 19. baan vo balspel, 20. mens, 22. vaartuig, 23. zet kaartspel voor drie personen, 24. mjj figuur. 26. eind, 27. hoofddeksel, 29. kle kind. 30. zijtak Rhöne, 31. wig, 33. bo 37. lidwoord, 38. stok, 39. ontsmetti] middeL Vertikaal: 1. grote deur. 2. mels| □aam, 3. bijwoord. 5. spil van een wie! voorzetsel. 7. duurzaam, 9. oude len maat, 11. Turks bevelhebber, 12. plaalf N.Brab., 13. goedertieren, 14. gebod, muze van het minnedicht, 18. hoek kon, 21 voorzetsel. 24. stuk bouwland viipiffp oii7.7f 1. kabel. 2. staar. 3. maart, 4. barot els, 6/7/8. kan, 9. gesel. 10. basis, I naast, 12. stuur. Vertikaal: 13. BAARLE-NASSAU.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2