Prins Bernhard dankt met|
een indrukwekkende rede
Scholen en kippenfarm
voor Siciliaans dorp
Eeii woord voor vandaag
Zes doctors ontvangen de ere-bul
Bewondering
voor strijd
van ds. King
Christus het hoofd van
alle geestesmacliten
Hegg
er vraagt regering
te protesteren
Biografie
King: Van
Mortgomery
tot Oslo
Ds. Vinay over Riësi-project
Mensen achter
gebleven in de
ontwikkeling
kT/#l 0De kwalifeifsfandpasfa
DONDERDAG 21 OKTOBER 198 Kl
„Open uw hart voor Jezus", zegt een lied uit de bundel van
Johannes de Heer. Dat is een bijbelse waarheid. In Open
baringen klopt Christus om binnengelaten te worden. Hij wil
op de troon van ons hart zitten. Bekering is Hem die plaats in
ons leven afstaan. Maar Paulus voegt in de brief aan de ge
meente van Efeze een gedachte toe aan deze waarheid. Hij
bidt voor de gelovigen dat zij met kracht gesterkt zullen wor
den door Zijn Geest in de inwendige mens ..opdat Christus door
het geloof in uw harten woning make". Hier wordt niet ge
sproken over bekering van de ongelovige mens, maar over de
gelovigen. Christus in ons hart is geen statische zaak. Hij komt
niet binnen eens en vooral, of misschien moet ik het anders
en beter zeggen: Zijn inwoning in ons hart is niet een ge
loofsdaad op een gegeven moment in ons leven alleen, maar
een geloofsdaad van iedere dag. Daarom heeft iemand ook de
uitdrukking gebruikt van dagelijkse bekering". In geloof
moeten we Christus iedere dag opnieuw de plaats in ons leven
geven die Hem toekomt. Want in ons hart staat een troon en
een kruis. Of Christus zit op de troon en dan moet ons eigen
„ik" gekruisigd zijn, of wij nemen zelf de troon van ons leven
weer tn en dan wordt Christus gekruisigd.
We lezen vandaag: Lucas 221423.
Prins Bernhard moet het even
verwerken. De VU heeft hem het
eredoctoraat in de economische
wetenschappen verleend.
Prof. Kooiman in VU-dankdienst:
(Van onze onderwijsredactie)
AMSTERDAM In de prach
tige Westerkerk is gisteren een
dankdienst gehouden ter gelegen
heid van de 85ste dies natalis van
de Vrije Universiteit. In deze
dienst gingen voor ds A. Schip
pers, liturg, en prof. dr. W. J.
Kooiman, die plaats innam van
prof. G. C. van Niftrik, wiens
echtgenote een dag tevoren was
overleden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Grootepr <toez.) A.
Vroeg op te Soesterbert Velp (4de
p.p.): J. van Winters) - te Zeven
bergen
Bedankt voor Waddinxveen: J. den
Besten te Huizen N.-H.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Wetsinge-Sanwerd: G. van
't Riet te Lioessens; te Heeg: W. Schenk
te Godlinze.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Bradford en Toronto.
Canada: C. Harinrk te Utrecht; te Sint
Catherines, Ontario, Canada: A. Ver-
gunat te Rotterdam-C.
gevaarlijke wijsheid, zoals die in Co-
lossenzen 2 beschreven staat. De God
heid Gods is bij ons tegenwoordig
Christus. Dat is geen idee, maar wi
kelijkheid, zo zei prof. Kooiman. Deze
Christus is het hoofd van alle wereld
krachten en geestesmachten. Hij is
ook werkelijk Heer over alle machten
van natuur en geschiedenis. Om die
reden is het dwaas voor de kosmische
machten meer te vrezen dan voor
Christus of zich laten beangstigen
door technisch vernuft.
Dat Christus werkelijk Heer
daarmee staat alle werkelijke .inzicht.
Hij staat aan het hoofd van alle
kosmische krachten en is er zelfs mee
verbonden. En de gemeente heeft de
volheid eekregen in Hem, Die hoofd is
van allw heerschappij. Dat houdt in,
dat wij tot vervulling zijn gekomen.
In sterke tegenstelling daarmee zien
wij de holle krachten van de kosmi
sche wereld. Ons hart, dat dreigde te
breken, is geheeld, wij zijn tot een
doel gekomen.
Niet alleen de macro-kosmos, ook de
micro-kosmos van de enkele mens die
zijn rol speelt, heeft Christus in zijn
handen gedragen. Hij is de ene ware
grond van alle wijsheid en kennis.
Blindheid op dit punt maakt de gehe
le werkelijkheid diffuus. Echter, deze
ware wijsheid kan alleen ontdekt
worden door hem die door de dwaas
heid van het woord des kruises heeft
kunnen heenkijken.
Dat is een mysterie dat zich slechts
ontvouwt aan de mens die er zich
liefde aan overgeeft. Wie deze Chris
tus als Hêer heeft aanvaard, moet
daar in het leven getuigenis van
afleggen en overvloeien van dank
baarheid. Maar, zo besloot prof. Kooi-
in zijn prediking, de waarschuwing
op haar plaats, dat het geloof niet
te verdiepen door een filosofie die
haar maatstaf niet zou vinden in
Christus.
L Schippers, die votum en
groet had uitgesproken, eindigde deze
indrukwekkende dankdienst met een
gebed waarin Gods zegen voor het
komende academische jaar werd ge
vraagd.
Spanje erkent huwelijken
van ex-priesters niet
DEN HAAG De stichting „In den is geweest door de r.k. gelofte
de Rechte Straat" te Velp, die van .kuisheid" en daarvan van de
zich o.m. ten doel stelt priesters,
die de Rooms-Katholieke Kerk
verlaten hebben, bestand te ver
lenen en daartoe in Velp een
priesterrefugium „De Wart-
burg" oprichtte, heeft zich tot
de Staten-Generaal gewend om
aandacht te vragen voor de moei
lijkheden, die zich voordoen met
Spaanse ex-priesters, wanneer
zjj elders (bijvoorbeeld in Neder
land) een wettig gesloten huwe
lijk in Spanje erkend trachten te
krjjgen
Deze stichting, waarvan ds. H. J.
Hegger directeur is, heeft tot dusver
60 voormalige r.k. priesters de hel
pende hand kunnen reiken bit >ntn
terugkeer in de b u r g e r 1 ij k e
maatschanoii. Daaronder bevond zich
een twintigtal Spaniaarden. Viif
hen zijn in Nederland gehuwd. Som
migen hunner wensen vaak naar
Snanie terug te keren om daar ofwel
in de burcermaatscha^oii werkzaam
te zijn. ofwel als predikant een pro
testantse kerk te dienen.
Het Spaans burgerink wetboek
str-at echter niet toe. dat een huweliik
erkend wordt van iemand die gebon-
(Van onze onderwijsredactie)
AMSTERDAM De Vrije Uni
versiteit heeft gisteren ter ge
legenheid van haar zeventiende
lustrum zes eredoctoraten uit
reikt in het rijk versierde Con
certgebouw. Aan het slot van
deze bijzondere Senaatzitting
heeft prins Bernhard een indruk
wekkende rede gehouden over
ontwikkelingshulp. Hij dankte
daarmee voor zijn eigen erepro
motie en sprak tevens uit naam
van ds Martin Luther King, Paul
G. Hofman, minister-president E.
Jonckheer van de Nederlandse
Antillen, prof. dr. Jacques Ellul
en de heer C. Rijnsdorp. In zijn
rede pleitte de Prins er voor dat
het politieke risico verbonden betreft, meende de Prins dat
r tpraal svstppm waarhn urne
aan particuliere investeringen
van regeringen wordt gedragen.
Prins Bernhard die de angstaanja
gende achtergrond van de dringende
problemen der ontwikkelingslanden
bevolkingsexplosie, geboortebeper
king en voedseltekorten schilderde,
zei, dat het noodzakelijk is dat de
westerse, de industriële en de agrari
sche ondernemingen aanzienlijker be
dragen investeren in de ontwikkeling
plaatselijke bedrijven in de ont
wikkelingslanden. Dergelijke particu
liere activiteiten komen nog veel te
weinig voor. Er is een ommezwaai
nodig, want in de jaren 1960/65 liep
het aandeel van de particuliere inues-
teringen in het totaal proportioneel
terug.
Dat komt. doordat de ondernemer
de voorkeur aan geeft te investeren
politiek rustiger landen, waar men
slechts met normale bedrijfsrisico's heeft
te maken.
Wat de garanties voor politieke risico's
R.K. Kerk geen dispensatie heeft ge
kregen. Hun huwelijk elders wordt als
ongeldig beschouwd en kinderen, uit
dit huwelijk geboren, als onwettig, ook
als zij gebroken hebben met de
Rooms-Katholieke Kerk.
Voor een dergelijk geval richtte de
stichting zich tot het Vaticaan, doch
zij kreeg ten antwoord, dat een dis-
Densatie van het celibaat slechts
wordt verstrekt met de bedoeling
„aan priesters de mogelijkheid te ge
ven om een goed christelijk leven te
leiden binnen de Rooms-Katholieke
Kerk.''
De stichting, die naar analogie hier
van nog verwijst naar een paragraaf
in het door het Vaticaan met Mussoli
ni gesloten concordaat, welke verbiedt
dat afvallige priesters in Italië het
leraarsambt of een ander openbaar
ambt bekleden, ziet in dergelijke
regelingen een vorm van discriminatie
en aantasting van de rechten van de
Hoewel zij er zich van bewust is,
dat de Nederlandse overheid op een
en ander nauwelijks invloed kan uit
oefenen. daar de regeling van het
huwelijksrecht een binnenlandse aan:
gelegenheid is van elk land, meent zij
wel. dat de Nederlandse overheid zou
kunnen protesteren tegen de moeilijk
heden. die Soaanse ex-geestelijken ir
de weg worden gelegd voor het ver
krijgen van een paspoort.
l/itkntppen en op briefkaart plakken a.u.b.
IK WERK MEE aan da verder» groei van de krent.
Uw nieuwe abonnee heet i
Naam
Adres
Woonplaats i
betaling per. WEEK/MAAND/KWARTAAI
Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee t
Naam
AdreS
Woonplaats t
Ik ontvang als geschenk i
0 HYACINTHENBOl MEI HOU 0 „DE DOKTER ZEGT* II
DER 0 „DE DOKTER ZEGT* I
0 TIPPARAOE TWEE (elk deel ia een (ander) geheel)
streep door wat u niet wenst.
ff*-
(Van een onzer redacteuren)
AMSTERDAM De naam van
Martin Luther King is een begrip
geworden, een aanwijzing dat in
onze wereld aan mensen groot
onrecht wordt aangedaan. King
is verguisd en geëerd. Hij wordt
gezien als onruststoker en hij
kreeg de Nobelprijs voor de vre
de. De Vrije Universiteit eerde
hem met een ere-doctoraat. El
ders in deze krant vindt u hier
van een verslag.
Samenvallend met dit ere-doctoraat
is dr. King een Nederlandse vertaling
aangeboden van de door Lerone Ben
nett, een schoolvriend van Martin Lu
ther King, geschreven biografie; Ben
nett beschrijft King als een moeilijk
te doorgronden mens, een genie die
geroepen werd tot een leiderschap dat
hij nooit gezocht heeft. Zijn belang
rijkste beslissing was wel het afslaan'
van een wetenschappelijke carrière
om eenvoudig predikant in de „deep
south" te worden.
Reeds vroeg, onbewust, aanhanger
van Ghandi's leer, die gezegd moet
hebben: „Misschien zal de neger eens
de waarachtige boodschap van geweld
loosheid aan de wereld brengen".
King plantte Gandhi's leer over op de
religieuze traditie van de negerge
meenschap. een traditie die hem overi
gens niet in alle opzichten sympathiek
is.
Kings grote ogenblik kwam toen tij
dens zijn afwezigheid een bomaanslag
gepleegd werd op zijn huis, waarbij
bijna zijn vrouw en kind omkwamen.
Een menigte negers maakte zich klaar
voor de tegenaanval, maar King bracht
de. woorden van liefde en vergeving,
4|e in al zijn speeches terug te vinden
zgn, in de praktijk. Dat was het begin
van een opgang, die hem de grote lei
der van de negers in Amerika maakte,
niet in de laatste plaats daarbij gehol
pen door zijn welsprekendheid, culmi
nerend in zijn historische rede ter af
sluiting van de mars naar Washington:
,1 had a dream". Het leven van enige
generaties King beschrijvend, wordt
de geschiedenis van de rassenstrijd op
boeiende wijze in dit boek verteld.
Wijzend op de successen die behaald
zijn (via de busboycot in Montgomery
en de jarenlange strijd voor gelijke
burgerrechten) kan ds. Martin Luther
King in Oslo bij de uitreiking van de
Nobelprijs met zekerheid zeggen: „Ik
geloof dat onbewapende waarheid en
onvoorwaardelijke liefde het laatste
woord zullen hebben".
Martin Luther King, door Le
rone Bennett. Uitgave H. J. W
Becht en W. ten Have, Amster
dam. (198 blz., 9,75).
multila
teraal systeem waarbij groepen regerin
gen zich garant stellen voor deze risico's
aanzienlijk grotere mogelijkheden biedt
dan garanties in nationaal verband. Bij
een multilateraal systeem is een veel
grotere risicospreiding mogelijk. Bij
dreigende aantasting kan een dergelijk
systeem een veel grotere invloed aan
wenden om de zaken ten goede te keren.
Inschakeling van de Wereldbank zou het
systeem automatisch doen profiteren van
de goodwill van de Bank bij de ontwik
kelingslanden.
Opgevangen
De diplomatieke onderhandelingen
de administratieve rompslomp van ieder
bilateraal akkoord zouden kunnen
den opgevangen in een bestaand multila
teraal systeem. Zolang er echter nog
geen bevredigende algemeen geaccep
teerde multilaterale oplossing gevonden
is, zou het een teken van wijs beleid zijn
voor onze regering om, waar mogelijk,
de politieke risico's van ons bedrijfsleven
te helpen dekken. Een voorbeeld i
garantieregeling voor Nederlandse ii
teringen in Suriname waartoe onlangs
werd besloten.
„Code"
Er bestaat een „code voor goed ge
drag", maar de regels die zouden moeten
gelden voor investerende mogendheden,
regeringen, politici en bedrijfsleiders zijn
daarin niet te vinden. Hoopt men aan de
ene kant op een gunstig investeringskli
maat, aan de andere kant moet een
enorm begrip getoond worden voor de
bij jonge volken bestaande angst voor
economische buitenlandse overheersing,
voor onbegrip voor hun ontwikkelingspa
troon en voor een benadering van de
problemen met meer oog voor eigen
winst dan voor het belang van
betrokken land.
Er zijn, zo besloot de Prins, op ons
tal van regels van goed gedrag van
toepassing die ons er voor moeten
behoeden het jaar 2000 tegenover de
overgrote meerderheid van het
selijke ras nog steeds te staan als „the
ugly white man."
Levendige zaak
Direct na de opening van de bijzondere
Senaatszitting met een academisch gebed
door de rector magnificus, prof. mi
Na de erepromoties in het Con
certgebouw onderhielden Ko
ningin en Prins zich met ds.
Martin Luther King.
literatuur en, meer algemeen, op d
van de cultuur. Niet alleen onder 1
literaire, maar ook onder de dagblj
critici neemt u, aldus prof. Kuipj
een bijzondere en eervolle plaats I
Voor de literatuurhistorie op wettT
schappelijk niveau levert deze kal
van de activiteit van de heer Rijs
dorp een rijk materiaal op van welg
fundeerde aanwijzingen, waar zich I
waardevolle bevindt, alsmede i
wijzing der waardeloze verschijn
len.
Eminent belang
Prof, dr. F. de Roos noemde het
bijzonder voorrecht de eerste te mojfc^
zijn, die prins Bernhard met zijn pron
tie tot doctor in de economische v
schappen kon gelukwensen. Het
misch leven heeft zich vanouds gekL
merkt door een sterke gerichtheid opl
gehele wereld.. Toch werd de econoi V
sche structuur van ons land tot voor f
laatste wereldoorlog door een zeki
eenzijdigheid gekenmerkt, doordat de
dustrie niet die plaats innam die zij
andere hoogontwikkelde volkshuishc
dingen bekleedt. Na de laatste oorlog
daarin verandering gekomen. Onze ind» Uui
triële structuur is verbreed en verdie
Juist op dit terrein hebt u, zo i Vo1
prof. De Roos, in uw hoge posif^J
activiteiten ontwikkeld die voor
Nederlandse volkshuishouding
eminente betekenis zijn. Met n
noemde de promotor de goodwill-
zen van de Prins die voor ons lir°
Samenwerking
Een tweede ere-doctoraat in de ecoi
mische wetenschap heeft de V.U. vi
leend aan de heer Paul G. Hoffm
leerdheid
hoogleraar aan de juridische faculteit
van Bordeaux. Hem is de onderscheiding
verleend op grond van zijn uitstekende
verdiensten op het gebied der door hem
gedoceerde wetenschap. In zijn toespraak
zei de promotor onder meer dat prof.
Ellul zich als jurist geconcentreerd heeft
op de geschiedenis van het recht. Hij
heeft ons de rechtsontwikkeling doen
zien als een levendige zaak, die
persoonlijk aangaat. Prof. Ellul heeft zijn
kennis gebruikt om te dienen.
De ere-cappa werd prof. Ellul om
gehangen door de conrector, prof. dr.
J. Lever, die ook de andere promo
vendi hun nieuwe waardigheid om
hing.
Levend recht
Prof. mr. W. F. de Gaay Fortman
begon met zijn promovendus, de heer E.
Jonckheer geluk te wensen met zijn 47ste
verjaardag, „die u met ons wilt vieren".
De heer Jonckheer werd het eredocto
raat in de rechtsgeleerdheid verleend. De
promotor bracht de totstandkoming van
het Statuut voor het Koninkrijk in
herinnering, dat, de hew Jonckheer als
eerste mmistef-president ondertekende.
Hoewel het statuut niet in alle delen in
overeenstemming was met datgene wat u
tot dan toe had voorgestaan, zo zei prol
De Gaay Fortman, hebt u niettemin de
daarin vervatte rechtsregels tot levend
recht gemaakt. U hebt vorm en inhoud
gegeven aan het overleg en de samen
werking binnen het Koninkrijk,
sloot de promotor.
Eervolle plaats
Als promotor van de heer C. Rijns
dorp trad op prof. dr. G. Kuiper. Hem
werd het eredoctoraat in de letteren
verleend op grond van zijn uitsteken
de verdiensten, verworven door het
geen hij heeft gedaan voor
antwoorde voorlichting aan het chris
telijk publiek in Nederland en
vorming ervan op het gebied van de
ia;
Kol
W'
UTRECHT Dezer dagen
brengt de bekende Italiaanse
waldenzer predikant ds. Tullio
Vinay een bezoek aan ons land
op uitnodiging van het Theolo
gisch Literarisch Studentengezel
schap Excelsior Deo Juvante te
Utrecht dat zijn lustrum viert.
Gisteren vertelde deze sociaal
hervormer op een persconferen
tie over zijn ervaringen sinds hij'
zich vier jaar geleden in Riësi,
een van de armste plaatsjes op
het eiland Sicilië heeft gevestigd.
Ds. Vinay is bekend geworden door
het oecumenisch vormings- en jeugd
centrum Agape in Noord-Italië, dat
hij na de oorlog heeft opgericht. Vier
jaar geleden heeft hij de leiding
daarvan echter aan anderen overge
dragen en is naar Riësi vertrokken,
waar hij een begin heeft gemaakt met
veelomvattende sociale vernieuwin
gen. Inmiddels wordt hij bijgestaan
door een team van ongeveer dertig
man, afkomstig uit Duitsland, Noord-
ftalië, Zwitserland, Denemarken,
Frankrijk en Nederland.
ONTWIKKELING
Zoals praktisch overal op Sicilië heerst
er in Riësi grote armoede. De vijf
miljoen inwoners van het eiland zijn
ver achtergebleven in de ontwikkeling,
die vooral de laatste tientallen jaren
ook in hun omgeving zich heeft a
gedaan. Er is weinig industrie ei
zon verschroeit het land van maart tot
(Van onze kerkredactie)
oktober, zodat de oogst van de boeren
klein is.
Na de oorlog kreeg Sicilië een semi-
autonome status met een eigen presi
dent en een parlement. Het is echter
een regering geworden, die niet
vreemd is aan nepotisme en korruptie.
Ontwikkelingskapitaal voor het eiland
komt daardoor in verkeerde zakken.
Plaatselijk is de toestand al niet veel
beter. Enkelen hebben de macht, mees
tal zijn dit leden van de maffia.
Deze armoede en wanverhoudingen heb
ben verschillende Sicilianen de moed
gegeven het geluk elders te zoeken. Ze
zijn geëmigreerd naar Noord-Italië,
Duitsland, Zwitserland of Nederland.
Wanneer ze na een jaar of twee genoeg
hebben gespaard komen ze terug bij
vrouw en kinderen, tot het geld weer
op ls.
Begrijpelijk heeft de hele toestand
de mensen een gevoel van moedeloos
heid gegeven. Nu is echter ds. Vinay
daar aan het werk gegaan. „Waarom
juist daar?" vragen we. „Omdat het
een van de armste plaatsen op Sicilië
is", antwoordt ds. Vinay. „Christenen
horen daar te zijn, waar de armsten
der armen zijn en daar het Evangelie
met de handen verkondigen." Hij is
een goeie vijftiger zo te zien, niet
groot van stuk.
„Verandering van de mentaliteit
van die mensen, daar gaat het om."
Hij hamert herhaaldelijk op
grondprincipe. Het gaat niet om on
dersteuning van de mensen. Ze moe
ten leren zichzelf op den duur te
helpen. In het 18.000 man tellende
Ricsi werken mensen uit alle landen
op basis van de christelijke bood
schap.
Toen ds. Vinay kwam is hij begon
nen te bouwen. Er waren metselaars
genoeg. Eerst kwam er een kleuter
school, daarna een technische school
en nu wordt er gebouwd aan een
lagere school. Zes leerkrachten geven
op het ogenblik les aan de technische
school. Ze komen uit Zwitserland.
Engeland, en Riësi zelf.
Er is behoefte aan gespecialiseerde
vrijwilligers, die minstens twee jaar blij
ven. Zo is op het ogenblik grote behoefte
aan een leerkracht voor fijn metaalwerk
en een voor naaien en handwerken.
Ook werd er grond gekocht. Ds. Vinay
kocht met opzet de slechtste. Hij wilde
hiermee bewijzen, dat met irrigatie deze
erond vruchtbaar kon worden gemaakt.
In februari van dit jaar is de Nederlan
der A. B. Joolen naar Riësi vertrokken.
Gisteren was hij er ook om zijn ervarin
gen te vertellen. Na zijn opleiding tot
pluimveekundige in Barneveld is hij aan
de slag gegaan. Nu al kan de pluimvee
stapel de beste van Sicilië worden ge
noemd.
Het Riësi-project is er een van de „lijst"
van projecten van de Wereldraad van
Kerken, waarvan de Nederlandse afde
ling is gevestigd in Utrecht: Oecumeni
sche hulp aan kerken en vluchtelingen,
Corn. Houtmanstraat 17, Utrecht. De
oecumenische hulp zoekt daarom fond
sen en mensen voor Riësi.
I r Mq4- behoud van Uwtanden
■Vol
Oei
Prinses Beatrix, gekleed in een
betoverende japon en haar ver
loofde, de heer Claus von Ams- irijl
berg, betreden het Concertgebouu Dei
voor de gala-avond van de Vrijdag
Universiteit. Het was voor he: Di
eerst dat het verloofde paar infabi
avondkleding in het openbaar
scheen.
ker, functionaris van de Verenigde
ties, daartoe bereid gevonden. De pro: ach
tor, prof. dr. W. J. Wieringa, zei o"
meer:
De Senaat heeft mr. Hoffman het
doctoraat in de economische wetenschi
pen verleend op grond van diens uito
mende verdiensten op het terrein
internationale financiële hulpverleni
in het bijzonder met betrekking tot
ontwikkelingslanden. Dr. Hoffman ht*ar,!
een wezenlijke bijdrage geleverd tot
oplossing van het probleem der econothej
sche verheffing van de onderontwikkel?
gebieden. Hij
getrokken uit de sfeer van liefdadighc
en paternalisme, waarin deze aanvanr'"
lijk verzeild was geraakt, en een nieu Rf
„approach" gegeven, waarvan het t&ge
gangspunt is de „interdependence" tvus
de geïndustrialise—J
wikkelde landen i
op de gedachte van samenwerking 1
bereiking van een gemeenschappelij
„purpose that will Benefit all".
Prof. dr. G. Kuiper Hzn, verricN
de laatste promotie, nl. die van i !Dk
Martin Luther King tot ere-doctor|
de sociale wetenschappen.
Wij hebben, aldus de promot
diepe bewondering voor de wi] leej
waarop u uw onderdrukte rasgenol^ng'
leidt in de strijd voor
samenleving: niet de bloedige nufLj'
de geweldloze revolutie. Zij getol
van een scherp inzicht in de mensd L*
ke verhoudingen.
Misschien is nergens zo'n goede lea
school te vinden voor de sociologie v J
het beleid als in de observatie van QT
strijd, die immers gebruik maakt
kennis der sociale structuren, vai
mogelijkheden die de wet biedt, va
waarde van public relations, van ant:
patie op menselijk gedrag, van de wi.
waarop men het moreel en de eigt
waarde van een groep versterkt, van
uitwerking die het plaatsen van gees*
lijke adeldom tegenover fysiek gewt
heeft, die zorgvuldig de plaatsen r"
actie uitkoos. Om deze reden geeft
universiteit u dit eredoctoraat in
sociale wetenschappen, u bent bezig d
een grote sociale revolutie tot stant
brengen, zo vervolgde prof. Kuiper.
Maar er is ook een reden waaro
juist de Vrije Universiteit u deze
schenkt. Zij pretendeert zich bij hot
wetenschapsbeoefening en beleid
laten leiden door het evangelie tx
Jezus Christus en zij is daarom
laatste die blind zou kunnen blijvt
voor de zee van persoonlijk leed
sociale ellende en ontrechting
waar ook ter wereld, de medemer
wordt aangedaan. Wanneer de strij
daartegen gevoerd wordt het mid&t
der geweldloosheid dan willen wij
met dit eredoctoraat te kennen gert
hoe zeer ook wij in deze methode
weg van Christus herkennen..