T Afscheid van moedig en ootmoedig pionier Een woord voor vandaag LAATSTE COLLEGE PROF. DOOYEWEERD Eredoctoraat voor King verbaast ons Minister Diepenhorst: baccalaureaat mislukt Concilieverklaring Joden definitief goedgekeurd Verwachting na een jaar: „Antwoord 64zal 23 miljoen halen Twintig jaar NJG feestelijk gevierd BUITEN DE MUUR Tagiu-i Er zijn van die teksten die wel altijd vragen zullen blijven oproepen. Daar is die centrale uitspraak: „Want door genade zijt gij behouden door het gelooj, en dat niet uit uzelf: het is een gave Gods." Exegeten hebben zich afgevraagd wat is nu een gave: Is geloof een gave? Of is genade een gave? Of is het behouden worden een gave? Hun geschriften zijn interessant en zeker niet onbelangrijk. Maar toch, al komen zij er niet uit, wij weten heus wel wat Paulus centraal bedoelt. Het gaat hier om onze verlossing en aan die verlossing kunnen we niets toe of af doen. We kunnen ons niet inspannen om verlost te worden. We worden niet aangenomenomdat we zo netjes geleefd hebben, of omdat we geprobeerd hebben onze fouten uit te wissen met een serie goede daden. Door een padvindersmenta liteit komen we niet tot geloof. En bij de verlossing van de mens staan twee woorden centraal: „genade" en „geloof". Genade kan omschreven worden als „onverdiend ontvangen". Geloof kan omschreven worden als „knielend aanvaarden". In genade klinkt het „ja" van God tot de mens. In geloof klinkt het „ja" van de -mens tot God. We lezen vandaag: Lucas 20 1940 We lezen morgen Lucas 20 4147 en 2114 "Va.irt" is de titel van een nieuwe vertaling van het bijbelboek "Handelingen dér nposteltTj". Qe geschie- ;.denis van. de verbreiding ;'.yan het Évangelie, in' de taalr van vandaag. Fraai uitgege- ven met Veel foto's, kaartjes en verklaringen Een unieke gelegenheid om de Bijbel beter te leren kenner. Een uitgave van het NEDttlANDS BIJBELGENOOTSCHAP Prijs f 2.— Verkrijgbaar bij de boekhandel. Schrotenboer: (Van onze kerkredactie) GRAND RAPIDS In kringen van de Christian Reformed Chnrch is men verbaasd dat dr. Martin Luther King een eredoctoraat krijgt van de Vrije IJniversiteit. Paul G. Schrotenboer schrijft in het weekblad The Banner: Oppervlakkig gezien krijgen we de in druk dat deze graad gegeven wordt uit andere motieven dan die Abraham Kuyper er toe brachten burgerlijke ge hoorzaamheid te bepleiten in de vorm van een anti-revolutionair staatsman schap. Hij schrijft in een artikel over de Amerikaanse rassenrelletjes van de laatste maanden en jaren. Volgens hem zijn deze een gevolg van de ge dachte dat „demonstranten het recht hebben de wetten te overtreden als zij demonstreren voor burgerrechten." Deze gedachte zou sterk gepropageerd worden door dr. Martin Luther King, de bekende negerleider. Schrotenboer vervolgt: „Dat de wet aangepast moet worden aan de begin selen van het recht, dat alle burgers gelijke rechten schenkt, ongeacht hun ras, behoeven we niet te zeggen. Maar rechtvaardigt het doel de middelen? Kan burgerlijke ongehoorzaamheid lei den tot burgerrechten?" Deze secretaris-generaal van de Ge reformeerde Oecumenische Synode zegt dat het toekennen van een ere doctoraat aan King velen in zijn ker ken verbaasd heeft: „Maar misschien wordt op een afstand van een paar duizend mijl beter gezien waar het om gaat In ieder geval moeten we probe ren te ontdekken waarom deze man deze eer waardig wordt gekeurd." Beroem n pswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Utrecht (wijkgemeente Noorderbrug), A. Kopl te Rijssen fwykgemeente Oranjekerk). H. J. Druten te Nijverdal. GEREF. KERKEN GEREF. KERKEN (vrUgem.) Beroepen te Siegerswoude-Friesepalen, kand. D. J. A. Brink te Krommenie. Aangenomen naar Beverwijk ikerke- raad p/a E. Vossebelt), J. Meilof te IJssel- monde c.a. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Borssele. A. Hofman te Zeist, die bedankt voor Vlissingen: te Genemuiden en te Opheusden, H. Ligten- berg te Oudemirdum. Bedankt voor Leiden, Ridderkerk en voor Tholen, P. Blok te Dirksland. (Van i onzer redactearen) AMSTERDAM Minister L A. Diepenhorst van onderwijs en wetenschappen heeft op het zeven tiende lustrum van het Studenten corps aan de Vrije Universiteit aangedrongen op een nader onder zoek naar de maatschappelijke positie van de student. Het student-zijn heeft dermate een verandering ondergaan, dat ook de universiteit zich meer zal moeten aanpassen aan de gewij zigde omstandigheden. Het pro bleem van de werkstudent, ge huwde studenten en spoorstu denten vereist een andere aan pak. Prof. Diepenhorst verklaarde dat I het baccalaureaat in ons land gedeelte lijk mislukt is. Het is door de maat schappij niet aanvaard en wordt door de student niet op prijs gesteld: hij wenst een volledige opleiding. Ook veel ouders zien het afgestudeerd zijn en de titel als het uiteindelijk ide aal. Het gaat er volgens prof. Diepen horst om het juiste midden te vinden de betrokkenheid van de student enerzijds met betrekking tot zijn stu die, anderzijds tot de hem omringende wereld. Dat is moeilijk, maar de uni versiteit zal zich in tegenstelling tot vroeger meer met de schare moeten gaan bezig houden in plaa'ts van met de uitzonderlijken. Ook het probleem van de tweetrapsstudie dient zich aan: verwerking van dezelfde stof op ver schillende manieren; gericht op de praktijk en op wetenschappelijke stu die en -onderzoek. Hij benadrukte nog eens de eisen van doeltreffendheid en efficiency die de staat wel moet stellen. De jaarlijk se gemiddelde investering per student (7500 gulden) moet rendement opleve ren. De student dient verder goed te weten waar hij zich mee bezig houdt. Te gemakkelijk matigt men zich een oordeel aan over zaken die buiten het terrein van de studie liggen en de minister haalde het vonrheeld aan van de studenten die een drieweekse reis naar Cuba gemaakt hadden en nu een wijziging in de buitenlandse politiek van de Nederlandse regering eisten. Over het studieloon merkte de be windsman op dat dit de student in afhankelijkheidspositie brengt. Op deze feestelijke vergadering het Koninklijk Instituut voor de Tro nen installeerde de rector van het Corps, de heer R. W. Dijk, als erele den prof. mr. P. J. Verdam en prof. dr. H. Wijngaarden, beiden hoogleraar aan de Vrije Universiteit, die meege werkt en geadviseerd hebben tot een vernieuwing van het studentencorps, en tot lid van verdienste mr. D. W. O. A. Grosheide, oud-rector van corps, die zitting heeft in het stich tingsbestuur tot de bouw van een nieu we sociëteit. Tot de vele genodigden behoorde ook mr. F. J. Kranenburg, Commissa ris der Koningin in de Provincie Noordholland. Het lustrumvierende studenten corps van de Vrije Universiteit benoemde gistermiddag twee pro fessoren tot ereleden, te weten prof. dr. H. R. Wijngaarden (links) en prof. mr. P. J. Verdam. AMSTERDAM Vandaag heeft dan voor het laatst de stem van Dooyeweerd als hoogleraar-in- functie geklonken. Door de onver biddelijkheid van de leeftijdsgrens heeft hij net niet de veertig jaren vol kunnen maken. Juist 39 jaar geleden aanvaard de hij zijn ambt om aan de Vrije Universiteit de vakken wijsbe- gnerte des rechts, encyclopedie der rerhtswetensrhappen en oud vaderlands recht te gaan doceren. Zo zijn wel in de eerste plaats vele generaties juridische studen ten in de propaedeuse voor hun candidaatsexamen geconfronteerd met zijn wijsgerige denkbeelden. Weliswaar maakten slechts de laat ste twee vakken deel uit van de ver plichte examenstof, maar het is elke aankomende jurist wel spoedig duide lijk geworden, dat een opgaan voor het tentamen encyclopedie zonder eni ge kennis van Dooyeweerds wijsgerige opvattingen een hachelijke zaak was. Öm de eenvoudige reden, dat de ver eiste analytische kennis van de in de encyclopediestof behandelde standpun ten der grote rechtsgeleerden in oude en nieuwe tijd deze ondergrond eenmaal niet kon ontberen. Het is zijn aandeel in de vorming van de jonge jurist geweest, waardoor vergelijkenderwijs het candidaatsexa men rechten aan de VU de verhou dingen hebben zich naderhand wel ge- wiizigd gedurende vele iaren nogal „zwaar" was. Maar velen die er tevo ren erg tegenaan keken bleken achter af dankbaar, zowel voor de vroege veelzijdige oriëntering als voor het on derricht in scherp onderscheidend denken- Toch raakt dit Dooyeweerds groot ste betekenis nog niet. Deze houdt ver band met het reeds vóór zijn professo raat gewonnen inzicht, dat de houding welke het wijsgerig denken zelfgenoeg zaam acht in wezen het denken af trekt van de goddelijke openbaring ir Jezus Christus. Bewogen door de diepe kloof tussen geloof en wijsbegeerte, c.q. weten schap, en gegrenen door de centrale plaats die het „hart" „uit het hart zijn de uitgangen des levens' als de religieuze wortel van het menselijk be staan toekomt, heeft hij het als zijn levensroeping gezien, de wijsbegeerte vanuit het gelovig gerichte hart naar de bijbelse grondmotieven van schepping, zondeval en verlossing door Jezus Christus te beoefenen. Vanuit deze omwenteling ook van zijn eigen gedachten is de conceptie de Wijsbegeerte der Wetsidee ge boren. En de draagwijdte hiervan strekt zich uit tot de wijsbegeerte van alle vakwetenschappen en daarmee tot de beoefening van die wetenschappen zelf. Zo is het te verklaren, dat zich op den duur een kring heeft gevormd wetenschapsmensen uit de meest uiteenlopende faculteiten, die, verbon den door eenzelfde christelijk geloof, beseffend de elektriserende werking welke vanuit de cnristelijke levenswor tel zou moeten uitgaan op de weten schapsbeoefening, zelfstandig op hun eigen gebied in deze richting werk zaam willen zijn. Dooyeweerds weg is niet over rozen gegaan. Vooral in de eerste periode heeft hij volop zijn deel gehad van wantrouwen en miskenning. Pijnlijker dan die van de kant van degenen die in het wijsgerig denken een religieus neutrale aangelegenheid zagen (waar dering en erkenning blijkt overigens uit zijn jarenlang voorzitterschap van de Vereniging voor Wijsbegeerte des Rechts) was zulk een ervaring ook ir eigen kring. Ook hier veranderde ech ter veel. Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant Uw nieuwe abonnee heet Naam Adre». Woonplaats betaling per. WEEK/MAAND/KWART AAI Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee Naam Adres Woonplaats i Ik ontvang als geschenk t HYACINTHENBOI MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II DER »DE DOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel Is een (ander) geheel) streep door wat u niet wenst. ROME Het Vaticaanse conci lie heeft gisteren de verklaring, dat het Joodse volk als geheel niet verantwoordelijk kan worden ge steld voor de kruisiging van Chris tus definitief goedgekeurd. Na mens de Wereldraad van Kerken heeft dr. W. A. Visser 't Hooft de uitspraak toegejuicht. Van Joodse zijde toonde men zich echter maar matig enthousiast. Met 1763 tegen 250 stemmen gaven de bisschoppen hun goedkeuring aar het gehele schema, dat de houding be spreekt van de Rooms-Katholieke kerk ten opzichte van de niet-christe- nen, waaronder de Joden. Daarmee verwierf het document met gemak de vereiste tweederde meerderheid. Toch was het aantal tegenstemmen het grootste, dat ooit bij de eindstemming tegen een conciliedocument is uitge bracht. Tot de tegenstanders behoorden conservatieve bisschoppen en bisschop pen uit het Midden-Oosten, maar ook progressieven, die de sterkere tekst van het vorig jaar wilden behouden. Men schat deze twee groepen onge veer 150 en 100 man sterk. Dr. W. A. Visser 't Hooft, secreta ris-generaal van de Wereldraad van Kerken, verstrekte de volgende ver klaring: „Wij zijn blij, dat het Vati- I caans concilie de verklaring over de I Joodse godsdienst aangenomen heeft, want dit is een duidelijke weergave van een bijbelse waarheid, die in alle kerken verdrongen is. namelijk, dat Ide goddelijke openbaring het eerst via het Joodse volk tot de mensen is ge- I komen. De hechte band, die zo tussen Joden en christenen bestaat, moet niet slechts herinnering zijn, maar ook een' realiteit in het heden. Antisemitisme is daarom een loochening van het christelijk geloof zelf. De Wereldraad van Kerken heeft gemeend, dit tot uitdrukking te moe ten brengen tijdens zijn assemblee ir New Delhi in 1961. Wy zijn blij, dat wij nu kunnen zeggen, dat alle ker ken nu een nieuwe houding zoeken tegenover het Joodse vol, mede met het doel de vele fouten uit het verle den te herstellen. Dit moet niet worden gezien als een politieke zet, maar als de erontdek- king van een inzicht, dat diep v< kerd ligt in ons gemeenschappelijk bij bels erfdeel." De directeur voor Europa van het Amerikaans Joods comité, Zacharias Shuster, noemde gistermiddag de ver klaring een betekenisvolle gebeurte nis in de geschiedenis van de betrek kingen tussen christenen en Joden, maar hij betreurde het, dat de verkla ring enkele passages bevat, vooral over het verleden, die aanleiding zou den kunnen geven tot misverstand en verwarring. De uitspraken tegen het anti-semitisme noemde hij lang over tijd. Shuster zei te hopen, dat de oproep van het ooncilie tot wederzijds respect zal bijdragen tot een beter begrip en dat de in deze verklaring uitgesproken positieve beginselen zullen bijdragen tot verbetering van de betrekkingen tussen rooms-kaitholieken en Joden, overal waar zij naast elkaar leven. Engeland wil twee vliegdekschepen maken die tegen 1970 in de vaart moeten komen. Zij zijn bestemd voor vervan- geing van de Victorious en de Ark Roy- Wij vroegen mevrouw dr. F. T. Diemer-hindeboom een arti kel te schrijven ter gelegenheid van het afscheid op heden van prof. dr. H. Dooyeweerd, hoog leraar aan de VU. De keuze viel op haar, zowel omdat zij de eer ste promovendus van deze hoog leraar dat was in 1937 is geweest, alsook omdat zij gedu rende vele jaren tal van studen ten bij de bestudering van de examenstof heeft begeleid. De weerklank in, en steun zowel in als buiten, typisch wetenschappelijke kringen getuigt ervan. En voor zovei er nu ook wel zeer of minder duidelij eserves aan de dag treden, is dit en open, misschien mag ik zelfs zeggen hartelijke sfeer. Een recent tikel van prof. Van Peursen in Trouw met zijn opbouwende kritiek, die ten dele meer de volgelingen dan de meester treft, hiervan een duidelijke illustratie. Met name het zich zo radicaal-anti thetisch opstellen tegenover alle mo dern denken ontmoet wel bezwaar. En is dit geheel ten onrechte? Normatief Dooyeweerd zegt ergens, dat de strijd om de macht in de historie de christen in hét geloof tot heilige plicht wordt, „als een normatieve roepings macht, die een verantwoordelijke taak oplegt in het proces der cultuurontslui ting." Maar hoe vaak is hier toch, het besef van geloofsroeping, naar wij achteraf thans duidelijk onderkennen, misgetast? Ik behoef maar te noemen de verde diging en uitvoering van jodenvervol gingen en de handhaving van de sla vernij, om het duidelijk te doen zijn, dat de honger en dorst naar waarachti ge gerechtigheid vaak eer bij anderen werd gevonden dan bij hen, die uit volle overtuiging als christen hierin een taak zagen. Leerling Dooyeweerd is een moedig en toch ook ootmoedig pionier in christelijk wetenschapsden ken. Dit tesamen met (Van een onzer verslaggevers) D OTTERDAM „Antwoord '64" zal een totaalopbrengst van 23 miljoen bereiken. Dit althans is de hoogste verwachting, die des kundigen hebben, een jaar nadat deze kerkbouwactie haar flitsende campagne van een week hield, die leden van negen protestantse kerken maar ook anderen in beweging bracht. Vandaag is het precies een jaar geleden dat de actieweek met de voltooiing van de Antwoordkerk in Hoogvliet haar hoogtepunt bereikte. Laat in de nacht van vrijdag 16 op zaterdag 17 oktober 1964 was de stand ƒ20 miljoen aan toegezegde en reeds ontvangen bijdragen. Gisteren meldde ons het Centraal boekingsbureau van de actie een totale opbrengst van ƒ21,8 miljoen. Een aantal mensen - in dienst van de Nederlandse Hervormde Kerk, die haar financiële toporgaan hiervoor inschakelde was nog al die tijd bezig met de verwerking der gelden. Het kantoor aan de Javastraat 100 zal 31 december van dit jaar officieel de administratie afsluiten, zo is bepaald. Men hoopt dan de ƒ23 miljoen binnen te hebben. Nog steeds komen overzichten en af drachten van diverse zijden binnen. Het einde van alle termijnbijdragen is nu ook in zicht. Girorekening 64 blijft nog wel enige tijd open. verslaggeefsters) een feestelijke ontmoetings bijeenkomst het twintigjarig be staan van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap (NJG) gevierd. Bij deze gelegenheid constateerde minister mr. M. Vrolijk, van cul tuur, recreatie en maatschappelijk werk, dat ondanks een dikwijls doorklinkend pessimisme er bij de overgrote meerderheid van de jeugd een positieve bereidheid be staat tot een gezond en zinvol be zig zijn in de vrije tijd. De rede van de minister werd ech ter uitgesproken door staatssecretaris C. Egas, daar de minister zelf verhin derd was. Het jeugdwerk, of beter, de jeugd-service, aldus de minister ver der, behoort meer te omvatten dan het georganiseerde jeugdwerk. Het gaat om het scheppen van mogelijkheden tot ontplooiing en ontspanning van de jonge mens in zijn vrije tijd, als onder zijn geestelijke wapenbroeder Vollen hoven. Wanneer ik, leerling uit de be ginjaren dertig, hier uitdrukking geef aan de gevoelens van dankbaarheid voor het vele waardevolle dat mij on der zijn bezielende leiding is meegege ven, weet ik mij tevens de tolk van velen uit alle studentengeneraties, die zich onder zijn gehoor hebben ge schaard. Het moet hem verheugen, dat de door hem verlaten leerstoel thans be zet wordt door zijn voormalige leer ling en wetenschappelijke assistent H. J. Hommes. Het is er hem niet om te doen geweest epigonen te kweken. Hij verwijst terug naar de Bron buiten hem. In de laatste zin van het voor woord bij de eerste uitgave van zijn trilogie „De Wijsbegeerte der Wetsi dee" spreekt hij van „innerlijke vreug de en het innerlijk geluk dat een we tenschapsbeoefening schenkt, welke haar steunpunt zoekt in Christus, die de Weg, de Waarheid en het Leven Moge hij, ofschoon nu hoogleraar in ruste, zo nog jaren vruchtbaar arbei den. en mogen velen diezelfde Loven de Steun vinden. F. T. Diemer-Lindeboom. Excessen Dit betekent, dat de jeugd-serviw niet geïsoleerd mag staan, maar op di Juiste wijze moet worden ingebouwd In de te treffen voorzieningen voor hu maatschappelijk en cultureel welziji van de hele gemeenschap. Hierondu vallen evenzeer de maatregelen ei voorzieningen die getroffen dienen h worden om excessen, voor zover zij dat werkelijk zijn, te voorkomen Evenzeer dient aandacht te worden bt- steedt aan de jeugd in de randsamenle- vin*. De minister pleitte ten slotte voor e« grotere samenwerking tussen allen, op het plaatselijk vlak met jeugdigen d jongeren bezig zijn. Alleen dan kan ee duidelijk beeld ontstaan van wat er b: de jeugd leeft en aan welke voorzienig gen het meest behoefte bestaat. Pakket In zijn „pakket wensen" pleitte voorzitter van de NJG, de heer J. II1 Ooms voor het Instellen van een Sociai; culturele raad, waarin kroonleden, verte] genwoordigers van de NJG, het NCO (Ned. cultureel contact), de NSF (Neil sport federatie), de nationale raad voe maatschappelijk werk en deskundigen gebied van onderwijs, militaire dienst q bedrijfsleven zitting hebben. Andere sprekers waren dr. P. J. Koe wethouder van onderwijs en jeugdzak in de hoofdstad en drs. H. J. H. Bre jens, hoofdredacteur van het 1 DUX. Voor de feestvreugde zorgde Amsterdamse Jeugdorkest o.l.v. dm gent Nico Hermans, waarvan de klan 1 netsolo van de jonge Geert van Keu len in Concertino voor klarinet f kest van C. M. von Weber een bijzon der welverdiend applaus verdiendt Het cabaret van Seth Gaaikema, r UTRECHT Het landelijk verband van studieverenigingen van de SGPi houdt zaterdagmiddag 23 oktober ha*: najaarsvergadering in Hotel Smiti Vredenburg 14, te Utrecht. In deze bij eenkomst, die om kwart over twee be gint, zal het Rotterdamse gemeente raadslid de heer C. N. van Dis jr spreken over „De gemeente in oa staatsbestel". TJET weggetje was smal en stof fig. Op de roodbruine akker ernaast zwoegde een Spaanse boer woordenboek zag ik dat ik goed achter zjjn ploeg, die bespannen geraden had. Even spotte een dui- was met twee trage ossen. Ik had veltje in me: aan de muur van 't al een heel eind gelopen, maar het oude kerkhof, maar zodra ik aar- doel in de verte intrigeerde me zo zeiend de krakende deur open dat ik ondanks de warmte door- deed was er van spot geen sprake zette. Er zijn mensen, die hun wan- meer, ik was eenvoudig verbijsterd, delingen en verkenningstochten Geen graven, geen tombes, geen keurig uitzetten op een kaart en hektjes of zerken, geen kleine die zich door de heer Van Eegeraat tuintjes. Want in Spanje begraaft óf door wie dan ook laten leiden men zijn doden niet in de grond, naar bezienswaardigheden. Dat men schuift ze in een muur, drie-, kan boeiend zijn. maar het mist vier hoog boven elkaar. De vier het verrassende van ineens zelf wanden leken petieterige flats, iets te ontdekken. kleine éénkamerwoningen, als Zo was daar dan die muur in de laatste rustplaats. Aan de manier verte. Wat zou er achter zijn? Het waarop de kamertjes gesloten wa- kon van alles zijn. Een mine, een ren kon je de welstand van de fa- onvriendelijke afbakening rondom milie peilen. De geveltjes varieer de bezitting van een kluizenaar, den van grauw cement tot roze een pottenbakkerij alles was glimmend marmer. De armelijke mogelijk. Als ik daar gewandeld of gouden kruisen die erop aan had, die ochtend met een kaart, gebracht waren hadden iets primi- Ik probeerde mijn eigen gedach ten, die in snelle vlucht op me af kwamen, te beteugelen. Alleen kij- ken, dacht ik, alleen objectief re- erg vuil, tientallen meters lang gistreren en vooral niet zo Hol en drie of vier meter hoog, zonder lands denken. Maar het gevoel dat zaam, zonder enige verfraaiing. Al duizend doden naar me keken spoedig ontdekte ik, dat het niet overrompelde me zo, dat ze toch dat duizend gedachten opriepen Met twee mannen, die aan een van de muren iets repareerden, be gon ik gebrekkig en aarzelend een gesprek. Ze beleefden een vreemd plezier aan mijn verbazing en namen me mee naar het pierige stellig niet doorgelopen. En dan zou ik iets overrompelends gemist hebben. De muur. Hij was grijs, grauw i losstaande muur was, i als vier muren als een grote rechthoek ergens een omheining van vorm den. Maar van wat? Er ging van de beslotenheid iets dreigends, iets sinisters uit. Eerst was ik zonder meer nieuwsgierig geweest, maar I al lopende kwam daar bevangen- plantsoentje in het midden heid voor in de plaats. Toen ik dc binnenplaats. Daar wezen derde wand bereikt had stond ik op een klein graf, zoals wij dat der een Zwitserse 2ich ken nelijk niet had kunnen aanpassen aan de Spaanse adat. De bevangen verbazing van die vreemde Hollandse vrouw inspi reerde de mannen tot bereidwillig heid. Ze beduidden me mee te gaan, de verveloze deur weer uit. Ik volgde hen een akker over, zon der weg of pad en bereikte achter een heuveltje nog een murencom- plex. Ook hier achter waren weer de dodenflats, maar behalve dat dit geheel veel kleiner en nog have- ïozer was, zag ik niet direct ver schil. Toen maakte een van de mannen een kruisteken op een gevel en ik begreep wat hij be doelde. Hier in deze dodengalerij ontbrak het kruis. Honend, denigrerend, zei hij: „Hier liggen de protestanten." In een flits zag ik ze gaan, met hun doden (die protestanten), dwars over een akker zonder pad, zo spookbang voor Rome dat zelfs het kruis taboe werd. Weer dacht ik: alleen kijken, alleen objectief registreren, vooral niet zo Hollands denken, maar ook hier was het alsof de doden van achter hun kruisloze gevels naar me keken en me tot denken maan den. Mijn gedachten bleven tot nu toe erg verward. Ze zweefden tussen: buiten de muur. buiten de muur en dood waar is uw overwinning? Mink van Rijsdijk HET GEREGELDE DAGELIJKSE GEBRUIK VAN mmm EEN NATUURLIJK MINERAALWATER BEVORDERT BIJ UITSTEK DE SPIJSVERTERING EN VERZEKERT EEN EVENWICHTIG EN ONGESTOORD FUNCTIONEREN VAN HET ORGANISME.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2