Het geheime dorp
VPRO geeft veel tv-
en radio-opdrachten
Godsdienst-ontmoeting
in Nathan de Wijze
Afrikaanse tanden
worden onderzocht
BRINK
rn,-ik
sigarSerlijk
luitje!'
11
DONDERDAG 11 NOVEMBER 196S
ITHERGOlV£N.ETHRGOlVW4THERCOlVEN-nHE6GOlVW
ITHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN.
Culturele taak
Commentaar
Kamer kijken
Met hoeveel belangstelling het Ne
derlandse volk gisteren heelt gekeken
(en geluisterd) naar de televisie-
uitzending van de Tweede-Kamer
debatten over de goedkeuringswet is
duidelijk gebleken uit het feit dat
de KRO geen kans kreeg de avond-
zitting over het tweede net uit te
zenden. De KRO had direct aange
boden zijn programma's op Neder
land 2 te laten vallen, maar NTS er
AVRO werden gealarmeerd door
onophoudelijk getelefoneer van kij
kers, die het tweede programma niet
kunnen ontvangen: men wilde voor
geen goud de uitzending missen.
Men moest aan zoveel verzoeken
wel gehoor geven en dus was
AVRO, die retireerde en haar
programma's uitstelde tot vrijdag
avond a.s. op Nederland 2. Daarmee
men er echter nog altijd niet,
want nu kwamen er bij de AVRO
Weer protesten van eerste net-kijkers
die zoveel houden van het marionet
tenspel „The Thunderbirds" en daar-
geen aflevering willen missen.
De AVRO krijgt nu gelegenheid deze
aflevering zaterdagmiddag a.s. om 3
uur uit te zenden op Nederland 1.
et is misschien wel eens goed op
merken dat het verzetten van
programma's niet zo eenvoudig is als
men wel denkt: voor al deze manoeu
vres moet toestemming worden ge
vraagd en verkregen. Maar er is hard
overlegd en gewerkt achter de scher
men en zo komt alles op zijn pootjes
terecht.
Met dat al hebben dus zeer vele
Nederlanders de uitvoerige debatten
in de Kamer gevolgd. De reportages
kwamen uitstekend over en de regie
as zo levendig mogelijk.
Er werd niet teveel commentaar
gegeven, zodat men de zittingen
thuis rustig kon bijwonen. Ongetwij
feld heeft de goedmoedige, maar
toch scherpe terechtwijzing welke de
gevolmachtigde minister van Suri
name de Kamer 's avonds toediende,
wel even beroering in de huiskamers
teweeg gebracht.
Verder heeft men precies nota
kunnen nemen, hoe het parlement
dacht over de beide kleine wetten,
ir met vlag en wimpel doorkwa
men. Zulk een volledige uitzending
is instructief en brengt de Nederlan-
dert dichter bij de volksvertegenwoor
diging. Wij achten het een voldoening
dat men ditmaal niet via samenvat
tingen de discussies In beeld kreeg.
Wat ons betreft mogen de camera's
vaker in de Kamer staan: dergelijke
uitzéndingen bepalen mede het nut
van de televisie.
Televisiespel vanavond
(Van onze radio- en tv-redactie)
BUSSUM Wij hebben zo'n idee,
dat vele kijkers met instemming het
initiatief van de VPRO, om vanavond
het beroemde spel van de Duitse
schrijver Gotthold E, Lessing „Nathan
de Wijze" op Ned. 1 uit te zenden,
begroeten. Wie dit „dramatische ge
dicht" zoals de auteur het zelf noem
de, reeds kent, zal het gaarne in nieu
we opvoering zien, wie er nog vreemd
van is, zal de gelegenheid krijgen, het
te bewonderen.
Het merkwaardige is, dat dit aan de
ene zijde sterk godsdienstig gerichte
stuk in feite toch een liefdesgeschiede
nis tot onderwerp heeft. Lessing, die
een tijdgenoot van Goethe was, kende
het woord „oecumene" nog niet. Toch
liet hij drie wereldgodsdiensten: mo
hammedanisme, jodendom en christen
dom elkaar in harmonie ontmoeten in
deze boeiende geschiedenis uit de
oudheid.
Nathan de Wijze heeft zijn bijnaam
gekregen vanwege zijn principiële ver
draagzaamheid: hij gaat ervan uit dat
liefde en barmhartigheid de mensen
samenbrengt, vooral wanneer zij, zij
het langs verschillende wegen, één
God aanbidden en erkennen. Zelfs,
wanneer de controverse in het dienen
van die God tot vervolgingen en grote
verwijderingen aanleiding heeft gege
ven.
Nathan is een jood, wiens vrouw en
al zijn zonen door de christenen zijD
vermoord. Dit heeft hem echter niet
weerhouden een driejarig christen-
je, wier ouders eveneens zijn omgeko-
meisje, wier ouders eveneens zijn om
gekomen, te adopteren.
Hij noemt het kind Rachel, ver
trouwt het toe aan de zorgen van de
Joodse vrouw Da ja (de enige die het
geheim van de adoptatie kent) en laat
haar in de leer van het Jodendom
opvoeden.
Als de intrige van het spel begint, is
Rachel een volwassen meisje, dat uit
het brandende huis van Nathan wordt
gered door een jonge christen, een tem-
Er ontspruit liefde tussen Rachel en
haar redder, maar beiden weten, dat
dit niet kan bestaan tussen een Joods
meisje en een christen. Daja, die van
alles op de hoogte is, tracht Nathan nu
te overreden, met de waarheid voor de
dag te komen, opdat het jonge paar
gelukkig kap worden.
Nathan \vjl dan, eerst gaan praten
mét dé nobele tempelier, die van geen
dankbaarheid voor de redding wil we
ten. In het gesprek -dfrordt ook een
derde betrokken: een mohammedaanse
sultan, die door Nathan uit geldzorgen
is geholpen.
Zonder dat de braafheid er te dik
opgelegd wordt, wordt het probleem
besproken in de grootste welwillend
heid en wederzijds begrip. Hoewel nie
mand zijn godsdienstige overtuiging
prijsgeeft noch zijn principes wijzigt,
komt men in liefdevol overleg toch tot
een zeer goede uitkomst.
Duidelijk wordt wel, dat het tegen»
Ned. speelfilm op
't (VARA) scherm
HILVERSUM Op de avond van
woensdag 17 november a.s. vergast de
VARA-televisie ons via Ned. 2 op een
Nederlandse speelfilm „Kermis in de
regen," geschreven door het echtpaar
Kees en Mieke Brusse-Verstraete naar
een gegeven van Joop van den
Broek.
Het is weer een misdaadverhaal, dat
zich afspeelt in een Brabantse stad,
waar gewone mensen wonen en alle
daagse dingen gebeuren.
Als spelers ziet u o.a. Ko van Dijk,
het echtpaar Brusse zelf, Guus Ver-
straete en Andrea Domburg.
over elkaar stellen van de drie gods
diensten als uitgangspunt de belang
rijkste bedoeling is geweest van de
schrijver.
Met dat al wacht U toch geen saai
en loodzwaar verhaal: Nathan de Wij
ze is, met zijn oosterse inslag, altijd
een boeiend stuk gebleven.
De rollen zijn fraai bezet: U zult
Ann Hasekamp nadat zij zondagavond
optrad als wereldse vrouw, nu zien als
de ernstige, liefhebbende Rachel, Nel
Knoop speelt moeder Daja, Guus Her
mus treedt op als Nathan, André van
den Heuvel als de tempelier en Peter
Aryans als de sultan.
MODE NIEUWS
Vit onze Kensli couture serie. Elegante
bonthoed in nerts-imitatie. 24,95
Bijpassende cravate. In zwart, bruin, grijs,
camel, zwart/bruin, bruin/zwart. 14,95
Amsterdam Den Haag Rotterdam
Kalverstr. 23 Spuistr. 42 K. Hoogstr. 7
Ook telefonisch te bestellen
020 - 234677, Amsterdam.
Bestelnr. B 20
UTRECHT De Amsterdamse
arts/tandarts H. Egyedi heeft
kortgeleden van zijn zoon, die
hetzelfde beroep als zijn vader
uitoefent in Liberia, een pakketje
met een vreemde inhoud ontvan
gen. Er zaten 100 tanden en kie
zen in die volkomen vrij van
tandbederf waren.
Dr. Egyedi gaat deze zeldzame
tanden en kiezen, afkomstig van
lijkschouwingen en tumoropera
ties, aan een diepgaand onderzoek
onderwerpen.
Het doel ervan is vast te stellen
hoe het staat met het in tanden
aanwezig percentage glycogeen
(uit suiker opgebouwde koolhy
draten).
Als het percentage vrijwel te
verwaarlozen is, dan heeft de
Amsterdamse tandarts opnieuw
een sterke aanwijzing voor zijn
stelling, dat tandbederf in sterke
mate kan worden voorkomen, in
dien in de baby- en kleuterjaren
weinig of geen suiker wordt ge
bruikt.
Hij meent namelijk, dat tand
glazuur volledig in staat is het
bacteriën onmogelijk te maken in
de tand binnen te dringen mits
het glazuur maar niet van buiten-
uit wordt verzwakt door in de
eerste levensjaren daar binnen
gedrongen glycogeen.
Dr. Egyedi, die bij zijn onder
zoek financieel steun krijgt van
de stichting TNO, hoopt de resul
taten van zijn werk over een jaar
wereldkundig te maken.
„Flipper" verdreven
door De Jetsons
(Van onze radio- en tv-redactie)
BUSSUM Het is allemaal een tik
je ingewikkeld, maar we komen
wel uit: de tekenfilmserie Magilla Go
rilla (maandagavond Ned. 1) is ten
einde en wordt opgevolgd door een
nieuwe reeks van de tekenaars Hanna
en Barbera: De Jetsons. Tegelijk
echter verhuist dit programma dan
naar de zondagavond, 7.06 uur, om te
voldoen aan vele verzoeken om vroege
re uitzending van tekenfilms ten ple-
ziere van de kleine kijkers.
U zult al hebben begrepen, dat „Flip
per" de aardige dolfijn dan mede moet
verhuizen. Goed, hij gaat naar de
maandagavond 7.35 uur, te beginnen
op 15 november a.s. met de aflevering
„Dievenjacht", een avontuurlijk ver
haal waarin Sandy en Bud de eige
naar van een jacht verdenken van dief
stal en Flipper natuurlijk de waarheid
aan het licht brengt.
Na al dit stuivertje wisselen wilt u
natuurlijk weten, wie De Jetsons zijn.
Zij vormen een tegenhanger van de
Flintstones, die ook door Hanna en
Barbera tot leven worden gebracht.
Beleven die hun avonturen in eer
hoogst modern stenen tijdperk, de Jet
sons (let op de naam!) leven bereids
in de 21ste eeuw, een verre toekomst
waarin ruimtevaart en mechanisatie
de dagelijkse dingen beheersen.
De Jetsons zijn een aardige famliie,
bestaande uit de 35-jarige George, zijn
~;3-jarige vrouw Jane en hun kinderen
Judy, een meisje dat op weg is
charmante jongedame te worden
alsmede zoon Elroy, een flinke jongen
van 8 jaar. Alzo ook in de tekenfilm:
het ideale Amerikaanse gezin.
Wat zij allemaal beleven, ervaart u
zondagavond a.s., als u kijkt naar de
eerste aflevering van de serie, getiteld
„Rosey de robot."
uit Parijs. 20.00 Nieuws. 20.05 Land der Mu-
grammofoonplaten. 23.5524.00
telijke liederen (gr)
NCRV 19.00 Nieuws
H ...45 Onze Anti-Hongei
toespraak. 19.50 Lichte grammofooi
muziek. 20.10 Boeren en burgers in Buiter
veen. hoorspel. 20.35 Samen uit Same
thuis, gevarieerd programma. 22.00 Pianoreci
tal: Romantische Russische pianomuziek.
22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40
Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15
Toonkamer. een veertiendaags muziektijd
schrift in klank. 23.55—24.00 Nieuws.
i de Wijze, dra-
22.40—22.45 Journaal.
Ierland n, NTS: 20.00 Journaal. NCRV
20 01 Attentie voor sport. 2020 Jazzband
20.30 Het lachen. TV-spel. 2020 De hou
Hollands, een vocaal verzoekprograi
NTS: 2125 Documentaire over de techniek
de luchtverkeersbeveiliging boven om
land NCRV: 22.00 Dagsluiting. NTS
"i.05—22.10 Journaal.
België: Nederlands progr. kan. 2 en 10:
19.00 n.m. Zandmannetje. 19.05 Het Vierwdn-
deneiland (v.d. jeugd.) 19.20 Te voet door
Vlaanderen 19.55 Hier spreekt men N<
lands. 20.00 Nws. 20.25 Jeroom en B<
(le episode) 22,16 Stemmen voo
1 -npella koor, Britten.
de
derweggebruïkers. 9.35 Wl
den. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA
10.00 Schoolradio. 10.20 Voor de vrouw. 11.20
Lichte romantische orkestwerken (gi
Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Klassieke
koorzang (gr) 12.00 Stereo: Ritmisch strijkor
kest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en -tuin
bouw. -12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de
landbouw. 12.40 Elektronisch orgelspel.
AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beurs
berichten. 13.30 Sopraan en piano: klassieke
liederen. 13.55 Kerkorgelconcert: moderne en
klassieke muziek. 14.15 Bij de tijd en bij de
15.35 Lichte orkestmuziek. ViPRO: 16-00
Nieuws. Aansl.: Reizen naar Geëmigreerde
kinderen, lezing. 16.15 Muzikale lezing over
het volkslied. 18.45 Nieuws voor de kinderen.
-16.49 Voor de jeugd. 17.30 Nieuwe grammo
foonplaten, 17.50 Aktualiteiten.
II. 298 m NCRV: 7.00 Nieuws en
SÓS-berichten. 7.10 Dagopening. 720 Klassie
ke grammofoonmuziek. (7.30 N-leuws). 7.45
Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde J—
ziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammofooni
ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Berlljns Fil
harmonisch orkest en solist (gr): klass. n
10.30 Morgendienst. 11.00 Zangsolist
instrumentaal trio: Gospels en Negro-splri-
tuals. 11.15 Programma voor oudere 1-u"*-
raaTS. 12.00 Instrumentaal Trio: moderne
ziek. 1227 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte grammo-
foonmuz. en -reportages. 1320 Lichte grammo
foonmuziek. .14.05 Schoolradio. 14.25 Lichte
nuziek. 14.45 Voordracht van ge
dichten over Afrika. 15.05 M-usioliana: muzika
le herinneringen. 15 30 Voor de vrouw. 16.00
Amsterdams Pianokwartet (opn): klassieke
muziek. 16.30 Kamerplanten in de winter,
lezing. 16.45 Lichte grammofoonmuziek. 17.10
Meisjeskoor en instrumentaal sextet. 17.30
Populair orgelconcert. 18.00 Amusementsmu
ziek (opn). 18.30 Fanfare-orkest. 1825 Op het
woord af, praatje.
F. M.-kanalen).
NRU/AViRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Vrolijk mu-
-.iekprogramma (gr). 10.00 Nieuws. 1022 Ope
rettemuziek (-gr). 11.00 Nieuws. 1-1-02 Gevarl-
rd muziekprogramma (gr). 12.00 Nieuws.
.02 Lichte orkestmuziek uit het zonnige
Jiden. 12.30 Militair orkest. 13.00 Nieuws.
.02 Metropole-orkest: amusementsmuziek.
13.30 Dansorkest en zangsollsten. 14.00
Nieuws. 14.02 Gevarieerd muziekprogramma.
16.02 Licht geva-
17.02—18.00 De zingende bougie.
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 VPRO
8.20 uur nieuw programma: Mensen kijken. Gewone en minder ge
wone mensen vertellen wat hen op 't hart ligt.
8.50 uur Nathan de Wijze, dramatisch gedicht van Lessing.
Nederland 2 NCRV
8.01 uur sportrubriek.
8.30 uur eenakter „Het lachen" van Leonid Andrejew.
8.50 uur tweede programma „Ik hou van Hollands": liedjesprogram
ma samengesteld uit verzoeknummers.
9.25 uur documentaire over Nederlandse luchtverkeersbeveiliging.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I AVRO
8.20 uur stereofonische uitzending van een concert, te geven door het
Radio Filharmonisch orkest en de pianist Géza Frid, die u
hoort in een eerste uitvoering van Bartók's Scherzo voor
piano en orkest.
9.15 uur hoorspel van Ingeborg Drewitz: Het labyrint. Oost-Duitsers
vluchten via de riolering van Berlijn naar het westen.
11.05 uur nieuwe platen.
Hilversum II NCRV
8.10 uur met het karretje van Teun Ploegstra gaat het leven in
Buitenveen verder.
8.35 uur steravondprogramma met een feestneuzenmaker, het spelle
tje „Uit ben je" en veel muziek.
10.45 uur orgelconcert door Piet Kiel jr. uit Zwolle.
11.15 uur Toorkamer, muziektijdschrift in klank.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In een hoofdartikel
in Vrije Geluiden stelt de VPRO zich
voor als „de omroep, die zoveel
opdrachten in zijn uitzendingen
doet."
Via de pen van ds. Van Houten be
klaagt de kleinste omroep zich, dat het
grote publiek hem voornamelijk kent
uit de radiorubriek „Deze week" van
ds. Kater en van de tv-programma's
„Wim Ibo's cabaretkroniek" en Simon
van Collem's „Oude Draaidoos."
En toch, zo gaat het artikel voort,
ligt in deze populaire program
ma-onderdelen niet het zwaartepunt
van de algemene presentatie van de
VPRO: de programmaleiding zoekt het
liever in de opdrachtenpolitiek, welke
de kleinste omroep door de jaren heen
heeft gevoerd. Betroffen die vroeger
via de radio voornamelijk muziek-reci-
tals en hoorspelen, thans geeft de
VPRO ook vaak opdrachten voor het
maken van tv-documentaires (in de
laatste twee jaren o.m. „Blind kind"
en „Beppie" van Joan van der Keu
ken) en sedert enige tijd ook voor
televisiespelen. Als voorbeeld wordt
genoemd het oeuvre van Otto Dijk (er
volgen dit seizoen na „De verlosser"
nog twee eenakters van hem).
De VPRO zegt over de documentai
res: wij hadden natuurlijk ook keus
kunnen maken uit het overvloedige
aanbod dat met name van Amerikaan-
Majesteitsschennis
in „Zo is het"?
AMSTERDAM Op last van de offi
cier van justitie mr. J. F. Hartsuiker stelt
de Hilversumse politie een onderzoek in
naar de uitzending van „Zo is het"op
30 oktober. Aanleiding daartoe is do
brief, die de heer E. v. d. ZeeD uit Lage
Vuursche aan de justitie heeft geschre
ven. Volgens hem is in het programma
majesteitsschennis gepleegd.
De heer v. d. Zeep is gevallen over de
passage, waarin werd gesuggereerd op
welke manier de Koningin de brief van
de socialistische fractieleider in de Twee
de Kamer. drs. Nederhorst, zou hebben
geschreven.
se zijde komt, maar wij wilden liever
Nederlandse cineasten de kans bieden
en daardoor ons programma een eigen
gezicht geven.
En over de dramatische produkties:
wij zijn ons ervan bewust, dat het
veel eenvoudiger is een greep te doen
uit het bestaande binnen- en buiten
landse repertoire dat zijn kwaliteit
heeft bewezen: het geven van opdrach
ten is riskanter, men kan er daarom
van tevoren moeilijk tam-tam over
maken, men moet afwachten wat er
uit komt.
Ds. Van Houten besluit zijn artikel
met de opmerking dat hij dit alles op
een lijstje heeft gezet niet om er op te
pochen, maar om vast te stellen, dat
de VPRO zijn culturele taak ver
staat.
Brick Bradford
Uit de Haagse hof geplukt.
MiDister Vondeling en velen van eindi
zijn politieke vrienden, zoals dat in die
parlementaire taal heet, maakt zich
achter het loket, te voorschijn
„Kan niet. Plein
1813 no 2 is bewoond. Beyen J. W."
i/«.v>ieu uvcide grote afstand tussen Naar mijn smaak wel. En hoe vaak ®oeF) Mij; Minister Luns vond het
overheid en volk. Dat moet allemaal glimlacht dat stukje? Hoe dikwijls bepaaldelijk grappig en heeft gedul-
veel gemoedelijker worden, (teen ex- helpt het een stuntelige formulierver- '"fi
zeggen. Geen weledel- dwaalde op het rechte pad? Hoeveel ®eyen waren.
dig uitgelegd wie hij en wie de heer
alleen is al mooi genoeg. Misschien
moet het over een poosje wel Jan,
Piet en Klaas worden. Je weet im-
mers wel waar je begint, maar niet dagen incognito een heleboel loketjes
waar het ophoudt.
overheidsloket
velen) doet meer voor de goede
verstandhouding overheid-volk, dan
Maar snapt minister Vondeling niet
hoe heerlijk het is eerst die excellen
tie heel hoog te vinden en dan te
ontdekken hoe vriendelijk, joviaal en
vooral eenvoudig hij is? Dat is echt
elke excellentie. Gewoon een man, die
thans ook wel eens graag in zijn stoel
onderuit zakt, die dol is op een zoute
haring of op boerenkool met worst.
Misschien snauwt een minister wel
eens op zijn ambtenaren, maar dat is
weer heel wat anders. Als de gewone
man hem tegemoet treedt weet zijne langs zouden lopen, zouden
excellentie opperbest, dat de vriende- niet ontdekken dat het
lijke eenvoud hem een supporter fractie
meer bezorgt.
Een flink brok populariteit zal in
ontmoeten H
de overheid komt te staan als
aan het loket? Er is in Den Haag
de ontdekking het beroemde verhaal, dat minister
ae ontaeKKing Lung hfieft gedaan Hij ging
argeloos zich als Haags burger laten
inschrijven toen hij van Wassenaar
naar de ambtswoning aan Plein 1813
eerst weten waar die overheid trok. De ambtenaar haalde een kaart
Als de excellenties verdwijnen en
gewone meneren worden, waarom dan
nog onderscheid in auto volgens rang.
En een aparte ministeriële ingang van
de Tweede Kamer? En een eigen
witgekruisde parkeerplaats voor het
ministeriële huis? Het wordt allemaal
zo verschrikkelijk kinderachtig. Stel
ie voor dat de ministers hun kamer
bewaarders, die het volk van de
drempel houden en de secretaresses
die de ministeriële agenda beheren,
ook af gaan schaffen! Hoe houden ze
dan tijd over om te regeren? Het is
■■■heus een veilig plaatsje daar adhter
'iun hoogheid, waar ze
het volk is, die zij ooit de
dat de massa tegenover niet door Alleman aan6 de jaspanden
ais man getrokken kunnen worden.
Senmoet
38
„Iedereen kent die lelijke kop van mij. Ik heb
toch al een onzuiver geweten, ze hebben me als
gijzelaar vast gehad in het begin; ik moet ze
maar niet te veel onder ogen komen en boven
dien heb ik een hekel aan fotograferen. Die
melkmuilen hij wees naar de jeugd bij de
pomp lijken allemaal als twee druppels water
op elkaar".
Later hoorde oom Chris van Joep, dat Bonsma
in een niet al te goede verhouding met de
filmoperateur stond en dat hij daarom alleen niet
mee wilde doen.
De ondergrondse hut bij het vroegere hoofd
kwartier bij de houtvesterij kreeg ook een beurt.
Heintje woonde er nog steeds; er waren altijd wel
j een paar vriendjes bij hem. Hij ging na afloop
met hen mee naar huis. Hij zou met Joep en oom
Chris die avond een oud Jodenechtpaar halen, dat
ze van een groep uit een naburig dorp hadden
I overgenomen.
„Wat ze kwijt willen, sturen ze ons", bromde
Joep, die naast tante Christina kwam rijden.
Ze ging er niet op in, haar gedachten toefden
nog bij die middag en de houding van Chris. Ze
werd altijd onrustig als er in hun eensgezindheid
een breuk kwam. Heel diep in haar hart groeide
DOFFEGNIES
Li
J
de overtuiging, dat hij toch gelijk had. Eindelijk
zei ze: „Gek is dat, nou schijnt de zon, we hebben
een vrolijke middag gehad, zover we kunnen zien
dreigt er nergens gevaar en toch is het of er altijd
een druk op je ligt, of je nooit ergens voluit van
kunt genieten,,.
„Kom nou", zei Joep en keek van zijn hoogte
op haar neer, „alles gaat toch zeker prachtig? De
winter zijn we al bijna door, onze organisatie
wordt hoe langer hoe machtiger, we kunnen al
haast een heel leger in het geweer brengen om de
Duitsers te misleiden. Laten ze zich maar eens in
de bossen wagen!"
Heintje, die de laatste woorden gehoord had,
draaide zich op zijn fiets om en vroeg met
verwonderd opgetrokken wenkbrauwen, wat hem
een enigszins dom uiterlijk gaf:
„Natuurlijk niet!" zei ze verontwaardigd. Ze
slikte de woorden in, die haar op de tong
brandden. Maar wanneer, wanneer? Het kan nog
wel zo lang duren.
Ze fietsten langs de tuin van een kleine hoeve
aan het fietspad dicht bij de grote weg. Christina
zag hoe de sneeuwklokjes omhoogpriemden uit de
zwarte aarde, de krokussen zouden volgen, na de
narcissen, de tulpen, de hyacinten en nog zoveel
voorjaarsbloemen meer. Nee, ze had er niet van
genoten, van het moment af, dat de bezetter met
zijn lompe laars alles had ontheiligd. Misschien
voelden mannen dat ziet zo.
„Wat kijk je toch somber vrouw", zei Chris,
toen hij die avond opgewekt van de geslaagde
tocht met de Joden terugkwam.
(Wordt vervolgd)