EENS? Burgemeestersvrouw gaf leiding aan zes miljoen vrouwen Happy-dress HOEVEEL STOF? EVEN TIPPEN Maak combinatie met restanten Kaiser- schmarren ZATERDAG 9 OKTOBER 196! „Mijn vrouw vraagt u? Die is vanmid dag gearriveerd!" zegt burgemeester R. J. van Beekhoff van het Betuwse Kerk-Avezaath. Mevrouw G(erda) J. van Beekhoff-van Selms is nog maar nauwe lijks op adem gekomen als ze ons vrien delijk te woord staat. „Wel grappig. Nu ik de voorzittershamer heb overgedragen vraagt een krant een interview. Er is nog nooit in de pers aandacht aan mij besteed." Wonderlijk, dachten we. Begrijpelijk, later. Want mannen maken de krant. Mannen knopen buitenlandse betrekkingen aan, zowel in de handel als de politiek. Met grote koppen vermelden zij „hun" nieuws en bouwen met elkaar een hecht huis voor de toekomst, waarbij grenzen al meer vervagen en internationale be trekkingen meer dan ooit van belang zijn. Maar wie maakt een huis bewoonbaar? Wie maakt er dat er in geleefd en geliefd kan worden? De vrouw. Was het Henriëtte Roland Holst-v. d. Schalk niet, die gewaagde van de zachte krach ten die ten leste overwinnen? „De bond is een soort paraplu organisatie" legde mevrouw Beek hoff uit, „die de verschillende vrouwenorganisaties bij elkaar brengt. Er worden contacten ge legd, onderling begrip gewekt, en zo komt men tot verdere samen werking." Er was voedsel voor geest en hart, zo waren de dames van mening. Geen frase Dat dit geen holle frase is, blijkt uit de projecten die de welvaartslanden in de minder- ontwikkelde gebieden uitvoeren. Gerda van Beekhoff was zes jaar lang de presidente van de Wereld bond van Plattelandsvrouwen. Deze bond omvat vrouwen uit 46 landen en hun gezamenlijk ledental is zes miljoen. Van 10 tot 25 september hielden de Plattelandsvrouwen van overal ter wereld hun drie jaar lijkse conferentie. Drie jaar geleden werd het congres in Australië ge houden. nu was Ierland aan de beurt om als gastvrouw te fun geren. De stad Dublin wemelde yan vrouwen die wilden werken aan een onverdeelde wereld. In de Royal Dublin Society gaf mevrouw Van Beekhoff leiding. Er was een groet van de Valera, de Ierse Pre sident; de paus stuurde een tele gram. de protestantse aartsbisschop zat op het podium naast een rooms- k^tholieke priester. Het was het elfde congres. Verbondenheid India en Pakistan staan tegenover elkaar. Terwijl de wereld toeziet op het werk van Oe Thant, komen in Ierland Indiase en Pakistaanse vrouwen hyeen en zy gewagen van de vooruitgang van hun landen en het deel dat de vrouw er in heeft. Er is een Nederlandse burgemeestersvrouw, die rustig kon schit teren naast haar man, lintjes open knippen, aubades afnemen, re cepties bezoeken. Zy bedankt voor de eer en zoekt zich een eigen werkterrein. Zes jaar lang stond Nederland mevrouw G. J van Beekhoffvan Selms af als presidente voor de Wereldbond van Plattelandsvrouwen. Zij was veel op reis voor het internationale werk en kwam deze week thuis, nadat ze de voorzittershamer had overgedragen in handen van Mrs Dutt uit Bengalen. Want de we reld van morgen vraagt vrouwen die elkaar nu de hand reiken. Hoeveel stof heb ïk nodig? Een veel voorkomende vraag voor wie zelf naait. U kunt van te voren, de patroondelen op een stuk papier aftekenen gelijk aan de breedte van de aan te schaffen stof. Dit kunt u dan tegelijk gebruiken als schabloon. Wanneer de stof bij het knip pen moet worden dubbel gevou wen dan het schabloon op 70 cm als de stof 140 cm breed is. mannen wat de ontwikkeling van Hierdoor zult u niet te weinig of de vrouwen betreft, minder. te veel stof aanschaffen, prettig India, dat zoveel in het nieuws is deze dagen, leverde de nieuwe pre sidente voor de Wereldbond van Plattelandsvrouwen. Uit handen van de Nederlandse presidente ont ving Mrs. Aroti Dutt uit Bengalen de voorzittershamer. Zij sprak eer lijk over de moeilijkheden in haar land en wees op de onbeantwoorde vraag naar vrouwelijke dokters, maar voegde er aan toe: „Wij leven als iemand in een donkere kamer, voor wie de deur geopend is en het licht binnenstroomt". Er was een in zacht rose brocaten ge waad gehulde liefelijke prinses uit Sikkim aanwezig, evenals Mrs. Shaukit, in een vlammend rode Sari, uit Pakistan. Mevrouw Beek hoff was de eerste Europese pre sidente, zoals Mrs. Dutt de eerste Aziatische is. als het om kostbare stof gaat U moet evenals bij het opspel- den op de stof rekening houden By pun, 2 en 3 ka„ mct 30 met een eventuele vleug of klim st0f minder worden volstaan, en val. als u een kort mouwtje neemt. stof van stof van 90 cm breed 140 cm 1. Gladde rok 145 cm 0.75 cm 2. Blouse met mouw zonder kraag 200 cm 135 cm 3. Blouse met mouw met opgezette kraag 220 cm 155 cm 4. Gladde japon zonder kraag en mouwen 240 cm 130 cm 5. Gladde japon zonder kraag met mouwen zonder taillenaad 6. Japon met wijde rok (rok 2 maal rokhoogte van 90 cm en 1 maal rokhoogte van 130 cm) met kraag en mouw340 cm 7. Pantalon 220 cm 8. Bruidsjapon met sleep 7%-10m 9. Bruidsjapon zonder sleep of avondjapon (lang) 5% m 300 cm 185 cm van de Verenigde Naties van een verbondenheid die de vrouwen op de meest praktische wijze tot uit drukking willen brengen. Een der de deel van de bezoeksters komt uit de onderontwikkelde gebieden. „Samenwerking" was het motto van de Wereldbond-conferentie. MESSMEBM' De Canadese vrouwen werken bijvoorbeeld voor de Indiaanse en Eskimose. Mevrouw Haven Smith, charmante Amerikaanse presidente, ging op stap naar Zuid Amerika waar nog geen vrouwenorganisaties zijn. In ons land is onlangs de Ned. Vereni ging van Huisvrouwen toegetre den als lid. MET rasse schre den nadert de tijd dat we met moeite nog wat in de tuin kunnen plukken. Vanuit de verte is er nog wel wat kleur te bekennen, maar voor onze vaasjes wordt het steeds moeilijker iets leuks te combine ren. In dat sta dium beginnen we meer en meer te letten op de coratieve zaaddo zen en vruchten, alsook typische uitgebloeide bloei- wijzen, om deze restanten te ver werken met wat kleurigs, dat de natuur ons in be scheiden mate nog gelaten heeft. Zo wil het afge- I beelde vaasje een overgang vormen tussen en droog materiaal, een trait d'union tussen enkele verse bloemen en vruchten en de droogboeket, die binnenkort f weer dienst gaat doen als win- terversiering. Hier werd het materiaal in een dot Vodhtig sphagnum (veenmos) gestoken, dat met een pook van ijzerdraad om de rand van het schaaltje werd geklemd. De voorzijde werd af gedekt met het fluwelige brons- i groene kussentjesmos. In plaats van sphagnum kan ook boet- seerklei worden gebruikt, dat vochtige staat aan de kant van de schaal wordt gëdrukt. Als stelen zich moeilijk in mos of klei laten steken, ma ken we vooraf gaten met eer. grote spijker, puntig houtje of potlood, waardoor dikwijls knakken wordt voorkomen. In dit overgangsstukje werd zo ver mogelijk naar achteren eerst een boomstronk vastgezet. Echt dood hout hier voor kie zen, anders is de stronk gauw topzwaar. Loopt hij van onde ren niet smal of puntig toe. dan kunnen we er een of meer spijkers in slaan, om hem be - ter vast te kunnen zetten. Zo n stronk wordt zuinig bewaard om bij voorkomende gelegen heden weer dienst te doen. een 1 natuurlijke garnering, juist als de bloemen duur en schaars worden. i Door de drie lisdodden op verschillende hoogte kreeg het 1 stukje hoogte en achtergrond. De drie blauwe kogeldistels met wat kleinere knoppen er tussen in, werden er voor in Een vorm- en kleurcontrast vers en droog materiaal, symbo lisch voor de overgang der jaar getijden. een liggende driehoek ge plaatst. In de tuin en by de bloemist 1 vinden we op 't ogenblik de rode. tot zwart verkleurde bes sen van de hypericum in een krans van groene kelkblaadjes, een Levend element, ook hier weer in driehoeksvorm gesto ken. De kort afgesneden bes sen in het hart worden ge flankeerd door twee platte zwa velgele bloemschermen van Achillea taygetea. Met vier plukjes grasaren van de pen- nisetum kreeg het stukje zyn finishing touch en tevens wat meer luchtigheid. Met uitge bloeide weegbree .van de weg berm bereiken we overigens het zelfde effect. Lisdodden zijn te koop in de bloemwinkel, waar alle moge lijke bestakjes, siergrassen en distels in deze tijd van het jaar ook meestal wel te vinden zijn. Bij het gebruik van klei als hulpmiddel is het aardig bijv. een zaaddoos van de lotus, te genwoordig bij de bloemist najaar en winter een gewilde versiering, in het hart te ste ken. Of kunt u een proteabloem bemachtigen, het ..suikerbos- sie" van Zui'd1-Afrika, tegen woordig ook hier te koop, dan A. C. MULLER IDZERDA. „Onze" vrouwen hebben ook een eigen project: zij bieden grote hulp aan Rhodesia, om de Afrikaanse vrouwen de meest elementaire za ken van voeding en opvoeding te helpen bij brengen. „Het is een bijzonder goed project" verzekert de energieke mevrouw Beekhoff. „Trouwens, wij bedoelen samen werking op alle mogelijke gebie den: sociaal, interkerkelijk, lokaal en coöperatief. In de zes jaar dat ik presidente was, mocht ik een zekere vooruitgang meemaken. Er is véél meer gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Wij behoren tot de hoogst ontwikelde groepen, maar zitten met de meest eenvou dige Afrikaanse vrouwen onder één dak. Er worden veel hulpacties georganiseerd. De woorden voe ding, opvoeding, bestrijding van het analphabetisme waren niet van de lucht. Begin In India bijvoorbeeld is de vooruitgang voor een groot deel van de vrouwen afhankelijk. Daar is het vestigen van een vrouwenorganisatie het begin van alles. Haar samenwerking, strijden (in bestuursfuncties) tegen slechte verbindingen en wegen staan voorop. Maar er zijn nog altijd meer scholen voor jon gens dan voor meisjes, al wordt de tegenstand van de Indiaanse 150 gr. bloem, zout, 3 eieren, 212 dl melk, lVz eetlepel poeder suiker, 3 lepels rozijnen, 4 lepels rum. Week de rozijnen enkele uren in de rum. Maak van bloem. zout, eierdooiers, melk en de helft van de poedersuiker een dik, vloeibaar deeg. Sla de eiwitten met de rest van de poedersuiker zéér stijf en meng deze voorzichtig door het beslag. Laat 50 gr. roomboter warm worden en giet het be slag erin. Bak de koek goud bruin en leg de geioeekte rozij nen erop. Keer de koek en scheur er met twee vorken stuk jes van. Dien deze op een schaal, dik met poedersuiker bestrooid, op. Offer Wij stellen óns zo voor, dat Kerk Avezaath zijn burgemeester maar zelden vergezeld ziet van zijn echt genote. Ook de enige zoon uit het huwelijk stond moeder dikwijls af voor het internationale werk. „Ik heb getracht te doen wat ik kon" zegt de ex-presidente eenvoudig. „Dat was mogelijk omdat mijn man en mijn zoon zoveel begrip toonden en altijd volledig achter me stonden." Daarmee herinnerde ze ons meteen charmant aan haar gezin, dat haar eindelijk weer eens in het midden zag en haar die eerste avond thuis al wéér af moest staan. Daarom namen we haastig afscheid. Dank u wel, burgemeester! Vroeger hield de a.s. moeder zich de laatste maan den van haar zwangerschap wat op de achtergrond. Zij bleef het liefst thuis. Een familie-bezoekje kon er nog wel af, maar bezoek aan con cert of schouwburg was er beslist niet bij. Dat die laatste maanden dan extra lang duurden valt licht te be grijpen. De a.s. moeder van tegenwoor dig gaat wel dégelijk uit. Ook vorstelijke personen verschijnen in het openbaar. De reden hier van is onder meer de zeer mo dieuze kleding die er overal ver krijgbaar is voor mama-in-spé, zowel in speciaal-zaken als in de grote warenhuizen. Het tentachtig gewaad van vroeger van een gedekte tint dat naar de afschuwelijke naam „po sitie-japon" luisterde, behoort echt wel tot het verleden. Nieuw plezierige bescher ming voor ons tafelbladeen on derkleed van een laagje, rubber ge hecht op textielwecfsel. Vochtwe rend: er kan best een bekertje melk vallen, geen stoten, krassen, butsen inktvlekken meer, In gangbare ta- feluiaten. Schoonhouden met een Weg vleesschaaltjes Er zijn nu vijf luchtdicht op elkaar passende doosjes, in één hoek verbonden door een vertikale spil. Het deksel eraf en onafliankclijk van elkaar zwaaien de doosjes in verschillende richtingen. Dient de hygiëne: zonder aanraken kan broodbeleg uit de koel kast op tafel. De schaaltjesdoos heet „Wu-Ka-Box", de schaaltjes bieden ruimte aan fyim een. ons ltaas of vleeswaren en zijn ook los te gebrui ken. Uit leenite vervaardigd, wat dat dan ook mag zijn voor kunststof. De „happy-dress" van nu is mo dern: er worden modestoffen ge bruikt en de modetendensen wor den erin verwerkt. Er zijn ook cocktailjaponnen, pantalons, aprés-skikleding. strandkleding, ja zelfs lingeries, die op het groeien van het figuur zijn berekend. Ca- mouflage van de heuglijke toe- rekening te houden met de psyche py-dress"! van de vrouw, die een spiegel kijkt, geen verschijning in een vormloze onpersoonlijke jurk moet zien, maar een verschij ning die goed en fris gekleed is. Dat kan, ook mede dank zij het feit dat de gewichtstoename van de a.s. moeder tegenwoordig door goede voeding, juiste voorlichting en medische verzorging aanmerke- niet lijk minder is dan vroeger. stand staat tegenwoordig meer op de voorgrond bij het ken van de kleding. Men gaat bij bedragen uitgeven het ontwerpen uit van een bepaal- kinderwagen de anatomische basis, men tracht ook niet alleen grote i voor commode, luieruitzet, maar post apart voor de „hap- Uw ervaringen met de tegenwoordige jeugd Dat onze rubriek nog steeds de gretige aandacht van vele lezers en lezeres sen heeft blijkt ons telken male. O.a. weer uit de brief van mevr. P. te Z „Iedere week lees ik met veel plezier deze rubriek. Nu het gaat over de erva ringen met de jeugd wil ik er graag eens op inha ken. Zelf heb ik drie kin deren, waarvan de twee oudsten zeventien en vijf tien zijn. Zo nu en dan was ik geneigd te denken dat ze egoïstisch waren, maar nu denk ik daar toch an ders over. In het voorjaar moest ik nl. naar het ziekenhuis en daar na heb ik nog veel moeten rusten. We zaten er erg over in, temeer daar onze oudste dochter voor een examen zat. Maar terwijl ze anders zo moeilijk kan zijn heeft ze nu zonder praatjes al haar pret jes en pleziertjes aan de kant gezet, en bij haar schoolwerk het hele huishouden gedaan! En dat zonder er ook maar iets extra's voor te willen heb- Liefde „Negentien jaar vakan tie-kinderwerk. brachten mij vele soorten kinderen in de leeftijd van vier tot vijftien jaar. In die tijd heb ik geleerd dat kinderen liefde vragen, die velen helaas moeten mis sen. Ik kreeg eens een nieuw jongetje van zeven jaar, van het type moeilijk opvoedbaar. Vechten van de ochtend tot de avond, soms zelfs gevaar lijk; eens gooide hij een grote steen naar een ander kind. Ik moest de G.G.D. bellen: het kind had een gapende hoofd wond. En het was toch zo'n leuk klein dik kereltje, onze Jopie, al was hij dan nog zo onhandelbaar. Op een keer kwamen ze mij roepen omdat Jopie met de meester (een jeugdleider van negentien jaar) vocht. Hij rolde met Jo pie over de vloer, het jonge tje schreeuwde en tierde. Ik heb de vechtenden geschei den, en Jopie naar een stil plekje gebracht. Daar kreeg ik onder tranen het verhaal te horen. Hij was niet schul dig, maar verdedigde zich. De meester zag hem vechten, nam zonder meer aan dat Joop de schuldige wel zou zijn. Gelukkig werd Jopie daarna recht gedaan. Jaren lang ging hij trouw iedere zo mer mee, meestal nam ik hem bij mij omdat ik bang was dat hij door z'n drift een ernstig ongeluk zou maken. Trouw liep hij dan naast mij en sjouwde mijn zware tas. Op zekere dag zei hij: „Juf ik ga volgend jaar niet meer mee, ik ga van school af en werken." Ik wenste hem het allerbeste, en zo vertrok mijn Na vier jaar Vier jaar gaan voorbij, de zomervakanties beginnen. Ik kreeg weer veel ouders op be zoek die hun kinderen opga ven. Onder hen stond een flin ke jongeman. Ik keek al waar zijn kind was. toen ik hem plots herkende: „Dag Joop, jongen hoe is het met je, wat ben je groot gewor den." Een beetje verlegen kwam het er tiit; de bouwvak arbeiders hadden vakantie: „Juf, mag ik die twee weken met U mee?...." Dat wil ik maar zeggen: als je belangstelling en liefde aan het kind geeft, dan komt het echt wel goed!" aldus Mevr. J. D. te dH. Meegevallen Doordat mijn beroep gezins verzorgster is, kom ik in veel gezinnen van verschillende aard" begint mej. I.D. te S. Ik kan u vertellen dat het ontzet tend meevalt om met deze jeugd om te gaan. Nu iets an ders, ik had een aanrijding met mijn fiets met een jeugdige bromfietser, het was mijn schuld. Wat denkt u, dat hij ging schelden van „sufferd, kijk uit je ogen" of iets derge lijks? Niets van dit alles; wel zei hij dat z'n remmen stuk waren omdat hij zo vreselijk hard moest remmen. „Laat het maar maken, en stuur mij de rekening" zei ik. Ik heb nóóit een rekening gezien. Wat mij ook bijzonder trof. was hetgeen veel ouders het niet opbrengen om offers te brengen voor hun kinderen. Als de kinderen klein zijn bv. kun je gemakke lijk een avond weg als je oppas hebt, maar zijn ze in de „moei lijke leeftijd" laat ze dan liever niet een hele avond alleen. Ik vind het op straat lopen, zo 's avonds, ook niet goed; ze wil len vaak wel veel dingen die wij niet verantwoord vinden. Zeg dan toch néé, maar (en dat kost u uw vrije avond of het lezen van dat mooie boek) stel er iets tegenover. Praat veel met hen, onze ondervinding is dat je met een rustig gesprek daadwerkelijke hulp (met opzij zetten van wat je zelf eigenlijk liever deed!) een vaste hand en eigen mening de jeugd zéker helpt om hen door de „moeilij- Opener 1 ik van de zomer meemaakte tij dens een concert in de Albert Hall te Londen. In het midden van de zaal hadden honderden jongeren een staanplaats, tweeënhalf uur 'min tien minu ten pauze) hebben ze daar staan luisteren naar klassieke muziek. Niemand verroerde zich of stond te draaien of te praten. gewéldig in één woord!" Niet alleen Een ervaren kleuterleid ster, mej. P. v. d. B. te V. schrijft: „De kleuters zijn o- ver het algemeen opener dan vroeger. Kinderen die een be grafenis of een trouwerij za gen, komen in de klas los o- ver dat onderwerp. Het wordt door ons bepaald niet omzeild, vroeger was dat wel zo. De kinderen van deze tijd zien en beleven meer, zijn daarom ook drukker. T.V. kijken en buitenlandse reizen moeten taboe zijn voor de kleuter. Op het speelplein reageren ze alle spanningen af: spelen Robin Hood of zingen t.v.-liedjes. Krijgen de kleuters een broertje of een zusje, dan wordt dat leuk door de ouders opgevangen. Dat komt door de vakbladen, waardoor de ouders op verantwoorde wijze voorlich ting krijgen. Doordat op kerke lijk en op maatschappelijk ter rein vele dingen ondersteboven zijn gegooid, waardoor bij vele ouderen een gevoel van onbeha gen ontstaan is. kunnen we vaak meer van een ouderpro bleem spreken, dat de oorzaak is van het jeugdprobleem!" Volgende onderwerp: We gaan bruiloft vieren. Leuke, gekke, zinvolle ervaringen als bruidje. Wie heeft geen herinnering aan haar trouw dag? Schrijf ze op en bij plaatsing ontvangt u: de dok ter zegt I, H, of Tip-parade, al naar keuze. HET GEBEURT wel eena dat iemand een hele dag bezig is met een brief aan me en pas ophoudt met de bekende zin: ik moet voor het eten gaan zorgen voor man en kinde- ren. De was ligt dan rog onuitge zocht en ongestreken, de kamers vertonen het lichte waas van een dag niet-stoffen, de bedden zijn met één ruk in fatsoen getrokken, maar de brief is af. En wat meer is: de grieven zijn er uit. Ik vind dat een enorme prestatie. En ik ben er ook wel eens jaloers op. Als ik bedden, kamers en was laat voor wat ze zijn, kan ik nog niet aan één stuk doorschrijven. Ik word eenvoudig niet met rust gela ten. Bovendien duurt een grief van mij geen brief lang. Ik zou onder het schrijven van gedachten veran deren, mijn grief zien oplossen als mist voor de zon. Dat is mijn natuur en soms vind ik dat jam- Want als je goed kunt tieren en razen, o, wat voel je je dan lekker als je schrijft. Als een gesel zweept je pen over het papier, striemt het onderwerp naar de hoek waar de slagen vallen, vindt nooit gezochte woorden en knalt ze neer. Aan twee van zulke brieven nu kan ik mijn hart ophalen. En me tevens afvragen: waar ben jij an ders? Jij bent ook zo'n lieverdje niet. Waarom klaag jij niet, als je het eigenlijk in alles met brief schrijfsters eens bent? DE ZAAK waarom het hier gaat in de brieven is het kerkelijk leven van vandaag, de verscheurd heid, het beter weten van sommigo professoren, dominees en vooraan- zittende leken ik citeer nu: het is de „doolhof" van het geloofsle ven, het ridicule van o.a. religieuze radio-uitzendingen die zo verschil lende kanten van wat geloven heet belichten dat je er van staat te tollen (alsmaardoor de briefschrijf- De zaak is dat we dure kerken bouwen naast elkaar, en elkaar nauwelijks spreken. De zaak is dat we de wereld een troosteloze aan gelegenheid noemen maar allang een grauwe kerk hebben. Dat is allemaal de zaak. Om nu maar eens te beginnen: wat moet ik daarvan zeggen? Ik ben het practisch met alle? eens Wat zowel de ene als de andere briefschrijfster me zegt voor zover er uit locale omstandigheden mag worden gegeneraliseerd maar waarom kan ik er nu niet zo opgewonden over raken? Ben ik te sloom of te slap, of durf ik niet, of heb ik een dodend gevoel van rela tiviteit, een gevoel dat nooit iets scherp stelt? Nee, dat niet, meen ik. Ik ben fewoon verder. Ik ben maar kort ij verontwaardiging, verdriet, wrok en neerslachtigheid gebleven, toen moest ik verder. Ik ontmoette mensen die precies zo dachten en, wel, als ik het dan eens zo zeggen mag: ik amuseer me al weer. Ik vind het al weer fijn in de kerk omdat ik er mensen ont moet die ook al die grieven had den, en terecht, maar die gezegd hebben tegen elkaar: laten we dit alles toetsen aan wat God zegt, laten we eens met elkaar gaan praten, laten we wat gaan dóen met elkaar, zodat de kerk, steeds nog diezelfde kerk waarvan we lid zijn, toont in deze wereld tegen woordig te zijn. Laten we duide- ZO ZIJN handen ineen ge slagen. En bij dat ineen slaan ging men merken dat ook anderen, uit andere kerken, van hetzelfde gevoelen wa ren. Zo kwam er soms werk tot stand waar de verscheurdheid weg viel en één gelaat naar buiten werd getoond: dat van een opgesta ne Heer. En dat is overal, ik kan me niet voorstellen dat een brief schrijfster uit Noord- of Zuid-Hol land daarvan nooit een ietsje heeft gemerkt. Het is er ook ondanks alles, ook ondanks de opmerkingen over „be perkte mogelijkheden" of „de tijd is nog niet rijp". Weer ben ik het met u eens dat op elk moment dat we denken en handelen de tijd rijp is. We mogen er ook naar Al doende voelen we verbitte ring en onvrede wegvallen. We hebben er geen tijd voor. Geen tijd voor tranen, heet een boek over de mevrouw die duizenden joodse kin deren wist los te kopen, het zou ook hier op, op ons kerkelijk leven kunnen slaan. Natuurlijk ontstaat er wel iets pijnlijks, laten we eer lijk zijn: enerzijds een oude garde die het oude nog beleeft en lief heeft, alle organisatie incluis; an derzijds een nieuwe groep mensen die de preek, het kerkgaan, de omgang, het spreekuur van de do minee en nog heel veel losse en vaste zaken op de helling zet en daarna iets, ja veel doét, nL niet meer naar de preek gaat, niet meer de dominee honoreert in zijn pasto rale arbeid, maar uitzwerft, kennis neemt van andere meningen in an dere kerken, kortom: aan de studie is geslagen met een flinke dosis MAG DAT? Ik geloof dat het moet. We moeten ho pen en bidden dat ook dit niet weer vervlakt, we moeten wakend staan bij de heili ge noodzaak, dag in dag uit, we moeten letterlijk bij de dag leven, maar is ons ooit iets anders voor speld? Was het ooit de bedoeling zo lekker en genoeglijk ieder op zijn apartje bij elkaar te leven en de wereld te tonen hoe rustig we ons voelden bij verdeeldheid? O nee, ik ben blij met onvrede, met eerlijkheid. Maar als groeipro ces. Niet blijven staan. Niet blijven mopperen. Doorgaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 15