Het eigen gezicht van een eiland in „Leven en dood" op Soemba ALS IN EEN SPIEGEL Cowboy Kate en andere verhalen 's Lands wijs Kasseier Musïktage 1965 NIEUWE ORGEL- EN KOORMUZIEK - Verzenbundel van W. Spelt ZONDAGSBLAD ZATERDAG 16 OKTOBER 1*1 Beeld van een „praing", het centrale dorp, waar de clan reusachtige graftombes opricht. Honderden mannen zijn nodig om de kolossen, soms teel dertig zwaar, uit de kalksteen groeve naar de heuveltop te Het is wellicht interessant, hier nog enige wonderlijke gebruiken van de Soembanese bevolking in het kort weer te geven. De plek bij uitstek waar men zijn vrienden ontmoet, van zijn levensavond al kauwend op zijn „pahapa"^)ruim geniet en waar kinderen hun „motoe"-spel spelen, is de deksteen van een gigantische graftombe. De oogst moet met evenveel vertoon van vreugde worden ont vangen als een vriend of een gewaardeerde gast, dus met vele woorden en daarom ook met overvloedige spijzen. Als karbouwen het land hebben geploegd, krijgen hun poten verkoeling volgens een bepaald ritueel om de goede relatie tussen mens en dier te herstellen. Bij huweljjksonderhandelingen is het inschakelen van een „woenang", of woordvoerder, noodzakelijk. Tijdens de bruilofts ceremonie, die dagenlang duurt, vertoont de bruidegom zich niet. Gedurende al die tijd beweegt de bruid zich vrij tussen de gasten, terwijl (en dat is wel het vreemdste) een ander meisje als „ana mamosa" (een soort „stand-in") het zware, rijk versierde costuum van de bruid moet torsen. Een „ana mamosa" treedt ook op bij de begrafenis van een vorst. Zij maakt dan deel uit van de „ata papangga", twee mannen en twee vrouwen die in de rouwstoet zich als levenlozen gedragen en daarna in trance een tijdlang naast het graf liggen om zó de overledene een eindweegs naar liet „hemeldorp" te begeleiden. Favoriete paarden van de vorst krijgen een messteek om in vrijheid te sterven en zich bij hun meester in het zielenland te kunnen voegen. De definitieve laatste eer het oprichten van een reusachtige tombe, waarvoor honderden mannen van de clan nodig zjjn kan eerst zijn beslag krijgen als alle familieonenigheden zijn opgelost, dus dat is meestal een slepende zaak. I?f Onze muziekredactric^e'1 heeft een bezoek gebrachfog aan de Kasseier Musiktageli In enkele artikelen zal z^ haar indrukken van di^, unieke muziekgebeureip-- vertellen. j Henzes Der junge Lord plus de Rek IS geen grote stad, maar.het normaie reprises uit het Italiaanse opvoeringen als instrumentale c^an is een moderne, actieve, ple- en Duitse repertoire. Het orkest certen verzorgen, zierige plaats: een centrum van het Staatstheater geeft zijn met enorme warenhuizen en prachtige, lingen voor muziek, kerkmuz# inbegrepen, en bovenal wordt daar door de dilettanten, IU leken" 7n "»«»i 7n voed semii •nselijke figuur van gekleurde en schelpjes gemaakt als certen van buitenlandse orkesten ceerd: in huis, in de amateurorki (kwaliteitszaken!), een om- en dan komt daarbij een serie geving rijk aan natuurschoon, niet alleen op de Wilhelms- höhe en in het Habichtswald, maar ook in het liefelijke Fuldadal met de kleine, stille harmoniker onder Herbert geDruiKen siecnts inaigo en/oi Hftrnip_ Hpt een sta<j die raian en liederavonden van Die- komboe. Het meerkleuren-effect dorpjes, net IS een siaa, aie Fischer-Dieskau en Annplie wordt verkregen door uitsparingen en,er£?i6k verder bouwt zich tj w rT Anneiie c VC1111CU 411 (het naturel van de katoen) en enerëieK- vei oei uuuwi, z se Rothenberger. De prijzen liggen ziek in de kerkmuziek goed gemi (uit Londen, uit Dresden, uit Pa rijs, uit Praag en ....ons Residentie Orkest) alsook van recitals van grote buitenlandse solisten, plus i concert van de Berliner Phil- door verscheidene baden. verder ontwikkelt uit de vrij- hoger dan bij ons, r wel totale verwoesting in de °f daJ™f i- l"vóó?hètV.rv.' tod goed vertegenwoordigd. bracht op de scheringTen'gSfrX laatste wereldoorlog, ting) van het doek. dan is de ikat-techniek toegepast, waarbij de Twee jaar geleden was de ótaat- blanke delen" met verfwerende holle, de gróte concertzaal de koren, in de kantoriji waarbij de jeugd zich niet afzija houdt. Het aantal jonge mensen, de z.g. Sing-Kreisen en in de Ke toreien is zelfs opvallend groot, als iedereen weet, die wel e« kennis gemaakt heeft met deze y reldlijke en kerkelijke muziek!" gen bij een bezoek aan Het is ook uit deze kringen, datf" grote vernieuwing in de koorni ziek, in de kerkmuziek en vandal het aantal uit in het algehele musiceren, i groeid is een vernieuwing, ook in ons land is doorgei' gen. Doorsneebeeld Is dit nu het doorsneebeeld Neerslag - - - --o-u ui, nu 11» uwuidiiccucciu van Wat heeft Kassei nu met lontarpalmbladen zijn omwikkeld, Kassei, een ruimte die nodig op- elke middeI„ote stad In Dults. beweging te maken? Welnu, i J:ugeknapt moest worden: nu ziet deze Kasseier Musiktage heil n, die met haar primi tieve getouwen van bamboe wart kunstenaressen zijn, toveren op de land? Wij geloven van wel. Wij iedereen verrijkende tentoon- want dan zou hij, overweldigd stelling, zeker voor al diegenen, door de levenskracht die wel eens de klacht uiten, dat het protestantisme zo weinig cultuurgevoeligen en nog minder geknapt ze er helder en licht uit (ca. 1800 plaatsen) en een groot denken dan aan Darmstadt, aan Kunstenaressen zijn, toveren op ue j; Soembadoeken verfijnd gestyleer- nieuw orgel prijkt aan de podi- Hannover. West-Duitsland bezit de motieven (van planten, dieren ummuur, een instrument in 1964 een kostbare snoer van operathea- en mensen), zoals ze nergens in gebouwd door Johannes Klais ters die 20wej muziekdramatische Indonesië worden gecreëerd. Deze uit Bonn, voorzien van 56 spre- fantasierijke motieven worden in kende stemmen verdeeld over lagen horizontaal aangebracht. drie mamialen en pedaal. Ma moe li Ook de geheel gerestaureerde hoofdkerk van Kassei, de St Mar- viS' tinsherh, heel. in he.zulfde jaar waarmee vrouwen zich tooien, een groot orgel gekregen, gebouwd houdt weer verband met de adat do0r Werner Bosch, Kassei, even van de Soembanees, die onder- dppnlaripnnreel mpt scheid maakt tussen mannen- en eens een sieepiadenorgei met vrouwengoederen. Naast het weef werk rekent hij tot „vrouwelijk goed" o.a. kralen, sieraden, porse lein en varkens. „Mannelijk" zijn paarden, karbouwen speren, zwaarden, gongs en gouden, zilve ren en koperen ornamenten, zoals ment bezit. Men bedenke, dat vrij- bijv. de „Mamoeli," een soort voor- wei alle kerken totaal verwoest oudersyipbool dat de Soembanese werden' man op zijn schouderdoek of als spelen evenals Intensief gebruik chanische speeltractu jPBÜPBWPWL men, drie manualen en peaa Sif E» "Ort geleden kwam er een de groot kerkorgel bij, terwijl nige kerk reeds een nieuw intru- dieren weefsels en paarden e ke rol bij de nog altijd boven r muziek in zit! En Met de animistische levens- cultuurbeschermers voortbrengt, krachtidee (volgens welke alle lijksonderhandelingen en in het be- geldverkeer verkozen ruilhandel, of. Want de Stadthalle, de orgels, bij uitwisseling van geschenken het nieuwe Staatstheater, de klei nere concertruimten ze worden tijdens de langdurige huwe- ziel hebben) houdt grafenisritueel. DE RECENTE ontwikke- ogen te krijgen van de over- vrijwel geheel te lingen in Indonesië heb- rompelende, wondermooie dandePnaaan een ben de belangstelling ver- natuur en van de kleurrijke, wijlen ds'Douwes hevigd van honderdduizenden zo gedifferentieerde mil- Klaas Wielenga. Nederlanders. Wie in schoon- j oenenbevolking. Praten oud- Insulinde heeft geleefd, kan Indischgasten over een pasar, indg" er nooit meer van loskomen, dan ruiken ze meteen de wiei'enga een ver- Een flits in het televisie- tientallen geuren van zo'n ücht man die de journaal is voldoende om exotische markt. Geuren van waarde en de be weer het complete beeld voor djamoe's (kruiden), van de ^cultuur onder bloemknoppen die kende. Hij leer- Aan zendeling Wielenga heeft Rotterdam rijkste ikatcollectie van Europa te danken dit Oost- je kleren en lakens indonesische eiland legt, van gedroog- S£ar hSTSSjSdlen van woor- de en verse vis, denlijsten en een handboek ook van H-P hahi-nan toegankelijk voor anderen. Wielen- van ae Daoi-pan- ga besefte bovendien als een van de gang zoals alleen eerste Europeanen dat de nu zo be- de Chinpps var- roemde Ikatweefsels de belangrijk- 'taan leidt, da ,s var ste cultuuruitingen van de Soemba- ff? en vlees eten kensvlees kan be- nees zijn. Op zijn vele tochten o reiden. Noem de het eiland tussen 1904 en 1912 v alle intensief gebruikt, heus niet al- Zijn voorwerpen leen bij de Kasseier Musiktage, die heersen J16' Kasself "leven een week het denken van de lanS een krachtige polsslag pleegt Soembanees over te geven, maar ook in het winter- leven^en^dood.^dat seizoen. De opera biedt een pro- weeft in^e beeld- gramma met o.a. Rich. Strauss' Ari- spraken, waarme- adne auf Naxos, Mozarts Don Gio- de hij zich richt tot vanni, Moesorgski's Boris Godoe- een gestorven vriend. Zichzelf begeleidend op een .-weesnarige djoeng- ga (luit) improvi seert hij zo zijn al leenspraak als in de volgende stro- In 1961 kreeg de St. Martinskirche in Kassei een nieuw orgel. Het werd geplaatst op een groot balkon tegen de hoge westmuur. Om te bpreiken, dat organist en dirigent die met orkest en koor ook op het balkon kan plaats nemen) el kaar kunnen zien, werd het rug positief in tweeën gedeeld. deze Kasseier Musiktage als 't ware de neerslag, de Jc?j| tallisatie van deze gehele nieuwingsbeweging plaats. De Arbeitskreis für Haus- Jugendmusik pleegt deze mu; u week te organiseren, die uiteA valt in een Arbeitstagung, v—- verschillende problemen van lettantenmuziek behandeld den, in een serie muziekuitvoer gen en voordrachten alsook in i tentoonstelling van muziekparti ren, muziekboeken en mu; strumenten. Het is altijd eei patroon, waarvan de draden wel steeds anders en verschillt gekleiird zijn. De Kasseier Musiktage verschU len dus wezenlijk met de Fes( vals: zij zijn een feest vooi sen, die van muziek houden wie de muziek een vaste plaats het dagelijks leven inneemt als dr. Bruno Heck, de Bundes nister für Familien- und Jugei fragen, het de vorige week bij opening van de Kasseier Musil ge 1965 formuleerde. Dit keer het bij de Arbeitstagung om problemen bij de koorzang, instuderen, stemvorming, inter] tatie. En bij de Musiktage dra: het om het concours van model orgelcomposities, èn om het well wuste inpassen van de riële taal en techniek ler-Pepping-stijl". Daaromheen ren gegroepeerd concerten Bach en Buxtehude en de ni opera van H. W. Henze „Der ji_ Lord". Een week overvol met r ziek en wij zullen in enkele artilf, len de belangrijkste aspecten hir van behandelen. DRS. H. E. KOK VAN DEN BE lied: de Wielenga met kennis en zorg een ook verband dat de bevolking buiten de voor feesten en andere belangrijke gebeurtenissen be paalde tijd een ingetogen be staan leidt, dat Soembanezen dieren die riiet ritueel zijn geslacht, dat de mannen trots zijn op hun paar den, dat er veel wordt gedanst Ik ben een alleenlopend een alleenstaand en 9e9eten als rijst der erfstukken als belangrijkste kost baarheden worden bewaard in het meest sacrale deel van het huis: de vliering. Deze fysieke re latie zal mede oor zaak zijn van meer dan gewone interes se voor de tentoon stelling ,£,even en dood op Soemba", die in het Rotter- damse Museum voor Jonge vrouw met haar kind uit Midden-Soemba. Land- en Volken- Aan haar gelaat vooral neus en lippenen haar. is duidelijk hel verschil te zien met men. tan het melanesische ras op andere eilanden Oost-lndonesiê. namen van vruch- grote verzameling tpn-Hnprian cawn waarvan de meeste hem als ceremo- ..a" - doerian, sawo, nieel geschenk waren aangeboden. 9*Jt ts gerijpt, mangistan, ram- Door zijn toedoen bezit de Maas- boetan mantra en ^d- waar zi)n broer G. Wielenga ooeian, manga en p„dntant de ikatcol- veel meer, en ze lectie van Europa, krijgen de smaak weer in de mond. Buiten Islam In d«ze ??wijde ruimte waarvan de met snijwerk versierde balken al hebben zij die Soemba In de trits van eilan- "««plaatsen dienen, zoekt de vruchten in jaren den liegend achter Bali. Lombok Smvbaa„"eanTo?rldm.S. hVX niet meer gegeten, en Soembawa heeft een opper- mein van de levenden, verdeeld in vlakte van ongeveer 14.000 km2. een mannen- en een vrouwenhelft, Van d. bevolking - circa 280.000 ^eï, zielen behoort veertien procent die uitsluitend voor de dieren is. tot de christelijke kerk. De Islam, Leven en dood zijn hier dus ten in de zestiende en zeventiende nauwste met elkaar verbonden, «uw op missietocht, liet bet klei- verschj|,en ik ben mens, een jankende, verdwaalde hond, een buffel die geen water kan vinden, een paard in een eenzaam bergdal. Antwoord mij, gij die rijt in de stenen grotten, in het diepe water. w Ik rit Stil en luister. Als in een spiegel van naïef van toon. Toch is het Geef mij antwoord en W. Spelt (uitgave Biblia, niet door een kind se- IN NAÏEVE onbeholpenheid zit iets roerends. Het ge stencilde postbus 1, Driebergen, 39 blz., totdat het lichaam verstomt 2,90) is onbeholpen van ge- na mc.T1 verzendbundeltje dachte en vormgeving, en van het zijn in de tijd. spreek. TON HYDRA e eiland ongemoeid. kunde Een expositie een apart volk, met een geheel eigen cultuur. Een voor „leest" hij het antwoord i wanden van geofferde dieren. Cowboy Kate en andere ver halen. door Sam Haskins. Uitgave De Bezige Bü. Amsterdam. Soemba en zijn bevolking verschil- Niet-gekerstende Soembanezen ien jn Veel van overig Indonesië. -hf aanbidden en vereren de „Mara- Het eiland heeft geen vulkanische ingenent. poe hun tot onzichtbare machten bodem maar bestaat uit grote geworden voorouders. Raadpleegt kalkstéenplateaus. heuvels en step- p«»n nr pc pr ppti Marapoe dan peachtige streken. Op deze gras- jSjj de inge- viakten konden tot op heden dui zenden wilde paarden, niet be dreigd door andere dieren, zich In de cultus van de Soembanees handhaven, zijn graftomben de meest opvallen- eilandbewoners zijn, in verge- de verschijnselen. Zij worden lijking bijv. met Javanen, vrij van tien tot wei dertig ton zwaar !"»8 Hun houding is fier. Zij heb- 6 i_i_ ben een lichte huid en donker gol- - «Pretrokken als reusachtige ta- veDd haar een „chte neus en d« n. fels in het centrum van de op ne lippen, waarmede zij zich on- heuveltoppen gelegen ceremoniële derscheiden van bijv. het Javaanse dorpen. De oorsprong van deze uit ras eh. Melanesiërs Soembane- 6 zen zijn zeer zelfbewust, stoutmoe- kalksteen gehouwen giganten ligt du u-ots Sterk komen deze ongeveer 1500 jaar voor Christus, eigenschappen tot gelding wanneer In de Megalleten- of grote stenen- de mannen als roekeloze cowboys cultnur. Daartoe behoren bijv. ook 'HSÏÏÏie'TÏÏÊ onze hunebedden, de Bretonse iaten uitvoeren. „menhirs" en de beelden van het Soembanezen onderscheiden zich Paaseiland. van andere rassen in Indonesië eveneens met hun weefsels, deels bestemd voor feestkleding, andere doeken om er de doden in te wik kelen. Deze doeken de Soemba- subjeetieve waarnemer. Hij fo- tografeert meisjes wier schoon- LGVGnskraChtlde© heid hij bewondert en geeft ons slechts een heel geringe aanwij- Zojn centraal dorp-een cees gebruikl v00r de Mrmoniéle zing in welke richtmg hu de jJJJW" dracht geen gesneden en genaaide F?eks E=" t'u hJebjL- en dodenrituelen. ^tsluHend halen" de kijker een ongewoon bijvtyrbeeld beeldt het geviel Bedrijvigneid heerst dan ook in de }^n plezier. Haskins heeft geen foto- J" J"~ pp m daken soms wel tot twmtig meter toestel om te registreren, hij neemt gewoon een schilderach tig verhaal, zoals het eerste over een meisje uit een comboy- uit dat die dag oproept en be- ^"ndóm dT tomben" gelegenT'op"pa- inenke!e_ districten van het paald niet zoals de werkelijkheid len gebouwde familiehuizen, waar- e"and, hoofdzakelijk aan de west- zich aan onze ogen voordoet. van de merkwaardige steile schild- en daken soms wel tot twintig meter 1 ve 'n. K neeri *e reiken. Hout is schaars, dus kost- ™ken met de njituurhjke gesteld- schreven: Uw toetsnaald is als een waar schuwend teken, waarop, na vijftig jaar, ik nóg niet uitgekeken, maar als ken ben. Vaag begrip I Natuurlijk is met dat oost-wf theorietje niet alles verklaard. |So datzelfde versje Rekenschap, wa<di( uit het eerste citaat afkomstig IDi spreekt de dichter van zijn „vèAn en intensieve weten". Hij ziet ziq martelaar geklon- .f"5. a'S ,een °ntWJJk,eld Natuurlijic is ontwikkeling vaag begrip. Het is mijn erva uai ecme, uezonxen pn gein' een Sidfcïf N.ed.™S"Ld.aih;e.: 1?_"h«W""keling ertoe kan Indische Nederlander aan het gen dat een zijak talent uit zelf kan halen wat er in zit. P. Als een bloem ving hij de zon op rijn oosters gelaat, waar de verwondering op te lezen stond. Verweven van geluk was zijn wezen als een open venster. Het laatste raster brak stuk in de scheiding tussen oost en west. van Eyk was een groot erudi maar zijn poëtisch talent was n sterk. Dat hij met zijn werk t< als dichter naam heeft gemaa dankt hij aan zijn intelligen en... vakbekwaamheid. Dit laat nu ontbreekt bij Spelt te enenr le. Men ziet hoe het rijm de dachte niet stimuleert, maar op paden dwingt. Er heeft bij dichten geen voorsortering pla< naar en is geheel vrij in zyn fantasie. Hij krijgt die vrijheid ook uitdrukkelijk van Haskins. de beschikking tT._cii de wortels van de komboe- vertelt Desmond Skirrow de ^kdom"van"hèT huis."'Dit "geldt boom, waaruit zij een roestrode hoogstnodige dingen in een in- trouwens voor alle bezit van de verfstof bereiden, elders is men leiding, aan het slot van het Soembanees, die gelooft dat zijn nieer aangewezen op de indigo- boek geeft de fotograaf _zelf een Éf" lauwe kleur milieu, legt de karakteristieke gemaakt, zyn van voortrettenj- belan^Jkheid trekken vast en gaat dan al mon- ke kwaliteit. Over de werkwijze te ^eten aan terend een lijn in de reeks fo to's brengen. De lezer kijkt er Tevenskracht afhankelijk korte "verantwoording. Daartua- ff» le^nde„hJ^, sen vindt men 141 bladzijden n0emt de Soembaneej Twee kleuren groots vakmanschap. De uitvoe- 2lj„ materiële welsUnd, maar hij ring van het boek is achitterend. ral er zich wel voor wachten, al te (prijs 39,75) snel rijkdommen te yergaren, genoemd, maar in feite is deze Ook in de volgende beeldver halen: De leerlinge, Artiesten- model en Zondag is Haskins de Tot de uitrusting van een Soembanese krijger (in speciale dansen) behoren naast schild en speer natuurlijk ook de twee schitterend geweven ikats, waarvan hij de een om zijn middel wikkelt en de ander over de schouder draagt. Zijn kleurige hoofddoek geeft de man een martiaal uiterlijk. Op de achtergrond het model van een Soembanees huis met het merkwaardige, hoge schilddak, waaronder de meest sacrale placls van de woning is. Aan de muur een mannenikat; daarvoor een schedelboom, waaraan tot aan het begin van onze eeuw de resultaten van het koppensnellen werden Veelkleurig worden de weefsels gehangen, destijds kernpunt van het religieuze leven. Herinneringen aan schedelbomen leven nog voort op weefsels. gehad. Bijna elk verkeersopstopping van rij me Als de recensent op deze beide beelden- gedachten en gevoeleo indirecte mededelingen kan af- geschoolde geest verricht i gaan, dan is hier geen gewone een soort ordening voordat li naïeve onbeholpenheid aan het g?.at schrijven, ja het ordenen woord, maar een vermenging van hem een algemene en doorlir oosters gevoelsleven met westerse Pende bezigheid. Zo krijgt mdP taalvormen, welke vermenging °en gedachten-instrument. MafcL dan toch (om in de trant van Sta- dit is op zichzelf niet voldoen# ring een overtreffender trap te ge- °°h het instrument van de tal bruiken) er niet in geslaagd is een moet goed zijn gebouwd en g> laatster raster tussen oost en west stemd. Bij het dichten spelen be op te ruimen. Leest en hoort men de instrumenten tezamen, ja i- niet-Nederlandse Nederlanders z'jn tot één geworden, omdat d zich in oroza uiten, dan is dat geschoolde schrijver en dichte vaak opvallend correct, hoewel e- duizend maal de weg van gedachi vengoed een kunsttaal. Maar in de naar woord en terug afpele]) poëzie stelt de schrijver zich open; heeft. Kiii alle taalceremonieel is van hem bl afgevallen (behalve op onbewaak- Trpfkuncf te ogenblikken). Ik kom dus tot de U',M (misschien wankele) conclusie te r„ doen te hebben met een Indische En dan w,orde" de mensen dj Nederlander van iets over de mid- Je verzen 'er beoordeling het delbare leeftijd, die ook in zijn ben gestuurd boos, omdat christelijk denken die typische ver- toch zo hevig ontroerd zijn gi menging vertoont van joods-grieks- weest toen ze de versjes maatfoli westers taalgebruik met medita- ten. Bij het overlezen van hulW Even zoeken naar een geschikt der, als men zijn werk meet mf voorbeeld. eigen maatstaven! Maar andcreif Als een pijl uit een boog schoten zijn gedachten in de laaiende brand van het al-omvattend zijn. ...Nu weet hij van 't heil, dat hij nooit meer vergeet: dat is en dat was en dat komt ar andcrei I moeten door de woordeiü van het vers gebracht wor den tot de ontroeringen die d dichter tot schrijven noopten D En dat is nu juist de kunst, diO trefkunst, de ballistiek van d( poëzie. Dichten is, om Gezelle t< verbeteren, een gunste maar oo) een kunste. 11> C. RIJNSDORF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 18