Gemengd gehuwd 'zuim pd:; t Bijzonder bedehuis met namen van gevallenen krtlSVSNgi Hervormde Raad en r.k.-eentrum Grote r.-k openheid in één bepaalde richting Priester kan niet van firma veranderen eocfM Mhdacé/mt1: Hoe kan gezond volk al zieker worden? ZATERDAG 23 OKTOBER 1965 Pastoor Van Ingens idee: „Verzoen!ngskerk" moet Duitsers en Nederlanders tot elkaar brengen (Van onze kerkredactie) Jaren te laat en nu misschien te vroeg is een boekje verschenen dat pastorale hulp wil schenken aan jonge mensen die van plan zijn te trouwen. Het gaat niet om hun samenleven als man en vrouw, maar om hun samenleven als rooms-katholiek en protestant. De titel is dan ook „Gemengd gehuwd." Deze uitgave is tot stand gekomen onder de geza menlijke verantwoordelijkheid van de Raad voor de herderlijke zorg van de Nederlandse Hervormde Kerk en het Landelijk centrum voor katholieke actie van de Rooms Katholieke Kerk in ons land. Op de titelpagina staan ook twee uitgevers vermeld: Paul Brand in Hilversum en W. ten Have in Amsterdam. Neen, alleen kan men niet in hel hutvelijk treden. Maar wat als hij tot een andere kerk behoort. Dan blijven zij naar hun eigen kerk gaan. Maar hun kinderen? De Rooms-Katholieke Kerk weel hel antwoord teel, maar het is een antwoord dat geen enkele protes tant kan en mag bevredigen. Twee schrijvers geven hun vi sie op de kerk. A. M. J. Krey- kamp op de Rooms Katholieke, ds. L. Schellevis uit Gouda op de Hervormde Kerk. T wee schrijvers geven dan hun eigen kerkelijke visie op het huwelijk en de huwelijksbeleving, pater dr. L. G. A. van Noort en ds. R. Kaptein. Het laatste hoofdstuk is een gesprek tussen dr. Van Noort en ds. Kaptein over deze f "hele materie. In dit boekje wordt niet vooruit gegrepen op de beslissingen die de paus misschien spoedig zal nemen. Het sluit aan bij de feitelijke situa tie van dit moment en gelukkig wordt van het huwelijksbootje geen droomboot gemaakt. De schrijvers zijn zich bewust van de enorme moeilijkheden die in een gemengd huwelijk op kunnen dui- Wonder In het gesprek zegt ds. Kap tein: „Een gemengd huwelijk, waarin de ene partner rooms-ka tholiek blijft en de ander protes- tant, en waarin toch de eenheid n" van het geloof groeit, is in zéke- M'iHHpI re zin een wonder. Het is een 'V,IUUC' wonder, als je elkaar zo dagelijks leven kunt herkennen als één in de Heer. Dat kan niet nele middelen in het huwelijk r t weike "Tv-CV-TT" zonder Gods genade, want de ,e«rt nater Van Noort: „Uw kerk dan, d°et,hf* *r n,c!nZVS re,king- Maar uiteindelijk had de verscheidenheid is toch heel - - - het kind oneroeit om tot laatstp ,in pi„pnliilc mnptpn ,iin. groot. Niet alleen van leer. (Van een onzer verslaggevers) Aan de Reijerdijk in de buurt Hordijkerveld van het stadsdeel IJsselmonde in Rot terdam wordt volgend jaar januari of februari de eerste parochie kerk. Niets bijzon- paal geslagen voor een r.k. ders: jaarlijks worden vele eerste palen geslagen voor vele bedehuizen ten dienste van de gelovigen in uit de grond schietende nieuwbouw- kwartieren. Met die r.k. kerk voor het zuidelijk deel van het zg. Groot- IJsselmonde is echter iets speci fieks aan de hand. De naam zal zijn „Wederkomst van de Heer" (zo heet de al bestaande paro chie) en in de kerkruimte komt een gedachtenissteen. Om die steen gaat hetdat moet een monument worden ter herden king aan de duizenden gesneu velde Duitsers en Nederlanders in de tweede wereldoorlog. Ook een teken van verzoening. Namen van doden uit beide lan- kwam de „bouwpastoor" Van In de Heer" dienen wij tot een gedachtenismonument te maken, een symbool van nieuwe vriend schap, van samenwerking van christenen. Als de Heer weder komt kan en mag er geen vij andschap meer zijn, wij zijn dan één "n Christus", formuleert hij. Pastoor Van Ingen meent dat deze gedachte in uitgewerkte vorm het best past bij een kerk. Daar immers wordt het woord van de Heer verkondigd, worden de sa cramenten bediend, zijn de gelovi gen één gemeenschap. „Ik weet wel dat er velen zijn die niet van verzoening willen horen", zegt hij. „Maar vergeving is toch de taak van een christen? Ondanks alles wat er gebeurde." Contacten PASTOOR P. II L. VAN INGEN IJselmonde's bouwpastoor kreeg de medewerking van het hoofd van zijn diocees, bisschop Jansen. Daarop ging hij contacten leggen in Duitsland. De kardinaals Dopf- ner en Frings stemden in met het plan. En daarmee kreeg pastoor Van Ingen de hoogste geestelijk heid mee. die op haar beurt de rooms-katholieken in beweging hebben gebracht. Oproepen tot medewerking gin- den zullen op perkamenten rollen gen Hij kreeg dus opdracht een "»^^uHsland dTSSne^: worden geschreven, die dan in de kerk te bouwen met neyenlokalen g u;cc„v,Ar,r,Ar, v>ohhpn vnnr worden geschreven, die dan steen worden gemetseld. In Duits land vindt deze gedachte bij de. is-katholieken al veel weer- Jubj|eUm pastorie, heel gebruikelijk. ke bisschoppen hebben zich voor de verwezenlijking van dit idee ingespannen. Het episcopaat be sloot 200.000 mark beschikbaar te stellen. Pastoor Van Ingen kreeg deze Nee, de Duitsers betalen Hier is een houding die wij nauwelijks kunnen begrijpen. Sprakand bljvoorbrold over £0VhV"r™te1 kerk het kind gedoopt wordt; het gebruik van anti-conceptio- ;-katholieke open heid. maar het is toch een open heid in één bepaalde richting. Men wil heel ver gaan om de protestan ten gerust te stellen. Maar men houdt vast aan de eigen doop, de eigen opvoeding, de eigen kerk. Dit boekje is een pastorale hand- ook van sfeer. Als we alleen aanvaardt dat op zichzelf geen maar denken aan de leer over het avondmaal. Dat moet toch maar overbrugd worden, inner lijk verwerkt worden." enkel middel goea oi Kwaaa is. oActpld wordt Slecht is slechts dat middel dat slechts0hetekcnen dat de doop i: aan een van beide partners protestantse kerk ondanks wordt opgedrongen. Dat lgkt JgJ woorden in weten kerk het kind opgroeit om tot iaatste zin eigenlijk moeten zijn: een zelfstandige keuze te komen Beste jonge mensen, begint er niet voor de Heer der kerk. Als dan aa0) en ajs je er wei aan begint toch de eis van de katholieke weigert een belofte te onderteke- kan dit klank, in Nederland is dit plan buiten een deel van Rotterdam nog niet zo bekend. Dat komt nog wel, want voorlopig is de kerk nog niet opdracht precies 25 jaar na het kerk niet, zegt pastoor Van Ingen klaar en de steen dus ook niet. Om hnmhirrtpnipn( van Rotterdam met klen>- Het is een normale misverstand te vermijden: deze bombardement van Koiteraam parochiekerk die wij zeif finan- plannen leven nu in de rooms- (14 mei 1940). Op die datum eieren. De kosten zijn ruim één katholieke kringen, maar het is de t namei;ik ook een kwart miljoen gulden. Wij zouden ook bedoeling dat zoveel mogelijk na- was net nameujK ook een Kwan j ujt Duitsiand a- men van doden worden vermeld, eeuw geleden dat hij als pries- vaarden Dat zou lijken alsof i J. Kreykamp, ds. L. Schellevis. ongeacht hun gezindte of geloof. t werd Rewijd. Pastoor Van gehoor geeft aan een mogelijke ar. L. G. A. van Noort en ds. K. duivelse influistering: Geef ze ee Kaptein. Uitgegeven onder ver- Het idee voor deze herdenkings- Ingen tvilde iets doen voor de kerk en het onrecht is vergoed, antwoordelijkheid van de Raad en verzoeningssteen is van de 54- Nederlands-Duitse verzoening e cr er ij e zorg van e iari£ro „actnnr p h t, van Ingen. in het kader van de christelijke Laatste stadium gedachtengang. Hij ging daarbij door Paul Brand, Hilversum en EeP Jmt of drie geleden begon uit van de bomaanval die leidde Het geld uit Duitsland kan woi W. ten Have. Amsterdam. Prijs JJLÏ' deS!, „va"J„ÏSe* r, tot Nederlands overgave. den aanvaard als een bijdrage i ƒ4,90,116 pagina's. J? de kosten van het monument. Hoe Gemengd gehuwd, door A. M. voor de hcrderliike zorg van de dut, Nederlandse Hervormde Kerk J®ng* Pastoor P- H- L- en het Landelijk centrum voor Hoe komt hij er toe. katholieke actie in Nederland tevens sprekend i het moment in de Rooms punt. Katholieke Kerk leeft, is dat de rooms-katholiek eerder geneigd is de verschillen te relativeren dan de protestant. Hoewel juist do rooms-katholieke regels (belofte om de kinderen r.k. op te voeden i en de leer (van het huwelijk als een sacrament) de grootste proble men scheppen voor gemengd ge niet erkend wordt. Geen wonder dat een protestantse waarnemer bij het concilie enkele weken ge- Het is geen wonder dat ds. Kap- leden in een gesprek deze hou- Eenvoudig tein wat verbaasd vraagt of pater ding een belediging noemde, iiltllllllltlii. mr i later wordt die merkwaar- Van Noort bedoelt dat beide huwe lijkspartners onder gegeven om- standigheden middelen kunnen ge- jdlUUl bruiken die door de Rooms-Katho- g£l 52. ?,,\ete="Uo" dlragjvj-u 4Sin hu—den, Jj„ de ™,ms.k.ü,„ite- Heken B'S"-3J- JS Z'Z ;Sf,dS.,,SYeh1r-rd™nnfaeerk"i!: Sd. «S ïind onderl/ng overleg en vanuit hun rooms-katholiek. school moeb oprechte liefde voor elkaar moeten maar hij blijft beCTin neooen kiezen wat het beste is". voor hen die eenvoudig toch de r.k. kerk „Wederkomst van de Heer" in IJsselmonde. Men ziet de kerkzaal met strakke raam de bak Het Woord te kort doen In heel veel kerken wordt zon dag aandacht geschonken aan het eeuwfeest van de Neder landse Zondagsschoolvereni ging. Ik hoop dat iedere pre dikant dan een grote bos corsages meebrengt om alle jonge mensen die zondag zondag uit trouw hun best doen om het Woord van God voor de kinderen te vertellen en te vertalen een eerbewijs te geven. Ze hebben het ver diend. Hun werk wordt er niet ge makkelijker op. Iedere dag wordt het duidelijker dat de zondagsschool in deze tijd niet langer kan freewheelen op de goede bedoelingen van jonge mensen die geen enkele opleiding hebben Men beeft ontdekt dat als de zondags school werkelijk wil -iin. waarin Gods Woord aan kin deren onderwezen wordt, de leiders en leidsters opgeleid moeten worden voor hun taak. Zo wordt hun geleerd dat kleu ters n t Irng hun aandacht bij een verhaal kunnen bepa len. Zij hebben nog geen concentratievermogen, 'eder die de psychologie van het kind heeft estudeerd kan u vertellen dat een kleute. vijf. hooguit zev boeid kan luisteren. Maar nu d reactie zondagsschnolleider: Kan in zo'n korte tijd een Schrirtge- trouwe vertelling worden ge geven? Dat is heel erg, dat is aan de Heilige Schrift te kort doen "n de Here Zijn eer beroven. Ik kan een dergelijke reactie niet begrijpen. Heeft deze man begrepen wat er gebeurd als men zich niet aanpast bi' de „opnnmemoselijkheden' van het kind? Hij kan zich niet langci concentreren, maar de juffrouw of de mees ter vertelt verder. Zijn ge dachten gaan dwalen. Zijn vingers zoeken iets om mee te spelen. Zijn voetjes gaan schommelen. En het verhaal gaat verder, naar alleen de Banken luisteren nog rustig. Dan zeg ik: Dat is heel erg. -Jat is aan de Heilige Schrift te kort doen Dat is het nd leren om niet te luisteren. En als het straks groter wordt en naar de kerk gaat zal het '>k daar die les in praktijk bren gen. Zo kan een predikant de katholieke school kiezen". Belofte een klohketoren (beter klokkestoel), iets van de bijlokalen en uiterst rechts) de pastorie. Kennelijk denkt Van Noort al leen maar aan de mogelijkheid Diezelfde houding van een wat Van een keuze tussen een gemakkelijk afrekenen met de in- rooms-katholieke en een openbare zichten en regels uit het verleden, school. Daar wijst ds. Kaptein hem blijkt wat minder als er gesproken 0p als hij zegt: „De kinderen zou- wordt over de eis. dat de protes- den naar een christelijke school tantse partner moet beloven de kunnen, die is veel minder kerke- kinderen rooms-katholiek te laten lijk, minder dogmatisch als u wilt. opvoeden. Ds. Kaptein zegt dan Daar is godsdienstonderricht eigen wat scherp dat hij aan die „vooraf lijk alleen maar bijbelonderricht, gegeven belofte uiteindelijk nau- Alleen al de verdeeldheid van de welijks waarde kan hechten". Hij protestantse kerken maakt het on- meent dat het kind bij zijn opvoe- mogelijk de opvoeding van die ding altijd „een vrijheid moet be- school rechtstreeks op een kerk te merken, waardoor het zonder richten." wroeging, zonder zich gedwongen te weten te zijner tijd ook een Het antwoord van Van Noort eigen definitieve keuze kan ma- veelzeggend. Hij vraagt: „Of ken". Pater Van Noort antwoordt: het katholieke kind nu helemaal „Dat is zo". gelukkig zal zijn op zo'n school Maar hier gaat hij toch wat min- met alleen maar protestantse der ver. Hij kan zich na de gege- vriendjes? Zal het zich niet een ven belofte twee standpunten voor- vreemde eend in de bijt voelen? stellen. De eerste is dat de protes- Misschien zou ik dan toch nog tantse partner, zij 1ielmet.pijnu de cerder de voorkeur geven aan d?ng st!mUrieertS H« andere «and- openbare school punt is dat de ouders gezamenlijk de kinderen van heel verschillen- meer op een algemeen christelijke de herkomst zijn. opvoeding mikken, maar „men .illllllllh Er tot Nederlands overgave. afsrdat meestal gaat Pas later „De kerk „Wederkomst van putoor Van^ngen mag^nie^We -i--■zijn nu met de plannen voor de kerk in het laatste stadium, zegt hij. Te zijner tijd krijgt ieder die dat wil de gelegenheid de namen op te geven der gesneuvelden uit zijn of haar familie. Symbolisch gezien komen zij in één graf samen, zijn zij in de dood één. Pastoor Van Ingen praat graag over zijn plan, hij is 1 enthousiast voor, er is veel werk voor te doen. Het meeste werk ligt echter in de eigenlijke kerkbouw, waarbij de architec ten J. A. Lelieveldt en S. Polgar uit Rotterdam rekening houden met het plaatsen van de ge denksteen- Zo zal straks het nieuwe IJs selmonde een teken bezitten dat verzoenend wil werken voor het leed, het oude Rotterdam aan gedaan. Maken We kunnen het niet helpen, maar de gedachte komt toch op: „wat komt er dan terecht van die uitspraak, dat het er niet om gaat het kind katholiek te maken. laat het kind katholiek dopen". Doop Daar botst de protestant dan toch weer tegen een stuk onver zettelijkheid aan die vreemd aan- doet. vooral vreemd omdat pater te leiden tot de Heer der kerk V'an Noort er aan toevoegt dat Eerstmoethet niet i'kadl°1^5 g?" a Annr. ;n Ha AArctA maakt worden en als er sprake is ..deze dooo toch in de eerste van een chrjSteiijke school dan is nlaats betekent dat men met het piotseling al lang katholiek, zo Christus verbonden wordt". Hij katholiek zelfs dat het zich op een bad reeds een paar zinnen eer- christelijke school niet thuis der gezegd dat het bij de opvoe- voelt. ding er niet om gaat het kind In dit boekje blijkt een merk- (Van onze kerkredactie De Rooms-Katholieke Kerk heeft in West-Duitsland de hulp van een aantal specialisten op het gebied van markt onderzoek ingeroepen, om een antwoord te kunnen krijgen op de vraag, waarom het steeds moeilijker word, om jongelui te vinden, die priester willen worden. Een reclamebureau in Düsseldorf, dat deze opdracht kreeg, kwam tot de volgende conclusies: De behoefte aan prestige wordt niet bevredigd, omdat het aanzien var de priester in de samenleving sterk is gedaald. Het priesterheroep i* financieel niet interessant, omdat de priester nicl naar prestatie IicIbpM wordt en geen vermogen kan vormen. F.en priester is praklisch altijd in dienst en kan niet van firma ver anderen. In de ingezonden stukken-rubriek van Medisch Con tact, d.d. 15 oktober, komt een bijdrage voor van een Hilversumse arts onder de titel „Gezond volk?" Me disch Contact is het officiële orgaan van de Konink lijke Nederlandsche maatschappij tot bevordering der geneeskunst. Dit stukje werd uitgangspunt voor bij gaand artikel dat over het toenemende arbeidsver zuim door ziekte in ons land gaat. (Van een onzer redac teuren) Dit ongeveer schreef een arts dezer dagen: Neder land is het gezondste lan-' van de EEG. Sterftecijfei 7,7 per 1000 inwoners, tegen 10,3 in de andere EEG-landen en gemiddel de leeftijd respectievelijk 73 tegen 70 jaar. Deson danks is er bij ons een toe nemend arbeidsverzuim aan 's lands economie, in de miljoenen loopt en van 1963 op 1964 is toegenomen met maar liefst 25 procent. Hij vraagt om maatregelen en eindigt met de volgende verantwoording. „Het leek mij nuttig de schrijnende tegenstelling tussen onze hoge gezondheidsstatus en het even eens zeer hoge arbeidsverzuim ten gevolge van ziekte te signa leren" ve onderzoekingen die naar net verschijnsel al jarenlang wor den ingesteld Uit deze cijfers (van 1952 tot cn met 1964) blijkt met de nodige ups en downs de vol gende stijging: in 1952 was het aantal verzuimdagen per 1000 werkdagen 77; in 1956 telde men er 93, in 1960 steeg het aantal verder tof. 103 en in 1964 was het niveau van 115 ver zuimdagen per 1000 werkdagen bèreikt. hetgeen ten opzichte van het jaar daarvoor zelfs geen verhoging betekende. Nu kan dat laatste iemand heel onbegrijpelijk voorkomen, temeer als hij kennis genomen heeft van recente cijfers der Stichting sociaal fonds bouw nijverheid. Deze stichting zag het aantal uitkeringsdagen we gens ziekte van 1963 in 1964 namelijk oplopen van 3.250.000 tot 4.520.000! Zoiets kan ee_ schrikken maken Hij vraagt: fs dat nu allemaal wel zo? Om t( beginnen met dat „onrustba rend toegenomen arbeidsv Absolute cijfers zijn hiervoei niet voorhanden, omdat het ar beidsverzuim in ons land op vele en verscheidene wijzer wegens ziekte, dat onrust- wordt geregistreerd. Indicaties barend moet worden ge noemd. Echter kunnen wel betrouw De arts stelt vervolgens dat bare indicaties worden gegeven de schade, hierdoor veroorzaakt aan de hand van representatie- Maar hij moet dan wel twee dingen bedepken In de eerste Om te Plaats- **at zowel het aantal werknemers als het aantal werkdagen in de bouwnijver heid in genoemd jaar behoor lijk zijn gestegen In de tweede plaats, dat bij de verschillende vakgroepen het aantal ziekteda gen in de bouwnijverheid steeds ver boven het gemiddel de ligt. Nader beschouwd valt het in ons land nogal mee met die stijging en is de ontwikkeling in geen geval anders dan in andere landen. Echter: toch IS die stijding er en deze moet natuurlijk oorzaken hebben. Misschien kunnen die het duidelijkste in het licht worden gesteld als we de zaak met opzet wat extreem stellen. Men kan onderscheid maken tussen de periode van de na- crisistijd voor de laatste we reldoorlog en de welvaartstijd van nu, dit al weer verschei dene jaren duurt. In eerstgenoemde periode moest het ziektecfjfer taag, on waarschijnlijk laag. worden ge noemd. He: la? toen verhou dingsgewijs de helft lager dan thans. Men kan van die periode (waarin men blij was werk tc hebben, want met de werkgele genbeid was hei toen bepaald niet alles) zeggen dat de mees te werknemers bang waren om ziek te worden. De angst om z'n baan te verliezen zat er zo diep in, dat men bij ziekte langer bleef werken dan misschien wel ver antwoord was Een ongezonde situatie derhalve die met name bij kleine zelfstandigen ook nu nog wel Dleegt voor te komen In de huidige, na-oorlogse periode kan de werknemer zich het ziek-zijn rustig permitteren hetgeen men in beginsel een gezond verschijnsel zou kunnen noemen. Dat daar wellicht ook teveel van het „goede" geprofiteerd kan worden is ongetwijfeld waar, al blijft het steeds uiterst moeilijk de grens waar dal teveel begint precies te trek- Welvaart In grote lijnen dient het toe genomen ziekteverzuim echter verklaard te worden dat is op wetenschappelijke gronden geconstateerd uit de ontwik keling van „niet ziek durven zijïi" naar „zich ziek-zijn kun nen veroorloven' Anders ge zegd: het ziek-kunnen-zijn zoiets als een welvaartsver schijnsel. Er doen zich bij de huidige ontwikkeling natuurlijk allerlei varianten voor Voorbeelden, de tendens tot „gauw ziek-zijn' kan zich meer doen gelden naarmate een werknemer min der verantwoordelijkheid draagt. Plezier in het werk heeft met deze zaak ook te maken, hetgeen weer mede veroorzaakt kan worden door goede arbeidsvoorwaarden, werkomstandigheden, enz. enz Op dit uitermate com plexe factorenstelsel richt zich thans het wetenschap pelijke onderzoek. Zo veel is echter zeker dat het toe genomen arbeidsverzuim door ziekte in ons land be paald niet onrustbarend behoeft te worden ge noemd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14