Predikant hoeft kerkbode
niet vol te s
ven
i o^s
Traditioneel
beeld van
het gezin
Flatkleuters
Ligt Mekka in Arabië
of in Kenia?
GEESTELIJK
Hervormde enquête over
de buitenshuis werkende
gehuwde vrouw
Vusken'Wütl
DE MEERKLf
êorfM aahdamfmt1;
Ook zonder tuin huis-,
tuin- en keukendienst
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 16 OKTOBER 1963
WEEKBLAD
VOOR
HERVORMD
OOSTERBEEK
(Van onze kerkredactie)
Er is aan de kerkelijke pu
bliciteit nog heel wat te ver
beteren. En de kerkbladen
zelf leven nog geheel in het
tijdperk vm de jaren dertig.
Dat is tenminste de conclusie
van A. van der Meiden, de
publiciteitsman van Kerk en
Wereld. Hij ziet heel wat ver
anderingen noodzakelijk:
In iedere plaatselijke ge
meente moet een publiciteits-
commissie komen die ook de
kerkbode verzorgt.
Er is alles voor om de plaat
selijke predikant niet in die
commissie te benoemen.
Maar wei moet een gemeen
telid uit de jonrnalistieke we
reld worden aangetrokken.
Om de band met de kerke-
raad te bewaren moet een
ambtsdrager in de pnbliciteits-
commlssie benoemd worden,
die goed met het kerkelijk la
ven op de hoogte is.
Van der Meiden voelt alles voor
een kerkblad, maar hij heeft heel
wat bezwaren tegen de huidige
kerkl-*--*— -
de
600.
Maar qua inhoud, zegt hij, lijden
de meeste kerkbodes aan onoor
deelkundigheid. De inhoud wordt
gebaseerd op de vermoede good- jn de eerste plaats wil Van der Van der Meiden: de aankondiging
will en de gevaarlijke gedachte Meiden iemand in de redactie heb- van het onderwerp van de predi-
dat gemeenteleden er nu eenmaal ben die het kerkelijk leven goed king, de voorbereiding op komen-
aan gewend zijn op geregelde tij- kent en de kerkeraad vertegen- de interessante tv.-programma's,
aen een blaadje in hun bus te zien woordigt. bijvoorbeeld een ouder- voorlichting van de laatste ontwik-
yauen. ling of diaken. Dan moet gedacht kelingen op theologisch en maat-
aaï d» uwhïïp worden aan een journalist uit de «chappelijk gebied, commentaren
Over het^eerneïn kan men ste): el«en. Plaals °f een naburige «f op het wereldgebeuren of op ge-
„uver het algemeen kan men stel meente die kan zorgen voor de beurtenissen ter plaatse
d" vele kerkbodes m hun elndredaC,je. Als daar veel werk v^rUrcht v£ï dïr Melden een
verzet moet worden zal op rubriek voor ingezonden stukken
ïdgrt Amrl belangrij k.
Enige schakel
Van der Meiden vindt dit jam
mer, vooral omdat het blad in vele
gevallen nog de enige schakel is
tussen de gemeente en een groep
yan rand- en buitenkerkelijken.
De predikant moet in deze tijd
niet langer de ene man zijn die
het blaadje volschrijft en het
aan de drukker overlaat hoe die
alle kopij op de gemakkelijkste
en snelste manier in de kolom
men wegwerkt. Er moet een pu-
bliciteitscommissie komen. Die
commissie kan dan tevens zor
gen dat belangrijk nieuws in
de dagbladen en plaatselijke
nieuuis- en advertentiebladen £fr 5?i'rk
komt. In kleine gemeenten kan
die p.f., zoals Van der Meiden
„rli#
ZW'JNDRÈCH]
KERKBLAD
(Van onze kerkredactie)
Een druk besproken onder
werp is de laatste tijd dat van
de buitenshuis werkende'ge-
huwde vrouw. In hervormde
kringen is dat een reden ge
weest binnen de kerk hier
over te enquêteren. Aan de
hand van een aantal vragen,
zijn een tachtig-tal commis
sies van de Hervormde
Vrouwen Dienst.aan het werk
gegaan. Het resultaat is, dat
ongeveer 1100 vrouwelijke en
een handjevol mannelijke ge
meenteleden over dit onder
werp hebben gesproken.
„Uit de binnengekomen rap
porten kan men met enige
voorzichtigheid concluderen,
dat men in hervormde kring een
traditioneel beeld van het gezin
bezit: dat van de man voorname
lijk als kostwinner, dat van de
vrouw als huisvrouw", zo
schrijft mevr. W. de Ku-Schou-
ten in Hervormd Nederland. „De
meeste vrouwen eisten niet,
noch verwachtten het, dat hun
echtgenoot na een volledige dag
huishouding veel bijspringt. Wel
verwachten ze van hem liefde,
aandacht, begrip, soms kame- beslist hulp hij de opvoeding maar weinig vrouwen met kinde-
ging van een studie, voor wat
meer armslag en comfort voor het
gezin, achtte men over het alge
meen toch wel verantwoord, tenzij
er gevaren dreigen van verwaarlo
zing, oververmoeid raken en der
gelijke.
De getrouwde vrouwen uit de
groepen die part-time werken,
toonden zich vaak geestdriftig, al
gaven ze toe, dat er heel wat orga
nisatietalent aan te pas kwam. „En
als men vraagt, hoe houdt ze d'r
huis schoon, dan zeg ik, kom maar
kijken", was een komieke reac
tie.
Bovengenoemde en vele ande
re reacties zullen in het voorjaar
de basis vormen voor een studie
dag over de buitenhuis werken
de gehuwde vrouw.
raadschap, met daarnaast
'Hervormd EnscKe
i de kinderen".
Kerkewerk
Amerika, door dr. J. W. Schulte
Nordholt. Uitgave Het Wereld
venster, Baarn
buitenshuis gaan werken.
„Man en kinderen mogen niet ver
waarloosd worden" was een zin,
die in vrijwel elk verslag voor
kwam. Treffend was de opmerking
De meeste vrouwen hebben ge
antwoord er iets bij te willen doen
naast hun huishouden. Zij doen dit
en Dret_ dan meestal als man en kinderen uitspraak: „Het aangaan
li* iposnanr rie serie uit huis zi)n- Bii kerkewerk gaat huwelijk houdt in. dat zij huishou-
Snd^vTk-Cultüür door de Am" dit gemakkelüker dan bij ee- --
rika-kenner Schulte Nordholt 'e baan.
Schrijver zelf beschouwt het als De buitenshuis werkende
een aanvulling op zijn vroeger wen gaan daarom meesta
werk over Amerika. Het behandelt geen hele dag werken. Op organi-
actuele problemen. Vooral het satie van het werk in huls komt L/OOfTl
hoofdstuk Schuld en rassenpro- het vooral ook aan. Er zijn ook
bleem is interessant om de origine- vrouwen, die zeggen, dat alles zich Dat we
le benaderingswijze. Schulte Nord- vanzelf regelt; hoe, vermelden zij trouwde vrouw tot uitstel van
holt geeft een goed inzicht In de niet. aezinsvormi
Amerikaanse samenleving. (306 Als het aan de deelneemsters nno_,
blz., 60 foto's, 17,50). aan deze gesprekken lag, zouden ';_y
delijke taken op zich neemt
zij dat met plezier doet. Wanneer
.uiiuia n'e* het geval is, moet ze niet
daarom meestal ook trouwen
Enquête over
vas de opmerking li*
.^"nnenvanu""™ godsdienst
ri in Amerika
(Van onze kerkredactie)
Zeven en negentig van de hon
derd Amerikanen geloven in
God. Dat is het resultaat van
een opinie-onderzoek, dat dezer
gezinsvorming kan leiden, was dagen in de Verenigde Staten
nogal eens een doorn in het werd gepubliceerd. Niet minder
(mannelijke) oog. Daar staat te- dan 54 pr0Mnt van de onder.
Dat werken van de (jong) ge-
In iedere kerk
publiciteits-
commissie
Meestal wordt de vormgeving
van de kerkbode aan de drukker
overgelaten. Van der Meiden pleit
er eehter voor om een graficus in
te schakelen, die voor niet al te
veel geld een basis lay-out wil i
kan dan ook de kop van het blad
ontwerpen, de tussenkopjes aange
ven en eventueel illustraties ont
werpen voor do verschillende rn-
Voor de kleine kerkbodes pleit
de schrijver gebruik te maken van
zogenaamde klein offset
op de grote veranderingen
samenleving onderscheid te maken kelijke dingen,
tussen de letter en de geest van
Mohammeds voorschriften? Ligt
Mekka in Arabië of in Kenia
genover, dat heel wat vrouwen
werken uitstekend vonden, bij- gden gaat minstens eenmaal
voorbeeld voor de inrichting van Per week naar de kerk. Een on-
de woning, of omdat een pasge- geveer gelijk aantal bidt aan ta-
trouwde vrouw een interessante fel. Aan een leven na de dood
baan van voor haar huwelijk -
niet 20 snel .bil en kan opgeven, ?el°°" "rocenl- Interessant
of omdat de behuizing te klein K» da' een °P drie Amerika-
is en daarin geen dagtaak te vin- nen verklaarde, dat hij minder
den godsdienstig is dan zijn onders,
Het werken uit financiële nood- da^ kinderen het minder
de zaak. voor de aanschaf van noodza- zijn, dan hijzelf.
de bekosti-
(Van onze kerkredactie)
De mohammedanen in
Kenia zijn boos op de burge-
meester van Mombasa,
Msanifoe Kombo, omdat hij
een van de „vijf zuilen" van
de Islam heeft aangetast.
bouw van Kenia, nu dit land zo'n
dringende behoefte heeft aan finan
ciële steun.
Kritiek
Felle kritiek is de burgemees
ter van Mombasa niet bespaard
Mohammedaanse theologen zei
den, dat hij geen recht heeft om
u«e ï».y., wio* vuii uer jrictueit
de commissie al bij afkorting InhOUCl
noemt, ook de kerkbode redige
ren. In grotere plaatsen kan uit
de p.c. een aparte redactiecom
missie gekozen worden.
- - worden kunnen vaak tegen dezelf- -
vrouw op te de of mindere kosten in dat antwoord is, dat mohamme
aTton vleirm?er ül'Ktiemogï dan.en Sr°te emmert geld be-
lijkheden en men heeft minder Steden (waarvoor ZIJ som
erk thuis te doen. „Zelfs ziet een groot deel van hun lever
Van der Meiden heeft dit alles
gezegd op lessen in Kerk en We
reld en op lezingen die hij hier en
daar gehouden heeft. Nu heeft hij
alles eens samengevoegd tot een
Predikant gestencilde brochure, die in de se
rie Horstcahiers als nr. 24 is ultge-
Daar kan de predikant zitting in geven. Hij gaat ook ln op de ln-
hebben. maar kennelijk denkt Van houd van de kerkbode. In leder
der Meiden: Liever niet. Natuur- geval zal deze twee accenten moe- ke. Van der Meiden roept uit
lijk moet de predikant ruimte heb- jen hebben. Er moet informatie ge- ..Het ware tc wensen indien
Burgemeester Kombo heefl Us leek dergelijke uitspraken te
namelijk in het openbaar ge- doen. Kombo heeft één van de
„vijf zuilen" omvergehaald, eb
dicht om als het enigszins moge
lijk is, eenmaal de „hadji", d
ocht naar Mohammeds geboorte
olaats Mekka te maken en z
„hadji" te worden. Daarmc
heeft hij het recht verspeeld, o'
ich nog langer mohammedao
zeiden zij.
i in boekdruk uitgevoerde bla-
I. die er in genoemd offset uitge- hebben gespaard)
rd alleen maar op vooruit zou- pelgrimstocht naar Mekka
Naam
Ook de naam komt nog ter spra
ben om ln hel blad te schrijven. *even worden en er moet
Maar hij kan veel beter in discus- mlng van de gemeenteleden wor
sle treden, veel beter de dialoog den «d^cht.
bevorderen wanneer hij geen lid len en -posten. Een enkele' maal
yan de redactie is. Bi; de vormingstaak ziet Van verrast een originele naam. maar
Va^f .ot A der Meiden o°k ruimte voor de het blijft bij een uitzondering. Een
Sffaman uiXmi ,«^at Mi meditatie. In het verleden zijn wel enquête onder gemeenteleden
K .S ,iÏÏ eens drastische stemmen opgegaan brengt allicht wat op."
f-av ïn H. unnrrp? L van ^ïn die al die meditaties uit de kerkbo-
prakan ïova^dian kan'dan 20P 3Sc™15^vScCrh"'r.nithZ.°„rnr^"fa
JtelEi!* Da" ïa'atte MyS"™ bij opall'Wa"'a'lfhlj'.Ua'bS
veel kerkbodes geheel te ontbre? rdi,tehtrS,beh",;°:
ken „omdat mei exorbitant veei Jen heeft' concludeert hi) toch dat
ruimte gewyd riet aan de particu- dcze e?" ">oder" Kerkblad niet
llere theologische hobbies van de thuishoren. Maar hij wil ze
predikanten of aan de eindeloze niet abrupt afschaöen.
geld-litanieën .van kerkvoogdij- Andere onderwerpen die op vor
en. ming betrekking hebben noemt
Voor de moderne mohammedaan
is Mekka hier in Kenia en niet in
Arabië, betoogde de burgemeester,
die zelf gelovig mohammedaan is
Hij bedoelde er mee, dat het i
binnen niet al te lange tijd verlost in de van Mohammed ligt, om
werden van alle kerkklokken, -bo- ^et 8eld te besteden aan de op-
des, -stemmen, -roepstemmen, -bel-
In feite is het probleem van d
mohammedanen in Kenia hetzell
de, dat ook in het christendom ee
rol speelt. Is Islam een letterlijl
in praktijk brengen van de voor
schriften van Mohammed, eeuw in
eeuw uit op precies dezelfde wijze,
of is het noodzakelijk met het oog
De rooms-katholieken bleken
de trouwste kerkgangers te ziin.
Van hen gaat 74 procent minstens
eenmaal per week naar de kerk.
Verder werd vastgesteld, dat vrou
wen veel regelmatiger naar de
kerk gaan dan mannen. Dit ver
schijnsel doet zich in alle kerken
In de plattelandsgebieden in het
Zuiden en het Midden-Westen
bleek de bevolking 'het meest ker
kelijk. Het minst was dat het ge
val in de grote steden aan de Oost
kust van de Verenigde Staten.
Het blad Sunday School Times
:oont zich skeptisch over de uit-
;lag van deze enquête. Zulke opi-
-ïiepeilingen helpen eraan mee dat
individuelen en het volk als ge
heel in slaap gewiegd worden in
«en vals gevoel van veiligheid.
Wie deze cijfers leest, zou tot de
conclusie kunnen komen, dat wij
een flink rechtschapen stel zijn,
wij Amerikanen, en dat God zeker
*an onze zijde staat. Het blad legt
er de nadruk op, dat gerechtigheid
geen zaak is van uitwendige belij
denis, maar van het hart. Dat is de
enige belangrijke vraag. De vra
gen van het opinie-onderzoek zijn
interessant, maar te haastige con
clusies zijn misleidend en gevaar
lijk, aldus Sunday School Times,
die onder meer verwijst naar Jesa-
ja 29 13 en naar Jeremia 7 9 en
10.
BELANGRIJKE SOCIALE FUNCTIE
Hoe snel De Nieuwe Linie ook
voortspoedt op nieuwe we
gen. dit altijd interessante,
vaak felle blad struikelt ook
nog wel eens. Niet de redac
tie. maar wel de advertentie-
afdeling. maakte deze week
zo'n buiteling, dat ze hals
over kop terecht kwam tussen
het kroos van het Rijke
priesterschap." En dan volgt
dc toepassing compleet met
een lijst van adressen waar
men zich kan aanmelden.
Hier was geen slager, noch
een bakker, maar een mode
koninkje. Maar ook hij koos
de ,.nog belangrijker sociale
functie van het priester-
Roomse leven uit de jaren En toch is mijn grootste be
tegen deze advertentie
niet dat hier het Rijke Room
se Leven herleeft. Mijn be
zwaar is dat het priester
schap naar beneden gehaald
gende' advertentie: „Wat zou wordt, verlaagt tot een^ ,,be-
je bij het laatste oordeel lie- langr'jke sociale functie,
ver zeggen: ik was bakker of H*er komt een van de grote
slager, of: ik was missiona-
dertig.
We herinneren ons nog dat De
Linie (toen nog niet nieuw)
kritiek had op een kalender
blaadje. Daarop stond de vol-
De „Hoogeerw. Pater
waar men zich kon aanmel
den was compleet met hoofd
letters, titulatuur en naam
aangegeven.
Maar De Linie publiceerde dat
een verontwaardigde lezer op
de achterkant dit commen
taar had gekalkt: „Beter een
goeie bakker of slager dan
de verstarring in
verwarring omgezet. Michel
van der Plas maakte een lan
ge neus naar het Rijke Room
se verleden. En dan op-
„Op 31 juni 1963". zegt de ad
vertentie, ..werd te Maas
tricht een jonge man priester
gewijd, die vroeger een lei
dende functie bekleed had in
een damesmodezaak. Hij
deed ook veel aan jeugd
werk Van daaruit stapte hij
over naar de nog belangrij
ker sociale functie van het
problemen van onze tijd
de hoek kijken, waar wij in
de protestantse kerken net zo
mee worstelen als de
rooms-katholieken. Bij ons
wordt vaak geklaagd dat het
ambt van predikant niet
meer het gezag heeft van
vroeger. Maar de werkelijk
heid is dat het niet meer de
„belangrijke sociale functie"
van vroeger bekleedt,
Want met een echt inboeten
aan gezag heeft dit alles niets
te maken. Het gezaf wordt
niet bepaald door de plaats
op de sociale ranglijst, maar
komt voort uit de opdracht
van Christus. Wij beginnen
nu gelukkig te ontdekken dat
een predikant vanuit het
evangelie geen „sociale status"
meekrijgt Laten we dan ook
niet treuren dat het daarmee
achteruit gaat. Laten we het
echte gezag weer terugvin
den, het gezag dat de mensen
bij Christus ontdekten, toen
zij uitriepen: „Wat ls dit?
Een nieuwe leer met ge
zag!"
Boekbespreking
Die ene mens, door Willem Brak
man. Uitgave Em. Querido N.V.,
Amsterdam.
Zoals in alle romans van Brak
man, speelt ook hier de eenzaam
heid van de mens een centrale rol.
Het is niet genoeg, zo betoogt
Akijn, de hoofdpersoon, te weten
dat de dood een houvast is, ook in
het leven moeten steunpunten te
vinden zijn. Hij komt tot de con
clusie dat de mens in zijn verhou
ding tot de medemens onvervang
baar is: „die ene mens". (189 blz.
1,75)
Die wonderlijke zomer, door Car
son McCullers. Uitgave C. de
Boer, jr., Hilversum.
Boeiend verhaal van een twaalf
jarig meisje, dat zich in haar een
zaamheid overgeeft aan fantasieën
over de bruiloft van haar broer.
Zij maakt de komende gebeurte
nis in haar dromen al mooier, tot
zij met de werkelijkheid gecon
fronteerd wordt, die haar ernstig
schokt. Het boek is zuiver geschre
ven in een sobere taal. De uitste
kende vertaling is van W. Fijn van
Draat. (197 blz.. ƒ8.90)
Etiquette, door mr. A. M. J. van
Deinse. Uitgave Elsevier, Am-
In onze drukke wereld zou het
leven met de medemens een kwel
ling worden zonder het elastische
stootkussen „goede manieren". In
deze praktische pocket vindt men
het antwoord op duizend en een
vragen over de wellevendheid. Men
vindt in het boekje tipe over kle
ding, fooien, etentjes, familiege
beurtenissen. correspondentie enz.
(156 blz., ƒ2,90.
W-eten wat lekker is", door Ly-
dla Winkel. Uitgave De Arbei
derspers N.V., Amsterdam.
In onze tijd zijn wij snel ge
neigd om de fantasie buiten de
keuken te houden en naar kant en
klaaivprodukten te grijpen. Lydia
Winkel betoogt echter dat ook
zonder veel moeite zelf veel din
gen zijn te bereiden. De recepten
variëren van een pikant hapje
vooraf tot een nagerecht. (74 blz.,
/1,25)
EEN MOEDER uit de nieuwe wijk in de grote stad
lucht haar hart endoet een ideetje aan de hand.
dat ln het buitenland al is verwezenlijkt. Dat is de
inhoud van het bijgaande (verkorte) artikel.
We vonden het (ondertekening N.B.V.) in het steeds
meer bekend wordende maandblad Sjaloom, van de
gelijknamige groep, die als een van haar belangrijke
taken de dienst aan de ander ziet.
Het leven in een flat- grotere jongen haar had ge-
M°k met kleine kinderen Hrt
kost bendes begrip, tact. droop eraf Vier vrouwen
wijsheid, liefde en weet berispten Marijke. Dus die
ik wat niet al. Dat besefte ook vannacht weer drijf-
je ook niet vóór je erin
kwam wonen. Maar je paniek
probeert het elkaar wat Martin van 4 van vierhoog
geriefelijker te maken: je
past op eikaars kinderen.
springt in bij ziekte en
dat zijn wel lichtpunten.
Soms echter hangt alles je
mijlen ver de keel uit.
Gisteren was Pietje van 3
zijn stepje ineens kwijt. Hij
vond dit zó erg dat-ie maar
even op alle bellen drukte om
dit aan z'n moe te melden.
Zeven vrouwen berispten
hem. Kon Pietje niks schelen.
Zijn step was véél belangrij
ker.
durft maar niet op de stoep
te gaan spelen. Hij raakt in
paniek als de grote voordeur
dichtslaat. Want als hij naar
mamma wil moet hij op een
bepaalde bel drukken. En hij
weet deze tussen al die andere
bellen niet te vinden.
Mamma zo maar roepen
gaat ook niet. De auto's en
bromfietsen in de straat ma
ken immers veel meer lawaai
dan zijn jongensstemmetje?
Hij staat machteloos. Onder
tussen rijdt achter hem lang
zaam maar zeker z'n fietsje
weg, zo maar de stoep af.
Hij mag er niet achteraan
hollen. Hij mag de straat niet
op, want, zegt mamma, op
straat zijn auto's en die kun
nen je overrijden en dan krijg
je weer een gat in je hoofd.
Een gat in je hoofd doet
heel erg pijn. Dat weet Mar
tin uit ondervinding. Toen hij
laatst was gaan hollen, zo
maar, omdat-ie dat fijn vond.
van de keukendeur naar het
kamerraam en weer terug.
had moeder dat streng ver
boden. „Niet doen, denk aan
de benedenburen".
Energie
Ja, het wonen op een flat
kost veel energie. Altijd ge
luiden om je heen die je wel
moet verdragen. En om niet
óm te komen in het lawaai,
moet je je kinderen nu een
maal tot meer stilte manen
dan wenselijk voor ze is.
Springen, hard huilen, slaan
met deuren, op mamma's
schoenen lopen, op deuren
bonzen, in de vensterbank
spelen, tienmaal achtereen
doortrekken voor de w.c.
doorspoelt, knikkeren of bal
len op de vloer, al die fijne
dingen voor kinderen ze
zijn min of meer obsessies
voor de moeders.
En soms heb je dan visioe
nen De moeders vormen
een kleine vereniging. Ze vra
gen aan het gemeentebestuur
of er op een klein stukje
grond in hun wijk een zand
bak, wat ongevaarlijke speel
apparaten en een schuilhuisje
voor de regen geplaatst mo
gen worden. En ze gaan met
de directrice van de huishoud
school praten. Die leidt im
mers ook meisjes op in kin
derverzorging?
Stel, dat deze mensen ge
hoor krijgen voor de moeders
die zonder personeel en zon
der tuin maar moeten zien hoe
ze de sfeer in huis zo houden
dat er evenwichtige kinderen
opgroeien.
Dan zouden er binnen af
zienbare tijd enkele morgens
per week een paar huishoud
schoolmeisjes op uit trekken
met een dik touw en een vro
lijk fluitje. Ze zouden door de
straten met de hoge huizen
lopen en de kleinen naar bui
ten lokken.
•?Parktantes"
Want dat dat een manier
van lokken is, bewees de rat
tenvanger van Hameln al in
1284! De jongens en de meis
jes, voorzien van een kaartje
waarop staat dat hun mamma
voor een paar gulden echt lid
is van de club, zouden uit
zien naar hun „parktantes".
Ze zouden naar hen toehollen
en zich als wagonnetjes van
een lange trein allen naar het
zelfde doel begeven: de speel
plaats!
Dat kan namelijk gebeuren.
Want in Zweden gebeurt het
al lang. Wat zouden de stads-
kindertjes van zo V/2 tot 4
jaar èn hun moeders èn de
meiskes die voor de kleinen
zorgen zó een heerlijke mor
gen kunnen hebben