Zo nodig wapens in Rhodesië gebruiken „Slogans hebben de chr. organisatie geschaad" AARTSBISSCHOP RAMSEY LAAT LOS Uitgaven stegen in 15 jaar tot 850 miljoen AEG Favorit-R Prof. W. den Boer voor 75-jarige CVO: Hoofdaltaar bekladderd Tekeningen in grote stijl van H.G. Biicker Bindingen metfj de NH Kerk BlIEFsGEHEIM Maak van oecumene geen vertoning ZATERDAG 30 OKTOBER 196S Een woord voor vandaag Neemt daarom de wapenrusting Gods om weerstand te kunnen bieden in de boze dagmaant Paulus de gemeente van Efeze. Hij werkt het helemaal uit. De gelovigen moeten zich omgor den met de Waarheid, bekleden met gerechtigheid, de voeten schoeien met de bereidvaardigheid van het evangelie, het schild des geloofs pakken en de helm des heils opzetten en bovendien als enig aanvalswapen het zwaard des Geestes grijpen. We zien hier hoe het evangelie te maken heeft met ons hele lichaam. We zien hier ook hoe wij sterk kunnen zijn. Christus is de Waarheid. Hij is tevens onze gerechtigheid. We moeten ons met Hem bekleden. Dan moeten we de bood schap van het evangelie in de wereld uitdragen. Dat moet gebeuren door onze woorden, maar ook door onze daden. Onze voeten dragen Christus de wereld in. Er komen aan vallen. Daarvoor hebben we het schild van het geloof nodig. Een van de manieren waarop de duivel Christus in de woestijn probeerde te verleiden, was Hem over te halen om van de toren naar beneden te springen. Dan zou ieder zien dat het geloof echt was. We zijn allemaal geneigd om ons geloof te willen bewijzen, maar dat is juist ons falen. Wij moeten geloven, ongezien geloven. Ons lichaam moet zich achter het geloof, ons hoofd onder de helm van het heil verschuilen. Ons gedachtenleven moet vernieuwd worden. En dan is ons aanvalswapen het Woord van God. Christus gebruikte dat wapen ook tegen de duivel: De Here heeft gezegdzei Hij, en de Satan zweeg. We lezen vandaag: Lucas 241335. We lezen morgen: Lucas 24 3653. Wetenschappelijk onderwijs DEN HAAG De overheidsuitga ven voor het wetenschappelijk onder wijs zijn sinds de oorlog met gemid deld 20,8 pet. per jaar toegenomen. Voor geen enkele schoolsoort stegen de onderwijsuitgaven in die mate. Het gemiddelde stijgingspercentage van de totale onderwijsuitgaven bedroeg in die periode 13,8. De toeneming van de uitgaven voor het wetenschappelijk on derwijs overtrof ook in hoge mate de groei van het nationale inkomenn de stijging van het aantal studenten en voorts ook de bevolkingsgroei. Deze gegevens zijn ontleend aan een zojuist verschenen publikatie van het Cen traal Bureau voor de Statistiek betref fende de overheidsfinanciën voor het wetenschappelijk onderwijs 1930-1965. Deze publikatie toont voorts dat de nominale uitgaven voor de universiteiten en hogescholen zich ontwikkelden van 16 min. gld. in 1930, 50 min. gld. in 1950 tot rond 850 min. gld. in 1965, hetgeen neer komt op respectievelijk 6 pet.. 8 pet. en 22 pet. van de totale onderwijsuitgaven der overheid. Uitgedrukt in procenten van het nationaal inkomen liepen de uit gaven voor deze tak van onderwijs, na een aanvankelijke daling gedurende de crisis van de jaren dertig tot 0,24 pet., sinds de oorlog op van 0,26 pet. in 1948 tot vermoedelijk 1,42 pet. in 1965. een van de voornaamste componen- /an de totale uitgavenstijging, komt de toeneming van de investeringsuitga- naar voren van 7 min. gld. in 1950 tot 209 min. gld. in 1963, d.w.z. van 13 pet. der totale uitgaven tot ruim 38 pet. Gezien de ontwerp-rijksbegroting voor 1966 zet deze ontwikkeling zich voort. Per groep van instellingen beschouwd, zijn het vooral de overheidsuitgaven oor de bijzondere universiteiten en ho gescholen enerzijds en de technische ho gescholen anderzijds geweest, respectieve lijk met een groei van 2 min. gld. (1950) tot 125 min. gld. <1964> en van 11 min. gld. tot 178 min. gld., die tot genoemde totaal uitgavenstijging aanleiding hebben gegeven. Voorts blijkt uit het cijfermate riaal dat ook de uitgaven per student sterk zijn toegenomen. Bisschop roept hulp in van journalisten MÜNCHEN De lutherse bisschop in Beieren, Hermann Dietzfelbinger, heeft de protestantse journalisten in Beieren opgeroepen, zich te bezinnen op een betere en meer geloofwaardige gestalte van de kerk en hun gedach ten ook vrijmoedig te uiten. In een brief aan alle protestantse journalis ten van tjagbladen, persagentschappen en van de radio gaat de bisschop voor al in op de Keulse Kerkedag en op de jongste gesprekken tussen Rome en de Reformatie. Hij wijst daarbij op de sterke echo, die de discussie over het thema Kerkhervorming op de Kerkedag heeft gevonden. Dé vaatwasmachiné Prijs met ingebouwde ontharder: f (Van onze kerkredactie) LONDEN Dr. Michael Ramsey, de anglicaanse aartsbisschop uieent dat de Engelse regering, zo nodig, gebruik moet maken van wapens in Rhodesië. Hij bedoelt echter geen politiële actie om de weerstand van de negers te breken, maar wapengeweld om de heer sende blanken te dwingen hun apartheid op te geven. Deze uitspraak is als een bom ingeslagen. De Schotse Kerk heeft zich al gedistancieerd De conservatieven waren uitgesproken kwaad De Labour-regering zit er kennelijk mee in haar maag. Resolutie van Britse Raad van Kerken Ongetwijfeld zal deze uitspraak oe cumenische consequenties hebben, want Ramsey lanceerde haar niet als hoofd van de Anglicaanse Kerk, maar als voorzitter van de Britse Raad van Kerken. Samen met vice-voorzitter, sir Kenneth Grubb wierp hij zijn ge wicht in de schaal, toen felle aanval len gelanceerd werden op een resolu tie over Rhodesië. Grubb is tevens voorzitter van de commissie voor inter nationale zaken van de Wereldraad van Kerken. De hertogin van Hamilton en dr. Neville Davidson hadden kritiek geuit op de voorgestelde resolutie, omdat daarin uitgesproken werd dat de ker ken akkoord gaan met de beslissingen van de Britse regering, maar vooral omdat tevens werd uitgesproken dat Groot-Britannië zo nodig Rhodesië Dit betekent dat de naoorlogse stijging van de uitgaven voor het wetenschappe lijk onderwijs aanzienlijk groter is ge weest dan de op zichzelf reeds grote toeneming van het aantal studenten. Zo waren de totale uitgaven per student (in constante prijzen), nadat omstreeks 1954/1955 het niveau van de jaren dertig weer was bereikt, in 1965 ruim 2Vi maal zo hoog geworden als in 1954. der druk moet zetten. De hertogin van Hamilton kwam met een amendement dat zich verenigde met de Britse rege ringsplannen, maar iedere vorm van geweld afwees. FOUT Ramsey zei dat het volkomen fout zou zijn als Engeland Rhodesië onaf hankelijkheid zou schenken, voordat er garanties waren gegeven dat de po litieke-, sociale-, burger- em onderwijs- rechten van de negerbevolking erkend waren. In de resolutie, die uiteindelijk werd aangenomen, wordt uitgesproken dat als de regering van Rhodesië wei gert in te gaan op de eisen van Groot-Britannië „de regering weer de verantwoordelijkheid voor het bestuur van Rhodesië op zich moet nemen, op dat de rechten van de negerbevolking erkend zullen worden." De Engelse kranten zochten hun grootste letters op om in hun koppen het standpunt van Ramsey weer te geven. Onmiddellijk begon het protes ten te regenen. SCHOTTEN In de vergadering van de volgende dag deelden de Schotse afgevaardig den de Britse Raad van Kerken mede, dat zij geen enkele verantwoordelijk heid voor de resolutie, noch voor de woorden van Ramsey wilden nemen. Zij verklaarden dat de leiding van de Schotse Kerk zich reeds een week gele den eenstemmig had uitgesproken te gen wapengeweld in Rhodesië, als mid del om de blanken daar ze leren de rechten van de negers te respecte ren. Afgevaardigde ds. John Gray ver klaarde dat hij het absoluut fout acht te van de Britse Raad, dat deze de mogelijkheid van wapengeweld be- sprak toen in Salisbury premier Wil- nog confereerde met de premier van Rhodesië, Smith. Ook de afgevaar digden van het Leger des Heils spra ken zich uit tegen de inzichten van aartsbisschop Ramsey. eindelijk eens leren dat zij haar neus de politiek moet steken," zei er een ander voegde er aan toe: „Ik betreur het dat de aartsbisschop de in druk wekt, dat hij weinig verschil ziet tussen het Hitler-regime en de regering van Rhodesië." Maar ook het Hogerhuis had een peltje met Ramsey te schillen, die daarin vertegenwoordigd is vanwege zijn kerke lijk ambt. De 81-jarige graaf van Swin- ton, greep de kans aan tijdens een debat over een nieuwe wet tegen homosexuaü- teit om te vertellen dat op het terrein van de moraal hij zich liever laat leiden door de aartsbisschop van York dan door J-ï aartsbisschop van Canterbury. Al even listig lanceerde Lord Brocket zijn aanval. „Deze wet op de homosexua- litelt is een afschrikkend middel. De aartsbisschop schijnt in een geheel ander afschrikkend middel te geloven." Ramsey sprong en interumpeerde kwaad dat deze uitspraak allerminst juist was. In Rhodesië zelf antwoordde de angli caanse bisschop van Mashonaland Cecil Alderson: „Het gebruik van geweld kan afgrijselijke consequenties hebben, niet slechts voor Rhodesië, maar voor geheel zuidelijk Afrika en kan de oorzaak wor den van haat tussen de Britten en duizen den eigen zonen en dochters." Een onbekende heeft met enor me rode letters het woord „vre de' gekalkt op het kleed dat het altaar bedekt in de kathedraal van Canterbuty. Bovendien werd rode en blauwe verf ge smeerd op de achterzijde van het altaar, het kruis, en de histo rische stoel waarop elke aartsbis schop wordt gekroond. Ook op de katheder voor de Schriftle zing is verf geklodderd. De politie werd onmiddellijk geroepen en de kathedraal werd voor bezoekers gesloten toen de verfletters werden ontdekt. Men neemt aan dat de klodderaars hun werk hebben gedaan toen gistermorgen in een zijbeuk van deze kerk een korte dienst werd gehouden. Beroenin gswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bennekom (vac. wijlen ds. Lamens): A. den Hartogh te Bodegraven. Bedankt voor Veenendaal (vac. P. de Jong): G. van Estrik te Genemuiden; Voorthuizen (vac. H. A. van Slooten, toez.): J. Smit te Werkendam; voor Beerta: W. Leegsma te Zuidwolde (Dr.); Wcuterswoude: T. Lekkerkerker te Hagestein. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Rotterdam-UsseLmonde (vac. M. C. Kersten): G. Meynen te Utrecht-West. OUD-GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-Kralingseveen W. Kamp te Utrecht. UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Arnhem, 2de pred. pl.: J. Bouritius te Hoogezand, die bedankte voor Emmen. schrijven geprotesteerd tegen de beper kingen van regeringswege op het gods dienstonderwijs. In hun schrijven, dat in de kerken is voorgelezen, wijzen de bis schoppen op de waarborgen van gods dienstvrijheid in de grondwet. Deze im pliceert volgens hen het recht van de ouders, om hun kinderen gelovig op te voeden. Expositie „Bilder des Helles (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM In de Karei Doormanstraat werd vrijdagmid dag, onder vrij grote belangstel ling de nieuwe boekhandel van Auwerd, Faber en Van Raaij N.V. i.o. door Godfried Bomans geopend. de inpiratie vormen, we zouden zeggen een vertaling in beeld, maar dan niet om een kunstwerk te scheppen, maar om de boodschap van het heil visueel beleef- baar te maken. „Wij zijn haastige mensen en we heb ben geen tijd en aandacht meer voor dikke boeken en hier moet de beelding een hiaat vullen" meende Biicker, „en dat doet het," want dit had de ervaring met deze uitgave reeds geleerd. „Er zijn die waren alleen te betalen door de rij ken, doch het wonderlijke doet zich voor, dat zelfs armen in West-Duitsland hun 100 marken neertellen voor deze uitgave en niet tevreden zijn met de kleinere zgn. volksuitgave die de helft goedkoper is." De titel drukt duidelijk uit wat u in dit prachtige typografische werk kunt vinden nl. Heilsgeschiedenis, waarvoor de tekst is ontleend aan de vertalingen van de Joodse theoloog Martin Buber, die Bücker daar persoonlijk toestemming voor gaf. Het werk is een persoonlijke belevenis van de kunstenaar, die reeds in 1959 begon te tekenen, 3000 bladen vol in een stijl die de' mensen onmiddellijk moest aanspreken „en daar was moed voor no dig daar ik mij niet kon bedienen en ook niet wilde bedienen van de ultra moder ne kunstvormen." Bücker gebruikte soms wonderlijk genoeg alleen zijn tekenstift om Christus woorden op te tekenen b.v. waar het gaat om het grote gebod „Gij zult de Here uw God liefhebben en de naaste als uzelf." Het gaat alleen om die heilsboodschap. Het zijn tekeningen van een beeldhou wer. Zijn figuren hebben vaste, duidelij ke contouren, geen slagschaduwen naast zich en een eigen innerlijke vorm, die daaraan beantwoordt. Plastische kracht Zijn nogal geestig ingezette speech kreeg al spoedig een ernstiger toon toen hij als zijn persoonlijke mening verklaarde dat de Una Sancta had opgehouden te bestaan. Reeds in 1521 is „de pot" gebroken en in vele scherven uiteengevallen. Er is een verdeling der geesten en het zal niet mogelijk zijn deze weer tot een groot geheel bijeen te brengen. Hij las tot slot een kort sprookje uit zijn sprookjesboek waarin zijn gedachten duidelijk gestalte hadden gekregen. Voorts sprak prof. Joshep Hoster, di recteur van het Aartbisschoppelijk Mu seum te Keulen, die een interessante toe lichting gaf op de expos'rie die aan de opening van deze boekhandel verbonden Deze expositie „BHder des Helles" van H. G. Bücker, was het die in het bijzon der onze aandacht vroeg en ook volko men waard Is en zeker is, dat elke bezoe ker die ln de komende dagen deze ten- toonstelling zal bezoeken er van onder H:S1_eL.?™,lsch weergegeven. Het is een de indruk zal komen. Het gaat hier niet om zo n geïllustreerde Bijbel, maar om meer. We hadden het voorrecht de tekenaar H. G. Bücker persoonlijk te ontmoeten rijn mond te vernemen wat hij gezocht 3ad gestalte te geven in zijn composi- (Van onze onderwijsredactie) UTRECHT ,,Wij kunnen ons niet meer identificeren met onze grootvaders, voor wie de vrijzin nigheid de anti-christ en de socia list de godloochenaar was en die meenden dat het gebouw van de christelijke samenleving des noods als een ghetto zou verrijzen in een moderne wereld. In het isolement ligt onze kracht en an dere slogans van de protestants- christelijke organisatie bleken even zovele gevaren te vormen, die deze organisatie uitermate hebben geschaad." Dat zei de voorzitte'r van de Ver eniging voor Christelijk Volksonder wijs, prof. dr. W. den Boer, gisteren in een rede getiteld Perspectief en Uitzicht ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van CVO. schermt de wet het en wordt de toleran- hoog opgheouden, maar de wet hangt i an wie de staat regeert en de staat geregeerd worden door mensen die streep zetten door de bepalingen van de vrije school. Vroeger gingen de beschuldigingen van kerk en christendom uit van de j niet-christelijke buitenwacht. Als ik het i goed zie. aldus prof. Den Boer, is de I buiten de christelijke wereldbeschou- wing levende mensheid nu niet meer zo fel in haar aanklachten als de christenen zelf. Hij acht de voortdurende zelfbeschuldi gingen echter in opvoedkundig opzicht noodlottig: een leraar die voor de klas in een bepaalde situatie zijn ongelijk be kent is een goed pedagoog, maar als dezelfde man altijd verkondigt dat hij het verkeerd doet. verliest hij het res- pekt van zijn leerlingen. Een van H. G. Bücker's illustra ties in zijn Bilder des Heilis „Melchizedek zegent Abraham' Gedurende één uur van zijn va kantie lachte meneer Liempde meer of dan anderen in jaren. Het is zijn standpunt dat waar de heils- lodschap van de Schrift ons toespreekt laar moet de kunstenaar terug treden. Joe hij dit standpunt gerea'iseerd heeft ziet men niet alleen in prachtige sober heid van zijn lijnen, die toch telkens weer een verrassende compositie vor- i men, doch meer nog in de combinatie geschreven tekst en tekening, die als het ware elkanders voortzetting, Bindingen De Vereniging voor Christelijk Volks onderwijs heeft vele geestelijke bin dingen met de Nederlandse Hervorm de Kerk. In deze kerk leeft naast de onbaatzuchtige liefde voor, misschien de felste bestrijding van de christelij ke school. Niemand zal bestrijden, dat Bewondering AAmiatA Irancsn vAftr IrArtr pil rhristfin- dat een nieu- wijze van openheid kan komen wat in Christus gegeven is", ligt volgens hem een ernstige gedachtenfout ten grondslag. de gemiste kansen voor kerk en christen dom legio zijn geweest. De ontkerstening van de laatste eeuw is mede een gevolg geweest van deze kortzichtigheid. Het christelijk onderwijs staat volgens de CVO-voorzitter in deze verwarde we reld als een hachelijke zaak, ook al be- Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet Naam Adres Woonplaats t betaling per» WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee Naam Adres Woonplaats t Ik ontvang als geschenk HYACINTHENBOl MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II DER „DE DOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel) j streep door wat u niet wenst. De openheid van het christelijk onder wijs is er een van personen en ik heb diepe bewondering voor de christen die uit roeping het openbaar onderwijs dient. Maar de vraag hoe men in de wereld de christelijke boodschap brengt ls geen vraag, die alle levensbeschouwe lijke richtingen van het onderwijs stel len. Het openbaar onderwijs heeft niet tot taak, voor het christendom In de wereld een vernieuwing van onderwij aan te dragen, het christelijk bijzonder onderwijs staat of valt echter met het stellen van deze vraag. Het wordt de hoogste tijd, aldus prof. Den Boer, dat mijn kerk zich bewust wordt van wat hier in onze vergadering, die haar taak nooit slechts binnen de kerkmuren heeft afgebakend, gebeurt: „Wij hopen en wachten van de kerk dat ze onze eigen- dommelijke positie in het Nederlandse geestesleven leert opmerken en waarde- Isolement Anderzijds gelooft prof. Den Boer, dat het kerkelijk vermaan, het isolement t€ mijden, vooral in de praktische proble men van algemene aard moet worden gehoorzaamd. Hij dacht In dit verband aan wetenschappelijk onderzoek voor hét lager onderwijs, samenwerking tussen de medische en psychologische diensten van verschillende levensbeschouwelijke rich ting en dergelijke. 's Morgens was in de Utrechtse Dom kerk een herdenkingsdienst gehouden, waarin voorging ds. M. J. C. Visser te Rotterdam. Een koor en orkest van de Hervormde Kweekschool te Amsterdam onder leiding van Gerard van Hulst werkten aan deze dienst mee. wie ik wist dat ze moeilijke dagen der te betalen? Het was een rijk beleefde. Ze had niet zomaar een verhaal, maar wat kon haar nu beetje tegenslag, haar hele mijn hoedje schelen? leven leek ineens doodgelopen te Kind-kop-op, er zijn nog zoveel zijn. Uitzicht op nieuwe mogelijk- lieve en mooie dingen, zou dat iets heden was menselijkerwijs gespro- zijn? Haar schrijven hoe kleurrijk ken niet aanwezig. de wereld er uitzag vandaag en dat stempelt hem. Dan wordt de brief Aarzelend had ik haar opgebeld de zon al spelend in het rood en bezorgd en gevraagd of ik iets voor haar geel van de herfst iets heel spe- Lieve Mink las ik Idioot want kon doen. Haar stem was dof en ciaals had gecreëerd, ook voor wie noemt 'zichzelf liep Trou- gelaten er klonk geen spoor van haar? wena die hele brief WQS 'waarde_ de oude joligheid meer in door, Zou ik haar wijzen op haar loos, pedant en cliché en Lieve Min toen ze antwoordde: ,Jk zou niet relatie met de hemel en wentel je zou er geen zier wiP°r van gewor- weten wat". weg op de Heer. Ik herinner me, den zijn ,£cht niet?" drong ik aan. Een dat ik zelf in een heel moeilijke Teleurgesteld schoof ik hel epis- zucht, die eerst ruisend, toen kra- periode van mijn leven een brief, tel aan de kant en maakte de brief een lieve goedbedoelde brief open die met de zeilde bestelling kreeg waarin stond: Als God een gekomen was: van mijn moeder eur dicht doet, opent Hij altijd Ze schreef: Je moet Mia eens ook een venster. schrijven. Ik had hel ai k gedaan, kerig mij via de telefoondraden bereikte was het commentaar. Toen zei ze: „Je kunt iets nega tiefs voor me doen. Niet mee opbellen. Tegen iedereen zeggen Mijn reactie was toen niet fijn- helemaal' niet "ingewikkeld"of dat ze me vooral met meer bellen, tjes maar „ach verhip" geweest en gewoon een beetje hef i vier beidé Ik word helemaal gek van die de brief werd verfrommeld voor Mia me nog op om te bedanken t..». hij uitgelezen was. Zo onbereikbaar is een krijg er iets van. O ja, ik weet wel soms dat hij verhip zegt tegen nok gauw eens een Itevebrtef? dat het allemaal best en lief be- alles wat hem toch eigenlijk heilig Narrig dacht ik- li"ve brief Lief :U ik dat verhip op ii,„ voor Luik, lief zijn voor Mia, zichzelf in de rede, „schrijf me alleen te roepen, juist omdat het niet gooi het mij, maar vooral voor Wat i mijn pet. maar eens, ja doe dat, je moet eens die deurensluitende God bedoeld zijn? Een beetje ach schrijven". Ik had het niet direct gedaan, want wat moest ik haar nu schrij- eigen hoogst ongezellige post sor- zette er Mink beetje lief en wee in zou zijn. De datum stood boven de brie) J» IMP* Mm. Ineens zette ik een de haak en belde mijn moeder op: ven7 Maar toen Ik vanmorgen mi,n forse streep door haar naam en „Nu zeg je wel dat ik Mia een »- ----- --- -- ----- ---- de plaats. En lieve brief moet schrijven, maar een agenda voor een tk schreef mezelf zomaar wat losse wil je me erbij vertellen wat dat vergadering en een girootje gedachten over het leven, er zo snel mogelijk mee te begin- verzamelt. nen. Zo zat ik een half uurtje later over dat velletje postpapier dat aan mezelf om te maar leeg bleef, er schoot mij geen wat zinnig woord te binnen. Dat kan ik je niet uitleggen, dat een geheim; als jij dat geheim niet kent heb ik je waarschijnlijk Die brief heb ik toen verstuurd helemaal verkeerd opgevoed. i te voelen Mijn moeder is een wijze vrouw, gebeurd met woorden op vol geheimen, een envelop geschoven. Zij is al heeft ze haar Aow papier, _r Het kon natuurlijk geen brief Met honderden andere enveloppen het opvoeden van haar dochter nog worden van hoe-gaat-het-met-mij- glijdt hij in een rode brievenbus, niet moe. mij-gaat-het-goed. Zou ik iets ge- een P.T.T. beambte sorteert en Mink van Rijsdijk voor de wereld. Voor de tekst van het Nieuwe Testa ment is de vertaling van Fritz Tlllmann xn een bewerking van Werber Becker gebruikt. Op onze vraag of dit grote werk ook in het Nederlands zal verschij nen kregen we ten antwoord dat er reeds plannen in deze richting bestaan. Het eigenlijke werk bevat 230 composi ties van het Heilsgebeuren, elke voorstel ling over twee bladzijden. Totale om vang 480 bladzijden. Er zijn 350 genum merde en gesigneerde exemplaren, gebon den in perkament 710. In een formaat 39 x 53 cm in linnen prachtband kost dit boek 455. Doch dan is er nog een populaire editie van 23 x 32 cm, in lin nen band voor 57. Zij is verkrijgbaar in voornoemde boekhandel. H. St Ds. A. Vroegindewey: UTRECHT We mogen van de oecumene geen vertoning ma ken. We zijn bang dat men in on ze tijd van demonstraties van eenheid houdt, die geen wezenlij ke inhoud hebben. Veler gods dienst gaat trouwens tegenwoor dig op in een soort goedkope ge nade, in een soort medemenselijk heid- Dit zei ds. A. Vroegindewey, voorzitter van de Bond van her vormde mannenverenigingen op gereformeerde grondslag op de vandaag in Utrecht gehouden toog- dag van deze bond. Wanneer men een zieke een bloem of een bakje fruit heeft gebracht, is men met de boodschap klaar, maar zo vervolgde ds Vroegindewey, hier is het evangelie van vrije genade zoda nig uitgehold, dat er geen evangelie meer over is. Hij toonde zich voorts ongerust over ontwikkelingen in de hervormd-gere- formeerde kring. Er zijn zich groepe ringen aan het vormen, die tegenover elkaar dreigen te gaan staan, aldus ds Vroegindewey. Hij riep op d eenheid te bewaren. „Alle gereformeerde belijders in ons land, tot welke kerkgemeenschap zij ook behoren, moeten de handen ineen slaan want wij dreigen iets zeer kost baars te verliezen. We dreigen het goe de fundament kwijt te raken". Hij schonk ook aandacht aan andere problemen: „Er is weer een roep om het koningschap af te schaffen, maar laten we we lbedenken dat het ko ningshuis een belangrijke functie ver vult in ons volksleven. We mogen het koningschap niet opofferen aan bepaal de emoties van het ogenblik", aldus ds Vroegindewey.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2