Kerken in Afrika testen erfenis van het Westen H. R. Plomp verlaat CNV-besluur Een woord voor vandaag „Wij zijn geestelijk nog niet vrij" Dringend meer predikanten nodig Wordt schoolgebed in Hessen afgeschaft Eindexamens worden wellicht gewijzigd Uw probleem is het onze Kunstgebit? Meer rijkssubsidie voor bijz. universiteiten SLIK UW PIJN WEG MET EEN 'AKKERTJE' Beropjtingswerk EVANGELIE VAN VRIJE GENADE OP CONCILIE NIET AAN DE ORDE Puzzelhoek DONDERDAG 4 NOVEMBER 1965 ,Jk zeg tot de Here: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God op wie ik vertrouw" (Psalm 91:2). De schreeuw van een mens in nood, van de mens aan wie alles is ontvallen. Nergens is er voor hem uitkomst te be kennen, hij doolt rond, tastend en zoekend. En dan roept hij het uit: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God op wie ik vertrouw. Als laatste houvast, in de hoop, dat de Here hem uitkomst zal schenken? Neen, in de zekerheid. Het blijkt uit het aanspreken: Mijn toevlucht en mijn vesting. God, een toevlucht voor de mens. Naar Wie hij heen kan gaan, altijd. God ook een sterkte, bij Wie en in Wie de mens zich geborgen mag weten. Hoevelen zullen zich zo tot de Here hebben gewend! In de dagen, waarin zij waren omringd door gevaren, wat die ook zijn geweest. Ik kan het niet meer, ik wend mij tot U, mijn God, op wie ik vertrouvn Vertrouwen op God, dat wil zeggen het gehele leven in Zijn handen leggen en het verder aan Hem overlaten. Hoe het ook moge gaan. Dit laatste dient er bij gezegd. Vertrouwen op God wil zeggen: Niet meer zelf het stuur van het levenschip in handen nemen, maar het overgeven aan Hem en met Hem verder reizen. Blij moedig, in de wetenschap: Met de Here komt het altijd in orde, ook al loopt het anders dan wij hadden gedacht en gehoopt. ADDIS ABEBA De derde pan-Afrikaanse lutherse confererv tie heeft de Afrikaanse kerken op geroepen, om de plaats van hun scholen, ziekenhuizen en derge lijke instellingen in het leven van de kerk kritisch te bezien. Zij moeten zich voor al deze institu ten stuk voor stuk afvragen: zijn zij werkelijk dienstbaar aan de en geld het best kunnen beheren. (Van onze kerkredactie) Eén ouderpaar oorzaak van discussie verkondiging van het evangelie door de kerk? De afgevaardigden van 23 lutherse kerken in Afrika die samen ander half miljoen leden tellen, aanvaard den een resolutie, waarin de kerken gevraagd wordt te onderzoeken, of hun huidige kerkelijke instellingen zo goed mogelijk benut worden, of dat ze veranderingen moeten ondergaan om de nieuwe uitdagingen beter het hoofd te kunnen bieden. Ook moeten de ker ken rekenen met de mogelijkheid, dat bepaalde Instituten beter kunnen ver dwijnen, om mensen en geld vrij te maken voor nieuwe. Wij lezen vanavond Exodus 20 vers 18 tot 26 en Exodus 21 vers 1 tot 6: 0v?rW«n,'Tc* zT'hun (Van onse soc.-econ. redactie) UTRECHT De heer H. R. Plomp, thans juist 12Vi jaar secretaris van het Chr. Nationaal Vakverbond, heeft per 1 januari ontslag geno men. De heer Plomp (56) liet om gezondheidsredenen niet langer kans het zware werk in het ver- bondsbestuur met alle daaraan ver bonden spanningen te verrichten. Reeds enige jaren geleden kreeg hij het medisch advies een andere werkkring te zoeken. Op 1 januari treedt de heer Plomp in dienst van het departement van sociale zaken, waar hij rijksconsulent wordt voor de complementaire sociale voor zieningen in de provincie Zeeland standplaats Middelburg Zijn ontslag is een zware aderlating voor het C.N.V. dat hiermee een bij uitstek deskundige op het gebied van de sociale verzekering verliest. De heer Plomp was lid van de Sociale Verzeke ringsraad, lid van de SER, plaatsver vangend voorzitter van het Algemene werkloosheidsfonds, werknemers voor zitter van de Federatie van bedrijfsver enigingen, lid van de Verzekeringska mer en voorts voorzitter of lid van al lerlei commissies op het terrein van de sociale verzekering. Op dit terrein gold zijn stem als gezaghebbend. Belangrijk is zijn bijdrage geweest tot de tot standkoming van de Algemene wedu wen- en wezenwet, de optrekking van de A.O.W. tot een sociaal minimum en de voorbereiding van de Arbeidsonge schiktheidswet. De heer Plomp begon in de dertiger jaren zijn loopbaan bij de vakbeweging als propagandist van de Ned. Chr. Bond van werknemers in hout en bouw. In 1940 werd hij bezoldigd bestuurder van de Haagse Chr. Bestu renbond, in 1948 districtbcstuurder van het C.N.V. voor Zuid-Holland, in 1949 bestuurslid van de Chr. Bedrijfsgroe pen Centrale en in 1953 lid van het verbondsbestuur van het C.N.V. (Van onze parlementsredactie) Onze scholen, ziekenhuizen en derge lijke moeten steeds een dienende functie blijven behouden en wij moe ten steeds op onze hoede blijven, om te ontdekken, of zij inderdaad nog dienstknechten zijn van het Woord van onze Heer, of dat zij het Woord gaan overschaduwen en mensen gaan ver heerlijken, zo wordt in de resolutie gezegd. Deze derde pan-Afrikaanse lutherse conferentie (de vorige werden gehou den in 1955 en 1960) is van grote betekenis geworden voor de ontwik keling van de Afrikaanse lutherse kerken, al is het plan, om een pan- Afrikaanse lutherse organisatie op te richten uiteindelijk niet doorgegaan. (Van een correspondent) BONN In West-Duitsland vindt thans een grootscheepse discussie plaats tussen ouders, ad vocaten, leraren en geestelijken over het bidden op school. Landesgericht in Hessen heeft na* melijk onlangs besloten, dat in klas 3 A van een school in Frank fort niet meer gebeden mag wor den, omdat de (atheïstische) ouders van een van de jongens daartegen bezwaar had gemaakt. De uitspraak van het Hof was het resultaat van een controverse, die meer dan drie jaar heeft geduurd. Eerst kwam het hoofd van de betref fende school met het voorstel, dat de iongen 'i morgen* dan maar vijf minuten later in de klas moest komen, zodat hij het gebed niet zou meemaken. Ook kreeg hij toestemming de klas te verlaten, wanneer er gebeden werd. Een derde oplosakng, die de jongen aan de hand gedaan werd, was gewoon in zijn bank te blijven zitten en geen aandacht te achen ken aan het gebed van de anderen. De vader van dr jongen weigerde echter deze drie oplossingen, aange- tege waardoor het mogelijk is, dat kandidaten zakken omdat zij één punt te kort komen, onbevredigend. Op beperkte schaal moeten correcties worden aange bracht bijvoorbeeld door de mogelijkheid te scheppen in het desbetreffende vak een herexamen te doen Dit deelde staatssecretaris Grosheide woensdag aan de vaste commissie voor Onderwijs en Wetenschappen. Een aantal leden mevrouw Van Someren (lib.) en de heren Tans (soc.) en Schuring (c.h.) informeer den naar de oorzaken van de slechte eindexamenresultaten, die dit Jaar be haald zijn. Mr. Grosheide antwoordde hierop dat men te doen had met een ineewikkeld probleem, waar de regering zich nog geen oordeel over heeft kunnen vormen, uit het feit dat er veel lage cijfers zijn behaald, kan men niet zonder Ds. Bolkestein overleden (Van onse kerkredactie) HATTEM Gisteren is op 95-jarige eeftijd overleden ds. L. G. Bolkestein* meritus-predikant van de Nederlandse Hervormde Kerk. Hij zal zaterdag middag op de algemene begraafplaats te Hattem worden begraven. Ds. Bolkestein, die op een na de oudste emeritus-predikant van ons land was. behoorde tot de modaliteit van Gereformeerde Bond. Hij werd 13 i 1870 te Wij he geboren en studeerde Utrecht theologie. Op 21 augustus 1 werd hij te Cothen in zijn ambt bev tigd. Vervolgens diende ds. Bolkestein de gemeenten Aalburg. Kortgene, Kockengen, Otterloo, 's-Gravenmoer en Schelluineh. Hier ontving hij 1 oktober eervol emeritaat. zien zijn zoon zijns inziens in alle drie de gevallen aan een zekere discrimi natie zou worden onderworpen en van de klassegemeenschap zou worden uitgesloten. De onderwijsautorltelten verwier pen de bezwaren van de ouders, waarop de vader de zaak bij het gerechtshof aanhangig maakte. Hij verwees daarbij naar een artikel in de grondwet van het Land Hessen, waarin wordt gezegd, dat niemand gedwongen of verhinderd kan worden om deel te nemen aan godsdienstige handelingen of kerkdiensten of een godsdienstige vorm van de eed te gebruiken. De andere Duitse Lander hebben soortgelijke grondwetten un de Duitse Federale grondwet stelt uitdrukkelijk, dat „geloof, geweten en overtuiging vrij zijn." WIESBADEN Prof. dr. Ernst Schutte, minister van godsdienstza ken, heeft dezer dagen verklaard, dat er voorllpig geen spreke is van alge hele afschaffing van het gebed op de scholen in de deelstaat Hessen. Hij zei dit als reactie op een uitspraak van een woordvoerder van zijn departe ment, dat dit wil het geval zou zijn. DARMSTADT De Evangelische Kerk van Hessen-Nassau heeft een verontrust schrijven doen uitgaan, waarin echter wordt aangenomen, dat het schoolgebed in Hessen een verbo den zaak is geworden. Daar het grootste deel van de bevol king christelijk is, is de openbare school er een op christelijke grondslag. Op de Hesslache landdag in 1980 is dit nog eens bevesUgd. In het schrijven van de kerk is men nu verontrust over een dreigende breuk in deze traditie. Men is zich wel bewust van verantwoordelijkheid voor de enkeling, die andersdenkend is. maar hier is sprake van intolerantie, wanneer aan iedereen de wil van de enkeling wordt opgedrongen. Gehoopt wordt op een oplossing, die beide partijen bevre digt. Niets nieuws Afhankelijk Diepe indruk maakte het betoog van bisschop Josiah Kibira uit Tan zania, die het conferentie-thema „Een levende kerk in een verande rende samenleving" inleidde. „Wij bezitten nog geen werkelijke gees telijke vrijheid en wij zullen die ook niet bereiken, zolang onze ker ken financieel en in ander opzicht afhankelijk blijven van de westerse kerken", zo betoogde hij. Onze kerken in Afrika hebben nog geen theologische vrijheid bereikt en ook in ons kerkelijk denken zijn wij nog niet doorgebroken naar eigen voorstellingen en vormen. Het wester se „imago" van onze kerken moet veranderen in een eigen Afrikaans. Bisschop Kibira wees daarbij op de kerkgebouwen, de liturgie, de van eredienst en de symboliek, die veel te Europees of Amerikaans aandoen. Hij pleitte ook voor een Afrikaanse aanpak van de theolofie. Nu kan men onder de Afrikaanse theologen ver schillen zien, die veroorzaakt worden, doordat de een Amerikaans, de ander Duits, de derde Zweeds georiënteerd is in de theolorie. Het gevolg is, dat ze geen van allen tot een vrije en onafhankelijke analyse van de rol van de kerk in het Afrika van nu in staat zijn. Bloedeloos In de geest van de Tanzanische bis schop werd ook gesproken door de Ethiopische, predikant Gebremedhin. Hij •leitte voor een groots program ter iestrijding van het „bloedeloze" geeste lijke leven en het voortdurende tekort aan mensen, waaraan de Afrikaanse ker ken volgens hem lijden „Het is zonneklaar, dat er veel meer mensen in de kerkelijke registers staan, dan er actief betrokken zijn in het leven en de zending van de kerk. Wat onze kerken missen, zijn mensen die leven met een besef van hun roeping." De belangrijkste oorzaak daarvan is volgens ds. Gebremedhin het feit. dat er te weinig predikanten zijn en dat hun opleiding niet toereikend is. Ds. Gebremedhin wilde op grote schaal „vrije-tljdspredilunten' invoeren. Alleen zulke predikanten, die door hun gewone beroep midden in het dagelijka leven staan, kunnen een antwoord vinden op de „hartekreten" van Gods kinderen, die uit de beroepskerk weggetrokken zijn door de lokroep van een nieuwe tijd met al zijn beloften. Het getto-karakter van de kerk noemde de Ethiopische predikant ook een reden van het bloedeloze geestelijke leven en het gebrek aan mensen. ..Jarenlang heeft de kerk op zichzelf gewerkt en daarbij eeuwenoude methoden gebruikt. De kerk heeft zichzelf ver van de wereld gehou den, hoewel haar mensen toch in die wereld leven en maar een fractie van hun leven in de kerk doorbrengen. De mensen spreken de taal van de wereld, gaan om met mensen van de wereld en zijn bezig ln wereldse activi teiten. In het midden van alles staat dan de kerk rond een soecifieke man (de dominee), een specifieke dag (de zondag) en een specifiek gebouw (de kerk) Sommige mensen vinden dit mooi. omdat de kerk zo een brandpunt van stabiliteit een wereld, waarin alles in bewe- is. „maar" aldus ds. Gebremedhin kerk. die leeft om haar identiteit te bewaren in allerlei kleine zaken, kan het doel van haar bestaan wel eens hebben T 'acature resolutie heeft de pan-Afri kaanse lutherse conferentie de kerken een aantal suggesties aan de hand redaan, om hun predikantencorps aan te passen aan de tegenwoordige pas torale behoeften. Zij krijgen de raad, om hun traditionele opvattingen over de vereisten tot het predikantschap te herzien. Elk „buitenstation", al is het nog zo klein, moet de beschikking krijgen over een volledig bevoegde predikant het belang van prediking liturgie, bediening van de sacramenten en een verantwoordelijke pastorale verzor ging. Aan de ene kant is de hoogst mogelijke theologische standaard voor de predikanten noodzakelijk, aan de andere kant dwingt het tekort andere mogelijkheden te zoeken. In de resolutie wordt dan ook aan geraden: Kleine teruggang bij het ulo DEN HAAG Blijkens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek telde het ulo op 16 september jL 278.300 leerlingen, tegen 279.100 een jaar tevoren. Indien evenwel het aantal leerlingen in de brugklassen op de scholengemeen schappen, die aan het experiment deel nemen, bij het ulo wordt geteld, dan bedroeg het aantal leerlingen in 1965 279.300. Van de ongeveer 1000 leerlingen in deze brugklassen is de keuze van de verdere studiebestemming nog niet be kend. Het aantal tot leerjaar 1 toegelatenen daalde met 1.900 of met 3 pet. van 72.900 tot 71.000. Met inbegrip van de toegelate nen tot de brugklassen was de daling 1.000 leerlingen of 1 pet. Van de gemid delde generaties 12- en 13-jarigen, waar de toegelatenen in 1964 en 1965 in hoofdzaak behoorden, ging in 1965 32,0 :t. naar het ulo tegen 33.0 pet. in 1964. Iet inbegrip van de brugklassen bedroeg bet percentage in 1965 32 4. Met Dentofix zit het steviger Dentofix vormt een zacht, beschermend loagje en houdt het kunstgebit veel vaster en veiliger op zijn plaats. Hef zit prettig en men kan rustig eten, lachen, niezen en spreken, in vele gevallen even gemakkelijk als met een natuurlijk gebit. Dentofix ver mindert de voortdurenae angst voor los raken en verschuiven van het gebit en voor komt verwonding van het gehemelte. Den tofix houdt ook ae adem fris. Geen onaan gename smaak, of hinderlijk gevoel. Prijs het academisch niveau van de theologische opleiding te verhogen; tijdelijk een tweede weg tot het pastoraat open te stellen door orde ning van ervaren vertrouwde cate chisten en evangelisten; serieuze aandacht te schenken aan de mogelijkheid van opleiding en eventuele ordening tot predikant van toegewijde, capabele kerkleden, die hun beroep blijven uitoefenen; plannen uit te werken voor cursussen, waarbij predikanten, die zelf gestudeerd hebben, in broederlij. ke samenwerking collega's onderrich ten, die geen studie hebben gehad. DEN HAAG Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsont werp dat voorziet in een verhoging van het rijkssubsidie voor de bij zondere universiteiten en hoge scholen van 95 tot 98procent in de kosten van exploitatie en inves teringen. Deze verhoging is nood zakelijk gebleken ten gevolge van de voortdurende stijging der kos ten, waardoor de bijzondere in* stellingen reeds een aantal jaren niet meer in staat zijn de niet door rijkssubsidie gedekte uitgaven ge heel bijeen te brengen. De huidige wettelijke regeling gaat er van uit dat aan alle Nederlandse universiteiten en hogescholen (open bare en bijzondere) gelijkwaardige ontwikkelingsmogelijkheden dienen te worden geboden. Gemeenschappelijk vervullen zij immers de nationale taak op het gebied van het weten schappelijk onderwijs. De in uitzicht gestelde verhoging zal gelden voor de jaren 1964 tot en met 1966. De werkgroep die het wets voorstel heeft voorbereid gaat name lijk binnenkort een onderzoek instel len naar de wenselijkheid van en d< voorwaarden voor financiële gelijk stelling voor het bijionder weten schappelijk onderwijs, waarbij dus het rijkssubsidie op honderd procent gesteld zou worden. De minister van onderwijs en we tenschappen, prof. mr. I. A. Diepen horst vertrouwt dat het mogelijk zal zijn het resultaat van dit onderzoek tijdig in een wetsvoorstel aan de Staten Generaal voor te leggen. Brazzaville naast zendingsscholen BRAZZAVILLE Kongo (Brazzavil le) heeft het voorbeeld van vele pas onafhankelijke landen gevolgd en alle scholen, die uitgaan van kerk en zending of in particuliere handen zijn, genationa liseerd. Alleen scholen voor de opleiding van werkers ln kerkelijke arbeid vallen buiten deze maatregel In protestantse kringen beschouwt men deze nationalisatie in het algemeen als noodzakelijk voor de ontwikkeling van het land, maar rooms-katholieke leiders hebben hun vrees voot toekomstige ont wikkelingen uitgesproken. De nieuwe wet verbiedt godsdienston derwijs op school, maar niet daarbuiten. De regering heeft de zendelingen echter gevraagd, nog een jaar hun werk in de scholen voort te zetten. Zowel protestan ten als rooms-katholieken gaan nu sterk de nadruk leggen op vorming van de jeugd buiten schoolverband. Brieven die niet i(jn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding ts verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden lngeslo- Vraag: Een meisje werkte in 1963 in een Engels hotel en heeft in Engeland loonbelasting betaald. Nu ontvangt zij in Nederland een aanslagbiljet over het in Engeland ontvangen loon. In Engeland heeft zij reeds teveel belas ting betaald en dat zou men haar teruggeven. Tot wie moet zij zich wenden om de aanslag in Nederland ongedaan te maken? Antwoord: Volgens het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting, gesloten met Groot-Britannië. artikel X. zal het loon niet belastbaar zijn. Dit betekent niet, dat zij het in Nederland niet behoeft aan te geven. Dat moet wel, doch zij krijgt hier een belastingaftrek wegens dubbele belas ting. Wellicht is dus verzuimd deze aftrek te verlenen. Wij raden haar aan een bezwaarschrift in te dienen en een mondeling onderhoud te ver zoeken, daar de omstandigheden van belang kunnen zijn. Vraag: Kunt u mij een verklaring geven voor de titel van het boek De keizer van Portugal van Selma Lager- löf? Antwoord: De hoofdfiguur van dit boek, Jan van Scrolycka, kreeg na het lange wegblijven van zijn dochter Klara Gulla hoogmoedswaanzin. Hij kon het niet verdragen, dat de enige, voor wie hij leefde, was weggegaan. Hij gedroeg zich tegenover zijn dorpsgenoten als de keizer van Portu gal. Waarom hij nu juist Portugal koos, wordt niet duidelijk in dit boek. schijning had weggejs seum"f: Waar 18 hCt Karl May*mu* Antwoord: Te Radebeul dicht bij Dresden. Hier kan men alles zien, wat betrekking heeft op de boeken van deze schrijver, zoals Indianenkleren en wapens. Vraag: Hoe luidt de wet tot sane- ring van kleine landbouwbedrijven, wat zijn de voorwaarden en waar zijn aanvraagformulieren te krijgen? Antwoord: De wet maakt het moge lijk dat men bij beëindiging van zijn bedrijf op zijn 50ste jaar ƒ196 in de maand ontvangt, op het 51ste ƒ207. 52ste ƒ219, 53ste ƒ225. 54ste ƒ243, 55ste 255, 56ste ƒ273, 57ste ƒ303, 58ste ƒ338, 59ste ƒ392, tussen 60 en 65 Jaar ƒ451. Voorwaarden zijn: minimum leeftijd van 50 jaar, de laatste 3 jaar mag het belastbare Inkomen niet ho ger zijn geweest dan gemiddeld ƒ8000 per jaar, hiervan moet 50 pet. met een minimum van ƒ2000 verkregen zijn uit eigen landbouwbedrijf. Aanvraag formulieren zijn te krijgen bij het plaatselijk districtbureau. Vraag: Onlangs lazen we dat vol gens president Massamba van Kongo- Brazzaville de saboteurs van Joloa zouden worden berecht, hetzij door levend begraven, hetzij door levend verbranden, hetzij door 20e«uws« me thoden. Kunt u me zeggen hoe dit is afgelopen? Antwoord: Elk nieuws is verder uitgebleven en Is er geen zekerheid te krijgen omdat Kongo-Brazzaville nog geen vertegenwoordiging heeft in Ne derland. ten. De staatssecretaris stelde voor deze kwestie in gesloten vergadering met de commissie te bespreken. Wel deelde hij mee dat het gehele beeld van het ingestelde onderzoek er op wees dat er geen onregelmatigheden waren voorge vallen. Diezelfde tendens was hem uit persoonlijke gesprekken gebleken. Dr. Tans bracht Church" telt dit Jaar een record aantal studenten, namelijk 2914. Van hen zijn 970 eerstejaars. Het aantal docenten be- aantal bezwaren draagt 144. Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE esn de verdere groei van de krant. Uw nieuwe ebonnee heet i Woonplaats t betaling per. WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee i Adres Woonplaats» Ik ontvang als geschenk t HYACINTHENBOL MET HOU-# .,DE DOKTER ZEGT" II 0ER „DE DOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel Is een (ander) geheel)| streep door wil u niet wenst. antwoord dat wij publiceerden vrijgemaakte gereformeerde kerk van Schiedam aan de (synodale) gerefor meerde kerk. De vrijgemaakte gerefor meerde kerk schreef niet dat naar haar mening in de brief van de gereformeerde kerk niets nieuws stond, maar dat zij zelf in wezen niets nieuws schreef. Op 4 september 1944 schreef de vrijgemaakte kerk reeds, onmiddellijk na de eerste eigen kerkdienst dat men verzoening zocht, maar slechts op één voorwaarde: „Gods Woord de Drie formulieren van enigheid zonder enig toevoegsel en de getrouwe naleving van onze aloude ;ereformeerde kerkenordening," In de .ïutdige brief kwam de vrijgemaakte gereformeerde kerk op dat voorstel te- NED. HERV. KERK Beroepen te Waddinxveen (3e pred.pL): L. Doppenberg te Wilsum (O.). GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-centrum (vac. ijlen G. Bouwmeester): Th. W. A. Rijper te Rijsoord; te Boechout (België): P. Melse te Voorthuizen; te Aduard (Gr.): H. R. Groenevelt te Urk. GEREF. KERKEN (vrUgem.) Tweetal te Groningen-Helpman (vac. E. T. v. d. Born): J. H. v d. Hoeven te Zwijndrecht en C. Trimp te Voorburg: te Hattem: J. H. v. d. Hoeven te Zwijndrecht en H. J. Nijenhuis te Bunschoten-Spaken burg. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Arnhem (vac. mej. M. C. Schepman): M. C. Postema te Warns. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Rotterdam-zuid: K. Boersma te Onstwedde en T. Harder te Kornhorn. Bedankt voor Boskoop: G. J. Buijs te Murmerwoude. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Borssele: A. Hofman te Zeist. CHRIST, GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Rotterdam-zuid H. v. Kooten te Werkendam. IN het blad In de Waagschaal schrijft de hoofdredacteur prof. dr. K. H. Miskotte een artikel over Hervormingsdag, dat een duidelijke plaatsbepaling van de Reformatie wil zijn in een verwarrende tijd. „Wij hebben vrachten eeuwenoude klachten en moderne verwijten aan de Romana, maar ze worden alle geabsorbeerd door die éne: waar is het evangelie vrij, onverkort, on versneden?" Prof. Miskotte schrijft: warrende tijd! er ook de prijs het wonder, dat eeuwenoude la gen van kerkelijke traditie in een adembenemend tempo worden opge woeld en omgewenteld. Er is al veel gezegd over het heugelijke daarvan, toch nog niet genoeg. Bij de Romana echter komt het gevaar naar voren, dat nieuwe liturgie, pastoraat, apostolaat en ethos, in de polyvalenlie der waar deringen, plotseling een afstand schep pen tussen voorganger en gemeente, dat de volgzaamheid aan het gezag zich om niet verzet tegen strengere, maar tegen lossere denkvormen en gedragingen. In de Reformata dreigt nu het nog veel grotere gevaar, dat velen (want wij zijn veelal nog ..protestanten' (in de gangbare, niet authentieke zin) strijdbare individualisten) met al hun vroegere vragen opgenomen worden en meegesleept in een (zo begrijpelijk) over verre afstanden heen, grijpen naar éérste tekenen van éénheid. Maar over „alle afstanden heen", betekent ook: over de eigen, de wettige, de kerkelijke bezwaren heen en vaak tegen beter weten in, zelfs tegen het geweten in. Tussen de Romana en de Reformata bevindt zich een gebied, waar het unieke, het eigene nooit heel ernstig werd genomen en nu klinkt er de aanmoediging van het humanisme: het concilie moge toch vooral verder gaan in de richting van nóg meer vrijheid, broederschap, vredesactie. Men beleeft de wonderlijkste wisseling van accen ten bij de drie, hier bedoelde, gestalten van ons geestesleven. Met name roomse jongeren zijn niet zelden ln .verlegen heid, een blijde verlegenheid, omdat het in hun eigen kring zo echt is gaan dooien en de lente in aantocht is. maar daardoor wordt ook hun innerlijke onzekerheid openbaar, b.v. als sommi gen met Robinson dwepen. omwenteling, wij, kinderen der Re formatie? ik geloof, dat velen zonder reserve blij zouden willen zijn, dat ze daarom zo graag tevreden zouden wil len zijn met de erkenning van eer eigen inbreng in de roomse geloofs schat, met de opdracht, die dan ook bewust te integreren, maar het gaat om iets anders, voelen ze, en ze durven het haast niet te zeggen, het gaat iets dat zich binnen de leer-, rechts- gezagsvormen van de Romana niet laat integreren, ach, eigenlijk (en ze zijn Prof. Miskotte Her, igsdag anderer en eigen ogen ook wel dwazen en dwarsdrijvers) omdat dat „iets" zó hoog is, dat al het andere (wat reeds bestaat en bloeit en geldt) moet ingebracht worden juist in dat éne; en dat is: de verkondiging van het evangelie! De proclamatie van Jezus- Messias, van het Rijk, van Zijn toe komst en als onderpand, bewijs en vóórvreugde: de prediking, dat God goddelozen rechtvaardigt, d.w.z. vrij spreekt, terwijl zij nog vijanden zijn. het niet aan de orde gesteld is; omdat het na Trente ook niet meer aan de orde gesteld kan worden. Wel weten we, dat er ook in de Romana zwaar gedacht wordt over dit punt, dit éne, juist in de laatste decenniën. Wie denkt niet aan het betoog van Küng, een moderne Con- tarini, over Barth's rechtvaardi gingsleer en zijn these, dat deze in de grond dezelfde is als die van de vaders van Trente. Een verhandeling daarover zou velen afschrikken en weinigen helpen. We hebben die nu ook niet nodig; als wij Hervormingsdag vieren komt het ge luid van die proclamatie (waar de leer slechts omhéen kan praten) ons onmid dellijk in de zin. Op hetzelfde ogenblik worden we bedroefd over het ontbre- ken van dit éne. dit überlegen Gods oordeel, in de prediking van uitgestrek te streken der christenheid. We weten wel, dat de mens van nature, aan vrije genade geen behoefte heeft, en dat de religieuze mens er zelfs niets van weten wil, maar we weten ook dat overal in de wereld een arm en ellendig volk er naar hunkert, die zekerheid te ontvan gen en naar niets vraagt in hemel en op aarde dan naar dit éne; des te erger als het dan niet te horen is, niet te ontvangen. Wij hebben vrachten eeuwenoude klachten en moderne verwijten aan de Romana, maar ze worden alle geabsor beerd door die éne: waar is het evangelie vrij onverkort, onversneden? dat woord van God. waarop wij ant woorden kunnen (met het einde van de gereformeerde avondmaalsliturgie): .Jndien wij met God verzoend zijn door de dood van zijn Zoon, toen wij nog vijanden waren, veel meer zullen wij benouden worden door zijn leven, nadat wij met Hem verzoend zijn. Daarom zal mijn mond en hart des Heren lof verkondigen van nu aan tot in eeuwigheid, amen". In zulk een dank wortelt de vrijheid en de binding van de christenmens. Hier is ook de bronwel van de ware heiliging. Zoals Kohlbrugge in gedrongen vorm zuiver gezegd heeft: Notre théologie Est courte, simple, unie: e'est Christ, le seul Sauveur Et sa grace adorable Car Dieu en est I'auteur. Est pour un miserable Le plus parfait système des moers, Feest bij uitgever Kok in Kampen KAMPEN Auteurs, theologen en uitgevers hebben de jubileumreceptie ter gelegenheid van het 25-jarig di recteurschap voor de heer J. A. G. Kok van Uitgeversmaatschappij J. H. Kok N.V. tot een onvergetelijke ge maakt. De Stadsgehoorzaal was stampvol met bezoekers en later met cadeaus. Prof. dr. G. C. Berkouwer wag de tolk van de auteurs, onder wie vele theologen die hun studies bij Kok zagen gepubliceerd. Uit de uitgevers wereld zagen wij vertegenwoordigers van de Kon. Ned. Uitgeversbond, waarvan de heer Kok oud-voorzitter is, van de Vereeniging ter Bevorde ring van de Belangen des Boekhan dels waarvan de jubilaris voorzitter is, en van de christelijke uitgevers. Dr. P. G. Kunst uit Amsterdam, voor zitter van SSK, ontbrak ook niet om zijn medebestuurslid te complimente- Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. gemeente ln Z.-Holland, 5. patroon, 8. zijtak Donau. 9 stond, 10. zoon van Noach, 11. lengtemaat, 12. oorzaak. 13. muzieknoot, 16. eerwaarde heer (afk. Lat.), 18. zijtak Donau, 20. lichaamsdelen. 22. bijwoord, 24. ontken ning, 25. gindse, 26. spijstafel, 27. Spaans rijpaard. Vertikaal: 1. lus, 2. zijtak Elbe, 3. bijwoord, 4. de oudste (afk.), 5. insektje, 7?on van Jacob, 7. onderrichten, 9. ig voorwerp, 11. plaats in N.-Bra- uain, 14. vuurgloed, 15. stad in Oosten rijk, 17. telwoord (Duits). 18. kippenloop. 19, interval van negen tonen, 21. voor werp om te snijden. 23. slobkous (Vlaams), 25. voornaamwoord. Oplossing vorlgo puzzel Horizontaal: 1. Portugees. 2. eg-eel- open, 3. Rome-smelt, 4. tien-ta-nor, 5. Isère-L.O.-r.o., 6. N.T.-nergens, 7 ende-Ti- vee, 8. neer-odeur, 9. toren-arre Vertikaal: 1. pertinent, 2. Og-o.i-st-neo, 3. rem-eender, 4. teen-ree-re, 5. ulster- ton, 6. gom-alg-Ida, 7. Epen-oever, 8. eel- Ome-ere, 9. Sn-tros-ere.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2