Prof. G. C. Berkouwer
hartelijk gehuldigd
REFORMATORISCHE VISIE
BEREID TOT CORRECTIES
Een woord voor vandaag
Gelukkig heb je geen school willen maken
Uw probleem
is het
onze
Chefarïne 4
ZHS
Brief van paus Paulus
handhaaft celibaat
Rome is om
Berkouwer
„verlegen"
roos? Harm.5
Leven door creatieve
aanpak van geloof
Engelse kerk vraagt
industrie om steun
Prof. Berkhof in jubileumbundel
Hoogleraren op
dies in toga
Puzzelhoek;
r
DINSDAG 12 OKTOBER
Geloof is te horen. Pauhis schrijft tenminste aan de gemeente
van Efeze Gehoord hebbende van uw geloof". En dergelijke
zinnen schrijft hij wel vaker. Wij zien zo vaak geloof als iets
heel diep in ons. Wij zeggen soms: Geloven doe je bi de kerk.
Maar dat is een leugen. Geloof heeft met ons gehele dagelijkse
leven te maken. Geloof is iets dat gezien en gehoord kan
worden, omdat het onze levensgang bepaalt, onze woorden,
onze gelaatsuitdrukkingen, onze daden, de manier waarop wij
met onze naaste omgaan, de wijze waarop we ons werk ver
richten. En als dat niet zo is dan is er met het geloof iets
niet orde.
De eerste christengemeenten geloofden zó, dat de mensen
om hen heen het zagen. Er werd over gesproken, soms met
"zrbazing, soms met afgunst, soms in woede. De tragiek van
onze t"d is juist dat zo weinig mensen in de wereld van de
jonge volkeren echt geloof bij ons ontdekken. Geloof is zo
-jwJc alleen maar een nooduitgang uit het leven en niet de
voyre£*& van ^ns bestaan die toegang tot het leven geeft.
Wij lezen vandaag *icas 19 1—10
Prof. dr. G. C. Berkouwer ont
ving ook een portret dat ge
schilderd werd door Roeland
Koning.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM „Je boeken worden al dikker. Heb toch cle.
mentie met ons", zei gisteren prof. dr. R. Schippers, ..want onze
tijd staat niet toe om alles meer te lezen wat je schrijft." Hij sprak
tot prof. dr. G. C. Berkouwer, die gisteren een receptie werd aange
boden, omdat hij 25 jaar hoogleraar is aan de Vrije Universiteit.
Hoogtepunt van deze enorm drukke receptie was het moment toen
de jubilaris een bundel opstellen werd overhandigd, waaraan een
groot aantal theologen van naam in de wereld hebben meegewerkt,
o.a. Karl Barth.
boek heeft geredigeerd, en prof. mr.
W. F. de Gaay Fortman als rector mag
nificus van de Vrije Universiteit.
Brieven die niet ztfn voorzien
van naam en adres kunnen niet
In behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient eer 'den
aan poetzegels te worden i geslo
ten.
Vraag: Hoe krijg ik een zwart ge
worden teddybeer weer schoon?
Antwoord: Maak een papje van
meel, vermengd met tetra. Hiermee
kunt u de beer schoon maken. Na de
behandeling moet u deze goed uitklop
pen.
Vraag: Ik heb altijd een glimneus.
Wat is hiertegen te doen? Mijn zuster
(die een schoonheid is en allerlei
schoonheidsmiddeltjes gebruikt) advi
seerde me. een dikke laag poeder op
mijn neus te deponeren. Dit helpt dan
een paar uur. maar dan loop ik weer
jnjj een
Antwoord: U dient dagelijks uw
neus te betten met een flinke laag
zeepschuim, van een goede kwaliteit
zeep, en regenwater of gekookt water.
Dus geen leidingwater, .daar dit teveel,
kalk bevat. Daarna heSTrt't *u wat
amandelzemelen in de holle hand met
evenveel water en kneedt dit zolang
tot er een dikke vloeibare massa ont
staat. Dit papje legge men op de neus
en men horstele de punt af met klei
ne, draaiende bewegingen naar de
neuswortel toe. Men moet zacht bor
stelen en niet ruw te werk gaan. De
neusvleugels krijgen ook een paar
streken, maar niet te veel. Het beste
kan men een zachte, wat afgesleten
kindertandenborstel nemen. Men late
het papje een poosje op de huid en
wasse het dan weer luchtig af met
een spons, ook in cirkelvormige bewe
gingen. Met koud water naspoelen,
daar dit de bloedsomloop bevordert.
Tot slot bette men de neus af met een
samentrekkende lotion. Als men deze
methode regelmatig toepast, helpt zij
werkelijk.
Antwoord: Lou Costello, de gezette
tegenspeler van But Abbot, is 4 maart
1959 overleden in een ziekenhuis te
Beverley Hills In Californië aan een
hartaanval. Hij was 52 jaar. Abbot en
Costello vormden naast Laurel en
Hardy het beroemdste komiekenduo.
dat ooit op het witte doek is versche
nen. De laatste tijd voor zijn dood
heeft Costello zich vrijwel geheel aan
de liefdadigheid gewijd. Hij richtte
o.a. een stichting voor de jeugd op.
Costello Het een vrouw en drie doch
ters achter. Zijn enige zoon is in 1943
toen hij één jaar was, in het zwem
bad bij het huis van zijn ouders ver
dronken.
Vraag: Mijn tienjarige seringen
struik is kwijnende. Evenals vorig
jaar gingen de bladeren reeds eind
juli verdorren. Hierbij zend ik u enke
le blaadjes toe. De bloemen waren dit
jaar belangrijk kleiner dan vroeger
Jtupt u soms uc- oorzaak noemen?
Antwoord: Uw seringenstruik is
uangetast door de verwelkingsziekte,
een verticüliumsoort. Hiertegen Is
niets te doen, daar de zwam in het
hout leeft. Wanneer niet de hele
struik is aangetast zodat bijvoorbeeld
het onderste deel nog gezond is. kunt
u het hout tot op het gezonde deel
terugsnoeien en afwachten wat de ge
volgen zullen zijn Vertonen de hier
op voorkomende jonge scheuten het;
zelfde beeld ais dit jaar. dan kunt
de struik beter rooien en verbranden,
daar cr tot nog toe geen bestrijdings
middel bekend is. Is de hele struik
aangetast, dan liefst zr spoedig moge
lijk rooien en verbranden.
Chefarina,, 4" doet won
deren bij pijn of griep!
Vier middelen in één tablet helpen
elkaar endoen wonderen!
Keurig zakdoosje (ledig) gratis bi]
uw apotheker of drogist.
De receptie zou .officieel om vier
uur beginnen, maar om kwart voor
vief had zich reeds een rij gevormd
om prof. Berkouwer geluk te wensen.
De stroom van bezoekers hield aan tot
lang na de sluitingstijd, half zes. Na
tuurlijk waren zeer vele gereformeer
de VU-hoogleraren gekomen, was
„Kampen" vrijwel compleet, rnaar op
merkelijk was dat ook zeer veel her
vormde collega's aanwezig waren. Er
was zelden een naoorlogs moment,
waarop zoveel hervormde theologen
belangstelling toonden voor een gere
formeerde collega als gisteren.
Reeds vroeg op de middag zagen we
prof. dr. K. H. Miskotte de emeritus
hoogleraar van Leiden. Later zagen
we prof. dr. H. Berkhof, een van de
schrijvers van het hoek dat prof. Ber
kouwer werd aangeboden. Anderen
hervormde hoogleraren waren prof.
dr. G. P. van ltterzon, prof. dr. W. C.
van Unnik, prof. dr. A. A. van Ruler.
Dr. E. Emmen vertegenwoordigde de
hervormde synode. Bovendien waren
er nog vooraanstaande rooms-katholie-
ke theologen zoals prof. dr. W. H.
van der Pol en dr. Haarsma.
Er werd gelukkig op deze
staande receptie niet veel gesproken,
anders zou het nachtwerk geworden
zijn. Prof. dr. R. Schippers voerde het
woord namens de commissie die het
Je bent kritisch, zei prof. Schippers.
Het heeft lang geduurd eer je de scho
lastieke trekken in de gereformeerde
theologie door had. Je bent voorzich
tig, juist daarom kun je leiding geven.
Blijf met ons doorpraten. We hopen
dat je dat moedig, beslist, initiatiefne
mend zult blijven doen.
Ook prof. De Gaay Fortman sprak
over de veranderingen die zich in het
denken van Berkouwer voltrokken
hebben: Ik wens je geluk dat je niet
bent blijven staan, waar je dertig jaar
geleden stond. Terecht zei dr. J. J.
Buskes in de herdenkingsdienst voor
ae V.U. in de Westerkerk, dat beginsel
vast niet betekent dat je nooit var
inzicht mag veranderen.
De rector zei dat hij van de vele
boeken van Berkouwer het meest ge
troffen was en nog steeds weer wordt
door ziin werk over Geloof en volhar
ding, dat verschenen is in de serie
Dogmatische Studiën.
Hij vond het prijzenswaardig dat
Berkouwer geen school heeft gemaakt.
„Je hebt ook geen school willen ma
ken. Je wilt je leerlingen tot zelfstan-
Juist nu meer nodig dan ooit
RÖME Paus Paulus heeft in
een brief aan het concilie het be
ginsel van het celibaat voor de
rooms-katholieke priesters (de re
gel, die hen verbiedt te huwen)
met kracht gehandhaafd. Voor
stellen, om het celibaat in het con
cilie ter openbare discussie te stel
len, zijn door de paus verworpen.
In de brief, die gisteren op de
dag. dat het concilie precies drie jaar
oud was werd voorgelezen, ver
klaart de paus, dat het celibaat in de
moderne tijd niet alleen moet worden
gehandhaafd, maar dat er zelfs nog
meer nadruk op moet worden gelegd,
De brief van de paus kwam als een
verrassing voor het concilie. De secre
taris van het concilie, aartsbisschop
Felioi, onderbrak de discussies over
het missiewerk, die aan de orde waren,
om de brief voor te lezen. Zij werd met
een lang en hartelijk applaus begroet.
De interventie van de paus en de
aanvaarding daarvan bevestigt, wat
men reeds vermoedde, dat zeer weinig
bisschoppen aan de celibaatsregel wil
len tornen. Vorig jaar was er reeds
over gesproken. Het concilie sprak
toen uit, dat gehuwde diakenen onder
bepaalde omstandigheden aanvaard
baar zijn, maar het priestercelibaat
werd hooggehouden.
Over enkele dagen begint in het con
cilie het debat over het priestersche
ma. Hierin komt een passage voor, die
het celibaat stevig bevestigt. Naar aan
leiding hiervan deden geruchten dc
ronde, dat een aantal bisschoppen de
kwestie van het celibaat opnieuw aan
de orde wilden stellen, die zij „meer
dan ooit urgent" achtten.
Delikaat
priesters van de Latijnse kerk de
oorzaken en redenen ervan in het
bewustzijn terng te roepen, die het
tegenwoordig (en vooral tegenwoor
dig op bijzondere wijze) nodig ma
ken, dat juist deze wet als bijzonder
nuttig moet worden beschouwd.
Dank zij deze wet kunnen de priesters
al hun liefde uitsluitend voor Chris
tus bewaren en zich totaal en edel
moedig geven aan de dienst voor de
kerk en voor dc zielen", aldus de
paus.
De paus sprak speciaal over de
Latijnse kerk, omdat de geünieerde
kerken in het Oosten de priesters wel
toestaan te trouwen. Naar verluidt zou
het met name patriarch Maximos IV
Saigh uit Syrië zijn, die de praktijk
in het Westen gelijk zou willen stellen
aan die van het Oosten.
Prof. dr. G. C. Berkouwer
volgt als officiële gast van de
Rooms-Katholieke Kerk de be
sprekingen in het concilie. Maar
hij luistert niet alleen. Hij is
voor velen een vraagbaak, zo
wel voor journalisten, als voör
de bisschoppen van het concilie
zelf,
Daarop doelde gisteren prof.
mr. De Gaay Fortman, toen hij
zei dat men in Rome op het
ogenblik straal verlegen om
hem was, „omdat ze nu niet
wisten wat de vaders bedoelen
die in de concilie-aula spreken".
Het is goed dat er aan het
concilie een einde komt, zei de
rector van de V.U. nog, want
anders kan het gebeuren dat je
met paus Paulus in zijn auto
naar zijn zomerpaleis rijdt en
de mensen langs de weg vra
gen: „Wie zit er toch naast
Berkouwer?"
shampoo van L'Oréal de Paris
Landelijk congres Jeugd en Evangelie
Volgens dc onlangs uitgekomen
statistiek van de Zweedse zending over
1963, waren er Jn dat jaar 1496 zende
lingen op de Zweedse zending6terrei-
nen- Hiervan waren er 308 uitgezonden
door de kerken, 502 door de pinksterbe
weging en 602 door verschillende zell-
stmdige zendingsverenigingen. De
Zweedse zendelingen vindt men vooral
in Midden-Afrika. Ethiopië. India
Zuid-Amerika.
paus beloofde, hun" opmerkingen dan
persoonlijk te zullen bestuderen.
Het is onze bedoeling,, deze oude,
heilige en providentiële wet niet al
leen met al onze kracht te hand
haven, maar ook aan de naleving
ervan kracht bij te zetten, door de
(Van een medewerker)
DRIEBERGEN „Jonge men-
delikate zaak in net openDuaiueuui<n z^n artiesten van de CO
,1 Kewme„elbree„gene fc£ Vergeleken Uj mijn jeugd
Standpunt schriftelijk formuleren. De|is de jonge mens van deze tijd veel
Aan opener en ontvankelijker voor het
andere en de ander."
Dit zei prof. dr. J. Verkuyl,
hoogleraar in de missiologie aan
de Vrije Universiteit, zondag op
het landelijk congres van Jeugd en
Evangelie te Driebergen. Het the
ma voor dit congres was:, Stap
pen naar creatief geloven.
Prof. Verkuyl noemde de vraag naar
■OTL creatie! geloven een teken van teveel bij
zichzelf olijven, te veel aan zichzelf blij
ven denken, van een soort egoïsme zelfs.
Hij gaf wegen aan naar een creatieve
aanpak, vanuit het geloof, van leven en
samenleven en gaf voorbeelden van ver
schillende terreinen waarop men zo te
{werk kan gaan. zoals het gezin en in de
vriendschap.
Beroepsleven
Creativiteit leek de hoogleraar ook van
doorslaggevend belang In het beroeps
leven: in de wijze van werken, in net
samen werken in het bedrijf, op kantoor
en in het engagement in de bedrijfsorga
nisaties.
Tenslotte sprak prof. Verkuyl over cre
ativiteit in het kerkelijk leven, waarbij
hij de vooruigang noemde die hier van
de jonge mens mag worden verwacht
evenals de vruchtbaarheid in de vrije
tijdsbesteding.
Ds. J. F. Pop van Kerk en Wereld
sprak over: creativiteit in het geloven
zelf.
LONDEN Het hoofd van de Kerk van Engeland, de aartsbisschop van
Canterbury, heeft een beroep gedaan op handel en industrie om financieel
bil te springen bij het instandhouden van historische kerkgebouwen. Hun
behoud Is volgens de aartsbisschop een zaak van nationale verantwoordelijk-
'"'"Dr. R»m»y deed dit appèl In hel jaaroverzicht van de stichting, die ilch
het behoud van his'orische kerken in Engeland ten doel stelt. Sinds het
ontslaan van deee stirhting in 1952 heeft men elf miljoen gulden bijeen-
geb acht waarmee 1700 kerken werd- n geholpen. De nprichi-rs verwachtten
Li 1952 échter binnen tien jaar veertig miljoen te lullen verzamelen.
IHj wekte op tot revolutie in de ge
meente, de ommekeer naar vernieuwing
omdat de echte bUbelse christen vanuft
zUn bewegend geloof meer dan wie ook
moet kunnen onderscheiden waar de
wereld onrechtvaardig, doods is gewor
den en vastgelopen. Het Is de taak van de
jonge gemeente zUn ambtsdragers te wU-
zen op hun taak als Inspirators en bege
leiders van de christelUke revolutie.
Voorzitter van J, en E. is op het ogen
blik weer de heer A. v. Wijk. tijdelijk
voor een half jaar.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Brandwijk: K. Exalto te
Melissant.
Aangenomen naar Groningen (jeugd
bed.): D. Th. Rutgers te Diever; naar
Jleen (herv. gem.-toez.): W. de Weerd,
voorganger afdel. NPB te Bussum.
Bedankt voor Huizen-N.H. (vac. G. H.
v. Kooten) W. H. v. Kooten te Oud-
Beijerland; voor Huizen-N.H. (vac. G.
Boer): H. N. v. Hensbergen te Dirksland,
voor GrootegastDoezum: M. J. v. Wijck
te Edam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Kralingen (vac.
J. Ytsma): A. C. Scherpenisse te Scheve-
ningen.
Beroepen te Gees (Dr.) en te 's-Graven-
oer: kand. H. J. Hasper, La Chapelle
_jr Aveyron (Loiret) Frankrijk; te Pa-
pendrecht: D. Kronemeijer te Maastricht.
Aangenomen naar Buitenpost: G. Gom-
mer te Oostkapelle.
Bedankt voor Drachten (6e pred. pl.)
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Lisse: W. Suyker te Krab-
bendijke.
denkende mensen opleiden, die
werken in de geest, maar niet in de
school van hun leermeester. Je boeken
zullen wel gereformeerde theologie
zijn, maar ze zijn tegelijkertijd nieu-
e theologie."
In zijn dankwoord zei prof. Berkou-
er dat hij niet helemaal onkundig
was van het werk dat hem zou worden
aangeboden. Hij had ook een prospec
tus ontvangen. Hij erkende dat hij in
de loop der jaren veranderd was.
„Vroeger dacht ik dat ik sterk apologe
tisch was, maar ik ben er van onder
de indruk gekomen dat je elkanders
authentiek geloofsleven kunt herken
en erkennen. Dan jui6t ga je vra
gen: Als wij zo samen waarachtig kun-
geloven, hoe komt het dan dat we
uiteengaan op dat of dat punt? Dan is
het gesprek met. elkaar niet een nivel
lering, maar kun je elkaar door het
evangelie heen bekijken en zo elkaar
dieper verstaan en kun je ook wat
voor elkaar mogen zijn."
Prof. Berkouwer vertelde nog, dat
hij op de terugreis van Rome waar hij
ais gast het concilie bijwoont Karl
Barth had opgezocht. Deze Zwitserse
theoloog lag ernstig ziek in het zieken
huis. Maar, zei prof. Berkouwer, hij
lag in zijn bed een dik theologisch
boek te lezen, en het duurde niet lang
of we hadden er een heel gesprek o-
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN „Berkouwer leeft, werkt en denkt nog en hoe!
En in dat denken zit een merkwaardige ontwikkeling, die tegelijk op
verschillende punten een verschuiving is. Kan men bij Kuyper en
Bavinck van ontwikkeling en verschuiving spreken? In zekere zin
wel, maar in veel mindere mate. Hun leerling Berkouwer is een mens
van de twintigste eeuw. Hij heeft dieper deel aan de historiciteit van
het bestaan. Hij schrijft geen Encyclopedie der Heilige Godgeleerd
heid, nocli een Gereformeerde Dogmatiek. Hij schrijft drie boeken
over de rooms-katholieke theologie en twee heel verschillende over
KarL Barth. Zijn hoofdwerk is en niet-systematisch opgezette reeks
monografieën onder de titel Dogmatische Studieën. Zijn denken is
.niet afgerond, het is nog in voortdurende beyvegiitg." Zo schrijft
prof. dr. H. Berkhof van Leiden in het nieuwe boek „Ex auditu verbi"
dat gisteren de jubilerende prof. dr. G. C. Berkhouwer werd aan
geboden.
Het is een internationale bundel ge
worden van bijna 350 pagina's. Karl
Barth schrijft over de gereformeerde
theologie in Zwitserland, de rooms-katho-
liek Hans KUng over het axioma: Buiten
Instituut voor Sociale Studies
DEN HAAG Voor het eerst heeft
het Instituut voor Sociale Studies zijn
dies natal is gevierd met zijn hoog
leraren in toga. De rector, prof. dr. E.
de Vries, gaf gistermiddag in de aca
demische zitting ter gelegenheid van
de dertiende dies een analyse van taak
en functie van ontwikkelingsinstitu
ten. Daarna aanvaardde de buitenge
woon hoogleraar in de sociologie, prof.
dr. P. Thoenes zijn ambt met een rede
over zin en onzin in de algemene theo
rie.
De hoogleraren dragen een toga na
dat het instituut van de zijde van de
Nederlandse universiteiten en hoge
scholen en van de minister van on
derwijs onlangs de erkenning heeft
verkregen van de status van zijn hoog
leraren. De toga is van zwarte stof en
afgezet met de kleur van het instituut,
het lichtblauw van de VN. Het em
bleem op de mouw is de ooievaar
in vlucht, symboliserend Den Haag en
het feit dat de cursisten uit alle lan
den in Den Haag neerstrijken. In zijn
diesrede zei prof- De Vries dat het no
dig is meer speurwerk te verrichten en
meer gespecialiseerde cursussen te ge
ven.
Ds. Groot overleden
UTRECHT In de ouderdom van
86 jaar is overleden ds. P. Groot, eme
ritus predikant van de Nederlandse
Hervormde Kerk.
De teraardebestelling van zijn stof
felijk overschot zal woensdagmiddag
plaatsvinden om half twee op de Derde
Algemene Begraafplaats te Utrecht.
Ds.' Groot werd 20 augustus 1879 te
Monnikendam geboren. Hij studeerde te
Amsterdam en te Utrecht en werd in
1905 kandidaat. Nadat hij enige maan
den als hulpprediker te Brussel was
werkzaam, geweest, werd hij 25 februari
1906 te Boyl (Fr.) in zijn ambt beves
tigd. Dg. Groot diende de gemeenten van
Steggerda, Glanerbrug, en Windesheim,
waar hij 1 oktober 1945 met emeritaat
ging.
Daarna was hij nog werkzaam als
geestelijk verzorger van de stichtingen
Moria en Erica te Nunspeet. Ds. Groot,
die ook zes jaar hulpprediker was te
Zwolle tijdens zijn verblijf in zijn laat
ste gemeente, was na zijn emeritaat tal
van jaren werkzaam als geestelijk ver
zorger van het sanatorium van het per
soneel van de Nederlandse Spoorwegen
te Huis ter Heide.
Hij had zitting in het klassikaal be
stuur van Heerenveen, was bestuurslid
de provinciale commissie in Fries-
de kerk is geen zaligheid. De Schot
Thomas F. Torrance schrijft over de
Heilige Geest en Oscar Cullmann over de
schepping in het Nieuwe Testament.
Er schrijven hervormde theologen
als prof. ar. J. N. Bakhuizen van den
Brink en prof. dr. G. C. van Niftrik,
rooms-katholieke denkers a's prof. dr. E.
Schlllebeeckx en prof. P. J. A. M.
Schoonenberg en natuurlijk schrijven
gereformeerde vrienden als prof. dr. D.
Nauta en prof. dr. A. D. R. Poman. Maar
prof. Berkhof in de enige die op de
werken van Berkouwer zelf en op zijn
ontwikkeling ingaat.
Drie fasen
bond, verder van het provinciaal kerk
bestuur van Overijssel en lid van het
hoofdbestuur van de Ned. Bond van chr.
zang-en oratoriumverenigingen. Tydens
zijn verblijf te Steggerda heeft hij in De
Hoeve een kerkje gebouwd.
Prof. Berkhof onderzoekt de methode
die Berkouwer toepast in zijn theologi
sche studie. Hij ziet deze the
een man die zich juist om de ir_„
ke vragen bekommert. Daaraan zijn juist
in de jaren dertig de theologen aandacht
gaan schenken en „Berkouwer nan
neemt onder hen een eerste plaats
Berkhof is dankbaar voor deze wijze van
studeren, en hij zegt het te betreuren dat
in de naoorlogse jaren de Duitse theolo
gie zich weer met grote aandacht onder
de naam „hermeneutiek*' op het „messen
slijpen" heeft geworpen. Bij Berkouwer
gaat het echter om het slachten van het
varken.
In de ontwikkeling van Berkouwer
onderscheidt prof. Berkhof drie fasen. In
de eerste bekommert hij zich vooral om
het volstrekte gezag van de Heilige
Schrift. De apolegetiek en de polemiek
boeiden hem. Maar in zijn dissertatie uit
1932 duikt al het woord „correlatie" op.
van daaruit keert hij zich tegen het
subjectivisme en het objectivisme.
HeiUinhoud
In zijn tweede fase, die waarin bijzon
dere aandacht wordt geschonken aan d£
heilsinhoud van de Schrift, wordt dit
begrip verder uitgewerkt en vruchtbaar
gemaakt. Berkhof vraagt zich af of
Berkouwer zich juist in zijn Dogmatische
Studieën niet radicaal heeft willen ont
trekken aan de polemisch-apolegetische
situatie, waarin hij gedrongen was door
de strijd die leidde tot de vrijmaking. Nu
komt op de voorgrond te staan dat het in
het gezag van de Schrift gaat om het
gezag van de inhoud. En die inhoud is
voor Berkouwer: prediking van het heil
in Christus die de zondaar redden en
vernieuwen wil.
Zonder markeerbare overgang komt
Berkouwer dan volgens Berkhof in de
derde fasen van zijn leven terecht,
waarin het gaat om de existentiële
strekking van de Schrift. Van daar uit
wordt in toenemende mate kritiek
geoefend op de gereformeerde traditie
en op de gangbare Schriftuitleg. Er
was een tijd dat Berkouwer een
herinterpretatie zocht voor uitspraken
van de belijdenis. „In de laatste jaren
verlaat hij dit spoor, omdat hij duide
lijk ziet dat ook de vaderen telkens
weer dérailleerden krachtens een
uitroeibare menselijke neiging om de
boodschap meer te beschouwen dan te
gehoorzamen. Hij schrijft dan ook dat
de ..reformatorische visie op Schrift
en belijdenis bereid is tot correcties,
daar waar ze gevaar liep van de
doxologie te vervreemden."
schouwers-element dan Berkhouwei
en er zijn aanwijzigingen in zijn werk
dat deze zich dat bewust is.
„Toen ik tegen Berkouwer eent
zinspeelde op de grenzen van zijn
methode," besluit Berkhof zijn arti
kel, „en op wat ik méér zou willen",
zei hij: „Dat kan ik niet. Elk vogeltjt
zingt zoals het gebekt is." Zo spreekt
iemand die in deemoed de plaats e»
de grens van zijn eigen methode ziet'
Wat kunnen we van elkaar mett
willen èn... voor onszelf meer wenset!
Laat de vogel Berkouwer vooral aft
kostelijke melodie blijven zingen
als hij gebekt is in muitos annoi,
tot zegen van velenf.
De verleiding is groot om op d«
artikelen van de andere auteurs in tej
gaan. Het geheel is inderdaad, zoali
het voorwoord zegt, een ware staal,
kaart van thema's en bijdragen, die in
zijn veelheid reeds enigszins
wiegelt hoe graag en hoe veel
de jubilaris zelf leest. De moeilijkheid
van dit boek is dat eigenlijk aan r
vrijwel ieder hoofdstuk een beschou-
wing zou kunnen worden gewijd. R«
Ex auditi verbi, theologische op
stellen aangeboden aan prof. dr, G.
C. Berkouwer ter gelegenheid van
zijn 25-jarig ambtsjubileum all Zl
hoogleraar in de faculteit der god- A
geleerdheid van de Vrije Universi- ov
teit te Amsterdam. Uitgave J. tt b
Kok, Kampen, 342 pagina's.
SVB CONCLUDEERT: L
Gezondheidszorg
O di
studenten slecht 1
AMSTERDAM De Studentenvak- p,
beweging is tot de conclusie gekomen,
dat de slechte curatieve gezondheids- n
zorg voor studenten om een snelle ver- tQ
betering vraagt en dat het daarom aan
beveling verdient voor alle studenten gi
met een inkomen beneden de wei-
standsgrens de vrijwillige ziekenfonds»
verzekering open te stellen tegen een
premie van circa 3 pet van het studen
teninkomen.
De landelijke vergadering van her- 13
vormde diakenen zal dit jaar op zater-i
dag 20 november worden gehouden in 0
het gebouw voor Kunsten en Weten-:
schappen te Utrecht, 's Middags zal de
staatssecretaris van cultuur, recreatie
en maatschappelijk werk, de heer C r
Egas spreken over het maatschappelijk k
opbouwwerk.
Anagram-puxzel
Uit de woorden van de eerste rij' moe- s
ten de woorden van de tweede rij wor-
:evormd. De beginletters van de
en uit de eerste rij vormen dc 1
van een gemeente in Limburg. r
Grenzen
Berkouwer, zegt Berkhof, wil geen
toeschouwer zijn die over de dingen
spreekt dié hij ziet. Hij kan alleen
schrijven over wat door het geloof
door hem héén is gegaan en moet
gaan. Berkhof meent dat de bijbel
wat minder bang is voor het toe-
1
2
3
I
6
6~
r~
1. Nadruk - zuivelprodukt; 2. vreemde j
munt - stadje in België; 3. zijtak Elbe -
opschik; 4. vreemde munt - metalen i
haak; 5. keer schaapkameel; 6. lusthof
Europeaan; 7. klinknageltje - telwoord.
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal; 1. baron, 4. Po, 5. en, 7. I
taks, 9. oker, 11. tra, 12. top, 14. eer, 16.
rg, 18. dr, 19. tp, 20. in, 21. no. 22. ob, 23.
S.I., 25. ga, 27. kap, 29. Ens, 31. alt, 33.
lans, 35. tere, 37. r.o., 39. nd, 40. gelag.
Vertikaal: 1. bok. 2. rij. 3. nek. 4. paar,
6. neer. 7. tr, 8. st. 9. op, 10. re. 11. totok,
13. of, 15. robot, 17. gil, 18. dog, 23. spar, I
24. on. 26. aard. 28. al, 29. es, 30. st, 32. Ie,
34. nog, 36. eng, 38. el.